Onko fitness mielestäsi urheilua?

  • 21 748
  • 168

Onko fitness urheilua?

  • On

    Ääniä: 67 36,6%
  • Ei

    Ääniä: 101 55,2%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 16 8,7%

  • Äänestäjiä
    183

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Meinasin kirjoittaa tästä "asia joka ei avaudu minulle"- ketjuun, mutta teenpä asiasta laajempaa selvitystyötä jatkoajan tasolla ja laitan äänestyksen pystyyn. Nyt kun lajissa on ilmeisesti ollut Lahdessa taas "megaviikonloppu" kisoineen, niin aihe on tapetilla niin kuin on ollut jo vuoden päivät. Eli onko fitness mielestäsi urheilua? Omalla kohdallani lyhyestä virsi kaunis eli ei ole. Perustelut: lasken lajin enemmän tietynlaiseksi "taiteeksi", jossa vartalo on se taideteos, jota sitten eri tavoin esitellään lavalla. Sen verran vanha urheiluromantikko olen, että minulle urheilussa pitää olla jokin tietty suorite/suoritteita, jotka vaativat eri ominaisuuksia esim. voimasta, taidosta, nopeudesta, motoriikasta, kestävyydestä, koordinaatiosta, hahmottamiskyvystä jne. lähtien. Tätä asiaahan YLE:n Arffman hyvin sivuaa kolumnissaan, joka laittoi minutkin ko. asiaa ajattelemaan tästä näkövinkkelistä. Lajihan on kai jo virallisesti laskettu urheiluksi ihan paperilla, mutta kansan keskuudessa eri lajien suhteen on ennenkin viitattu kintaalla mitä tulee "virallisiin luokituksiin".

Taustaa aiheeseen YLE:ltä: http://yle.fi/urheilu/rusketusta_ja_bikiniliimaa__onko_fitness_urheilua/7524414

Sana on vapaa!
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Treeni itsessään on kovempaa kuin monissa lajeissa, mutta vaikea munkaan tuomareiden edessä patsastelua on mieltää urheiluksi. Toisaalta, onko moottoriurheilukaan sen enempää urheilua.
 
On, mutta nauratti haastattelu, jossa pari kilpailijaa kertoi lajinsa kuuluvan antidopingiin, ja samaan hengenvetoon totesivat silikonirintojen olevan poikkeuksetta jokaisella kilpailijalla. Eli ei saa doupata, mutta muovia saa laittaa?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Klassisissa urheilulajeissa kisoissa esitetään harjoittelun tuloksena huippuunsa hiottu fyysinen suorite, fitnessissä harjoittelun tuloksena huippuunsa hiottu kroppa.
 

Jeffrey

Jäsen
Kyllähän tämä buumi on tehnyt lajista jo ihan oikeaa urheilua. Toista se oli vielä ehkä vielä viime vuosikymmenen lopulla, kun laji alkoi nousemaan. Silloin vielä varsinkin naistensarjoissa perus tyttelö pystyi osallistumaan SM-kilpailuihin 6kk harjoittelulla, lähtö tilanteen ollessa pyöreä nolla.

Buumi on kuitenkin tuonut tullessaan myös kilpailun kovenemisen, mikä on johtanut jo siihen, että ei voi enää oikeasti pärjätä, mikäli ei tee asioita oikein.

Löytyyhän toki moni noista kisaajista, ja muka kisaajista myös Tinderistä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Lässähti vähän omalta kohdaltani tuo Barbaarin hehkutus, kun olen nähnyt hänen kuviaan ja tietty kuullut muutakin juttua kovasta kunnosta. Sitten näin kuvatekstin, "sarja alle 178cm". Onhan se helpompaa lyhyenläntänä näyttää isolta kuvissa. Itse asiassa tällä palstallakin on isompi kääpiö, hän on sentään 186cm pitkä.

Naisten puolen fitnessistä en kyllä välitä ollenkaan, vastenmielisen näköisiä mimmejä. Armi Kuusela näytti paremmalta silloin '52 ja oikeastaan näyttää paremmalta nyt myös 2014.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
On se urheilua. Typerää urheilua näin tarkennettuna. Lihakset ovat ihmisen terveyden kannalta erittäin tärkeä asia, mutta niillä voisi tehdä niin paljon järkevämpiäkin asioita kuin esitellä niitä yleisölle. Tunnen/tiedän sekä fitnessurheilijoita että lajin seuraajia, ja kaikki ovat lähes poikkeuksetta melkoisia lihasaivoja. No, kiduttakoot itseään dieeteillä sillä aikaa kun minä syön pizzaa, juon olutta ja poltan tupakkaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...No, kiduttakoot itseään dieeteillä sillä aikaa kun minä syön pizzaa, juon olutta ja poltan tupakkaa.

Eikö tässäkin olisi löydettävissä kultainen keskitie? Olen kolmekymppinen mies, ja rohkenen väittää olevani ihan ok kunnossa. Viikottain 3-5 kertaa salitreeni, pelaan futisjengissä, skulaan tennistä ja sillon tällöin vedän jonkun porras/kyykkyrääkin. Penkistä nousee joku 120kg ja varmaan Cooper on vieläkin yli kolmen tonnin, nämä noin esimerkkinä.

En kuitenkaan katsele hirveästi mitä syön, mielestäni liikunnan tarkoitus on osaltaan mahdollistaa se, että voi välillä naukata viinaa tai örveltää hampurilaisravintolassa QP-aterian, pari juustoa ja nuggetit päälle. Joka päivä en noin syö, mutta enpä kyllä oikeasti koskaan kaupassa katsele, että nyt vähärasvainen tai sokeriton vaihtoehto.

Toki liikunta on myös hauskaa, se on se toinen syy. Aika harva asia voittaa esimerkiksi kirpeää pikkupakkasta, kentän ulkovaloja ja parin tunnin pipolätkää. Sitten ovat nämä äärimmilleen asian vieneet kuntoilijat, joita tänne palstallekin taitaa kirjoittaa ja vieläpä naisnickejäkin taitaa tältä saralta löytyä.

Minä laskenkin kuntoilufundamentalistit sinne samaan lokeroon yhdessä ääriuskovaisten, kiihkoateistien ja viherpiipertäjien joukkoon.
 

ämjiijii

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Suomen maajoukkue, Sharks bandwagon 2016
Eikö tässäkin olisi löydettävissä kultainen keskitie? Olen kolmekymppinen mies, ja rohkenen väittää olevani ihan ok kunnossa. Viikottain 3-5 kertaa salitreeni, pelaan futisjengissä, skulaan tennistä ja sillon tällöin vedän jonkun porras/kyykkyrääkin. Penkistä nousee joku 120kg ja varmaan Cooper on vieläkin yli kolmen tonnin, nämä noin esimerkkinä.

Toki on löydettävissä, tuo viimeinen nyt oli huumoria ilman sen suurempaa totuuspohjaa. Kyllä kai fitnessjengikin pystyy silloin tällöin nauttimaan paheista. Ja kuten aikaisemmin postauksessani sanoin, niin lihakset ovat ihmisen terveyden kannalta erittäin tärkeä asia, samoin kuin muillakin tavoilla hyvä kunto.
 
Minä laskenkin kuntoilufundamentalistit sinne samaan lokeroon yhdessä ääriuskovaisten, kiihkoateistien ja viherpiipertäjien joukkoon.

En minä ole tällä palstalla kummempaa kuntoilufundamentalismia havainnut. Ei se vielä fundista tee jos käy viisi kertaa viikossa salilla tai lenkillä ja vaihtaa siitä lyhyesti kokemuksia. Joku toinen pelaa sen samat kymmenen tuntia viikossa jotain tietokonepeliä eikä sitäkään fundiksena pidetä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En minä ole tällä palstalla kummempaa kuntoilufundamentalismia havainnut. Ei se vielä fundista tee jos käy viisi kertaa viikossa salilla tai lenkillä ja vaihtaa siitä lyhyesti kokemuksia. Joku toinen pelaa sen samat kymmenen tuntia viikossa jotain tietokonepeliä eikä sitäkään fundiksena pidetä.

Selvennys: en minäkään tällä palstalla juuri tähän ilmiöön ole törmännyt, mitä nyt joidenkin yksittäisten nickien viesteihin, missä selvennetään jotain ympärysmittoja sun muuta.

Muualla olen tähän ilmiöön kyllä törmännyt paljonkin.

Muita hörhöjä ja foliohattuja palstalta sitten löytyykin.
 

Jeffrey

Jäsen
Vähän ihmetyttää, mistä on tullut sellainen käsitys, ettäkö fitness urheilijat eläisivät jotenkin liian tiukasti kokoajan. Okei, onhan toki varmasti näitäkin. Fitness urheiluun ja varsinkin bodaus lajeihin kuuluu kuitenkin oleellisena osana lihaksen kasvattaminen.

Lihaksen kasvattaminen taas ei oikein onnistu ilman pirunmoista syömistä. Mitä isompi haluat olla, sitä enemmä tarvitset plussa kaloreita. Toki sitten ennen kisaa dietataan se muutama viikko, jolloin elellään huomattavasti hintsummin. Massakaudella kuitenkin syödään pitsoja, burgereita, karkkipusseja, jäätelöpaketteja sunmuita päivittäin, ja erittäin paljon. Eikä välttämättä edes pelkästään herkuttelun vuoksi, vaan ihan sen vuoksi, jotta saataisiin riittävästi kaloreita.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vähän ihmetyttää, mistä on tullut sellainen käsitys, ettäkö fitness urheilijat eläisivät jotenkin liian tiukasti kokoajan. Okei, onhan toki varmasti näitäkin. Fitness urheiluun ja varsinkin bodaus lajeihin kuuluu kuitenkin oleellisena osana lihaksen kasvattaminen.

Lihaksen kasvattaminen taas ei oikein onnistu ilman pirunmoista syömistä. Mitä isompi haluat olla, sitä enemmä tarvitset plussa kaloreita. Toki sitten ennen kisaa dietataan se muutama viikko, jolloin elellään huomattavasti hintsummin. Massakaudella kuitenkin syödään pitsoja, burgereita, karkkipusseja, jäätelöpaketteja sunmuita päivittäin, ja erittäin paljon. Eikä välttämättä edes pelkästään herkuttelun vuoksi, vaan ihan sen vuoksi, jotta saataisiin riittävästi kaloreita.

No ei kuulosta kovin terveeltä. Yks entinen fitnesskilpailija oli jossain TV-haastattelussa ja sanoi, et ihan hullun hommaa. Kroppa on pysyvästi soosina kisavuosien jälkeen. Mun mielestä kuntosaliharrastus on ihan hyvä juttu kun sen yhdistää terveisiin elämäntapoihin, ruokailuun ja nukkumiseen, siihen et saa myös henkisen hyvänolontunteen. Mutta tuollanen viikkotolkulla jonkun jauheen mättääminen ja pirtelöiden ryystäminen, monta tuntia salilla rehkiminen, ahmiminen ja paastoaminen on kyllä ihan hölmöläisen hommaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No ei kuulosta kovin terveeltä. Yks entinen fitnesskilpailija oli jossain TV-haastattelussa ja sanoi, et ihan hullun hommaa. Kroppa on pysyvästi soosina kisavuosien jälkeen.
Juurihan se 68(?)-vuotias moninkertainen mr. Olympia kävi Suomessa, ja näytti kyllä huomattavasti ikäistään nuoremmalta. Eli jos kroppa on jollain kilpailijalla "pysyvästi soosina" kisavuosien jälkeen, on varmaankin tehty jotain väärin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei. Ei missikisatkaan ole urheilua, vaikka missukatkin varmasti pitävät huolta kunnostaan ja syövät tarkasti.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Totta helvetissä on, onpa outo kysely. Tässä ilmeisesti kyse enemmän siitä onko kilpailutapahtuma kuinka urheilullinen, fitness niin kuin kehonrakennus on äärimmäistä ja monipuolista kehon jokaikisen lihaksen harjoituttamista, kilpailutilanne sitten on enemmänkin työn tuloksen näyttämistä. Mutta näinhän on monessa muussakin lajissa että itse kisasuoritus on vain pintaraapaisu siitä mitä laji pitää sisällän.

_
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juurihan se 68(?)-vuotias moninkertainen mr. Olympia kävi Suomessa, ja näytti kyllä huomattavasti ikäistään nuoremmalta. Eli jos kroppa on jollain kilpailijalla "pysyvästi soosina" kisavuosien jälkeen, on varmaankin tehty jotain väärin.

Hehheh. Eilen katsoin Expendables 2:n jossa Stallonekin alkoi näyttää jo äidiltään. Luuleks et Arska on ihan luomu, oma luonnollinen itsensä? :D

Edit. Täs on sen mutsi

http://www.google.fi/images?q=stall...p&ei=53I7VISPJOXnyQPUuIDABQ&ved=0CAsQsAQ#i=13
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Kroppa on pysyvästi soosina kisavuosien jälkeen...

Tämä on valitettavasti totta. Käyn itse Helsingin keskustassa sellaisella salilla, joka on (eri nimillä) toiminut samassa paikassa vuosikymmeniä ja paikka on nähnyt monenmoista kehonrakentajaa ja voimanostajaa, aina niiltä ajoilta alkaen, kun kehonrakennus Suomeen rupesi vähän enemmän 1960-1970-luvuilla leviämään.

Mestoilla näkyy pari näitä vanhempia partoja, yhä käyvät salilla ja uho on kova, mutta liiallinen puntti on kyllä lysäyttänyt kundien ryhdin ja mitä erilaisimpia vammoja löytyy sieltä sun täältä, vasen käsi ei taivu kunnolla, oikea polvi on leikkauskunnossa.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin käyn itse aika paljon salilla hiomassa kroppaa, mutta rajansa kaikella.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Juurihan se 68(?)-vuotias moninkertainen mr. Olympia kävi Suomessa, ja näytti kyllä huomattavasti ikäistään nuoremmalta. Eli jos kroppa on jollain kilpailijalla "pysyvästi soosina" kisavuosien jälkeen, on varmaankin tehty jotain väärin.

Tuli katsottua nyt vkl tuo 1975 tehty Pumping Iron-leffa/dokkari jossa näytettiin juuri Arskan ja muutaman kilpakumppanin valmistautumista 1975 Mr. Olympia-kisaan. Vähän petyin ettei tuossa näytetty hirveästi itse treenaamista vaan enemmän juuri tuota itse kilpailujen ja niiden kulissien takaista toimintaa. Tuntuu että Arskakin on menettänyt pituutta noista ajoista, mutta vaikuttaisi edelleen olevan aika timmissä kunnossa. Kyllähän tuo aika misseilyä tuntui olevan ja kilpailuissa tärkeää tuntui olevan että lihasten ovat tasapainossa toisiinsa nähden (eli siis jotkut lisäkset eivät ole liian suuria toisiin nähden) ja että oikealla poseerauksella pystytään näyttämään ne oikein.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
On urheilua ja erittäin kovaa harjoittelua ja itsekuria vaativa laji. Onhan tietenkin hieman eri että arvostelukohteena on kilpailijan vartalo mutta ei se silti poista sitä faktaa että tuo laji vaatii erittäin kovaa fyysistä harjoittelua ja dietit on hurjia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
On urheilua ja erittäin kovaa harjoittelua ja itsekuria vaativa laji. Onhan tietenkin hieman eri että arvostelukohteena on kilpailijan vartalo mutta ei se silti poista sitä faktaa että tuo laji vaatii erittäin kovaa fyysistä harjoittelua ja dietit on hurjia.
Jos arvostelukohde unohdetaan, myös baletti on noilla kriteereillä urheilua.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Jos arvostelukohde unohdetaan, myös baletti on noilla kriteereillä urheilua.

Baletti on monin verroin kovempaa urheilua, kuin iso osa urheilulajeista. Jos lätkäjätkä ja balettitanssija laitettaisiin kuntokokeeseen, niin balettitanssija pyyhkisi lätkäjätkällä lattiaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös