Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 113 398
  • 24 186

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Suomi allekirjoitti Geneven pakolaissopimuksen 1968, ja muiden sopijavaltioiden tavoin sillä on velvollisuus suojella pakolaisia ja alueeltaan turvaa hakevia ihmisiä. Sopimus kieltää näiden ihmisten karkotuksen ja palauttamisen alueelle, jossa heidän henkeään ja vapauttaan uhataan. Geneven pakolaissopimuksessa määritellään myös se, kuinka pakolaisia on kohdeltava."
Tämähän koskee pakolaisia ja kuten todettua, sopimuksen noudattamista ei valvo mikään instanssi vaan on ns. hyvän omantunnon kysymys. Turvapaikanhakijathan ovat sitten asia erikseen ja esim. somput eivät tule tänne pakolaisstatuksella.

Ei tänne kukaan rahtaa ongelmia. Suomea sitoo kansainväliset sopimukset pakolaisista ja turvapaikanhakijoista.
Eli kerrotko vielä lisää siitä sitovasta sopimuksesta ja etenkin sellaisesta, joka koskee turvapaikanhakijoita.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit

Erittäin asiakirjoitus! Tosin on turha odottaa finnishninjalta mitään järkevää vastausta, sillä se mensi keskustelun puolelle ja kun missiona on provota, niin se ei käy. Kysyin ninjalta parikin kertaa jotain tuossa pullonpalautusasiassa, josta hän ei ole provoavan alkuviestinsä jälkeen sanonut sanaakaan, vaikka on muuten kyllä kirjoitellut tänne.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Eli kerrotko vielä lisää siitä sitovasta sopimuksesta ja etenkin sellaisesta, joka koskee turvapaikanhakijoita.

Geneven pakolaissopimus. Sehän velvoittaa antamaan suojaa hädässä oleville kansalaisuudesta riippumatta. Suomi on sitoutunut myös Schengenin sopimukseen, jolloin turvapaikanhakijoilla on vapaa liikkuvuus maahan mikäli ovat päässeet Schengenin alueelle.

Oleskeluun oikeuttavaan päätöksen tekee Migri, joka tutkii jokaisen hakemuksen yksilöllisesti.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Tämähän koskee pakolaisia ja kuten todettua, sopimuksen noudattamista ei valvo mikään instanssi vaan on ns. hyvän omantunnon kysymys.

Ei pidä paikkaansa. Sopimusta valvoo Suomen valtio ja viranomaiset itse. Geneven pakolaissopimus koskee myös turvapaikanhakijoita.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Mihin sinä oikeasti pyrit näillä yleistyksilläsi?

On täysin oma asiasi, minkä koet yleistyksenä ja minkä et. En voi kertoa jokaisen lauseen jälkeen, missä yleistän ja missä en, vaan minun on jätettävä jotain myös lukijan itsensä ymmärrettäväksi. Valitettavasti, vähän fiksumpi ottaa nokkiinsa, jos tämän kertoo, mutta taas toisaalta, hieman vähempilahjainen ei itse ymmärrä. Myönnän tosin, etten ole aina tarpeeksi taitava selvittämään tavalla, joka tyydyttää molempia. Päätä itse, kumpaan lohkoon haluat kuulua.

Kuinka moni suomalainen oikeasti kauhisteli?

Aina joku, esim. samassa pöydässä istuvista, kun asia tuli puheeksi. Ja koska silloin oli kysymys jostain aivan uudesta asiasta, sitä jeesusteltiin joka päivä jossain vaiheessa ja joka paikassa. Asia oli jokapäiväinen puheenaihe.

Millä tavalla kauhisteli?

Kerroin jo. Ole hyvä ja lue uudelleen viesti, johon viittaat.

Oletko varma, ettei käynyt niin, että kovinta metakkaa pitävä porukka pääsi esille?

Kyllä. Näinkin kävi monta kertaa. Mutta myös kovaäänisillä on mielipiteensä ja jokaisessa ryhmässä on aina ne kovaäänisimmät. Toiset eivät sitten taas ole mitään mieltä mistään. Näinhän se aina on.

Jos haluat nähdä vain negatiiviset puolet suomalaisista ja yleistää siitä, totta kai näet vain ne.

Mikä saa sinut päättelemään, että näkisin vain suomalaisten negatiiviset puolet? Unohdat, että olen itsekin suomalainen ja minussa on paljon hyviä puolia.

Suomalaiset ovat yksilöitä. Et siis edelleenkään osaa päättää, voiko yleistyksillä pelata vai ei. Sinä pelaat yleistyksillä ainostaan silloin, kun ne koskevat negatiivisesti suomalaisia tai positiivisesti ulkomaalaisia.

Tämäkään ei ole totta, vaan kysymys on siitä miten sinä koet lukemasi. Tuottaako sinulle ehkä kipua, jos suomalaisten negatiivista puolta kaivellaan hieman?
Tämän keskustelun raportointi perustuu yleensäkin negatiivisyyteen ja tarkoituksenhakuiseen mustamaalaamiseen. Tulisiko sinun mielestäsi suomalaiset julistaa jotenkin immuuneiksi tässä asiassa?

Nyt tuossa viimeisessä lausessa aletaan olla itse asian ytimessä. Toisessa ketjussa linkitit tietopaketin romaneista (mikä sinänsä on huvittavaa, koska luulin heidän olevan yksilöitä, mutta näköjään tietopaketin muodossa voidaan yleistää, miten romanit käyttäytyvät).

Linkittämäni tietopaketti on kokonaisuus, josta löytyy varmasti jokaiselle jotain. Mutta yksikään tietopaketti ei voi toimia täydellisenä sellaisena, kaikille. Silloin on hyvä, jos voi poimia ne parhaimmat palat - tai luottaa siihen, että asia on jo hallussa. Mutta myös tässä voi kokea asian haluamallaan tavalla. Siihen meillä kaikilla on onneksi oikeus.

Siinä oli mainittu mm. se, että romaneilla nuorempi ei saa olla kolutetumpi kuin vanhempi. Siis kulttuurinsa mukaan. Tämä on kehitystie, joka johtaa Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa erittäin suuren prosentin kohdalla väistämättä syrjäytymiseen.

Niin. Kysymyksessähän oli tosiaankin tietopaketti. Mutta ei kantaa ottava info. Joten en nyt oikein ymmärrä, mitä haluat tällä sanoa.

Voisit muutenkin määritellä, mitä tarkoitat, kun puhut, että suomalainen yhteiskunta "hyväksyy eristyksen ja yhteiskunnasta irtaantumisen".

Juuri romanit ja joidenkin maahanmuuttajaryhmien tilanne.

Yhteiskunnasta irtaantumista ei argumenttiesi mukaan ole se, että pysyy kotona, ei käy töissä, ei opi kieltä, ei kommunikoi kantaväestön kanssa, mutta synnyttää paljon lapsia.

Väärin. Olen mm. kertonut täällä ruotsinsuomalaisista, jotka elävät käytännössä täysin ruotsalaisen yhteiskunnan ulkopuolella ja näin, vaikka monessa tapauksessa ollaan eletty 40 vuotta maassa. Lapsia taas synnytetään jokaisessa elämäntilanteessa.

Kriteereittesi mukaan yhteiskunnasta irtautumista ei ole myöskään kerjääminen, vaan se on elinkeino.

Vedät paljon johtopäätöksiä ja teet sitten niistä minun kriteerejäni. Kiitos kovasti, mutta pärjään kyllä tässä ihan hyvin ilman sitä apua, sillä hoidat asian kyseenalaisella tavalla. Joten ole hyvä ja selvitä mielummin OMIA kriteerejäsi.

Missä olen kirjoittanut, että kerjääminen olisi tai ei olisi yhteiskunnasta irtaumista?
Kaikki työ, jolla pyritään elättämään itseään, on elinkeinoa. Kerjäläinen voi olla täysin yhteiskunnasta eronnut henkilö, mutta voi olla myös täysillä mukana yhteiskunnassa. Hän voi jopa maksaa veroa.

Noin yleisenä periaatteena näkisin humanitäärisen maahanmuuton lähinnä hyväntekeväisyytenä, jonka eduista jotkut harvat pääsevät nauttimaan

Kysymys ei ole hyväntekeväisyydestä, vaan hätää kärsivien ihmisten auttamisesta. Tässä työssä Suomi on pieni osa suurta kokonaisuutta. Mutta on tietenkin päivänselvää, että joissakin tapauksissa voidaan tietenkin puhua hyväntekeväisyydestä. Eikä tästä päästä koskaan. Aina löytyy porsaareikiä, puhuimme sitten mistä toiminnasta tahansa.

Moni tosin yleistää mielellään yksittäistapausten perusteella toiminnan hyväntekeväisyydeksi;-)
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Jupster jo näköjään ennätti vastaamaan Dennikselle. Kiitos.
Tämä olisi ollut myös minun vastaukseni.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Tämähän koskee pakolaisia ja kuten todettua, sopimuksen noudattamista ei valvo mikään instanssi vaan on ns. hyvän omantunnon kysymys. Turvapaikanhakijathan ovat sitten asia erikseen ja esim. somput eivät tule tänne pakolaisstatuksella.

Eli kerrotko vielä lisää siitä sitovasta sopimuksesta ja etenkin sellaisesta, joka koskee turvapaikanhakijoita.

Lihavoit tuon turvapaikanhakijat viestistäni lainaamassa kohdassa.
Leikkaan tähän kohdan tuosta Geneven sopimuksesta:

ja alueeltaan turvaa hakevia ihmisiä

Jotka siis eivät ole pakolaisia, vaan turvapaikanhakijoita.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jupster jo näköjään ennätti vastaamaan Dennikselle. Kiitos. Tämä olisi ollut myös minun vastaukseni.
Ok. Olin sitten ilmeisesti väärässä. Osaatteko kuitenkin selvittää, että jos Suomen valtio omaehtoisesti rupeaisi tiukentamaan selvästi maahan päästettävien pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden määrää, niin mitä tapahtuisi?
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Ok. Olin sitten ilmeisesti väärässä. Osaatteko kuitenkin selvittää, että jos Suomen valtio omaehtoisesti rupeaisi tiukentamaan selvästi maahan päästettävien pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden määrää, niin mitä tapahtuisi?

Siis, väännetään rautalangasta.

1. Suomi on velvollinen antamaan turvaa niille ihmisille, jotka sitä tarvitsevat.
2. Suomi itse, Migri, määrittää kriteerit, jotka tarvitaan oleskelua varten.
3. Suomi ei voi kuitenkaan toimia vastoin pakolaissopimusta ja evätä turvapaikkaa tai oleskelupaa sellaiselta henkilöltä, jonka henki voisi vaarantua käännyttämisen vuoksi.
4. Mitään automaatiota ei ole oleskeluvan saamiseksi. Somaliasta ja Irakista tulevillekin esim kotimaan lähtöpaikkakunta on merkittävä tekijä päätöksen teossa.
5. Suomessa on suhteellisen tiukat kriteerit eivätkä liberaalit, vaikka niin usein uskotaan tai halutaan ymmärtää.

Mikäli Suomi kuitenkin alkaisi tekemään vastoin sopimuksia, niin se toki vaikuttaisi monellakin tapaa. Suomi saisi EU:sta varmasti noottia ja sen maine oikeusvaltiona kärsisi rankasti. Vastaavankaltainen, lievempi, ilmiö voisi olla jos Suomi alkaisi toteuttamaan esimerkiksi kuolemantuomioita. Suomi demokraattisena maana tuskin ryhtyisi romuttamaan yhteiskuntansa perusarvoja.
 

Viljuri

Jäsen
Mielestäni tällä palstalla esitetty malli olisi suorastaan loistava että kaikki maahan tullessaan on samalla viivalla ja jos alkaa rikosrekkari täyttymään niin takaisin vaan, vaikka sitten kiertämään ja seuraavaksi kun koittaa tulla maahan niin käännytys samoin tein. Sopiva malli voisi vaikka olla jos saat ehdollista niin lähtö tulee, eihän tämä loppujen lopuksi ole muuta kuin sääntö kirjassa jota sitten noudatettaisiin. Miksi tämä malli ei voisi toimia?

Yksi ongelma moninaisten juridisten ongelmien lisäksi olisi se, että miellä olisi pian suuri joukko laittomasti maassa eläviä ihmisiä. Siis huomattavasti nykyistä suurempi määrä. Yhdysvalloissa laittomien työtä tekevien siirtolaisten määräksi on arvioitu 8 - 10 miljoonaa (nämä eivät ole niitä, jotka työntelevät ostoskärryjä slummeissa), mikä maan väkilukuun verrattuna on alle prosentin. Itse asiassa se on varsin onnistunut luku, jos vertaa moneen Euroopan maahan. Tätä ei Yhdysvaltojen julkisesta keskustelusta kyllä huomaa.

Suomeen ei samaa vetoa ole kuin keskiseen Eurooppaan tai englanninkieliseen kulttuuripiiriin kuuluviin maihin, ja teoriassa muutaman kasvukeskuksen valvomisen luulisi olevan helpompaa, mutta varsin perustellusti voisin väittää, että viranomaisresursseilla ei tulla pärjäämään pakolais- ja maahanmuuton ympärille rakentuneelle liike- ja kansalaistoiminnalle. Salakuljettajia riittää ja lainvastaisuuksien ymmärtäjiä. Vaikutusvaltaisia ymmärtäjiä.
 
Viimeksi muokattu:

Viljuri

Jäsen
Mikäli Suomi kuitenkin alkaisi tekemään vastoin sopimuksia, niin se toki vaikuttaisi monellakin tapaa. Suomi saisi EU:sta varmasti noottia ja sen maine oikeusvaltiona kärsisi rankasti. Vastaavankaltainen, lievempi, ilmiö voisi olla jos Suomi alkaisi toteuttamaan esimerkiksi kuolemantuomioita. Suomi demokraattisena maana tuskin ryhtyisi romuttamaan yhteiskuntansa perusarvoja.

Tämä on täyttä puutaheinää alusta loppuun.

Kuolemantuomio on huomattavasti keskeisempi ihmisoikeuskysymys, kuten jokainen auttavasti koulutusta saanut ihminen tietää ja koulutusta saamatonkin ymmärtää. Eikä dikotomiasi toimi muutenkaan, kyllä Tanskan ja Italiankin mallia voitaisin kokeilla, mutta ei tarvitse.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Mikäli Suomi kuitenkin alkaisi tekemään vastoin sopimuksia, niin se toki vaikuttaisi monellakin tapaa. Suomi saisi EU:sta varmasti noottia ja sen maine oikeusvaltiona kärsisi rankasti. Vastaavankaltainen, lievempi, ilmiö voisi olla jos Suomi alkaisi toteuttamaan esimerkiksi kuolemantuomioita. Suomi demokraattisena maana tuskin ryhtyisi romuttamaan yhteiskuntansa perusarvoja.

Käsittääkseni suurin osa EU-maista noudattaa jo Suomea tiukempaa linjaa kiintiöpakolaisten suhteen joten miten Suomen maine voisi huonontua, saatikka että EU antaisi noottia?
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
1. Suomi on velvollinen antamaan turvaa niille ihmisille, jotka sitä tarvitsevat.
Onko näihin jotkut kansainväliset standardit vai saako jokainen maa itse arvioida sen, tarvitseeko hakija apua vai ei?
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Käsittääkseni suurin osa EU-maista noudattaa jo Suomea tiukempaa linjaa kiintiöpakolaisten suhteen joten miten Suomen maine voisi huonontua, saatikka että EU antaisi noottia?

Osa EU:n maista soveltaa myös paljon, paljon lepsumpaa linjaa.

Jokaisella maalla on kaikesta huolimatta oma tapansa hoitaa pakolais- ja turvapaikanhakija asia. Joihinkin maihin on helppo saapua, kun taas jotkut maat soveltavat kovempia kriteerejä. En tosin näe siinä mitään etua itse asialle ja periaatteelle, jos aletaan kilpailemaan siitä, kellä on tiukin seula.

Itse asiassa Suomi ja Ruotsi ovat aika tiukkoja paikkoja. Jos haluat esim. ottaa vastaan Ruotsissa henkilön Afrikasta, ihan turistina, niin joudut todistamaan, että sinulla on varaa ottaa hänet vastaan. Joudut jopa lähettämään paperit talostasi todisteeksi, että sinulla todellakin on paikka, minne majoittaa turisti. Tämä sama henkilö voi sitten matkustaa esim. Portugaliin, huomattavasti helpommin. Riittää että hän kirjoittaa itse hakemuksen ja allekirjoittaa sen. Ja riittää, että hän pystyy kertomaan, että paikalla on joku ottamassa vastaan.
Huom: näissä asioissa on valtavasti eroja, riippuen siitä, mistä Afrikan maasta lähdetään ja minne ollaan menossa. Mutta tämä pohjoinen maanosa nähdään kyllä aika toivottoman hankalana paikkana, pyrki tänne sitten miten tahansa.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Tämä on täyttä puutaheinää alusta loppuun.

Kuolemantuomio on huomattavasti keskeisempi ihmisoikeuskysymys, kuten jokainen auttavasti koulutusta saanut ihminen tietää ja koulutusta saamatonkin ymmärtää. Eikä dikotomiasi toimi muutenkaan, kyllä Tanskan ja Italiankin mallia voitaisin kokeilla, mutta ei tarvitse.

Olen eri mieltä. Periaatteessa kyse on samasta asiasta. Kerro lisää Tanskan ja Italian mallista.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Käsittääkseni suurin osa EU-maista noudattaa jo Suomea tiukempaa linjaa kiintiöpakolaisten suhteen joten miten Suomen maine voisi huonontua, saatikka että EU antaisi noottia?

Kirjoitin turvapaikanhakijoista. Kiintiöpakolaisten kohdalla Suomihan ei ole jokavuosi edes pystynyt kiintiötä täyttämään johtuen kuntien vastahakoisuudesta antaa kuntapaikkoja. Monessa maassa ei varmasti edes kiintiöpakolaisia oteta kun maahantulevien turvapaikanhakijoiden määrä on niin suuri.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Onko näihin jotkut kansainväliset standardit vai saako jokainen maa itse arvioida sen, tarvitseeko hakija apua vai ei?

Ymmärrät varmasti, että jos tulee maasta jossa on kokonaisvaltaisesti sotatila niin se on jo itsessään stantardi taikka kuulut vähemmistöön, jota hallitseva viranomainen uhkaa. Standardina toimii juuri tuo pakolaissopimus.

Tilanteissa, joissa hakija tulee maasta, esim. Kosovo jokainen valtio miettii itse onko hakijan hakemus kriteerit täyttävä tai uskottava. Sitten on valtioita, kuten Italia, jossa hakijoiden määrä on niin suuri, että käytännössä hakijat elävät joko kadulla tai pakolaisleirillä. Mitään turvapaikanhakuprosessia ei ole olemassa kuin pienellä osalla. Uhatussa asemassa olevia ei palauteta, mutta yhteiskunta ei myöskään huolehdi heistä.
 

Viljuri

Jäsen
Olen eri mieltä. Periaatteessa kyse on samasta asiasta. Kerro lisää Tanskan ja Italian mallista.

Et voi olla. Kuolemanrangaistuksesta säädetään Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksessa, joka on Lissabonin sopimuksen myötä osa EU:n ja sen elinten 'tunnustamia perusarvoja'. Eurooppalainen arvoyhteisö on eurooppalainen arvoyhteisö.

YK:n sopimukset eivät ole samalla tasolla.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Onko näihin jotkut kansainväliset standardit vai saako jokainen maa itse arvioida sen, tarvitseeko hakija apua vai ei?

Näihin on tietenkin paljon ohjeistuksia, mutta viime kädessä jokainen maa tekee itse päätöksen, miten suuressa turvapaikantarpeessa hakija on.
Ihan tarkkoja standardeja on myös vaikea tehdä, koska monen, sekasorrossa olevan maan tilanne saattaa muuttua nopeastikin. Esim. yhdessä vaiheessa Irak oli maa, josta paenneet saivat turvapaikanhakijan statuksen. Ruotsi tosin alkoi laskea, että maan tilanne on se, etteivät he ole enää vailla turvapaikkaa, huolimatta UNICEFin linjoista. Mutta Suomen mielestä oli liian aikaista alkaa kieltämään irakilaisilta turvapaikkaa. Siksi niin moni irakilainen jättikin sitten Ruotsin ja siirtyi haki turvapaikkaa Suomesta.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Et voi olla. Kuolemanrangaistuksesta säädetään Euroopan neuvoston ihmisoikeussopimuksessa, joka on Lissabonin sopimuksen myötä osa EU:n ja sen elinten 'tunnustamia perusarvoja'. Eurooppalainen arvoyhteisö on eurooppalainen arvoyhteisö.

YK:n sopimukset eivät ole samalla tasolla.

Voin olla. Euroopan ihmisoikeussopimus pätee myös turvapaikanhakijoihin eikä sen mukaisesti ketään voida palauttaa kuolemaan. Oikeus elämään, vapauteen ja turvallisuuteen. Nythän kielteisestä päätöksestä turvapaikanhakija voi viime kädessä valittaa Europaan ihmisoikeustuomioistuimeen. Siinä mielessä ihan samasta asiasta kysymys.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Hyi vittu, että oli etovia noi videopätkät, mitä jätkät tänne postaili!

Demarit esittivät oman maahanmuuttopelikirjansa ja en ole hetkeen nauranut niin kovin. Urpilainen hokee nyt tätä "maassa maan tavalla" slogania, niin kuin hän olisi sen nyt itse keksinyt. Alkaa kuulostaa taas siltä legendaariselta Kiittämis-mantralta.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Tämähän ei ole tietenkään totta. Tätä tapahtuu kaikkien rotujen piirissä.

Muistan jo 70-luvulla, kun Linnanmäellä potkittiin kuoliaaksi joku nuori, Kotkasta sinne saapunut poika.

Itsellänikin on vähän kokemusta asiasta. Olin paikalla, kun eräs mies potkittiin teho-osastolle. Hän tosin selvisi hengissä. Paikalla ei ollut yhtään ulkomaalaista ja kaikki rodultaan valkoisia kantasuomalaisia. Myös tämä 70-luvulla.

Silloin ei vain ollut YouTubea. Jos olisi ollut, niin ehkä jengi täällä muistaisi, tai tietäisi enemmän omista asioistaan.

Tuosta sokeudesta omiin asioihin olen pannut monesti merkille, miten täälläkin moni nimimerkki takertuu yhteen uutiseen, joka sitten linkitetään, esim. tänne. Keltainen lehti saattaa koostua uutisista tyyliin, kansanedustaja tuomittiin kuolemantuottamuksesta. Sarjamurhaajahoitajan oikeudenkäynti, kolmoismurhaaja vaatii valtiolta korvauksia, suomalainen pedofiili pidätetty Pattayalla, raaka pahoinpitely Tampereella, poliisi poimi kaksivuotiaan pyjamassa harhailevan lapsen kylmänä yönä - äiti baarissa jne. Lehdessä saattaa olla vaikka millä mitalla synkkiä uutisia, mutta se Turussa fillarilla ahdistellut ulkomaalaismies kelpaa vasta linkkinä tänne, jeesustelun kera.

Missä on suhteellisuuden taju? Vai ovatko ulkomaalaisten tekemät rikokset meille itse asiassa siunaus? Niiden avulla on helppo unohtaa omat rikokset ja ellei olo tunnu vieläkään paremmalta, niin pannaan vähän prosentteja sekaan.


Loppuosa on täyttä totta, me todellakin projisoimme itseämme muiden kautta. Sen sijaan (viestisi) alun ja lopun välillä on paha looginen ristiriita eli siis sen suhteen miten yksittäisuutisilla perustellaan asioita ja miten ne sitten tuomitset.
 

OzMoc

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suomalainen työ

Olen itse usein miettinyt mikä ihmeellinen tarve juuri nyt on lisätä ulkomaalaisten määrää suomessa.

En usko tässä asiassa mihinkään ihmisen hyvyyteen.

Yksinkertaisuudessaan uskon, että ulkomaalaisia otetaan maahan nykyään, jotta nämä tuhoaisivat suomalaisen tupo järjestelman, tai siis sen rippeet.

Matalapalkka-alojen palkat ovat nyt jo ihan naurettavia ja niillä elää juuri ja juuri, mutta mitään omaisuutta ei jää säästöön. Palkat tulevat entisestään putoamaan koska halpaa ja ihan kaikkeen suostuvaa työvoimaa on koko ajan enemmän saatavilla.

Sen sijaan, että valitettaisiin tästä, ihmiset valittavat maahanmuuttajien oudoista tavoista ja käyttäytymisesta. Samaan aikaan rikkaat rikastuvat nopeutuvaan tahtiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös