Olitko hamassa nuoruudessasi diinari vaiko punkkari?

  • 3 872
  • 17

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Selailin tuossa vinyylilevyhyllyäni (vaivaiset 125 levyä) ja koska en ole hennonut heittää kaikkea vanhaa pois, niin tallella on siis teinivuosienkin hankintoja.

Otsikkoon liittyen, 70-80 -lukujen taitteessa hankitut levyt koostuivat jokseenkin täydellisesti sen hetkisestä hittimusiikista, rockabillysta. Pari Matchboxin levyä, muutama Ray Campin levy, yksi Boppersin levy ja Shakin Pyramidsien levy. Niitä tuli kuunneltua aika lailla niihin aikoihin ja koska siinä iässä oltiin NIIN itsetietoisia oman jutun oikeellisuudesta, niin poikkipuolisen sanan sanojat, eli tässä tapauksessa punkkarit, saivat/joutuivat kuulemaan omasta musiikkimaustaan ja tyylinvalinnastaan.

Sinälläänhän punkkari-nimitys tämän "toisen suunnan" valinneista oli hieman väärä, koska se musiikki, jota he kuuntelivat olivat ns. uutta aaltoa. Se muodostui lähinnä Pelle Miljoonasta, Eppu Normaalista, Hassisen Koneesta ja muista aikalaisistaan.

Varsinkin silloin 80-luvun alkumetreillä oli erittäin tärkeää, että kuuluit jompaan kumpaan ryhmittymään. Et voinut, etkä saanut olla täysin puolueeton. Kaikkein kamalinta, mitä olisi voinut tunnustaa, että tykkää molemmista. Vaikka itse kuuluin siihen teddy-porukkaan, niin pidin kuitenkin Hassisen Koneen musiikista. Turpiin olisi tullut, jos olisin mennyt moista myöntämään.

Sen verran tiukka kotikasvatus minulla oli, että vanhempani eivät antaneet minulle koskaan lupaa lähteä Mäntsälään, mikä oli niihin aikoihin todellinen must-paikka teddyille. Silloin se oli asia, josta olin silloin "ikuisesti" katkera. Sikäli se on jäänyt harmittamaan, että siellä oli ollut aivan, mites se nykyään ilmaistaan... megabileitä. Noh, koskapa asuin silloin (ja asun edelleenkin) keskisellä Uudellamaalla, niin tulihan noita Keravan konserttejakin nähtyä, mm. Teddy & the Tigersit (kas kummaa, heh...).

Nykyinen musiikkimakuni on hieman muuttanut muotoaan, sillä se koostuu lähinnä soul-pohjaisesta soitannosta. Toisaalta... kun tarkemmin mietin, niin loppujen lopuksi olen palannut juurille, sillä mustasta musiikistahan se rock´n´roll on alkunsa saanut.

Jaa jaa... oi nuoruus! :)
 

artok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Diinari, niin kuin nykyisinkin

Joo, meitsi on kuunnellut rockabillyä vuodesta 1980 ja kuuntelen edelleenkin. Nykyään kuuntelen kaikenlaista juurimusaa, R & B:tä (siis mm. Fabulous Thunderbirdsiä, nykyäänhän R & B:ksi nimetään kaikenlaista musiikkia), vanhantyylistä countrya (BR549), instrumentaaleja (viime keskiviikkona Laika & the Cosmonauts heitti loistavan keikan Lahdessa), vanhaa soulia (Smokey Robinson & the Miracles).

Mäntsälän Seurojentalolla kävin 1980-luvun alussa moneen kertaan, tulee nostalgiset muistot mieleen. Täytyy kyllä sanoa, että kun rockabillyn muotiajoista on ollut paljon haittaakin. Meikäläisen ikäluokasta (60-luvulla syntyneet) monet alkavat vieläkin naureskelemaan, jos sanon kuuntelevani rockabillyä. Nuoremmat sen sijaan eivät muista 80-luvun alkua ja heillä ei ole vastaavia ennakkoluuloja. Meikäläinenkin on muuttanut ajatteluaan. Psychobillykin kolahtaa, ja kyllä punkvaikutteita monilla näillä bändeillä on aika tavalla.

Kyllä musiikki on urheilun ohessa antanut mulle hienoja hetkiä ja niitä tulee vielä lisää. Esim. 1.9. on luvassa hieno päivä, ensin Lahdessa levymessut ja Sport Lahti-turnaus ja sitten Valkeakoskelle Rock 'n' Roll -bileisiin. Voiko enempää toivoa?
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minä pidin kovasti juuri noista "punkkareiden bändeistä", jotka tuossa mainitsitkin. Sinänsä hauskaa on, että kuulin niitä ensimmäisiä kertoja joskus -81, jolloin ikää oli peräti viisi vuotta. Minua kahdeksan vuotta vanhempi setäni niitä soitteli, ja siitä lähtien olen myös itse varsinkin Eppuja kuunnellut.

80-luvun puolivälistä eteenpäin tämä musiikkimakuni oli yleinen naurunaihe Metallica-suuntautuneessa tuttavapiirissä. Suomenkieliset sanoitukset kun olivat kuulema niin typeriä. Hauska kommentti englantia taitamattomien kymmenvuotiaiden Hetfield-diggareiden suusta.

Tuo diinaritouhuhan koki 90-luvun puolenvälin tienoilla uuden nousun. Lappeenrannassa tuohon aikaan vaikuttaneet muistavat varmaan sen Daltons-nimisen nerojen yhteenliittymän. Siinä porukassa kyllä tulivat esiin kaikki ne huonot puolet, joista punk-puoli 80-luvun alussa silloisia tönkkötukkia syytti. En tiedä miten aiheellisia väkivaltaisuussyytökset silloin olivat, mutta nämä myöhempien aikojen diinarit kyllä osuivat hyvin siihen Puuttuvan renkaan määritelmään.

Suunittelimme muuten silloin aikoinaan muutaman kaverin kanssa tekevämme Lucky Luke -paidat, jotka varmaan olisivat Toteemissa herättäneet mielenkiintoa. Siis mikäli ivailun kohderyhmä olisi ivan kyennyt ymmärtämään. Jälkeenpäin ajateltuna oli ihan hyvä ettemme jaksaneet.
 

Gren

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ja New Jersey Devils. Ja Liverpool. Mets!
Nolo tunnustaa mutta meikäläinen oli ensiksi diinari ja helposti erotti tosistaan Polecatsit Blue Catseistä ja Stray Catseistä, mutta kun 70-luku alkoi loppua niin vaihtui se kenkämuotikin...
Nuorempana se oli tietysti Hurriganes vai peeseeärrä. Tuo tosin erotti lähinnä tytöt pojista.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Vanha muotidiini löytyy täältäkin.Tötterö ja läskärit ja Crazy Cavan.Ja n.82 kääntyminen enkeliksi ja pitkä fleda niinkuin Stadissa asiaan kuului.
Ramones kolahti jo 70-luvun lopulla ja Eput ja Pelle vähän myöhemmin .Siinä oli nuorella miehellä Jaakobin paininsa.
Hassisen Koneen ekan singlen jo kehtasin julkisesti ostaa.On nykyään kelpo keräilyharvinaisuus.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Oma tietoisuuteni populaarimusiikista alkoi muodostua juuri 70-luvun lopulla, ja mielsin Matchboxin paremmaksi kuin punk-vaikuttajat. Ne olivat aikoja ne. Toki musiikkimakuni on noista päivistä laajentunut, eli rockabillyn lisäksi levykokoelmani koostuu pääosin oldies rockista (=50´s), bluesista, countrysta ja 60´s soulista.

Mutta hei! Kun oikein muistelen, diinareiden ja punkkareiden yhteiseksi bändiksi mainostettiin aikoinaan Stray Catsia, koska heidän musiikkinsa (Runaway Boys eritoten) oli niinkutsuttua "punkabillya"! :D
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Oi niitä aikoja

Juup,muistan kun frendien kanssa Senaatintorilta lähdettiin reissuihin,on tullut aikoinaan käytyä muutamassa Veekend Hopissa.Suurin osa lapsuuden kavereista oli Punkkareita,mutta mä dallasin niitten seurassa rennosti Teryleenit jalassa ja spittarini ei koskaan koskettanut heidän Rotten hiuksiaan :D

Muistatteko arvoisat Ankkapyrstö kaverini Moondogs lehden,siinä oli laadukas 50:s Magasine,bändeistä aikanaan oli mun mielestä paras Matchbox,kyllä sitä vielä nykyäänkin kuuntelee pienessä hiprakassa ja nostalgiset muistot saavatkin välillä kyyneleet kihoamaan silmään.

Ainoa jota en ole koskaan jättänyt näitten vuosien aikana on Gene Vincent and his Blue Caps,vielä nykyäänkin tulee kylmät väreet kuin pistän esim Crazy Beatin jyräämään.

50:s Rock n Roll will strike back,you punks !!!!!
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
muitakin vaihtoehtoja oli

Allekirjoittanut väittää olleensa 70-80-luvulla ns. hämy. Oli meitä muitakin. Itse en tosin koskaan ole viestinyt pukeutumisella tai tukkamuodilla mihinkään ryhmään kuulumista - lieneekö pelkuruutta vai rohkeutta. Hämyillähän kai piti olla vihreä maihari, pillifarkut ja pitkä roikkuva fleda.

Alakulttuurien rajat alkoivat tuohon aikaan sekoittua ja uusia pulpahteli esiin harva se kuukausi. Sitoutuminen ryhmiin oli toki voimallista; Suosikki-lehden kategorioissa mainittiin yhtenä pienenä ryhmänä "Tavalliset nuoret".

Eppujen laulussa (Akun tehdas) todettiin myös osuvasti: "...nythan meistä tykkäävät, hämytkin..."
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Meikäläinen oli hamassa nuoruudessani selkeästi hevari. Sapatit, Kissit ja WASPit tuli kuunneltua. Ja kyllä metalli raikaa stereoissa vielä tänä päivänäkin, mutta myös kaikenlainen muukin musiikki.
 

zeitgeist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tavoitteelliset pikkuseurat
Tämä onkin hauska juttu kysyttäväksi ja ihmeen moni tämän vastakkainasettelun tunnistaa, vaikka oletinkin sen kuuluneen vain lyhyeen historiallisen ohimenevään vaiheeseen.

Mielestäni tuon vastakkainasettelun kulta-aikaa olivat vuodet 1978-1981, eli tasan ne vuodet, jolloin kävin peruskoulun yläastetta. Minäkin siis elin tiukasti tuollaisen nuoruuden. Mutta olin tuolloin vielä kiltti lälläri, oikeastaan perhepoika. Pelle oli minulle liian suora ja hurja, tykkäsin enemmän Eppujen Saarelan sanallisesta ironiasta ja Hassisen Koneesta.

Turun suunnalla uusi aalto vaikutti selkeästi suositummalta kuin diinarimeininki ja ainakin omalla yläasteellani hegemonia meni niinpäin, että "tötteröpäille" vähän naureskeltiin. Matchbox-meiningin vahvimmat tukialueet tosiaan tuntuivat olleen Uudellamaalla.
 

JanJ

Jäsen
Itse olin aika ristiriitaisissa tunnelmissa,
kotoa kun löytyi sekä Matchboxin että Sex Pistolsien levyt.
Aluksi kuuntelin enemmän tuota Matchboxia
mutta jossain vaiheessa taas oli violetti-oranssi tukka pystyssä.
Sitten tuli tosiaan WASP-Kiss-Judas Pries-Twisted Sister kausi...
 

artok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Re: Oi niitä aikoja

Viestin lähetti reds1897


Muistatteko arvoisat Ankkapyrstö kaverini Moondogs lehden,siinä oli laadukas 50:s Magasine,bändeistä aikanaan oli mun mielestä paras Matchbox,kyllä sitä vielä nykyäänkin kuuntelee pienessä hiprakassa ja nostalgiset muistot saavatkin välillä kyyneleet kihoamaan silmään.

Ainoa jota en ole koskaan jättänyt näitten vuosien aikana on Gene Vincent and his Blue Caps,vielä nykyäänkin tulee kylmät väreet kuin pistän esim Crazy Beatin jyräämään.

50:s Rock n Roll will strike back,you punks !!!!!

Kyllä Moondogs tuttu lehti on, kaikki numerot on tallessa. Muita lehtiähän samaan aikaan oli Pink Thunderbird. Ko. lehti ilmestyy kymmenen vuoden tauon jälkeen taas tosin vain kaksi kertaa vuodessa.

Gene Vincent on meikäläisenkin suursuosikki. Miehestä tehtiin vähän aikaa sitten mainio kirja "Race with the Devil", tekijänä Susan VanHecke.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuolla kaukana susirajan takana pohjoisessa nämä leirien väliset aidat eivät olleet mitään kivestä kasattuja. Melko sujuvasti siellä taidettiin kuunnella kumpaakin. Toiset halusivat elvistellä vaatteilla ja kampauksilla, joten selässä taisi lukea gene vincent, ja toiset halusi erottua päinvastaisella "tyylillä" käteen tussilla kirjoitettuna ramones tai pelle. Kun joku ihme jaksoi raahautua napapiirille asti esiintymään, sitä menivät sitten kaikki katsomaan. Matchboxiakin käytiin ihmettelemässä.

Meikäläiselle kolisi kovaa sillä hetkellä vain Shadows ja Elvis. Olisko ollut jotain 79 kun kuulin puhuttavan jostain hyvästä punkbändistä, joka vielä osaa soittaakin. Kävin ostamassa niiden c-kasetin siltä istumalta. Se oli Police. :) Elviksestä ja Cliff Richardista huolimatta näin jälkijättöisesti voi ajatella että ehkä ne uudenaallon kotimaiset/tamperelaiset tosissaanyrittäjät sittenkin on olleet lähempänä sydäntä.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ei se jako eteläsuomenkaan maalaiskunnissa turhan tarkkaa ollut.

Itse muistelen olleeni musiikin sekakäyttäjä sieltä pahimmasta päästä. Meillä siis poliisi pamputti taas kotoa karanneita poikia.

Myöhemmin levyhyllyyn alkoi ilmestyä heavyä ja sielläkin sama linjattomuus jatkui. Kaikkea löytyi WASPista Kissin kautta Dioon.

Vieläkään en ole kiinnostunut musiikin luokittelusta, vaan kuuntelen oikeastaan melkein mitä vain. En ole pätkääkään kiinnostunut onko musa Hard Rockia, R&B:tä, Jazzia vai iskelmää kunhan se on hyvin tehtyä ja miellyttää minun korvaani.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mun henk.koht yksi musiikillinen kultavuosi oli 1984, jolloin pauhas vuoron perään Yö, Dingo, Eput ja Popeda. Sen jälkeen alkoi pikkuhiljaa siirtyminen disco-musiikkifaniksi...
 

Eisenhower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, sympatiat myös Ilvekselle
Kumpikaan ei oikein maistunut

...olihan vielä diinarin, punkkarin ja hämyn lisäksi neljäskin ulottuvuus: (disco)hile. Sekään ei kyllä ole likikään oikeata kuvausta minun nuoruusajan taivalluksesta, mutta jos yksi pitää valita, niin...ehkä sitten. Tosin henkinen hämy ei minussa kuole koskaan.

Töttöröpää-meininki tuntui silloin aikanaan järkyttävän lapselliselta. En myöskään arvosta (vieläkään) pelkkään fiilikseen perustuvaa punkkia, jossa henk.koht. musiikilliset taidot ovat täysin toisarvoinen asia. Se ei sitä paitsi kuulosta hyvältä. Sepi Kumpulainen teki 90-luvulla saman homman paljon paremmin.

Se ihan lopullinen musiikillinen herääminen tapahtui mulla joskus 15-vuotiaana Steely Danin ja Donald Fagenin myötä. Ja sitten, kun Iltatähdessä (TV2) kuulin ekan kerran TOTOn Rosannan ja ne huimat brassifillit, niin veri alkoi kiertää ihan toisella tapaa kuin aiemmin.

Muistatteko muuten 70-luvulla legendaarista rokukampaa? Pitkävartinen ja värikäs kampa, jonka piti sojottaa perstaskusta. Oi niitä aikoja.

Ike
 

angnus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Punk

Ensimmäinen omilla rahoilla ostettu kasetti oli Maukka Perusjätkän Sota apatiaa vastaan.Säpinää,moottorisahalla höystettynä !
Pellet,Eput ja Hassisen koneet kuunneltiin ja oltiin niin kovia punkkareita.
Murrosiässä kuvaan astuivat AC/DC, W.A.S.P.,Twisted Sisters,Judas Priest,Dio,Ozzy ym. ja silloin vasta kovia jätkiä oltiinkin. :cool:
Eikä se musiiikimaku mihinkään ole vieläkään muutunut,ainoastaan skaala on laajentunut.Nykyään musiikkilajilla ei ole mitään merkitystä,kunhan biisi itsessään on hyvä ja tehty oikeilla soittimilla.
Haikeana muistelen aikaa,jolloin musiikki oli musiikkia ja puhe puhetta.(eikä mitään puhemusiikkia)Muuten sen ajan vapaa-ajan vietosta ei voi ihan kaikille kertoa,mitä kaikkea tuli touhuttua,mutta hauskaa oli!:D
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Re: Kumpikaan ei oikein maistunut

Viestin lähetti Eisenhower
[B
Muistatteko muuten 70-luvulla legendaarista rokukampaa? Pitkävartinen ja värikäs kampa, jonka piti sojottaa perstaskusta. Oi niitä aikoja.

Ike [/B]

Jee.Beaverssit,puukengät ja vihreä pitkävartinen kampa n. v-75.
Ja Jameksen farkkurotsi sekä numeropaita. Itse olin vähän toisellakymmenellä näissä vetimissä.
Niitä oikeita rokuja ei tainnut olla kuin Lahdessa,mutta osa tyylistä oli valtakunnallista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös