Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 110 211
  • 24 186
Poittisi oli, että lapsen opiskelusta ei tullut mitään, koska somalit häiriköi. Ei sillä ole mitään väliä onko se lapsi kantasuomalainen vai ei. Häiriköitä on lähes kaikissa luokissa. Jostain syystä joidenkin lasten huonot tulokset johtuu aina siitä, että joku muu häiriköi, tai opettaja on ihan paska, tai koulun vaksi on perseestä. Tai ihan mistä tahansa ulkopuolisesta syystä. Jotkut toiset lapset sitten pärjää paremmin näistä samoista häiriötekijöistä huolimatta. Kumma juttu.

Ei. Pointtini oli, että samansuuntaisia kokemuksia on reaalielämästä hyvinkin lähellä kuin Aharilla. Aina ei ole siinä äidin kultamussukassa syytä, vaan joskus ongelmat on todellisia. Kertomassani tapauksessa ongelma oli kaikilla niillä, jotka halusivat jatkaa eteenpäin. Opetus esim. mainitsemassani esimerkissä keskittyi siihen, että jokaiselle saadaan jotain, kun minun mielestäni olisi kylmästi pitänyt jättää tuolla vastoin tahtoaan olevat ulkopuolelle. Näin ei kuitenkaan tehty vaan siitä kärsi sitten kaikki.

Olet väärässä minun kertomasta tapauksesta. En ymmärrä miksi sinulla pitää väittää mustaa valkoiseksi, varsinkin kun et tunne minua tai tapausta. Oletat ilmeisesti minut automaattisesti öyhöttäjäksi, koska erehdyn uskoman Aharin tapaukseen ja tuin hänen yksittäistä näkemystään itselläni tiedossa olevalla.

Sen olen kyllä huomannut tätä ketjua seuranneena, että aika monet toimivat kuten sinä. Ensin teet mielipiteen kirjoittajasta (oikean tai väärän), sitten kommentoit hänen tekstejään jopa vihamielisesti tai vähättelevästi, mikäli mielestäsi kirjoittajan arvot ovat vääriä.

Ja ei, en tiedä miten yleistä tuo kouluhomma on. Melko erikoista kuitenkin väittää, että jotain tiedettyä ilmiötä ei esiinny ollenkaan. Noita juttuja kun esiintyy ilman mamujakin niin itselleni on täysin selvää notta esiintyy sielläkin missä mamuja on.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tulin eilen Turussa taksilla kotiin. Kuljettaja oli erittäin hyväkäytöksinen nuori somalimies. Hän kertoi aiemmin ajaneensa bussia, mutta siirtyneensä nyt ajamaan taksin iltavuoroja, kun opiskelee lähihoitajaksi.

Toista laitaa edusti, kun joitakin aikoja sitten ajoin taksilla Helsinki-Vantaalta Espoon Nuottaniemeen. Puolen tunnin ajan katkeroitunut kantasuomalainen Soiniakin paljon oikeistolaisempi kuljettaja haukkui poliitikkoja ja valitti kurjaa elämäänsä. Kun pääsimme perille kuljettaja sanoi, että kyllä Suomeen tarvittaisiin diktatuuri.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja ei, en tiedä miten yleistä tuo kouluhomma on. Melko erikoista kuitenkin väittää, että jotain tiedettyä ilmiötä ei esiinny ollenkaan. Noita juttuja kun esiintyy ilman mamujakin niin itselleni on täysin selvää notta esiintyy sielläkin missä mamuja on.
Olenko väittänyt, että ilmiötä ei esiinny ollenkaan?

Olisko nyt käynyt niin, että teit mielipiteen kirjoittajasta (oikean tai väärän) ja sitten kommentoit hänen tekstejään jopa vihamielisesti tai vähättelevästi, mikäli mielestäsi kirjoittajan arvot ovat vääriä.

Voisiko olla niin, että esitin vain yhden vaihtoehtoisen selityksen osaan tapauksista. Minä kun olen kuullut myös omien lasteni luokkakaverien vanhemmilta, kuinka opiskelu luokassa on ihan mahdotonta, koska joku omasta kullannupusta täysin riippumaton ulkoinen syy. Ja samaa selitystä samoilta tyypeiltä saa sitten vähemmän yllättäen kuulla kaikissa muissakin asioissa. Itsessä ei ole ikinä mitään vikaa, syy on aina ulkopuolella.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tulin eilen Turussa taksilla kotiin. Kuljettaja oli erittäin hyväkäytöksinen nuori somalimies. Hän kertoi aiemmin ajaneensa bussia, mutta siirtyneensä nyt ajamaan taksin iltavuoroja, kun opiskelee lähihoitajaksi.

Hymyilikö?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Koulutusjärjestelmä koetuksella? No kyllä se on. Mutta koetus sananakaan ei tarkoita tuhoa. Se tarkoittaa kehityspaineita.

Tottakai kehittymättömämmistä yhteiskuntajärjestyksistä tulevat oppilaat asettavat uusia haasteita. Niitä meillä on omastakin takaa. Uskallan sanoa, että vahvasti romanikulttuuriin sitoutuneen perheen lapsella on kova sopeutuminen yhteiskuntaamme. Uskallan sanoa, että iso osa nykyisen maahanmuuttoaallon lapsista on vahvasti ymmällään koulujärjestelmässämme. Ja on myös ajatuksia, joita en uskalla sanoa.

Mahdollisuuksiakin on: opetusta toteuttavat ammattilaiset voivat oppia uusia keinoja jotka hyödyttävät myös "kantaväestön" lapsia jotka eivät ole "ihan normilapsia". Eli kun lapsen "tasoitus" on suuri, hän tarvitsee opetukseen enemmän valmennuksellista otetta kuin sellainen "ihanan kiltti mutta ekstrovertti osallistuja (josta kasvaa uusi sääntöuskovainen julkisen sektorin työntekijä, ehkä opettaja)".
Kun opettajat kehittyvät valmentajiksi, yhä useampi lapsi saa täsmällisempää tukea. Teoria päättyy. Teoriani kyseenalaistan lauseella, joka on tässä kappaleessa sulkeissa.

Pisa-testit my ass. Aletaan mittaamaan meidän koulujärjestelmää mieluummin sillä, kuinka moni on kolmekymppiseksi kasvettuaan perustanut yrityksen joka pyörii edelleen kuin henkilö on täyttänyt 35. Siis se yritys. Lisäpisteitä saa siitä, jos se perustaja on jo pistänyt uutta matoa koukkuun siinä vaiheessa.
 
Olisko nyt käynyt niin, että teit mielipiteen kirjoittajasta (oikean tai väärän) ja sitten kommentoit hänen tekstejään jopa vihamielisesti tai vähättelevästi, mikäli mielestäsi kirjoittajan arvot ovat vääriä.

Ei. Kyllä se oli sinä joka kommentoit tekstiäni sen olevan väärin. Hyvähän on syyttää "jotain vitun muslimia tai lähintä Somalia". Tuo oli normaaliin kirjoituksiisi verrattuna niin alatyylistä, että pakkohan sen on tarkoittaa minun olevan väärässä tai jopa alempi arvoisempi. Ainakin pistit minut selvästi öyhöttäjien joukkoon.

Lues oikeasti omat viestisi ja sano ylireagoinko siihen, millä tasolla tekstini näet?

Tiesin, että tähän ketjuun ei olisi pitänyt kirjoittaa. Pyrin pysymään totuudessa itseäni ympäröivästä maailmasta mahdollisimman hyvin ja luultavasti sen vuoksi saan vihat niin suvakeilta kuin öyhöttäjiltäkin. Eihän nyt suinkaan todelisessa elämässä ole juttuja jotka menee hyvin tai huonosti,.. tai jotain siltä väliltä?
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei. Oli aika vakavan oloinen kaveri. Ei muuten Helsingin taksikaan hymyillyt, jos sinua kiinnostaa.

Mikä sitten teki tummasta pojasta erittäin hyväkäytöksisen verrattuna toiseen kuskiin?
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Mikä sitten teki tummasta pojasta erittäin hyväkäytöksisen verrattuna toiseen kuskiin?
Kohtelias puhetapa. Kantasuomalainen käyttäytyi täysin taksinkuljettajien ohjeiston vastaisesti. Jos et tästäkään ymmärrä niin en valitettavasti voi sinua tämän asian ymmärtämisessä enempää auttaa.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lues oikeasti omat viestisi ja sano ylireagoinko siihen, millä tasolla tekstini näet?
Et ylireagoinut, mutta turhaan näytät ottavan sen jonkinlaisena henkilökohtaisena loukkauksena. Kirjoitukseni ei kohdistunut niinkään sinuun, vaan enemmänkin yleisellä tasolla narisijoihin, jotka hakevat syyn ongelmiinsa aina itsensä ulkopuolelta.

Ja ei, en pidä sinua öyhöttäjänä. Mulla ei ole aavistustakaan oletko vai etkö. Et ole sattunut jäämään mieleeni mistään kirjoituksesta.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kohtelias puhetapa. Kantasuomalainen käyttäytyi täysin taksinkuljettajien ohjeiston vastaisesti. Jos et tästäkään ymmärrä niin en valitettavasti voi sinua tämän asian ymmärtämisessä enempää auttaa.

Taksinkuljettajien ohjeistosta ei ole mitään käsitystä mutta tässä taas haisee muukin kuin pelkkä kohtelias puhetapa. Jotenkin tulee vain näistä sinun jutuistasi mieleen, että tummaihoinen on aina hivenen mukavampi ja ystävällisempi, vaikka sille ei ole mitään syytä, paitsi tummaihoisuus. Nyt on tainnut isoin syy tämän toisen kuskin huonommuuteen olla eriävät poliittiset mielipiteet.

Tarkoitus ei ole keskustella enempää kahden taksikuskin työsuoritteesta, nämä sinun tuplarattaat vaan jaksaa ärsyttää kerrasta toiseen.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
Voisiko olla niin, että esitin vain yhden vaihtoehtoisen selityksen osaan tapauksista. Minä kun olen kuullut myös omien lasteni luokkakaverien vanhemmilta, kuinka opiskelu luokassa on ihan mahdotonta, koska joku omasta kullannupusta täysin riippumaton ulkoinen syy. Ja samaa selitystä samoilta tyypeiltä saa sitten vähemmän yllättäen kuulla kaikissa muissakin asioissa. Itsessä ei ole ikinä mitään vikaa, syy on aina ulkopuolella.

Itse en ole painanut näissä tarinoissa arvoa juurikaan lasten kertomalle. Vanhempien kertomalle vähän, riippuen vanhemmista.

Se mistä olen ihan oikeasti huolissani on se, että opettajat kertovat samaa tarinaa ja vielä kaksi kertaa karumpana. Luokissa, joissa on somalitaustaisia lapsia, arvosanat annetaan heppoisemmin perustein, koska opettaminen on käytännössä mahdotonta. Ikävää somalien kannalta, ikävää muiden kannalta ja ikävää opettajien kannalta.

Suomalaisilla lapsilla ongelmat ovat täysin samoja kuin viimeiset 50 vuotta ovat olleet. Niitä tuskin tarvitsee eritellä. Irakilaisilla ongelmana on lähinnä väkivaltaisuus ja vaikeudet sosiaalisessa kanssakäymisessä, ja somaleilla taas se, etteivät he opi mitään, eivät halua oppia mitään ja heitä vihaavat kaikki.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ja ei, en tiedä miten yleistä tuo kouluhomma on. Melko erikoista kuitenkin väittää, että jotain tiedettyä ilmiötä ei esiinny ollenkaan. Noita juttuja kun esiintyy ilman mamujakin niin itselleni on täysin selvää notta esiintyy sielläkin missä mamuja on.

Ainakin täällä Itä-Helsingissä erittäin yleistä. Asunnostani 500m päässä on kolme koulua, joihin yhteenkään en lapsiani laittaisi. Tässä vielä kertauksena video viime viikolta, jossa somalialaiset ylä-astelaiset riehuvat erittäin agressiivisesti bussipysäkillä koulun päätyttyä. Jana Maria Puussa | Facebook

Haluaisitko lapsesi opiskelevan noiden eläinten kanssa, jotka osaavat vain huutaa rasistia ja huoraa?
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ruotsin koulutusjärjestelmän alasajo alkoi 1991/2. Googlaapa hiukan mitä taustoja asialla on - vinkki: ei ne maahanmuuttajat, vaan voittojen tavoittelu kouluista. Ei sillä, etteikö monikielisyys vaikuttaisi opetuksen tasoon, mutta yllä oleva lainaus kyllä kertoo, ettei kummoista tietopohjaa esimerkiksi naapurimaiden asioista ole suomenkielisilläkään.

Niin, se on kyllä totta että tuo ideologinen, leimallisesti oikeistolainen ratkaisu ja sikäläinen nerokas "yksilöllisen valinnanvapauden" korostaminen ovat pääsyitä Ruotsin koulujärjestelmän surkeuteen.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin, se on kyllä totta että tuo ideologinen, leimallisesti oikeistolainen ratkaisu ja sikäläinen nerokas "yksilöllisen valinnanvapauden" korostaminen ovat pääsyitä Ruotsin koulujärjestelmän surkeuteen.

Mistäs tämä käsitys on saatu - siis paitsi lainaamastasi tekstistä? Miten perustelet näkemyksesi, jonka mukaan Ruotsissa vallalla oleva yksilöllisen valinnanvapauden korostaminen on syypää ruotsalaisen koulujärjestelmän tilanteeseen?

Lueskelin äsken ruotsalaismediasta ruotsalaisopettajien näkemyksiä syistä ja ne olivat kovin erilaisia kuin yllä olevat. Samoin OECD päätyy ratkaisuesityksissään aivan johonkin muuhun. Ruotsalainen koulujärjestelmäkään ei ole ruotsalaisten opettajien mielestä oikeistolaisen nerokas, yksilöllisyyttä korostava. Mutta jos Suomessa joku on näin lausunut, toki on oikeassa sitten. Mitäpä ne Ruotsissa asioistaan tietävät.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Niin, se on kyllä totta että tuo ideologinen, leimallisesti oikeistolainen ratkaisu ja sikäläinen nerokas "yksilöllisen valinnanvapauden" korostaminen ovat pääsyitä Ruotsin koulujärjestelmän surkeuteen.

Olen varmaan leimallisesti oikeistolainen, koska olen paikkakunnan viimeistä vuosikertaa, joka joutui "pyrkimään" yhteiskouluun. Meidät muuten taidettiin pistää julkisesti koulun ilmoitustaululle johonkin järjestykseenkiin, en tosin käynyt katsomassa. Aika rankkaa oli meno seiskytluvun Suomessa.
Jaettiin luusereihin ja menestyjiin jo toisella kymmenellä olevat ihmistaimet.

Minä, etuoikeutettu, sähläsin loistavan tulevaisuuteni kuitenkin. Vanhempien, opettajien eli koulun vika se ei ole. Minulle maailma on vain liian monimutkainen. Mutta tunnen kommunistityttöjä, niukoissa kotioloissa läksyjään tehneitä, jotka stipendien turvin kävivät yhteiskoulun, menivät lukion kautta yliopistoon ja ovat tehneet hienoa työtä mm. opettajina ja sairaanhoidon johtotehtävissä.

Kyllä sitä ennen peruskouluakin oli mahdollisuuksia.
Ja aivan naurettavan huonosti peruskoulun käyneet suomalaiset osaavat ruotsin kieltä, toista kotimaista. Ei se niin vaikeata ole, yhteiskoulun sivistystä nauttinut lähihoitajani osaa ruotsia kun vähän kannustaa. Lapsensa eivät.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
PISA-kokeisiin valitaan ensin koulut koko maan kattavalla satunnaisotannalla niin että mukaan tulee 150 koulua, ja näistä sitten kustakin satunnaisesti 42 oppilasta. Tilastollisesti 135 koulua näistä olisi sellaisia, joissa vieraskielisiä ei ole yhtään tai on vain muutama. Maahanmuutto ei mitenkään voi selittää PISA-tulosten laskua, ellei kyseiselle neljän vuoden jaksolle 150 koulun joukkoon sitten ole arvottu poikkeuksellisen paljon maahanmuuttajakouluja ja kyse ole tilastopoikkeamasta.

Onneksi Jatkoajan oppilaat eivät edusta Suomea PISA-tuloksissa. Suomen sijoituksen lasku ei johdu - kuten oikein kirjoitat - maahanmuuttajista vaan siitä, että mukaan on tullut uusia maita Aasiasta ja Lainemaisesti suoraan huipulle. Suomi on kuitenkin paras eurooppalainen maa. Aasian maissa on myös maahanmuuttajia, joten kaiketi lienee jo se todistaa riittävän hyvin väitteen, että maahanmuuttajat eivät maahanmuuttajina jatkossakaan heikennä yhtään mitään, jos maahanmuutto organisoidaan oikein. Kuten Kanadassa, USA:ssa, Sveitsissä ja parissa muussa maassa, joista näyttävästi raportoitiin viime viikolla. Toki jos Suomi tekee päinvastoin kuin menestyvät maat, tulokset heikkenevät. Mutta niin pitääkin käydä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Tulin eilen Turussa taksilla kotiin. Kuljettaja oli erittäin hyväkäytöksinen nuori somalimies. Hän kertoi aiemmin ajaneensa bussia, mutta siirtyneensä nyt ajamaan taksin iltavuoroja, kun opiskelee lähihoitajaksi.

Toista laitaa edusti, kun joitakin aikoja sitten ajoin taksilla Helsinki-Vantaalta Espoon Nuottaniemeen. Puolen tunnin ajan katkeroitunut kantasuomalainen Soiniakin paljon oikeistolaisempi kuljettaja haukkui poliitikkoja ja valitti kurjaa elämäänsä. Kun pääsimme perille kuljettaja sanoi, että kyllä Suomeen tarvittaisiin diktatuuri.

Olen myös ajanut usein taksilla, mutta kohdalleni ei ole onneksi osunut poliittisesti aktiivista kuljettajaa koskaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Jotenkin tulee vain näistä sinun jutuistasi mieleen, että tummaihoinen on aina hivenen mukavampi ja ystävällisempi, vaikka sille ei ole mitään syytä, paitsi tummaihoisuus. Nyt on tainnut isoin syy tämän toisen kuskin huonommuuteen olla eriävät poliittiset mielipiteet.

Minä taas uskon syyn olevan iän ja aseman. Ihminen, joka tekee taksihommia lisätienestien takia, eikä päätyönä, on varmaankin sosiaalisempi ja avoimempi keskustelemaan kuin päätyönään taksia ajava suhari. Somalit saattavat olla tavallista puheliaampia ihan vain siksi, että heillä on kokemuksia siitä, kuinka valkoinen suomalaismies on ottanut toisen auton saadessaan tietää kuskin olevan somali.

Olen myös ajanut usein taksilla, mutta kohdalleni ei ole onneksi osunut poliittisesti aktiivista kuljettajaa koskaan.

Tähän kun saisi kohtauksen Turhapuro-elokuvasta, jossa taksikuski haukkuu työtään, koska sosialistille ei sovi, että punaisen valon palaessa joutuu pysähtymään, eikä koskaan saa itse saa päättää minne ajetaan – herrat takapenkillä tietävät sen aina paremmin.
 
Viimeksi muokattu:

Memotuss

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Messin joukkue.
Ajelin tossa yksi ilta taksilla, oli kiva Soinin näköinen heppu joka jauhoi niitä näitä ja valitti politiikasta. Oikein kiva kaveri.
Toissa iltana sitten oli Somali joka ei osannut kieltä, vei väärään osoitteeseen ja syytti minua.

Hitsi onko tarina tosi kun kirjoitan sen netissä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Tähän kun saisi kohtauksen Turhapuro-elokuvasta, jossa taksikuski haukkuu työtään, koska sosialistille ei sovi, että punaisen valon palaessa joutuu pysähtymään, eikä koskaan saa itse saa päättää minne ajetaan – herrat takapenkillä tietävät sen aina paremmin.

Ja tämä liittyi tähän siten, että....

...odotan..
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Kun nyt vain tuli mieleen. Huomaathan, että varsinainen vastaukseni oli osoitettu toiselle nimimerkille.

Menee kyllä usko moderaattoreihin. Jos ei yhtä trollia saa palstalta pois, niin onhan se käsittämätöntä.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen myös ajanut usein taksilla, mutta kohdalleni ei ole onneksi osunut poliittisesti aktiivista kuljettajaa koskaan.
Taksikuskin saa juttelemaan melkein mistä vaan. Ja aivan varmasti mukaan mahtuu umpisoinilaisia omaan elämäänsä kyllästyneitä idioottejakin. Ainakin Helsingissä.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Taksikuskin saa juttelemaan melkein mistä vaan. Ja aivan varmasti mukaan mahtuu umpisoinilaisia omaan elämäänsä kyllästyneitä idioottejakin. Ainakin Helsingissä.

Radiopäällä on sitten ollut monesti huono tuuri.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös