Olisitko käynyt vapaaehtoisen armeijan?

  • 3 857
  • 55

Olisitko suorittanut vapaaehtoisen asepalveluksen?


  • Äänestäjiä
    268
  • Poll closed .

Viljuri

Jäsen
Maanpuolustustahto ei tällä kysymyksenasettelulla näy missään.

Mikäli asepalvelus olisi oikeasti vapaaehtoista, siitä maksettaisiin silloin palkkaa.

Kansalaisvelvollisuuksissa (koulu-, vero- ja asevelvollisuus) on kuitenkin kysymys eri asiasta, ts. eduskunta on kansan tahdon mukaisesti säätänyt moiset asiat lailla yhtäläisesti pakolliseksi, perustuslain kompetenssi- ja perusoikeusnormien antaessa tähän mahdollisuuden.

Asevelvollisuudella on ollut kaikissa kyselytutkimuksissa vankka kannatus takanaan. Mikäli joku kokee, että kysymyksenasettelut em. kyselyissä on tehty väärin, ja siten johtavat totuudenvastaiseen lopputulokseen, mikään ei estä ottamatta yhteyttä kansanedustajaan tai asettumasta itse ehdolle.

Eduskunnalla on tässä asiassa kompetenssin kompetenssi, kuten lienee yleisesti tunnettua.

Ne, jotka kokevat, että heillä olisi muutakin käyttöä ajalle, joka kuluu asevelvollisuutta suoritettaessa, niin se on luonnollisesti varsin harmillista.

Järjestäytyneessä yhteiskunnassa eläminen saattaa toisinaan edellyttää kompromisseja, ts. yksilön mielihalut ja intressit saattavat toisinaan joutua väistymään yleisen edun tieltä. Mikä tuo yleinen etu on, niin sen viime kädessä päättämme me itse, kukin tämän maan kansalaisina edustuksellisen demokratian puitteissa.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Aika todennäköisesti olisi jäänyt väliin.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
mixu kirjoitti:
Tässä se Suomalaisten ns.korkea maanpuolustustahto näkyy eli taitaa olla pakollista monien kohdalla.

Joo, kaikki äänestykset täällä on yhtä kuin totuus?

Kokoomus olis suurin puolue yli 50% kannatuksella. Silti nämä eivät maksa TV-lupaa.

Nämä esimerkkeinä äänestyksistä täällä.
 

Cube

Jäsen
Vastasin ei. Tämänhetkisen tietämyksen mukaan vastaisin varmaan kyllä, mutta oikeasti olisi melko varmasti jäänyt käymättä. Se olisikin ollut aika huono homma, joten hyvä, että oli pakollinen. Hyviä muistoja jäi, vaikka vituttikin "jatkuvasti".
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
En. Kyllä innostus sotaleikkeihin loppui jo 10-vuotiaana.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Blackie kirjoitti:
En. Kyllä innostus sotaleikkeihin loppui jo 10-vuotiaana.

Sama.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
mjarkko kirjoitti:
Joo, kaikki äänestykset täällä on yhtä kuin totuus?

Kokoomus olis suurin puolue yli 50% kannatuksella. Silti nämä eivät maksa TV-lupaa.

Nämä esimerkkeinä äänestyksistä täällä.

Sen verran voi kuitenkin todeta tästäkin äänestyksestä, että tuo virallinen 81% kannatus ei vastaa totuutta. Vaikka ei tämäkään äänestys vastaa.

Ja tietysti kohderyhmällä on suuri ero...

Toisessa kysyttiin kannattaako asevelvollisuutta, ja toisessa kysyttiin "menisitkö jos ei olisi pakko". Toisessa ryhmänä koko kansa (myös vanhemmat ihmiset) ja toisessa nuoret tai miehet yleensä.
 

Cube

Jäsen
mjarkko kirjoitti:
Joo, kaikki äänestykset täällä on yhtä kuin totuus?
Ei, mutta kyllä minulle silti tämän äänestyksen tulos on yllätyksellinen. Jos jääkiekkofaneille (jotka mielestäni ovat varsin konservatiivista väkeä) suunnatussa kyselyssä jää kyllä-vastaukset alle 50 prosentin, niin tuskin kovin korkeisiin lukuihin päästään muuallakaan. Noilla kyselyillä, joiden mukaan 80% kävisi intin vaikka se olisi vapaaehtoinen voi mielestäni pyyhkiä persettä.
 

Lincoln Steel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins, Kärpät
Cube kirjoitti:
Noilla kyselyillä, joiden mukaan 80% kävisi intin vaikka se olisi vapaaehtoinen voi mielestäni pyyhkiä persettä.

Missä tuollainen kysely sitten on? Ainakin siinä jonka itse olen nähnyt ja mikä täälläkin jossain oli mainittu, kysyttiin kutakuinkin, että "Kannatatko yleistä asevelvollisuutta?" tjsp. Nämähän nyt ovat kaksi täysin eri asiaa, eli ei mitään tekemistä tämän äänestyksen kanssa.
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Jyrkkä ehkä

En ainakaan sitä lastentarhaa missä tuli oltua. Jos siellä oikeasti tehtäisiin selvästi paremmilla päivärahoilla jotain muutakin kuin odoteltaisiin, syötäisiin ja harjoiteltaisiin jotain lapsuuden pihaleikkien sotimista muistuttavaa touhua huvittavan pokkuroinnin sun muiden pikkumaisuuksien lisäksi, niin saattaisin harkita. No, tulihan käytyä, lihottua, menetettyä yksi futiskausi ja Rovajärvellä melkein päästyä hengestään (kesällä 1998).
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
En todellakaan. Olisi kyllä ollut parempaakin tekemistä. Armeijan valitsin siksi, että koin sen kahdesta pahasta pienemmäksi (ja nopeammaksi) pahaksi.

Muutenkin olen palkka-armeijan kannalla. Amatöörit vittuun pelleilemästä sieltä. Suppeampi joukko ammattilaisia hoitaisi hommat siinä missä isompi lauma kaikenmaailman urpoja.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Ilman muuta

Niin, itse olisin ilman muuta mennyt inttiin, vaikka se olisi vapaaehtoinen.

Syynä on se, että pidän sivareita ja muita sluibaajia itsekkäinä kloakkeina, haihattelevina vapaamatkustajina ja yhteisen edun parasiitteina.

Olen myös sitä mieltä, että ainakin 95%:lle miehistä tekee oikeasti ihan hyvää käydä vähän miehistymässä. Tämä koskee etenkin nykyistä pullamössöporukkaa.

Täältä tähän
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
ervatsalo kirjoitti:
Olen myös sitä mieltä, että ainakin 95%:lle miehistä tekee oikeasti ihan hyvää käydä vähän miehistymässä. Tämä koskee etenkin nykyistä pullamössöporukkaa.
Löysäperseteinit ja muut surkimukset voisi lähettää jonnekin puolimilitantille työleirille vaikka ojia kaivamaan, ei niille tarvitse asetta antaa. Tiedä mitä vittua ne vielä niillä keksisivät gangstailla... siis jos jaksaisivat.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Onhan se nyttenkin vapaaehtoinen. Sanoo vain ettei pää kestä ja että kaverit painaa jysärillä takalaatikkoon kokoajan niin ettei pysty nukkumaan. Ei varmana tarvitse olla enää päivääkään siellä.

Ja vastasin, että tottakai menisin.
 
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, HIFK, Joe Finley
Enpäs tiedä, silloin kun lähtö oli minulle ajankohtainen, olin niin kertakaikkisen laiska persoona, etten varmasti olisi vapaaehtoisena mennyt, mutta nyt asiaa tulisi ajateltua ihan erikantilta, niin vastaan kyllä.

Aika monissa työhaastatteluissa kun tulee tämä kysymys armeijan käymisestä, niin senjälkeen haastattelija epävirallisesti kertoo, että yleensä he mieluummin ottavatkin armeijan käyneitä. Tämä ei tietenkään päde joka alalla.
 

smasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Djurgårdens IF, Eintracht Frankfurt
En ole vielä sitä pakollistakaan asepalvelusta käynyt, mutta jos se olisi vapaaehtoista, tuskin sinne menisinkään.

ervatsalo kirjoitti:
Olen myös sitä mieltä, että ainakin 95%:lle miehistä tekee oikeasti ihan hyvää käydä vähän miehistymässä. Tämä koskee etenkin nykyistä pullamössöporukkaa.

Tästä olen aivan samaa mieltä, varmasti se minullekin hyvää tekee. Voin kuitenkin myöntää, että en todennäköisesti sinne vapaaehtoisesti menisi. Toisaalta en koe armeijaa myöskään minään pakkopullana tai koe hirveitä pelkoja ennakkoon siitä, menee niin kuin menee, on sieltä muutkin selvinneet.
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
En ainakaan nykymuotoiseen armeijaan olisi mennyt.

Kenties joku sellainen setti, jossa olisi opiskeltu ampumataitoja ja pidetty yllä/parannettu kuntoa olisi kiinnostanut. Kuitenkin ilman sitä, että ollaan kuusi kuukautta kiinni kasarmilla ja suuri osa ajasta käytetään kattoon sylkemiseen ja paskantärkeiden nakkien suorittamiseen.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Zudum!

Siihen aikaan olisin hyvin suurella todennököisyydellä mennyt joka tapauksessa, mutta jos tilanne olisi ajankohtainen nyt, niin voisi jäädä väliinkin. Vastasin kuitenkin että kävisin vaikka ei olisi pakko.
 

Serge

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi
Olisin mennyt, mutta se olisinko ollut loppuun asti, on aivan eri asia. Ennen inttiä sitä oikein uhkui intoa, ja tämä johtui siitä ettei tiennyt mitä oli tiedossa...
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
En olisi käynyt, jos olisi vapaaehtoinen.

Tosin kun koko elämänsä on elänyt niin, että armeijaan mennään, koska se on velvollisuus, niin eipä sinne vastoin tahtoakaan mennyt.

Kertaamaan lähdinkin jo sitten todella mielelläni.

Oikea vastaus olisi kuitenkin varmaankin ei osaa sanoa. Koska kyllähän se ilmapiiri missä kasvatetaan vaikuttaa valintoihin. Jos armeija ei olisi ollut aikoihin pakollinen, niin tuskimpa sen käymistä olisi tullut edes harkittua.
Tai sitten sen olisi vain käynyt todistaakseen jotain.
 

Cube

Jäsen
Lincoln Steel kirjoitti:
Missä tuollainen kysely sitten on? Ainakin siinä jonka itse olen nähnyt ja mikä täälläkin jossain oli mainittu, kysyttiin kutakuinkin, että "Kannatatko yleistä asevelvollisuutta?" tjsp. Nämähän nyt ovat kaksi täysin eri asiaa, eli ei mitään tekemistä tämän äänestyksen kanssa.

Rovajärvi-ketjusta:

Kraztog kirjoitti:
Ja viimeisimmän kyselyn mukaan yli 80% menisi varusmiespalvelukseen vaikka se olisi täysin vapaaehtoista.

Vaikka tuollainen kysely olisikin olemassa (ilmeisesti ei siis ole), niin se olisi todennäköisesti virheellinen siinä mielessä, että siinä asiaa kysyttäisiin armeijan jo käyneiltä ihmisiltä. Samanlainen lappu alokasajan ensimmäisellä viikolla uuden kulin eteen, niin luulempa, että tulos on aika murheellinen PV:lle. Varmaan kielteisempi kuin täälläkin, koska aika kultaa muistot monelta.
 

St. Pat

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, NUFC, Les Canadiens
Olisin käynyt armejan myös sen ollessa vapaaehtoinen.
 

scholl

Jäsen
Sanotaanko niin, että USA:ssahan joku michael moore tai vastaava nilkki kyseli senaattoreilta, että miksi heidän lapsiaan ei ole mennyt armeijaan ja nyt olla vaarassa saada surmansa. Vastauksena tuli se, että heillä edelliset sukupolvet ovat jo ponnistelunsa tehneet.

Itse näkisin asian samalla tavalla. Yhteiskunnassa pitää käyttää resursseja fiksusti. Kovin älykkäitä on turha laittaa armeijaan ihan perushommia suorittamaan. Köyhiä ja vähän yksinkertaisempia kannattaa sinne sijoittaa aivan kuten palkka-armeijoissakin. Älykkäämmät kyllä löytävät elinkeinoelämänkin puolelta myöskin kriisitilanteissa tehtäviä. Enkä ollenkaan epäile sitäkään, etteikö maanpuolustuksellisestikin olisi sopivia tehtäviä pääkaupungissa mihin tarvitaan henkilön osaamista. Koiranruoaksi rintamille on periaatteessa kuitenkin lähetettävä niitä, jotka ovat parhaita tappelemaan.

Uskon kyllä, että tappaminen sujuisi ihan hyvin, mutta olisi aivan järjetöntä lähettää minut sinne, joten ei. Strategioita voisin suunnitella, mutten lähteä jotain naurettavaa pikkudetaljia itse toteuttamaan.

Summa summarum, lähettäisitkö sinä Tony Salmelaisen Lostedtin sijaan noutamaan?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hahaa. Onneksi ehdin vastata julkisesti "Ei", jotta minua ei leimata vähä-älyiseksi.

Mutta scholl, oletko sinä sitten älykäs ja huono tappelemaan vai vähä-älyinen Eiran ikioma Antti Rokka, tästä kirjoittamastasi kun ei se oikein käy ilmi:

Yhteiskunnassa pitää käyttää resursseja fiksusti. Kovin älykkäitä on turha laittaa armeijaan ihan perushommia suorittamaan. Köyhiä ja vähän yksinkertaisempia kannattaa sinne sijoittaa aivan kuten palkka-armeijoissakin. --- Koiranruoaksi rintamille on periaatteessa kuitenkin lähetettävä niitä, jotka ovat parhaita tappelemaan. --- Uskon kyllä, että tappaminen sujuisi ihan hyvin, mutta olisi aivan järjetöntä lähettää minut sinne, joten ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös