Oletko ikäisesi näköinen?

  • 9 371
  • 38

Kuinka vanhaksi sinua yleensä luullaan oikeaan ikääsi nähden?

  • Yli viisi vuotta nuoremmaksi

    Ääniä: 22 16,8%
  • Muutaman vuoden nuoremmaksi

    Ääniä: 41 31,3%
  • Kokolailla oikeanikäiseksi

    Ääniä: 42 32,1%
  • Muutaman vuoden vanhemmaksi

    Ääniä: 24 18,3%
  • Yli viisi vuotta vanhemmaksi

    Ääniä: 2 1,5%

  • Äänestäjiä
    131

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niki Juuselan iän ihmettely tuolla jossain toisaalla sai minut innoittumaan tällaisesta ketjusta. Meikäläinen sai toisinaan lukioikäisenä ihmettelyjä osakseen nuoren ikäni vuoksi, koska olin kuulemma niin raavaan miehen näköinen varsinkin pikku sängen kanssa, että olisin mennyt kaksivitosesta. No, nyt ei ole enää sitä huolta, mutta en onneksi sentään +10 ikävuotta kanna edelleen olemuksessani.

Nythän on niin, että oppilaani silloin tällöin innostuvat ihan spontaanisti tai sitten jonkin aiheen kimmokkeena utelemaan ikääni. Aika hyvin heidän arvailunsa on natsannut kulloisenkin fyysisen iän mukaan. Ensimmäiset kerrat olivat viitisen vuotta sitten sijaisuuksia tehdessäni, ja tuolloin skaala liikkui 28-32 välillä. Olin siis 29-vuotias tuolloin. Viimeksi syksyllä yksi luokka kysyi sitä, ja laitoin arvauskisan pystyyn. 32, 33, 35 ja 39! ainakin tulivat ennen kuin joku heitti 34, mikä siis oli tuolloin ja on vielä puolen vuoden ajan oikea lukema. Eli kokolailla olen ikääntynyt oikeaan tahtiin, ellei tuota yhtä hasardia otetan huomioon. Turpaan sietäisi sekin.

No mutta, minkäs ikäiseksi sinua luullaan? Äänestysvaihtoehdoissa on toki otettava huomioon se, että kolmevitosta voidaan luulla kolmekymppiseksi, mutta 15-vuotiasta harvemmin kymmenvuotiaaksi. Mutta yritin nyt olla kekseliäs noiden skaalojen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
En osaa sanoa. Tähän pitäisi kai jonkun muun vastata.

Henkisesti olen jossain 20-vuotiaan tasolla, mutta tämän kaikki ovatkin jo varmasti huomanneet.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kolme tai neljä vuotta vanhemmaksi ollaan yleisesti luultu. Lukiossa minua luultiin viitisen vuotta vanhemmaksi, koska olin muita luokkalaisiani pitempi. Ja koska pidin aika usein turpani kiinni kaupassa käydessäni, jolloin kassatädit eivät hokanneet asioiden oikeaa tilaa.
 
Useamman vuoden nuoremmaksi. Syynä tähän lienee lyhyt varsi ja babyface. Geeneistä tuo johtuu, faijalla taisi naamakarvoitus kasvaa vasta 35-vuotiaana.

Yleisesti ottaen suomalaiset ovat nuoremman näköisiä kuin ovatkaan, jos vertaa vaikka saksalaisiin ja kanadalaisiin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vaikea sanoa, omaa ulkonäköä kun on vaikea analysoida kovin objektiivisesti, eikä meikäläisen ikää kukaan koskaan utele. Tai no, pari kertaa on kolmenkympin rajapyykin jälkeenkin kaupassa kysytty papereita, joten siitä voisi vetää johtopäätöksen, että ainakin joku on pitänyt nuoremman näköisenä, toisaalta varmaan kassalla ottavat aika varman päälle noissa.

Jos yrittäisin peilistä tuijottavan ulkonäöstä ikää arvioida, niin sanoisin sellaiset 28 vuotta, koska olenhan hyvin säilynyt. Epäilen vaan, että moni laittaisi ikäni yläkanttiin naamakertoimesta arvioimalla, kun eivät ymmärrä hyvinsäilyvyyttäni. Ikäni siis vielä hetken on 32 vuotta.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muutamaa vuotta nuoremmaksi tupataan aika useasti luulemaan.

Viimeisin esimerkki on viime perjantailta, kun olin kävelemässä baarista kotiin. Kello oli päälle neljän ja rauhassa kävelytiellä menossa himaan. Noh, poliisit siinä vastaan tulevat, jarruttavat kohdalla ja vetäjät U-käännöksen heti perään. Pysähtyvät kohdalle ja kysyvät, että "noh, mihis on nuorukainen matkalla?". Kerroin sitten siinä, että himaan baari-illan jälkeen talsimassa ja seuraavaksi rupeavat kyselemään ikääni, kun kuulemma alle baari-ikäiseltä näytän.. Noh, 20-vuotiaaksi itseni ilmoitin, jonka jälkeen hyväksyivät, ettei tarvitse äidin helmoihin lähteä kuljettamaan.
"Tassua toisen eteen ja hyvät illan jatkot" vielä ilmoittivat, kun auton luota rupesin poistumaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaikea sanoa, mikä tilanne on nyt. Mittariin tuli tasan kuukausi sitten 34 vuotta. Veikkaisin, että tuntemattomien arvauksista suurin osa osuisi ehkä haitarille 27 - 30. Jos en olisi aikanaan kasvattanut partaa ja pitkää tukkaa, veikkaisin, että arvaukset osuisivat ehkä 20 - 25 vuoden väliin...

Äänestin siis vaihtoehtoa "muutamaa vuotta nuoremman näköinen". Hauskin ikään tai ulkonäköön liittyvä kommentti tuli pari vuotta sitten Ruisrockissa. Olin ollut koko päivän helteisellä ja hiekkapölyisellä festarialueella. Se pöly tuntui tarttuvan joka paikkaan, vaikka en harrastanut mitään känniääliöiden festariörvellystä... Siinä sitten poislähdön aikaan odottelimme avovaimon kanssa pahimman ryysiksen loppumista. Odotellessa otin repusta takin esiin ja heitin koko päivän päässäni olleen hatun reppuun. Hetkeä myöhemmin pari arviolta 16-18 -vuotiasta kännistä teiniä tuli jostain syystä vittuilemaan meikäläiselle. Ensimmäinen kommentti oli: "Sä oot vittu 22-vuotias, eikö?". Tähän kerroin, että kohtelias arvaus, mutta kymmenen vuotta alakanttiin. "Ai vittu, 32? No hei, ei se mitään, sä pelaat selkeästi jotain nettipelejä! Anna hei tälle mun kaverille jotain linkkei! Hei anna linkkei!"... ja sama jatkui hetken aikaa. Siinä sitten hetken kuluttua kaivoin ulkoisen rokkarini esiin, ja karjaisin lyhyesti: "Nyt turpa kiinni, kakara! Ja suksi vittuun!". Tuo ilmeisesti tehosi, koska toinen noista teineistä rupesi tätä aktiivisempaa kaveria rauhoittelemaan, ja totesi: "Hei, anna olla, se on jo 32".

Alkuun tuo vähän ihmetytti, koska omasta mielestäni en ole stereotypioiden mukaisen tietokonenörtin näköinen pätkääkään. Sitten kun näin tunnin päästä pelikuvani, tajusin, että eivät ne pojat ihan väärässä olleetkaan... hiukset olivat menneet pölyn ja hien takia niin komeaan muotoon, että Mark Zuckerberg ja Bill Gates olisivat olleet kateellisia... Seuraavana päivänä laitoin hiukset kiinni. Enää ei luultu kymmentä vuotta nuoremmaksi.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Niki Juuselan kohtalotovereita ollaan, eli ikää saman verran ja mua tasaisesti arvioidaan alle kolmekymppiseksi. En kyllä yritäkään kompensoida pukeutumisella, vaan olen muutenkin kohtuullisen nuorekas.

Kourujärven Ponnistuksen väittäisin olevan hyvinkin ikäisensä näköisen.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Useamman vuoden nuoremmaksi. Syynä tähän lienee lyhyt varsi ja babyface. Geeneistä tuo johtuu, faijalla taisi naamakarvoitus kasvaa vasta 35-vuotiaana.

Minulla osin samat syyt. Keskivertoa lyhyempi ja hoikempi mitta sekä varsinkin nuorena varsin sileät posket aiheuttivat sitä, että minua luultiin aina nuoremmaksi. En edes yrittänyt mennä mihinkään kapakkaan alle 18-vuotiaana, ja papereita syynättiin vielä kaksivitosenakin lähes lounaspaikoissakin.

Nykyisin sentään kasvaa karvaa naamaan sen verran sopivasti, että saan ylläpidettyä leukapartaa ja -viiksiä, joten se tuo vähän lisää ikää. Parran ja sängenkin kasvatus vaatii aikansa, koska en ole mikään seanconnery tai muu karva-apina, jolla selkä- ja rintakarvat olisivat kuin gorillalla ja kello viiden sänki puskisi naamasta muutama tuntia parranajelusta.

Edelleen minua on kuitenkin luultu ikäistäni nuoremmaksi ja luullaan varmasti jatkossakin. Yksi syy tähän saattaa olla hiuskuontaloni, jossa ei ole vielä lainkaan harmaata, enkä ole alkanut kaljuuntumaan. Isältäni alkoivat hiukset harveta selvästi jo alle kolmekymppisenä, minulla on vielä 36 vuoden iässäkin tuuheat ja myös pitkät hiukset. Tähän päälle perinteinen asukokonaisuuteni eli mustat farkut ja joku bändipaita tai syys/talvikaudella huppari, niin se jättää mielikuvan ikäistäni nuoremmasta (tai ainakin lapsellisemmasta ja vanhaan pukeutumistyyliin jämähtäneestä) ihmisestä.

Jos ajaisin leukapielet täysin sileäksi, jättäisin hiukset auki ja kiskoisin ylleni jotkut teinivermeet, niin saattaisivat kysellä papereitakin. Tilanne tosin paljastuisi varmaan siinä vaiheessa kun suuni avaisin, sillä en varmaan osaisi puhua teinix-kieltä oikeaoppisesti.
 
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Niki Juuselan kohtalotovereita ollaan, eli ikää saman verran ja mua tasaisesti arvioidaan alle kolmekymppiseksi. En kyllä yritäkään kompensoida pukeutumisella, vaan olen muutenkin kohtuullisen nuorekas.

Jätkä on kyllä ikinuori. Piirteet ja kaikki muu ihmiskroppaan kuuluva on teikäläläisellä pysynyt aika pitkälti hyvin samana siitä asti, kun 1. kerran tavattiin joskus 90-luvun lopuussa. Vai oliko se 2000-luvun alussa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osuipas ajankohtainen aihe.

Lauantaina oltiin kaveriporukalla saunomisen jälkeen liikkeellä, portsari yökerhon ovella jotain sanoi ja kun en kuullut niin toisti asiansa ja papereita se perkele kuului kyselevän.

Ikää tulee kesällä kuitenkin vasta 33 vuotta eikä papereita ole ennen lauantaita kysytty kaupassa, Alkossa tai baareissa vuosikausiin, mutta nyt joutui käymään taskulla että pääsi sisään.

Tiedän, että olen tällainen siloposkinen ja varmasti yleisesti ottaen nuoremman näköinen kuin esim. moni karvanaamainen ikätoverini tai paljon nuorempikin sänkileuka, mutta en nyt varmaan ihan 18-vuotiaalta enää sentään näytä.

Osasyynä yllättävään paperien kyselyyn oli varmasti myös se, että siinä taisi meidän edellä olla parikin vähän nuorempaa isoa seuruetta, joista kaikilta mielestäni kysyttiin paperit. Meitä sen sijaan oli kaksi vuonna 1981 syntynyttä ja yksi vuonna 1978 syntynyt liikkeellä, eli ehkä jonain muuna päivänä myös minä olisin päässyt tuossa porukassa kyselemättä sisään.

Sitä olen välillä ennen tätä miettinytkin, että varmasti olen kohtalaisen nuoren näköinen, mutta kuitenkaan varmaan 7-8 vuoteen ei ole kukaan missään näissä asioissa papereita kysellyt. Ei edes Alkossa jossa varsinkin vanhempi myyjä olisi pariin otteeseen herkästi voinut alkaa vaatia papereita.

Eli varmasti olen sen n. 5 vuotta ikäistäni nuoremman näköinen, jos alkaisi jollain otannalla kadunmieheltä kysellä. Kokoa ehkä on sitten sen verran, että herkimmät kyselijät siloposkista huolimatta ovat jättäneet asian sikseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tuo pukeutuminen on yksi juttu, mikä vaikuttaa varmasti iän arviointiin. Itse en pukeudu mitenkään erityisen nuorekkaasti, mutta en kyllä kovin aikuismaisestikaan, joten se varmasti kalibroi arvauksia kohdilleen. Olen kyllä alkanut haikailla enemmän hupparityyliin takaisin, mutta en minkään ikäkriisin vuoksi vaan lähinnä vain vaihteluksi. Viimeinen vuosi on mennyt aikalailla farkku- ja neule/ruutukauluspaitalinjalla.

Yksi kollega oli muutama vuosi sitten oppilaiden ihmetyksen aiheena, kun joku sattui kysymään, että kuinka kauan se on ollut opettajana koulussamme. Sanoin, että tuli viime syksynä, tämä on sen eka koulu. Seuraavaksi ihmettelivät ikää, johon pyysin arvauksia. Ellen aivan väärin muista, kukaan ei ehdottanut alle kolmeakymppiä. Kaveri oli kuitenkin 25-vuotias. Ehkä se hiukan vanhanaikainen kampaus, nuhjuinen pukeutumistyyli ja aika konservatiiviset mielipiteet toivat ikävuosia lisää, tiedä häntä.

Ketjun aiheeseen liittyen, hokasin juuri, että olen Patrick Marlean kanssa liki samanpituinen, -painoinen ja ikäinen. Ulkonäkökin on sinnepäin, vaikkei nyt aivan kahta marjaa kannata lähteä ehdottomaan. Palkassa on sitten jo hiukan eroa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Heh, viimeks viikko sitten perjantaina kysyttiin papereita jäähallilla sekä kaljaa ostaessa, että hieman myöhemmin alueella ollessa muutaman reilusti nuoremman opiskelukaverin kanssa. Eikä mulla tietenkään ollu ees lompakkoa mukana, ni siinä sitten vartiohenkilö ohjasi ystävällisesti ulos alueelta. Otin kyllä siinä mielessä hyvällä, kun en ole niille opintokavereille viittiny ainakaan kovin monelle edes kertoa että taidan olla keskimäärin 10 vuotta niistä jokaista vanhempi :D

Papereita kyselty muutenkin viimeisen puolen vuoden aikana baarien ovella useampaankin kertaan ja myös kauppojen kassoilla. Taitaa olla melkoinen yhteys sen kanssa että pudotin reilusti painoa kesällä ja sen jälkeen viitsinyt pitkästä aikaa kulkea myös siloposkena (kun ei tarvitse ylimääräisiä leukoja ihmeemmin piilotella karvoituksella).
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Papereita kysyttiin R-kioskilla viimeksi kaksi viikoa sitten ostaessani kahta tölkkiä olutta. Mittarissa siis 32. Lähes kukaan nuorista naisista ei usko ikääni, mikä on tietenkin useimmiten hyvä juttu. Varsinkin jos karvat ajan naamasta.

Vanhemmatkin näyttivät/näyttävät ikäistään nuoremmilta. Ylipainoa ei kerry millään, mikä myös auttaa asiaa.

Suomalaiset näyttävät enimmäkseen ikäsitään nuoremmilta, koska aurinko paistaa täällä sen verran minimaalisesti. Aurinko on ylivoimaisesti paras ihon vanhentaja. Parempi kuin alkoholi/tupakka/sokeri -sektori. Keski-ikäiset auringossa rypevät tupakoivat saksalaisnaiset ovat kurttuisuudessaan kauhea näky.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muutaman vuoden nuoremmaksi on usein luultu, johtuen siloposkista ja keskivertoa lyhyemmästä pituudesta. Viikset ja parta tuskin tulevat koskaan kasvamaan, vaikka veljellä kasvaa senkin edestä. Veli on myös paljon pitempi, vanhempana sai paremmat geenit, ja jätti mulle jämät. Vaatetuksella onnistun tasapainoittamaan tuota vääryyttä, sillä en pukeudu mitenkään nuorekkaasti, tosin en myöskään kuten vanhukset. Kaiken kaikkiaan muutamaa vuotta nuoremmaksi usein luullaan, kuin oikeasti olen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ikää on 45 mutta on vaikea sanoa näytänkö ikäiseltäni. Pitäisi ehkä kysyä nimimerkilta TQoFE- nimimerkiltä. Hänet kun näin nyt viikonloppuna. En mielestäni ainakaan nuoremmalta näytä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Papereita kysyttiin R-kioskilla viimeksi kaksi viikoa sitten ostaessani kahta tölkkiä olutta. Mittarissa siis 32.

Olen myös minä lähes koko elämäni ollut ikäistäni nuoremman näköinen. Lapsena näytin vahvasti nuoremmalta kuin olin, menin esimerkiksi vielä 15-vuotiaana ainakin yhden kerran lasten lipulla paikallisbussissa. Nyt siis olen myös minä 32v, ja aivan viime vuosina vasta tähän on tullut muutos. Olen jotenkin merkittävästi "vanhentunut" viimeisen 3-4 vuoden aikana. Pitäisikö siis sanoa että olen miehistynyt vai rupsahtanut, tiedä häntä :D yksi syy lienee varmasti sekin, että leikkasin juurikin kolmisen vuotta sitten silloisen aikuisrock-tukkani lyhyeksi. Lisäksi kasvoihini on kieltämättä alkanut muodostua jonkinlaisia uurteita, etenkin otsassa ne tuntuvat korostuvan. Enkä siis pidä tätä itse mitenkään pahana asiana..

Hämmentävin ilmiö on kuitenkin tapahtunut nyt, kun voimaan astui tämä pykälä siitä, että kaikilta jotka kassan mielestä vaikuttavat alle 30-vuotialta tulee kysyä paperit. Allekirjoittaneelta on nimittäin lakattu täysin kyselemästä papereita, vielä viisi vuotta sitten kysyttiin 3/4 ostoskerrasta. Merkillinen on maailma

Nykyisin siis saan kuulla muilta, että kyllä sä ihan kolmekymppisen näköinen olet..
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ikäistäni nuoremmaksi yleensä luullaan. Vaikea sanoa vuosissa, mutta vastasin ekaan sarakkeeseen, sillä alle 30-vuotiaaksi on luultu ihan viime vuosinakin.

Juuri taannoin ajoin parrantapaisen risukon pois naamasta ja eikös vaan heti kaupassa kyselty papereita kun ostin oluen.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ikää on 45 mutta on vaikea sanoa näytänkö ikäiseltäni. Pitäisi ehkä kysyä nimimerkilta TQoFE- nimimerkiltä. Hänet kun näin nyt viikonloppuna. En mielestäni ainakaan nuoremmalta näytä.

Näytät kutakuinkin ikäiseltäsi. Et kovin montaa vuotta nuoremmalta, mutta et kyllä missään nimessä vanhemmaltakaan. Tietämättä olisin varmaan arvannut 42-45. Ja kiitoksia vielä tekstarista johon en sitten ehtinyt vastaamaan - olen muuten edelleen sitä mieltä, että näytit hieman solakoituneelta :)

Viime vuonna ja etenkin alkuvuodesta kysyttiin kaupassa pariin kertaan henkkareita. Kolmesti baarissa, tosin yksi tarjoilija oli tekemässä elämänsä ensimmäistä työvuoroa (viinamitta ja sen käyttö oli vielä aika vieras asia...) ja yksi portsari tuumasi kesken käsilaukun kaivamisen, että "mene sisään vaan, kyllähän sulla ikää sittenkin näyttäisi olevan". Toisaalta moni tuttu pidemmältä ajalta on luullut muutamia vuosia vanhemmaksi kuin mitä olen ja on yllättynyt, kun ikäni on tullut ilmi. En toki ikääni suoranaisesti salailekaan, mutta eihän sitä jokaiselle tule mainittua, jollei erikseen tule puheeksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Eli varmasti olen sen n. 5 vuotta ikäistäni nuoremman näköinen, jos alkaisi jollain otannalla kadunmieheltä kysellä. Kokoa ehkä on sitten sen verran, että herkimmät kyselijät siloposkista huolimatta ovat jättäneet asian sikseen.
Ovat huomanneet reisilihaksesi, kun tuuli painaa puuvillahousujen kankaan ihoasi vasten © scholl.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö ne teinitytöt enää tykkääkään musta vai mitä häh? Yhyy. Lähtekää Petri-sedän matkaan, mulla on kämpillä sidukkaa. Ai miksi ette? Yhyy. Onanoin itseni uneen yhyy.
 

Willimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pari esimerkkiä oman ikäni arvioinnista:

Kun olin 30 niin baarissa kommentit eräältä naiselta: et varmasti ole niin vanha (hän oli kuullut ikäni olevan 23).

32-vuotiaana kysyttiin Alkossa papereita.
 

tolppa83

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Kyllä mua luullaan yleensä vähintään viisi vuotta, usein jopa 12 vuotta nuoremmaksi. Olen siis 30, mutta esimerkiksi Prismassa pelikonetta pelatessani vartija tuli kysymään paperit.

Syy saattaa olla niin ikään lyhyt varsi (176cm?) ja koska olen luonnostani blondi.

Edittiä: olen kuitenkin muuttunut ulkonäöllisesti jonkin verran ajokortin kuvasta, joten en ihmettelisi vaikka joku kassatäti, baarin portsari ym. ei kelpuuttaisi todistetta henkilöllisyydestäni.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Aina ollut selvästi ikäistäni nuoremman näköinen. Sanotaan että johonkin 25-vuotiaaksi se otti päähän, nyttemmin ihan sama. Jossakin vaiheessa varmaan olen siihen tyytyväinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös