Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 108 715
  • 24 186

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
En pyri tekemään itsestäni mitään asiantuntijaa mutta siitä olen samaa mieltä että koraanin ja sunnan todellinen ymmärtäminen vaatii perehtymistä. En usko että tavallinen muslimi on kovin perehtynyt niihin vaan hän luottaa näihin ekstremisteihin ja fundamentalistisaarnaajiin, siis se osa joka on radikalisoitunut tai radikalisoitumassa.

Tästä oli jossain muutama vuosi sitten hyvä artikkeli ja koitan sen kaivaa viimeistään ensi viikolla. Nyt KHL:n pariin, jossa meidän konferenssin huippupeli klo 19:30.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huojentavaa tietää, että Suomi on valmistautunut veteraaniemme kotiinpaluuseen!

Suomi on varautunut Isiksen taistelijoiden paluuseen - "Pyritään auttamaan normaaliin elämään"

Tämä ei tullut mitenkään yllätyksenä, että suomen kukkahattuhallinto ei saa kriminalisoitua isikseen kuulumista ja tätä kautta näitä terroristeja vankilaan. Todennäköisempää on, että kukkahatut kriminalisoi rasismin ennen kuin isiksen.

Sitten voidaan yhdessä ihmetellä että miten näin pääsi käymään, kun ensimmäinen näistä terroristeista tekee Suomessa sen mitä terroristit yleensä tekevät.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pääsikö roturealisteilta aiheet loppumaan, kun pitää uusinnan uusintoina kierrättää samoja vanhoja juttuja? Ehkä seuraavaksi pohdimme raiskaustsunamia ja ghettojen palamisia, jotka kuulemma alkaa ihan kohta.
 

sinikettu

Jäsen
Pääsikö roturealisteilta aiheet loppumaan, kun pitää uusinnan uusintoina kierrättää samoja vanhoja juttuja? Ehkä seuraavaksi pohdimme raiskaustsunamia ja ghettojen palamisia, jotka kuulemma alkaa ihan kohta.
Sinun mielestäsi on siis ihan ok, että porukkaa lähtee ISISin joukkohin taistelemaan ja tulee sitten pokerinaaman kera takas viettämään lokoisia eläkepäiviä?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä ei tullut mitenkään yllätyksenä, että suomen kukkahattuhallinto ei saa kriminalisoitua isikseen kuulumista ja tätä kautta näitä terroristeja vankilaan. Todennäköisempää on, että kukkahatut kriminalisoi rasismin ennen kuin isiksen.

Se mitä asiassa on tapahtunut toistaiseksi, on jotain tällaista:

1. Suomesta lähtee suhteessa lähes eniten henkilöitä ISIS:n ja muiden terroristijärjestöjen riveihin. Mukana on ulkomaalaistaustaisia ja kantasuomalaisia. Nykyään puhutaan noin 70 lähteneestä. Määrä voi olla suurempikin.

2. Eduskunnassa käsiteltiin mm. ISIS-riveihin lähteneiden Kelalta saamia tukia ja silloinen ministeri (Räty) sekä virkamiesjohto totesivat, että esteitä niiden maksamiseen ei ole, vaikka kuuluisi terroristijärjestöön ja tekisi ulkomailla rikoksia.

3. Osa puolueista ja mm. Supo toivat esille keskustelussa tarpeen/lakialoitteen, jossa terroristijärjestöön kuulumisesta tehtäisiin rikollista toimintaa.

4. YK:n päätöslauselmat edellyttävät terrorisminvastaisia lakimuutoksia valtioilta. Esimerkiksi Supon Antti Pelttarin mukaan YK:n turvallisuusneuvoston sitova päätöslauselma edellyttää nyt sitä, että lakimuutos tehtäisiin.

5. Viime hallituskaudella kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) jätti lakialoitteen, jossa ehdotettiin terroristijärjestöön kuulumisen kriminalisoimista. Lakialoite ehti kuitenkin raueta, kun hallituskausi päättyi.

6. Vuoden 2015 joulukuussa oikeusministeriön tiedotteen mukaan ”osallistuminen YK:n tai EU:n terroristijärjestöksi luokitteleman organisaation toimintaan” että ”matkustaminen ulkomaille terrorismirikoksen tekemistä varten” kriminalisoidaan. Tällä hetkellä terroristijärjestössä toimiminen ei ole rikollista.
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tämä ei tullut mitenkään yllätyksenä, että suomen kukkahattuhallinto ei saa kriminalisoitua isikseen kuulumista ja tätä kautta näitä terroristeja vankilaan. Todennäköisempää on, että kukkahatut kriminalisoi rasismin ennen kuin isiksen.

Sitten voidaan yhdessä ihmetellä että miten näin pääsi käymään, kun ensimmäinen näistä terroristeista tekee Suomessa sen mitä terroristit yleensä tekevät.
Tämä. Siinä vaiheessa jos/kun täällä alkaa paukkumaan, jota ei toivottavasti koskaan tarvitse todistaa, tuo "rasisti" -sana (joka on mennyt ihan naurettavaksi) on pelkkää sanahelinää ja juuri se sakki, jotka huutelevat kaikkia "rasisteiksi" toivookin yllättäen niiltä kaikilta ilkeiltä "natsifasistirasistipersuilta" apua. Täällä huoli on jostain Odinin pelleistä, jotka runkkaa ringissä jonkun "Timpan" autotallissa, mutta nuo jätkät on oikeasti sekaisin päästään. Ne on jumalauta terroristeja. Miten joku voi antaa tippaakaan niille sympatiaa? Vittu haloo
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinun mielestäsi on siis ihan ok, että porukkaa lähtee ISISin joukkohin taistelemaan ja tulee sitten pokerinaaman kera takas viettämään lokoisia eläkepäiviä?
Lähinnä mun mielestä on väsynyttä kohkata samasta uutisesta monta kertaa muutaman viikon välein, ikäänkuin kyseessä olisi uusi uutinen. Toki jos on vaikka jotain uutta asiaan liittyen tai ehkä jopa uusi näkökulma asiaan, niin mikäs siinä. Nyt ei ollut mitään mitä ei ole itketty jo tuhanteen kertaan aiemmin.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lähinnä mun mielestä on väsynyttä kohkata samasta uutisesta monta kertaa muutaman viikon välein, ikäänkuin kyseessä olisi uusi uutinen. Toki jos on vaikka jotain uutta asiaan liittyen tai ehkä jopa uusi näkökulma asiaan, niin mikäs siinä. Nyt ei ollut mitään mitä ei ole itketty jo tuhanteen kertaan aiemmin.
Onneksi sinä jaksat viikosta toiseen ilmoittaa väärin itkemisestä, se jos mikä on vähemmän väsynyttä.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Lähinnä mun mielestä on väsynyttä kohkata samasta uutisesta monta kertaa muutaman viikon välein, ikäänkuin kyseessä olisi uusi uutinen. Toki jos on vaikka jotain uutta asiaan liittyen tai ehkä jopa uusi näkökulma asiaan, niin mikäs siinä. Nyt ei ollut mitään mitä ei ole itketty jo tuhanteen kertaan aiemmin.

Hyvin sanottu. Nykyään ihan normaalia, että Suomesta lähtee väkeä taistelemaan terroristijärjestön riveihin ja sieltä palaavat sotaveteraanit pääsevät kuntoutuksen piiriin. Rasismin ja muukalaisvihamielisyyden arkipäiväistyminen, sekä uunien lämmittely on paljon suurempi uhka yhteiskunnallemme.
 

sinikettu

Jäsen
Hyvin sanottu. Nykyään ihan normaalia, että Suomesta lähtee väkeä taistelemaan terroristijärjestön riveihin ja sieltä palaavat sotaveteraanit pääsevät kuntoutuksen piiriin. Rasismin ja muukalaisvihamielisyyden arkipäiväistyminen, sekä uunien lämmittely on paljon suurempi uhka yhteiskunnallemme.
Jälkimmäisen lauseen allekirjoitan sataprosenttisesti, mutta en nyt ihan pienenä ongelmana pitäisi sitä, että maahan tulee kymmeniä kovan luokan propagandataistelijoita tällaisena aikana kuin nyt eletään. Ihan hyvä, että pääsevät kuntoutukseen, mutta kuinka moni siihen vapaaehtoisesti menee tai kuinka monelle se tuottaa merkittäviä tuloksia? Alkavatko terroristijärjestön jäsenet vain elämään normaalia rauhallista hiljaiseloa yhteiskunnassamme, vai onko niin, että radikalisoituminen kytee vielä vahvasti näiden ihmisten mielessä ja alkavatko he kenties vielä levittämään aatteitansa esimerkiksi ongelmaisten maahanmuuttajanuorten keskuuteen?

Mielestäni tällaisten ihmisten päästäminen takaisin täysivaltaisiksi yhteiskunnan jäseniksi sisältää todella suuria riskejä, joita ei pitäisi ohittaa pelkästään olankohautuksella ja Nergin utopioilla.
 

sinikettu

Jäsen
Reza Aslan on uskontojen tutkija joka on tutkinut ja kirjoittanut myös Uudesta Testamentista ja historiallisesta Jeesuksesta joten en kyllä häntä paskanpuhujaksi haukkuisi
Myös alan ammattilaiset voivat olla vahvoja ideologisteja. Azlan puhuu paljon asiaa, mutta lankeaa samoihin virheisiin kuin muutkin islamin rammat ja sokeat puolestapuhujat. Islamissa ja islamilaisessa maailmassa on hyvin suuria perustavanlaatuisia ongelmia esimerkiksi väkivallan, ihmisoikeuksien ja yleisen oikeustajun suhteen, joilla on perustavanlaatuiset juuret islamin opetuksissa ja kulttuurissa. Nämä ongelmat eivät katoa mihinkään, vaikka niitä yritettäisiin kuinka lakaista maton alle, vähätellä tai etsiä muutamia poikkeuksellisia esimerkkejä islamilaisesta maailmassa. Osa näistä ongelmista johtuu politiikasta, taloudesta, maan kehitystasosta ja niin edelleen, mutta mielestäni on täydellistä typeryyttä väittää, etteikö huomattava osa ongelmista ole perin juurin pohjautunut koraaniin ja islamin ytimeen, eikä niitä välttämättä voi muuttaa muutoin kun maallistumisella tai pyhien tekstien ja sääntöjen uudelleenkirjoituksella.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se vanha isis taistelijoiden paluu -uutinen oli näköjään ilmestynyt hommafoorumille mukamas uutena uutisena. Vähemmän yllättäen lukutaidottomat hompanssit sitä sieltä levittävät innolla eteenpäin uusien lukutaidottomien hompanssien voivoteltavaksi. Mä olenkin vähän ihmetellyt, että mistä tänne on viime viikkoina ilmestynyt kourallinen tyhjäpäitä mölyämään tyhjäpäisiä kommetteja ilman mitään järjellistä sisältöä. Jäljet johtaa sylttytehtaalle.

Nyt voittekin kaikki tyhjäpäät ilmottautua vastaamalla tähän viestiin sen perinteisen "ite oot tyhjäpää" kommentin.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Se vanha isis taistelijoiden paluu -uutinen oli näköjään ilmestynyt hommafoorumille mukamas uutena uutisena. Vähemmän yllättäen lukutaidottomat hompanssit sitä sieltä levittävät innolla eteenpäin uusien lukutaidottomien hompanssien voivoteltavaksi. Mä olenkin vähän ihmetellyt, että mistä tänne on viime viikkoina ilmestynyt kourallinen tyhjäpäitä mölyämään tyhjäpäisiä kommetteja ilman mitään järjellistä sisältöä. Jäljet johtaa sylttytehtaalle.

Nyt voittekin kaikki tyhjäpäät ilmottautua vastaamalla tähän viestiin sen perinteisen "ite oot tyhjäpää" kommentin.

Ite oot tyhjäpää. Eihän lukutaidoton voi olla aktiivinen kirjoituspalstoilla. Luetun ymmärtämis-taidottomat anssit voivat kyllä mölytä palstoilla pitkiäkin aikoja.
 

Tkachuk7

Jäsen
Suosikkijoukkue
CBJ, WPG, BUF, EDM, STL
Po. metakeskustelu, à la ja fakta-Anssi.

Uuuu. Mun mielestä pseudo sopii ihan yhtä hyvin. Ehkä mä vaan olen väärässä.

Mutta jos tosiaan haluat mennä metakeskustelun ruotimiseen, niin reaktiosi viestiini on siitä klassinen esimerkki.
#emmesuostupelkäämään #faktatesiin
 
Viimeksi muokattu:

Fremont

Jäsen
Pieni piekseminen on aina paikallaan, jos ei vaimo anna. Tämäkään ei taida olla sitä oikeaa islamia, joten ei syytä huoleen.

Islam on rauhan uskonto, ja tätä lakia tulisikin ylistää, siinähän ehdotetaan vain oman vaimon pieksentää mikä on toistaiseksi ollut tuntematon käsite.

Toki uskonoppinut voisi tulkita tämän myös niin, että "potentiaalisille" vaimoehdokkaille on varattu hieman kovennettua kurmotusta mikäli lovea ei irtoa.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Huikea juttu. Siinä on paremmalla aineksella taas mustan selittelemistä valkoiseksi meille takametsien sossupummeille.

Tuskin kukaan haluaa selittää mustan valkoiseksi tai muuten puolustella lausuntoa tai sen antanutta neuvostoa. Jokaisen Lähi-idästä Eurooppaan muuttavan muslimin täytyy saada elää ilman tuollaisten tahojen olemassa oloa ja puuttumista heidän elämäänsä. Jossain yhteiskunnissa hyväksytään naisten fyysinen kurittaminen ja joissain taas lasten. Toivottavasti Suomessa ei tarvitse enää palata kumpaakaan, ja täällä asuvilla musliminaisilla on tietoa ja ymmärrystä siitä, että heillä oikeus puuttua perheväkivaltaan.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Tuskin kukaan haluaa selittää mustan valkoiseksi tai muuten puolustella lausuntoa tai sen antanutta neuvostoa. Jokaisen Lähi-idästä Eurooppaan muuttavan muslimin täytyy saada elää ilman tuollaisten tahojen olemassa oloa ja puuttumista heidän elämäänsä. Jossain yhteiskunnissa hyväksytään naisten fyysinen kurittaminen ja joissain taas lasten. Toivottavasti Suomessa ei tarvitse enää palata kumpaakaan, ja täällä asuvilla musliminaisilla on tietoa ja ymmärrystä siitä, että heillä oikeus puuttua perheväkivaltaan.

Toteutuuko mielestäsi se että jokainen länsirajan ylittänyt muslimi saa elää vapaassa lännessä siten että uskon oppineiden lonkerot eivät heitä enää millään tavalla saavuta?
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
täällä asuvilla musliminaisilla on tietoa ja ymmärrystä siitä, että heillä oikeus puuttua perheväkivaltaan.
Onkohan noin. Täällä taitaa olla paljon musliminaisia joilla ei ole oikeutta mennä ilman aviomiestään mihinkään, ei edes uimaan. Mistäköhän he tuon tiedon olisi saanut. Saati että oikeasti uskoisivat että se on totta.

Sitä kyllä itsekin toivon ettei ketään kepillä huidottaisi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Toteutuuko mielestäsi se että jokainen länsirajan ylittänyt muslimi saa elää vapaassa lännessä siten että uskon oppineiden lonkerot eivät heitä enää millään tavalla saavuta?

Ei tietenkään heti. Monikulttuurisuuteen liittyy se, että sekä yhteiskunta sopeutuu yksilöihin ja yksilöt yhteiskuntaan. Jälkimmäinen tarkoittaa sitä, että uskonnon tai minkään muunkaan perusteella tapahtuva väkivalta ei ole oikeutettua, ja yksilöt ovat siitä tietoisia.

Olenkin moneen kertaan sanonut, että monikulttuurisuuden yleisimmät lieveilmiöt eivät tapahdu ulkona valtaväestön ja vähemmistön välillä, vaan kotien sisällä perheissä, joissa ympäristön ja sukupolvien erot alkavat näkyä liian voimakkaina. Tällaisissa tapauksissa tarvitaan yhteiskunnallista vaikuttamista, jotta yksilöt ovat tietoisia oikeuksistaan.

Linkitetty uutinen on mielenkiintoinen, mutta myös valitettava esimerkki siitä, kuinka "suvakkeja" pyritään leimaamaan suvaitsemaan kaikkea. Minä esimerkiksi en suvaitse väkivaltaa missään muodossa, mutta suvaitsen monikulttuurisuutta. Ehkä minä olen jäävi sanomaan mitään, koska tunnen muslimeja, mutta sanonpa silti, että on aika kapeakatseista niputtaa kaikki muslimit ja koko islam yhden höyrypääkonklaavin julistusten perusteella.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä esimerkiksi en suvaitse väkivaltaa missään muodossa, mutta suvaitsen monikulttuurisuutta. Ehkä minä olen jäävi sanomaan mitään, koska tunnen muslimeja, mutta sanonpa silti, että on aika kapeakatseista niputtaa kaikki muslimit ja koko islam yhden höyrypääkonklaavin julistusten perusteella.

Minä suvaitsen väkivaltaa mm. vaimon raiskaamisen estämiseksi tai isänmaan puolustamiseksi. Mutta se ei ollut syy, miksi vastasin. Näkemyksestäsi, että on kapeakatseista niputtaa kaikki muslimit ns. samaan kattilaan, olen tasan samaa mieltä. Siihen ei ole mitään syytä. Keskusteluissa näin harvoin tapahtuukaan, vaikka mm. persuissa on voimia, jotka asian noin näkevät. Suurempi ongelma onkin se, että minkäänlaista kritiikkiä ei suvaitsevaiston piirissä sallita. Jatkoajan tasolla tämä näkyy mm. leimakirveellä islamofobia, joita löytyy haulla 10 hakusivun verran. Laajemmin tämä näkyy siinä, että vieläkään vaikkapa YLE:ssa tai HS:ssa ei ole nähty kunnollista islam-keskustelua, jossa käytäisiin ongelmia ja niiden ratkaisemista läpi case-by-case pohjalta. En sinänsä usko, että tällainen keskustelu mitään ratkaisisi, mutta se voisi kuitenkin olla alku sille, että islamiin liitettyä väkivaltaa, naisen alistamista ja montaa muuta asiaa voitaisiin avoimesti käsitellä.

Luulisi näkökantojen muuttuvan jopa vihervassarien osalta tukemaan aiempaa kriittisempää suhtautumista. Sen verran moni virhervassaritaustainen tohtori tai professori on jo ehtinyt totemaan, että Suomessa on uhka yhä suurempaa polarisaatioon, ellei turvapaikka- ja pakolaisasioista kyetä puhumaan ja lisäksi tekemään oikeita ratkaisuja sen sijaan, että rintamat pysyvät siellä aatteiden juoksuhaudoissa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Ehkä minä olen jäävi sanomaan mitään, koska tunnen muslimeja, mutta sanonpa silti, että on aika kapeakatseista niputtaa kaikki muslimit ja koko islam yhden höyrypääkonklaavin julistusten perusteella.

Niin tai näin. Minäpä kysyn ihan yksinkertaisen kysymyksen. Mitä sellaista islam ja täten muslimit tuovat tullessaan, jota yhteiskuntamme kaipaa? Miksi Islam on puolustelun arvoinen? Minä en keksi yhtään hyvää syytä. En yhden yhtä.

Tuo mainitsemasi höyrypääklaavi on yhden maailman suurimman muslimimaan merkittävin hengellinen elin. Ei tiestysti voi yleistää. Koskee vain 200 miljoonaa.

Näkemyksestäsi, että on kapeakatseista niputtaa kaikki muslimit ns. samaan kattilaan, olen tasan samaa mieltä.

Meillä on yksi ongelma: mistä me tiedämme mitä kukakin muslimi todellisuudessa ajattelee ja kuinka hän Koraania tulkitsee? Emme mistään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös