Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 112 397
  • 24 186

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Minusta boldaamani kohta on asioiden liiallista yksinkertaistamista ja tietyssä mielessä sen voi jopa tulkita ongelman vähättelyksi - silloin kun ongelmia on - kun esitetään väittämä, jonka mukaan kyseessä on huonolla itsetunnolla varustetut ihmiset.

Kyllä. Olet oikeassa. Kirjoitin ainakin huolimattomuuttani ja ehkä myös taitamattomuuttani näin. Siinä suhteessa olen kuitenkin mielestäni ollut oikeilla linjoilla, että joillain ihmisillä on valitettava tapa yrittää pönkittää itsetuntoaan kohtelemalla näitä mainittuja ihmisryhmiä huonolla tavalla. Mutta yksinkertaistukseen syyllistyin, koska - kuten mainitsit - ongelma on syvemmällä.

Toki maahanmuuttokriittisten joukossa on myös sellaisia henkilöitä jotka on ollut helppo "manipuloida" teeman taakse ja jotka eivät välttämättä kykene tai halua tarkastella ongelmaa moniulotteisesti, mutta on väärin väittää, että ryhmä olisi tasalaatuinen ja että kaikkia/suurta osaa leimaisi "huono itsetunto" tms. vähättelevät termit.

Näin on. Tosin tarkennetaan nyt, että minä puhuin rasismista, enkä maahanmuuttokriittisyydestä, koska ne ovat - kuten varmasti tiedät - kaksi täysin eri asiaa.

Maahanmuuttokriittisistä ja jopa avoimesti rasisteista löytyy henkilöitä persoonallisuusskaalan koko kirjon alata. Siellä on alistettuja, jotka haluavat löytää syyn heikkouteensa ja tähän tarjotaan helposti syy maahanmuuttajista tai romaneista, mutta vastaavasti löytyy ihmisiä jotka eivät millään muotoa liity em. kategorian ihmisiin, korkeastikoulutettuja ja menestyviä ihmisiä jotka yksinkertaisesti ovat sitä mieltä, että kaikki rodut eivät ole tasa-arvoisia - toiset rodut ovat parempia kuin toiset. Toki koulutus ei aina takaa sitä, että ihmisellä olisi hyvä itsetunto, mutta keskimääräisesti ottaen heidän joukossa hyvällä itsetunnolla varustettuja ihmisiä lienee enemmän kuin pelkän peruskoulun käyneiden joukossa, joiden joukossa toki myös on hyvällä itsetunnolla varustettuja ihmisiä ja jotka tavalla tai toisella kykenevät perustelemaan itselleen täysin loogisesti käyttäytymismallinsa.

Osaltaan kyllä näin. Mutta menestyminen elämässä ja huono itsetunto eivät välttämättä ole toisiaan pois sulkevia vaihtoehtoja. Minä ehkä puhuin asiasta väärällä termillä, mutta näen asian niin, että jos ihminen kohdistaa vihaa heikommassa asemassa oleviin, kyse voi olla siitä, että hän samalla yrittää näyttää muille ja itselleen, kuinka hänellä on valtaa ja voimaa. Ja tässä on taas mahdollisesti kyse siitä, että henkilö kokee tietoisesti tai alitajuisesti itsensä heikoksi, ja tarvitsee tätä vallan ja voiman kokemista omsn minäkuvansa pönkittämiseen.

Mutta korostettakoon nyt, että minä en ole psykiatri tai psykologi...

Minusta sinä viestissäsi hiukan yksinkertaistit moniulotteista asiaa, kenties tahtomattasi mutta sellainen kuva minulle syntyi vääjäämättä.

Hyvä, että olit tarkkana. Toivottavasti tuo tarkennukseni nyt vähän paikkasi asiaa...
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Wille Rydman kirjoitti:
Itse keskustelin nelisen vuotta sitten radiossa tunnin verran suorassa lähetyksessä Abu-Hannan kanssa Lähi-idän silloisesta tilanteesta. Lähetyksen jälkeen Abu-Hanna kieltäytyi kättelemästä minua, koska olin ollut hänen kanssaan eri mieltä.

Umayya myös asui tuolloin naapurustossani. Yritin kadulla kohdatessani aina tervehtiä häntä, mutta hän käänsi joka kerran mielenosoituksellisesti katseensa minusta pois päin.

En halua lähteä arviomaan, käyttäytyikö Umayya Abu-Hanna minua kohtaan huonosti johtuen ihonväristäni, etnisyydestäni, uskonnostani vai mistä, mutta huonosti – ja suvaitsemattomasti – hän käyttäytyi joka tapauksessa. Selvästikin hänen oli vaikea suvaita maailmankatsomusta, joka ei vastannut hänen omaansa. Että hän sitten tohtii samasta syyttää kokonaista kansakuntaa - siis Suomea - sitä pidän kyllä kornina.


Tämmöinen kuulostaa aika perusnarsistiselta käytökseltä, siis Abu-Hannan toiminta. On olemassa ainoastaan hän ja hänen totuus. Kaikkien muiden tulee olla samaa mieltä hänen kanssaan tai sitten ei leikitä samalla hiekkalaatikolla. Toki voi johtua myös kusipäisyydestäkin.

En pidä Ryydmania penaalin terävämpänä kynänä mutta vaikea keksiä syytä suoranaiselle valehtelulle (varsinkin kun joutuu olemaan "samaa mieltä" Halla-Ahon kanssa).

Jotenkin alkaa tuntumaan neidin omassa toiminnassa ja ajattelumaailmassa olevan suurimmat ongelmat viihtymiselle ja normaalille elämälle Suomessa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Helsingissä on parannettu synnytyksen jälkeistä masennusta mm. lukemalla koraania seitsemän päivää äidin pään päällä. Iltalehden mukaan naista syytetään nyt lapsensurmasta ja mieltä tutkitaan.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Siis mitä vittua:
"Erimielisyydet ovat selkeästi näkyvissä. Esimerkiksi äärioikeistolaista puoluetta johtava Geert Wildes on esittänyt äärimmäisiä maahanmuuttokriittisiä näkemyksiään. Poliittiset murhat ja väkivaltaiset iskut ovat myös liittyneet äärioikeistolaisuuteen."

Abu-Hanna kirjoituskohusta: Suomi ei kestä kritiikkiä ulkomaalaisilta - Rasismi - Kotimaa - Helsingin Sanomat

Joo, kyllähän ne liittyvät äärioikeistolaisuuteen koska äärioikeisto on murhien kohteena :)
Kohtalaisen härskiä uutisointia koska kyllä tuossa varmasti tasan tarkkaan tiedetään mitä ollaan tekemässä, ei siis niin ettei myöskin Hollannin äärioikeisto tekisi iskuja mutta tuossa ei kyllä anneta mitään informaatiota siitä että tapahtuu sitä toiseenkin suuntaan.

Itse Abu-Hannan vastine nyt on lähinnä samanlainen subjektiivinen itkuvirsi kuin alkuperäinen kirjoituskin, varsinainen kritiikin terä ohitetaan täysin ja keskitytään latelemaan yleistyksiä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Näin on. Tosin tarkennetaan nyt, että minä puhuin rasismista, enkä maahanmuuttokriittisyydestä, koska ne ovat - kuten varmasti tiedät - kaksi täysin eri asiaa.

...

Hyvä, että olit tarkkana. Toivottavasti tuo tarkennukseni nyt vähän paikkasi asiaa...

Kiitos viestitäsi!

Se täsmensi oivallisella tavalla aiempia aihetta sivunneita viestejäsi ja - jos totta puhutaan - niin olin jo alkujaankin melkoisen varma siitä, että ymmärsit millainen tilanne todellisuudessa on mutta sanallisesti et kenties asiaa osannut tähän muotoon pukea. Halusin kuulla omin sanoin sen mitä mieltä todella olet.

Ja toisaalta, nyt tuli myös todistettua se kun ajatukset eivät ole täysin matkassa niin minulta jäi täsmentämättä se, että puhuin niin maahanmuuttokriittisyydestä kuin myös rasismista, jotka itse olit erotellut, kuten kuulua pitää. Maahanmuuttokriittisyys voi johtaa rasismiin mutta maahanmuuttokriittisyys ei ole rasismia ja jos oikein ymmärrän viestisi niin tässä asiassa olemme täysin samaa mieltä.

vlad.
 

Maglor

Jäsen
Suosikkijoukkue
EDM
Itse Abu-Hannan vastine nyt on lähinnä samanlainen subjektiivinen itkuvirsi kuin alkuperäinen kirjoituskin, varsinainen kritiikin terä ohitetaan täysin ja keskitytään latelemaan yleistyksiä.
Mikä tämä kritiikin terä nyt olikaan? Hänen persoonaansa kohtaan nostettua kritiikkiä, kun ei ole käyttäytynyt kohteliaasti Halla-ahoa ja Rydmania kohtaan? Vai onko kritiikin terä Appelsinin nostama "verovaroilla koulutettu ja työllistetty" joka oli btw paskaa? Voi olla, että olen lukenut valikoivasti, mutten itse ole törmännyt sellaiseen asialliseen kritiikkiin, jossa olisi pureuduttu Abu-Hannan alkuperäisen lehtijutun väittämiin. Olen lähinnä törmännyt vain tässäkin ketjussa esitettyihin yksinkertaisiin yleistyksiin.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voi olla, että olen lukenut valikoivasti, mutten itse ole törmännyt sellaiseen asialliseen kritiikkiin, jossa olisi pureuduttu Abu-Hannan alkuperäisen lehtijutun väittämiin.

Nyt pitäisi vielä tietää mitkä ovat ne Abu-Hannan väittämät.

Abu-Hannan, joko väittää että Suomessa on rasisteja, jota taas ei kiellä kukaan. Suomessa on rasisteja. Maailman jokaisessa maassa on rasisteja. Jopa keskitysleireireiltä pelastuneiden juutalaisten joukossa oli/on rasisteja.

Tai sitten Abu-Hannan väittää, että suomalaiset ovat rasisteja, jolloin Abu-Hannan on rasisti. Mikä on se mistä nyt pitäisi keskustella ja mihin pitäisi pureutua?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mikä tämä kritiikin terä nyt olikaan? Hänen persoonaansa kohtaan nostettua kritiikkiä, kun ei ole käyttäytynyt kohteliaasti Halla-ahoa ja Rydmania kohtaan? Vai onko kritiikin terä Appelsinin nostama "verovaroilla koulutettu ja työllistetty" joka oli btw paskaa? Voi olla, että olen lukenut valikoivasti, mutten itse ole törmännyt sellaiseen asialliseen kritiikkiin, jossa olisi pureuduttu Abu-Hannan alkuperäisen lehtijutun väittämiin. Olen lähinnä törmännyt vain tässäkin ketjussa esitettyihin yksinkertaisiin yleistyksiin.

Ei millään pahalla mutta jos tässä ketjussa on esitetty yksinkertisia yleistyksiä niin niitä olet esittänyt myös sinä.

Maailma ei edelleenkään ole mustavalkoinen ja totuus lienee jossain siellä Umayya Abu-Hannan ja Halla-ahon ynnä Rydmannin välimaastossa, vaikka tällä hetkellä minusta jälkimmäinen kaksikko vaikuttaa objektiivisemmalta ja totuudenmukaisemmalta, ikävä kyllä viherpiipertäjät!

Olen edelleen sitä mieltä, että Umayya Abu-Hannan kokemukset ovat yksittäistapauksia - joskin ikäviä sellaisia jos ovat totta, koska yhdenkään pikkulapsen ei tule saada kohdalleen rasistista kohtelua - kuten ei myöskään aikuisen, mutta ei niiden perusteella voi tehdä syväanalyysiä suomalaisesta kansanluonteesta tai mentaliteetistä!

Mutta on myös huomioitava se, että Abu-Hanna on mediapersoona ja siten alttiimpi kovallekin sanalliselle kohtelulle, joten hänen luulisi olevan valmis siihen, että kaltaisenaan persoonana eteen tulee henkilöitä jotka eivät todellakaan pidä hänestä - mutta vihan kohdistaminen pikkulapseen on väärin kaikissa tapauksissa ja tässä suhteessa tuomitsen täysin kaikki purkaukset, jotka ovat kohdistuneet hänen adoptiolapseensa.

Jos Suomi on kaukana täydellisestä maasta niin sitä on myös Hollanti - tämän allekirjoittanevat epäilemättä Pim Fortuyn sekä Theodoor van Goghin omaiset, jotka menettivät läheisensä poliittisen attentaatin seurauksena. Joku ei vain kestänyt sitä, että jollakulla oli oikeus sananvapauteen! Vai onko maailma sellainen, että toiset ovat tasa-arvoisempia kuin toiset...

vlad.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Se kritiikin terä on juuri se että Abu-Hanna asettaa ihan kohtuuttoman suureen asemaan yksittäiset kansalaiset mutta jättää huomioitta juuri niitten kansalaisten pystyttämän järjestelmän josta hänkin on valtaisasti hyötynyt.
Se nyt on vain vähän yksipuolista toisaalta haukkua kovasti suomalaista rasismia mutta samaan aikaan vähätellä sitä suomalaista järjestelmää joka hänelle adoptiolapsenkin hankki.

Juuri se että Abu-Hanna yleistää niin rajusti on se ongelma josta on myös kommentoitu mutta tähän sitten Abu-Hanna reagoi yleistämällä lisää, nytkin syy kritiikkiin on se että kritiikin antaja on ulkomaalainen, ei se että kritiikki oli köykäistä. Hän tekee sen itse, ei ihme että rasismia on joka puolella jos katsantakanta on noin rajoittunut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän keskusteluun tuo myös oman leimansa se, että kaikilla näyttää olevan vähän erilainen käsitys siitä, mitä yksittäistapaus tarkoittaa. Kuten jo aiemmin mainitsin, oma mielipiteeni on, että yksittäistapaus tarkoittaa oikeasti todella harvinaista tapausta, joiden absoluuttinenkin määrä jää todella pieneksi. Toisen ääripään tulkinta tässä ketjussa on ollut sitä, että jos taustalla ei ole organisoitua toimintaa, ja kyseessä on yksityisen henkilön muista riippumatta tekemä teko, kyseessä on yksittäistapaus, tapahtui niitä sitten kuinka paljon tahansa.

Koska virallista määritelmää ei ole, sekaannuksiakin näyttää tulevan helposti. Omaan määritelmääni pohjautuen totean, että rasismi on onneksi Suomessa harvinaista, mutta sitä esiintyy kuitenkin valitettavasti sen verran, että yksittäistapauksista ei voida enää puhua.
 

#76

Jäsen
Tuntuu keskustelu asian tiimoilta menevän samaan tyylin kuin kesäinen keskustelu uima-altaaseen pissaavista lapsista. Altaassa käy sata lasta ilman ongelmia ja sitten yksi lapsi pissaaaltaaseen, niin nousee iso kohu ja keskustelu menee linjoilla "lapset on just tollasia, että heti pissaa altaaseen". Mielellään mukaan löytyy vielä ihmisiä vakuuttelemaan, että hekin tietävät jonkun joka joskus on pissannut altaaseen.

Huono tapaisiaihmisiä on ollut niin kauan kuin on ollut ihmisiä ja vaikka se onkin valitettavaa, niin aika vaikea asiaan on puuttua kuin ottamalla vastuu itsestään ja omista tekemisistään. Isompi ongelma on suhtautuminen vaikka työmarkkinoilla. Sama cv saa erilaisen vastaanoton riippuen onko lähettäjä Jarkko Kuusinen, Mohamed Hussein, Ivan Krutov tai Jaana Tammi.
 
Minkä vuoksi sinusta on hyväksyttävää, jos joku kutsuu avoimesti kadulla kulkevaa tummaihoista ihmistä neekeriksi loukkaustarkoituksessa? Miksi sinusta on hyväksyttävää, jos joku kutsuu avoimesti kadulla kulkevaa voimakkaasti ylipainoista ihmistä läskikasaksi?
Minun hyväksymiselläni tai hyväksymättömyydelläni ei ole oleellista merkitystä. En jaksa meuhkata vähäisistä asioista. Varsinkin, kun ne eivät mitenkään kosketa minua. Energia ei riitä moiseen.

Elämme valitettavan erilaisessa arvomaailmassa. Toivottavasti et ole minkään puolueen jäsen, etkä näin ollen ole pääsemässä joskus päättämään yhteiskunnan asioista.
Ilmeisesti elämme. Vaikka pelkkä ajatus turkistarhauksen kieltämisestä on vastenmielinen, niin en minä katso olevani oikeutettu kieltämään ketään ihmistä tuntemasta vetoa moiseen ajatteluun. Myöskään valtiovalta ei voi mielestäni kieltää ihmisiä ajattelemasta tuolla tavalla, vaikka se kertookin kieroituneesta mielestä.


Tärkeämpää olisi esimerkiksi pohtia, miksi monella suomalaisella on niin huono itsetunto, että sitä pitää pönkittää muiden haukkumisella.
Kyseessä tuskin on yksinomaan suomalainen ilmiö. Toisten ihmisten haukkuminen tai mollaaminen jossain tilanteissa on hyvin tyypillistä ihmiselle. Minä en katso olevan hyväksi tukea sellaista kehitystä, mikä vie ihmisen kauemmaksi ihmiselle tyypillisestä käyttäytymisestä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nyt pitäisi vielä tietää mitkä ovat ne Abu-Hannan väittämät...

Kannattaa lukea artikkeli uudestaan, mikäli tämä on vielä epäselvää.

En ymmärrä miksi Abu-Hannan persoonaan pitää puuttua. Olkoon kuinka huonokäytöksinen tahansa, sillä ei ole merkitystä kun puhutaan hänen väittämistään. Tai miksi pitää puuttua Abu-Hannan Suomessa saamaan koulutukseen tai työpaikkohin? Väittämät koskivat hänen ja lapsensa kokemaan rasismia. Luultavasti Abu-Hannan naureskelee hölmöille suomalaisille, jotka takaavat hänelle edelleen merkittävän aseman suomalaisessa rasismikeskustelussa.
 
Tai miksi pitää puuttua Abu-Hannan Suomessa saamaan koulutukseen tai työpaikkohin?.

No vaikkapa tämän takia:

"Suomessa ongelma on se, että muualta tulevien pitää tietää paikkansa, joka on muita alempana. Mutta se että tästä pitää olla vielä kiitollinen, se ei ole oikein. Minä en ainakaan ole", Abu-Hanna sanoo.

Osaatko sinä kertoa, kenen alapuolella toimittajana ja monikulttuurisuuskoordinaattorina leipänsä tienaava siirtolainen oikein on? Minusta nuo kuulostavat ihan mukavilta, siisteiltä sisätöiltä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No vaikkapa tämän takia:



Osaatko sinä kertoa, kenen alapuolella toimittajana ja monikulttuurisuuskoordinaattorina leipänsä tienaava siirtolainen oikein on? Minusta nuo kuulostavat ihan mukavilta, siisteiltä sisätöiltä.

Niin?? Eikö tuossa pidä puuttua Abu-Hannan väitteen oikeellisuuteen, eikä hänen saamaan koulutukseen (Appelsinin artikkeli)?
 
Luultavasti Abu-Hannan naureskelee hölmöille suomalaisille, jotka takaavat hänelle edelleen merkittävän aseman suomalaisessa rasismikeskustelussa.

Mitäs luulet: olisiko siellä kenties jo hentoinen maitojunan puksutus kuultavissa? Jos ne hommat eivät sittenkään Amsterdamissa mene ihan kuin Strömsössä (saattaa tuossa maassa toiseuden kohtaamisen asiantuntijoista olla työmarkkinoilla tarjontaa hieman enemmän kuin Suomessa), niin sehän olisi kamalan kiva, jos Suomesta löytyisi vaikkapa joku monikulttuurisuuskonsultin virka. Samalla voisi julkaista kirjan ja käydä Maarit Tastulan ohjelmassa kertomassa kostein silmin, miten ihana auvola se Hollanti meidän takapajulaamme verrattuna oikein on.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kannattaa lukea artikkeli uudestaan, mikäli tämä on vielä epäselvää.

En ymmärrä miksi Abu-Hannan persoonaan pitää puuttua. Olkoon kuinka huonokäytöksinen tahansa, sillä ei ole merkitystä kun puhutaan hänen väittämistään. Tai miksi pitää puuttua Abu-Hannan Suomessa saamaan koulutukseen tai työpaikkohin? Väittämät koskivat hänen ja lapsensa kokemaan rasismia. Luultavasti Abu-Hannan naureskelee hölmöille suomalaisille, jotka takaavat hänelle edelleen merkittävän aseman suomalaisessa rasismikeskustelussa.

Onko joku kiistänyt, etteikö Abu-Hannan lapsi olisi kokenut rasismia? Mistä pitäisi keskustella? Pitäisikö rasistinen todennäköisesti avohoidossa oleva mummo pistää keskuskuoppaan, vai pitäisikö kaikkien suomalaisten alkaa tuon mummon takia alkaa ruoskimaan selkänsä verille?

Rasismi ei ole hyväksyttävää missään tapauksessa, mutta näihin lievempiin tapauksiin, joissa ei tehdä väkivaltaa on aika vähän vaikutusmahdollisuuksia, jos ei sitten muuteta rikoslakia ja anneta neekeriksi haukkumisesta elinkautisia tuomioita.
 
Viimeksi muokattu:

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Mitäs luulet: olisiko siellä kenties jo hentoinen maitojunan puksutus kuultavissa?

Vuorenvarmasti. Laitan itseasiassa kellon käyntiin nyt, ja ennustan Abun olevan takaisin Suomessa kahden vuoden sisällä. Hänellä on tullessaan valtava kokemus Hollannin suvaitsevaisuudesta, joka on aivan välttämätöntä saada hyötykäyttöön täällä. Vain Abu Hannalla on vastaava tieto ja kompetenssi. Takaisin hän tuli vain hyvää hyvyyttään. Auttamaan. Jos virkaa ei irtoa, on kyse rasisimista. Törkeästä sellaisesta.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko joku kiistänyt, etteikö Abu-Hannan lapsi olisi kokenut rasismia? Mistä pitäisi keskustella? Pitäisikö rasistinen todennäköisesti avohoidossa oleva mummo pistää keskuskuoppaan, vai pitäisikö kaikkien suomalaisten alkaa tuon mummon takia alkaa ruoskimaan selkänsä verille?

Rasismi ei ole hyväksyttävää missään tapauksessa, mutta näihin lievempiin tapauksiin, joissa ei tehdä väkivaltaa on aika vähän vaikutusmahdollisuuksia, jos ei sitten muuteta rikoslakia ja anneta neekeriksi haukkumisesta elinkautisia tuomioita.

Tässä ketjussa on useampi kirjoittaja epäillyt Abu-Hannan kokomusten todenmukaisuutta. Minusta Abu-Hannan väitteet tulee kumota faktoilla, eikä lähteä selittelemään käyttäytymisestä tai suomalaisesta koulutuksesta.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Tässä ketjussa on useampi kirjoittaja epäillyt Abu-Hannan kokomusten todenmukaisuutta. Minusta Abu-Hannan väitteet tulee kumota faktoilla, eikä lähteä selittelemään käyttäytymisestä tai suomalaisesta koulutuksesta.

Milläs "faktoilla" tuon nyt kumoat? Vaatisitko samaa, jos esim. Halla-aho olisi kirjoittanut päinvastaisen kirjoituksen? Samalla tavallahan maahanmuuttajien käytöstä selitellään/perustellaan koulutuksella/sen puuttumisella ja omalla kulttuurilla.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tässä ketjussa on useampi kirjoittaja epäillyt Abu-Hannan kokomusten todenmukaisuutta.

Ok. Tuntuu kovin ihmeelliseltä tuo epäily tai sitten epäilijät eivät ole kulkeneet pääkaupunkiseuden julkisilla kulkuneuvoilla, joissa liikkuu läpileikkaus koko Suomen retalejengistä. Vittuilua, uhkailua ja jopa väkivallan uhkaa tarjolla ihan normi vaaleaihoisille kantasuomalaisillekin, joten kyllä siitä varmasti saa tummaihoiset mamutkin osansa(osa mamuista tietenkin kuuluu myös tuohon retalejengiin, mutta se lienee oma lukunsa).
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ok. Tuntuu kovin ihmeelliseltä tuo epäily tai sitten epäilijät eivät ole kulkeneet pääkaupunkiseuden julkisilla kulkuneuvoilla, joissa liikkuu läpileikkaus koko Suomen retalejengistä. Vittuilua, uhkailua ja jopa väkivallan uhkaa tarjolla ihan normi vaaleaihoisille kantasuomalaisillekin, joten kyllä siitä varmasti saa tummaihoiset mamutkin osansa(osa mamuista tietenkin kuuluu myös tuohon retalejengiin, mutta se lienee oma lukunsa).

Omiin vähiin kokemuksiin perustuen väittäisin, että somalijengit ovat jopa pahin rasistisia huutoja harrastava porukka. "Vitun valkonaama" on kuulunut useamminkin kuin kerran omiin korviin ja poikani kertomukset vielä tätä tukevat. Heti perään tämä sama retalejengi on huutamassa rasistia, jos vaan tilaisuuden saa. Taitaa AH kuulua samaan jengiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös