Nuori Suomi ry

  • 989 807
  • 5 368

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Otan tästä kiinni ja kysynkin, että kuinka moni teistä junnujen vanhemmista huutelee peliin liittyvää ohjeistusta katsomosta vai annatteko valmentajan hoitaa oman työnsä. Ja jos ja kun huudatte ja huutonne on ristiriidassa sen kanssa, mitä valmentaja on ohjeistanut, niin kumman neuvoja lapsenne pitäisi noudattaa? Ja jos kun kun huudatte ohjeita, niin tiedättekö huutaessanne mitä valmennus on ohjeistanut ja jos ette tiedä, niin miksi huudatte?

Tätä minäkin olen ihmetellyt, sillä hyvin moni noita ohjeita huutelee. Vähänkään vanhemmilla junnuilla normivanhempi ei voi mitenkään tietää, miten valmentaja on ohjeistanut vaikkapa jonkun karvaustilanteen pelattavaksi. Omalla kohdalla f- junnuissa pelisysteemi(jos sitä edes on) on vielä sen verran alkeellinen, että voisin huudella ohjeita, mutta olen lähtenyt alusta lähtien siitä, että valmennus ohjeistaa eikä katsomo. Ymmärrän toki, että ohjeiden huutelu on tietynlainen tapa kannustaa, mutta voihan sitä harrastaa ihan kannustushuutojakin
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Olen tästä joskus aiemminkin kirjoitellut, mutta tosiaan kun asuimme Kauniaisten tekonurmen vieressä niin tuli usein katsottua junioripelejä kentällä. Siellä saattoi aivan pienten poikien vanhemmat huutaa kurkku suorana jälkikasvulleen ohjeita ja (etenkin) kritiikkiä. Täysiä luonnevikaisia idiootteja. Toki tälläinen on karua isompienkin lasten ja nuorten kohdalla, mutta uskomatonta, että saatetaan 6-7 -vuotiaille karjua kuin viimeistä päivää jostakin urheilulajin pelaamisesta. Ja vaikka tälläiset tapaukset olivat tietysti vähemmistössä vanhempien joukossa niin kyllä siellä niitä sen verran riitti, ettei voinut olla kysymys mistään poikkeusilmiöstä. Eipä näiden suhteen ollut päässyt Nuori Suomi myrkyttämään hommaa.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Suomalaisen kiekkoilun keulakuva alkaa jo 42-vuotiaana omien sanojensa mukaan väsymään NHL-peleissä ja ehkä tästä väsymyksestä johtuen antoi muutaman kommentin myös "Meidän peliin ja änäripeliin liittyen.

Selänne lyttää Meidän pelin: "Mulle ihan kiinaa"

Painetusta lehdestä voi lukea näköjään enemmänkin, itse en ole koko artikkelia lukenut. Johtavalta maalintekijältä kuitenkin mielenkiintoisia ajatuksia.
 

Glove

Jäsen
Suomalaisen kiekkoilun keulakuva alkaa jo 42-vuotiaana omien sanojensa mukaan väsymään NHL-peleissä ja ehkä tästä väsymyksestä johtuen antoi muutaman kommentin myös "Meidän peliin ja änäripeliin liittyen.

Selänne lyttää Meidän pelin: "Mulle ihan kiinaa"

Painetusta lehdestä voi lukea näköjään enemmänkin, itse en ole koko artikkelia lukenut. Johtavalta maalintekijältä kuitenkin mielenkiintoisia ajatuksia.

Enpä ole itsekään perehtynyt artikkeliin, mutta tottahan toki kyseessä on aika paljon erilainen peli kun kaukalo on ison omakotitalon verran pienempi.
 

short

Jäsen
Hivenen aiheeseen liittyen, Hockey Canada on tänään päättänyt kieltää taklaukset peewee ikäisiltä (alle 13) ja nuoremmilta kaikissa sarjoissa. Suurimpana syynä tälle lisääntyneet päävammat.

Nyt on oiva tilausuus seurata puolesta/vastaan kommentteja aiheeseen liittyen lätäkön tuolta puolen.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Jukka Lahtisen mestariteos!

Kirjoitin Facebookissa näin:

"[Petteri Sihvonen] on nälissään, mutta ei malta syödä. On ensin tämä päivitys. Luin äsken uusimmasta Urheilusanomista (ent. Veikkaaja) mitä luultavimmin vuoden 2013 parhaan urheilukolumnin. Siitä vastaa Jukka Lahtinen. Olen aivan haltioissani. Muistatteko nämä humun humuveikot? Ne, jotka panivat palamaan miljoonia. En tiedä, mitä Lahtinen saa per kolumni Urheilusanomilta, mutta sillä mokomalla rahalla ja puheena olevalla kolumnilla olisi säästetty ainakin miljoona hummaajien haaskauksesta. Lahtinen tiivistää vastaansanomattomalla tavalla sen, mistä on kyse urheilussa ja huippu-urheilussa. Lahtinen kertoo, miten temppu tehdään musiikin puolella - ja vertaa sitä urheilemisen logiikkaan. Lahtisen teksti on mestariteos! Himputti, en tiedä saisiko sitä tähän jotenkin linkattua, en osaa sanoa onko se netissä. Linkatkaa jos tiedätte ja osaatte. Allekirjoitan sanasta sanaan tekstin. Huh, nyt voin sitten käydä ateriani kimppuun, kun sain tämän tärkeän asian ilmaistuksi. Etsikää hyvät urheilu- ja kulttuuri-ihmiset teksti käsiinne!"

Johtava
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Kuulinko vai ymmärsinkö väärin? Olin muutama päivä sitten kuulevinani ja ymmärtävinäni Urheiluruudun tai Tulosruudun tms. pätkästä, että tietyn ikäisille pikkufutaajille ei Helsinki Cupissa kerrota, monenneksiko heidän joukkueensa on tullut turnauksessa.

Toivottavasti kuulin ja ymmärsin väärin.

Eihän urheilua voi harrastaa niin, ettei tiedä, monenneksi on itse tai joukkueensa kanssa päätynyt. Sehän ei ole urheilua ollenkaan.

Urheilun ydin on kilpailemisessa ja sen mittaamisessa, monenneksiko paras yksilö tai joukkue on. Muussa tapauksessa kyse ei ole urheilusta.

Mutta olen hiljan törmännyt myös hyvään, mitä tulee suomalaiseen urheilukeskuteluun. Se oli se, kun Mikael Granlund todisti NHL:n kovasta tasosta ja ennen muuta sen kilpailullisuudesta. Kilpailu paikasta auringossa on siellä Granlundin mukaan äärimmäisen kovaa. Tosin kilpailu ei ollut ollut Granludnille yllätys. Hän oikein alleviivasi, että pohjoisamerikkalaisessa jääkiekkoilussa kilpaillaan kovasti jo 5-vuotiaista lähtien.

Mutta siis tuntuu aivan käsittämättömälle, jos Helsinki Cupissa ei kerrota joukkueille ja pelaajille sijoituksia jossain iässä. Siis jos en kuullut ja ymmärtänyt väärin. Jos ei kerrota sijoitusta, niin silloinhan urheillaan niin, että ei urheilla ollenkaan. On viety urheilu urheilusta ja kilpailu kipailusta pois. Se on verinen vääryys. Siis jos en kuullut ja ymmärtänyt väärin.

Johtava
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Kuulinko vai ymmärsinkö väärin? Olin muutama päivä sitten kuulevinani ja ymmärtävinäni Urheiluruudun tai Tulosruudun tms. pätkästä, että tietyn ikäisille pikkufutaajille ei Helsinki Cupissa kerrota, monenneksiko heidän joukkueensa on tullut turnauksessa.

Toivottavasti kuulin ja ymmärsin väärin.

Ainakin 8-vuotiaille pikkujätkille ei ollut kuin alkusarja (6 peliä) jossa ei edes pelattu kaikkia lohkon joukkueita vastaan eikä ollenkaan jatkosarjaa. Maalit sentään laskettiin. Mielestäni tärkeintä tuon ikäisissä on että pikkujannut pääsevät pelaamaan tasaisia pelejä sillä joku 14-0 voitto tai tappio ei kehitä yhtään ketään. Tämä pätee niin fudikseen kuin lätkäänkin.

-Tinke
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Mutta siis tuntuu aivan käsittämättömälle, jos Helsinki Cupissa ei kerrota joukkueille ja pelaajille sijoituksia jossain iässä. Siis jos en kuullut ja ymmärtänyt väärin. Jos ei kerrota sijoitusta, niin silloinhan urheillaan niin, että ei urheilla ollenkaan. On viety urheilu urheilusta ja kilpailu kipailusta pois. Se on verinen vääryys. Siis jos en kuullut ja ymmärtänyt väärin.

Johtava

Et kuullut tai ymmärtänyt väärin, kuten varmasti itsekin tiedät. Tulit mieleeni kun katselin Urheiluruudun haastattelun Helsinki Cupista, odottelinkin tätä viestiä. Haastattelussa kaksi noin kymmenvuotiasta poikaa kertoi, että heistä on ikävää ettei sijoituksia kerrota. Tarkoituksen hakuinen haastattelu toimittajalta?

Asiasta olen kanssasi samaa mieltä.

Kyseinen Urheiluruutu löytyy luultavasti Yle areenasta.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kuulinko vai ymmärsinkö väärin? Olin muutama päivä sitten kuulevinani ja ymmärtävinäni Urheiluruudun tai Tulosruudun tms. pätkästä, että tietyn ikäisille pikkufutaajille ei Helsinki Cupissa kerrota, monenneksiko heidän joukkueensa on tullut turnauksessa.

Olisikin mielenkiintoista tietää minkälainen sarjaohjelma tässä turnauksessa pitäisi olla jotta saisimme kaikkien sijoitukset selville...

Esimerkkinä vaikka ikäkaudet: M8 ja M9

Pojat 10+ näyttäisi olevan lohkot ja taulukot: B10
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Ei voi olla niin, että "kaikki pelaa"

Mahtoiko naisten futismaajoukkueen kokoonpanossa olla Nuori Suomi -neitoja?

Sitä ei sovi unohtaa, kun kyse on urheilukeskustelusta, että puheenjohtaja Pertti Alaja on Suomen johtavia Nuori Suomi -ideologeja.

Kalervo Kummola sentään tuli järkiinsä noin 2009, kun Jääkiekkoliitton alkoi tehdä pesäeroa Nuoreen Suomeen. Myöhässä mutta kuitenkin.

Sen kanssa, että "kaikki pelaa", ei ole enää kai eriäviä mielipiteitä täällä Jatkoajassakaan? Missään urheilussa ei voi olla niin, että kaikki pelaa. Se ei ole urheilua laisinkaan. Se on jotain muuta.

Johtava, kaikin käytettävissä olevin mokomin
 

Fordél

Jäsen
Missään urheilussa ei voi olla niin, että kaikki pelaa. Se ei ole urheilua laisinkaan. Se on jotain muuta.

Mulle on ihan sama miksi sitä kutsuu (urheiluksi, liikunnaksi, harrastamiseksi vai vaikka vain hauskanpidoksi), mutta lasten ja nuorten harrastuksissa pitää olla myös eräänlaista kaikki pelaa -toimintaa. Täytyy olla monipuolinen kirjo erilaista toimintaa. Osa nuorista ei halua suuremmin kilpailla vaan vain pelailla ja liikkua. Tällaisille lapsille ja nuorille pitää olla mahdollisuus harrastamiseen, aivan kuten tavoitteellisemmillekin lapsille ja nuorille. Niin ja yhteiskunnan on tuettava varsinkin tätä pelailua ja liikkumista, koska se maksaa tulevaisuudessa itsensä moninkertaisena takaisin.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Mulle on ihan sama miksi sitä kutsuu (urheiluksi, liikunnaksi, harrastamiseksi vai vaikka vain hauskanpidoksi), mutta lasten ja nuorten harrastuksissa pitää olla myös eräänlaista kaikki pelaa -toimintaa. Täytyy olla monipuolinen kirjo erilaista toimintaa. Osa nuorista ei halua suuremmin kilpailla vaan vain pelailla ja liikkua. Tällaisille lapsille ja nuorille pitää olla mahdollisuus harrastamiseen, aivan kuten tavoitteellisemmillekin lapsille ja nuorille. Niin ja yhteiskunnan on tuettava varsinkin tätä pelailua ja liikkumista, koska se maksaa tulevaisuudessa itsensä moninkertaisena takaisin.

Jännittävä puoli tätä asiaa on se, että sosiaaliset ja liikunnalliset ja kansanterveydelliset puolet tätä asiaa toteutuivat silloin paremmin, kun "kaikki eivät pelanneet". Nuoren Suomen aikana - sehän oli voimissaan vuosina 1995-2010, kamalat 15 vuotta - Suomessa liikunnallisuus ja urheilumenestys ovat suorastaan romahtaneet. Liekö sillä on tekoa Nuoren Suomen kanssa? Se kai voidaan porukalla todeta, ettei Nuori Suomi ainakaan onnistunut tavoitteissaan? Nuori Suomi epäonnistui tehtävässään, mutta ei siinä mitään. Kukkuraksi se tuhosi osaltaan myös suomalaista huippu-urheilua. En tiedä onkon mitään niin epäonnistunutta tahoa Suomessa kuin Nuori Suomi.

Johtava
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
En tiedä onkon mitään niin epäonnistunutta tahoa Suomessa kuin Nuori Suomi.

Et ilmeisesti ole lukenut Päivi Räsäsen viimeisimpiä?

Nuori Suomi on minustakin aika kulahtanut juttu. Kilpailua täytyy olla urheilun nimessä, muuten se ei ole sitä.

Tasojoukkueille kannatusta. Mikäli taso ei riitä ykkösjoukkueeseen, niin sitten siihen harrastejengiin pelailemaan. Jos ei halua pelata seurassa, joka toteuttaa tällaista filosofiaa, voi pelata jossain muussa - mahdollisesti menestystä tavoittelemattomassa - seurassa.

Silti Nuoren Suomen ei tule pilata tervettä kilpailua pelipaikoista ja -ajasta. Se kehittää nuoria urheilijoitamme ja toteuttaa samalla urheilun perusperiaatteita.
 

Fordél

Jäsen
Fakta on, että tässä ja nyt osa lapsista ja nuorista ei halua harrastaakseen kilpailla vaan "vain" pelailla kaveriporukassa. Tarvitsemme siis monipuolisia harrastusmahdollisuuksia ja laajaa näkemystä sekä monipuolisia toimijoita näiden mahdollisuuksien kehittämiseksi. Mulle on ihan sama ajaako niitä asioita eteenpäin mikä taho kunhan joku pitää huolen myös niistä Taavi Taviksista, jotka kymmenen kiekkotreenin sijaan haluavatkin vain pelailla pari kertaa viikossa ja siihen päälle harrastaa muitakin lajeja. Huipulle tähtäävien juttuja kehittävät muut toimijat.
 

P.Sihvonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei ole. Antaa urheilun näyttää, kuka kulloinkin on
Nuori Suomi on minustakin aika kulahtanut juttu. Kilpailua täytyy olla urheilun nimessä, muuten se ei ole sitä.

Tasojoukkueille kannatusta. Mikäli taso ei riitä ykkösjoukkueeseen, niin sitten siihen harrastejengiin pelailemaan. Jos ei halua pelata seurassa, joka toteuttaa tällaista filosofiaa, voi pelata jossain muussa - mahdollisesti menestystä tavoittelemattomassa - seurassa.

Silti Nuoren Suomen ei tule pilata tervettä kilpailua pelipaikoista ja -ajasta. Se kehittää nuoria urheilijoitamme ja toteuttaa samalla urheilun perusperiaatteita.

Totta taas turiset.

Kamalinta jääkiekkoilussa oli se aika, kun ei ollut junioreissa 1995-2009 kunnolla ykkösjoukkuetta ja harrastejengiä nuorimmissa ikäluokissa. Se oli pahinta aikaa suomalaisessa urheilussa ikinä, koska se ei ollut urheilua. Minulle huudettiin Suuressa Seminaarissa 2009, että Nuoresta Suomesta luovuttiin jo 2008 keväällä. Hädin tuskin uskoin tuota todistusta. No, salaa olin onnellinen. Suomalainen jääkiekkoperhe myönsi tuolloin, että oli menty vikaan, ja pahasti. Enäähän kukaan ei väitä, että Nuori Suomi olisi ollut millään tavalla hyvä juttu. Enää Jääkiekkoliitossa ei ole mitään Nuori Suomi päällikköä tms. Se nimike on jotain aivan muuta.

Johtava, kaikin käytettävissä olevin mokomin
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Sikäli olen "etuoikeutetussa" asemassa, että olen urheillut sinä aikana, kun Nuori Suomi on ollut käytössä. Miten tämä "kaikki pelaa"-ideologia sitten toteutui käytännössä?

Muistan, kun salibandyssa ihan junnuna Nuori Suomi-iässä peluutus tapahtui tasaisen peluutuksen kautta. Olin ykkösketjussa, ja mikäli oikein muistan, ketjumme piti joukkuetta aina pystyssä pelistä toiseen, jottemme ottaisi hävyttömästi kuokkaan. Kakkosketju osasi pelata myös kohtuullisesti, mutta pistesarake ei täyttynyt kolmosketjun takia.

Erään matsin jälkeen kolmosketjun pelaajat valittivat sitä, etteivät saaneet pelata ylivoimaa ja että heidän mielestään ykkösketju sai enemmän peliaikaa, vaikka kaikkien pitäisi säännösten mukaan saada pelata yhtä paljon. Meillä oli valmentaja, joka toteutti suurimmassa määrin näitä Nuori Suomi-säännöksiä, mutta antoi ykkösen pelata hieman pidempiä vaihtoja plus nuo erikoistilanteet. Nuo kolmosketjun pojat kysyivät valmentajalta, että miksi he eivät saaneet pelata yhtä paljon.

Valmentajan vastaus oli tyly. Hän luetteli eri ketjujen plusmiinustilastot: ykkösketju +5, kakkosketju 0, kolmosketju -7.

Ymmärrän tätä valmentajaa. Hän ei lainkaan pitänyt Nuori Suomi-säännöksistä, mutta toteutti niitä kyllä suuressa määrin. Meitä hieman parempia pelaajia harmitti ottaa kuokkaan lukemin 5-7 tai jotain vastaavaa, varsinkin kun oma ketju teki kaikki maalit vain todetakseen pian, että kolmonen päästää seitsemän omiin. Myöhemmin meille tuli tasojoukkue ja harrastejoukkue. Tulokset paranivat huomattavasti ja pelaajat kehittyivät kilpailullisuuden myötä. Kaikilla oli ainakin teoriassa kivaa.

Myöhemmin tasojoukkueessa pelatessani olin aluksi ykkös- tai kakkosketjun pelaaja, mutta joidenkin vahvistusten tultua tipuin kolmoseen ja myöhemmin vilttiin. En ollut riittävän hyvä pelaaja, taso oli kova. Napattiin SM-pronssia C-junnuissa ja sen jälkeen siirryin enemmän höntsäävään jengiin. Nykyään olen kakkosdivisioona-tason pelaaja, enemmällä harjoittelulla saattaa olla, että olisin voinut olla vielä enemmän.

Noina kilpailullisina juniorivuosina kehityin kuitenkin pelaajana todella paljon, vaikka peliaika olikin todella vähissä. Mielestäni käytin saamani vähäiset näyttöpaikat hyvin, mutta se ei silti riittänyt, ainakaan valmentajien mielestä.

Jumituin vilttiin iässä, jossa ei enää pätenyt Nuori Suomi. Ei se mitään, sitten vain jengiin, jossa saa pelata ja mättää pisteitä. Hauskaa sekin on.

Miksei käytännöstä opita? Todettaisiin yhdessä, että Nuori Suomi on hyödytön idea, vain kapula suomalaisen urheilun ja sen kehityksen rattaissa.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Mahtoiko naisten futismaajoukkueen kokoonpanossa olla Nuori Suomi -neitoja?

Vaikka 5-0 tappio Ruotsille harmittaa oli laji mikä hyvänsä, niin samaan aikaan on hyvä miettiä myös sitä, että missä muissa joukkuelajeissa naiset ovat päässeet arvokisoihin?
 
Vaikka 5-0 tappio Ruotsille harmittaa oli laji mikä hyvänsä, niin samaan aikaan on hyvä miettiä myös sitä, että missä muissa joukkuelajeissa naiset ovat päässeet arvokisoihin?

Niin, saati jos alkaa miettia, etta kuinka vaikeaa on paasta esim. kaynnissa oleviin...jos hieman sarkailen. Toki hieman hanklampaa kuin jaakiekossa, jossa riittaa kun saapuu paikalle ja kay noutamassa pronssin hotellin respasta tai horppii aamiaiskahvit neljannen sijan kunniaksi.

Katselin netin kautta eilista lahetysta vain todetakseni, että Suomen naisten jalkapallossa yksilotaito, taktinen osaaminen ja joukkuepelaaminen on juuri silla tasolla kuin pelin taso Suomessa. Matalalla.

Ja jos arvokisoissa voi pelata saamatta karrikoiden kahta perattaista syottoa omille, itse en moista arvokisailuksi laske. Se on osallistumista. Tai hippaa.

Se, etta kuuluuko naisten euro -kilpailu tahan ketjuun, ei sekaan liene minun paatettavissani.

Mutta mita tulee Nuoreen Suomeen, kasittamattominta siina oli se, kun piti alkaa pitaa niita nauhoja kadessa vaihtojen yms takia. Voi sita pettymysta, kun vaikka pelin ollessa 3-3 ja aikaa jaljella 1.02, pelaaja saa lapiajon ja toimitsija-aitiosta soi pilli vaihdon merkiksi.
Silloin jai pelaajan tai maalivahdin kokemuspankista pois: Onnistunut harhautus ja mahdollinen voittomaali, onnistunut laukaus ja maali, tuuletus, riemun tunne...tai maalivahdin hieno torjunta, rebound, epaonnistumisen tunne...you name it...mutta onneksi saadaan treenata vaihtoa ja aloitusta.

Olisi mukava kuulla jonkun hankkeesta vastanneen naseva yhteenveto ko. jarjestelman selkeista hyodyista. Yeah, right.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Jalkapallon puolella tämän hetken kehittyvin ja ehkä paraskin junioriseura KäPa pyörittää samalla todella kilpailullista ja samalla sitten useamman eritasoista toimintaa. Siis tämä kaikki samassa seurassa ja useissa ikäluokissa.

Tuota mallia voi hyvin käyttää useammassakin seurassa varmasti jatkossa.

Ja itseltä iso kyllä tasoryhmille, tasojoukkueille sitten varovainen kyllä.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Niin, saati jos alkaa miettia, etta kuinka vaikeaa on paasta esim. kaynnissa oleviin...jos hieman sarkailen. Toki hieman hanklampaa kuin jaakiekossa, jossa riittaa kun saapuu paikalle ja kay noutamassa pronssin hotellin respasta tai horppii aamiaiskahvit neljannen sijan kunniaksi.

Vaikeaa tai ei, mutta Helmarit ovat itse hankkineen arvokisapaikkansa pelaamalla: Women's EURO - Standings – UEFA.com

Viime viikkoa peilaten, niin voi kysyä turkulaisilta futisihmisiltä riittääkö se, että saapuu paikalle...

Jos kerta Nuori Suomi aiheutti 5-0 tappion niin samalla voidaan sanoa, että Nuori Suomen ansiosta naiset pelaavat arvokisoissa. Se miten paljon haluaa arvostaa tuota tapahtumaa arvokisoina tai naisurheilua ylipäätänsä on jokaisen oma asia.

Katselin netin kautta eilista lahetysta vain todetakseni, että Suomen naisten jalkapallossa yksilotaito, taktinen osaaminen ja joukkuepelaaminen on juuri silla tasolla kuin pelin taso Suomessa. Matalalla.

Suomen naisten jalkapallon taso on tällä hetkellä Euroopan 12-parhaan maan joukossa. Jos Suomen naisten jalkapallotaso on matala, niin on vielä 20+ maata jonka taso on vielä paskempi. Naisfutiksessa ykköskorin maita ovat Ruotsi, Norja, Englanti, Saksa ja Suomi kuuluu sitten tähän kakkoskoriin muiden maiden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nuori Suomi -järjestelmä on hyvä juttu, valitettavasti osa lajiliitoista tulkitsivat järjestelmää väärin. Nuori Suomi -järjestelmä ei vie luonnollista kilpailua pois urheilusta, eikä kiellä kertomasta tuloksia lapsille. Kaikki tämä on jo moneen kertaan kerrottu tässä ketjussa, nyt lähdetään uusintakierrokselle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös