Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 113 729
  • 24 186

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Oikein jengisota, mitäköhän joku jengi mahtaisi voittaa, kun jotkut ählyt käy polttelemassa satunnaisia autoja?

Näyttää yhteiskunnalle, ettei pidätykset muuta tilannetta. Valta on edelleen jengeillä, eikä järjestäytyneellä yhteiskunnalla. Tämä siis oma näkemykseni.

En ole asiantuntija, mutta minä en usko noin organisoidulta näyttävän iskun selittyvän pelkällä nuorten miesten turhautumisella. Se miten kukin on tuollaisiin porukoihin päätynyt on asia erikseen, mutta itse iskuja se tuskin selittää.

Sama asia, huomio yritetään kääntää itse ongelmasta (liiallinen maahanmuutto ja siitä aiheutuva rikollisuus) Venäjään.

Paskat ole. Kysymys on siitä, että sinun yksinkertaisessa päässäsi on vaikea käsittää, että asiat ovat monisyisiä. Miksi sinä muuten olet kiinnostunut tästä ketjusta, jos koet erilaisten näkemysten esittämisen ja pohdinnan noin vastenmieliseksi? Kaikki persut samanlaisia. Minusta Venäjän rooli on hyvin mielenkiintoinen mahdollisuus, vaikka oma katseeni kohdistuukin entisen Jugoslavian alueelle.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näyttää yhteiskunnalle, ettei pidätykset muuta tilannetta. Valta on edelleen jengeillä, eikä järjestäytyneellä yhteiskunnalla. Tämä siis oma näkemykseni.
Toivottavasti Suomessa reagoidaan asiaan, eikä päästetä maahan sisään ainesta, jotka kykenevät ja haluavat ottaa vallan pois järjestäytyneeltä yhteiskunnalta!
 

Swearengen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fortress Europe, turvattomat tilat
Kyse onkin siitä, pyrkiikö Venäjä hyödyntämään tätä tilannetta. Vastaus on kyllä. Seuraava kysymys on, oliko Venäjällä osuutta Ruotsin tämänkertaisiin autopaloihin. Siihen en tiedä vastausta. Kannattaa silti lukea alla oleva artikkeli, jossa käsitellään Venäjän toimintaa somessa:

No en jatkossakaan rupea katselemaan maailmaa ensiksi sen läpi mitä Venäjä milloin mistäkin hyötyy tai on hyötymättä, jonkinlaista suomettumista sellainenkin. Ilman perusteita ryssätrolleista jatkuvasti vouhkaavat (enkä tarkoita niitä, joilla on todisteita) levittävät itse Venäjän propagandaa hyödyllisinä idiootteina, koska he A) suurentelevat Venäjän vaikutusvaltaa Kremlin mieliksi ja B) levittävät itse juuri sitä eripuraa länsimaihin.

Mielestäni oleellista on ensiksi miettiä mikä on omalle kansalle parhaaksi, eikä niinkään sitä mikä on jollekin Venäjälle mahdollisesti hyödyksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No en jatkossakaan rupea katselemaan maailmaa ensiksi sen läpi mitä Venäjä milloin mistäkin hyötyy tai on hyötymättä, jonkinlaista suomettumista sellainenkin. Ilman perusteita ryssätrolleista jatkuvasti vouhkaavat (enkä tarkoita niitä, joilla on todisteita) levittävät itse Venäjän propagandaa hyödyllisinä idiootteina, koska he A) suurentelevat Venäjän vaikutusvaltaa Kremlin mieliksi ja B) levittävät itse juuri sitä eripuraa länsimaihin.

Kysymys siitä, keiden toimesta autopalot sovittiin, on täysin relevantti. Mutta vastaus, että se oli Venäjän tekosia, on tietenkin väärä, ellei siitä löydy faktoja. Venäjä on mm. USA:ssa luonut mielenosoituksia ja niiden vastamielenosoituksia, joten Venäjän nostaminen edes sivulauseessa Ruotsissa esille on normaalia, koska vaalit ovat tulossa ja koska ruotsidemokraattien kannatus on erittäin korkea, ja puolueella on ensi kertaa mahdollisuus TOP-2 kannatukseen vaaleissa. Tällaisen ahdistuksen luomisesta voisi olla heille etua.

Mielestäni oleellista on ensiksi miettiä mikä on omalle kansalle parhaaksi, eikä niinkään sitä mikä on jollekin Venäjälle mahdollisesti hyödyksi.

Kuten totesinkin, nämä ovat kaksi eri asiaa. Ruotsi on tehnyt virheensä, joiden tuloksia he nyt nauttivat. Nykyään Ruotsista kuuluu kaksi oleellista asiaa, osin puolueista riippumatta: 1) virheet tehtiin ja niiden tuloksena integrointi epäonnistui sekä 2) älkää tehkö Suomessa samoja virheitä meidän (Ruotsin) perässä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Näyttää yhteiskunnalle, ettei pidätykset muuta tilannetta. Valta on edelleen jengeillä, eikä järjestäytyneellä yhteiskunnalla. Tämä siis oma näkemykseni.

En ole asiantuntija, mutta minä en usko noin organisoidulta näyttävän iskun selittyvän pelkällä nuorten miesten turhautumisella. Se miten kukin on tuollaisiin porukoihin päätynyt on asia erikseen, mutta itse iskuja se tuskin selittää.

Muuttaisiko asiaa mielestäsi se mikäli taustalla olisi ollut ruotsalaisnuorten jengi maahanmuuttajataustaisen jengin sijaan? Jos niin miten - jos ei niin miksi ei?

Mikä mielestäsi selittää iskut?

Ihan sivuhuomiona: tuollaisten iskujen organisoiminen somen kautta ei vaadi korkeakoulututkintoa: sovitaan mitä tehdään ja mihin aikaan. Done deal. Tietenkin kuulostaa hienommalta mikäli taustalla olisi syvempiä motiiveja jne. Näitä voidaan toki aina liimata päälle pohdiskelun kautta varsin helpolla. Venäjäkin saadaan helposti pohdiskelun kautta mukaan - ilmeisesti mielipidekirjoituksen kautta - tähän tarkoitukseen mielipidekirjoitus kelpaakin varsin hyvin. Osuvasti.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Muuttaisiko asiaa mielestäsi se mikäli taustalla olisi ollut ruotsalaisnuorten jengi maahanmuuttajataustaisen jengin sijaan? Jos niin miten - jos ei niin miksi ei?

Varmasti muuttaisi ainakin Ruotsin tulevia vaaleja. Jos asiaa taas katsotaan yhteiskuntarauhan kannalta, on yksi ja sama, onko rikollinen maahanmuuttajataustainen vai ei. Otetaan esimerkiksi Suomen anarkistit, jotka harjoittavat ilkivaltaa ja järjestyshäiriöitä ilman maahanmuuttajataustaisten nuorten "apua". Merkittävin ero Suomen ja Ruotsin välillä on kuitenkin järjestäytyneiden jengien osuus.

Minä en tiedä mikä iskuja selittää. Olen vain ulkopuolinen seuraaja, joka tekee omat päätelmänsä. Minä uskon sen liittyvän jengirikollisuuteen, jolla Ruotsilla on pitkät perinteet. Asia on kuitenkin monisyinen, koska siihen liittyy myös maahanmuuttajataustaisten lähiönuorten sopeutumattomuus yhteiskuntaan.

Venäjä-pointtia ei muuten esittänytkään mikään lehti, vaan joku tviittaava yksityishenkilö. Vaikka pointti on mielenkiintoinen, ei Ylen pitäisi antaa huomiota täysin satunnaisille tviittaajille, jotka eivät edusta mediaa tai muuta luotettavaa tahoa. Huom. @Cobol ja @Ikävänkantaja (jälkimmäinen mediakiinnostuksensa vuoksi).
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Varmasti muuttaisi ainakin Ruotsin tulevia vaaleja. Jos asiaa taas katsotaan yhteiskuntarauhan kannalta, on yksi ja sama, onko rikollinen maahanmuuttajataustainen vai ei. Otetaan esimerkiksi Suomen anarkistit, jotka harjoittavat ilkivaltaa ja järjestyshäiriöitä ilman maahanmuuttajataustaisten nuorten "apua". Merkittävin ero Suomen ja Ruotsin välillä on kuitenkin järjestäytyneiden jengien osuus.

Minä en tiedä mikä iskuja selittää. Olen vain ulkopuolinen seuraaja, joka tekee omat päätelmänsä. Minä uskon sen liittyvän jengirikollisuuteen, jolla Ruotsilla on pitkät perinteet. Asia on kuitenkin monisyinen, koska siihen liittyy myös maahanmuuttajataustaisten lähiönuorten sopeutumattomuus yhteiskuntaan.

Eittämättä ruotsidemokraatit ottavat tästä kaiken saatavilla olevan hyödyn ja näkyvyyden irti. Tuollainen toiminta sataa täysin heidän laariinsa ja he ottavat varmasti avosylein kaiken näkyvyyden itselleen.

Olen siitä kuitenkin eri mieltä kanssasi ettei ole samantekevää onko rikollinen (autojen polttaja tässä tapauksessa) maahanmuuttajataustainen vai ei - näinhän he omalla käytöksellään muokkaavat mielipiteitä itseään kohtaan negatiivisiksi. Myös näillä alueilla olevat jengit ovat usein maahanmuuttajataustaisia - mikä olisi heidän motiivinsa organisoida nuorten kautta moisia iskuja? Näinhän he kiinnittävät huomiota alueellaan tapahtuvaan rikollisuuteen ja tämä taasen ei ole kovinkaan järkevää heidän "bisnestensä" kannalta.

Syyksi on esitetty jopa niin yksinkertaista asiaa kuin koulujen alkaminen. Näitä tapahtumia on Ruotsin poliisin mukaan ollut aiemminkin ja ovat ajoittuneet juuri koulujen alkamisen alle.

Joskus occamin partaveitsi kannattaa ottaa esille.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Venäjä-pointtia ei muuten esittänytkään mikään lehti, vaan joku tviittaava yksityishenkilö. Vaikka pointti on mielenkiintoinen, ei Ylen pitäisi antaa huomiota täysin satunnaisille tviittaajille, jotka eivät edusta mediaa tai muuta luotettavaa tahoa.

Jos tämä henkilö ei ole asioista tietävä (viranomainen, poliitikko jne), vaan ihan perustavis, uskomatonta toimintaa YLE:n osalta. Äkkiseltään en löytänyt Ruotsin mediasta tästä asiasta mitään, jota ihmettelin. En ihmettele enää.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Myös näillä alueilla olevat jengit ovat usein maahanmuuttajataustaisia - mikä olisi heidän motiivinsa organisoida nuorten kautta moisia iskuja?

Kai kysymys on jonkinlaisesta hierarkiasta. Jengit tarvitsevat duunareita, jotta tämänlaiset iskut ovat mahdollista toteuttaa. Tämäkin siis vain omaa pohdintaa. Eiköhän se ole kuitenkin inhimillistä, että ihminen haluaa tulla hyväksytyksi ja osaksi jotain, ja jos on epäonnistunut normaalin yhteiskunnan kanssa, on löydettävä toinen yhteisö.

Syyksi on esitetty jopa niin yksinkertaista asiaa kuin koulujen alkaminen. Näitä tapahtumia on Ruotsin poliisin mukaan ollut aiemminkin ja ovat ajoittuneet juuri koulujen alkamisen alle.

On, on, mutta tämänkertainen isku on poikkeava, koska se on niin laaja ja näyttää organisoidulta. Ruotsissa on poltettu autoja myös viime yönä, mutta ne taas ovat näyttäneet yksittäisiltä ilkivallantekoina.

Jos tämä henkilö ei ole asioista tietävä (viranomainen, poliitikko jne), vaan ihan perustavis, uskomatonta toimintaa YLE:n osalta. Äkkiseltään en löytänyt Ruotsin mediasta tästä asiasta mitään, jota ihmettelin. En ihmettele enää.

Tämä henkilö on ns. perustavis ja siksi en kyseistä henkilöä mainitse nimeltä, enkä linkkaa hänen tviittiään. Täytyy varmaan lopettaa tähän ketjuun kirjoittaminen ennen kuin näitä aletaan lukea radiossa. Jos saan pyytää niin jatketaan tätä keskustelua Yle-ketjussa, jos tässä mitään keskusteltavaa enää on.
 

Tukaton

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, aiemmissa autopaloissa Tukholman seudulla kaverit olivat saaneet rahaa. Yksi kertoi ihan lehdessä että suurin osa oli "vakuutuskeikkoja" ja ainakin yhden kerran maksun suorittaja oli Venäläinen TV-yhtiö. Uskokoon ken tahtoo. Kaksi epäiltyä Göteborgista on pidätettynä ja yksi on tänään pidätetty Turkissa kun oli pyrkinyt maahan (palautettaneen Ruotsiin lähipäivien aikana kuulusteluja varten). Rahaa ainakin tuntuu olevan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Niin, aiemmissa autopaloissa Tukholman seudulla kaverit olivat saaneet rahaa. Yksi kertoi ihan lehdessä että suurin osa oli "vakuutuskeikkoja" ja ainakin yhden kerran maksun suorittaja oli Venäläinen TV-yhtiö. Uskokoon ken tahtoo. Kaksi epäiltyä Göteborgista on pidätettynä ja yksi on tänään pidätetty Turkissa kun oli pyrkinyt maahan (palautettaneen Ruotsiin lähipäivien aikana kuulusteluja varten). Rahaa ainakin tuntuu olevan.

Olisiko lähdettä tuohon venäläisen TV-yhtiön suorittamaan maksuun autojen polttamisesta?

Täällä eilen linkkaamassasi uutisessa todettiin että venäläinen TV-yhtiö olisi tarjonnut 400 kruunua actionia vastaan - tosin tuossakaan ei puhuttu autojen polttamisesta mitään - ja mitään ei tapahtunut kuitenkaan. Toki yritys oli "hyvä".
 
Viimeksi muokattu:

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Kättelyyn pakottaminen on erikoista, monet ihmiset välttävät fyysistä kontaktia.
Paitsi että kieltäytyminen johtui käteltävän sukupuolesta joten kyseessä oli sukupuolisyrjintä.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Tuossa uutisessa kerrottiin, että yritys edellyttää kättelyä, erikoinen vaatimus.
Aivan normaali toiminta-tapa lämsimaissa väittäisin.
Kerroppa minulle mitä veikkaat miten asia olisi mennyt jos roolit olisivat päittäin, niin että mies olisi kieltäytynyt kättelemästä musliminaista. Olisiko saanut korvauksia?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Aivan normaali toiminta-tapa lämsimaissa väittäisin.
Kerroppa minulle mitä veikkaat miten asia olisi mennyt jos roolit olisivat päittäin, niin että mies olisi kieltäytynyt kättelemästä musliminaista. Olisiko saanut korvauksia?

Veikkaan, että aika harvassa on ne firmat, joissa tulee potkut jos et kättelee työkaveria esim. flunssaisena.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Valtaosissa työpaikoista esimerkiksi asiakkaan kättely on melko olennainen osa työtä. Se on standardikäytäntö länsimaisessa työkulttuurissa. Kieltäytymällä kättelystä musliminainen osoitti, ettei voi selviytyä työstä vaaditulla tavalla. Karmea päätös tuomioistuimelta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Syyllä ei firmalle merkitystä, aina pitää kätellä. Pitäisikö opettajienkin kieltäytyä antamasta todistusta kun oppilas kieltäytyy kättelemästä?
Opettaja on virkamies. Työnantaja on vähän eri asia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Valtaosissa työpaikoista esimerkiksi asiakkaan kättely on melko olennainen osa työtä. Se on standardikäytäntö länsimaisessa työkulttuurissa. Kieltäytymällä kättelystä musliminainen osoitti, ettei voi selviytyä työstä vaaditulla tavalla. Karmea päätös tuomioistuimelta.

Kättely on varmasti yleisin tapa, mutta tuskin mikään standardi, tuskin kaupat jää kiinni kättelyssä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On kyllä mielenkiintoista, että eräs tämänkin palstan "liberaali" on valmis heittämään sukupuolten välisen tasa-arvon romukoppaan muslimien keskiaikaisten tapojen takia vaan koska ei voi olla samaa mieltä "natsien" kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös