Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 113 509
  • 24 186

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kait tämäkin asia tähän monikulttuurisuus-ketjuun liittyy, sillä romanikerjäläiset ja heidän saapumisensa Suomeen ovat jokavuotinen keskustelunaihe myös Suomessa.
Ihan vain mielenkiinnosta kysyisin, että häiritsevätkö nämä kerjäläiset teikäläistä tai muita palstalaisia?

Kyllähän näitä kerjäläisiä näkee näin talviaikaankin mm. Hakaniemessä. Harvoin kuitenkaan aiheuttavat suurempia reaktioita itsessä.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eihän siitä niin kauankaan ole, kun Suomessakin puuhattiin moista kerjäämisen kieltävää lakia silloisen sisäministerin Anne Holmlundin toimesta. Taisi vain osoittautua, että moinen laki olisi ristiriidassa Suomen perustuslain kanssa, joten se hautautui. Eikä moinen lakimuutos taida kerätä kannatustakaan juuri muualla kuin persujen ja kokoomuksen kypäräpappi-siiven keskuudessa.

Ylipätään tämä on minusta malliesimerkki toimintatavasta, joka on inhottava. Kun joku etninen tai kansallinen vähemmistö harjoittaa laillista toimintaa, joka pahoittaa joidenkin mielet, ruvetaan heti puuhaamaan lakia, joka kieltää toiminnan. Kyse on nähdäkseni ainakin epäsuorasta rasismista. Tätä olisivat niin kerjäämisen kieltävä laki kuin myös Suna Kymäläisen lakialoite, jonka myötä ETA-alueen ulkopuolella asuvien oikeus ostaa kiinteistöjä Suomesta poistuisi. Molemmat lakimuutokset johtuisivat täysin puhtaasti yhden vähemmistön harjoittamasta toiminnasta, jonka kiellolle ei ole olemassa kestäviä perusteita.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ihan vain mielenkiinnosta kysyisin, että häiritsevätkö nämä kerjäläiset teikäläistä tai muita palstalaisia?

Kyllähän näitä kerjäläisiä näkee näin talviaikaankin mm. Hakaniemessä. Harvoin kuitenkaan aiheuttavat suurempia reaktioita itsessä.

Kun minulta kysyt, niin eivät kyllä juuri häiritse. Enhän minä tuota uutista sen takia tänne laittanut.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Ihan vain mielenkiinnosta kysyisin, että häiritsevätkö nämä kerjäläiset teikäläistä tai muita palstalaisia?

Jos ihan totta puhutaan, niin minun puolestani saa kerjätä. Ikinä en ole penniäkään kerjäläisille antanut enkä anna, ja uskoisin, että pystyn tähän myös tulevaisuudessa vaikka kerjääminen olisikin laillista. Ei ne ole tähänkään asti haitanneet. Kiinnostaisi vaan tietää miten lakitekstissä määritellään kerjääminen. Missä menee hyväntekeväisyyden rahankeräämisen ja kerjäämisen raja?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ihan vain mielenkiinnosta kysyisin, että häiritsevätkö nämä kerjäläiset teikäläistä tai muita palstalaisia?

Kyllähän näitä kerjäläisiä näkee näin talviaikaankin mm. Hakaniemessä. Harvoin kuitenkaan aiheuttavat suurempia reaktioita itsessä.

Eihän kerjäämisen kieltämisessä ole kyse siitä, että itse kerjääminen joitakin haittaisi. Kyse on rikollisuudesta, joka siihen liikkuu. Kyllä sinä itsekin tiedät, että ei ne romanikerjäläiset itse matkalippujaan Suomeen osta vaan ne maksavat muut. Ja vastineeksi siitä iso osa kerjätystä rahasta menee näiden välikäsien taskuihin, itse kerjäläinen ei saa potistaan paljoakaan. Lisäksi nuo romanikerjäläiset syyllistyvät itsekin rikoksiin täällä Suomessa, koska saamallaan rahamäärällä he eivät elä ja jollain on elettävä.

Itse en ole romanikerjäläisille antanut ikinä penniäkään, eikä ne minua nyt sen kummemmin häiritse. Ei sen puoleen ne kyllä aiheuta myöskään juuri säälin tunteitakaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eihän kerjäämisen kieltämisessä ole kyse siitä, että itse kerjääminen joitakin haittaisi. Kyse on rikollisuudesta, joka siihen liikkuu...

Tämä on tietysti oleellinen lisäys tähän asiaan. Minua tosiaan romanikerjäläinen kauppatorilla ei haittaa, mutta tietysti taka-alalla on ajatus siitä, että missä määrin kyse on järjestäytyneestä toiminnasta. Aikanaan YLEllä esitettiin dokumentti romanien saapumisesta rajoiden avauduttua E-Euroopan isoihin kaupunkeihin. Tarkkaa prosenttia en muista, mutta tyyliin Milanon rautatieaseman taskuvarkauksien määrä kaksinkertaistui hetkessä jne.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tarkkaa prosenttia en muista, mutta tyyliin Milanon rautatieaseman taskuvarkauksien määrä kaksinkertaistui hetkessä jne.

Globalisaatio murtaa myyttejä. Italiaa pidettin sentään ennen taskuvarkaiden luvattuna maana. Nyt kun rautaesirippu on väistynyt ja arvostetuin sarja on avautunut myös itäeurooppalaisille pelureille, on saatu havaita, että tekniset ja vikkelät veijarit vievät lierihattu-gooneja aivan mennen tullen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Globalisaatio murtaa myyttejä. Italiaa pidettin sentään ennen taskuvarkaiden luvattuna maana. Nyt kun rautaesirippu on väistynyt ja arvostetuin sarja on avautunut myös itäeurooppalaisille pelureille, on saatu havaita, että tekniset ja vikkelät veijarit vievät lierihattu-gooneja aivan mennen tullen.

Tämä asia itse asiassa nauratti minuakin. Italia on tosiaan taskuvarkaiden luvattu maa (ollut itsekin Roomassa vaarassa menettää e-italialaiselle lapsilaumalle lompakon), siinä mielessä pitää arvostaa romanien työpanosta heidän saavuttuaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Tämä asia itse asiassa nauratti minuakin. Italia on tosiaan taskuvarkaiden luvattu maa (ollut itsekin Roomassa vaarassa menettää e-italialaiselle lapsilaumalle lompakon), siinä mielessä pitää arvostaa romanien työpanosta heidän saavuttuaan.

Tässä kohtaa olisi ehkä syytä miettiä niitä kuuluisia ulkomaalaiskiintöitä. Nuorisotyöttömyys on Suomessa alati kasvava ongelma ja meidän tulisi huolehtia myös oman juniorituotantomme tulevaisuudesta. Tämä lajihan poikkeaa monista siinä mielessä, ettei paremmistaan pääse oikein ottamaan mallia - he kun pyrkivät pitämään huippuosaamisensa visusti katseilta piilossa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No joo, ei tuo nyt niin vaikeaa sitten ollutkaan. Joka tapauksessa, saa mun puolestani kerjätä, luvalla tai ilman. Yhtään penniä en aio heille antaa.

Muuten samaa mieltä, mutta kepulaisten taulukaupat on syytä pitää tarkkailun alla tulevaisuudessakin. Kyse ei ainakaan silloin ollut ihan perinteisestä kerjuusta ja rahan "pyytämisestä", kun ex-puoluesihteeri Korhonen huhujen mukaan painosti ja uhkaili ostamaan mitä lie "taidetta".
 
Newhamissa en juurikaan ole ollut, muutamia kertoja Stratfordin asemalla ja sen välittömässä läheisyydessä. Croydonissa olen sen sijaan ollut useastikin. Hieno paikka.

Itse en ole Croydonissa käynyt koskaan, ja ihan tilastojen perusteella en ole aikeissa siellä käydä myöskään lähitulevaisuudessa:
http://www.theguardian.com/uk/datablog/2012/apr/12/deprivation-poverty-london

Sen sijaan olen käynyt katselemassa monikulttuurisuuden ihanuutta esim. Tottenhamissa, Queensin Long Island Cityssä, Bronxissa ja Rinkebyssä. Näkemäni perusteella joudun tunnustamaan, että itse koen Lontoon Chelsean, Manhattanin ytimen ja Tukholman keskustan kaltaiset paikat viihtyisämmiksi kuin nuo monikulttuurisemmat metropolien osat. Mieluummin myös majoitun lomalla Manhattanin ytimeen tai Tukholman keskustaan kuin Bronxiin tai Rinkebyhyn, jos vain budjetti suinkin antaa myöten. Voitaneen siis todeta, että itse en ole mikään suuri monikulttuurisuusfani. Liekö tämä sitten sitä ummehtunutta impivaaralaisuutta?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Mieluummin myös majoitun lomalla Manhattanin ytimeen...

Olen muuten monien aiempien viestiesi pohjalta todella yllättynyt, että sinulla on varaa majoittua Manhattanin ytimeen, kun tuntuu että Suomessakin tekisi välillä tiukkaa... Vaikeaa kuvitella sinua myöskään Stureplanin laitamille, mitä mummo on sanonut näistä ?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mieluummin myös majoitun lomalla Manhattanin ytimeen tai Tukholman keskustaan kuin Bronxiin tai Rinkebyhyn, jos vain budjetti suinkin antaa myöten. Voitaneen siis todeta, että itse en ole mikään suuri monikulttuurisuusfani.

Itse toteaisin, että myös Manhattan sekä Tukholman keskusta ovat niinikään varsin monikulttuurisia paikkoja.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Itse toteaisin, että myös Manhattan sekä Tukholman keskusta ovat niinikään varsin monikulttuurisia paikkoja.

Jep, toki aika paljon riippuu, että mitä ytimellä tarkoittaa. Mikäli Kirjoittelija majoittuu sinne Downtownin ja Central Parkin väliin jääviin "tummempiin kortteleihin", niin turha puhua "ytimestä" muuta kuin maantieteellisessä mielessä.

Stokis, Köpis ja Oslo, kaikissa omat "monikulttuurisuus-alueensa" myös ydinkeskustassa.
 
Itse toteaisin, että myös Manhattan sekä Tukholman keskusta ovat niinikään varsin monikulttuurisia paikkoja.

Se on vähän että mihin vertaa. Bronxiin ja Rinkebyhyn verrattuna ne kärsivät hyvin vakavasta monikulttuurisuusvajeesta, joten jos lähdetään siitä, että monikulttuurisuus on rikkaus, ovat Bronx ja Rinkeby ehdottomasti rikkaampia alueita kuin Manhattanin ydin tai Tukholman keskusta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
No joo, ei tuo nyt niin vaikeaa sitten ollutkaan. Joka tapauksessa, saa mun puolestani kerjätä, luvalla tai ilman. Yhtään penniä en aio heille antaa.
Hämmentävää muuten kun lukee tuota rahankeräyslakia, niin minusta siinä kielletään kerjääminen:

Rahankeräyksen määrite:

"Rahankeräyksellä tarkoitetaan toimintaa, jossa yleisöön vetoamalla kerätään vastikkeetta rahaa."

Eli keskustelu järjestyslain pykälän 7 muuttamisesta on aika outoa, koska tuota rahankeruulakia voisi soveltaa sellaisenaan. Taustahan oli että kaupungit olivat kieltäneet omissa järjestyssäännöissä kerjäämisen ja vuonna 2006 valtiollinen järjestyslaki korvasi nuo.

Toki vastaan tulee Amnestyn mielipiteitä että kerjääminen on laillista liiketoimintaa (lähde; MTV3 Amnesty "Kerjääminen on laillista liiketoimintaa"). Jos Amnesty on oikeassa, niin nämähän ovat sitten verollista tuottoa jotka pitää ilmoittaa verotuksessa vähintään "muut tulot" kohdan alla (sama verokohtelu kuin suomalaisilla katusoittajilla). Jos kerjäläisten työnantaja ei ole Suomen työnantajarekisterissä eikä työnantajalle synny Suomeen kiinteää toimipaikkaa, kerjäläisten täytyy maksaa verot Suomeen itse ennakkoveroina. Järjestäytyneessä kerjäämisessä on kyse juuri tälläisestä setupista.

Jos kerjäläiset soittavat musiikkia niin se vaatii Teostolta ostettavan luvan nimeltä "elävän musiikin pienlupa" ja maksaa noin 100 euroa. Tietysti soittamiseen liittyvät kustannukset voi vähentää verotuksesta.
 
Joskus veron kertymä voi olla niin pieni, ettei veroa kannata aktiivisin toimin karhuta. Kuten pullojenkeräystulojen kohdalla, pätee kerjäämisessäkin, että mikäli millä tahansa keinoin pyrittäisiin veroja keräämään, maksaisi se enemmän kuin sillä saavutettaisiin verotuloja. Vastahan uutisissa oli, että koko kansakunnan tulonhankkimisvähennykset on aivan satunnaisia pistokokeita huolimatta hyväksytty tarkistamatta mikäli summa on ollut alle pari tonnia.

Periaatteellisella tasolla toki ymmärrän miksi konservatiivit halveksunnan ohella kadehtivat kerjäläisiä ja kokevat epäoikeudenmukaisuuden tunnetta heidän verottomista tuloistaan, mutta käytännössä pienimmän haitan tie on antaa kerjätä.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
No, se varmaan riippuu mitä pitää pienenä verokertymänä.

Iltalehden testissä vuonna 2011 kerjäämällä sai 15 euroa tunnissa. Tämä tarkottaa 2 250 euron kuukausipalkkaa jos kerjäämistä tehdään 37,5 tuntia viikossa. Vuodessa tuo tekee 28 125 euroa josta vuoden 2015 verotuksessa joutuisi maksamaan 24,4 % veroa.

Vuoden 2009 palkkataulukoiden mukaan laitoshoitajan, hoitajan, nuoremman tutkijan, laborantin, koulunkäyntiavustajan, sairaala-apulaisen, museovalvojan, sopimussotilaan, ravitsemustyöntekijän, kirjastoavustajan, toimistovirkailijan, varastotyöntekijän, siivoojan ja korjaamotyötekijän palkka oli pienempi.

Pitäisikö heidätkin siis vapauttaa veronmaksusta?
 
No, se varmaan riippuu mitä pitää pienenä verokertymänä.

Iltalehden testissä vuonna 2011 kerjäämällä sai 15 euroa tunnissa. Tämä tarkottaa 2 250 euron kuukausipalkkaa jos kerjäämistä tehdään 37,5 tuntia viikossa.
Hyvin pukeutunut iltapäivälehden testaaja tienaakin moninkertaisesti sen verran mitä kerjäläinen keskimäärin. Myös Tampereella roskalehdistö toteutti vastaavan, ja "tarvitsemme kaljaa" kyltein varustetut suomalaistytöt saivat kasaan parikymppiä tunnissa.

Poliisi kuitenkin arvioi, että kerjäläisten keskimääräinen päiväansio Helsingissä on 10-20 euroa, joten noilla roskalehtien testeillä voikin pyyhkiä persettä.

Pitäisikö heidätkin siis vapauttaa veronmaksusta?
Huomauttaisin, ettei minusta pidä vapauttaa ketään veronmaksusta...
 
Olisihan se tietysti mahdollista ko. verot kerätä, mutta kun sama jengi joka haluaa ne kerättäväksi valittaa seuraavassa hengenvedossa julkisen sektorin paisumisesta jota verojen keräys edellyttäisi.

Ehkä voisimme päästä jonkinlaisen kompromissiratkaisuun... ehdotan että perustetaan työttömistä pers.. konservatiivimiehistä "veronturvajoukot". Saisivat oikein valtiollisen plakaatin rintaan, logoon tulisi tietenkin yhdistää suomileijona ja veroviraston nuoli- ja kruunulogo. Voisivat sitten luvan kanssa kiertää parkkipaikkoja (nythän kiertävät kameran kanssa (youtube)) ja kerätä veroilmoituksia työkkärin ylläpitokorvausta vastaan. Julkiselle taloudelle varmaan plusmiinusnolla, kun kerätyt verot uppoaisivat veronturvajoukkojen ylläpitokorvauksiin, mutta plussapuolina saisimme edes pientä ekstrapöhinää kansantalouteen, oikeudenmukaisuudentunnetta kerjäläisiä kadehtiville konservatiiveille, omanarvontunnon mukaista tekemistä työttömille joka ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä voi olla hyvinkin arvokasta, ja kyllä se varmaan kerjäläisiäkin paremmin integroisi jos joutuisivat vähän enemmän lomakkeita täyttelemään ja vihaisten alkuasukkaiden kanssa kommunikoimaan.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Poliisin arvio kerjääläisten ansioista näyttäisi vuonna 2011 olevan 50-350 euron välillä. Jos ajatellaan että tuo "reilun 300 euron" summa olisi vain 310 euroa, niin se tarkottaisi 20 työpäivässä 6200 euroa. Vuosituloina tuo tekisi 77 500 euroa josta vuoden 2015 verotuksessa tulisi maksaa reilut 40% veroa.

Lisää infoa poliisin sivuilta jossa kerrotaan romanialaisrikollisuuden ominaispiirteistä.

https://www.poliisi.fi/poliisi/krp/home.nsf/pages/DD246162688C7D9CC22578A2003E4724

Ensimmäinen ryhmä värväsi henkilöitä Suomeen lupaamalla heille majoituksen, ylläpidon ja maatalous- tai vastaavia töitä. Palkkatasoksi luvattiin 800 - 1400 euroa kuukaudessa.
Petollisin lupauksin värvätyt romanialaiset pakotettiin kuitenkin katusoittajiksi ja kerjäläisiksi. Osa värvätyistä pakotettiin kerjäämisen ohella varastamaan kaupoista tavaroita, jotka lähetettiin rikollisjärjestön jäsenten perheille Romaniaan. Pakottamisessa käytettiin uhkailua ja fyysistä väkivaltaa.

Lähes kaikki kerjäämällä ja katusoitolla saadut rahat rikollisryhmä pakotti luovuttamaan itselleen.. Värvättyjä tarkkailtiin ja päivän päätteeksi kontrolloitiin jopa ruumiintarkastuksin, etteivät he olleet päässeet kätkemään rahaa. Rikollisryhmän johtaja otti ansioista puolet suoraan itselleen. Toinen puoli meni lähes kokonaan rikollisryhmän vaatimiin kuljetus-, majoitus- ja ruokakulujen korvauksiin. Kerjäläisille itselleen jäi vain pieniä summia kuukausien työnteosta Suomessa.

Ryhmä toi Suomeen 18 henkilöä, jotka kukin oleskelivat täällä kolme - neljä kuukautta. Kerjäämällä ja katusoitolla saadut ansiot vaihtelivat asianosaisten mukaan noin 50 eurosta yli 300 euroon päivässä, joten rikollisryhmän saamat tuotot ovat huomattavia.

Ehkä ne tarkoittivat sillä 10-20 eurolla sitä rahamäärää joka jää käteen kun rikollisliigat ovat ottaneet omansa pois.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä ne tarkoittivat sillä 10-20 eurolla sitä rahamäärää joka jää käteen kun rikollisliigat ovat ottaneet omansa pois.
Linkittämässäsi aineistossa käsitellään yksittäisen rikollisryhmän tuoman 18 henkilön tienestejä joista on aikaa 5-9 vuotta. Poliisin tuoreen (2013) tilannearvion mukaan kerjäämiseen ei liity järjestäynyttä rikollisuutta. Samassa yhteydessä antoivat arvionsa tämän keskimääräisen Helsingissä kerjäävän 10-20e päiväansiosta.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Voisitko linkata tuohon viralliseen tilannearvioon?

Jos verrataan tutkimuksiin USA:sta ja UK:stä sekä KRP:n aikaisempiin ulostuloihin väitteet kuulostavat aika poikkeavilta. Lisäksi minun on hyvin vaikea uskoa että hyvinpukeutunut kerjäläinen saisi paremmin rahaa kuin rääsyläinen. Perustan tämän väitteen vain yleiseen elämänkokemukseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös