Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 114 152
  • 24 186
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Minulla ei ole halua isommalti osallistua nähtyyn hedelmättömään vänkäämiseen, mutta huomautan nyt vain sen verran, että esim. somalien osalta ne yleistykset käsittääkseni kumpuavat nimenomaan siitä, että heidän suhteellinen osuutensa on erityisesti tiettyjen rikosten osalta järkyttävän suuri. Ei siis ole kyse siitä, että kun somali tekee yhdenkin rikoksen, koko porukka heti tuomitaan yleistämällä, vaan kyse on siitä, että somalit tekevät suhteettoman paljon rikoksia. On siis tuossa katsannossa täysin harhaanjohtavaa esimerkiksi todeta, että kyllä suomalaisetkin raiskaavat tai suomalaiset raiskaavat vielä enemmän, koska noin todetessa unohdetaan täysin Suomessa asuvien suomalaisten lukumäärä suhteessa Suomessa asuvien somalien lukumäärään.

No tässä päästään jo yllä todettuun asiaan. On myös niin, että pienessä joukossa pienenkin joukon rikokset näyttelevät suurempaa osaa. Oletetaan, että on 1000 keltaisen valtion asukasta joista 5 syyllistyy murhaan. Voidaan toki ihmetellä, että miksi heitä on näin paljon, mutta sen pidemmälle ei kannata asioissa edetä. Kyllähän suomalaiset aikanaan oli Ruotsissa tilastoissa kärkisijoilla. Suomalaisia suututti, koska heidät leimattiin. Olkoonkin niin, että suhdeluvut puhuivat suomalaisia vastaan.
 

Mace

Jäsen
No tässä päästään jo yllä todettuun asiaan. On myös niin, että pienessä joukossa pienenkin joukon rikokset näyttelevät suurempaa osaa. Oletetaan, että on 1000 keltaisen valtion asukasta joista 5 syyllistyy murhaan. Voidaan toki ihmetellä, että miksi heitä on näin paljon, mutta sen pidemmälle ei kannata asioissa edetä. Kyllähän suomalaiset aikanaan oli Ruotsissa tilastoissa kärkisijoilla. Suomalaisia suututti, koska heidät leimattiin. Olkoonkin niin, että suhdeluvut puhuivat suomalaisia vastaan.

Totta kai pienessä joukossa pienenkin porukan rikokset näyttelevät suurempaa osaa. Kaksi oleellista jatkokysymystä liittyvätkin siihen, että missä määrin tuo epäsuhta oikeasti edes selittyy em. seikalla. Minä en osaa sanoa. Toinen erittäin oleellinen kysymys on sitten se, että miksi tuollainen rikospiikki on juuri somalien kohdalla, vaikka Suomessa asuu lukuisia tuollaisia "pieniä joukkoja", joiden rikostilastoja aivan samalla tavalla muutama yksittäinen henkilö voisi keikauttaa suuresti.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Totta kai pienessä joukossa pienenkin porukan rikokset näyttelevät suurempaa osaa. Kaksi oleellista jatkokysymystä liittyvätkin siihen, että missä määrin tuo epäsuhta oikeasti edes selittyy em. seikalla. Minä en osaa sanoa. Toinen erittäin oleellinen kysymys on sitten se, että miksi tuollainen rikospiikki on juuri somalien kohdalla, vaikka Suomessa asuu lukuisia tuollaisia "pieniä joukkoja", joiden rikostilastoja aivan samalla tavalla muutama yksittäinen henkilö voisi keikauttaa suuresti.

Totta, ei somaleja tule tässä silkkihansikkain käsitellä. Silti somalien leimaaminen raiskaajakansaksi on epähedelmällistä. Mieluummin keskustelua voisi käydä siitä mistä se johtuu, että suhteellisesti he näkyvät tilastoissa liiaksi. Ongelman ilmetessä on kaksi tapaa. Joko syytellä toisia taikka pyrkiä ratkaisemaan ongelmia. Ongelmien ratkaisemisessa somalien yhteisö näyttelee suurta roolia. Mikäli heidät kaikki leimataan on asian käsittely heillekin vähemmän mielekästä ja se ei edesauta itse ongelman ratkaisussa.

Olen sitä mieltä, että nämä tilastot on tiettyyn pisteeseen asti ihan käyttistä. Niiden tilastojen taaksekin pitää uskaltaa silti katsoa.
 

Mace

Jäsen
Totta, ei somaleja tule tässä silkkihansikkain käsitellä. Silti somalien leimaaminen raiskaajakansaksi on epähedelmällistä. Mieluummin keskustelua voisi käydä siitä mistä se johtuu, että suhteellisesti he näkyvät tilastoissa liiaksi. Ongelman ilmetessä on kaksi tapaa. Joko syytellä toisia taikka pyrkiä ratkaisemaan ongelmia. Ongelmien ratkaisemisessa somalien yhteisö näyttelee suurta roolia. Mikäli heidät kaikki leimataan on asian käsittely heillekin vähemmän mielekästä ja se ei edesauta itse ongelman ratkaisussa.

Olen sitä mieltä, että nämä tilastot on tiettyyn pisteeseen asti ihan käyttistä. Niiden tilastojen taaksekin pitää uskaltaa silti katsoa.

Tuosta minä olen pitkälti samaa mieltä, painotan vain asioita hieman eri tavalla kuin sinä. Minusta osa ongelman ratkaisemista on se, että pyritään estämään tulevia vahinkoja välittömästi samalla kun yritämme selvittää, miksi aiemmat vahingot ovat syntyneet. Ei siis syytellä ketään, vaan tehdään johtopäätökset käytettävissä olevan tiedon pohjalta. Pähkinänkuoressa: jos tiedämme, että vaikkapa nyt somalit ovat raiskaustilastoissa räikeästi yliedustettuina eivätkä työllisty, ei ainoa mahdollinen toimenpide ole se, että mietimme, miksi noin on. Toinen täysin perusteltu toimenpide voisi esimerkiksi olla se, että mietitään, tulisiko maahanmuuttoa tietyiltä osin tiukentaa ainakin siihen saakka, että olemme selvittäneet, miksi he eivät sopeudu ja keksineet asiaan fiksun ratkaisun.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Totta, ei somaleja tule tässä silkkihansikkain käsitellä. Silti somalien leimaaminen raiskaajakansaksi on epähedelmällistä. Mieluummin keskustelua voisi käydä siitä mistä se johtuu, että suhteellisesti he näkyvät tilastoissa liiaksi. Ongelman ilmetessä on kaksi tapaa. Joko syytellä toisia taikka pyrkiä ratkaisemaan ongelmia. Ongelmien ratkaisemisessa somalien yhteisö näyttelee suurta roolia. Mikäli heidät kaikki leimataan on asian käsittely heillekin vähemmän mielekästä ja se ei edesauta itse ongelman ratkaisussa.

Olen sitä mieltä, että nämä tilastot on tiettyyn pisteeseen asti ihan käyttistä. Niiden tilastojen taaksekin pitää uskaltaa silti katsoa.

Tämä oli mielestäni hyvin sanottu. Joko syytellään tai pyritään ratkaisemaan ongelma. Valtamediassa on vaan ollut tapana koittaa lakaista ongelmaa maton alle ja paeta "rasismikortin" taakse. Ja nimenomaan yhteisön sisällä pitäisi ottaa asia esille. Vaikea sanoa tuosta miten asiat siellä käsitellään ja miten tiivis tuo yhteisö on. Onko siellä "pojat on poikia" tai "vääräuskoinen ansaitsi sen" vai "Mitä vittua taas menit tekemään" meininki. Asenteiden muuttaminen ottaa kuitenkin aina oman tovinsa ja tosiaan toivotaan integroitumista suomalaiseen kulttuuriin. Hyvät asiat omasta kulttuurista saa toki tuoda mukanaan (esim. perhe lähtöisyys, sosiaalisuus, jne.) mutta pääosin kuitenkin, että maassa maan tavalla.

Itse asun kaupungissa (n. 90k asukasta), jossa ei ole mahdottomasti maahanmuuttajia ja tosiaan henkilökohtaisesti kaikki ovat olleet hienoa porukkaa kenen kanssa olen ollut tekemisissä. Toki yhtään ns. sydän ystävää ei ole tuosta porukasta niin ei voi tietää mitä siellä kotona tai perheen kanssa puuhataan. Mutta kaikki jalkapallopelit yms. niin mukaan olen aina pyytänyt ja kivaa on vaikuttanut olevan kaikilla.
-nimimerkillä kalju partajätkä, joka näyttää uusnatsilta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Toinen täysin perusteltu toimenpide voisi esimerkiksi olla se, että mietitään, tulisiko maahanmuuttoa tietyiltä osin tiukentaa ainakin siihen saakka, että olemme selvittäneet, miksi he eivät sopeudu ja keksineet asiaan fiksun ratkaisun.

Toki rajat voidaan laittaa säppiin, mutta meillä on kuitenkin täällä alati kasvava (n. 14 000) somalivähemmistö. Tämän vähemmistön vuoksi keskustelu olisi mielestäni hyvä pitää mahdollisimman hedelmällisenä. Tämä pitää sisällään myös näiden tilastojen läpikäymiset ja niissä esiintyvien piikkien ihmettelemisen. Somaleiden tulisi tulla sen verran vastaan, että kipeänkin asian käsittely olisi heille ikään kuin kunnia-asia. Kaikkien leimaaminen taas pahimmillaan johtaa radikalisoitumiseen. Tässä asiassa on helvetisti erilaisia harmaan sävyjä.

Tämä nyt ei tule millään tapaa somalien esille nostamisena, mutta Helsingissä somalilapset käyttäytyvät erittäin hyvin. Ilmeisesti teini-iässä nämä ongelmat kahden eri kulttuurin välissä tasapainoteltaessa kasvavat. Se on kuitenkin vaikeaa aikaa kaikille muillekin. Toivottavasti asiasta päästään hedelmälliseen keskusteluun ennen kuin on liian myöhäistä.
 
Viimeksi muokattu:

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Totta, ei somaleja tule tässä silkkihansikkain käsitellä. Silti somalien leimaaminen raiskaajakansaksi on epähedelmällistä.

Mun mielestä täällä puhuttiin pikkutyttöjen silpomisesta kunnes sinä saavuit paikalle "ymmärtämään" ja ilmoitit että silpojien paheksujat ovat "persuja". Minäkin taidan liittyä tuohon persusakkiin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Beltran, on ymmärrettävä, että ei se tyttöjen silpominen tai muu naisten alistaminen haittaa mitään näitä hörhöjä. Jos vaikka yksi koululuokallinen tyttöjä on putsattu ympärileikkauksen kautta maahanmuuttajaporukan kulttuurin mukaiseksi niin se vaan on niin iiiihanaaa ja multikulttia. Näiden tyyppien mielessä käy tällaisten kauhujuttujen kohdalle ajatuksissa kaikki hirveydet pois pyyhkivä kevyt henkäys ja sitten ollaan niin viattomasti kyselemässä, "miksi näitä eroja korostetaan" tai "keskustelu on epähedelmällistä". Heiltä on turha kysellä, mitä mieltä he ovat näistä järkyttävistä joukkoteurastuksista, joiksi lasken tyttöjen ympärileikkausket henkisellä tasolla. Eivät he vastaa, vaan vievät keskustelun jonnekin lällytyksiin.

Olisi kiinnnostava saada keskustelu aikaan tästä ympärileikkausasiasta tai tuosta Britannian koululaitoksen tilanteesta, josta Halla-aho kirjoitti. Mutta näin ei käy, koska a) maahanmuuttoa puolustavilla on henkinen sharia-laki siitä miten asiasta keskustellaan ja sen mukaan mennään laput silmillä ja allah -huutojen sijaan kajautellaan "maahanmuutto, maahanmuuttoa lisää, maahanmuutto pelastaa".

Siinä ei kymmenet, sadat tai tuhannet ympärileikkausket tai raiskaukset paljoa paina, kun tällaiset hörhelöt saavat keskenään taputella toisia selkään maahanmuuton ihanuudella. Ja ajatella, että kaikki tämä heidän taputtelu sataa nuorten mamumiesten laariin, joka on se ryhmä, joka terrorisoi naisiaan.

Sainkohan minäkin persu- ja rasistileiman? Otan sen kunnianosoituksena vastaan, jos vaihtoehtona on olla selittelemässä raiskaajien ja ympärileikkaajien toimia. Hyi, että oksettaa tuo naisten asema Ruotsissa. En usko, että tuon massakidutuksen syyllisiä tullaan rankaisemaan, koska sehän on rasisimia ja uhrit vain naisia. Huomatkaa, että naisen asema on Ruotsissa todistetusti alistettu tälle, jos ei tapauksen paljastuminen johda suuriin oikeudenkäynteihin ja koviin tuomioihin.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Mun mielestä täällä puhuttiin pikkutyttöjen silpomisesta kunnes sinä saavuit paikalle "ymmärtämään" ja ilmoitit että silpojien paheksujat ovat "persuja". Minäkin taidan liittyä tuohon persusakkiin.

Ei jumalauta. Ei taida mennä hissi yläkertaan. Missähän kohtaa olen ymmärtänyt silpomista? Persu olet yksinkertaisuutesi vuoksi.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Ei jumalauta. Ei taida mennä hissi yläkertaan. Missähän kohtaa olen ymmärtänyt silpomista? Persu olet yksinkertaisuutesi vuoksi.

Sinä olet ilmeisesti Vihreä terävyytesi takia. Missä vaiheessa sanoin sinun ymmärtävän silpomista?

Tossa edellä oli puhetta silpomisesta, saavuit paikalle ymmärtämään sen että vähän kaikki osapuolet tekevät pahoja juttuja, niin suomalaiset kuin somalit jne ja viestiesi perusteella yritit kääntää keskustelun pois nimenomaan tuosta silpomis-asiasta joka täällä oli puheena. Eihän siitä tietenkään voi eikä saa keskustella koska sitä ei suomalaiset tee ja koska me suomalaiset teemme monia pahoja juttuja muuten kuten esim hakkaamme vaimojamme siispä puhukaamme siitä.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Sinä olet ilmeisesti Vihreä terävyytesi takia. Missä vaiheessa sanoin sinun ymmärtävän silpomista?

Tossa edellä oli puhetta silpomisesta, saavuit paikalle ymmärtämään sen että vähän kaikki osapuolet tekevät pahoja juttuja, niin suomalaiset kuin somalit jne ja viestiesi perusteella yritit kääntää keskustelun pois nimenomaan tuosta silpomis-asiasta joka täällä oli puheena. Eihän siitä tietenkään voi eikä saa keskustella koska sitä ei suomalaiset tee ja koska me suomalaiset teemme monia pahoja juttuja muuten kuten esim hakkaamme vaimojamme siispä puhukaamme siitä.

Mikäli eväitä ei asialliseen keskusteluun ole niin sitten voidaan ruveta huutelemaan. Minulla ei kuitenkaan ole sellaiseen tarvetta. Sanoinpahan vaan, että yleistykset on ikäviä ja eivät edistä ongelmatilanteiden ratkomista. Tein esimerkkinä yleistyksen suomalaisista ja heti tuli ihan saatanan paha mieli muutamille.

Mutta anteeksi, että tulin tänne häiritsemään. Jatkakaa toki rinkirunkkausta vastedes keskenänne. Sittenhän keskustelu muuttuu sujuvaksi kun kaikki on samaa mieltä ja epäilevät voidaan tuomita vaikka trolleiksi tai kommareiksi. Näinhän tämä Hommafoorumillakin toimii, mutta sieltä nämä epäilijät saavat bännit.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Action Bronson on malliesimerkki tapauksista, joita kuvasin edellisessä viestissä. Ei mitään kommentoitavaa itse asiaan (totaalitäärinen ympärileikkausjärjestelmä), vaan jauhaa keskustelun vääristymisestä (ei ole hedelmällistä keskustella eroista).

Sitten itku-potku-raivareiden kautta muut haukkuen lopetetaan keskustelu (toki ylemmyydentunteen kera).

Edelleen väitän, että tämän mokutuksen seurauksena naisten ihmisarvo on kokemassa massiivisen romahduksen, josta alkaa merkkejä ilmaantua eri puolilta. En vaan millään voinut edes pahimmissa kuvitelmissa ajatella toiminnan olevan niin järjestäytynyttä kuin Norrköpingin tapaus näytti. Ruotsissa testataan oikeusjärjestelmää ja katsotaan onko halua tuomita naisten silpomista vai annetaanko suunnan huonontua hiljaisella hyväksynnällä.

Actionbronsonin asenteella varustetut henkilöt eivät ilmeisesti näe mitään yhteiskunnallista muutosta naisten asemassa tai sitten he eivät siitä välitä. Kertoisitko Actiobronson, mitä ajattelet tuosta massiivisesta ympärileikkaustapauskesta ja mitkä tekijät ovat mielestäsi johtaneet siihen. Ajattele kirjoitusvaiva vaikka moukkien ja persujen sivistämisenä. Myönnän olevani tyhmä ja yksinkertainen (vaikken olekaan persu) joten kerro nyt älykkäänä keksustelijana ymmärrettävä selitys Ruotsin menolle.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

Käsittääkseni tämän keskustelun aihepiiri ei ole rajattu ympärileikkauksiin. Jotenkin huvittaa kun persu yrittää esittää olevansa naisten asialla. Kaikki feministit kuitenkin järjestäen haukutaan pystyyn. Todellisuudessa ei nytkään kiinnosta ympärileikkauksen uhrit vaan teoilla mässäily. Persua luultavasti harmittaisi jos tuollainen väkivalta saataisiin loppumaan.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Mikäli eväitä ei asialliseen keskusteluun ole niin sitten voidaan ruveta huutelemaan. Minulla ei kuitenkaan ole sellaiseen tarvetta.

Asiallinen keskustelu on ilmeisestii makuasia

Ei jumalauta. Ei taida mennä hissi yläkertaan. Missähän kohtaa olen ymmärtänyt silpomista? Persu olet yksinkertaisuutesi vuoksi.

vai onko niin, että oikea mielipide sallii hieman suuremman liikkumavaran sanavalinnoissa?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvä Action Bronson, eipä kristallipallosi kovin kirkas ole...

En kerta kaikkiaan tiedä, mitä tässä enää sanoisi, muuta kuin sen että eipä sinua itse ongelma, joka henkii merkittävää yhteiskunnallista muutosta, hirveästi kiinnosta. Jos nyt joitakin minun väitteistä edes hieman haastaisit, luulisi tuollasien ripulin helposti olevan kumottavissa ihan faktoillakin.

Rasisti- ja persuleimat arvasin saavani, mutta että vielä naistenvihaajakin...
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Sanoinko minä näin? En sanonut, mutta ole hyvä ja esitä marttyyriä. Siinä persut on aina olleet omimmillaan.

No, mitäs tässä tuumitkaan...

Todellisuudessa ei nytkään kiinnosta ympärileikkauksen uhrit vaan teoilla mässäily. Persua luultavasti harmittaisi jos tuollainen väkivalta saataisiin loppumaan.

Ehkäpä tulkintani oli perusteltu.

Alan taipua siihen, että kyseessä onkin actionbronsonin osalta pelkkä trollaaja. Ei voi muuten olla niin yksinkertainen että jauhaisi tuolla tavalla itse keskustelusta, eikä asiasta. Toisaalta, vähän tuollaistahan se argumentointi tapaa olla silloin kun huomaa olevansa ilman faktoja ja epätoivoisesti yrittää jankata asiasta niin että faktat hämärtyisi.

Se, mitä toivon tässä vilpittömästi, on että vaikka et uskoisi minun vilpittömästi toivovan kidutuksen loppumista, niin sinä sentään ajattelisit ympärileikkausten ja muun naisen alistamisen olevan tuomittavaa ja että yhteiskunnan tulisi tiukasti karsia tällainen orjuuttaminen.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Jotenkin huvittaa kun persu yrittää esittää olevansa naisten asialla. Kaikki feministit kuitenkin järjestäen haukutaan pystyyn.

Voihan asian halutessaan noinkin ymmärtää. Se, että persu, tai vain mies, on kyllästynyt feministien vääristeleviin jankutuksiin siitä kuuluisasta 80:stä sentistä, kuinka on lasikattoa ja muuta naisten syrjintää, tai kuinka lähisuhdeväkivallasta puhutaan käytännössä pelkästään naisiin kohdistuvana väkivaltana, ei tarkoita, etteikö hän vastustaisi naisiin kohdituvaa väkivaltaa tai sortoa.


Todellisuudessa ei nytkään kiinnosta ympärileikkauksen uhrit vaan teoilla mässäily.

Tämä on kyllä pahimman luokan riman alitus. Taas kerran esitetään faktana se, mitä oletetaan toisten ajattelevan.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Toisaalta, vähän tuollaistahan se argumentointi tapaa olla silloin kun huomaa olevansa ilman faktoja ja epätoivoisesti yrittää jankata asiasta niin että faktat hämärtyisi.
Sinä varmasti tiedät mistä puhut. Olen vakuuttunut.

Se, mitä toivon tässä vilpittömästi, on että vaikka et uskoisi minun vilpittömästi toivovan kidutuksen loppumista, niin sinä sentään ajattelisit ympärileikkausten ja muun naisen alistamisen olevan tuomittavaa ja että yhteiskunnan tulisi tiukasti karsia tällainen orjuuttaminen.

Toivon, että tämä loppuisi. Toivon, että myös että osaisit käydä keskustelua muuallakin kuin omalla mukavuusalueellasi - naisten ympärileikkauksien parissa. Vaikka toisin yrität antaa ymmärtää niin tämän keskustelun aihe on Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Mikäli eväitä ei asialliseen keskusteluun ole niin sitten voidaan ruveta huutelemaan.

Eipä sulla näytä olevan. Edellinen viestisi minulle oli seuraavanlainen:
Ei jumalauta. Ei taida mennä hissi yläkertaan. Missähän kohtaa olen ymmärtänyt silpomista? Persu olet yksinkertaisuutesi vuoksi.

Vai onko tuo käsityksesi "asiallisesta keskustelusta"? Toisaalta voisit vastata kysymykseeni: missä vaiheessa väitin sun ymmärtävän silpomista vai onko kysymys liian vaikea?

Edit. luin jälkikäteen ketjua pidemmälle ja huomaan juuri että Geezer on huomauttanut samasta asiasta kuin minä. Jos olisin huomannut tuon aiemmin, olisin jättänyt tämän viestin kirjoittamatta mutta olkoon nyt.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Vai onko tuo käsityksesi "asiallisesta keskustelusta"?

Kävi vanhanaikaisesti. Pahoittelut omasta puolesta.

“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience.”
 

Hans Geering

Jäsen
Suosikkijoukkue
Doncaster Spinners
Onko muuten jollain tietoa missä määrin tyttöjä leikellään tuolla Afrikan sarvessa suhteessa näihin eurooppaan pakolaisina tulleisiin? Meinaan, että jos Euroopassa asuvia leikellään/lähetetään leikattavaksi vähemmän niin eikös se ole hyvä asia?
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Tää on kyllä hauskaa luettavaa.

Jos näiden esiintulleiden tyttöjen ympärileikkaustapausten takia ei ole valmis tuomitsemaan kaikkia muslimeja ja somaleita alimpaan helvettiin ja puhu kaikkien muslimien ja neekereiden karkoittamisen puolesta niin on suvaitsevainen visvahippi joka itse asiassa nauttii raiskaamisesta ja tyttöjen silpomisesta.

Britanniassa näistä tapauksista puhutaan mediassa kyllä avoimesti. Nyt jopa The Muslim Council of Britain sanoo tyttöjen ympärileikkausten olevan muslimien arvojen vastaista toimintaa Evening Standard lehden uutisen mukaan. Järjestö alkaa järjestämään valistusta moskeijoissa, sekä muslimiyhteisöissä. Yksi islaminuskon perusajatuksista on se, että ihmisen ei tulisi satuttaa itseään eikä muita.

Ihan fiksua toimintaa Briteissä kyllä. Kyllä tuo varmasti Suomessakin jossain vaiheessa nostetaan tapetille, sen verran sairasta tuo ympärileikkaus"perinne" kyllä on.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Toivon, että tämä loppuisi. Toivon, että myös että osaisit käydä keskustelua muuallakin kuin omalla mukavuusalueellasi - naisten ympärileikkauksien parissa. Vaikka toisin yrität antaa ymmärtää niin tämän keskustelun aihe on Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

Tyttöjen sukupuolielinten silpominenhan on monikultturisuuden Suomeen mukunaan tuoma vitsaus, ja käy ainakin minun mielestäni otsikon alle aivan mainiosti. Ehkä olisi hyvä saada tähän keskusteluun myös niitä monikulttuurisuuden positiivisia puolia, joita voisi puntaroida silpomista, pakkoavioliittoja, uskonnillista radikalisoitumista tai surkeaa työllistymistä vastaan.

Työllistymisestä sen verran, että syy äidinkielenään somalia puhuvien heikolle työllistymiselle on viimeaikoina tavattu esittää rasisimia. Johtuuko siitä, että heikko kielitaito ja muut syyt alkavat jo menettää teräänsä - en tiedä. Jos rasismi on todellakin oikea syy, niin täytyy vain ihmetellä miksi somalit kokeavat enemmän syrjintää kuin naapurimaasta Etiopiasta lähtöisin olevat? Vuonna 2010 nimittäin työikäisista somalinkielisistä miehistä ansiotyössä oli 24%, kun taas Etopiasta saapuneista miehistä töissä kävi yli 70%.

Optula - Maahanmuuttajat rikosten uhreina ja tekijöinä.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Jos näiden esiintulleiden tyttöjen ympärileikkaustapausten takia ole valmis tuomitsemaan kaikkia muslimeja ja somaleita alimpaan helvettiin ja puhu kaikkien muslimien ja neekereiden karkoittamisen puolesta niin on suvaitsevainen visvahippi joka itse asiassa nauttii raiskaamisesta ja tyttöjen silpomisesta.

Tämä käy mielenkiintoiseksi. Ylläolevan perusteella olen suvaitsevainen visvahippi. Tuota en aiemmin tiennytkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös