New York City

  • 279 534
  • 994

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli itse kallistun sille kannalle, että käteisellä pelaaminen on kaikkein järkevintä. Siinä pysyy talouskin suhteellisen hyvin omissa näpeissä, kun tietää, paljonko tullessa oli ja paljonko on tällä hetkellä. Jokaisella kerralla, kun olen Nykissä ollut, olen pitänyt hotellin tallelokerossa kaiken sen käteisen, mitä en halua päällä pitää.

Tapansa kaikilla, mutta itse pidän tällaista toimintaa vähintäänkin erikoisena. Luottokortilla maksaessa ei mene mitään ylimääräisiä kuluja eikä tarvitse pitää mahdollisesti tuhansien eurojen arvosta käteistä missään hotellin tallelokerossa. Luottokorttilaskua voi lyhentää netitse koska tahansa matkan aikana ja kas, taas on käytössä rahaa mikäli alkaa luottoraja tulemaan vastaan.

Itsellä menee ainakin esim. 2-viikon NYC:in reissulla aika reilusti rahaa. Vaatteita, elektroniikkaa, ruokaa, nähtävyyksiä jne. En näe tosiaan pienintäkään järkeä hoitaa noita kaikkia millään käteiskassalla, mutta kuten sanottu, tapansa kaikilla.

edit: No tarkemmin kun luin, niin olihan siellä puhetta luottokortinkin käytöstä. Pienet ostokset on mielestäni hyvä hoitaa käteisellä (kahvilat yms.), mutta vaatteet sunmuut menee ehdottomasti helpoiten kortilla.
 
K

kiwipilot

Tapansa kaikilla, mutta itse pidän tällaista toimintaa vähintäänkin erikoisena. Luottokortilla maksaessa ei mene mitään ylimääräisiä kuluja eikä tarvitse pitää mahdollisesti tuhansien eurojen arvosta käteistä missään hotellin tallelokerossa. Luottokorttilaskua voi lyhentää netitse koska tahansa matkan aikana ja kas, taas on käytössä rahaa mikäli alkaa luottoraja tulemaan vastaan.

Samaa mieltä. Tuollainen yletön käteisen roudaaminen ei ole mielestäni kovinkaan järkevää vaikka sitä sitten säilyttäisi hotellin tallelokerossa. Ja ei kai paikallisten kortin käytön syillä pitäisi olla mitään tekemistä jonkun random turistin höyläilyyn? Viime syksynä vedettiin tuolla (yhdeksän osavaltiota) kuukausi tyyliin Planes, Trains & Automobiles, mukaan lähti 1400$ käteistä pikkuostoksiin, tippeihin ja pääsymaksuihin sekä tietenkin luottokortti varsinaiseen shoppailuun. Hyvin riitti eikä tarvinnut käydä kertaakaan automaatilla. Masteria tekohengitettiin aina tarvittaessa jolloin samalla pystyi pitämään kirjaa budjetin pitävyydestä. Isommat ostot kortilta ja pienemmät käteisellä. Viimeisen femman heitin sitten kotiinlähtiessä O'Harella jollekin katusoittajalle.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pl. itsepalvelumestat, delit sekä pikaruokapaikat (Mc, Sbarro, Starbucks yms.).
Lisäksi monet ruuhkaisimpien turistipaikkojen kupeessa, ja miksei muuallakin, olevat baarit/ravintolat laittavat suoraan laskuun 20% service feen, eli kannattaa vilkaista sitä kuittia, ennen kuin jättää tippiä pöytään. Varsinkin paikoissa, johon tyypillisesti pysähdytään ohimennen yhdelle tai kahdelle kaljalle, tippi on mukana hinnoissa. Toki, jos hakee itse kaljat tiskiltä, niin silloin ei tarvitse tipata. Itse tosi jätän jenkeissä kategorisesti vaihtohilut myyjälle, paikasta riippumatta, jos maksan käteisellä.

Debit-korttien toimivuus on sekin yleistymässä jenkkilässä ja isommissa tavarataloissa ynnä kauppaketjuissa ei pitäisi olla mitään ongelmia debitillä maksaessa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Parin jenkkireissun kokeneena voin antaa sellaisin vinkin, että yhden dollarin seteleitä kannattaa ottaa mukaan paljon. Juurikin tippaamisen vuoksi ja muutenkin niitä tuntu tarvitsevan koko ajan johonkin. Kolikoita taas lähinnä vitutti käyttää.

Juuri näin ja kolikoilla ei tipata, se ei ole hyvien tapojen mukaista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tottakai esim. reissun luonnekin vaikuttaa, paljonko kannattaa käteistä mukaan ottaa. Jos heilutaan kuukausikaupalla siellä täällä, ei varmaankaan kannata ottaa mukaansa useita tuhansia käteisenä, vaan pelata enimmäkseen luottokorteilla. Itse ehkä viittasin enemmänkin tällaisten n. viikon-parin reissuihin, tai kuten omalla kohdallani, muutaman päivän puhtaisiin shoppailumatkoihin. Esim. pidennetyn viikonlopun kassaksi riittää ihan hyvin pari-kolme tonnia käteisenä ja pari-kolme luottokorttia, joista yhden voi varata puhtaasti hotellin maksamiseen. En minäkään pidemmillä matkoilla käteistä ole varannut kuin "suurimpaan tarpeeseen". Tällöin matkakuviot ovat olleetkin hieman toisenlaiset kuin pelkkää shoppailua. Ja tokihan sitä rahaa saa seinästä sielläkin.

Pointtini oli ehkä enemmänkin se, että ne, joilla luottorajat paukkuu jo lähes pelkästään hotellista, voivat kuitenkin ihan huoletta matkustaa, nähdä ja kokea, koska kyllä pääasiassa käteiselläkin pärjää ihan hyvin. Eli ei siellä kukaan kieroon katso, jos käteisellä maksaa. Ihmisillä on niin erilaiset matkabudjetitkin, ettei varmaankaan yhtä ainoaa oikeaa tapaa ole.

Mutta sen sanon, että missään nimessä ei kannata lähteä täysin ilman käteistä tai muutaman kympin kassalla. Ne rahat loppuu jo matkalla kentältä hotellille :).
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Varsinkin paikoissa, johon tyypillisesti pysähdytään ohimennen yhdelle tai kahdelle kaljalle, tippi on mukana hinnoissa. Toki, jos hakee itse kaljat tiskiltä, niin silloin ei tarvitse tipata.

Ei missaan nimessa pida paikkaansa.

Tarkennetaanpa hieman: Yhdysvalloissa (etenkin New Yorkissa) on yleisesti kaytantona istua poytaan mikali aikoo ruokailla, olettaen etta ravintolassa tarjotaan syotavaa. Talloin sinua tarjoilee salitarjoilija ja tilaat hanelta tai muilta salitarjoilijoilta. Mikali asiakas menee kuppilaan pelkastaan oluille, istutaan/hakeudutaan yleensa baaritiskin suoraan laheisyyten ja tilaaminen hoidetaan baarimikolta. Mikali haluat poytaan juomaan, olisi suotavaa tarkistaa hovilta onko kyseinen kaytanto mahdollista ajankohtana jona vierailette.

Kummassakin tapauksessa tippaaminen on suotavaa ja sita odotetaan, vahintaan se 15%.

Yleisesti turistipaikoissa laskuun lisataan 18% oletusarvoisesti, ja kaikkialla yli kuuden hengen porukalle 18% palvelumaksu lisataan automaattisesti. Vero ei yleisesti sisally myoskaan menussa olevaan hintaan, vaan se lisataan loppulaskuun.

Juuri näin ja kolikoilla ei tipata, se ei ole hyvien tapojen mukaista.

Taysin totta, tata isompaa keskisormea et voisi palvelualan ihmisille nayttaa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei missaan nimessa pida paikkaansa.
Turistipaikkojen yhteydessä olevien paikkojen hinnat ovat siinä määrin suolaisia, etten näe tarpeelliseksi jättää tippiä siitä, jos haen itse kaljat tiskiltä. Eri asia sitten, jos jää baaritiskille istuskelemaan ja baarimikko oikeasti palvelee siinä ja heittää läpänderiä. Lisäksi, jotkut paikat tekevät sitä, että vaikka juoman hakisi itse, niin hinnassa on silti mukana automaaginen service charge/fee.

Yleisesti ottaen kannattaa käyttää järkeä tuossa tippaamisessa. Jos saa palvelua >> annetaan tippiä. Jos saa hyvää palvelua >> annetaan reilu tippi. Jos palvelu on paskaa tai sitä ei ole lainkaan, tipin jättämisestä voi tinkiä. Joillakin suomalaisilla, joille tippaamiskulttuuri on vieras, tipin jättämisestä tulee ulkomailla automaatio, eikä älytä esim. tarkistaa kuitista, onko palvelumaksu jo mukana tai ei arvioida itse, oliko palvelu edes tippaamisen arvoista.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yleisesti ottaen kannattaa käyttää järkeä tuossa tippaamisessa. Jos saa palvelua >> annetaan tippiä. Jos saa hyvää palvelua >> annetaan reilu tippi. Jos palvelu on paskaa tai sitä ei ole lainkaan, tipin jättämisestä voi tinkiä.

Suomalaiset eivät yleensäkään ole tottuneet antamaan esim. paskasta ruuasta palautetta, vaan se homehtunut lihaklöntti jätetään vaan ekan haukun jälkeen syömättä ja kiitellään kysyttäessä hymyssä suin hyvästä ruuasta.

Tippaaminen pienillä kolikoilla tai tippaamatta jättäminen on mielestäni ihan oikein, mikäli palvelu on ollut paskaa. Ei kai se nyt mikään automaatio saa olla missään? Toki esim. NYC:ssä niin huonoa palvelua en ainakaan itse kokenut missään paikoissa, joissa kuuluu tipata, että olisin jättänyt kokonaan sen väliin.

Toista se on pikaruokaravintoloissa. Voi taivaan vallat mitä touhua! Esim. ihan Empire State Buildingin välittömässä läheisyydessä sijatsevassa Burger Kingissä sain huonointa palvelua koskaan. MAAILMAN laiskimpia myyjiä, jotka hakevat 2 metrin päästä juomaa 3 minuuttia tylsistyneellä ilmeellä varustettuna purkkaa jauhaen. Ei kiitosta, ei ole hyvää, ei mitään. Aivan käsittämättömän huonoa palvelua. Sama trendi tuntui olevan muissakin pikaruokaravintoloissa. Uskomattoman paskaa palvelua ja toimintaa kaikin puolin.
 

Ponkke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo, Sht
Turistipaikkojen yhteydessä olevien paikkojen hinnat ovat siinä määrin suolaisia, etten näe tarpeelliseksi jättää tippiä siitä, jos haen itse kaljat tiskiltä. Eri asia sitten, jos jää baaritiskille istuskelemaan ja baarimikko oikeasti palvelee siinä ja heittää läpänderiä. Lisäksi, jotkut paikat tekevät sitä, että vaikka juoman hakisi itse, niin hinnassa on silti mukana automaaginen service charge/fee.

Eli mikäs meidän johtopäätös on? Kokeneet Amerikan matkaajat/asukit voisi vastata tämän tippaamisen kanssa, jätetäänkö tippi jos itse hakee bisset? Itse kävin Miamissa juuria ja painin saman asian suhteen, jätin sen dollarin joka kerta kun hain bissen. Tosin kerran drinkkiä ostaessa service fee oli valmiiksi vaikka edellisessä oluessa se ei ollut.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Jos vierailisin New Yorkissa niin maksaisin sen mitä listassa hintana on ja se on siinä. Olisin kylmä kusipää, joka ei tippejä jätä. Olen antanut itseni ymmärtää, ettei "nykissä" pahemmin turisteille anneta hyvää ja ystävällistä palvelua. En nyt puhu pelkästään ravintoloista tms.

Tuskin kuitenkaan koskaan tulen lomaani kyseisessä paikassa vietämään eli tää oli sarjassa "puoliturhia avautumisia". Ennemmin lomailen vaikkapa Kanadan puolella tai Etelä-Amerikassa.
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos vierailisin New Yorkissa niin maksaisin sen mitä listassa hintana on ja se on siinä. Olisin kylmä kusipää, joka ei tippejä jätä. Olen antanut itseni ymmärtää, ettei "nykissä" pahemmin turisteille anneta hyvää ja ystävällistä palvelua. En nyt puhu pelkästään ravintoloista tms.

Tuskin kuitenkaan koskaan tulen lomaani kyseisessä paikassa vietämään eli tää oli sarjassa "puoliturhia avautumisia". Ennemmin lomailen vaikkapa Kanadan puolella tai Etelä-Amerikassa.

Et maksaisi vaan antaisit myös tippiä. Ihan sama kuin esimerkiksi ethän Kanadassakaan maksa tuotteesta sitä hintaa, mikä hintalapussa lukee.
Btw, joku on jälleen vedättänyt sua huolella tuon Nykin palvelutason suhteen, joten kannattaa olla ihan hiljaa asian suhteen.
 
Ihan sama kuin esimerkiksi ethän Kanadassakaan maksa tuotteesta sitä hintaa, mikä hintalapussa lukee.

Tä? Miten niin ei maksa?

Btw, joku on jälleen vedättänyt sua huolella tuon Nykin palvelutason suhteen, joten kannattaa olla ihan hiljaa asian suhteen.

Nykissä/Amerikassa on äärimmäisen teennäinen palvelukulttuuri mitä suuremmissa määrin mielestäni. Yställistä small-talkia, mutta pääosin kyllä melko muovista. Poikkeuksiakin toki on tullut vastaan, asiakaspalvelijoita jotka osaavat piilottaa tämän teennäisyyden. Hyvää amerikkalaisessa palvelussa on se tosiasia että sitä on saatavilla helposti, mm. vaatekaupoissa.

Mutta ymmärrän kyllä tämän teennäisyydenkin, tuskin Hootersin tarjoilijaa oikeasti kiinnostaa hevonvitunvertaa mitä Chucknorrikselle kuuluu. Kunhan tippejä kärkkyy kannut tiskillä.
 
K

kiwipilot

Eli mikäs meidän johtopäätös on? Kokeneet Amerikan matkaajat/asukit voisi vastata tämän tippaamisen kanssa, jätetäänkö tippi jos itse hakee bisset?

Kyllä mä sen dollarin olen aina jättänyt. Ei kaada budjettia ja tässä tapauksessa pelaan mieluummin varman päälle. Joskus ensimmäisellä reissuilla heittäydyin tyhmäksi turistiksi ja kysyin suoraan (perustelin tämän sillä, että kotimaassani ei moista käytäntöä ole): vastauksena oli yleensä "It's up to you, Sir" ja hieman huvittunut hymy.

En oikein ymmärrä tätä "Maksan vain listahinnan" -asennetta. Amerikan ravintoloissa kuuluu asennoitua niin, että se vähintään 15% lisätään hintaan ja hyvästä palvelusta prosenttia sitten nostetaan pariin kymppiin tai yli. Tietenkin asia on toinen jo se service fee löytyy sieltä kuitilta. Tuo tippi nyt kuitenkin vaan sattuu olemaan sellainen Maassa maan tavalla -juttu. Ja jos ei se kelpaa, kannattaa valita sellainen matkakohde missä ei tarvitse tipata - jos ei sitten halua periaatteillaan itsestään tehdä täyttä moukkaa.

Jos vierailisin New Yorkissa niin maksaisin sen mitä listassa hintana on ja se on siinä. Olisin kylmä kusipää, joka ei tippejä jätä. Olen antanut itseni ymmärtää, ettei "nykissä" pahemmin turisteille anneta hyvää ja ystävällistä palvelua. En nyt puhu pelkästään ravintoloista tms.

Hei c'moon kyllä kai sen yhden kakskytviissenttisen voi aina taskustaan kaivaa...

Joo, kolme kertaa tuolla käyneenä ei ole pahemmin paikallisten palvelualttiudesta valitettavaa: välillä palvelu on hyvää, välillä paskaa. Vähän kuin joka paikassa. Tuota "faktaa" "Nykin paskasta palvelukulttuurista" tulee muuten kuultua melko useasti ja varsinkin ihmisiltä jotka eivät Nev Jorkissa koskaan ole edes käyneet.

Tä? Miten niin ei maksa?

Muistaakseni myös Kanadassa sales tax ei näy hintalapussa vaan lisätään vasta kassalla tuotteen hintaan.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos vierailisin New Yorkissa niin maksaisin sen mitä listassa hintana on ja se on siinä. Olisin kylmä kusipää, joka ei tippejä jätä. Olen antanut itseni ymmärtää, ettei "nykissä" pahemmin turisteille anneta hyvää ja ystävällistä palvelua. En nyt puhu pelkästään ravintoloista tms.

Olisit enemmänkin moukka ja sivistymätön kuin kylmä kusipää.

Kannattaa myös käydä paikalla ennenkuin antaa puheiden vaikuttaa omiin mielipiteisiin. Mielestäni, kuten jo kirjoitinkin, palvelu oli varsin hyvää lukuunottamatta noita burgerpaikkoja, joissa palvelu oli päin helvettiä.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Kannattaa myös käydä paikalla ennenkuin antaa puheiden vaikuttaa omiin mielipiteisiin. Mielestäni, kuten jo kirjoitinkin, palvelu oli varsin hyvää lukuunottamatta noita burgerpaikkoja, joissa palvelu oli päin helvettiä.

Vaikka Vanha Len veti lausuntonsa jo pois, niin sen nähneenä pakko sanoa: ei missään saa turisti niin hienoa kohtelua kuin NYC:ssä! Burger-paikoissa ei kyllä testattu, mutta kyllähän joka paikassa tämmöistä suomalaisjunttia puhutellaan "Sir", tervehditään ja palvellaan viimeisen päälle. Ainakin Manhattanilla. Voisi jopa Suomessa harkita antavansa tippiä, jos jossain noin hyvää ja kohteliasta palvelua saisi. Mutta ei varmasti minun elinaikana.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Kokemukseni mukaan NYC:ssa jätetään dollari tippiä per juoma, vaikka se haetaan baarimikolta baaritiskiltä. Näin olen toiminut muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ja ihan hyvin on mennyt.

Highlightsit: Seuralaiset shoppaili ja menin kellaripubiin keskellä torstaipäivää Williamsburgissa. Tiputtelin nelisen tuoppia, jätin aina dollarin tippiä ja kun tuli viidennen vuoro, baarimikko tarjosi sen. Toki rupateltiin siinä juomisen lomassa, mutta silti. Seuralaiset tuli vielä yksille bisseille eli baarimikko jäi vähän voitolle (jos tarjosi omistaan, tuskin tarjosi).

Bummer!: Kerran baarimikko oli niin naama norsun vitulla, että en jättänyt tippiä. Tuli hetken päästä ruikuttamaan, että ei saa duunistaan palkkaa ollenkaan, vaan elää vain tipeillä. Annoin palautteen palvelun laadusta ja ei siinä sen kummempaa. Seuraavan tuopin kohdalla oli jo valmis palvelemaan ja jätin tippiä.

-> Suomessa ravintolatyöntekijät saavat ihan oikeaa palkkaa, tuolla välttämättä ei, joten se tippaus on sitä kautta aika luonnollinen käytäntö. Toisin kuin meillä täällä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Pahoittelen, että perustin juttuni kuulopuheeseen. Täällä on kuitenkin niin moni käynyt omakohtaisesti paikan päällä eli voidaan todeta palvelun pelaavan New Yorkissa meille suomalaisillekin. Tuttavaperheeni oli ilmeisesti matkan päällä ainoastaan huonolla tuurilla. Huono ja töykeä palvelu koski pääasiassa vaatekauppoja ja myyntikojuja kun asiaa tiedustelin.
 
K

kiwipilot

-> Suomessa ravintolatyöntekijät saavat ihan oikeaa palkkaa, tuolla välttämättä ei, joten se tippaus on sitä kautta aika luonnollinen käytäntö. Toisin kuin meillä täällä.

Se on juuri näin, mutta tuon välttämättä voi jättää pois. Muistaakseni esim. Massachussetissa baarityöntekijän peruspalkka taisi olla neljän dollarin luokkaa / tunti. Yritäppä sitten elää tuolla jossain Bostonissa...
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Coloradossa olen törmännyt ruokalistaan, jossa (ilmeisesti juuri turisteja varten) sanottiin ihan selväkielisesti, että valtaosa tarjoilijoiden tuloista muodostuu tipeistä. Että antakeehan kunnolla sitä tippiä elekääkä pihtailko.

Mitä tulee New Yorkin palvelutasoon, niin kyllä se suomalaisen voittaa kirkkaasti, vaikkei USAn mittakaavassa olekaan ehkä sieltä ystävällisimmästä päästä.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Massachussetissa baarityöntekijän peruspalkka taisi olla neljän dollarin luokkaa / tunti. Yritäppä sitten elää tuolla jossain Bostonissa...

Ameriikka on hieno maa. Turhiin sotiin löytyy kyllä satoja miljardeja mutta palkat ja terveydenhuolto kotimaassa ovat tasoa Pohjois-Korea.

The land of hope and glory!

Mut ei tää ole pois turisteilta, jotka satunaisesti maassa käyvät. Mullakin on käynyt mielessä, että lähden moottoripyöräilemään tuonne kunhan saan rahaa kasaan. Matkan voisikin aloittaa juuri New Yorkista ja päättää vaikkapa Los Angelesin kautta San Fransiscoon. Siinäpä sitä matkalla saisi melko hyvän kuvan maan tavoista. Ylimääräiset 15 000 euroa niin tää lähtee.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Olen ollut USA:ssa kymmenen kertaa, New Yorkin alueella, Bostonissa, Niagaralla, Washingtnissa jne jne. Aina olen tipannut ravintolassa, baarissa, taksissa jne. Se vaan on osa amerikkalaista kulttuuria.

Jos haluaa olla moukka ja kohteen kulttuurista piittaamaton, niin silloin on. Mutta sillon saa helposti nenälleen.

Ystävälleni, joka on asunut NYC:n alueella reilut 20 vuotta kävi kerran taksissa Manhattanilla mielenkiintoisesti. Vaihtoi asiakastapaamisesta toiseen, satoi ja matkaa oli joku 6-7 korttelia. No hän jätti taksarille reilut 10 % tippiä, kuski ei paljo muuta kuin murisi matkan aikaan ja oli kärtyinen. Kun ystäväni poistui taksista, niin kuski huusi perään "Have a nice day you asshole" ja lähti liukkaasti paikalta.

Tuo mitä on kirjoitettu tarjoilijoista pitää paikkansa. Oma kummityttöni teki college aikoinaan kesähommia ravintolassa. Ainoa palkka oli tipit mitä sai. Eli tämäkin on vaan asia, joka kuuluu paikalliseen kulttuuriin. Toki hienosteluravintoloissa on peruspalkat, mutta tipitkin on omaa luokkaansa.
 

Outsider

Jäsen
Highlightsit: Seuralaiset shoppaili ja menin kellaripubiin keskellä torstaipäivää Williamsburgissa. Tiputtelin nelisen tuoppia, jätin aina dollarin tippiä ja kun tuli viidennen vuoro, baarimikko tarjosi sen. Toki rupateltiin siinä juomisen lomassa, mutta silti. Seuralaiset tuli vielä yksille bisseille eli baarimikko jäi vähän voitolle (jos tarjosi omistaan, tuskin tarjosi).

Ilmeisesti ihan suht yleistä, että "talo" tarjoaa jossain välissä, kun juo riittävästi ja jättää aina sen dollarin tippiä, koska itsekin olen vastaavaa kohtelua saanut ja nähnyt.


Kuuluisi varmaan ihmettely ketjuun, mutta minkä helvetin takia joka paikassa pitää olla se veroton hinta näkyvillä? Paskin keksintö ikinä.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Se on juuri näin, mutta tuon välttämättä voi jättää pois. Muistaakseni esim. Massachussetissa baarityöntekijän peruspalkka taisi olla neljän dollarin luokkaa / tunti. Yritäppä sitten elää tuolla jossain Bostonissa...

Juurin näin, Massachussettsissa minimipalkka on 8 dollaria, johon siis lasketaan arvioitu tippi mukaan. minirahapalkka on 2.63 dollaria tunnilta. Eli kyllä se tippi on aika isossa roolissa. Ihmettelen sellaista asennetta, että "Minen maksa, kun ei Suomessakaan.." Jos ulkomaille mennään, niin voisi kunnioittaa kyseistä kulttuuria. Tämä siis ei suoranaisesti Lenille suunnattuna, joka jo veteli sanojaan takaisin, vaan ihan yleisesti kun tähän törmää.

Tässä linkkiä noihin tippi + palkka-asioihin: 2012 US Minimum Wage Tipped Employees, Minimum Pay Tipped Workers, Salary Waiter, Waitress, Server, Servers,Bellboy or an Employee in a Hotel, Minimum Wages Tipped Workers

E: Lisätäänpäs muuten sen verran, että omasta mielestäni koko tippikulttuuri on typerä ja on paljon parempi, että niille ihmisille maksettaisiin ihan oikeaa palkkaa..
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Turistipaikkojen yhteydessä olevien paikkojen hinnat ovat siinä määrin suolaisia, etten näe tarpeelliseksi jättää tippiä siitä, jos haen itse kaljat tiskiltä. Eri asia sitten, jos jää baaritiskille istuskelemaan ja baarimikko oikeasti palvelee siinä ja heittää läpänderiä. Lisäksi, jotkut paikat tekevät sitä, että vaikka juoman hakisi itse, niin hinnassa on silti mukana automaaginen service charge/fee.

Ei nyt millaan pahalla, mutta ala sitten kay niissa paikoissa. Sinulla ei ole minkaanlaista oikeutta kayda ravintolassa. Palvelu tarjotaan sinulle ja sinulla on oikeus valita paikkasi missa kayt. Jos hinta on liian kallis, ala mene kyseiseen paikkaan vaan valitse halvempi ja omalle kohdallesi sopivampi paikka. Se tippi on 15%, tai ylospain, laskusta*. Jos sinulla on ongelma taman asian kanssa, ala matkusta kyseiseen maahan ellet pysty kunnioittamaan kulttuuria.

Turistipaikoissa (joita New Yorkissa on onneksi hyvin vahan suhteessa ravintoloiden maaraan) lisataan se tippi siihen laskuun automaattisesti juurikin siita syysta etta turistit joko a) unohtavat tipata, b) kayttavat turistiuttaan hyodyksi ja jattavat tippaamatta koska eivat kuitenkaan tule kaymaan ko. paikassa uudelleen.

Ameriikka on hieno maa. Turhiin sotiin löytyy kyllä satoja miljardeja mutta palkat ja terveydenhuolto kotimaassa ovat tasoa Pohjois-Korea.

Nelja vuotta on tullut New Yorkissa asuttua ja sen verran taytyy sanoa etta minun seka vaimoni tulot ovat yhteenlaskettuna 110% paremmat kuin kotimaassa seka terveydenhuolto on huomattavasti parempaa kuin Suomessa. Tule ihmeessa kaymaan, toivottavasti tajuat samalla etta tama maa on todella iso ja tanne mahtuu jos monemoista kaupunkia, osavaltiota ja ihmista. Sinulla nayttaa olevan varsin stereotypinen seka mustavalkoinen kuva Yhdysvalloista, joka ei kokonaisuudessaan pida paikkaansa.

Ennemmin lomailen vaikkapa Kanadan puolella tai Etelä-Amerikassa.

Kanadassa on sama tippikaytanto kuin Yhdysvalloissa.

--

Se, onko tippikaytanto parempi kuin Suomen palkkajarjestelma onkin sitten asia erikseen josta voisin alkaa kirjoittamaan pitkankin jutun, mutta menee niin rajusti off-topikiksi ettei pysty. Totean vain tiivistettyna etta mielestani Yhdysvaltojen systeemi on parempi, niin asiakkaan, kuin tyontekijan kannalta. Perustan vaitteeni 8 vuoden kokemukseen palvelualalta Suomessa seka 3 vuoden palvelualan kokemukseen New Yorkista.

--

*Mikali palvelu/ruoka on ollut ala-arvoista, tippia vahennetaan omantunnon mukaan. Yhdesta oluesta/drinkista noin taala per. Mikali drinkki on yli $10, olisi suositeltavaa jattaa $2, kuitenkaan $1 ei ole raju synti.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös