Nuori Suomi ry

  • 989 931
  • 5 368

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Totta!

Minä olen itse ollut juniorijääkiekkoilija joskus aikoinaan. Sittemmin olen ollut yksi valtakunnan parhaista juniorivalmentajista. Teen tämän ihan selväksi: Ei se sellainen liikunta ja höntsän pelaaminen kiinnosta lapsia ja nuoria paskan vertaa. Jos se sellainen kiinnostaisi lapsia ja nuoria, niin markkinataloudessa sille olisi syntynyt markkinat...

Kannattaa keskustella Juha Jyrkkiön kanssa tuosta höntsä osuudesta, Ässien 89-ikäluokka panosti hyvin paljon höntsään.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
No niin, ja saat toteuttaa joukkueen pyörittämistä omista lähtökohdistasi, ilman vanhempien puuttumista asiaan?

Totesin jo yllä näin: Lähtökohta meidän toiminnassa on saada sitoumus emoseuralta, perheiltä (jotta tavoitteet ja toiminta kohtaavat) ja tottakai pojilta itseltään. Tällöin olemme kaikki samalla viivalla ja odotukset kohtaavat.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Kannattaa keskustella Juha Jyrkkiön kanssa tuosta höntsä osuudesta, Ässien 89-ikäluokka panosti hyvin paljon höntsään.

Tarkoitin höntsällä "liikuntaa". Eli ilmaisin itseäni hieman epätarkasti. En tarkoittanut höntsällä sitä, että tavoitteellisesti pelaavat pojat pelaavat höntsää, mikä on ihan huikea juttu.

Johtava

PS. Sinulta haluaisin kuulla sen kiertoharjoitteen, jossa eri tasoiset pojat syöttävät eri määrän syöttöjä, kun kenttäpelaajia on jäällä alle 10 kappaletta. Ihan ammatillisesti haluaisin kuulla, että miten se sellainen tehdään.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Totesin jo yllä näin: Lähtökohta meidän toiminnassa on saada sitoumus emoseuralta, perheiltä (jotta tavoitteet ja toiminta kohtaavat) ja tottakai pojilta itseltään. Tällöin olemme kaikki samalla viivalla ja odotukset kohtaavat.

Siis joo ymmärsin kyllä mutta asetatko itse tavoitteet (urheilulliset tavoitteet, mahdolliset pelilliset tavoitteet) vai ovatko vanhemmat tässä jotenkin mukana?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No niin, ja saat toteuttaa joukkueen pyörittämistä omista lähtökohdistasi, ilman vanhempien puuttumista asiaan?...

Koska valmentajat ovat saaneet toteuttaa joukkueen pyörittämistä ilman vanhempien puuttumista?? Muistan omilta junnuvuosiltani 70-luvulta tämän tyylisiä vanhempia. Näitä vanhempia on aina ollut ja tulee aina olemaan, se on luonnollista.

Valmentaja joutuu aina toimimaan vanhempien kanssa, on aina ollut ja tulee aina olemaan. Minusta valmentajan pitää pystyä työskentelemään vanhempien kanssa, ei se voi olla mikään peikko. Jos valmentaja ei uskalla mennä vanhempien eteen keskustelemaan ja perustelemaan omaa näkemystään, hän on pelkuri.

Minä työskentelen erityisopettajana ja teen mahdollisimman läheistä yhteistyötä vanhempien kanssa. Aika usein joudun tekemään paljon töitä omien näkemysteni puolesta, mutta useimmiten voitan vanhemmat puolelleni. En ymmärrä miten tämä asia eroaa jääkiekkovalmentajan hommasta. Jos valmentaja pystyy perustelemaan asiansa, hän voittaa vanhemmat puolelleen.

Ja täytyy muistaa, että huippulahjakkuuksia on varsin vähän. Ikäluokasta muutama pelaaja pelaa ns. huipputasolla (NHL - Mestis), valtaosa joukkueista on mukana liikunnan riemun ja sosiaalisten syiden takia. Tästä on esitetty tässä ketjussa useampia tutkimuksia.
 

Fordél

Jäsen
Minä olen itse ollut juniorijääkiekkoilija joskus aikoinaan. Sittemmin olen ollut yksi valtakunnan parhaista juniorivalmentajista. Teen tämän ihan selväksi: Ei se sellainen liikunta ja höntsän pelaaminen kiinnosta lapsia ja nuoria paskan vertaa. Jos se sellainen kiinnostaisi lapsia ja nuoria, niin markkinataloudessa sille olisi syntynyt markkinat.

Ei näytä näköjään paljoa hyödyttävän se, että sinulla on monipuolista kokemusta juniorijääkiekkoilusta. Monet eri tutkimukset osoittavat toista lasten ja nuorten intresseistä. Uskon tuhansien nuorten omaa näkemystä enemmän kuin yhden Jatkoajan nimimerkin, mainostaa hän olevansa johtava henkilö sitten kuinka monella alalla tahansa. Osoittaa vain kuinka kujalla olet oman agendasi kanssa tai sitten kyse on vain provoamisesta. Oli miten oli, uskottavuus sen kuin vain karisee.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Koska valmentajat ovat saaneet toteuttaa joukkueen pyörittämistä ilman vanhempien puuttumista?? Muistan omilta junnuvuosiltani 70-luvulta tämän tyylisiä vanhempia. Näitä vanhempia on aina ollut ja tulee aina olemaan, se on luonnollista.

Valmentaja joutuu aina toimimaan vanhempien kanssa, on aina ollut ja tulee aina olemaan. Minusta valmentajan pitää pystyä työskentelemään vanhempien kanssa, ei se voi olla mikään peikko. Jos valmentaja ei uskalla mennä vanhempien eteen keskustelemaan ja perustelemaan omaa näkemystään, hän on pelkuri.

Minä taas työskentelen asiakkaiden kanssa tehtävässä jossa käsitellään herkkää aihetta, rahaa. Haarukka vaihtelee tapauskohtaisesti satojen eurojen ja kymmenien tuhansien eurojen välillä. Haastetta lisää, että suuri osa koostuu yksityisyrittäjistä joilla on kova paine, eikä ulosanti ole aina ihan kauneimmasta päästä (eikä looginen päättelykykykään...).

Koen ymmärtäväni tämän "asiakkuussuhteen" ongelmat, vaikka tässä tapauksessa ympäristö muuttuu jäähalliksi. Se on toki erinomainen taito osata olla diplomaattinen ja samalla riittävän jämäkkä. Ja useinhan siinä joutuu itse kouluttamaan "talon tavoille" eli saada ihminen ymmärtämään miksi tehdään niin kuin tehdään.

Siitähän me lienemme samaa mieltä, että omasta hommastamme ei tule mitään, jos alkaisimme kysellä asiakkailtamme miten meidän pitäisi hoitaa oma työmme, eikö?

Joten on kovin, kovin, vaarallista antaa jääkiekko-, tai missä tahansa, joukkueessa päätäntävaltaa vanhempainneuvostolle. Mielestäni asia pitää toteuttaa niin, että joukkueen pelisäännöt ja arvot lyödään rehellisesti pöytään, kun poika/tyttö tulee mukaan. Ja näihin sitoudutaan.

Eli tähän liittyen -> urheilu takaisin urheiluun.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...PS. Sinulta haluaisin kuulla sen kiertoharjoitteen, jossa eri tasoiset pojat syöttävät eri määrän syöttöjä, kun kenttäpelaajia on jäällä alle 10 kappaletta. Ihan ammatillisesti haluaisin kuulla, että miten se sellainen tehdään.

Ihan tosi, älä tee itsestäsi ihan hölmöä.

Voidaan esimerkiksi kiertää keskiympyrää, lähtö sinisen kulmasta ja syöttö pelaajille, jotka seisovat vastakkaisen sinisen kulmissa. Jokainen pelaaja syöttää niin monta syöttöä kuin ehtii, osa ehtii syöttää molemmille syöttäjille yhden, jotkut useamman. Joku sirklaa kankeasti koko matkan, toinen heittää potkulaudalla.

Voidaan lähteä kulmasta kiertämän b-pisteen ympyrää ja syötellä takaisin kulmaan pelaajalle/ valmentajalle, toiset pystyvät syöttämään kerran toiset usemman ennen vetoa. Voidaan kiertää b-pistettä useampi kierros taitojen mukaan. Mikäli luistelutaito riittää, rintamasuunta pysyy kulmaan päin, jolloin tulee mukaan eri luistelutekniikoita.

Kyllähän näitä löytyy, ihan liiton materiaalistakin. Kysymys on ainoastaan valmentajan kekseliäisyydestä ja halusta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Siitähän me lienemme samaa mieltä, että omasta hommastamme ei tule mitään, jos alkaisimme kysellä asiakkailtamme miten meidän pitäisi hoitaa oma työmme, eikö?

Joten on kovin, kovin, vaarallista antaa jääkiekko-, tai missä tahansa, joukkueessa päätäntävaltaa vanhempainneuvostolle. Mielestäni asia pitää toteuttaa niin, että joukkueen pelisäännöt ja arvot lyödään rehellisesti pöytään, kun poika/tyttö tulee mukaan. Ja näihin sitoudutaan.

Eli tähän liittyen -> urheilu takaisin urheiluun.

Olen pitänyt kymmeniä, jopa satoja, vanhempainiltoja, joissa on keskusteltu luokan pelisäännöistä. Olen aina asettanut tietyt reunaehdot, joiden sisällä vanhemmat voivat vaikuttaa luokan toimintaa. Hyvin harvoin on tullut ongelmia.

Ihan vastaavasti valmentaja voi mennä vanhempien eteen ja kertoa omat teesinsä. Mikäli nämä eivät kelpaa, suoraselkäinen valmentaja kiittää ja poistuu. Se, että valmentaja välttelee vanhempien kohtaamista tai pelkää esittää omia reunaehtoja, kertoo pelkuruudesta. Hyvin harva vanhempi kyseenalaistaa valmentajan perusteltuja reunaehtoja. Ongelma tapauksia on ollut aina ja tulee aina olemaan, oli Nuori Suomea tai ei.

Minusta valmentajalla pitää olla rohkeutta lyödä oma persoonansa peliin, heittäytyä vanhempien armoille. Tämä pitää tapahtua valmentajan omista lähtökohdista, ei vanhempien määräyksestä. Tällä tavalla valmentaja yleensä voittaa vanhemmat puolelleen. Vanhemmat ovat osa juniorijääkiekkoa, halusivat valmentajat tai eivät.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Et voi väittää etteikö siihen suuntaan ole vihjailtu, tai esitetty se siinä valossa. Toki asialla ovat olleet lähinnä ne Sihvosen perskärpäset, nimimerkit jotka pyörivät ketjusta toiseen nillittämässä ko. henkilölle...

Ja samaan aikaan on ne Sihvosen perskärpäset, nimimerkit jotka pyörivät ketjusta toiseen puolustamassa ko. henkilöä.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Ja samaan aikaan on ne Sihvosen perskärpäset, nimimerkit jotka pyörivät ketjusta toiseen puolustamassa ko. henkilöä.

Meinasin jo kehua edellistä kirjoitustasi mutta tämä oli ns. low blow. Säälittävä viittaus.

Jatkoaika, tuo paikka jossa asioista samaa mieltä oleminen on puolustamista. Jeesus mitä pelleilyä, TosiFani, ihan oikeasti. Ja sinä olet opettaja...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Meinasin jo kehua edellistä kirjoitustasi mutta tämä oli ns. low blow. Säälittävä viittaus.

Jatkoaika, tuo paikka jossa asioista samaa mieltä oleminen on puolustamista. Jeesus mitä pelleilyä, TosiFani, ihan oikeasti. Ja sinä olet opettaja...

Minun täytyy ihmetellä sinun ajatusmaailmaa tässä kohtaa. Ne ketkä ovat erimieltä P. Sihvosen kanssa ovat nimimerkkejä, jotka nillittävät ketjusta toiseen, kun taas samaa mieltä oleminen onkin jotain muuta.

Sinä syytät osaa nimimerkeistä nillittäjiksi ja kun homma käännetään päinvastoin, sinä loukkaannut. Kerro nyt minulle mikä logiikka tässä on? Miksi sinun syytökset ovat ok, mutta minun eivät?
 

siffa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport, Kärpät, Detroit Red Wings
Itse olin 1970- ja 1980-luvuilla juniorijääkiekkoilussa mm. huoltajana ja joukkueenjohtaja n. 11 vuotta. Minun tehtäväni oli joukkueenjohtajana pitää poikiensa harrastuksen omista rahoistaan ja monista erilaisista yhteisistä talkootöistä joukkueen toiminnan rahoituksen hankkineet poikien vanhemmat kaukana valmentajista, kun kyse oli joukkueiden tavoitteista harjoitteluissa ja peleissä. Jouduin kerran poistamaan valmentajien vaatimuksesta yhden joukkueen lääkärinä toimineen sen ajan tunnetuimman urheilupsykiatrin kesken peliä vaihtoaitiosta ulos, kun hän erehtyi menemään silloisten huippuvalmentajien reviirille tiukan pelin aikana. Minä pidin vanhempien kokouksia lähinnä joukkueen taloustilanteen selvittämiseksi (omaa rahaa lisää turnauksia varten tai talkootöitä rahojen keräämiseksi) ja miten saataisiin riittävästi harjoitusturnauksia joukkueille, jotka nousivat silloin aivan lähelle Suomen kärkeä. Kukaan pojista ei arvostellut silloisten valmentajien kovaa intohimoa kilpailla mahdollisimman tehokkaasti Suomen parhaiden joukkueiden kanssa. Eivät myöskään ne pojat, jotka saivat tärkeissä ottelussa niukasti tai eivät ollenkaan peliaikaa. Parhaat pelasivat tärkeissä otteluissa aina niin kauan kuin se oli joukkueen menestyksen kannalta optimaalista. Näin toimivat myös silloin Suomen huippujoukkueiden juniorivalmentajat sillä erotuksella, että heillä oli 2-3 pelit ratkaisevan pelaajan sijasta kentällisen verran huippupelaajia, joita peluutettiin isoilla peliminuuteilla.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Minun täytyy ihmetellä sinun ajatusmaailmaa tässä kohtaa. Ne ketkä ovat erimieltä P. Sihvosen kanssa ovat nimimerkkejä, jotka nillittävät ketjusta toiseen, kun taas samaa mieltä oleminen onkin jotain muuta.

Sinä syytät osaa nimimerkeistä nillittäjiksi ja kun homma käännetään päinvastoin, sinä loukkaannut. Kerro nyt minulle mikä logiikka tässä on? Miksi sinun syytökset ovat ok, mutta minun eivät?

No seuraapas pelitapaketjusta tiettyjä nimimerkkejä (erottuvat nopeasti) ja heidän kontribuutiotaan itse pelitapakeskusteluun. En viitsi niitä tässä sen enempää julkistaa. Sitten menet mihin tahansa ketjuun missä on Sihvonen, niin samat nimimerkit ja samat herjat, taas aiheen sivusta.

Eri mieltä oleminen on yksi asia, keskustelun sotkeminen sen vuoksi, että omaa antipatioita yhtä henkilöä kohtaan on toinen.

Jos taas väität, että minun motiivini on ollut puolustella yhtä nimimerkkiä, niin melkein voisi pistää vihaksi moinen mustamaalaaminen! Mutta onneksi viestihistoriani on kaikkien nähtävillä ja asian todellinen laita selviää sieltä. Sinun mielipiteilläsi ei ole siis sen suhteen onneksi paskankaan väliä.

Mutta joo, olipahan vaan... Heh.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No seuraapas pelitapaketjusta tiettyjä nimimerkkejä (erottuvat nopeasti) ja heidän kontribuutiotaan itse pelitapakeskusteluun. En viitsi niitä tässä sen enempää julkistaa. Sitten menet mihin tahansa ketjuun missä on Sihvonen, niin samat nimimerkit ja samat herjat, taas aiheen sivusta.

Eri mieltä oleminen on yksi asia, keskustelun sotkeminen sen vuoksi, että omaa antipatioita yhtä henkilöä kohtaan on toinen.

Jos taas väität, että minun motiivini on ollut puolustella yhtä nimimerkkiä, niin melkein voisi pistää vihaksi moinen mustamaalaaminen! Mutta onneksi viestihistoriani on kaikkien nähtävillä ja asian todellinen laita selviää sieltä. Sinun mielipiteilläsi ei ole siis sen suhteen onneksi paskankaan väliä.

Mutta joo, olipahan vaan... Heh.

En ole syyttänyt sinua mistään, lue viestini uudelleen:

Ja samaan aikaan on ne Sihvosen perskärpäset, nimimerkit jotka pyörivät ketjusta toiseen puolustamassa ko. henkilöä.

Tuossa viestissä ei mainita yhtään nimimerkkiä. Viestini yleistää, kuten sinäkin teit.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
En ole syyttänyt sinua mistään, lue viestini uudelleen:

Ja samaan aikaan on ne Sihvosen perskärpäset, nimimerkit jotka pyörivät ketjusta toiseen puolustamassa ko. henkilöä.

Tuossa viestissä ei mainita yhtään nimimerkkiä. Viestini yleistää, kuten sinäkin teit.

Älä nyt enää viitsi. Tarkoitushakuisuus oli aika selvää.

No, se siitä. Itsellesihän sinä kuoppaa kaivat.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Älä nyt enää viitsi. Tarkoitushakuisuus oli aika selvää.

No, se siitä. Itsellesihän sinä kuoppaa kaivat.

Olet kyllä tämän ketjun Käyttäjänimetön, loukkaannut kun sinulle annetaan samalla mitalla takaisin. Kannattaa nyt kasvattaa munat ja vastata omista kirjoituksistasi. Sinä olet tässä ketjussa mennyt henkikilökohtaisuuksiin ja epäolennaisuuksiin.
 

Pekkis

Jäsen
Rakenteelliset huomiot ovat tärkeitä.

Tässä rakenteellinen huomio: Suomalainen jääkiekkoilu ja suomalainen jalkapalloilu ovat kokeneet alasajoa samalla aikataululla. Lätkästä tyrehtyi laatupelaajatuotanto noin 1986-syntyneistä lähtien; futis on rohmahtanut kauttaaltaan samaa kyytiä.

Tuo tuossa edellä on kiistaton fakta.

Jäljellä on se tarkastelu, että onko jokin suomalaista kiekkoilua ja suomalaista jalkapalloilua yhdistävä tekijä, joka on vaikuttanut yhtä aikaa kumpaankin negatiivisesti?

Soiko kenelläkään kellot, mistä on kyse?

Johtava

Jalkapallopiireissä jo kellot kilkkaa. Sami Hyypiä-akatemia on parasta, mitä suomalaisessa urheilussa on pitkään aikaan tapahtunut. Olin akatemian johtajan Kyösti Lampisen luennolla tossa taannoin, ja olihan siinä tukeva parituntinen. Iso osa kerrotusta oli tosin jo ennalta tiedossa, mutta kun ruvettiin puhumaan faktoista, niin meni siinä moni vanhempi/NS-valmentaja hiljaiseksi.

Muutama tärkeä poiminta kuullusta. Juniorimaajoukkueet järjestään surkeassa fyysisessä kunnossa. Joukkueista löytyy puolenkymmentä pelaajaa, jotka jaksavat pelata vaadittavalla tasolla koko pelin. Loput pelaajat jaksavat vaan puolet pelistä. Otti esimerkkinä loistavan HJK-99 joukkueen, joka on testien perusteella paremmassa fyysisessä kunnossa kuin 16 vee maajoukkue!

Harjoittelumäärät (siis vaadittavat, jos ihan oikeasti halutaan huipulle) olivat huikeita. Joukkueen kanssa vietetyt tunnit olivat vain raapaisu kokonaisuudesta. Tässä, ja vittu juuri tässä on suomalaisen joukkueurheilun suurin ongelma. Olen ollut etuoikeutetussa asemassa siiinä suhteessa, että olen päässyt seuraamaan läheltä eri lajien sekä junioreiden, että aikuisten omalla ajalla tapahtuvaa harjoittelua. Sitä ei käytännössä ole ollenkaan. Junioreilla ei ollenkaan.
Olen aika pitkään asunut samalla paikkakunnalla, ja kotikylän toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan joukkueen jäsentä en ole kertaakaan nähnyt lenkillä. Joukkue saa kovasti julkisuutta, mutta pelaajien sitoutuminen työntekoon on nolla. Ja sitten paikallislehden ääliötoimittaja kirjoittaa lähes joka pelin jälkeen, että loppuun asti ei taas "keskittyminen" riittänyt. Vittu!

Jos joukkueurheilun pariin ohjautuisi edes pieni hippunen sellaista ainesta, jota esim. kestävyysurheilun huipulla poikkeuksetta vaaditaan, niin siitä se voisi lähteä. Ja Petteri, mitä aiemmin kirjoitit jääkiekkoilun pariin luiskahtavista muun lajin lahjakkuuksista, niin kerron sulle yhden esimerkin. Pojan oli havaittu jääkiekkotreeneissä omaavan lahjoja kestävyysjuoksuun, sillä se kuvailemasi askel oli ollut juuri vaadittavan kevyttä siellä lenkkipolulla. Poika osallistui maastojuoksun aluemestaruuskisoihin ja vei koko paskan. Meni vuosi, ja tultiin juuri siihen ikään, kun osa alkaa jo tosissaan käydä lenkillä. Tämän pojan kaikki tekeminen tapahtui edelleen ainoastaan jääkiekkojoukkueen treeneissä. Tuli samaiset maastokisat, ja jotain ihmeellistä oli tapahtunut. Pelkillä lahjoilla ei enää pärjättykään, ja pojan todellinen asenne työntekoon tuli kaikille selväksi, kun hän "palasi" omiensa joukkoon.

Kestävyysurheilu on hetkittäin äärimmäisen vittumaista puuhaa, mutta kun se palkinto sitten joskus käteen kopsahtaa, niin sitä ei tarvitse jakaa kenenkään kanssa. Tämä on monelle se juttu! Mitään et saa ilmaiseksi, mutta kaiken kunnian vain sinä yksin.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Olet kyllä tämän ketjun Käyttäjänimetön, loukkaannut kun sinulle annetaan samalla mitalla takaisin. Kannattaa nyt kasvattaa munat ja vastata omista kirjoituksistasi. Sinä olet tässä ketjussa mennyt henkikilökohtaisuuksiin ja epäolennaisuuksiin.

Hah, millä ihmeen mitalla? Sinä et tiennyt mitä tuolla heitollani tarkoitin ja tulit sitten paljastaneeksi omat antipatiasi näköjään minunkin nimimerkkiäni kohtaan. Teepäs nyt vähän salapoliisityötä niin saatat päästä jäljille.

Ja nyt pitää kasvattaa munat kun keksit minusta syytöksiä omasta päästäsi. Ja vielä epäolennaisuuksiin mennyt kun olen keskustellut Nuori Suomesta.

Olen kyllä täysin ymmälläni sinun kanssasi. Mutta voin olla vielä Käyttäjänimetön ja munatonkin, populistihan minä jo olen!

Vähän hankala käydä kanssasi dialogia, kun eri mieltä olemalla saa ikuisen leimakirveen otsaansa. Ja seuraavaksi sanot varmaan, että kukahan tässä se puusilmä on :)

Tehdäänkö niin ettei keskustella enää keskenämme? Varmaan kaikkien kannalta helpoin vaihtoehto.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Suomalainen nuori ei joutunut taistelemaan toimeentulostaan edes 90-luvulla, mutta esimerkiksi monelle slovakialaiselle nuorelle jääkiekko saattoi olla ainoa tie kurjuudesta.

Täällä mökillä istuskellessani iPadin kanssa koitan vältellä kirjoittamista, on se sen verran työlästä. Mutta annas olla, kun silmien eteen tuodaan tällaista kuraa, niin hieman on ilmaistava ihmetystä. Lainatun kaltaista noin asiaan perehtymätöntä lausetta olen harvoin saanut tältä palstalta lukea. Olisi varsin mukava lukea lisää slovakialaisesta jääkiekosta ja 90-luvun junioritoiminnasta TosiFanin kirjoittamana. Sinulla kun tuntuu olevan enemmänkin kerrottavaa aiheesta? Lukisin mielihyvin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Vähän hankala käydä kanssasi dialogia, kun eri mieltä olemalla saa ikuisen leimakirveen otsaansa...

Viestissä #4276 vastasit minulle:

...Valoja nyt päälle jo.

Äläkä sinä nyt ala mitään pelikirjajuttuja täällä kertomaan :D "Ässät täyttää keskustaa ja ottaa viivelähdön, kun väsyy". Sure thing honey.


Viestissä #4280 vastasit LaTe_Show:lle:

...Et voi väittää etteikö siihen suuntaan ole vihjailtu, tai esitetty se siinä valossa. Toki asialla ovat olleet lähinnä ne Sihvosen perskärpäset, nimimerkit jotka pyörivät ketjusta toiseen nillittämässä ko. henkilölle...

Kaikkien muiden pitää ilmeisesti sietää sinulta tämän tyylistä dialogia. Edelleen, keskustellaan, vaikka kovillakin sanoilla, mutta älä tee itsestäsi marttyyria sen jälkeen kun sinulle annetaan vähän takaisin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
... Olisi varsin mukava lukea lisää slovakialaisesta jääkiekosta ja 90-luvun junioritoiminnasta TosiFanin kirjoittamana. Sinulla kun tuntuu olevan enemmänkin kerrottavaa aiheesta? Lukisin mielihyvin.

Keskustellaan mielummin 90-luvun alun slovakialaisesta yhteiskunnasta ja sen vaikutuksista nuorten pelaajien motivaatioon. En käsitellyt viestissäni mitenkään slovakialaista jääkiekkoa tai junioritoimintaa vaan yhteiskunnallista muutosta itäblokin valtioissa.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Keskustellaan mielummin 90-luvun alun slovakialaisesta yhteiskunnasta ja sen vaikutuksista nuorten pelaajien motivaatioon. En käsitellyt viestissäni mitenkään slovakialaista jääkiekkoa tai junioritoimintaa vaan yhteiskunnallista muutosta itäblokin valtioissa.

Voin keskustella mistä tahansa Slovakiaan liittyvästä asiasta viikonloppuna, jos silloin on vielä kiinnostusta. Nyt mökillä ollessani ei riitä aika eivätkä mahdollisuudet siihen. Slovakialainen yhteiskunta 90-luvulla tuskin kuitenkaan on enää tämän ketjun tavaraa, kun on niin kaukana otsikosta.

Sääli, Slovakian kiekkoilusta on paljon mielenkiintoisempaa keskustella. Ehkä joskus toiste.

Usein ihmisillä vain on niin paljon vääriä kuvitelmia ja outoja ennakkokäsityksiä Slovakiasta, että melkein hävettää heidän puolestaan.

Mitä itse aiheeseen tulee, niin aika paljon saa P.Sihvonen lokaa niskaansa ja vähän turhaan. Usein olen hänen kanssaan eri mieltä, usein samaakin. Näyttää siltä, että PS on monille helppo kohde, johon voi sitten rauhassa ammuskella. Mielenkiintoisesti vaikuttaa myös sellaiselta jakaumalta, että jos olet Sihvosen kanssa samaa mieltä, leimaudut saman tien hänen "fanittajakseen". Toisaalta ymmärrän myös niitä osapuolia, jotka ovat vain aidosti eri mieltä eivätkä keskity henkilökohtaisuuksiin vaan keskustelevat aiheesta.

Silti yksittäiseen nimimerkkiin keskittyminen on naurettavaa, kun tarvitaan järkevää keskustelua. Sitä ei edistetä sillä, että jatketaan räksyttämistä.

Sitten se oma mielipide aiheesta. Nuori Suomi on osasyy urheilun rappion tilaan. Ei välttämättä pääsyyllinen, mutta oma, iso vaikutuksensa sillä on eittämättä ollut.

Ja nyt taidan lopetella tältä illalta ja menen heittämään löylyä. Pärjäilkää.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voin keskustella mistä tahansa Slovakiaan liittyvästä asiasta viikonloppuna, jos silloin on vielä kiinnostusta. Nyt mökillä ollessani ei riitä aika eivätkä mahdollisuudet siihen. Slovakialainen yhteiskunta 90-luvulla tuskin kuitenkaan on enää tämän ketjun tavaraa, kun on niin kaukana otsikosta...

Itse asiassa slovakialainen 90-luvun yhteiskunta kuuluu hyvinkin olennaisesti tähän keskusteluun. Itäblokin avautuminen toi markkinoille suuren määrän pelaajia, mikä vaikutti suomalaisten pelaajien asemaan kansainvälisillä markkinoilla.
 

pertteli

Jäsen
Aikaisemmin kirjoittelin NS-kokemuksista, mitkä olivat minulle vahvasti negatiivisia. Moni muukin on tuonut samoja asioita esille. Viestejä tulee ketjuun paljon ja minun sisälukutaidossakin on varmasti vikaa, mutta ne konkreettiset hyödyt on minulta nyt jäänyt hoksaamatta. Voisiko joku palstalainen laittaa vaikka ranskalaisilla viivoilla kohtia, miten NS-asialla vietiin suomalaista jääkiekkoa eteenpäin. Varmasti asiasta löytyy jotain hyvääkin, mutta omien kokemuksieni perusteella en vaan niitä löydä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös