Nimimerkillä vai omalla nimellä?

  • 3 214
  • 24

Kaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimo Summanen ja antipatiat
Ensin onneksi olkoon kaikille Jatkoaikalaisille! Jatkoaika on yksi johtavista kiekkomedioista Suomessa. Yksi sen erinomaisuudesta on vapaaehtoisuus, jonka ansiosta tämä media on verkostoitunut lähes kaikkialle. Toinen erinomaisuus, joka on tämän viestin aihe, on se: että täällä käytävään keskusteluun voivat osallistua lähes kaikki. Jokainen kirjoittaja on lähes tasa-arvoisessa asemassa toisiinsa nähden, joka mahdollistaa vapaan keskustelun. Näin muodostuu käytäntö, jonka seurauksena oman viestin sisältö määrittää sen aseman keskustelussa.

Mutta mutta, nyt Jatkoaikaan on alkanut ilmestyä omalla nimellään kirjoittavia keskustelupalstan osallistujia. Tämä asia on hieman ongelmallinen. Toisaalta nyt omalla nimellään kirjoittavat, ovat suomalaisen kiekkokentän ammattilaisia, joten heidän osallistumisensa keskustelun antaa tiettyä lisä crediittiä Jatkoajalle. Osoittavahan he näin omaa arvostustaan Jatkoaikaa kohtaan.

Toisaalta juuri tämä on uhka tasa-arvoiselle keskustelulle! Asetelmassa saattaa hyvinkin käydä niin, että jonkun asia muuttuu enemmän tärkeäksi tai todeksi täällä käytävässä keskustelussa, pelkästään hänen asemansa vuoksi. Tällaisessa tilanteessa Jatkoaika tulee menettämään osan sen nykyisestä vaikuttavuudesta ja jopa yhteiskunnallisesta merkittävyydestä. Tällä hetkellä Jatkoajan keskustelussa 15-vuotiaan kiekon seuraajan kommentti on ihan yhtä vakavastiotettava ja tärkeä kuin 15 vuotta kiekkoa ammatikseen pelanneen kommentti. Tämä tasa-arvoisuus mahdollistaa ihmisten osallistumisen ja laadukkaamman keskustelun, koska kenttä on vapaampi uusille ideoille. Eikä tässä kuitenkaan menetetä näitä ”asiantuntijoiden” kommenttejakaan.

Tosin tämä asia koskee, jo myös joitakin nimimerkkejä. Jotkut nimimerkit ovat halunneet hakeutua asemaan, jossa voidaan todeta: ”soitin just Masalle”. Näiden kohdalle kyse on samankaltaisesta toiminnasta kuin nimellään kirjoittavienkin, niissä käytetään vaan hyväksi joidenkin toisten nimiä, kuten mainitussa esimerkissä käytettiin Masa nimistä henkilöä.
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
Hyvä ketju. Anonyymikirjoittelu on kuin kaksiteräinen miekka..onpas muuten paska vertauskuva, aivan kuten "kaksipiippuinen haulikko", molemmilla
teräpuolilla ja piipuilla kun on ihan sama tarkoitus, joten otetaan uusiksi: Anonyymikirjoittelu on kuin...bumerangi! Bumreangilla voi tappaa kanin, mutta se voi lentää myös takaisin ja halkaista heittäjän kallon.

Samalla tavalla anonyymikirjoittelu mahdollistaa sen oikean mielipiteen laukomisen suoraan ytimestä ilman itsesensuuria ja huolta esim.huonosta julkisuudesta ja sen vaikutukseta työelämään.(Jatkoajassa tämä koskee lähinnä vapaapuolen mielipiteitä)

Anonyymilätinä mahdollistaa toisaalta myös henkilökohtaisuuksiin menevän paskanjauhannan ilman pelkoa vastuuseen joutumisesta, mikä on huonompi juttu. Myöskin kaikille rakas julkkisten tissien ja lärvien arviointi vähenisi omalla nimellään kirjoittaessa, mikä taas olisi sääli. Julkimot kun ovat harvoin julkimoita täysin vastoin omaa tahtoaan.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Itselleni se on sinällään sama. Koska olen ennen kirjoittanut myös palstalle tekstejä(jotkut voisivat jopa tuurilla sanoa kolumneiksi raporttien lisäksi), niin ainakin ne jotka ovat olleet alusta saakka ovat voineet nimeni saada selville. Siihenhän ei mitään tarvetta kai ole, mutta kunhan nyt vain esimerkkinä.

Kuitenkin mielestäni on hyvä että palstalla voi kirjoitella nimimerkin takaakin. Se johtuen siitä, että näin esim. pelaajat, tuomarit ja muut kiekossa mukana olevat voivat näin kommentoida huomattavasti enemmän ja paremmin asioista, kuin jos omalla nimellä vain kirjoitettaisiin.
 
Suosikkijoukkue
sm-liiga: HIFK, nhl: vähän kaikkea
Täällä voi nimimerkilläkin kirjoittaa, koska täällä on modet häirikköjä varten. Toisaalta ilman modeja on parempi kirjoittaa omalla nimellään (ja toimivalla sähköpostiosoitteella yms.). Aika harva kuitenkin omalla nimellään häiriköi...
 

Kaitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raimo Summanen ja antipatiat
Yritetään vielä tekohengittää tätä ketjua ennen kuin se haihtuu merkityksettömien asioiden saharaan! Yritin siis virittää keskustelua aiheesta, jota mielestäni kannattaisi käydä, jotta Jatkiksen toimiva konsepti säilyisi.

Kaipaisinkin perusteluja niiltä, jotka ovat päättäneet omalla nimellään kirjoittaa. Miksi on olennaista kirjoittaa omalla nimellään foorumiin joka kuitenkin perustuu anonyymiuteen? Ja viitaten aikaisemman viestin tasa-arvoisuusperusteluihin, sama koskee näitä, jotka pönkittävät omaa nimimerkkiään joillakin auktoriteeteillä.

ps. Tämä ketju olisi kuulunut ehkä kiekko-osioon, mutta en löytänyt sieltä sopivaa kategoriaa.
 

bunghole

Jäsen
Itse en ole kyseisiä kirjoittajia täällä nähnyt. Voisiko joku kertoa esimerkkejä näistä omilla nimillään kirjoittavista eli heidän "nimimerkkejään".
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En ota nimellä kirjoitteluun kantaa millään muotoa, joskaan en pidä sitä minään pahana ja tuomittavana asiana - itsekunkin päätettävissä kumman valitsee nimellä kirjoittamisen vai nimimerkin.

Kaitsu kirjoitti:
Ja viitaten aikaisemman viestin tasa-arvoisuusperusteluihin, sama koskee näitä, jotka pönkittävät omaa nimimerkkiään joillakin auktoriteeteillä.

Tämä nyt taasen on minusta aivan luonnollista käyttäytymistä, että kerrotaan "uutisoinnin" ytheydessä myös se teito josta tämä "uutinen" on saanut, eli jos on keskusteltu mr. joukkuejohtajan kanssa ja tämä välittää jonkun tiedon mr. nimimerkille ja mr. nimimerkki sitten välittää tiedon tänne palstalle niin on aivan järkevää, että tällöin kerrotaan myös tiedon lähde - sehän taidetaan mainita jopa Jatkoajan säännöissä, että on suotavaa kertoa lähde.

En myöskään pidä sitä minään oman egon pönkittämisenä kun kerrotaan käydyn keskusteluja joukkueen jäsenten kanssa, ennemminkin se tuo omanlaista syvyyttä keskusteluun. Toki voihan joku omaa egoaan pönkittääkseen kertoa juttuja täällä mutta eivät ne minuun vaikuta juurikaan, en kiellä etteikö ole mukava lukea sellaisten kirjoittajien juttuja jotka pääsevät kurkistamaan kulisseihinkin mutta ne ovat vain yksi aspekti tällä palstalla, suuremman mielenkiinnon kohteina minulle kuitenkin ovat tavallisten käyttäjien mielipiteet ja pohdinnat.

vlad.
 

JanJ

Jäsen
bunghole kirjoitti:
Voisiko joku kertoa esimerkkejä näistä omilla nimillään kirjoittavista eli heidän "nimimerkkejään".
Sekunnissa tuli mieleen Iku Viitanen, Tuomas Nyholm ja Petteri Sihvonen.

Mutta ketjun avausviesti on täyttä asiaa. Nimimerkit parhaimmillaan toimien tasapäistää keskustelua. Vaan kuka haluaisi tiedostaen vastapuolen kyvyt väitellä taktiikoista Raimo Summasen kanssa, tai Vaasan Sportin asioista Tammisen kanssa? Nimimerkit takaa sen että kyseiset herratkin voi käydä täällä niin halutessaan keskustelemassa ilman ennakkoasenteita heitä kohtaan.
 

Bandana

Jäsen
bunghole kirjoitti:
Itse en ole kyseisiä kirjoittajia täällä nähnyt. Voisiko joku kertoa esimerkkejä näistä omilla nimillään kirjoittavista eli heidän "nimimerkkejään".

No äkkiseltään tulee mieleen Jukka Ropponen, Petteri Sihvonen ja Juha Salminen. Viimeisin on muistaakseni joku suht nuori TPS-kirjoittaja.

Nimimerkki Kaitsu kirjoitti ketjunavausviestissään, että täällä 15-vuotiaan kommentti on yhtä vakavastiotettava kuin 15 vuotta kiekkoa ammatikseen seuranneen kommentti. Ei se nyt ihan näinkään ole. Kyllä nyt suurimmaksi osin pystyy jo kirjoituksien perusteella päättelemään, että rustasiko sen 15-vuotias vai 35-vuotias, vaikka toki poikkeuksiakin löytyy.

Lisäksi nimimerkin täytyy luoda itselleen uskottavuuspohja, jotta nämä HC-jatkoaikalaiset ottavat hänet tosissaan. Kyllä näistä aktiivisista jo suurin osa "tuntee" muiden uskottavuuspohjat ja profiilit sen verran hyvin, että aika vaikeaa on jonkun uuden tusinajunnun saada samanlainen "arvo" kuin jollakin tuhansia viestejä kirjoittaaneelle tunnetulla nimimerkillä on, ja näinollen tulla yhtä vakavastiotetuksi jossain keskustelussa.

Tottakai myös itse sillä nimimerkillä (kirjaimellisesti) on suuri vaikutus siihen, millaisen kuvan muut saavat ko. kirjoittajasta. Kai nyt joku fiksulta kuulostava nimimerkki otetaan vakavemmin kuin joku "Bluesfani4eva" tai "Pissishoro93".

Itse menin aikoinaan tekemään niin, että otin nimimerkin, jolla ei nyt loppupeleissä hirveästi anonymiteettiä ole. Periaatteessa kuka tahansa, ketä nyt sattuisi kiinnostamaan, pystyisi selvittämään henkilöllisyyteni suht helposti. Tämä nyt on melkein sama kuin kirjoittaisi kokonaan omalla nimellä. Ja kyllä sen joutuu ottamaan huomioon kirjoittaessa, että ei tässä nyt mitenkään nimimerkin takana turvassa kirjoitella. Elikkä ei kannata mennä minnekään homoketjuun tunnustamaan, ellei halua siitä seurauksia myös Jatkoajan ulkopuolisessa elämässä. Onneksi tilanne on sen verran reilu, että suurimmalla osalla Blues-kirjoittajista on melkein sama tilanne. Vain harva on pitänyt itsensä täysin piilossa ja anonyymina.

Onhan se kokonaisuutena kuitenkin aika jännää, kun tietää joitakin pelaajia ja kiekkopersoonia joita tänne kirjoittelee, mutta niitä nimimerkkejä ei. Hieno juttu myös heidän kannalta.

Jos nyt kuitenkin saisin aloittaa alusta, ja päättää "Nimimerkillä vai omalla nimellä?", niin valitsisin ensimmäisen ja pitäisin sen täysin anonyymina. Uskottavuus ainakin kasvaisi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Lape7 kirjoitti:
Ei löytynyt Petteriä kyllä omalla nimellä, en tiedä miksi..

... koska hän on naamioinnut itsensä erittäin ovelan nimimerkin taakse. Itse olen ehdottomasti nimimerkkien kannalla."Nimekkäät" kirjoittajat voivat kirjoittaa vapaammin nimimerkin takaa ja nimimerkeillä kirjoittaessa ollaan ainakin aluksi ikään kuin "samalla viivalla" ilman ennakkoluuloja/odotuksia. Aivan niin kuin Kaitsu alussa mainitsikin.
 

bunghole

Jäsen
Panzerfaust kirjoitti:
Petteri Sihvonen kirjoittaa kuulemma salaperäisellä nickillä tänne.

Eiköhän tuo Petteri löydy alla olevasta linkistä.

Moderaattorit poistaneet nimimerkin henkilöllisyyttä koskevan spekuloinnin viestistä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuota... muistelisin Sihvosen rekisteröityneen tänne ihan omalla nimellään, eikä liikkuisi minkään nimimerkin varjossa.

Voi tietysti olla, että olen happopäissäni kuvitellut omiani.
 

duud

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielummin nimimerkeillä soisin ihmisten tänne kirjoittelevan. Siten toimien ei tule turhia painolasteja kuten omalla nimellä kirjoitellessa saattaisi. Minua ei ainakaan kiinnosta tietää kuka on mitäkin mieltä, vaan mielenkiintoisempaa on lukea erilaisia mielipiteitä ilman ennakkoajatuksia kirjoittajasta. Aika monella oma nimi varmaankin myös rajoittaisi mielipiteiden vaihtamista, jos niikseen tulisi. Ainakin itseni kohdalla voisin niin kuvitella käyvän.

Ei kai kukaan täällä omaa egoaan ole kasvattamassa? Se olisi hyvinkin ikävä piirre tänne kirjoittelussa. Kohta kai aletaan jakaa "iskuri-työläisten" mitaleja ansioituneille kirjoittajille ja omalla nimellä kirjoittaville patsaita rakentaa.

Huh, todella vieras ajatus.

-duud-
 

Panzerfaust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Endlösung...für alle Probleme
bunghole kirjoitti:
Eiköhän tuo Petteri löydy alla olevasta linkistä.

Moderaattorit poistaneet lainauksesta nimimerkin henkilöllisyyteen liittyvät spekulaatiot

Jätkähän on ihan huikea etsivä! Mä kun tyhmänä olin luullut, että sihvoskeskusteluja sekä tätä ketjun aihettakin joskus kommentoinut Jatkoajan mysteerinen nimimerkki "P. Sihvonen" jotenkin liittyisi Petteri Sihvoseen, mutta en ole viitsinyt tuoda epäilyjäni julki, koska nimimerkkien ja oikeiden nimien välinen spekulointi on Jatkoajan säännöissä kielletty.

Kättä lippaan sulle, bunghole!


edit. Menikö multa nyt oikkarit? Voi,voi. Sanottu mikä sanottu. nyyh.
 
Viimeksi muokattu:

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Eipä tuo oma henkilöllisyytenikään mikään salaisuus ole. Sen tuntuu tietävän oikeastaan kaikki minut edes jotenkuten tuntevat, varmaankin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikki Bluesin kirjoittajat ainakin. Jopa sellaiset puolitutut ihmiset, joiden en edes uskonut Jatkoajan keskustelua lukevan, ovat tulleet kommentoimaan jotain tänne kirjoittamaani.

Ja mikäli nyt et tiedä oikeaa henkilöllisyyttäni, älä huolestu. Ei Jatkoajan kirjoittajista sitä kuitenkaan todennäköisimmin suurin osa tiedäkään. Eikä sen selvittäminen nyt vaikeaa ole, jos tietää vain sen, mistä lähteä asiaa purkamaan.

Huomattavasti helpompaa olisi välillä kirjoittaa puhtaasti anonyyminä. Mutta minkäs sille enää teet. Toisaalta minut tuntevat ihmiset osaavat oletettavasti lukea kirjoituksiani paremmin kuin minua tuntemattomat. Sellainen pilke siellä on melkein aina taustalla. Nimimerkkikeskustelu ei kuitenkaan toimisi ilman modeja, sen vuoksi pidän Jatkoajan systeemiä erinomaisena.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ihan puhtaasti jääkiekosta keskustellessa oman nimen näkyminen voisi olla perusteltua. Ehkä se edes hieman vähentäisi pahimpia ylilyöntejä tai muita omituisuuksia, joita nimimerkin varjosta on helppo heitellä - esim. erään nimimerkin esiintyminen silminnäkijänä ottelussa, jossa ei ollut edes paikalla.

Sen sijaan vapaaseen keskusteluun tulee joskus kirjoitettua asioita, joita ei soisi ihan kaikkien tuttujen ja kylän miesten lukevan. Oma arvostukseni vapaata keskustelua kohtaan on vuosien mittaan noussut - aluksi en seurannut sitä ollenkaan. Luultavasti kaikkein antoisimmat ja henkilökohtaisimman kirjoitukset jäisivät pois ilman nimimerkin tuomaa suojaa.

Niinpä kannatan tässäkin asiassa - kuten lähes kaikessa - jokaisen omaa vapautta päättää miten toimii. Jos joku haluaa paljastaa oman nimensä niin siitä vaan. Enkä minä siitä syyllisyyttä ota, vaikka joku joskus kritisoisi omaa valintaani. Tai siis, turhaanhan minä tällä spekuloin, tietenkin oma nimimerkkini on sama kuin ristimänimeni - ei kai kukaan ole muuta koskaan epäillytkään?
 

scholl

Jäsen
Panzerfaust kirjoitti:
koska nimimerkkien ja oikeiden nimien välinen spekulointi on Jatkoajan säännöissä kielletty.



Automaattinen 1kk pelikielto tulee siitä. Koettu on. Varoituksia eivät tuosta jakele.

Sitten itse asiaan. On hienoa, että tällaisessa forumissa keskustellaan anonyymisti rekisteröidyillä nimimerkeillä. Täällä voivat siten keskustella vaikkapa sm-liigapelaajat, kimiräikköset ja muut julkisuuden ihmiset halutessaan ilman, että heille vittuillaan tai heitä kohtaan on suuria ennakkoluuloja. Omalla nimellä esiintyminen voisi olla myöskin vähemmän julkisuuden henkilöille melkoinen turvallisuusriski, sillä tämä forumihan on kaikkien luettavissa, joten hazardiporukka pääsisi helposti henkilötietoihin käsiksi.

Ted Raikas kirjoitti:
Minähän olen Ted Raikas. Ainakin melkein!

Osuvasti sanottu. Pari vuotta ja muutama tuhat viestiä takana varmaan meistä jokainen alkaa olla jossain määrin nimimerkkinsä. Joskus sitä meinaa ihan vahingossa tuolla reaalimaailmassakin sanoa scholl sitä ja scholl tätä. Juuri tämän takia onkin melkoisen kummallista, että joillakin nimimerkeillä esiintyy haluaa vaihtaa nimensä.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
E kirjoitti:
Eipä tuo oma henkilöllisyytenikään mikään salaisuus ole. Sen tuntuu tietävän oikeastaan kaikki minut edes jotenkuten tuntevat.

Täytyy myöntää, että minutkin tuntevat tunteva minut, ainakin useinmiten elleivät sekoita johonkuhun toiseen minun näköiseen.
 

Jason26

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Blackburn Rovers,Englanti, Tahko
E kirjoitti:
Eipä tuo oma henkilöllisyytenikään mikään salaisuus ole. Sen tuntuu tietävän oikeastaan kaikki minut edes jotenkuten tuntevat,

Sama juttu, ei todellakaan ole mikään salaisuus oma henkilösyyteni. Aikanaan tuli valittuakin sellanen nimimerkki, ettei ole vaikea arvata kuka on kyseessä. Näin siis ainakin tuolla Flyingpelicansin sivuilla.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaughan kirjoitti:
Ihan puhtaasti jääkiekosta keskustellessa oman nimen näkyminen voisi olla perusteltua. Ehkä se edes hieman vähentäisi pahimpia ylilyöntejä tai muita omituisuuksia, joita nimimerkin varjosta on helppo heitellä - esim. erään nimimerkin esiintyminen silminnäkijänä ottelussa, jossa ei ollut edes paikalla.

Ehkä se hillitsisi ylilyöntejä, mutta mitalin kääntöpuolena olisi myös keskustelun vaimeaminen. Voisi moni nickillä kirjoittava sisäpiiriläinen varoa sanomisiaan, sillä sanomisillaan voisi olla seuraamuksia. Sitäpaitsi täällä moderoidaan todella loistavasti. Itsekin voi harrastaa moderointia pistämällä ignore-listalle niitä nickejä mitä ei halua lukea. Itse en halua mitään tasa-arvoa tänne. Kirjoittajat ansaitsevat asemansa kirjoittelullaan. Jos kirjoittelee sitä itseään, niin itse sen on tehnyt itselleen.

Tuohon 15 vuotiaaseen kiekkofaniin ja 15 vuotta kiekon parissa viettäneelle, niin itse annan enemmän arvoa tuolle 15 vuotta kiekon parissa viettäneelle. Tottakai kiekon parissa 15 v. viettäneellä on enemmin tietopohjaa sanomisilleen, vaikka en olisi samaa mieltä. Tosin voi 15 vuotias fani nostaa pisteitään silmissäni osallistumalla järkevästi keskusteluun. Perustele kantasi, pohjaudu tosiasioihin ja keskustele järkevästi.

Itse olen ihmetellyt tuota nimien ilmoitteluja kolumnejen yhteydessä. Ovatko he vapaaehtoisesti tuoneet nimensä julki vai onko ne pakko ilmoittaa lakisyistä?

Niin minähän annoin selkäsaunan Halkidikselle...tai sitten en.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös