Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 112 397
  • 24 186

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Rasististen ajatusten ylöskirjaus tenttivastauksiin on jo teko, eikä pelkkä ajatus.

Siitä olen kanssasi samaa mieltä, ettei sanan- ja mielipiteenvapautta pidä rajoittaa tällä innolla, millä sitä nyky-Suomessa halutaan rajoittaa.

Kyllä, mutta §12 sallii myös senkin. Ja keskusteluhan lähti siitä kun toinen keskustelija totesi rasismin väärinajatteluksi.

Ja ihan nyt lopetukseksi selvyyden vuoksi, en ole mikään rasismin puolestapuhuja, mutta juuri tällainen epämääräinen uutisointi "kirjoitettiin rasistisia kannanottoja" on tosiaan vähän kyseenalaista etenkin kun ei anneta esimerkkejä niistä kannanotoista.

Ja mitä tuohon rasismirikos-asiaan tulee, tosiaan on yllättävän vähän käsitelty asia että maahanmuuttajat ovat tuossakin asiassa yliedustettuja väestönosuuteensa suhteessa. Tämä asettaa koko konseptin "Suomen ja suomalaisten rasistisuudesta" vähän hankalaksi, jos kerta maassa olevat ulkomaalaiset ovat siis rikostilastolla mitattuna rasistisempia kuin suomalaiset.
Mielenkiintoiseksi asian tekee myös se kun lähtee tarkastelemaan lukuja syvemmin, tulee ilmi että esim. somalivähemmistö on useinmiten rasististen tekojen kohteena mutta toisaalta ilmeisesti väestönosuuteensa suhteutettuna myös syyllistyy niihin enemmän kuin muut ryhmät. Toisaalta uskontoryhmistä kristityt on suurin uhri-ryhmä, mikä on varsin kiintoisa huomio.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vaikka liberaalia talouspolitiikkaa ym. yleensä kannatankin, niin tämä ei yllä olevien tarinoiden mukaan taida oikein Ruotsissa toimia. Ehkä se olen vain minä, mutta kyllä itseäni harmittaa, että ilmeisesti täytyy etukäteen tietää kuinka paljon taksin kuuluisi maksaa suunnilleen kun Ruotsissa taksia käytän. Tämä nyt ei kuitenkaan esimerkiksi turistille ole täysin mahdollista.

Höpsistä. Sehän riittää, että tietää mitä ITSE on valmis tietystä logistisesta suoritteesta maksamaan palveluntarjoajalle. Kuluttaja siis itse määrittelee tarpeensa arvon. Sitten se on ota tai jätä. Helppoa kuin mikä. Parempi on se vahinko, että joku ajattelukyvytön tulee pumpatuksi kuin se että tiedostavat kansalaiset joutuisivat säännöstelyn uhreiksi. Suomessa taksiala on tietyllä tavalla "pöhöttynyt". Esimerkiksi kalustoa ei "ajeta loppuun", mistä aiheutuu pääomavuotoa jonka kustantavat kollektiivisesti KAIKKI matkustajat. Ne, jotka vaativat tasoa ja ne joille riittää se että saa luunsa ja matkalaukkunsa paikasta a paikkaan b.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
No se onkin älyllisesti rehellinen tapa toimia. Minä luonnollisesti katson kokonaisuuden.

Ja minä lainasin yhden lauseen johon puutuit, mikä tässä on nyt kummallista?

"KORKEIN HÄLYTYSTILA, VÄÄRINAJATTELUA HAVAITTU!
"Jotkut opiskelijat ovat ilmaisseet rasistisia kantoja tenttivastauksissa"
KORKEIN HÄLYTYSTILA, VÄÄRINAJATTELUA HAVAITTU!"

Sinä aloitit noinkin fiksulla tavalla sen jälkeen kun linkkasit tuon uutisen. Siirtyikö ne ajatukset jotenkin telepaattisesti sinne koepaperille, samalla tavalla kuin ulosteet tutkijoiden koti-ovelle ja häirintä ja rasistinen käytös opetustiloihin.

§12, olet ilmeisesti yhä perustuslakia vastaan. Alusta alkaen pyrin ottamaan esille sen että uutisoinnissa otettiin esille tuollainen kyseenalainen asiankohta, mihin taas reagoit hyvin voimakkaasti. En ole sanallakaan ottanut kantaa uutisen muuhun sisältöön, joten en ymmärrä miksi minun pitäisi sitä edes käsitellä?

Jotta itse ongelma voidaan ikinä ratkaista, pitää pelikenttä pystyä määrittelemään ja siinä asiassa ei mitenkään auta jonkinlainen ajatusrikollisuuden käsitteen lanseeraaminen. Tosiasiassa kun miltei jokainen meistä on jollain tasolla rasisti tai vähintään syrjivä ja ennakkoluuloinen, suurin osa ei vain ymmärrä sitä vaan luulee että oma ennakkoluuloisuus on jotenkin olennaisesti erilaista ennakkoluuloisuutta kuin pahojen rasistien.

No nythän sen sanoit jo itsekin, eli Suomessa ei ole mitään todellista ongelmaa mamujen kanssa. Jo mörkövapaan alueen valinta riittää "ongelman" välttämiseen. Kiitos, tämän halusinkin kuulla.

En ymmärrä miksi puhut mamuista, sinä otit esille viholliset ja leikkisästi vastasin möröistä, olen varsin varma ettei mörköjä tosiaan täällä alueella liiku. Jos ajatusmaailmasi on kummallisen bipolaarinen ja mustavalkoinen, en valitettavasti voi auttaa kun edes huumori ei toimi. Jos olet eri mieltä, osoita toki virhe argumentoinnissani.

Tosin ongelma kyllä on siinä että kaikilla ei ole mahdollisuutta valita asuinpaikkaansa.

Pystymmepäs, helpostikin. Rajat auki ja ongelma korjaantuu itsessään. Suomalaiset ovat laiskaa sakkia lisääntymään.

Niin, nytten sitten hieman haastavampi matemaattinen ongelmanratkaisu onkin että voidaanko sanoa rasismin tällöin vähenevän jos maahan tulee enemmän väestöä joka tilastollisesti syyllistyy enemmän rasistisiin rikoksiin?
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja minä lainasin yhden lauseen johon puutuit, mikä tässä on nyt kummallista?
...

§12, olet ilmeisesti yhä perustuslakia vastaan. Alusta alkaen pyrin ottamaan esille sen että uutisoinnissa otettiin esille tuollainen kyseenalainen asiankohta, mihin taas reagoit hyvin voimakkaasti. En ole sanallakaan ottanut kantaa uutisen muuhun sisältöön, joten en ymmärrä miksi minun pitäisi sitä edes käsitellä?

Kokonaisuus aukeaa paremmin jos ei poimi tekstistä vain yhtä irrallista lausetta. Asiakohdan kyseenalaisuudesta voidaan olla montaa mieltä, mutta lehtijutussa olleen kontekstin mukaan tenttivastauksissa on esiintynyt rasistisia kannanottoja. Tämä taas merkitsee todennäköisesti joko a) sitä, että asia mainittiin lehtijutussa deltajina b) tenttivastauksien kannanotot ovat täyttäneet myös aiemmin jutussa mainitut häirinnän kriteerit.

Sinä olet ilmeisesti edelleen perustuslakia vastaan, rasistinen häirintä ei ole sallittua. Sananvapaus ei ole mikään "vapaudu vankilasta" kortti. On meillä myös liikkumisvapaus, perustuslaissa 9§, mutta se ei tarkoita oikeutta juosta ohikulkijoita päin.

Jotta itse ongelma voidaan ikinä ratkaista, pitää pelikenttä pystyä määrittelemään ja siinä asiassa ei mitenkään auta jonkinlainen ajatusrikollisuuden käsitteen lanseeraaminen.

Olenko maininnut jotain ajatusrikollisuuden lanseeraamisesta? En löydä mainitunlaista tekstiä mistään. Voit varmasti avittaa tässä. "Rasismi on väärinajattelua" on henkilökohtainen mielipiteeni.

Tosiasiassa kun miltei jokainen meistä on jollain tasolla rasisti tai vähintään syrjivä ja ennakkoluuloinen, suurin osa ei vain ymmärrä sitä vaan luulee että oma ennakkoluuloisuus on jotenkin olennaisesti erilaista ennakkoluuloisuutta kuin pahojen rasistien.

Suurimman osan oma ennakkoluuloisuus on olennaisesti erilaista ennakkoluuloisuuttta kuin pahojen rasistien.

En ymmärrä miksi puhut mamuista, sinä otit esille viholliset ja leikkisästi vastasin möröistä, olen varsin varma ettei mörköjä tosiaan täällä alueella liiku.

...

Jos ajatusmaailmasi on kummallisen bipolaarinen ja mustavalkoinen, en valitettavasti voi auttaa kun edes huumori ei toimi. Jos olet eri mieltä, osoita toki virhe argumentoinnissani.

Jos kontekstia ja lainaamasi kohtaa miettisi muutaman sekunnin, jopa hieman huonompiosaisempi suomalainen tajuaisi asiayhteyden. En voi tehdä kaikkea puolestasi.

Mitä edes tarkoittaa "kummallisen bipolaarinen ja mustavalkoinen" ?
Mutta koska kysyit, niin ajatusmaailmani ei ole edes "tavallisen" bipolaarinen saati mustavalkoinen. Mitä huumoriin tulee, niin eipä toiminut, se ei ehkä ole leipälajisi.
Mikäli sinun ajatusmaailmasi taas on muukalaispelkoinen ja vainoharhainen, en minä voi auttaa sinua.

Tosin ongelma kyllä on siinä että kaikilla ei ole mahdollisuutta valita asuinpaikkaansa.

Kyllä on. 9§

Niin, nytten sitten hieman haastavampi matemaattinen ongelmanratkaisu onkin että voidaanko sanoa rasismin tällöin vähenevän jos maahan tulee enemmän väestöä joka tilastollisesti syyllistyy enemmän rasistisiin rikoksiin?

Ei rasismin väheneminen ollut pointti vaan suomalaisten vaihtaminen jotta suomalaisten lonkerot eivät ylety saastuttamaan maahanmuuttajia. Lue aikaisempia postauksiasi niin tiedät mitä olet kirjoittanut.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kokonaisuus aukeaa paremmin jos ei poimi tekstistä vain yhtä irrallista lausetta. Asiakohdan kyseenalaisuudesta voidaan olla montaa mieltä, mutta lehtijutussa olleen kontekstin mukaan tenttivastauksissa on esiintynyt rasistisia kannanottoja. Tämä taas merkitsee todennäköisesti joko a) sitä, että asia mainittiin lehtijutussa deltajina b) tenttivastauksien kannanotot ovat täyttäneet myös aiemmin jutussa mainitut häirinnän kriteerit.

Aika tiukkoja oletuksia, kuitenkin annetun tiedon valossa perusteettomia. Jatka vain omaa spekulointiasi, itse keskityn faktoihin, eli siihen että lehti uutisoi ns. ajatusrikollisuudesta, toistaiseksi ei ole tiedossa liittyvätkö kaikki teot toisiinsa (no, tietenkin todennäköisesti näin on mutta voi hyvin olla että kyse ei ole edes samoista henkilöistä ja kontekstikin on eri). Siitä huolimatta, rasistiset kannanotot tenttivastauksissa ovat täysin ok.

Sinä olet ilmeisesti edelleen perustuslakia vastaan, rasistinen häirintä ei ole sallittua. Sananvapaus ei ole mikään "vapaudu vankilasta" kortti. On meillä myös liikkumisvapaus, perustuslaissa 9§, mutta se ei tarkoita oikeutta juosta ohikulkijoita päin.

En vieläkään ole ottanut mitään kantaa rasistiseen häirintään, oletko ihan varma että osaat lukea koska kokoajan kuvittelet minun puhuvan rasistisesta häirinnästä siinä missä olen alusta alkaen kommentoinut vain ja ainoastaan rasististen kannanottojen kirjoittamista tenttivastauksiin ja kommenttiasi niihin liittyen.

Olenko maininnut jotain ajatusrikollisuuden lanseeraamisesta? En löydä mainitunlaista tekstiä mistään. Voit varmasti avittaa tässä. "Rasismi on väärinajattelua" on henkilökohtainen mielipiteeni.

Niin ja mielipiteesi on sellainen että et hyväksy perustuslain antamaa mielipiteen vapautta. Tämä juuri tarkoittaa ajatusrikollisuutta, mielestäsi jotkut ajatukset eivät ole perustuslain suojan alla. Ja ihminen joka ei kunnioita perustuslakia on aika vaarallinen ihminen yhteiskunnalle.

Suurimman osan oma ennakkoluuloisuus on olennaisesti erilaista ennakkoluuloisuuttta kuin pahojen rasistien.

Kerrotko esimerkkejä niin voimme pureutua niihin tarkemmin. Jos en anna puhelintani lainaan sitä pyytelevälle romanille, olenko ennakkoluuloinen vai rasisti jos syy (kuten varmasti lähes kaikilla ihmisillä) haluttomuuteeni on kysyjän etninen tausta.

Jos kontekstia ja lainaamasi kohtaa miettisi muutaman sekunnin, jopa hieman huonompiosaisempi suomalainen tajuaisi asiayhteyden. En voi tehdä kaikkea puolestasi.

Jos ja jos, faktojen valossa on kuitenkin ainoastaan selvää se että sinä puhuit vihollisista ja minä vastasin huumorilla.

Mitä edes tarkoittaa "kummallisen bipolaarinen ja mustavalkoinen" ?
Mutta koska kysyit, niin ajatusmaailmani ei ole edes "tavallisen" bipolaarinen saati mustavalkoinen. Mitä huumoriin tulee, niin eipä toiminut, se ei ehkä ole leipälajisi.
Mikäli sinun ajatusmaailmasi taas on muukalaispelkoinen ja vainoharhainen, en minä voi auttaa sinua.

Kyllä minä näen ajattelun aika mustavalkoisena jos puhut vihollisista siellä ja vääristä ajatuksista tuolla.

Kyllä on. 9§

Ehkä oletukseni heikosta lukutaidosta onkin oikea koska olet selvästi sekoittanut vapauden ja oikeuden mahdollisuuteen. Minullakin on vapaus ja oikeus matkustaa kuuhun, mutta ei mahdollisuutta, ymmärrätkö eron?

Ei rasismin väheneminen ollut pointti vaan suomalaisten vaihtaminen jotta suomalaisten lonkerot eivät ylety saastuttamaan maahanmuuttajia. Lue aikaisempia postauksiasi niin tiedät mitä olet kirjoittanut.

Mutta vaihtuvatko suomalaiset silloin varmasti? Entä he maahanmuuttavat ihmiset jotka ottavat kansalaisuuden, eikö heistä silloin tule suomalaisia?
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Kerrotko esimerkkejä niin voimme pureutua niihin tarkemmin. Jos en anna puhelintani lainaan sitä pyytelevälle romanille, olenko ennakkoluuloinen vai rasisti jos syy (kuten varmasti lähes kaikilla ihmisillä) haluttomuuteeni on kysyjän etninen tausta.

Tähän minäkin haluaisin vastauksen. Joskus kommentoin täällä, että mielestäni kaikki ihmiset ovat rasistisia. Ehkä pikkulapset tekevät poikkeuksen, mutta muuten ei löydy sellaista ihmistä tältä pallolta, joka ei suhtautuisi jollain ennakkoluulolla muita ihmisiä kohtaan. Onko ennakkoluulo siis eri asia kuin rasismi, vaikka tuo ennakkoluulo johtaa tekoon, jota ei tapahtuisi, jos ennakkoluuloa ei olisi?

Nimimerkki varjon esimerkkiä käyttäen: eikö ole rasistista olla lainaamatta puhelinta romanille, jos lainaa sitä jollekin "itsensä kaltaiselle"? Tuleeko ei-lainaamisesta rasistista vasta, jos kertoo ääneen syyn tälle?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Onko jollekin vielä epäselvää, mitä rasismi on?

Rasismi käsitteenä tarkoittaa ihmisryhmän arvottamista esimerkiksi ihonvärin, kansalaisuuden, etnisen alkuperän, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella alempiarvoiseksi kuin muut ihmisryhmät. Rasismi on siis ihmisryhmän tai sen jäsenen ihmisarvon alentamista. Perinteisesti rasismi on liittynyt rodulliseen syrjintään, mutta tänä päivänä sitä perustellaan kulttuurien välisillä eroilla: kulttuurierot nähdään perustavanlaatuisina ja vieras kulttuuri uhkana valtakulttuurille. Kulttuurien kohtaamisen tuloksena on kuitenkin syntynyt esimerkiksi tämän päivän suomalainen kulttuuri.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voiko rasisimi olla tiedostamatonta?

Eli onko yltiösuvaitsevainen maailmanparantaja pohjimmiltaan rasisti kun hän ajattelee ettei perus somalipakolainen pärjää elämässä ilman huomattavaa ylimääräistä huolenpitoa? Somalipakolainen pääsee ensin sotaa katkuun ja hoitaa itsensä tänne pohjolaan, missä virkakoneisto arvottaa hänet avuttomaksi ihmiseksi joka tarvitsee huomattavasti normaalia ihmistä enemmän sosiaaliturvaa yms. Tämä ajatteluhan tulee suoraa etnisen alkuperän myötä.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Eli onko yltiösuvaitsevainen maailmanparantaja pohjimmiltaan rasisti kun hän ajattelee ettei perus somalipakolainen pärjää elämässä ilman huomattavaa ylimääräistä huolenpitoa?

No ei oo! Oli sitten suvaitsevainen vaikka äitiinsä.

Somalipakolainen pääsee ensin sotaa katkuun ja hoitaa itsensä tänne pohjolaan, missä virkakoneisto arvottaa hänet avuttomaksi ihmiseksi joka tarvitsee huomattavasti normaalia ihmistä enemmän sosiaaliturvaa yms. Tämä ajatteluhan tulee suoraa etnisen alkuperän myötä.

Miten niin arvottaa? Eikai siinä ole mitään kummallista, jos tiedostetaan eri ongelmat pakolaisten vastaanotossa?
 

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Enhän minä ottanut kantaa mitenkään siihen kokonaisuuteen. Lainasin vain yhden kohdan uutisesta jossa annettiin lisätietoa näistä hyökkäyksistä.

Niinhän sinä lainasit. No, sanottakoon sen verran, että kaipa kukaan ei kiellä olemasta tenttivastauksissaan rasisti (tai ylipäätään ajattelemasta, miten haluaa). Itse en ainakaan kieltäisi. Mitä olen uutisointia asian tiimoilta nähnyt, ihmettelen kovasti, miksi tuo asia on STT:n uutisessa ikään kuin rinnastettu tuon kaiken muun mukaan. Toimittaja ei ole ehkä nyt aivan kartalla tässä ollut. Suoraa lainausta en ole nähnyt, jossa vaikkapa joku yliopiston henkilökunnan jäsen asiaa paheksuisi.

Ottaen huomion kaiken muun, mitä uutisoinnissa on käsitelty, on aika erikoista tarttua tuohon yhteen asiaan ja vieläpä "KORKEIN HÄLYTYSTILA, VÄÄRINAJATTELUA HAVAITTU!"- tavalla. Lisäksi ihmettelit, miten mainitsemaasi tilastoon ei kiinnitetä huomiota. Tämä on huvittavaa. Kuten aito ja vilpitön ideologi, et itse kiinnitä huomiota uutisessa mainittuihin seikkoihin, jotka eivät sinua miellytä tai sanomaasi edistä. No, keskustelun aiheiden ja käytetyn kielen hallinta on tietenkin aivan keskeistä kaikessa poliittisessa toiminnassa, joten kaipa sen täytyy näkyä täälläkin.

Nähdäkseni näissä uutisissa ei huomionarvoisinta suinkaan ole rasismi, vaan häirintä, joka kaventaa tutkijoiden konkreettisia mahdollisuuksia (kukapa paskaa postilaatikkoonsa haluaisi) harjoittaa riippumatonta ja avointa tutkimusta. Varjo hyvä, emme voi vaihtaa suomalaisia ihmisiä, mutta voimme tuomita tällaisen naurettavan toiminnan. Itse yrität näyttäytyä jonain mielipiteenvapauden puolustajana ja et samaan aikaan kiinnitä tähän asiaan mitään huomiota. Älä viitsi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Niinhän sinä lainasit. No, sanottakoon sen verran, että kaipa kukaan ei kiellä olemasta tenttivastauksissaan rasisti (tai ylipäätään ajattelemasta, miten haluaa). Itse en ainakaan kieltäisi. Mitä olen uutisointia asian tiimoilta nähnyt, ihmettelen kovasti, miksi tuo asia on STT:n uutisessa ikään kuin rinnastettu tuon kaiken muun mukaan. Toimittaja ei ole ehkä nyt aivan kartalla tässä ollut. Suoraa lainausta en ole nähnyt, jossa vaikkapa joku yliopiston henkilökunnan jäsen asiaa paheksuisi.

Niin no siis asian kyllä ymmärtäisi jos (ja ehkä kun) tenttivastaukset liittyvät itse häirintään, nythän ei kuitenkaan varsinaisesti ole annettu tietoa siitä ovatko asiat toisiinsa liittyviä ja toisaalta, minkälaisia nuo esitetyt kannat ovat. Ihmiset kun näkevät "rasismin" eri lailla, se mikä on toiselle maahanmuuttokritiikkiä on toiselle avointa rasismia, silti objektiivisesti katsottuna asia voi olla jotain muuta. Ja nythän pointti oli se että löytyi kyllä ihminen jonka mielestä ilmeisesti nuo tenttivastauksetkin olivat väärin.

Ottaen huomion kaiken muun, mitä uutisoinnissa on käsitelty, on aika erikoista tarttua tuohon yhteen asiaan ja vieläpä "KORKEIN HÄLYTYSTILA, VÄÄRINAJATTELUA HAVAITTU!"- tavalla. Lisäksi ihmettelit, miten mainitsemaasi tilastoon ei kiinnitetä huomiota. Tämä on huvittavaa. Kuten aito ja vilpitön ideologi, et itse kiinnitä huomiota uutisessa mainittuihin seikkoihin, jotka eivät sinua miellytä tai sanomaasi edistä. No, keskustelun aiheiden ja käytetyn kielen hallinta on tietenkin aivan keskeistä kaikessa poliittisessa toiminnassa, joten kaipa sen täytyy näkyä täälläkin.

Niin, ehkä tuon capseilla kirjoitetun kohdan läpi pystyy näkemään pienen sarkastisen pilkahduksen jokainen joka nyt on ylipäätänsä ikinä harrastanut verkkokeskusteluja. Tai ylipäätänsä, voi olla ettei koko tämä keskustelujuonne ole ihan vakavissaan kirjoitettua, oletan että jokainen pystyi tekemään sen tulkinnan heti alusta asti.

Lähinnä koko pointti on siinä että koko rasismi-kohu alkaa olemaan jo vähän älyttömissä mittasuhteissa ja ote realiteeteista tuntuu olevan kateissa niin medialta kuin ehkä kansalta yleisestikin. Yhä anekdoottina, minua on sanottu rasistiksi koska olen todennut (oman kompetenssini perusteella) että erään toisen ulkomailla olevan yrityksen työllä ei ole lisäarvoa omaan työhöni. Arvio voi olla kuinka väärä tahansa ja luulen itsestäni liikoja, mutta ihan rasistiksi en tiennyt itseäni ennenkuin sitä leimaa minulle tarjottiin.

Suomalaisten rasistisuutta kyllä jaksetaan rummuttaa uutisesta toiseen, mutta aika vähiin on jäänyt median analyysi siitä että rasistisia rikoksia tekevät myös ne maahanmuuttajaryhmät jotka ovat uhreina sellaisissa. Ja miten voi olla että puhutaan taas kerran kymmenkertaisista määräosuuksista.


Nähdäkseni näissä uutisissa ei huomionarvoisinta suinkaan ole rasismi, vaan häirintä, joka kaventaa tutkijoiden konkreettisia mahdollisuuksia (kukapa paskaa postilaatikkoonsa haluaisi) harjoittaa riippumatonta ja avointa tutkimusta. Varjo hyvä, emme voi vaihtaa suomalaisia ihmisiä, mutta voimme tuomita tällaisen naurettavan toiminnan. Itse yrität näyttäytyä jonain mielipiteenvapauden puolustajana ja et samaan aikaan kiinnitä tähän asiaan mitään huomiota. Älä viitsi.

En voi kuin lähinnä naurahtaa sille vakavuudelle millä tasolla tätäkin asiaa nyt analysoit. Käsittääkseni en ole missään kohtaan ollut tuomitsematta tuota häirintäpuolta, en ole edes vaivautunut ottamaan siihen kantaa koska toiminta on selvästi rikollista ja siksi tuomittavaa. Mutta toisaalta hieman epäselvää yhä on, onko häirintä varsinaisesti rasistista, vai onko motiivi joku muu.

Mutta ne tenttivastaukset irrallisina asioina eivät silti sitä ole ja pelkästään se että asiasta uutisoidaan vain korostaa jo koko rasistisen ajattelun "vääryyttä" mistä on sitten vain veteenpiirretty viiva siihen että kaikki maahanmuuttokritiikki leimataan vain puhtaasti rasismiksi ja siten saadaan keskustelu lakaistua marginaaliin.
On aika suuri arvovalinta kumpi on oikeastaan suurempi asia, se että tehdään rasistista häirintää, vai että rasistisen häirinnän verukkeella yritetään saada jonkinlainen ajattelu rinnastettua laittomaksi. Tieteenteon kannalta kun kuitenkin tuollainen käytännössä yksittäistapauksena ilmenevä häirintä on paljon pienempi ongelma kuin se että ajattelua ja ilmaisunvapautta yleensä aletaan rajoittamaan.

Ihan vain varmuuden vuoksi, pystytkö itse antamaan vastauksen kysymykseeni rasistisuudestani tuossa puhelimenlainaus-esimerkissä ja entä miten itse toimisit (siis oikeasti, harva ihminen tosin uskaltaa sanoa tällaisissa asioissa oikeaa mielipidettään mutta rohkeasti vain).
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kysymystä ei esitetty minulle mutta katson, että kysymyksen luonteen tähden voin vastata siihen varsin hyvin.

Ihan vain varmuuden vuoksi, pystytkö itse antamaan vastauksen kysymykseeni rasistisuudestani tuossa puhelimenlainaus-esimerkissä ja entä miten itse toimisit (siis oikeasti, harva ihminen tosin uskaltaa sanoa tällaisissa asioissa oikeaa mielipidettään mutta rohkeasti vain).

Jos esim. romani tai somali tai vaikkapa turkkilainen tulee lainaamaan minulta puhelinta niin ikäväkseni on todettava, että en heille lainaa puhelinta ja syykin on hyvin selkeä, en nimittäin usko, että saisin puhelintani hyvällä takaisin vaan pahimmassa tapauksessa sen viedään minulta ja saan vieläpä turpiini. Tosin enpä lainaa puhelinta jollekin suomalaiselle lökäpöksyllekään.

On kuitenkin poikkeuksia joissa voisin kuvitella lainaavani pikaisesti puhelinta myös somalille (tai romanille) ja tällainen tilanne on se, että olemme samassa työpaikassa ja hän on työkaverini ja hänen on ilmoitettava pikaisesti jokin hätäasia läheiselleen (perheenjäsenelle). Tällaisessa tilanteessa riski puhelimen katoamiselle on pieni, joten uskallan ottaa kyseisen riskin. En mitään maratonpuheluita anna soittaa vaan muutaman minuutin ilmoitusluontoisen puhelun. Tämä poikkeustapaus pätee toki muihinkin ryhmiin joille en muutoin lainaisi puhelinta.

Jos joku em ryhmistä tarvitsee apua esim. hätänumeroon soittamisen suhteen niin mieluiten hoidan puhelun itse heidän opastuksella.

En kiellä olevani ennakkoluuloinen ja joidenkin mielestä käyttäytymiseni voi olla jopa rasistista - heille se ilo suotakoon - mutta katson, että omaa etua ajaakseni minun on parempi toimia valitsemallani strategialla.

vlad.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jos esim. romani tai somali tai vaikkapa turkkilainen tulee lainaamaan minulta puhelinta niin ikäväkseni on todettava, että en heille lainaa puhelinta ja syykin on hyvin selkeä, en nimittäin usko, että saisin puhelintani hyvällä takaisin vaan pahimmassa tapauksessa sen viedään minulta ja saan vieläpä turpiini. Tosin enpä lainaa puhelinta jollekin suomalaiselle lökäpöksyllekään.

Mikä esti sinua kirjoittamasta:

- En yleensä lainaa koskaan puhelintani tuntemattomille.
Miksi tehdä asiasta niin monimutkainen?

Minä en lainaa puhelintani tuntemattomille. Mutta voisin tehdä sen tilanteessa, jossa kysyjä on uskottava. Esim. hätätilanteessa. Ja näin ikään, sukupuoleen tai etniseen alkuperään katsomatta.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mikä esti sinua kirjoittamasta:

- En yleensä lainaa koskaan puhelintani tuntemattomille.
Miksi tehdä asiasta niin monimutkainen?

Siksi koska voin lainata puhelinta tuntemattomalle!

Voisin kertoa useitakin esimerkkejä tilanteissa joissa voisin kuvitella lainaavani puhelimen tuntemattomalle ihmiselle tai vähintäänkin soittavani hänen puolesta tärkeän puhelun mutta en kuitenkaan kerro, koska se on täydellisen turhaa toimintaa tässä ketjussa. Nykyään vaan tulee enää hyvin harvoin kodille tilannetta jossa puhelimen joutuisi lainaamaan kun melkeinpä kaikilla on kännykät, myös ikäihmisillä.

Ja jos luit kysymyksen joka esitettiin, se lähti liikkeelle olettamuksesta, että puhelinta ei lainata kaikille mutta ymmärtääkseni kuitenkin joillekin, joten siksi - sinun mielestä - monimutkainen ja perusteltu vastaus.

Miksi muuten kuvittelit, että kaikki toimisivat samoin kuten sinä, eli eivät yleensä lainaa koskaan puhelinta tuntemattomille ihmisille?

vlad.
 

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmiset kun näkevät "rasismin" eri lailla, se mikä on toiselle maahanmuuttokritiikkiä on toiselle avointa rasismia, silti objektiivisesti katsottuna asia voi olla jotain muuta.... ...Lähinnä koko pointti on siinä että koko rasismi-kohu alkaa olemaan jo vähän älyttömissä mittasuhteissa ja ote realiteeteista tuntuu olevan kateissa niin medialta kuin ehkä kansalta yleisestikin... ...Mutta toisaalta hieman epäselvää yhä on, onko häirintä varsinaisesti rasistista, vai onko motiivi joku muu... ...Mutta ne tenttivastaukset irrallisina asioina eivät silti sitä ole ja pelkästään se että asiasta uutisoidaan vain korostaa jo koko rasistisen ajattelun "vääryyttä" mistä on sitten vain veteenpiirretty viiva siihen että kaikki maahanmuuttokritiikki leimataan vain puhtaasti rasismiksi ja siten saadaan keskustelu lakaistua marginaaliin... ...Ihan vain varmuuden vuoksi, pystytkö itse antamaan vastauksen kysymykseeni rasistisuudestani tuossa puhelimenlainaus-esimerkissä ja entä miten itse toimisit (siis oikeasti, harva ihminen tosin uskaltaa sanoa tällaisissa asioissa oikeaa mielipidettään mutta rohkeasti vain).

Poimin tuosta viestistäsi oman vastaukseni kannalta keskeisiä asioita (pahoittelen pötkömuotoa ekonomisista syistä). Niin, tässä asiassa olisi syytä kaiketi erottaa kaksi asiaa toisistaan: 1.) väite siitä, että jotkut henkilöt ovat rasistisia; 2.) väite siitä, että nämä henkilöt häiriköivät tutkijoita, joiden tutkimusalueeseen mm. maahanmuuttoon liittyvien ilmiöiden tutkinta kuuluu. Suomessa on julkisessa keskustelussa puhuttu rasismista jo pitkään. Useasti aivan päin helvettiä. Termistä "rasismi" on tullut lähinnä negatiivisen arvostusmielleyhtymän aikaansaava sana, joka tarkoittaa käytännössä mitä tahansa syrjivää asennetta. Hyvinä esimerkkeinä hölmöt "ikärasismi" yms. väännökset, joihin jotkut sortuvat, koska ko. käyttötapa heijastelee arkikielenkäytössä tapahtuneita muutoksia. En pidä tällaisesta käytöstä, koska se aiheuttaa sekaannuksia monella tasolla.

Eli, viime aikoina on puhuttu paljon sananvapaudesta, mielipiteenvapaudesta sekä välillä jopa poliittisesta terrorista eli voimankäytön avulla tapahtuvasta toiminnasta, jolla pyritään vaikuttamaan poliittisten mielipiteiden muodostukseen, poliittisen järjestäytymiseen yms. Huomiollepantavaa on se, että motiivi ei toki ole tällöin "rasistinen", oli urpo häiriköinnin taustalla kuinka rasistinen itse tahansa. Ei ole siis rasismia pyrkiä vaikuttamaan maahanmuuttoa tutkivan henkilön haluun tehdä tutkimusta. Kyseiset toimet voivat sen sijaan kummuta asennemaailmasta, joka on rasistinen. Eli (nämä eivät ole mitään määrittelyjä, ihan vain kyseessä on asiaa koskeva esimerkkihavainnollistus): Henkilö "vihaa" eri etnisyyteen kuuluvia henkilöitä omaten heitä koskevia ennakkoluuloja, joiden alkusyy piilee yksinkertaisesti heidän etnisyydessään (huom, terminä etnisyys pitää sisällään historian, syntypaikan yms. lisäksi myös ns. ulkoiset seikat eli ihonvärin jne.). Hän on siis rasisti. Seuraavaksi tämä henkilö kokee, että muiden tässä maassa tulisi ajatella samoin. Hänellä voi olla erikoisia ajatuksia kukkahattutädeistä maahanmuuttajien hyysääjinä sekä tutkijoista maahanmuuttajien rikollisuuden, pahuuden yms. pimittäjinä, koska he eivät julkaise tutkimusta, josta tämä kävisi ilmi. Esimerkkihenkilömme olettaa, että syynä näiden henkilöiden toimiin on jonkinlainen vääristynyt maailmankatsomus. Tämän jälkeen hän päättää "isällisesti opastaa" tutkijaa laittamalla paskaa hänen postilaatikkoonsa. Ehkä hän nyt näkee pahat tapansa, ja jos ei näe, niin ainakin lopettaa valheidensa kirjoittamisen. Huomattavaa on tässä esimerkissä, että henkilö kokee toimivansa rationaalisesti; tarkoitus pyhittää keinot. Motiivi paskanviskelyyn ei ole kuitenkaan rasistinen, vaan poliittinen (laajassa mielessä; olkoonkin, että voimme tarvittaessa puhua siitä, onko kaikenlainen rasismi aina poliittista... yleensä sanaan viitataan moraalisessa mielessä). Nähdäkseni ko. uutisessa ei puhuttu rasismista, kuten ei puhuttu myöskään esim. Jyväskylän puukotustapauksen yhteydessä, vaikka valtaväestön mielestä molempien tapauksien "päätähdet" ovat ainakin luultavasti rasisteja. En siis oikein ymmärrä puhetta rasismista tässä yhteydessä, ja sen takia oudoksunkin STT:n toimittajan tekemää rinnastusta asioiden välillä. Johtaa turhiin sekaannuksiin, varsinkin kun nuo STT:n uutispätkät tuppaavat olemaan hyvin kompakteja.

Olen siis samaa mieltä kanssasi monestakin asiasta. Ymmärrän tavallaan myös herkkänahkaisuutesi asian kanssa; kaikenlaista järkevähköä sekä täysin järjetöntä "rasismi sitä, rasismi tätä"- puhetta on Suomessa parina viime vuonna piisannut. Rasisti- leiman heittämisestä on myös tullut tapa ohittaa täysin relevantteja mielipiteitä ja näkemyksiä. Samaa tosin tehdään ns. toisessakin päässä ja usein aika tavalla raflaavammin: kommari, stalinisti, kukkahattutäti, sosiaalitantta jne. jne. Mutta ei siinä paljoa järkeä ole.

Niin, tuo puhelinjuttu on mielenkiintoinen. Kävin mielenkiintoisen keskustelun yhden tuttuni kanssa olisiko n. 5-6- vuotta takaperin. Silloin yritin selittää hänelle ennakkoluulojani mustalaisia kohtaan ja miten en ole rasisti. Niin ikävää kuin se olikin, jouduin lopulta toteamaan, että kaipa minä taidan vähän rasisti ollakin. Eli kommenttini on: taitaa sinulla joitakin ennakkoluuloja olla. Ei minulla oikeastaan muuta, itse henkilökohtaisesti menen puhelinlainaustilanteissa aika lailla fiiliksen ja tilanteen mukaan. Olen evännyt puhelimeni sekä antanut sen käyttöön niin supisuomalaisille, romaneille kuin mustaihoisillekin (sanotaan nyt näin epämääräisesti, koska vaikea se on ihonvärin perusteella mitään mannerta tai maata osoittaa...), en osaa sanoa siihen mitään linjaa. Sen verran voin sanoa, että välillä sitä ihan yllättyy, kun päähän tulee jokin varsin irrationaali etnisyyteen perustuva ennakkoluuloinen asenne. Luulen kuitenkin tietäväni paremmin (sanonta), kun en yritä oikeuttaa mielipidettäni rationaaliseksi tai sellaiseksi, että siitä ei mitään haittaa ole, jos kaikki ajattelisivat niin, saati sitten, että muiden tulisi ajatella niin (enkä tässä nyt sano, että sinä tekisit niin).

edit. Lisätään tähän vielä sen verran, että erottelu sen suhteen, onko "ennakkoluuloinen etnisistä syistä johtuen" vai onko "rasisti" on siinä mielessä täysin turha, että se on yksi ja sama asia. Mutta ymmärrän hyvin, että haluat tällaisen eron tehdä, koska mielleyhtymä sanalla "rasisti" on niin ehdottoman tuomitseva... ikään kuin mustavalkoinen joko-tai asenne. Mutta nämä ovat aina asioita, joissa on aste-eroja. Ihmiselle tekee ihan hyvää välillä myöntää se, että omassa ajattelussa voi olla moraalisesti tuomittavia elementtejä, vaikka kaikkien muidenkin ajattelussa on vähintäänkin yhtä lailla, toisilla taas aivan helkkarin paljon enemmän ja liikaa naurettavuuteen asti.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Lukko
Aika tiukkoja oletuksia, kuitenkin annetun tiedon valossa perusteettomia. Jatka vain omaa spekulointiasi, itse keskityn faktoihin, eli siihen että lehti uutisoi ns. ajatusrikollisuudesta, toistaiseksi ei ole tiedossa liittyvätkö kaikki teot toisiinsa (no, tietenkin todennäköisesti näin on mutta voi hyvin olla että kyse ei ole edes samoista henkilöistä ja kontekstikin on eri). Siitä huolimatta, rasistiset kannanotot tenttivastauksissa ovat täysin ok.

Koska rasistiset kannaotot koevastauksissa mainittiin tuossa kontekstissa, on syytä olettaa niihin sisältyneen myös henkilöön kohdistuvaa häirintää tai jotain muuta rikosnimikkeen täyttävää. Muutoinhan tuon tekstin paikka ei ole lehdessä, mielestäni ihan looginen olettamus.
Ja olettamushan se sinullakin.

En vieläkään ole ottanut mitään kantaa rasistiseen häirintään, oletko ihan varma että osaat lukea koska kokoajan kuvittelet minun puhuvan rasistisesta häirinnästä siinä missä olen alusta alkaen kommentoinut vain ja ainoastaan rasististen kannanottojen kirjoittamista tenttivastauksiin ja kommenttiasi niihin liittyen.

Luulin että puhumme samasta asiasta, vaikutti että sananvapauteen vedoten puolustat rikosnimikkeen täyttäviä kirjoituksia.

Kerrotko esimerkkejä niin voimme pureutua niihin tarkemmin. Jos en anna puhelintani lainaan sitä pyytelevälle romanille, olenko ennakkoluuloinen vai rasisti jos syy (kuten varmasti lähes kaikilla ihmisillä) haluttomuuteeni on kysyjän etninen tausta.

Varmaan vähän molempia. Kukaanhan ei toki ole väittänyt, että ihminen voisi olla täysin vapaa ennakkoluuloistaan. Ainakaan aidosti.

Jos ja jos, faktojen valossa on kuitenkin ainoastaan selvää se että sinä puhuit vihollisista ja minä vastasin huumorilla.

"Jos ja jos" ei toimi siinä kohtaa kun havainnollistava esimerkki on piikki sinua kohtaan.

Kyllä minä näen ajattelun aika mustavalkoisena jos puhut vihollisista siellä ja vääristä ajatuksista tuolla.

Sanot siis että minun ajatukseni on mustavalkoinen. Miksi sinä vältit mustavalkoisuuden, "vääristä ajatuksista tuolla"

Minullakin on vapaus ja oikeus matkustaa kuuhun, mutta ei mahdollisuutta, ymmärrätkö eron?

Mikä sinua estää, ihme vässyköintiä.

Mutta vaihtuvatko suomalaiset silloin varmasti? Entä he maahanmuuttavat ihmiset jotka ottavat kansalaisuuden, eikö heistä silloin tule suomalaisia?

Ehkä suomi-neidon hameen alla on jotakin mätää kasvamassa, maaperässä se syy lienee siis.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
En kiellä olevani ennakkoluuloinen ja joidenkin mielestä käyttäytymiseni voi olla jopa rasistista - heille se ilo suotakoon - mutta katson, että omaa etua ajaakseni minun on parempi toimia valitsemallani strategialla.
Elämä opettaa jokaista meistä. Kaikki ennakkoluulot eivät synny tyhjästä. Kun riittävän usein pettyy, niin jossakin vaiheessa pöljempikin idealisti huomaa kusetusyrityksen etnisen savuverhon takaa.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Elämä opettaa jokaista meistä. Kaikki ennakkoluulot eivät synny tyhjästä. Kun riittävän usein pettyy, niin jossakin vaiheessa pöljempikin idealisti huomaa kusetusyrityksen etnisen savuverhon takaa.

Kakssuuntanen katuhan tää on, eli jos kokemukset ulkomaalaiset kanssa poikkeuksetta hyviä ja petetyksi on tullut suomalaisten toimesta. En kyllä siihenkään taivu, yksilöinä groovaillaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kakssuuntanen katuhan tää on, eli jos kokemukset ulkomaalaiset kanssa poikkeuksetta hyviä ja petetyksi on tullut suomalaisten toimesta. En kyllä siihenkään taivu, yksilöinä groovaillaan.
Yhteinen nimittäjä on toissijainen asia. Kyllä se huomataan jos sellainen on olemassa.

Tiedän fiksuja tummia. Nuorimman lapseni koulukaverin vanhemmat ovat mitä hienoimpia ihmisiä, ja myös romaneja. He taas eivät ole niitä jotka kiertävät syrjäkylillä tiedustelemassa ikäihmisiltä josko saisi tulla sisään juomaan lasillisen vettä. Perheen rouvalla ei liene ns. ostoskoukkuja hameen alla. Vaan eivät nuo jutut tyhjästä sikiä.
 
Suosikkijoukkue
Lukko
Tiedän fiksuja tummia. Nuorimman lapseni koulukaverin vanhemmat ovat mitä hienoimpia ihmisiä, ja myös romaneja. He taas eivät ole niitä jotka kiertävät syrjäkylillä tiedustelemassa ikäihmisiltä josko saisi tulla sisään juomaan lasillisen vettä. Perheen rouvalla ei liene ns. ostoskoukkuja hameen alla. Vaan eivät nuo jutut tyhjästä sikiä.

Joo jäin vaan funtsimaan kohtaa jota lainasin, ja tajusin kuinka marginaalisen vähän minulla on huonoja kokemuksia ulkomaalaisista.

Ei siis pointtina mihinkään puolesta tai vastaan.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Miksi muuten kuvittelit, että kaikki toimisivat samoin kuten sinä, eli eivät yleensä lainaa koskaan puhelinta tuntemattomille ihmisille?

vlad.

Missä olen kirjoittanut, että kuvittelisin kaikkien toimivan kuin minä?

Voinko siis minäkin vetää johtopäätöksiä: lainaat puhelintasi naapurin Jarmolle. Se on turvallista, koska olet moikannut muutaman kerran rapussa.
Saatat lainata puhelinta tuntemattomalle, hädässä olevallekin. Mutta et jos hän on somali, romani tai turkkilainen. Oletan siis, että kysyt toisen hädän hetkellä, että mikä on kansalaisuus?

Missä se sinun rajasi menee? Lainaatko hädän hetkellä puhelintasi nigerialaiselle? Vai ratkaiseeko tässä ihon tummuus? Jos ratkaisee, lainaatko Etelä-Afrikasta tulevalle valkoihoiselle?

Voitko myös tarkentaa tuota suomalaista lökäpöksyä. Etkö lainaa, vaikka hänellä olisi kova hätä? Millaista lökäpöksyä tarkoitat?
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Missä olen kirjoittanut, että kuvittelisin kaikkien toimivan kuin minä?

Voinko siis minäkin vetää johtopäätöksiä: lainaat puhelintasi naapurin Jarmolle. Se on turvallista, koska olet moikannut muutaman kerran rapussa.
Saatat lainata puhelinta tuntemattomalle, hädässä olevallekin. Mutta et jos hän on somali, romani tai turkkilainen. Oletan siis, että kysyt toisen hädän hetkellä, että mikä on kansalaisuus?

Missä se sinun rajasi menee? Lainaatko hädän hetkellä puhelintasi nigerialaiselle? Vai ratkaiseeko tässä ihon tummuus? Jos ratkaisee, lainaatko Etelä-Afrikasta tulevalle valkoihoiselle?

Voitko myös tarkentaa tuota suomalaista lökäpöksyä. Etkö lainaa, vaikka hänellä olisi kova hätä? Millaista lökäpöksyä tarkoitat?


Eiköhän koko tämän esimerkin pointti ole se, että kaikki ihmiset luontaisesti luottavat enemmän samaa etnistä ryhmää edustaviin henkilöihin kuin niihin, jotka poikkeavat siitä. Tämä on ihmiselle luontainen ominaisuus ja on evoluution tulosta. Tämän vuoksi kaikki ihmiset ovat "rasisteja".
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Eiköhän koko tämän esimerkin pointti ole se, että kaikki ihmiset luontaisesti luottavat enemmän samaa etnistä ryhmää edustaviin henkilöihin kuin niihin, jotka poikkeavat siitä. Tämä on ihmiselle luontainen ominaisuus ja on evoluution tulosta. Tämän vuoksi kaikki ihmiset ovat "rasisteja".

Sanoisin, että yleistät tuossa omien mielikuviesi mukaan.

Terveisin Barack Obama
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös