Nauretaanpa HKL:n lakon uhreille!

  • 20 937
  • 241

armand

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kotiseudun joukkueet
Mitä tästä seuraa?

Mielenkiintoinen keskustelu. Tähän asti on itsellänikin ollut ajatus, että pelisääntöjä pitäisi kunnioittaa puolin ja toisin. Nythän täällä aika monet todistelevat, että "kaikki lakot ovat periaatteessa laittomia" ja "jos on olemassa todellinen aihe, seisoo koko maa". Ja nähtävästi "todellisen aiheen" saa määrittää ammattiliitto eli sopimuksen voimassaollessakin on jatkuva lakon uhka päällä.

Miksi tupo yleensä tehdään, mitä osapuolet sillä saavat? Oma käsitys on, että työntekijät varmistavat tasiaisen, solidaarisen palkkakehityksen eri aloille. Kansantalous eli valtio saa selkeän ennusteen siihen, paljonko palkkakulut tulevina vuosina kohoavat, mitä se vaikuttaa esim. inflaatioon ja pystyy miettimään veroratkaisut ja muut finanssipolitiikan keinot. Ja työnantaja saa TYÖRAUHAN sovituksi ajaksi. Nyt työnantajapuolelta näyttää putoavan työrauha pois, kun toinen osapuoli voi itse päättää sopimuksen voimassaollessakin, koska voimannäyttö jostain syystä on paikallaan.

Mitä tästä seuraa? Se on selvä, että sopimuksia tehdään jatkossa kuten ennnenkin. Ja sekin on selvää, että bussikuskien töitä ei voi viedä Kiinaan. Mutta edes AKT ei voi estää sitä, että bussivuorot muuttuvat yhä helpommin kannattamattomiksi, jos palkkarakenteet jäykistyvät entisestään. Ja AKT ei voi vaikuttaa siihen, jos vuoroja vähennetään ja bussikuskeja on jollain aikavälillä entistä vähemmän.

Kunnat maksavat bussiyhtiöille korvausta linjojen ylläpidosta olivatpa ne yksityisiä tai kunnallisia. Ja kuntien taloustilanteet ovat sellaisia, että kunnat eivät voi vuodesta toiseen maksaa saman palvelutason säilyttämisestä enemmän ja enemmän. Enemmän maksaminen johtuu siitä, että palkkakulut nousevat vuosittain, polttoaineen hinnat nousevat vuosittain ja autoistumisen edetessä myös bussimatkustajia on vähemmän ja vähemmän vuosittain (kasvukeskuksissa toki väkimäärän kasvaminen voi jopa nostaa matkustajamääriä). Mitä jäykemmät työsuhderatkaisut, sitä nopeammin kustannukset kasvavat. Ja sitä nopeammin linjoja muuttuu niin tappiollisiksi, että niitä lopetetaan.

Tämä sama koskee myös muita aloja. Jos joukkovoimalla parannetaan työsuhdeturvaa ja esim. estetään osa-aikaiset työsuhteet, seurauksena on ihan markkinatalouden pelisääntöjen perusteella se, että uusia työntekijöitä ei mielellään yrityksiin palkata, koska mahdollisen huonon ajan kohdatessa työntekijästä luopuminen on vaikeampaa. Ja jos osa-aikaiset työsuhteet muillakin aloilla kiellettäisiin, iso osa palvelualan työpaikoista loppuisi kokonaan: ravintoloita ja tarjoilijan paikkoj olisi vähemmän, kauppoja ja myyjän paikkoja olisi entistä vähemmän muutaman esimerkin mainitakseni.

Teollisuudessa ei juurikaan käytetä osa-aikaisuutta, mutta muut työelämän sääntömääräiset jäykistykset vievät yhä kiihtyvässä vauhdissa osan teollisuuden työpaikoista pois maasta joustavammille ja halvemmille markkinoille.

Tämä on nyt pelkkää seurausten pohdintaa, eikä kannanotto siihen, mitä pitäisi tehdä. Ymmärrän, että osa-aikaisuus ei ole mikään hyvä ratkaisu suurimmalle osalle työntekijöitä. Ja että pätkätyöt vaikeuttavat elämän suunnittelua. Mutta seurauksena pitkällä tähtäimellä on työpaikkojen väheneminen, jos pidämme Suomessa yllä muista maista poikkeavia järjestelmiä.

Rajat on jo auki ja joudumme kilpailemaan myös työtunnin hinnasta ja muistakin työsuhteisiin liittyvistä tekijöistä halusimme sitä tai sitten ei.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti kritiikki
Nyt tapahtui nytkähdys. ALT Autonkuljettajien työnantajaliitto, päätti aloittaa neuvottelut.
Lakko puri siis jälleen kerran.

Tässäkin keskusteluketjussa palkansaajien edunvalvonnan oikeuksien poistamista haluavat hiljenevät ilmeisesti, kuten koko ketju.

Tämä on ikävää koska nämä epämääräisiä lausuntoja antavat työnantajamielteiset tahot avaavat suunsa, ja isoksi vain silloin kun akuutti tilanne on päällä.

Voidaan olettaa että he hävisivät keskustelunkin samalla kertaa kun palkansaajaväestö osoitti ainoalla keinollaan siihen vaikuttaa.
Lakia ei siis ole syytä sormeilla.

Nykyistä hyvinvointia ei voi antaa työnantajatahojen hoidettavaksi ikinä. Ammattiyhdistysliike kivijalkana tarvitaan.

Hyvä AKT ! Säilytitte kasvonne. Työnantajien Hannu Parmanne puolestaan ei. ALT:n hallitus kyllä.

Jaa? En minä ainakaan tämän jälkeen pysy ketusta poissa. Ja en laske antaneeni epämääräisiä lausuntoja, vaikka työnantajien puolella olen ollutkin.

Lakko puri, sehän tässä on selvää. Lakko on myös palkansaajan ainoa tapa vaikuttaa, eikä lakko-oikeutta sinänsä tule rajoittaa. Ainoa mitä minä haluaisin, olisi laittomista lakoista tuomittujen sakkojen nostaminen, jotta niillä olisi vaikutusta. Ja selvennetään tähän vielä, että myös työnantajien puolelta tehdyistä ryörauhavelvoitteen rikkomisista tulisi rangaista nykyistä rankemmin.

Jos lakko nyt loppuu, työnantajat säilyttivät kasvonsa. AKT on minun silmissäni menettänyt kasvonsa jo aikaa siten.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Viestin lähetti vetti
AKT on minun silmissäni menettänyt kasvonsa jo aikaa siten.

Turha varmaan alkaa kehumaan AKT:n itseään ainakaan luotettavana sopimuskumppanina :D Odotan innolla koska seuraava puukenkä alkaa räksyttämään muista sak:n alaisten liittojen toiminnasta ;)
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti kritiikki
Voidaan olettaa että he hävisivät keskustelunkin samalla kertaa kun palkansaajaväestö osoitti ainoalla keinollaan siihen vaikuttaa.
Lakia ei siis ole syytä sormeilla.

Nykyistä hyvinvointia ei voi antaa työnantajatahojen hoidettavaksi ikinä. Ammattiyhdistysliike kivijalkana tarvitaan.

Hyvä AKT ! Säilytitte kasvonne. Työnantajien Hannu Parmanne puolestaan ei. ALT:n hallitus kyllä.

Jaa, mitähän tuohonkin sanoisi. Siinä mielessä AKT on lakia tällä lakolla sormeillut, että se aloitti laittoman lakon, eikä ole edes pyrkinyt muuta väittämään, mikä on täysin poikkeuksellista. Tämä ei herätä erityistä luottamusta työlainsäädännön asemaan ja sen kunnioitukseen. Lakia itsessään ei ole kauheasti kritisoitu eli sitä ei pidetä ilmeisen epäoikeudenmukaisena, jolloin tuntuu aika selvältä, että tässä tilanteessa voima ylittää lain kirjaimen. En ole aivan varma siitä, että tämä olisi työntekijöille yleistyessään viime kädessä kovin hyödyllinen käytäntö. Työlainsäädäntöhän on luotu pitämään ensi sijaisesti työnantajat kurissa. Näiden tietojen varassa sanoisin että nimenomaan työntantajat tässä ovat kasvonsa säilyttäneet, ei AKT:n johto. Valitettavasti koska nykyisessä tilanteessa juuri työnantajilla on halua ay-liikkeen ja valtiovallan valvonnan purkamiseen. Eipä juuri hymyilytä nämä AKT:n toimet.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti HABS #11
Lakkoilevien työntekijöiden käytös ajossa olevia kohtaan ei ole hyväksyttävää käytöstä. Asiassa ei ole kuitenkaan mitään uutta, Kysykää vaikka palomiehiltä. Palomiesten lakosta on jo monta vuotta ja silti tänä päivänäkin rikkurit muistetaan.

Tälläinen toiminta on sellaista, jota en vain halua hyväksyä.
Ymmärrän tietenkin kollektiivisuuden voiman, mutta itse olen enemmän yksilöllisyyden ystävä. Tästä syystä en aikoinani tuntenut oman entisen alani työntekijäliittoa sopivaksi minulle.


Viestin lähetti HABS #11
Olet muutamaan kertaan sanonut että osa-aikaisuus ja epäsäännölliset työajat käy sinulle jos vain itse saat halvemmalla oman lipun. Luuletko että lippujen hinnat laskevat jos kuljettajien keskituntiansio laskee? Eivät nämä ulkomaiset firmat ole tulleet tänne tekemään hyväntekeväisyyttä ja tarjoamaan halvempia lippuja suomalaisille vaan maksimoidakseen oman voittonsa.


En ole noin sanonut. Olen todennut, että tänä päivänä suurelle osalle ihmisistä tärkein kriteeri ostopaikan/palvelun valintaan on hinta. Edelleen kysyn, että onko mielestäsi ristitriitaista, että AKT:läinen linja-autonkuljettaja ostaa elintarvikkeet LIDL:stä?
Olen myös useasti tälläkin palstalla todennut, että minulle ostopäätökseen vaikuttaa moni muukin asia kuin hinta.
Olen todennut, että tänä päivänä yritykset haluavat minimoida kustannukset pärjätäkseen hintakilpailussa.
Tässäkin tätä vastustavat ne, jotka siihen pystyvät. Muilla aloilla tämä on ollut arkipäivää jo vuosia. Solidaarisuus rajoittuu tässäkin oman alan rajoihin. Eipä ole satamat ja paperikoneet pysähtyneet määräaikaisten Akavalaisten puolesta.

Paljonko sinä olet valmis maksamaan palveluista ja tuotteista enemmän, jos ne tuotetaan tarjoamalla kaikille työtekijöille kokoaikainen ja toistaiseksi voimassa oleva työsuhde?

Viestin lähetti HABS #11
Pitäisikö taksiautoilu vapauttaa kilpailulle? Jokaiselle meille tulisi varmasti halvemmat matkat jos taksikyltin voisi ruuvata autonkatolle kurssin käytyä.

Monesti kilpailulla on vaikutusta hintoihin laskevasti ja samalla palvelutasoonkin. Itse käytän niin harvoin taksia ja joukkoliikennettä yleensäkin, että en osaa sanoa, mikä on palvelun ja hintojen taso nykyään.

EDIT:
Ja muutenkin tunnut poimivan viesteistäni vain sellaisia pointteja, joilla voit työntää minut jonnekin työnantajien syliin.
Osoittaako se sitten sitä kapeakatseisuutta, johon näissä työmarkkinariidoissa molemmat osapuolet syyllistyvät.
 
Viimeksi muokattu:

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Niin että miten kävi?

Viestin lähetti kritiikki
Nyt tapahtui nytkähdys. ALT Autonkuljettajien työnantajaliitto, päätti aloittaa neuvottelut.
Lakko puri siis jälleen kerran.

Tässäkin keskusteluketjussa palkansaajien edunvalvonnan oikeuksien poistamista haluavat hiljenevät ilmeisesti, kuten koko ketju.

Tämä on ikävää koska nämä epämääräisiä lausuntoja antavat työnantajamielteiset tahot avaavat suunsa, ja isoksi vain silloin kun akuutti tilanne on päällä.

Voidaan olettaa että he hävisivät keskustelunkin samalla kertaa kun palkansaajaväestö osoitti ainoalla keinollaan siihen vaikuttaa.
Lakia ei siis ole syytä sormeilla.

Nykyistä hyvinvointia ei voi antaa työnantajatahojen hoidettavaksi ikinä. Ammattiyhdistysliike kivijalkana tarvitaan.

Hyvä AKT ! Säilytitte kasvonne. Työnantajien Hannu Parmanne puolestaan ei. ALT:n hallitus kyllä.

Nythän minun ymmärtääkseni ALT ojentaa sovinnon kättä ja poimii sympatia pisteet, jos heidän tarinansa on totuudenmukaisempi kuin AKT:n niin hyvä niin.

Kuitenkin neuvottelujen aloittaminen edellyttää lakon loppumista viimeistään maanantaina 0:00.

Jos AKT ei tartu tähän täkyyn, menettävät he kaiken minun silmissäni viimeisetkin rippeet sympatiasta ja kunnioituksesta.

ALT antaa kaiken sen mitä AKT on mediassa vaatinut. Lakon syy on kuitenkin jossain muualla, eli takuupalkka järjestelmässä.

Osa-aikaisten työntekijöiden käytöstä ei ole olemassa KIRJALLISTA sopimusta?

Sitä en tiedä miten Kritiikki on asiaa katsellut mutta ilmeisesti jostain ihan eri suunnasta kuin minä.

Kukaan ei ole voittanut, vielä. Ja aniharva pääsee voiton puolelle jos kukaan. Eli kiitos AKT, tätähän me juuri tarvittiinkin, älkää helvetissä tehkö enempää vahinkoa.
 

elf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
lakko

Lakko todennäköisesti loppuu maanantaina. hyvä niin. keskustelua seuranneenna pakko panna lusikkansa soppaan.

Mistä kaikki sai alkunsa 66 osaaikaisesta työntekijästä joita ei suullisen sopimuksen mukaan saanut olla kuin 12 edesmenneen Reinin sovintoesityksen mukaan. AKT perustelee työtaistelun aloitusta kesken sopimuskauden, sillä että jos olisi odottanut sopimuksen loppuun, osa-aikaisia olisi ollut niin paljon, että lakosta ei olisi ollut mitään hyötyä. Omasta mielestä AKT halusi lusikansa TUPOON. Olisi ne satamat saanut seis vuodenkin päästä. AKT:lla on työntekijöitä satamissa ja ARD-kuljetuksissa, eli siellä missä vaikutus kansantalouteen on suurin. Palomiehet saivat olla lakossa monta viikkoa ja ketään ei kiinostanut. Mutta heti jos laitetaan Suomen rahahana kiinni niin vaikutus on suuri.

Bussiyhtiöistä sen verran, että huvittavaa oli kun Connex:n toimitusjohtaja sanoi että heillä ei ole yhtään sovitusta enemmän osa-aikaisia työntekijöita. Ei kai kun juuri voittivat suuren kakun Vantaan sisäisiä linjoja Concordialta. Eli Concordia on suuri "roisto", ne joutuvat vähentämään väkeä vuoden alusta. Sellaiset työntekijät jotka havaitsivat tämän lähtivät kyseisestä yhtiöstä hyvissä ajoin. jäljelle jääneet eivät riitä ajamaan kaikkia vuoroja, pitää palkata lisää väkeä, mutta kun töitä ei olisi tarjolla kuin vuodenvaihteeseen tulijoita ei hirveän paljon ole. Lisäksi pitäisi selvitä sopimuksen loppu mahdollisimman halvalla. Tosin Lonka-sopimus lupaa että kun hävitään linjoja niin työntekijät voivat siirtyä voittaneen yhtiön palvelukseen ns. vanhoina työntekijöina. Alalla olevana voin kertoa kaikki firmat menettelevät näin. Määräaikaisia sopimuksen loppuun. HKL-bussiliikenteen ero on ainoastaan, kunnallisen sopimuksen lyhyin päivä saa olla 7H kun AKT sopimuksella ajavilla 4H. Tällöin osa-aikaisten palkaamisella saadaan ajettua loput ruuhkavuorot.

Eli mielestäni AKT tähtää johonkin ihan muuhun kun parin Bussikuskin osa-aikaisuuteen. Bussilakolla Hki:ssä saadaan riitävän suuri media huomio kun se vaikeuttaa niin monen ihmisen elämään, ja tästähän AKT mielestään hyötyy, paine kasvaa liian kovaksi.

Lisäksi tukilakot koskevat myös ALT:n hallituksessa istuvia jäsenyrityksiä. Joten painetta tulee siltäkin puolelta.

Onko tämä oikein, suoranainen kiristys, uhkailu ja lahjonta. Ei tällä pitkäaikaista sopua saada, luulen omaan nilkaan kalahtavan AKT:n uhon.
 

scholl

Jäsen
Johtuuko siitä, että kuskien pomolla (AKT:n nilkki) ei ole ajokorttia ja samalla ei mitään käsitystä liikenteestä, että lakkolaiset menevät töihin vasta keskiviikkoaamuun mennessä. Pari ylimääräistä päivää dokausta lienee heille ihan ok juttu. Vähän innostuneemmalla otteella varustautuneet työntekijäthän olisivat olleet kaikki jo tänä aamuna töissä.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Lainaus Hesarin kirjoituksesta:
"Concordia eivät lisää osa-aikaisten työntekijöiden määrää nykyisen, vuoden 2006 alkuun kestävän sopimuskauden aikana.
Lisäksi yritykset tarjoavat kaikille vakituisessa työsuhteessa oleville kokoaikaista työtä ensi vuoden alkuun mennessä."

Miksihän tällaiset lupaukset on annettu kun täällä syvällä rintaäänellä kerrottiin että kaikki osa-aikaiset ovat omasta vakaasta tahdostaan nimenomaan osa-aikasella sopimuksella ja kokoaikainen työsuhde ei kiinnosta. No se hyvä puoli tuossa lupauksessa on että sitähän ei tarvitse ollenkaan lunastaa kun kukaan ei halua muuttaa osa-aikaista työtään kokoaikaiseksi. Se harmillinen asia tuossa sen sijaan on että näitä halukkaita osa-aikaisia ei nyt saa ollenkaan palkata.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Viestin lähetti flintstone

Miksihän tällaiset lupaukset on annettu kun täällä syvällä rintaäänellä kerrottiin että kaikki osa-aikaiset ovat omasta vakaasta tahdostaan nimenomaan osa-aikasella sopimuksella ja kokoaikainen työsuhde ei kiinnosta. No se hyvä puoli tuossa lupauksessa on että sitähän ei tarvitse ollenkaan lunastaa kun kukaan ei halua muuttaa osa-aikaista työtään kokoaikaiseksi. Se harmillinen asia tuossa sen sijaan on että näitä halukkaita osa-aikaisia ei nyt saa ollenkaan palkata.

Sehän on nimenomaan helppo luvata mikäli kaikki osa-aikaiset ovat osa-aikaisia omasta tahdostaan. No, nyt kait sitten nähdään sekin ovatko tosiaan. Näin on työnantajien puolelta väitetty.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti flintstone
Se harmillinen asia tuossa sen sijaan on että näitä halukkaita osa-aikaisia ei nyt saa ollenkaan palkata.

Tämä on ns. valikoivaa solidaarisuutta.
Toki jo työssä oleva haluaa välttää itsensä joutumisen osa-aikaiseksi.
Toisaalta tällä menettelyllä työllistämiskynnys saattaa nousta ja nykyisellä väellä voidaan joutua teetättämään ylitöitä.

Mutta minusta osa-aikainen työsuhdekin on parempi kuin työttömyys. Tässä minulla ja SAK:lla taitaa olla suuri näkemysero.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Viestin lähetti msg
Tämä on ns. valikoivaa solidaarisuutta.
Toki jo työssä oleva haluaa välttää itsensä joutumisen osa-aikaiseksi.
Toisaalta tällä menettelyllä työllistämiskynnys saattaa nousta ja nykyisellä väellä voidaan joutua teetättämään ylitöitä.

Mutta minusta osa-aikainen työsuhdekin on parempi kuin työttömyys. Tässä minulla ja SAK:lla taitaa olla suuri näkemysero.

No ainahan tuo bussifirma voi palkata kokoaikaisen tyntekijän jos sitä työtä on tarjolla.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti flintstone
No ainahan tuo bussifirma voi palkata kokoaikaisen tyntekijän jos sitä työtä on tarjolla.

En ole näennäiskilpailutetun joukkoliikenteen erityisasiantuntija, mutta monella muulla alalla tarjolla olisi vain osa-aikaista työtä.
Siinä sitten työnantaja joutuu miettimään miten tuon yhtälön ratkaisee.
SAK pitää sen vielä työssä olevan puolta ja se sille suotakoon. Jos SAK taasen väittää olevansa työttömistä huolissaan, niin se ei ole enää kovin uskottavaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että olisi hyvä, että edes osa toimeentulosta tulisi palkkatyöstä.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti flintstone
Lainaus Hesarin kirjoituksesta:
"Concordia eivät lisää osa-aikaisten työntekijöiden määrää nykyisen, vuoden 2006 alkuun kestävän sopimuskauden aikana.
Lisäksi yritykset tarjoavat kaikille vakituisessa työsuhteessa oleville kokoaikaista työtä ensi vuoden alkuun mennessä."


Viestin lähetti flintstone
Se harmillinen asia tuossa sen sijaan on että näitä halukkaita osa-aikaisia ei nyt saa ollenkaan palkata.


Miksei saisi? Jos joku osa-aikainen haluaa kokoaikaiseksi niin osa-aikaisten kiintiössä on 1 paikka auki, eikö? Määrä pysyy samana.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Viestin lähetti Mad E
Miksei saisi? Jos joku osa-aikainen haluaa kokoaikaiseksi niin osa-aikaisten kiintiössä on 1 paikka auki, eikö? Määrä pysyy samana.

Koska koko homman tavoite on poistaa osa-aikaisuus alalta.
Televisiossa esiintynyt pääluottamusmies ainakin lupasi, että ennen ei luovuteta, ennen kuin kaikki osa-aikaiset on häädetty.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti msg
Koska koko homman tavoite on poistaa osa-aikaisuus alalta.
Televisiossa esiintynyt pääluottamusmies ainakin lupasi, että ennen ei luovuteta, ennen kuin kaikki osa-aikaiset on häädetty.

Niin, laittomasti lakkoilevien kuskien tavoite. Työnantajat lupasivat mitä lupasivat että lakko loppuu ja ei siinä sanottu että osa-aikaiset työsuhteet lopetetaan, ainakaan reiluun vuoteen vielä. Määrää vaan ei lisätä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös