On aika oluen

  • 677 922
  • 3 968

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No, tämä olunen ei erityisen mahtava ole. Ihan juotava, mutta esim. tuo Beerhuntersin CCCCC IPA oli reilusti parempi mun makuuni.
Juu, ei oikein kolahtanut minullekaan. Perus Punk IPA:a huonompi. Ei antanut mitään uutta fiilistä. Muutenkin tuntuu, että BrewDog on vähän alkanut polkemaan paikoillaan noiden oluidensa kanssa. No Electric India oli ihan mukava poikkeus, koska se ei ollut ihan erityisen humaloitukaan ja siten jopa yllättävä. Tyypiltään saison, vaikka nimestä ehkä IPA tuleekin mieleen.

Valitsen tosiaan itsekin mieluummin vaikkapa CCCCC:n. Beer Hunter'sin kauppavahvuinen IPA:kaan ei ollut yhtään hullumpi. Hyvä lisä 66:n oheen ruokakauppoihin. Toki suhteessa kalliimpi ja levikki ei varmaan tule olemaan niin laajaa.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Red Seal Ale

Pettymys. Olutoppaan arviot herättivät odotuksia, mutta tämä jäi aika valjuksi, vetiseksi ja laimeaksi. Uupuu täyteläisyyttä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Onko kellään tietoa, milloin kauppojen hyllyille tulee Sinebrychoffin Nightshift-tuotteet? En ole vielä nähnyt kertaakaan, vaikka kuinka olen koittanut käydä läpi Alkoja, Cittareita, K-Supermarketeja ja Prismoja.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onko kellään tietoa, milloin kauppojen hyllyille tulee Sinebrychoffin Nightshift-tuotteet? En ole vielä nähnyt kertaakaan, vaikka kuinka olen koittanut käydä läpi Alkoja, Cittareita, K-Supermarketeja ja Prismoja.

Kerrotko vähän lisää millaisista tuotteista on kysymys? En ole tuollaisista kuullutkaan eikä ainakaan omilla googletustaidoilla löydy mitään infoa kyseisistä tuotteista.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kerrotko vähän lisää millaisista tuotteista on kysymys? En ole tuollaisista kuullutkaan eikä ainakaan omilla googletustaidoilla löydy mitään infoa kyseisistä tuotteista.

Täytin tuossa jokin aika sitten Sinebrychoffin markkinointitutkimuksen M3-panelilla ja siinä esiteltiin näitä tuotteita ja niiden mahdollisia markkinointikeinoja. Idea oli siis se, että yövuoroissa painetaan erikoisoluita ja päivällä sitten normituotteita. Oli erittäin mielenkiintoisia uutuuksia ja itse odottelen todella innolla niitä. Todella rohkeita oluita tulossa ja niitä ilmeisesti tullaan myös markkinoimaan isosti.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Todella rohkeita oluita tulossa ja niitä ilmeisesti tullaan myös markkinoimaan isosti.
Uskon vasta kun näen...

Eipä sillä Sinebrychoff nyt on näistä isoista se, jolta voisi hiukan uskaltaa toivoakin. Tulihan sieltä sentäs Two Tree porter (vaikka lähinnä tuunaus onkin) ja tuossa kesällä oli se 777 IPA.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sinebrychoff on noista isoista tosiaan ainoa joka edes yritää jotain vähän erilaista tehdä. Ongelma on vaan julmetun iso keittokoko, Porteriakin tehdään vaan pari kertaa vuodessa ja laajassa levityksessä olleen 777 IPAn pohjasta osa käytettiin muihin oluisiin eli sitä ei tehty edes yhtä kokonaista keittoa. Olisi mukava jos Sinebrychoff hommaisia pienemmät, muutaman tuhannen litran laitteet erikoisempia oluita varten.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Octoberfest tuotteita mailsteltu. Hyvää kamaa Saksalaisilta, mutta olipa hyvä myös Prykmestar Octoberfest bier. Kyllä Suomalaiset pienpanimot osaa. Annettaisiin vain enemmän tilaa niille.

Koff Two Tree Porter vaikutti aika turhalta tuotteelta sen original Porterin rinnalla. Pari Two Tree Porteria riitti minulle ja jatkossa 50senttiä halvempi Koff Porter täyttää lasini.

Suomenlinnan Panimon IPA vielä tänään maistelussa.
Laitilan Imperiaali stout odottaa kaapissa huomista: Saas nähdä miltä se Suomen paras olut minun makunystyröissä tuntuu.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomenlinnan Panimon IPA vielä tänään maistelussa.

Tykkäsin itse tästä kovasti. Oikein kelpo kotimainen tuote. Lager ja Pils olivat kyllä pettymyksiä.

Viikko takaperin tuli Kaislassa maisteltua länsinaapurin tuotetta. Sininen etiketti ja siinä kultaisella Dubbel IPA2. Pirun hyvää mutta en tietysti tajunnut tarkemmin katsastaa mistä oli kyse.

Thornbridgen Jaipur on itellä nyt kovassa huudossa.
 

waitsneik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Yläsarjasta alasarjaan
Lager ja Pils olivat kyllä pettymyksiä.

Noita en ole maistanut sattuneesta syystä Suomalaisen Lagerin tuntien, ja kunnon Pilsiä en ole tainnut Suomalaisilta juoda kuin Kukko merkkistä.
Suomenlinnan ALE on ollut hyvää ja nyt näytti olevan Bitterkin maitokaupan hyllyllä, mutta mielellään ottaisin noitakin hieman enenemmän alkoholilla ryyditettynä eli Alkosta tai vaikka hanasta.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Noita en ole maistanut sattuneesta syystä Suomalaisen Lagerin tuntien, ja kunnon Pilsiä en ole tainnut Suomalaisilta juoda kuin Kukko merkkistä.

Oletko kokeillut Vakka-Suomen Prykmestar LuomuPilsiä? Myös Bryggeri Helsingin Pils on erinomainen mutta saatavilla vaan panimoravintolasta (ja joltain olutfestareilta). Rousal Pils ei ole aivan perinteinen pils mutta hyvä sekin, saatavan joistain hyvin varustelluista ruokakaupoista.
 

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Vihreässä lasipullossa myytävä Tuborg -olut on parasta mitä kykenen ymmärtämään.

Liiterissä myydään myös ihan samanlaisessa pullossa Perlenbacher -olutta, jota heikkona hetkenä voi nauttia, jossa ensin mainittua ei ole saatavilla.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kotimaisista bulkeista olen tykästynyt Olvin CXXXV:hen. Vai lasketaanko tuo bulkiksi, jos se on olevinaan juhlaolut, joka putkahtaa hyllyihin ilmeisesti viiden vuoden välein? Mutta ihan joutuisaa juotavaa on.
 
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, ManU, BM, RM, PuhtiPois
Kotimaisista bulkeista olen tykästynyt Olvin CXXXV:hen. Vai lasketaanko tuo bulkiksi, jos se on olevinaan juhlaolut, joka putkahtaa hyllyihin ilmeisesti viiden vuoden välein? Mutta ihan joutuisaa juotavaa on.

On hyvää, on testattu. Sehän on vanha CXX -juhlaolut eli kirjaimia on vain lisätty. Mainittakoon, että olen niin vanha, että join jo sitä CXX -versiota aikoinaan (oli ikää tarpeeksi joo), en tosin enää muistanut makua tuolta ajalta, siksi join.

Näin muuten myyjällä tällä viikolla paidan, jossa kehuttiin, että Suomen pohjoisin panimo (Iisalmessa siis nykyään). Voihan siellä joku pienpanimo löytyä pohjoisempaa (Kajaani?), että siitähän voisi vaikka loukkaantua?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
On hyvää, on testattu. Sehän on vanha CXX -juhlaolut eli kirjaimia on vain lisätty. Mainittakoon, että olen niin vanha, että join jo sitä CXX -versiota aikoinaan (oli ikää tarpeeksi joo), en tosin enää muistanut makua tuolta ajalta, siksi join.
Oliko siitä niin kauan? Eli 15 eikä 5 vuotta edellisestä inkarnaatiosta. Minusta tämä on nyt parempaa kuin silloin. Tai ainakin ero normi-Olviin on selkeämpi. Voihan se tarkoittaa sitäkin, että normis on nykyään huonompaa. Ainakin juhlaolut väittää olevansa alkuperäisellä reseptillä pantua.
 
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, ManU, BM, RM, PuhtiPois
Oliko siitä niin kauan? Eli 15 eikä 5 vuotta edellisestä inkarnaatiosta. Minusta tämä on nyt parempaa kuin silloin. Tai ainakin ero normi-Olviin on selkeämpi. Voihan se tarkoittaa sitäkin, että normis on nykyään huonompaa. Ainakin juhlaolut väittää olevansa alkuperäisellä reseptillä pantua.

Voi olla, että olut esiintyi myös 5 vuotta sitten mutta eka kerran vuonna 1998. Kai niillä oli juhlaolut myös 1978 mutta se oli jo eri aikakautta (Suomessa ei paljon juhlisteltu oluiden vuosipäiviä).

Bulkkioluessa olen nykyään aika kranttu, Sandels ostetaan laatikossa ei Pirkkaa! Pirkka-olutkin on huhun mukaan joku Olvin vanha resepti (Silver tai CXX mutta tuskin CXX)?

Toivottavasti Sinebrychoff polkaisee jotain kunnollista 2019.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Octoberfest tuotteita mailsteltu. Hyvää kamaa Saksalaisilta, mutta olipa hyvä myös Prykmestar Octoberfest bier. Kyllä Suomalaiset pienpanimot osaa. Annettaisiin vain enemmän tilaa niille.

Koff Two Tree Porter vaikutti aika turhalta tuotteelta sen original Porterin rinnalla. Pari Two Tree Porteria riitti minulle ja jatkossa 50senttiä halvempi Koff Porter täyttää lasini.

Prykmaster Oktoberfest bieriä tässä juuri juon. Jotenkin sellainen Urho 5.5 -mainen maku tuntuu olevan, maltaan osalta (vaikka urho hartwallin tuotteita onkin). Ehkä siinä hieman erikoisempi humalan vivahde silti on.
Myös Two Tree Porter hulahti alas tuossa aikaisemmin. Täytyy myöntää, että olen maistanut Koffin oikeaa porteria ainoastaan pari kertaa, mutta tämä ainakin oli maistuvaa. Hieman pimentoon jäi kuitenkin se Brooklyn Breweryn osuus, maussa siis.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Oktoberfestbiereistä saksalaiset olivat kyllä selkeästi parhaimmat tuotokset.
Prykmestar ei itselle ainakaan toiminut, kuten myöskään ei ruotsalainen StEriks.
Saman firman pilsneri oli myös aika kehno esitys.

Two tree porterista tykkäsin, itse ainakin maistoin siinä sitä Brooklynin käyttämää jenkkihumalointia. Samoin viime viikolla uutuuksiin tullut Suomenlinnan Panimon Hoppe IPA oli ihan miellyttävä tuotos. Myös Citymarketista ostettu em.panimon Seth Lager onnistui maistumaan hyvinkin saunan päälle.

Boulevard Brewing Double-Wide Ipa sen sijaan ei onnistunut makuhermojaan kutkuttelemaan siihen malliin, että toista kertaa pienestä pullosta 8 euroa maksaisin. Ihan ok olut, mutta tuohon hintaan pitää kyllä olla tajunnanräjäytys aika lähellä.
Beer Huntersin Muflonia on jahdistettu ympäri Suomen ja huomiseksi vissiin onnistuin yhden pullon sitä lähiAlkoon hommaamaan. 30.9 ilmeisesti uutta erää tulossa.

Tällä viikolla Alkoon seuraavat uutuudet:
-Westheimer Weizen
-Fuller's Honey Dew
-Mikkeller Not Just Another Wit (tämä ilmeisesti jonkinmoinen uusi versio ko.oluesta ja pienemmässä pullossa, muistaakseni ollut Alkossa myynnissä aikaisemmin, oliko peräti 0,7 pullo).
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
-Mikkeller Not Just Another Wit (tämä ilmeisesti jonkinmoinen uusi versio ko.oluesta ja pienemmässä pullossa, muistaakseni ollut Alkossa myynnissä aikaisemmin, oliko peräti 0,7 pullo).
0,75L pullo, joka oli hinnaltaan muistaakseni n. 11-12 euron luokassa. Litrahinta nyt tulevassa 0,33L pullossa on joka tapauksessa jonkin verran kovempi.

Aivan mainio oluthan tuo on ja itse asiassa itselläni on vielä jääkaapissa yksi 0,75L pullo tuota tavaraa jemmassa. Pitäisikin korkata.
 

ufon_kaakao

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Sebastian Aho
Goose Island IPA + Sierra Nevada Pale Ale


Tuli nyt sitten juotua tätä ja olihan se hyvä olut. Vähän liikaakin jo makeutta minun makuuni ja siihen nähden liian vähän humalointia, mutta hyvä silti.

Sierra Nevadaa tuli juotua pitkästä aikaa arvostelukuntoisena. Nauttii ihan aiheesta laajaa suosiota. Helposti juotava, ihan mukavan tasapainoinen olut, vähän kevyt muttei kuitenkaan ihan naru. Niinkuin täällä sanottu niin kesäolueksi sopiva.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt se on ihan tieteellisestikin todistettu, miksi minä tai muut tämän ketjun vakiokirjoittajat emme pidä bulkkioluesta. Kyse ei ole hifistelystä, vaan siitä, että makuaistia on kehitetty tutustumalla rohkeasti erilaisiin oluttyyleihin.

Linkki uutiseen:

20 parasta olutta - miksi juuri nämä? - Uutiset - Ruokala - Ilta-Sanomat

Tuolta löytyy myös linkki Ratebeer-sivustolta löytyvään 20 parhaan oluen listaan. Enpä ole maistanut näistä ainuttakaan.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Tuli testattua Goose Island IPA, Hardcore IPA ja Du Bocq La Gauloise Brune, joista jälkimmäinen nousi kyllä komeasti suosikkioluiden joukkoon. Mukavan tiivisvaahtoinen, hedelmäisen makuinen olut.

HC oli todella hooceetä, hiljaa siemailtuna erittäin positiivinen tuttavuus tämäkin. Ei ehkä ihan täyttänyt Punk IPAsta syntyneitä odotuksia, mutta pitää testata uudelleen (jos Arkadian Alkon ulkopuolelta löydän...).

Goose Island oli hyvä IPA sekin. Indian Pale Alen "huono puoli" on niiden makumaailman samankaltaisuus, vaikka se onkin erinomaisen hyvä maku, mikä niissä korostuu :)
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tällä viikolla Alkoon seuraavat uutuudet:
-Westheimer Weizen
-Fuller's Honey Dew
-Mikkeller Not Just Another Wit (tämä ilmeisesti jonkinmoinen uusi versio ko.oluesta ja pienemmässä pullossa, muistaakseni ollut Alkossa myynnissä aikaisemmin, oliko peräti 0,7 pullo).

Itse itseäni lainaten, nuo kaikki tuli maistettua ja lopputulemaksi syntyi:

Westheimer Weizen oli todella kehno esitys, en äkkiseltään huonompaa vehnäolutta keksi mitä Alkolla olisi valikoimissa. Välttäkää.
Fullersin Honey Dew on ihan juotava, hinta ei mikään karmea ja hunaja ei todellakaan maistu liikaa.
Not Just Another Wit oli taas sitten ihan yhtä jämäkkä tuotos kuin muistelin, todella hyvä olut.

Tämän jälkeen tulleista uutuuksista on myös Rogue American Amber Ale ja Hr.Frederiksen tullut maistettua. Molemmat myös ihan laatuoluita, toki jälkimmäinen on aika hintava, mutta potkua on.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Pienimuotoinen oluenmaistelua sisältänyt mökkiviikonloppu takana ja muutama mielenkiintoinen tuote kyllä käytiin läpi. Ehkä kirkkaimpana mieleen jäi Chouffe Houblon Dobbelen IPA Tripel, joka oli kyllä maagisen hyvä olut. Myös saman tekijän ihan perus belgiale La Chouffe osoittautui varsin kelvolliseksi panimotuotteeksi!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös