Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 101 614
  • 24 186

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuo on mitä loistavin tapa ylläpitää ja kasvattaa rikollisuutta ja tuloeroja. Jos se on tavoitteena, tuo on mainio idea. Toivottavasti päämäärä on kuitenkin toisenlainen. Parempi ihminen- jutulle naurahdin ääneen.

Sitten toki kannattaa myös miettiä missä kontekstissa asia on esitetty, ihan vain siltä varalta ettei synny käsitystä että kyse olisi mielipiteestäni. Tosin, jos rikollisuus keskittyisi myös ko. lähiöihin, ei sekään olisi ongelma.

Vaihtoehtoja on monia, mutta aika harva tosissaan sitten tahtoo naapurikseen "epätoivottuja ihmisiäkään", vaikka se pienentäisikin segregaatiota.

Nykyisillä maahanmuuttajien työttömyystilastoissa tuloerojen kasvu valtaväestöön verrattuna nyt tosin on väistämätöntä, ellei sitten erinäisiä tukiaisia nosteta merkittävästi...niinpäniin.

Kyse oikeastaan on paljolti siitä miten pitkään nykymenoa tahdotaan katsella ja toivoa, ettei tilanne muuttuisi pahemmaksi.
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Ihan yhtä poliittinen pohjimmiltaan on myös kristinusko: se on vaan suurimassa osassa kristillistä maailmaa erotettu valtiosta. Jos tämä olisi kirkosta (Vatikaani) kiinni, kristillisyys voisi pahimmillaan olla ihan yhtälailla poliittisesti vallitseva, kuin islam tällä hetkellä Iranissa. Tämä kehitys on pakottanut kristillisen kirkon modernisoitumaan, mutta edelleenkään se ei ole lähellekään niin ajan hengessä mukana, kuin pitäisi. Tällä siis tarkoitan lähinnä Vatikaania. Muista, että myös kristillisyys on näyttänyt kyntensä.

Juurikin sana _pohjimmiltaan_ on hyvin väärä tuohon kohtaan. Menee aika pahasti offtopiciksi mutta menköön.

Kuten aikasemmin totesin, Islam syntyi yhteisöllisenä uskontona. Tärkein henkilö ehdottomasti koko uskonnon syntymisessä oli profeetta Muhammad. Muhammad keräsi ympärilleen yhteisön, josta sitten muodostui heimo, joka sitten valloitti hyvinkin paljon alueita. Tämän heimon eläminen kaikkineensa perustui profeetan näkyihin, joita Allah tälle viestitti. Profeetan näkyjen mukaisesti islamista tuli hyvin vahva poliittisen ja juridisen elämän säätelijä heimoon. Profeetta kuvasi sanoillaan ja teoillaan todellista ja oikeata islamia, joka sitten on jäljennetty Koraaniin ja Haditheihin. Profeetan kuoltua valtaan nousi kalifi, joiden mukaan islamin levitystä jatkettiin edelleen. Traditio säilyi.

Kristinusko on ainoastaan yksilön elämään vaikuttava katsomusjärjestelmä. Suoria lakeja, normeja tai muutakaan raamattu, uuden testamentin mukaan ei käskenyt noudattamaan. Profeettana Jeesus oli myös hyvin erilainen kuin Muhammad. Tärkein seikka kuitenkin on se, että kristinusko syntyi jo "valmiille" maaperälle. Antiikin Roomaan, jossa oli jo oma lainsaaädäntönsä, normistonsa ja moraalikäsityksensä.

Se, että kirkko, instituutiona, käytti kristinuskoa omien intressiensä ajamiseksi, ei tarkoita mitenkään sitä, että kristinusko olisi poliittinen järjestelmä. Olen hyvin tietoinen kristinuskon nimiin tehdyistä teoista. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että poliittinen elämä, normit ja arvot pohjautuivat ihan muualle kuin Raamattuun. Renessanssi ilmiönä on tästä ehkä kaikkein paras esimerkki. Länsimaiden juuret ovat paljon syvemmällä kuin kristinuskossa. Juhannus on hyvä esimerkki tästä, jostain syystä myös vietämme olympialaisia. Islamistisessa kulttuurissa asiat eivät ole näin.



Mustafa Kemal Atatürk loi Turkista maallisesti islamilaisen tasavallan. Turkissa äänestetään piakkoin muuten niiden uskonnollisten huivien laillistamisesta yliopistoissa. Aiemmin tuo kielto on nimenomaan edustanut valtion erottamista uskonnosta. Kiellon purkamisen vastustajat pelkäävät, että purkaminen johtaa valtion ja uskonnon lähentymiseen. Puoltajat taas perustelevat näkemystään mielipiteen vapauden kasvattamisella sekä sillä, että myös konservatiivisten perheiden tyttärillä olisi mahdollisuus korkeakoulututkintoon. Vaikea kysymys sinällään.

Turkki on ehkä paras esimerkki islamistisesta sekulaarista valtiosta. Valitettavasti sekularismi ei ole ihan moitteetta Turkissa toiminut. Muissa islamistisissa maissa ollaan tosin vieläkin pahemmin keskiajalla.

Itävalta on huomattavasti monikulttuurisempi kuin Suomi. Monikultturisuus on rikkaus, joka ei vie maassa vallitsevalta kulttuurilta mitään pois. Päinvastoin, muut kulttuurit täydentävät ja monipuolistavat vallitsevaa kulttuuria. Ongelmiakin siirtolaisuus aiheuttaa, mutta oikeanlaisella politiikalla suurin osa ongelmista on vältettävissä. Kohtuullisen korkeasta ulkomaalaisasteesta huolimatta en ole törmännyt laajamittaisiin ongelmiin täällä: muutamia skinihyökkäyksiä on tapahtunut, mutta nekin lähinnä vasemmistolaisia baareja ja klubeja vastaan, eikä niinkään ulkomaalaisia vastaan. Ja nyt kun turkkilaisten ja kurdien konflikti eskaloitui vähän aikaa sitten, oli täällä isohko hässäkkä päällä, kun nuo kaksi siirtolaisryhmää ottivat yhteen. Mitään laajamittaista skiniongelmaa a'la Ruotsi ei täällä kuitenkaan ole. Eikä siirtolaisnuoriso ole polttanut roskiksia ja autoja a'la Ranska. Paljon on varmasti siitä kiinni, että Itävallassa ghettoisoituminen on paljon vähäisempää kuin esimerkiksi Ruotsissa - ja siirtolaislapset ovat siten paljon enemmän valtaväestön kanssa tekemisissä, joka johtaa nopeampaan sopeutumiseen. Suomessa, jossa ulkomaalaisväestöä on paljon vähemmän, ollaan tekemässä samoja virheitä kuin Ruotsissakin.

Kun tarkemmin tiedät, niin minkälaiset sosiaaliturvajärjestelmät itävallassa ovat? Veikkaisin olevan aika tavalla heikommat kuin esim. Ruotsissa. Voisiko tämä seikka ajaa sinne muitakin kuin vain etuuksien perässä juoksijoita? Entäpä kuinka paljon väestöstä on kaikkineensa ulkomaalaisia? Puhut siirtolaisista, entäpä turvapaikanhakijoiden määrä Itävallassa? ja vielä tarkemmin muslimi-sellaisten?

Itävallassa kerta homma toimii. Mitä siellä ollaan tehty toisin kuin Pohjois-maissa ja muualla Euroopassa?
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Täsmälleen samaa mieltä. On olemassa myös eurooppalaisia maita, joissa on tehty tämän asian suhteen hyvää työtä.

Mitä maita tarkoitat? Ja osaatko sanoa tarkemmin miten he ovat tätä hyvää työtään toteuttaneet? Pohjoismaissa ei ainakaan ole onnistuttut, joten mitä tehdä toisin?
 

Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Virsi = Laulettu rukous. Mistä niitä elämiä voisi kysellä, kun havaitsen rukouksissa pikkuruisia uskonnollisia pointteja?

Tulihan sitä jo ennakoitua, että sana "virsi" on taatusti joillekin ihmisille ylitsepääsemätön ongelma. Veikkaanpa, että jos Suvivirrestä poistettaisiin kaikki uskonnolliset viittaukset Sistiksen aiemmin viittaaman "Suvilaulun" tapaan, seuraava vasta-argumentti olisi, ettei kappaletta voi kuitenkaan hyväksyä kristillisen alkuperänsä takia. Uskontoihin kun ei kosketa pitkällä tikullakaan ja minullehan ei perkele tuputeta mitään. Ongelman voi kyllä nähdä missä tahansa, kun on tarpeeksi iso malka omassa silmässä.


Ja minä havaitsin että olet hyvin rasittava, kuuluit mihin luokkaan tahansa. Jokainen joka on eri mieltä tuosta on myös hyvin rasittava. Vain minun mielipiteeni on arvokas, muiden rasittavia, joten voin kutsua heitä rasittaviksi.

Ihan vapaasti: mielipiteesi on aivan yhtä arvokas kuin omani. Itse kuitenkin pidän äärimmäisyysihmisiä rasittavina, olipa kyseessä mikä suuntaus tahansa. Ja jostain Suvivirrestä nipottaminen menee minun kirjoissani juuri tähän äärimmäisyyskategoriaan, koska suurelle (maallistuneelle) enemmistölle tuo "laulettu rukous" symboloi pelkästään kesäloman alkamista. Varmasti sen pystyy näkemään ensisijaisesti uskonnollisten tunteiden ilmaisemisena, jos on tosiuskovainen tai tosiateisti. Tilannehan olisi toki aivan toinen, jos Suvivirrestä laulettaisiin myös loput säkeistöt, jotka eivät sanojensa puolesta edes liity mitenkään kesän alkamiseen vaan Jumalan palvomiseen.

Ev.lut. kirkossa, sen asemassa Suomessa ja uskonnoissa noin yleensäkin on paljonkin kritiikin aihetta, mutta Suvivirrestä naputtamista en ymmärrä, olkoon se sitten omaa rajoittuneisuuttani.

Ketjun varsinainen aihe on mielenkiintoinen, täytynee yrittää palata siihen paremmalla ajalla.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Totta puhuen en osaa sanoa, mutta pointti oli siinä, että valtaosa tulijoista saa luvan jäädä muulla kuin pakolaisstatuksessa.

Voisi varmaan sitten ajatella, että kotimaahan paluu ei ole mahdollinen, koska sinne ei yksinkertaisesti ole mahdollista palauttaa. Inhimilliset syyt.



En ole sanonut, että nykyinen tilanne olisi kestämätön. Sanoin, että suunta on kestämätön. Toisin sanoen asioiden jatkuessa nykyisellään, tilanteesta tulee kestämätön. Kuten se on jo monessa paikassa Eurooppaa.

Ottaako Suomi siis liikaa mielestäsi näitä ei-toivottuja pakolaisia eli islameja? Suomihan ottaa maltillisesti kiintiöpakolaisia ja turvapaikanhakijoitakin tulee Euroopan mittakaavassa todella vähän. Miten suunta on kestämätön?


Olen nyt sanonut tämän jo useempaan otteeseen. En elä minkään kirjan mukaan, suoranaisia auktoriteetteja en omaa. Perustan arvoni ja normini muihin kuin uskonnollisiin seikkoihin. Olen syntynyt ja kasvanut sekulaarissa valtiossa, en teokraattisessa. Samoja asioita voi sanoa harvasta muslimi-maahanmuuttajasta.

Kuinka monta tunnet noin henkilökohtaisesti, että osaat sanoa heidän arvomaailmastaan noin yleistäen? Aikamoista tuubaa kirjoitat. Itse sanoisin päinvastaista, olen tavannut aika monta islaminuskoista, mutta todella vähän fundamentalisteja enkä ainuttakaan joka olisi ollut jotenkin yhteiskuntavastainen.

Mikä sitten voisi olla este, kerta pystyt noin vahvasti rajaaman islamin pois?

Työkokemuksen puolesta sanoisin, että yksilölliset syyt, kuten mielenterveysongelmat, kielitaidottomuus, luku- ja kirjoitustaidottomuus, yksinäisyys, eristyneisyys, syrjäytyminen, työttömyys jne. Aika samat lähtömaasta riippumatta. Tottakai esimerkiksi Keski-Euroopasta tulleilla on helpompi sopeutua suomalaiseen elämänmenoon.
 

amok

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Monikultturisuus on rikkaus, joka ei vie maassa vallitsevalta kulttuurilta mitään pois.

Rahaa?

Ruotsissa Göteborgin kauppakorkeakoulun yritystalouden entinen lehtori Lars Jansson laski:

"Janssonin laskelmien mukaan maahanmuuton aiheuttamat kokonaiskustannukset vuonna 2005 olivat 290 miljardia kruunua. Valtion ja kuntien yhteenlasketut verotulot olivat samana vuonna 1300 miljardia kruunua. Maahanmuuton osuus veroilla rahoitetuista julkisen talouden menoista oli n. 22%. Vastaava osuus Tanskassa oli 7%. Vanhuuseläkkeisiin käytetty summa samana vuonna oli 170 miljardia kruunua."

Lähde
 

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54
Itse sanoisin päinvastaista, olen tavannut aika monta islaminuskoista, mutta todella vähän fundamentalisteja enkä ainuttakaan joka olisi ollut jotenkin yhteiskuntavastainen.

He eivät siis ole kertoneet sinulle olevansa yhteiskuntavastaisia? Vai miten pystyt tämän tietämään. Niitä yhteiskuntavastaisia muslimeja kuitenkin maassa on, halusit tai et. Ovatkohan he toitottaneet asiaa maahan tullessaan? Luultavasti ovat vielä kertoneet saattavansa raiskata muutaman horon, koska ne ihan selvästi kerjäävät sitä pukeutumisellaan. Mykistävää.
 

-REDS-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K, ULUVFC #54
Yhteiskuntavastaisella tarkoitin äärifundamentalisti-terroristi-stereotypiaa, joka useasti näissä keskusteluissa esiin tulee.

Ok, mutta tuskinpa nuo mainitsemasi fundamentalisti-terroristitkaan maahan tulisivat räjähdevöihin pukeutuneena. Aika vaikeata yleensäkään kenenkään motiiveista tietää ulkonäön tai puheitten perusteella (paskaa kun on suht helppo puhua.)

Olen täydellisesti samaa mieltä kanssasi, että meillä on moraalinen velvollisuus auttaa hädänalaisia jo pelkästään siksikin, että meillä on siihen mahdollisuus. Kuitenkin kun katsellaan ympäri Eurooppaa voitaneen todeta, että hinta tälle avulle on varsin korkea mukana tulevan paska-aineksen vuoksi. Sen vähättely ja silmien kiinni puristaminen vituttaa yli kaiken.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ok, mutta tuskinpa nuo mainitsemasi fundamentalisti-terroristitkaan maahan tulisivat räjähdevöihin pukeutuneena. Aika vaikeata yleensäkään kenenkään motiiveista tietää ulkonäön tai puheitten perusteella (paskaa kun on suht helppo puhua.)

Näin se on , mutta otin tässä kantaa nimimerkki Wikingin kommentteihin liittyen kaikkien muslimien uskovaisuuden "asteeseen". Itse olen törmännyt suurimmaksi osaksi aivan samanlaisiin sunnuntaiuskojiin mitä meissä luterilaisissakin on Suomessa suurinosa.

Sen vähättely ja silmien kiinni puristaminen vituttaa yli kaiken.

En tiedä tarkoitatko tällä minua. Kuten kirjoitin aikaisemmin, niin kirjoitan tähän ketjuun oikakseni harhaluuloja ja täysin virheellisiä käsityksiä. Sanoisin, että minulla on aika realistinen kuva mitä kaikkea maahanmuuttoon liittyy, myös lieveilmiöistä. Euroopan mittakaavassa näitä ongelmia ei ole samoissa määrin Suomessa, koska Suomen pakolaispolitiikka on ollut harkitsevan maltillista.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ilmeisesti sanoman osuus ei ole jäänyt mieleen tuota laulettaessa. Moniko tunnistaisi mistä laulusta nuo sanat on? Itse en ainakaan ensisilmäyksellä.
Vähän sama ilmiö on varmaan Enkeli taivaan lausui näin-laulu on minulle puhtaasti "joululaulu" siinä missä Juicen "sika" ja Leevien "jouluaattona kännissä".
Kai se on vain niin että kun jotain propagandaa työnnetään samasta tuutista kuin oikeaa oppia niin ihmisten suodattimet eivät niin herkästi näitä rekisteröi. Sitä paitsi kysehän on ihan vain tästä oikeasta ja virallisesta valtionuskonnosta eikä mistään pahasta Islamista jonka varjolla ihmiset tekevät pahoja asioita.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Sitten toki kannattaa myös miettiä missä kontekstissa asia on esitetty, ihan vain siltä varalta ettei synny käsitystä että kyse olisi mielipiteestäni.

Juuh, ei saisi ottaa kantaa keskusteluun nopean lukaisun jälkeen.

Maahanmuuttajien työttömyystilastoissa tuloerojen kasvu valtaväestöön verrattuna nyt tosin on väistämätöntä, ellei sitten erinäisiä tukiaisia nosteta merkittävästi...niinpäniin.

Nykyisellään väistämätöntä, tod. näköisesti tulevaisuudessakin.
Ruotsissa on joissain kunnissa laskettu maahanmuuttajien saldon verokruunuissa olevan positiivinen. Miksei tuo voisi onnistua myös muualla. Ylimääräisiä rahoja kunnat aikovat käyttää suuremassa hädässä olevien auttamiseen, mikä ajatuksentasolla tuntuu hyvältä systeemiltä. Teoria on tietysti teoriaa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Laulettiinko teillä kenties koko virsi? Sen mitä netistä löysin, useimmiten esillä oli vain 2-3 ensimmäistä säkeistöä, jotka ovat varsin neutraaleja sanoitukseltaan.

Tämä virrenveisuusta omalta osaltani.
No itseasiassa meillä kolmannen ja neljännen luokan opettaja pienellä ala-asteella oli suhteellisen uskovainen naishenkilö ja vaikka minä en uskonnon opetukseen edes osallistunut niin tämä ja monet muut opeteltiin ulkoa musiikin tunneilla. Ihan sieltä nuo kohdat ovat sen verta hyvin mieleen jääneet, että niiden perusteella pystyi aukkokohdat googlettamaan. Ja kyllä se minulle jo silloin kymmenvuotiaana suht.kirkkaasti aukeni oli ettei tämä nyt ihan oikeinkaan ateisteja kohtaan ole ja niinpä en vieläkään pane pahaksi vaikka tuo lähtisi peruskouluista hiuksista vittuun.

Ei tuosta minulle mitään traumoja jäänyt kun noiden oppiminen ei suurempia vaikeuksia tuottanut, mutta kaikkein kohdalla se ei noin ollut. Itseasiassa omakohtaisesti voin sanoa että siitä on jopa jotain hyötyäkin että nykyäänkin osaa tuon ja monet muut laulut (maakuntalaulut, muiden pohjoismaiden kansallislaulut) osaa, em. ansiosta viimeksi pääsi loistamaan anopin kuusikymppisillä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viitateen omaan aiempaan mielipiteeseen täytyy todeta erbaa peesaillen, että aasialaisten kanssa mitä olen ollut tekemisissä, niin olen alkanut miettimään, että mikä on mennyt vikaan Lähi-Idässä ja Afrikassa?

Aasialaisilla tarkoitan nyt japanilaisia, kiinalaisia, korealaisia, intialaisia ja thaimaalaisia (näistä kokemusta). Ovat työteliästä porukkaa, tuovat oman kulttuurinsa mukanaan, mutta silti sulautuvat yhteiskuntaan ilman sen suurempaa säklätystä.
Olisikohan se vika öljy, siitä tulevien tulojen äärimmäisen epätasainen jakauminen, länsimaiden interessit ja niiden vaikutus? Toki nuo uskonnolliset paikatkin omat jännitteensä.

Muuten pitää olla samaa mieltä BA:n kansas. Lisäksi lisäisin listaan ainakin vielä Malesialaiset (ja varmaan myöskin osaston Vietnam, Laos ja Kambodzia). Rauhallisia, maltillisia, työtelijäitä ja kohteliaita ihmisiä ihan sama ovatko nuo Islamilaisia vai kristittyjä, saman yksi jumalaisen uskonnon haaroistahan on loppupelissä kuitenkin kyse. En silti sano etteivätkö alueen buddhalaiset olisi ihan samalla tavalla kunnon sakkia.

Ehkä se uskonto ei olekaan Se Juttu.
 

Tuamas

Jäsen
Brittien tilanteesta.

Täällä ovat jotkut kaivelleet omalle agendalleen sopivia juttuja Brittien siirtolaispolitiikasta, siirtolaisten integroitumisesta ja maahanmuuttajien aiheuttamista kuluista.

Kuitenkin todellisuudessa briteissä on hyvin vähän esim. näkyvää rasismia, oikeastaan ainoat kerrat jolloin olen jotakin siihen suuntaan viittaavaa nähnyt, on ollut kun paikallinen skiniporukka koitti hyökätä muutaman puolalaisen kimppuun.

Irakilaisia, iranilaisia, tummempia afrikkalaisia (tiedän että ei ole homogeeninen ryhmä, mutta paha noita on erotella), egyptiläisiä ja erityisesti pakistanilaisia, eli muslimeja, täällä on todella paljon, eivätkä nämä aiheuta juurikaan ongelmia ja suurin osa on ainakin omien ja paikallisten kokemusten mukaan yleisesti hyviä kansalaisia/töissä. Toki näissäkin ryhmissä on pieniä määriä äärihihhuleita, mutta ei mitenkään merkittäviä osuuksia ryhmästä.

Ainakin tässä osassa englantia (West-Midlands) itä-eurooppalaiset ja erityisesti puolalaiset koetaan suurimpana uhkana ja vitutuksen aiheena, lähinnä koska suostuvat tekemään tehdasduunit ym. huomattavasti perusbrittiä pienemmällä liksalla.

Toki näin isoon maahan (väkiluvultaan) mahtuu myös kielteisiä tapauksia ja huonoja puolia, mutta kuitenkin esim. siirtolaisten integroituminen ja sopeutuminen on aivan eri tasolla kuin suomessa.
Ja toki tämä yhteiskuntana on aivan erilainen, luokkaerot ovat täällä kuitenkin vielä erittäinkin vahvasti elossa ja työläisperheen lapsia suorastaan uhkaillaan vanhempien toimesta jättämään turhat opiskelut ja menemään töihin. Eli ongelmia on toki täälläkin, mutta maahanmuuttajien integrointi on pääasiassa sujunut ihan hyvin. Tähän on todella suurena syynä pitkä perinne intialaisista, egyptiläisistä ja pakistanilaisista maahanmuuttajista.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ruotsissa on joissain kunnissa laskettu maahanmuuttajien saldon verokruunuissa olevan positiivinen. Miksei tuo voisi onnistua myös muualla. Ylimääräisiä rahoja kunnat aikovat käyttää suuremassa hädässä olevien auttamiseen, mikä ajatuksentasolla tuntuu hyvältä systeemiltä. Teoria on tietysti teoriaa.

Hmm, annatko tuohon viitteen.
Ainakin itse olen nähnyt tuon asian siinä kontekstissa, että maahanmuuttajat vaikuttavat positiivisesti kunnan talouteen _koska_ valtio siirtää tukirahoja kunnalle, rahat vain ilmestyvät eri kirstusta mutta samasta yhteisestä kassasta.

Niille, jotka eivät ole City-lehteä lukeneet, Arman Alizazin kolumni aiheesta
http://www.city.fi/artikkeli/Kolumni/2559/
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tulihan sitä jo ennakoitua, että sana "virsi" on taatusti joillekin ihmisille ylitsepääsemätön ongelma. Veikkaanpa, että jos Suvivirrestä poistettaisiin kaikki uskonnolliset viittaukset Sistiksen aiemmin viittaaman "Suvilaulun" tapaan, seuraava vasta-argumentti olisi, ettei kappaletta voi kuitenkaan hyväksyä kristillisen alkuperänsä takia.
Paskapuhetta. Jos lauletaan "pikkumatin autosta on kumi puhjennut" (kuten faija oli jossain ulkomailla laulanut kun paikalliset pyysivät esittämään jonkun suomalaisen uskonnollisen laulan), niin asiassa ei ole mitään ongelmaa. Jos lauletaan Glory glory halleluja, niin sitten laulu ei kuulu valtion kouluun.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Asutko Helsingissä tai muualla Pääkaupunkiseudulla?

Jos et, niin kannattaisi pitää hieman pienempää meteliä. Jos kyllä, niin pelkästään ihmettelen.

Heh. Helsingissä asuminenko = asiantuntijuutta turvapaikanhakuprosessista, maahantulosta tai monikulttuurisuudesta?
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heh. Helsingissä asuminenko = asiantuntijuutta turvapaikanhakuprosessista, maahantulosta tai monikulttuurisuudesta?

Eipä. Mutta maahanmuuttajista kun valtaosa kuitenkin asuu täällä, niin tännehän heidän (mahdollisesti) aiheuttamansa ongelmatkin kai keskittyvät?

Eli miten on?
 

Dissonanssi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Moderaattorit
Voisi varmaan sitten ajatella, että kotimaahan paluu ei ole mahdollinen, koska sinne ei yksinkertaisesti ole mahdollista palauttaa. Inhimilliset syyt.

Yässä meillä on sitten selvä näkemysero. Mielestäni meidän tulisi ensiksi pistää resurssit siihen, että saisimme asiat omassa maassa kunnolla hoidettua ja vasta sitten sirtää voimavaroja auttaakseen muista. En koe meillä olevan minkäänlaista kollektiivista velvollisuutta. Siihen vielä kulttuurien törmäämisesta koituvat konfliktit yhteiskunnassa, niin en näe asiaa sen arvoiseksi.



Ottaako Suomi siis liikaa mielestäsi näitä ei-toivottuja pakolaisia eli islameja? Suomihan ottaa maltillisesti kiintiöpakolaisia ja turvapaikanhakijoitakin tulee Euroopan mittakaavassa todella vähän. Miten suunta on kestämätön?

Jos tarkastelemme tilastoja (rikollisuus, työttömyys jne), niin mielestäni ottaa. Mikään peruste ei ole se, että muut ottavat enemmän. Suunta on kestämätön siinä mielessä, että tilastoistakin voidaan lukea maahanmuuton ja vierasperäisen väestön kasvu. (Myös kotimaassa syntyneet vierasperäiset asukkaat integroituvat hyvin huonosti) Toisin sanoen, vaikka emme ottaisi tänne lisää "ongelma tapauksia", korkean syntyvyyden vuoksi niiden määrä kuitenkin kasvaa. En näe mitään syytä kiihdyttää tätä trendiä, varsinkin kun sen tulokset ovat nähtävissä muualla Euroopassa.

Näytät olevan asioista perille, niin tuskin tilastoihin lähteitä tarvitset.


Kuinka monta tunnet noin henkilökohtaisesti, että osaat sanoa heidän arvomaailmastaan noin yleistäen? Aikamoista tuubaa kirjoitat. Itse sanoisin päinvastaista, olen tavannut aika monta islaminuskoista, mutta todella vähän fundamentalisteja enkä ainuttakaan joka olisi ollut jotenkin yhteiskuntavastainen.

Meidän kummankaan subjektiiviset kokemukset tuskin kertoo totuutta asiaan. Kuten ylempänä on käynyt ilmi; ei kukaan sitä suoraan sano. Kuitenkin olet tavannut fundamentalisteja. Kaiken logiikan mukaan he ovat yhteiskuntavastaisia, koska miten he muuten voisivat olla fundamentalisteja?

Onko ainoat mahdolliset tapaukset terroristit ja ne jotka hyväksyvät suomalaisen yhteiskuntajärjestyksen? Tuskin sentään.

Tilanne Suomessa ei vielä ole hirveän paha tuon asian suhteen, mutta volyymin kasvaessa voimme odottaa muuta. Sen takia en halua määrän kasvavan.

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/8538-nuorten-muslimien-asenteet-pelottavat-saksassa

Saksassa määrät ovat suurempia ja vaikutukset nähtävissä. Huolestuttavaa tuossa on se, että kyse on nuorista. Tutkimus on edellyttänyt, että vastaajat ovat avoimesti kertoneet kantansa. Todellinen luku siis todennäköisesti on suurempi, koska kaikki eivät avomesti kantaansa kerro.


Työkokemuksen puolesta sanoisin, että yksilölliset syyt, kuten mielenterveysongelmat, kielitaidottomuus, luku- ja kirjoitustaidottomuus, yksinäisyys, eristyneisyys, syrjäytyminen, työttömyys jne. Aika samat lähtömaasta riippumatta. Tottakai esimerkiksi Keski-Euroopasta tulleilla on helpompi sopeutua suomalaiseen elämänmenoon.

Minkä takia sitten kaikkien hiukan epäkunnioitettavien tilastojen kärjessä ovat tulijat Lähi-Idästä ja Afrikasta?
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Hmm, annatko tuohon viitteen.
Ainakin itse olen nähnyt tuon asian siinä kontekstissa, että maahanmuuttajat vaikuttavat positiivisesti kunnan talouteen _koska_ valtio siirtää tukirahoja kunnalle, rahat vain ilmestyvät eri kirstusta mutta samasta yhteisestä kassasta.

Ah, oikeassa olet. Linkki vielä kirjoitukseen mikä osui silmään http://http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/12151-kuntien-pakolaistilinpaatos-puhuttaa-ruotsissa

Kuitenkin, nuo summat eivät vaikuta kohtuuttomilta (19.000/11.000e) ja niiden avulla on mahdollista pitää pakolaistilanne jopa kannattavana kuntien tasolla, vaikka itse en kilpailuttamista näe tässä asiassa tarpeellisena, enkä ihmisoikeuksien mukaisenakaan. Eikös valtiotkin kuitenkin saa tukea vastaanotettuista maahanmuuttajista?

Pavlonin koiria taidetaan lopulta kaikki olla, niin hämmästyttäviä tekstejä saa kuulla ihan empaattisiltakin ihmsiltä joskus.
 
Suosikkijoukkue
RL, CC, MS, SB-A, MN, CO, GL, ST,HG, BG
Yässä meillä on sitten selvä näkemysero. Mielestäni meidän tulisi ensiksi pistää resurssit siihen, että saisimme asiat omassa maassa kunnolla hoidettua ja vasta sitten sirtää voimavaroja auttaakseen muista. En koe meillä olevan minkäänlaista kollektiivista velvollisuutta. Siihen vielä kulttuurien törmäämisesta koituvat konfliktit yhteiskunnassa, niin en näe asiaa sen arvoiseksi.

Niin.. on jokseenkin naurettavaa väittää, etteikö Suomella olisi resursseja. Maalla joka ainoastaan EU.lle toimii satojen miljoonien nettomaksajana vuosittain.
Valtion sisällä on omat ongelmansa tietysti, mutta melkoisia pisaroita valtameressä ja kaiken lisäksi mikäli suurimpiin epäkohtiin haluttaisiin puuttua, niihin puututtaisiin, resursseista se ei todellakaan jää kiinni.

Kaikki tietysti on suhteellista, meillä köyhimmät tienaavat sen muutaman sata euroa kuukaudessa, toisessa vaakakupissa valtio jonka valtaväestö taistelee sairauksien, puhtaan juomaveden, ravinnon, kansanmurhien ja sotatoimien kanssa.
Meillä on resursseja auttaa nykyistä paremmin kaikkia kärsiviä osapuolia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Paskapuhetta. Jos lauletaan "pikkumatin autosta on kumi puhjennut" (kuten faija oli jossain ulkomailla laulanut kun paikalliset pyysivät esittämään jonkun suomalaisen uskonnollisen laulan), niin asiassa ei ole mitään ongelmaa. Jos lauletaan Glory glory halleluja, niin sitten laulu ei kuulu valtion kouluun.

Ateistina ja kirkon ja valtion erottamista kannattavana kysyn ihan mielenkiinnosta, että missä sinusta menee raja uskonnollisen laulun ja muun laulun välillä? Riittääkö uskonnollisen laulun tekemään sinusta jo se, että kappaleen nimessä mainitaan sana "virsi", tai se, että siinä mainitaan "Jumala" tai vaikka "Luoja"? Vai tarvitaanko siihen se, että laululla on selkeästi uskonnollinen sanoma?

Kuten jo aiemmin mainitsin, en näe Suvivirren kahta ensimmäistä säkeistöä mitenkään ongelmallisina. Minulle (ja uskoakseni suurelle osalle muitakin) se merkitsee ennen kaikkea kesää. Ja kakkossäkeistön "Jumala" voi olla ihan hyvin vaikkapa Tapio, Allah tai kristittyjen Jumala. Mitään sen suurempaa ei tuossa säkeistössä kerrota.

Samaten minä hyväksyn täysin sen, että koulujen joulujuhlissa laulettaisiin vaikkapa "Enkeli Taivaan". Tämän hyväksyn ihan siksikin, että kristillisellä joululla on aika vankat perinteet tässä maassa, ja tuossa laulussa pitkälti kerrotaan niistä asioista, jotka tarinan mukaan tapahtuivat tuolloin ensimmäisenä jouluna.

Lisäksi pitää muistaa, että kristittyjä on kuitenkin vielä yli 80% suomalaisista. Selkeä enemmistö siis. Kun itketään sitä, että on väärin, kun suomenkielinen enemmistö joutuu opiskelemaan ruotsia pakollisena pienen vähemmistön takia, ollaan tässä tekemässä nyt samaa. Pieni vähemmistö vaatii omaa tahtoaan läpi ja suuri enemmistö joutuu luopumaan perinteistään paineen alla.

Tärkeämpää minusta olisi keskittyä parantamaan ei-kristittyjen asemaa kouluissa muilla tavoin. Esimerkiksi yksi vaihtoehto voisi olla järjestää oma joulujuhlansa tälle vähemmistölle. Tai sitten tehdä niin, että ei-kristityt lapset eivät vain yksinkertaisesti osallistu joulu- tai kevätjuhliin, joissa tätä uskonnollista sanomaa saattaisi tulla liikaa vastaan. Todennäköisesti näin varmaan tehdäänkin monissa kouluissa. Omista kouluvuosistani on jo niin paljon aikaa, etten voi tietää asian nykytolaa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Yässä meillä on sitten selvä näkemysero. Mielestäni meidän tulisi ensiksi pistää resurssit siihen, että saisimme asiat omassa maassa kunnolla hoidettua ja vasta sitten sirtää voimavaroja auttaakseen muista. En koe meillä olevan minkäänlaista kollektiivista velvollisuutta. Siihen vielä kulttuurien törmäämisesta koituvat konfliktit yhteiskunnassa, niin en näe asiaa sen arvoiseksi.

Mielipiteitä saa olla, mutta tuskin meillä on siitä näkemyseroa olisiko Suomella resursseja auttaa rajojenkin yli, vaan siitä onko se omasta mielestä mieluisaa.


Meidän kummankaan subjektiiviset kokemukset tuskin kertoo totuutta asiaan. Kuten ylempänä on käynyt ilmi; ei kukaan sitä suoraan sano. Kuitenkin olet tavannut fundamentalisteja. Kaiken logiikan mukaan he ovat yhteiskuntavastaisia, koska miten he muuten voisivat olla fundamentalisteja?

Nyt valoja päälle. Fundamentalisti ei tarkoita yhteiskuntavastaisuutta. Puhuimme uskon eri "asteista" ja fundamentalistilla tarkoitetaan tällöin ihmistä joka seuraa kirjainmielisesti koraania tai raamattua (miten se nyt on nykyaikana mahdollista). Voidaan myös käyttää kansantermein uskovaista. Kuitenkin suurin osa tapaamistani muslimeista oman subjektiivisen näkökulmani perusteella ovat täysin rinnastettavissa tavallisiin ihmisiin kuten mekin. Olen tavannut entisen työni kautta heitä aika monta.

Minkä takia sitten kaikkien hiukan epäkunnioitettavien tilastojen kärjessä ovat tulijat Lähi-Idästä ja Afrikasta?

Entäs sitten suurimmat rötöstelijät venäläiset ja virolaiset? Eiväthän he ole muslimeja?

Mikä hätä sinulla on? Edelleen, Suomen maahanmuuttopolitiikka on maltillista ja tulee varmasti sitä myös olemaan jatkossa. Demonisoit myös liiaksi Euroopassa tapahtuneita ilmiöitä. Vuosisatoja vanhan maahanmuuttoperinteen omaavan Iso-Britannian maahanmuuttajien kokemukset ovat paljolti myös positiivisia. Toisen ja kolmannen polven maahanmuuttajat ovat integroituneet ja työllistyneet yhteiskuntaan hyvin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös