Onko saksasi unohtunut? Laitetaan kieli kuumaksi!

  • 2 092
  • 29

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tätä(kään) ei olla toteuttamassa, joten lienee paikallaan poistaa avausketjun syvin olemus. Joka tapauksessa saksa on valtavan hieno kieli ja toisin kuin ruotsilla, niin sillä kyllä pääsee maailmalle varmasti. Suosittelen vahvasti aloittamaan saksan opinnot.
 
Viimeksi muokattu:

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Sinänsä mielenkiintoinen postaus omalta kannaltani, koska tavallaan vähän fifty-fifty-tilanne eli en käytä niin aktiivisesti mutta ei ole unohtunut. Syykin tälle on se että isän vanhempi isosisko on asunut Saksassa jo vuosia ja tähän mennessä olen käynyt kolmesti hänen luonaan, mutta viimeisimmästä reissusta on jo yli tusina vuotta aikaa. En ole käynyt edes hänen nykyisessä asunnossaan Kelkheimissa jonne hän muutti Eppsteinista, mutta hän käy tiiviisti Suomessa aina kun ehtii, ja juuri tämän aspektin takia aloitinkin aikanaan vitosluokalla saksan opiskelun, koska hänen miehensäkin oli saksalainen.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Mechalo jos haluaa mukaan ja kokee ajatuksen tasolla, että tästä voisi saada jotain irti niin ehdottomasti ilmoittautumaan mukaan. Jos mukana on kokeneempia saksan käyttäjiä niin sehän on ainoastaan iso plussa muille kurssin tyypeille. Se tietysti vaatii sitä, että kovemman kielitaidon tyyppi asettaa sitten itselleen muita tavoitteita kurssille kuin suoranaisesti aktivoida kielitaitoaan. Silloin voidaan puhua syventämisestä sekä vertaistuesta. Jos taas homma ei yhtään motivoi lähtökohtaisesti ja jo alussa tuntuu, ettei taida saada itse kurssilta mitään niin sitten ei tietysti kannata ilmoittautuakaan :)
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ilmoittautumistilanne:
jatkoaika.com = 1
tappara.co = 2

Odotetaan vielä ainakin yksi ilmoittautuminen ja sitten rupean laittamaan informaatiota matkaan. Jos viides ja kuudes löytyy niin iso plussa, jos ei niin näilläkin järjestetään.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
8/14 mutta ihan ok 30 vuoden tauon jälkeen.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kuinka hyvin osaat saksan kieltä? Kiperä 14 kysymyksen testi paljastaa, pärjäisitkö yläkoulussa Nostetaas sen verran tätäkin ketjua ylös että tämän linkin takaa löytyy aika hyvää testimatskua.
5/14 eli eihän tuo kovin hyvin mennyt. Vetoan kuitenkin muutaman muun tavoin, että oma saksan kielen opiskelu (5 vuotta yläasteella ja lukiossa) on tapahtunut reilusti viime vuosituhannen puolella ja sen jälkeen ko. kieltä en ole puhunut tai kirjoittanut oikeastaan ollenkaan, vain "sujuvasti" kuunnellut.

Ainoat asiat, mitkä ovat jääneet edes jotenkin muistiin, ovat nämä eri sanaluettelot (dürfen, können, mögen, müssen, sollen, wollen jne.).
 
Viimeksi muokattu:

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
Hieman ovat perusteet unohtuneet. Ich heiße Glied Bratwurst, und ich bin hier mit meinem Zeitkugel gekommen. Ich möchte mein Kugelschreiber in deinem Arsch stecken.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Gott im Himmel! Meitsi vetäisi 14/14. Näköjään kielioppi iskostui aikoinaan hyvin mieleen, vaikka saksan sanavarastoni onkin surkea. Saksaa opiskelin viimeksi lukiossa 90-luvulla. (Asiaa tosin varmaan auttaa se, että olen niin opiskelu- kuin työurani tehnyt kielitieteiden liepeillä, mutta positiivisesti kuitenkin yllätyin.)
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
1900-luvulla kirjoitettu eximia kantoi 10/14 tulokseen. Viime kesänä kävin ensimmäistä kertaa Saksassa ns maissa ja olin kovin tyytyväinen kun osasin vastata värikkäästi kysymykseen haluanko döneriini chilikastiketta fraasilla ”Ein bisschen”. Ei mennyt nekään opiskelut hukkaan.

Toki tähän on saattanut auttaa pojan nelosluokan saksan läksyjen kuulustelu. Vaimo kysyi kerran miksi huudat pojalle, vastasin että me harjotellaan miten jetzt lausutaan.
 

Outsider

Jäsen
10/14, Jawohl! Ei varmasti olisi kouluaikoina mennyt näin hyvin, kun varsinkaan kielioppiasiat ei ikinä kuulunut vahvuuksiin, mutta pitkä Matula ja ahkera Saksassa/saksankielisissä maissa ramppaaminen on näköjään tuottanut tulosta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
8/14. Hyvinkin tyytyväinen olen, koska omat saksanopintoni ovat työväenopistosta, jossa opettelin kieltä muistaakseni kolmen ja puolen vuoden ajan vaihtelevalla aktiivisuudella. Tuossa opinahjossa etenemistahti taitaa vastata noin puoltatoista vuotta yläasteella. Tai ehkä kolmea kurssia lukiossa tai korkeakoulussa.

Aikaa opinnoistani on yli 15 vuotta. Pyrin kuitenkin ylläpitämään tuota olematontakin taitoa. Eli aina Saksaan matkustaessani yritän puhua tuota kieltä edes vähän niissä tilanteissa, joissa siihen on järkevä mahdollisuus. Sama homma espanjan kielen kanssa. Taustani siinä on hyvin samanlainen kuin saksan kanssa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kaksi vuotta yläasteella vuosikymmeniä sitten ja 8/14. Kokeen oli pakko olla tosi helppo.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
11/14. Taustaa on sen verran, että opiskelin saksaa aikanaan viisi vuotta peruskoulussa (vitosluokalta peruskoulun loppuun) ja aloitin viime syksynä 15 vuoden tauon jälkeen työväenopiston saksan kurssilla.
 

Glove

Jäsen
4/14, en minä kyllä paljoa odottanutkaan. Saksaa yläasteella ja lukiossa olen lukenut sen viisi vuotta. Yo-kirjoitusten 1992 jälkeen olen käyttänyt saksaa kerran kun yritin jutella saksalaisen kisaturistin kanssa jossain baarissa 1997 MM-kisojen aikaan. Ei siitä silloinkaan mitään tullut, mutta osasivat englantia niin tultiin hyvin juttuun.
 

Saipamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
5/14. Peruskoulussa 6 vuotta oli pakkopulla Saksaa ja näköjään hyvin unohtunut. Oisi ehkä kannattanut paremmin aikoinaan opiskella.
 
9/14 mutta saksani ei ole koskaan kielioppiin perustunut. Kai ihan ok 3 vuoden D-saksalla.
 

jäämies-70

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Die Mannschaft
8/14, pikkuisen on rakkauden kulmikas komentokieli päässyt ruosteeseen. Kolme vuotta lukion D-saksaa kasarilla.
Ylläpitona toiminut Rammstein sekä Lindemann.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös