Tavallaan olen samaa mieltä. En yllättynyt, että hän oli tässä listauksessa noin korkealla, koska olen nähnyt hänet korkealla muilla listoilla, mutta edelleenkin minua ihmetyttää hänen arvostuksensa noin yleisesti. Tai on jotenkin hassua, kun puhutaan Lundellista, ettei hänellä ole mitään erityisiä vahvuuksia, niin ei mielestäni Perfetilläkään ole hirveästi erityisvahvuuksia. Onhan se totta kai pistänyt kovia lukemia OHL:ssä, jossa nyt muutenkin tehdään paljon pisteitä. Ei se kumminkaan ole supernopea, isokokoinen, työteliäs kahdensuunnan pelaaja tai fyysinen. Tulee mieleen sellainen pelaaja, jolla tulee olemaan vaikeuksia NHL:ssä, kun pitää pelata puolustussuuntaankin eikä vaan kikkailla hyökkäyspäässä. Perfetti on tietenkin älykäs hyökkäyssuunnan pelaaja, joka pystyy tekemään maaleja ja syöttämään niitä, mutta vertailun vuoksi Lundell on myös fiksu, isompi ja vastuullinen kahdensuunnan pelaaja, joka pärjää jo hyvin miehiä vastaan ja kykenee iskemään myös pisteitä. Jos pitäisi veikata kumpi menestyy todennäköisemmin NHL:ssä niin laittaisin rahani Lundellille.
Ja en myöskään ole mikään scoutti ja varmaan jonkun mielestä minulla on suomilasit päässä, mutta ihmetyttää noin yleisesti Perfettin ylistys samalla kun Lundellissa ei nähdä mitään erikoista.
Ei sillä, että itsekään mikään scoutti olisin, mutta vähän täytyy Perfettiä tässä puolustaa. Ovathan Perfettin peliäly ja -käsitys ihan maagisia, no doubt. Ehdottomasti tämän draftin paras ja lahjakkain playmaker-tyyppi, jota katsellessa sai joka pelissä ihmetellä miten se tuonkin näki ja tajusi. Kyllähän näitä tähtihetkiä jokaiselle kärkidraftattavan kauteen osuu, mutta Perfettin kohdalla olivat sääntö poikkeuksen sijaan. Mielestäni offensiiviselta peliälyltään oikeastaan paras pelaaja moneen vuoteen. Luistelusta sen verran, ettei tuo ole pienessä tilassa mitenkään erityisen heikkoa ja terän käyttö on jopa varsin vahvaa ja taidokasta. Kykenee siis vauhdissa rytmin muutoksiin kiekon kanssa ja ensimmäiset potkut liikkeelle lähdettäessäkin toimivat. Ongelmat enemmän siellä maksimivaudin puolella, mitä en pidä niin hälyttävänä ja johon fysiikan kehittyessä on vielä paljon tehtävissä.
Puolustamaan on laiskahko, eikä se effortti kiekottomana nouse muutenkaan samaksi, mitä kiekon kanssa. Ei ole mikään kamppailupelaamisen kuningaskaan ja tässä tullaan siihen painotuskysymykseen, mitä NHL-organisaatiot haluavat? Arvostetaanko kärkiketjujen hyökkääjässä enemmän vahvaa ja tunnollista kahdensuunnan tekemistä vai mennäänkö puhtaammin kirkas offensiivinen talentti edellä? Millaista esimerkkiä ja kulttuuria parhaiden pelaajien halutaan mukanaan tuovan? Itse arvostan enemmän Lundellin tarjoamaa, mutta kyllähän tuo Perfettin paletti on houkutteleva ja puhdasta vääristelyä sanoa, etteikö tällä olisi niitä erityisvahvuuksia.
Mutta omastakin mielestä Lundellia kohtaan suhtaudutaan P-A suunnasta turhan happamasti ja etenkin offensiivista ceilingiä vähätellään ihan liiaksi.
Mielestäni aika yllätyksetön listaus ykköskierroksen osalta, mutta hieman yllättävää oli nähdä Peterka ja Reichel noinkin korkealla, koska yleensä olen nähnyt heidät kierroksen viimeisten joukossa ja vähintään toisen toisella kierroksella. Muutamia muita yllätyksiä oli Mysakin putoaminen toiselle kierrokselle, Chromiak vasta kolmannella kierroksella ja Jurmo toisen kierroksen lopulla on aika alhainen sija. Wallinder sijalla 27. ja Grans sijalla 32. ovat mielestäni väärinpäin, mutta aika saman kastin pelaajista kuitenkin kyse. Ei mitään järkyttäviä nostoja tai tiputuksia kuitenkaan.
Varsinkin Reichel on aika safe pick ja selkeä pro-talentti, joten ymmärrän tuon. Ei mitään häikäisevää tai kirkasta tähtiloistoa ennakoivaa, mutta tasaisen vahva ja monipuolinen peluri, jonka voi nähdä luovan hyvän NHL-uran laadukkaana top-6 laiturina.
Chromiakissa en ole nähnyt oikein mitään missään vaiheessa, joten mukava huomata, ettei näemmä moni muukaan. Ei ole vakuuttanu edes kiekollisena ja kun muu tekeminen on mitä on niin ei jatkoon. En toki ylipäätään pidä edustamastaan passiivisesta, pehmeästä ja löysästä pelaajatyypistä, varsinkaan ilman sen erityisempää peliälykkyyttä. Mysakissa on vähän samoja fiboja, mutta on sentään tarjonnut edes jotain mielenkiintoista.
Jack Finleyn rankkauksesta ilahduin. Pidän vasta syyskuun alkupuolella syntyneen kanukin talentista paljon ja tullut ihmeteltyä kun ei oikein miltään listalta löydy sen korkeammalta, kun on niin pro-talentti kuin vain voi olla, mutta näemmä NHL-scoutit näkevät asteen enemmän arvoa. Uskon, että tulee menemään tuotakin korkeammalla, toisen kierroksen ensimmäisellä puoliskolla.