Mopotukset, nasujaiset, nahkiaiset – yhdistävä vai repivä siirtymäriitti?

  • 3 640
  • 30

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Näin syksyisin koulujen startatessa monissa oppilaitoksissa suoritetaan erilaisia siirtymäriittejä, joissa vanhemmat vuosikurssit keksivät erilaisia kolttosia uuden vuosikurssin opiskelijoille. Tapahtumalla on tarkoitus lisätä yhteenkuuluvuutta ja tutustuttaa uusia ihmisiä toisiinsa, mutta samaan aikaan toiminta tapaa usein menemään liian pitkälle kiusaamiseen saakka, mikä taas syö perinteen perimmäistä tarkoitusta.

Omalta osaltani olen onnistunut vähän sattumalta väistämään nämä tapahtumat. Yläasteelle mentäessä osana mopotuksiin kuului se, että kouluun tulisi tulla yövaatteissa. Sekoitin kuitenkin päivät ja tulin koululle normivaatteissa. Osallistumisprosentti oli muutenkin varsin pieni, joten unohdukseni ei pistänyt missään nimessä silmään. Muuten päivä olikin erilaisia leikkejä tyttö-poika -pareissa, mikä oli 12-13 -vuotiaille pojille jo eräänlainen nolous.

Lukion nahkiaiset pelottivat enemmän, sillä samassa rakennuksessa sijaitsevan lukion riittejä tuli seurattua kolmesti ennen omalle kohdalle osumista. Siellä meno oli selvästi rajumpaa, huutokaupattiin lukion ykkösiä ja hassujen asujen pukeutumispakkojen lisäksi heitä kasteltiin paloletkulla, samalla kun jatkuvasti hoettiin erilaisia valoja. Lopulta kun menin lukioon, nahkiaiset jäivät kuitenkin omalta vuosikurssiltani ensimmäistä kertaa historiassa pois, sillä edellisvuonna homma oli mennyt niin pahasti yli, että perinne jouduttiin keskeyttämään.

Korkeakoulujen puolella pelastuin toiminnalta armeijan vuoksi, sillä armeijan vuoksi aloitin opinnot kesken lukuvuoden tammikuussa, jolloin meille ei järjestetty mitään ohjelmaa. Omalle vuosikurssille oli ilmeisesti järjestetty jotain vaatteet päällä uintia, mutta seuraavien vuosikurssien opiskelijat eivät kokeneet enää mitään vastaavaa, koska oppilaitos muokkasi koulutustaan ja nuoremmat vuosikurssit eivät varsinaisesti seuranneet enää meitä, eli emme olleet heidän "vanhempiaan".

Mites muut? Löytyykö kivoja tai epämieluisia muistoja "mopopäivästä" joko kohteena tai järjestäjänä? Tai mitä mieltä olette, soveltuuko moinen toiminta enää 2020-luvulle, jossa kaikkea toimintaa leimaa jonkinlainen varovaisuus. Pari tuoretta uutista summaa aika hyvin yhteen niitä päivän varjopuolia.




Loppuun vielä palstaveljen viesti Vitutusketjusta, kun soveltui niin loistavasti tähän avaukseen.


Tämä traditio. Kerran olen elämäni aikana ollut vastaavanlaisessa tradiotiossa mukana, mutta se meni siististi, koska ammattikoulun vanhemmat oppilaat olivat laiskoja eivätkä jaksaneet lähteä keskustaan asti meitä nasuja kiusaamaan. Toisaalta muutamaa vuotta aiemmin jätin tarkoituksella väliin Malmin lukion järjestämät nasujaiset, jotka pidettiin muistaakseni Kaisaniemen puistossa siinä kahluualtaan vieressä. Onneksi tein niin, sillä juuri tuollaista uutisen kaltaista menoa olisi ollut tarjolla.
 
Viimeksi muokattu:

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kyllä mä muistan ainakin, että oltaisiin rakennettu lukiossa ykkösille (?) kulkureitti kouluun jätkien vessan kautta, mistä siis ovi pihalle, niin, että sinne oli viritelty kaikenlaisia naruja, jolloin kulkeminen ei onnistunut muuten kuin ryömimällä niiden ali. Ja tietysti olin itsekin moisten kujeiluiden kohteena. En pahastunut.
 
Viimeksi muokattu:

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Minulla on ihan ok muistot omista nasuistani. Ei ollut mitään liian radikaalia tai traumatisoivaa. Meidät puettiin hassusti, tehtiin tehtäviä ja ylistettiin kakkosia. Ei oltu liian ilkeitä, kun oli oma vuoro nasuttaa. Ei ollut lukion mieleenpainuvin juttu, mutta kuitenkin ihan hauska ja perinteinen tapahtuma.

Olin kerran katsomassa kaverin lukion nasuja, joissa meininki oli paljon rankempi kuin omassa koulussani. Kaadettiin ruoka-aineita päälle ja sotkettiin. Sitten parijonossa Espalle laulamaan. Mielestäni ruualla sotkiminen menee yli ja se on typerää tuhlausta. Minun on vaikea uskoa, että tuo on kenestäkään kivaa. Voin olla väärässäkin, tulkaa kertomaan jos on omia kokemuksia.

Olisi varmaan hyvä, jos nasujaiset järjestettäisiin koulun valvonnassa, koska nyt niitä järjestetään ilman sitä ja ylilyönneille on enemmän mahdollisuuksia. Toisaalta ymmärrän, että ei ole koulun kannalta suotavaa olla mukana tapahtumassa, jossa on yleensä ollut tarkoitus nöyryttää uusia opiskelijoita. Ja ei kouluilla ole varmasti ylimääräisiä resursseja moiseen.

Ratkaisu voisi olla nasutusten luonteen muuttaminen uusien opiskelijoiden nöyryyttämisestä tiimihengen luomiseen ja uusien ystävien löytämiseen. Mitä jos uudet opiskelijat jaettaisiin pieniin ryhmiin joiden tulisi selvitä vanhempien opiskelijoiden tekemistä haasteista tai esteradoista? Tässä yhteydessä voisi olla jotain hassua pukeutumista ja parhaiten pukeutunut tiimi voisi saada palkinnon. Ja muutenkin suorituksista voisi palkita tiimejä. Mikä tiimi suoritti jonkun haasteen nopeimmin? Kenellä oli paras kakkosia ylistävä runo? Keneltä nähtiin paras tanssiesitys? Hienoa olisi jos jokaisen tiimin kanssa liikkuisi muutama vanhempi opiskelija valmentamassa ja kannustamassa ykkösiä haasteiden läpi. Silloin eri vuosikurssien opiskelijat voisivat tutustua toisiinsa paremmin ja ystävystyä. Koulu voisi hyväksyä suunnitelmat eli tarkastaa, ettei ole mitään "juutalaiset keskitysleirillä" -pukuteemaa tai "etsi nakki abin housuista" -tehtävää.

Toki tämmöinen tapahtuma vaatisi enemmän panostusta kuin piimän kaataminen toisen päälle, mutta uskon, että kaikille voisi jäädä siitä enemmän käteen.
 

Byvajet

Jäsen
Ei ollut lukion mieleenpainuvin juttu, mutta kuitenkin ihan hauska ja perinteinen tapahtuma.

Todellisuus on kuitenkin se, että tapahtuma on monille epämiellyttävä. Sitä myös pelätään etukäteen. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että riitteihin saa osallistua vapaaehtoisesti, kunhan valinnanmahdollisuus on todellinen eikä kieltäytymisestä seuraa sosiaalista häpeää tai pois sulkemista. Minkäänlaista velvoittavuutta osallistumiseen nuorten ei kuitenkaan pitäisi kokea.

Olen varma, että jos nuorilla olisi todellinen mahdollisuus valita, vain harvat tahtoisivat nöyryyttää itseään. Ihmisten nöyryyttäminen edes leikkimielisesti ilman todellista valinnanmahdollisuutta on toksista kulttuuria, josta on syytä päästä eroon.

Intin simputtamiskäytännötkin saivat elää ties kuinka kauan vain siksi, että kyllähän miehen tulee olla mies ja kestää, mutta jos nykyään olisi mahdollisuus valita simputtava palvelus tai simputtamaton palvelus, niin hyvin harva haluaisi olla mies ja valita simputuksen.

Alistavista kaikki sosiaalisesti paineistavista riiteistä pitäisi päästä eroon.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kyllä mä muistan ainakin, että oltaisiin rakennettu lukiossa ykkösille (?) kulkureitti kouluun jätkien vessan kautta, mistä siis ovi pihalle, niin, että sinne oli viritelty kaikenlaisia naruja, jolloin kulkeminen ei onnistunut muuten kuin ryömimällä niiden ali. Ja tietysti olin itsekin moisten kujeiluiden kohteena. En pahastunut.
Tai nyt kun muistelen, niin vituttihan se, mutta piti osallistua, koska perinteet ja hommaa piti meidän vuorostamme jatkaa, koska perinteet. Kun asiasta käsketään, niin meikäläisen saa vaikka rynkky kourassa rintamalle, mutta kaikenmaailman tutustumisleikit ja muut hassuttelut on aina olleet hyvin vastenmielisiä. Olen siinä mielessä hivenen tosikko, tosin siihen sytykkeenä on ujouteni ja jonkinlainen introverttinä olo.
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Istun enkuntunnilla lukiossa juuri nyt. Olen pukeutunut Till Lindemann Mein Teil- tyyliseen teurastajasuun. Nahkahattu, Raybanit, Korkeat mustat kumpparit, valkoinen verinen pitkä essu, veriset kumihanskat, veristä kasvomaalia ja muovinen verinen veitsi. Ykköset on rottia, kakkoset kokkeja ja kolmoset jumalia toogissaan. Mukana kassissa kanalientä, perunajauhoja, kuukauden vanhaa mozzarellaa, jugurttia ja kaiken maailman kastikkeita.
Itseäni nasutettiin niin kovaa että nyt mennään ja lujaa

Tillin tyyliin pääsen heittämään paskaa ykkösten päälle ja nöyryyttämään. Odotus on suuri...
Asuni on paras koko koulussa. Olo on mahtava. Ykköset on kauhuissaan. Lasken aikaa. 4 tuntia 48 minuuttia homman alkuun. Tytöt kauhistelevat ja ihailevat asuani. Olo on mahtava. Ihastukseni kehui asuani, hänellä hieman huorahtavan kokin asu. Taivas on pilvetön, fiilis aivan mieletön, frendit on tässä kaikki vihdoin koolla!

Kirsikkana kakun päällä IFK on mestaruussuosikki!
 
Istun enkuntunnilla lukiossa juuri nyt. Olen pukeutunut Till Lindemann Mein Teil- tyyliseen teurastajasuun. Nahkahattu, Raybanit, Korkeat mustat kumpparit, valkoinen verinen pitkä essu, veriset kumihanskat, veristä kasvomaalia ja muovinen verinen veitsi. Ykköset on rottia, kakkoset kokkeja ja kolmoset jumalia toogissaan. Mukana kassissa kanalientä, perunajauhoja, kuukauden vanhaa mozzarellaa, jugurttia ja kaiken maailman kastikkeita.
Itseäni nasutettiin niin kovaa että nyt mennään ja lujaa

Tillin tyyliin pääsen heittämään paskaa ykkösten päälle ja nöyryyttämään. Odotus on suuri...
Asuni on paras koko koulussa. Olo on mahtava. Ykköset on kauhuissaan. Lasken aikaa. 4 tuntia 48 minuuttia homman alkuun. Tytöt kauhistelevat ja ihailevat asuani. Olo on mahtava. Ihastukseni kehui asuani, hänellä hieman huorahtavan kokin asu. Taivas on pilvetön, fiilis aivan mieletön, frendit on tässä kaikki vihdoin koolla!

Kirsikkana kakun päällä IFK on mestaruussuosikki!
Onko täällä sadisteille omaa ketjua?
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Istun enkuntunnilla lukiossa juuri nyt. Olen pukeutunut Till Lindemann Mein Teil- tyyliseen teurastajasuun. Nahkahattu, Raybanit, Korkeat mustat kumpparit, valkoinen verinen pitkä essu, veriset kumihanskat, veristä kasvomaalia ja muovinen verinen veitsi. Ykköset on rottia, kakkoset kokkeja ja kolmoset jumalia toogissaan. Mukana kassissa kanalientä, perunajauhoja, kuukauden vanhaa mozzarellaa, jugurttia ja kaiken maailman kastikkeita.
Itseäni nasutettiin niin kovaa että nyt mennään ja lujaa

Tillin tyyliin pääsen heittämään paskaa ykkösten päälle ja nöyryyttämään. Odotus on suuri...
Asuni on paras koko koulussa. Olo on mahtava. Ykköset on kauhuissaan. Lasken aikaa. 4 tuntia 48 minuuttia homman alkuun. Tytöt kauhistelevat ja ihailevat asuani. Olo on mahtava. Ihastukseni kehui asuani, hänellä hieman huorahtavan kokin asu. Taivas on pilvetön, fiilis aivan mieletön, frendit on tässä kaikki vihdoin koolla!

Kirsikkana kakun päällä IFK on mestaruussuosikki!
Eikös paras kosto olisi teurastaa ne sinua nöyryyttäneet "jumalat"? No vitsivitsi, tai älä sano kenellekään että minä yllytin...
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Yläasteen mopottaminen oli yleisesti ottaen puhtaasti kiusaamista. Meillä ei ollut mitään tapahtumaa siihen liittyen, vaan siellä oli ihan viidakon lait. Kaikennäköistä sormet suussa "ukko nooan" laulamista, punnertamista räkälammikossa ja pään tunkemista kusilaariin. Se oli 90-luvun laman aikaa, ja sosiaaliset ongelmat näkyivät koulussa rajusti. En ollut itse pahiten kiusattujen joukossa. Joukkueurheilun harrastaminen auttoi tässä, kun sen ansiosta tunsin myös vanhempia yläastelaisia.

Lukiossa ja korkeakoulussa oli erikseen järjestetyt tapahtumat (lukiossa nahkiaiset ja korkeakoulussa fuksiaiset). Niissä oli toisia kunnioittava meininki ja tapahtumista jäi puhtaasti hauskoja ja mukavia muistoja. Fuksiaisista tosin loppuillasta ei ole yhtään mitään muistoja, mutta seuraavan päivän olotilasta päätellen oli silloinkin ollut vielä oikein mukavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kuka helvetti on niin tyhmä, että konttaa, jos joku idiottii käskee? Toivottavasti sen verran on järkeä päässä, että ymmärtävät pesulalaskun lähettää noille ruualla leikkiville "nasuttajille."

Mikään perinne tämä ei ole, sillä ei ainakaan parikymmentä vuotta sitten tällaista touhua ollut. Yläasteen mopotusperinnekin oli jo vähän väistyvää perinnettä. Kylätappeluperinne eri paikkakuntien nuorten välillä kai oli vielä hyvin elossa. Lukiossa oli vain tj69-päivä ja penkkaripäivä, jolloin oli jotain etäisesti tuontyyppistä touhua, mutta aika kilttiä.

Edit. Tämä olikin ilmeisesti vain joku stadin pellejen perinne, ja muualla Suomessa tuntematon tapahtuma.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Istun enkuntunnilla lukiossa juuri nyt. Olen pukeutunut Till Lindemann Mein Teil- tyyliseen teurastajasuun. Nahkahattu, Raybanit, Korkeat mustat kumpparit, valkoinen verinen pitkä essu, veriset kumihanskat, veristä kasvomaalia ja muovinen verinen veitsi. Ykköset on rottia, kakkoset kokkeja ja kolmoset jumalia toogissaan. Mukana kassissa kanalientä, perunajauhoja, kuukauden vanhaa mozzarellaa, jugurttia ja kaiken maailman kastikkeita.
Itseäni nasutettiin niin kovaa että nyt mennään ja lujaa

Tillin tyyliin pääsen heittämään paskaa ykkösten päälle ja nöyryyttämään. Odotus on suuri...
Asuni on paras koko koulussa. Olo on mahtava. Ykköset on kauhuissaan. Lasken aikaa. 4 tuntia 48 minuuttia homman alkuun. Tytöt kauhistelevat ja ihailevat asuani. Olo on mahtava. Ihastukseni kehui asuani, hänellä hieman huorahtavan kokin asu. Taivas on pilvetön, fiilis aivan mieletön, frendit on tässä kaikki vihdoin koolla!

Kirsikkana kakun päällä IFK on mestaruussuosikki!

Olet varsin epäkypsä. Myös ikäiseksesi.

Nasujaiset ihan ok, jos ne hoidetaan tyylillä ja kaikkia kunnioittaen ja osallistuminen on vapaaehtoista. JA OMAT JÄLJET SIIVOTAAN. Aika paljon riippuu siitä, minkälaista porukkaa on hierarkian yläpäässä kakkosten osalta. Jos siellä on itsestään epävarmoja ihmisiä, joille itseisarvo on nöyryyttää toisia, lopputulos on yleensä paska. Jos siellä hierarkian yläpäässä on fiksuja ja reiluja tyyppejä, nasujaiset voi olla kivakin kokemus. Vähän sotkua ja leikkimielistä menoa.

Lainaamassani viestissä on kuitenkin jäänyt nyt vähän kakkaa vaippaan ja sekös se tuntuu ikävältä. Jos hauskinta, mitä keksii on kuukauden vanha mozzarella, enpä kehuisi itseäni ainakaan suureksi viihdyttäväksi.

Ja se on mestarisuosikki, ei mestaruussuosikki.
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Olet varsin epäkypsä. Myös ikäiseksesi.

Nasujaiset ihan ok, jos ne hoidetaan tyylillä ja kaikkia kunnioittaen ja osallistuminen on vapaaehtoista. JA OMAT JÄLJET SIIVOTAAN. Aika paljon riippuu siitä, minkälaista porukkaa on hierarkian yläpäässä kakkosten osalta. Jos siellä on itsestään epävarmoja ihmisiä, joille itseisarvo on nöyryyttää toisia, lopputulos on yleensä paska. Jos siellä hierarkian yläpäässä on fiksuja ja reiluja tyyppejä, nasujaiset voi olla kivakin kokemus. Vähän sotkua ja leikkimielistä menoa.

Lainaamassani viestissä on kuitenkin jäänyt nyt vähän kakkaa vaippaan ja sekös se tuntuu ikävältä. Jos hauskinta, mitä keksii on kuukauden vanha mozzarella, enpä kehuisi itseäni ainakaan suureksi viihdyttäväksi.

Ja se on mestarisuosikki, ei mestaruussuosikki.
No vähän huumoria ja värikynää oli viestissä mukana
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No vähän huumoria ja värikynää oli viestissä mukana

Hyvä. Mä olin liian kärkäs. Pahoitteluni. Pitäkää pienistä huolta. Ne on oikeasti pieniä vielä.
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Hyvä. Mä olin liian kärkäs. Pahoitteluni. Pitäkää pienistä huolta. Ne on oikeasti pieniä vielä.
Joo kyllä nasutettiin mutta ei onneksi tullut mitään ylilyöntejä. Ihan hyvässä hengessä mentiin!
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

avs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Oma muistikuva on se, että sinä varsinaisena päivänä joku kirjoitti jotain naamaan huulipunalla tai tussilla. Aika laimeeta. Taisi olla joku huhu, että illalla oisi jotkut pirskeet jossain, Mutta kuka täysijärkinen niihin menisi.
Sitten kun oli oma vuoro, niin en muista tehneeni mitään.
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Jatkot sitten olivat ihan perseestä. Itse en juo, 400 höylää kännissä, kaverin lisäksi ei oikeen ketään muuta juttukunnossa. Olisi pitänyt tietää, kyseessä siis puisto siinä lähellä.

Metallica kuitenkin pelasti illan kun kuunneltiin kahdestaan vähän sivussa ja juteltiin elämästä!
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Jatkot sitten olivat ihan perseestä. Itse en juo, 400 höylää kännissä, kaverin lisäksi ei oikeen ketään muuta juttukunnossa. Olisi pitänyt tietää, kyseessä siis puisto siinä lähellä.

Metallica kuitenkin pelasti illan kun kuunneltiin kahdestaan vähän sivussa ja juteltiin elämästä!
Olitko Kaivarissa? Kuljin kavereiden kanssa joskus ennen kahdeksaa siitä läpi, järkyttävä määrä noin lukioikäistä nuorisoa valui sinne päin keskustan suunnalta.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Alpparissa. Ihan sama meno sielläkin

Eivätkö poliisit tyhjentäneet sitä tänään? Viime viikonloppuna Alppari tyhjennettiin jo klo 21.30, siitä sitten jengit valui Kaivariin, joka kai myös tyhjennettiin.

Eiks nää nyt ollut tässä? Kolme perjantaita putkeen on nasuiltu, joten luulisi, että kaikki olisi ne nyt pitäneet ja paluu arkeen alkaisi nyt?
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Eivätkö poliisit tyhjentäneet sitä tänään? Viime viikonloppuna Alppari tyhjennettiin jo klo 21.30, siitä sitten jengit valui Kaivariin, joka kai myös tyhjennettiin.

Eiks nää nyt ollut tässä? Kolme perjantaita putkeen on nasuiltu, joten luulisi, että kaikki olisi ne nyt pitäneet ja paluu arkeen alkaisi nyt?
Joo tyhjennettiin se, Jodelissa porukka juttelee että minne seuraavaksi. Itse ehdin lähteä ennen tätä
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Yläasteen mopottaminen oli yleisesti ottaen puhtaasti kiusaamista. Meillä ei ollut mitään tapahtumaa siihen liittyen, vaan siellä oli ihan viidakon lait. Kaikennäköistä sormet suussa "ukko nooan" laulamista, punnertamista räkälammikossa ja pään tunkemista kusilaariin.
Meidän koulun mopojaisiin kuului pakollisena tukkapesu wc-pöntössä. Kaikki pojat ainakin sen joutu kokemaan. Musitaakseni meidän mopovuonna taisi joiltain karata mopo käsistä ja jotain ylilyöntejä oli nähty. Seuraavana vuosina olikin sitten välitunneilla tehovalvonta ja noi perinteet tais katketa siihen.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Todellisuus on kuitenkin se, että tapahtuma on monille epämiellyttävä. Sitä myös pelätään etukäteen. Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että riitteihin saa osallistua vapaaehtoisesti, kunhan valinnanmahdollisuus on todellinen eikä kieltäytymisestä seuraa sosiaalista häpeää tai pois sulkemista. Minkäänlaista velvoittavuutta osallistumiseen nuorten ei kuitenkaan pitäisi kokea.

Olen varma, että jos nuorilla olisi todellinen mahdollisuus valita, vain harvat tahtoisivat nöyryyttää itseään. Ihmisten nöyryyttäminen edes leikkimielisesti ilman todellista valinnanmahdollisuutta on toksista kulttuuria, josta on syytä päästä eroon.

Intin simputtamiskäytännötkin saivat elää ties kuinka kauan vain siksi, että kyllähän miehen tulee olla mies ja kestää, mutta jos nykyään olisi mahdollisuus valita simputtava palvelus tai simputtamaton palvelus, niin hyvin harva haluaisi olla mies ja valita simputuksen.

Alistavista kaikki sosiaalisesti paineistavista riiteistä pitäisi päästä eroon.
Tässähän tämä on tiivistetty hyvin. Inttijuttujen vetäminen mukaan on ihan hyvä vertaus. Molempia yhdistää se, että kun on itse joutunut kokemaan ikäviä asioita, niin jostain syystä myöhempienkin sukupolvien tulee kokea ne epämiellyttävyydet. Kierrettä on myös vaikea katkaista, koska joku porukka joutuu väkisinkin siihen asemaan, että viimeinen mopotettu porukka saa kokea itse epämukavuudet, mutta ei saa pistää itse vahinkoa myöhemmin kiertämään. Tämän takia kukaan ei halua vapaaehtoisesti katkaista kierrettä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainut tällainen tapahtuma, jonka muistan, on lukion alun juttu… muistaakseni se siis on näistä nasujuhlat. Haju on se, joka on jäänyt mieleen ja se että kotiin kahden muun kaverin kanssa mentäessä ei samaan vaunuun jäänyt meidän lisäksemme ketään muuta.

Intistä muistan sen, etten havainnut siellä yhtään minkäänlaista kiusaamista, nöyryyttämistä tai vastaavaa epäasiallisuutta. Siis en muista yhtä ainutta tilannetta, joka olisi tuossa mielessä jäänyt muistiin. Ja meilläkin oli mukana kaikenlaista porukkaa: lievästi kehitysvammaisia(?), erilaisten etnisten vähemmistöjen edustajia, kaupunkilaisia, metsän keskellä asuvia landeja, aseetonta palvelusta suorittavia nörttejä, naisia jne.. Todella positiivinen kokemus siltäkin osin; simputuksesta sun muusta kuitenkin vielä minun ikäluokan parissa huhuiltiin ennen inttiin menoa.

Yliopistolla sammuin ensimmäisen tutkinnon fuksiaisissa tms., toisen tutkinnon kohdalla en missään opiskelijatapahtumissa käynyt. En ole törmännyt yliopistolla mihinkään epäasialliseen. Duunissa meillä on jotain riittejä harjoittelijoille, mutta ei siitä sen enempää.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Se noissa nasujaisissa on nykyään hyvä, että eivät tapahdu kouluaikana, eikä sinne ole siksi kenenkään pakko mennä kiusattavaksi, jos ei halua. Aika harva taitaa enää osallistua noihin. Ja jos jotkut tuosta riitistä tykkää ja haluaa osallistua, niin sekin ihan ok tietyin reunaehdoin,eli pitää voida keskeyttää milloin haluaa ja homman pitää olla turvallista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös