Oletko kärsinyt ehdottoman vankeusrangaistuksen vankilassa?

  • 7 198
  • 33

Oletko ollut vankilassa?

  • En.

    Ääniä: 240 95,6%
  • Olen.

    Ääniä: 4 1,6%
  • Olen, 0-2 vuotta.

    Ääniä: 3 1,2%
  • Olen, 2-4 vuotta.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Olen, 4-10 vuotta.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Olen, 10-15 vuotta.

    Ääniä: 0 0,0%
  • Olen, elinkautinen.

    Ääniä: 4 1,6%

  • Äänestäjiä
    251

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Vankeja Suomessa on vuosittain noin 3000. Jatkoajassa on rekisteröityneitä käyttäjiä pienen suomalaisen kaupungin verran. Varmasti joku meistä on tehnyt joskus valinnan, joka on ollut oikeuslaitoksen mielestä niin paheksuttava, että vankeusrangaistus on ollut edessä.

Oletko sinä ollut vankilassa? Haluatko kertoa siitä miksi joudut vankilaan ja kuinka koit vankeuden?

Ketjun äänestyksestä ei selviä (ainakaan suurelle yleisölle) mitä kukin nimimerkki on äänestänyt.

Edit. Itse en ole ollut.

Edit2. Äänestykseen loin epähuomiossa vain yhtä rangaistusta ajatellen. Antakaa anteeksi.
 
Viimeksi muokattu:

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Äänestystä ei saa luotua samalla sekunilla kun avaa ketjun.

Nyt äänestys on auki.

Ah, pahoitteluni. En tälläistä tiennytkään.

Aiheeseen liittyen - ei ole oltua ja toivottavasti en koskaan kaltereiden taakse joudukaan.
 

Pulustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lestaporot, Jussin tussit
Valitsin ylimmän vaihtoehdon.

Muistaakseni aihetta on sivuttu jossain taannoisessa keskustelussa, ja ainakin silloin Jatkoajalta löytyi ainakin yksi vankilassa istunut käyttäjä, joka taisi asiasta kertoa jonkin verran. Tästä keskustelusta voi kyllä olla aikaa jo useampi vuosi, enkä muista siitä sen enempää.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
On varmaan hakamussuttelua sanoa, että olen ollut 3 kertaa, kahdesti viran puolesta tapaamassa paria vankia ja kerran muuten vain tutustumassa vankilan toimintaan.
 

xAnZax

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen. Tosin vain pari päivää vuokrafirman kautta rakennustöissä, kun Saramäkeen tämä uusi Turun vankila rakennettiin aikoinaan. Mutta vankilan käytäviä olen laahustanut ja taisin sellissäkin aikaani viettää.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Ei ole ollut toistaiseksi lähelläkään, mutta koskaan ei voi sanoa ei.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Olen ollut, ja koko perhekin lapset mukaan luettuna on ollut, samaan aikaan. Tosin vain Hämeenlinnan vankilamuseossa, viime kesänä. Suosittelen paikkaa vierailukohteeksi, ja jos on aikaa, niin yhdistäen läheisen Tykistömuseon haltuunoton. Ja jos on koko päivä aikaa, niin Parolan Panssarimuseo pitää hoitaa samalla reissulla.

Mutta rangaistusta istumassa en ole ollut. Ylinopeussakkoa isompaa en ole saanut, ja edellisestäkin tulee kesällä kuluneeksi 15 vuotta.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Dachaun keskitysleiri lienee mitä suurimmassa määrin luettava tähän vankilakategoriaan. Suosittelen vierailua ajan ja ajatuksen kanssa, jos siihen on tilaisuus, mutta en missään nimessä koko perheen kanssa. Ei ole lasten katsottavaa se.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Miksi ulkomaisia vankiloita ei huomioida vai ollaanko huomioitu? Jotenkin tuosta saa sellaisen mielikuvan, että pitäisi olla Suomessa istunut, vaikka ei siinä ehkä ihan niinkään lue.

En ole ollut, jos turistikohteita ei lasketa.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Dachaun keskitysleiri lienee mitä suurimmassa määrin luettava tähän vankilakategoriaan. Suosittelen vierailua ajan ja ajatuksen kanssa, jos siihen on tilaisuus, mutta en missään nimessä koko perheen kanssa. Ei ole lasten katsottavaa se.
Luulen että useimmat keskitysleirit, se mitä niistä jäi tähteeksi, ovat suositeltavia kohteita. Maanosan ykköskohde on tietysti Auschwitz-Birkenau -kokonaisuus eteläisessä Puolassa. Siinäpä on vankilaa kerrakseen. Keskiverto Sörkan istuja jäänee hiljaiseksi.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olenhan minäkin nämä Hämeenlinnan vankilamuseot käynyt katsastamassa ja suosittelen muillekin. Muuten en ole vankilassa ollut, jos ei yhtä yötä putkassa lasketa.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Maanosan ykköskohde on tietysti Auschwitz-Birkenau -kokonaisuus eteläisessä Puolassa. Siinäpä on vankilaa kerrakseen. Keskiverto Sörkan istuja jäänee hiljaiseksi.

Mä olen myös käynyt tuolla, vaikka sitähän ei nyt kukaan varsinaisesti kysynytkään. Kerroin silti, on kato vähän kierretty muutakin kuin (Hyvinkään) tahkoa.

Aivan järkyttävä paikka.


Muutama ylinopeussakko tai vastaava liikennerikkomus, siinä omat rapsut. Ei niistä vielä häkki heilu, kun kerran maksettukin on.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Lasketaanko keskitysleirit vankiloiksi tässä keskustelussa? Jos lasketaan niin pysyn aiheessa ja tiedustelisin keskitysleireillä käyneiltä muutamaa asiaa. Nimittäin omat vanhempani ovat käyneet em. leireillä, katakombeissa ynnä muissa ja keskitysleirit ovat siitä poikkeavia että niissä kuulema "leijuu" pahuus. Pistin väitteen värikynän piikkiin, mutta näköjään muutkin ovat huomanneet sen. Todella ahdistava paikka tuo Auschwitz ilmeisesti, mutta mistä se johtuu? Pelkät mielikuvat ja historiako sen tunnelman aiheuttaa vai mikä?
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
...niissä kuulema "leijuu" pahuus. Pistin väitteen värikynän piikkiin, mutta näköjään muutkin ovat huomanneet sen. Todella ahdistava paikka tuo Auschwitz ilmeisesti, mutta mistä se johtuu? Pelkät mielikuvat ja historiako sen tunnelman aiheuttaa vai mikä?

Tuo kiteytti aika osuvasti omat fiilikset. No mä olen toki varsin herkänsorttinen, mutta tuolla se paha olo ja pahuuden tunne kävi ylivoimaiseksi - niin raskaaksi että oli kertakaikkiaan pakko jossain vaiheessa poistua vaikka vielä jäi näkemättä paljon.

Kun ei noista ajoista niin mielettömästi ole, ja onhan näitä ollut myöhemminkin. No, sepä tästä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Todella ahdistava paikka tuo Auschwitz ilmeisesti, mutta mistä se johtuu? Pelkät mielikuvat ja historiako sen tunnelman aiheuttaa vai mikä?

Kyllä siinä on jotain muutakin, jota on vaikea selittää (puhun nyt Dachausta, en ole käynyt Auschwitzissä). Tunnelma on samankaltainen, kuin seisoisi korkean painostavan ukkospilven alla, vaikka aurinko paistaisi pilvettömältä taivaalta.

Siinä ei ole kysymys pelkästään mielikuvista tai historiasta järjellisesti ajateltuna, vaan siellä voi jotenkin aistia sen jonkinlaisen "kumulatiivisen pahuuden", joka niihin paikkoihin on kertynyt.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Todella ahdistava paikka tuo Auschwitz ilmeisesti, mutta mistä se johtuu? Pelkät mielikuvat ja historiako sen tunnelman aiheuttaa vai mikä?

Tunnelmahan sen aiheuttaa. Ihmiset uskovat myös kummituksiin ja lohikäärmeisiin, vaikka eihän niitä oikeasti ole.

Sitten on se historian kunnioitus "ei enää koskaan uudelleen", kun tämä ihan oikeasti tapahtui eikä ole satukirjasta. Tsernobylissa ollessa tuli aika ihmeellinen olo, kun mietti kuinka hullua koko touhu on ollut. Kaiken voi nähdä dokumenteista tai lukea jostain, mutta sitten olla itse paikalla.

(Siellä ei tietysti vankilaa suoraan ollut, mutta aika lailla pakkotyöhön määrättyä porukkaa oman henkensä kustannuksella.)
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Auschwitzissa käyneenä (täytyy sanoa, että itse leiri on hämmästyttävän lähellä kaupunkirakennuksia ja oli ilmeisesti myös näin kun oli ihan "toimintakunnossa") en ehkä itse mitään erityistä ilmapiiriä siellä aistinut, vaikka muita turistejakaan ei aivan älyttömästi ollut samaan aikaan. Kyllähän se silti omanlaisensa tunnelman luo, kun niitä rakennuksia käy läpi ja lukee niitä tieto-/historialaattoja.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Lasketaanko keskitysleirit vankiloiksi tässä keskustelussa? Jos lasketaan niin pysyn aiheessa ja tiedustelisin keskitysleireillä käyneiltä muutamaa asiaa. Nimittäin omat vanhempani ovat käyneet em. leireillä, katakombeissa ynnä muissa ja keskitysleirit ovat siitä poikkeavia että niissä kuulema "leijuu" pahuus. Pistin väitteen värikynän piikkiin, mutta näköjään muutkin ovat huomanneet sen. Todella ahdistava paikka tuo Auschwitz ilmeisesti, mutta mistä se johtuu? Pelkät mielikuvat ja historiako sen tunnelman aiheuttaa vai mikä?

Minä olen käynyt Bergen-Belsenin keskitysleirillä ja kyllähän siellä kalma oli käsin kosketeltavissa. Ilma oli vielä sellainen kostean harmaa ja taivaalta tuli tosi pientä vesitihkua, joten se vielä korosti tuota kuoleman tunnelmaa entisestään. Anne Frankin hauta on siellä myös. Sieltä oli rakennukset hyvinkin pitkälti poltettu vapautuksen jälkeen, kun pilkkukuume riehui. Lähinnä niitä joukkohautoja siellä enimmäkseen oli. Siitä on jo aikaa, joten en ihan tarkkaan enää muista. Mutta kyllä ne aika karmeita paikkoja on.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Ennen ääneni antamista mihinkään vaihtoehtoon haluaisin kysyä, lasketaanko myös Suomen rajojen ulkopuoliset vankilat mukaan? Ja tämä kyssäri ihan vilpittömästi, jatkan stoorin loppuun sitten sen jälkeen.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Ennen ääneni antamista mihinkään vaihtoehtoon haluaisin kysyä, lasketaanko myös Suomen rajojen ulkopuoliset vankilat mukaan? Ja tämä kyssäri ihan vilpittömästi, jatkan stoorin loppuun sitten sen jälkeen.

Toki lasketaan

Jos olet ollut vaikka bolivialaisessa vankilassa, niin kerro kokemuksistasi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Dachaun keskitysleiri lienee mitä suurimmassa määrin luettava tähän vankilakategoriaan. Suosittelen vierailua ajan ja ajatuksen kanssa, jos siihen on tilaisuus, mutta en missään nimessä koko perheen kanssa. Ei ole lasten katsottavaa se.

Riippuu lasten iästä. Esiteini- ja teini-ikäisille tuollainen tekee ihan hyvääkin, saavat miettiä historiaa ja ihmisen perimmäistä luonnetta. Jos ei näistä ota oppia, niin asiat voivat helpommin toistua. Sääli, ettei vastaavia museoita ole Venäjän alueella, jossa ei ole koskaan pantu systeemiä eikä ihmisiä tilille kymmenien miljoonien kuolemista ja gulageista.

Äänestyskysymykseen vastatakseni: en ole linnassa istunut enkä ehdollista tai muitakaan tuomioita saanut. Paitsi kaksi rikepistettä Jatkoajan Moderaattoreilta. Ja poliisilta kaksi suullista varoitusta autolla ajamisestani joskus toistakymmentä vuotta sitten, olin kuulemma liian liki edellä ajavaa autoa 2002.

Visiiteillä olen minäkin vankiloissa ollut. Suomessa Hämeenlinnan vankilamuseossa, ja jos keskitysleirit lasketaan vankilakategoriaan, niin siihen kategoriaan menevät Auschwitz Krakovan liepeillä, Sachsenhausen Berliinin lähellä, Stutthof Gdanskin lähellä sekä Neuengamme Hampurissa.

Auschwitz II eli Auschwitz-Birkenau taas menee johonkin muuhun kategoriaan kuin vankilakategoriaan, se oli tuhoamisleiri ja maanpäällisen helvetin käypä vastine. Vankilaksi ei voi kutsua tätä leiriä, jonka tarkoitus oli lastata uhrit kaasukammioon ja krematorioon suoraan juna-aseman rampilta.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Toki lasketaan

Jos olet ollut vaikka bolivialaisessa vankilassa, niin kerro kokemuksistasi.

No nyt kun rakensit platformin jollekkin värrikkäämmälle, joudun lannistamaan hypen.

Omalla tililläni on puolivuotinen lusiminen brittiläisessä Felthamin vankilassa kuusitoistavuotisena, kun olin messissä lokaalissa alueiden välisten jengien taistossa.

Aika kiven sisässä oli jokseenkin noh, kasvuikäisten testosteronin katkuista uhoa ja koodia noudatettiin, kuten isot miehet konsanaan. Meitä oli kaksi yhdessä sellissä ja sellien huonetoverit arvottiin - kunhan ei kuulunut yhteisöön, joka sen toisen kanssa olisi vihollinen.

Se oli opettavaista aikaa. Voin tarkentaa sitä joskus tulevaisudessa, jolloin en ole alkoholin vaikutuksen alaisena - kuten nyt - jotta muisteloistani saa paremman tolkun.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös