MM-jalkapallo 2006: YLE:n kisatiimi

  • 60 470
  • 418

Baarimikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KHL
duud kirjoitti:
Mertsi ja Rönkä ja varsinkin jalkapallo kuuluivat vuosia lauantai-iltaan, kun olin nuori poika. Klo 16.55 alkoi TV-2:lta aina fudislähetys, joka oli pakko seurata. Kun nuo lähetykset loppuivat, niin jotenkin lauantai illoista katosi jotakin.
Muistan tuo ajan itse ja oli mukava seurata silloin Jukka Röngän työskentyä yhdessä Antero Mertarannan kanssa. Onneksi pääsee nauttimaan Jukka Röngän ajatuksista vielä edes Urheilulehden välityksellä.
Kun tässä ollaan näitä kotimaisia selostajia haukuttu niin löytyykö muilta vertailua esimerkiksi muitten Pohjoismaitten selostajista ja heidän työskentelystään selostamossa?
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Skeletor kirjoitti:
Hannu Tihisen muminasta on kovin vaikea saada selvää. Siksi on varmaan parempi, että kommentointi ottelun aikana on hyvin vähäistä.

YLE voisi soitella Jallu Rantasen Floridasta Tihisen stuntiksi. Aivan loistava poskisolisti, parasta alalla sitten Rautiaisen sisarusten.
 

Kapo

Jäsen
Aika rankkaa tekstiä sieltä Mertsi&Rönkä -akseliltakin aina silloin tällöin tuli. Lähinnä toki keskinäisen vittuilun lomassa mutta kuitenkin. Muunmuassa Patrick Vieira taisi muistaakseni olla se 'puuttuva lenkki' ihmisen ja apinan välillä...
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Kapo kirjoitti:
Aika rankkaa tekstiä sieltä Mertsi&Rönkä -akseliltakin aina silloin tällöin tuli. Lähinnä toki keskinäisen vittuilun lomassa mutta kuitenkin. Muunmuassa Patrick Vieira taisi muistaakseni olla se 'puuttuva lenkki' ihmisen ja apinan välillä...

Mertsi & Rönkä olisi kova lisäys selostaja/kommentaattorilistaan. Kuten myös Jutta ja Pasi Rautiainen + Jari Rantanen. Sääli vaan, että kaikkia näitä ei voi ottaa kehiin koska YLE:n vakkareilta a la Veli-Erkki loppuisi duunit samana päivänä. Riihilahdille, Jyrälle, Mixulle & Nybergille toki propsit hyvästä duunista kisoissa.
 

thor

Jäsen
Kapo kirjoitti:
Aika rankkaa tekstiä sieltä Mertsi&Rönkä -akseliltakin aina silloin tällöin tuli. Lähinnä toki keskinäisen vittuilun lomassa mutta kuitenkin. Muunmuassa Patrick Vieira taisi muistaakseni olla se 'puuttuva lenkki' ihmisen ja apinan välillä...

Väittäisin tämän puuttuvan lenkin olleen Vieiran sijaan Martin Keownin, ihan valkoinen mies jonka apinamainen ulkonäkö herätti laajaa ihastusta takavuosina.

Rönkä oli iskussa myös studioisäntänä 98 kisoissa, parasta kisastudiota ikinä. Kliimaksina/poikkeuksena (miten sen nyt haluaakin nähdä) ratkiriemukas hautajaistunnelma kun Suomen todellinen maajoukkue putosi Argentiinalle.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Evil kirjoitti:
Paatelaista voisi verrata Esa Tikkaseen. Pelaajaura ansaitsee kaiken kunnioituksen, muttei kummastakaan juuri puhetyöläiseksi ole. Kuriositeettitason "asiantuntijoita".

Jos mennään vielä kevään mömmömmeihin, niin mielestäni Tiki oli ylivoimaisesti paras pelaaja-kommentaattori. Samoin Mixu ja huomaahan hänestä, että on managerihommissa oppinut enemmän. Parempia ainakin kuin toiset pelaajasuuruudet, Kurri ja Litmanen, jotka eivät osaa edes puhua. Ja nimenomaan kaikella kunnioituksella heidän upeaa pelaajauraansa kohtaan, mutta eihän se olekaan sama asia kuin kommentaattorina oleminen.
 

Jokeriarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
thor kirjoitti:
Väittäisin tämän puuttuvan lenkin olleen Vieiran sijaan Martin Keownin, ihan valkoinen mies jonka apinamainen ulkonäkö herätti laajaa ihastusta takavuosina.

Mertarantahan sen heitti. Antsa paraskin puhuja :)
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ainakin joskus juttu meni seuraavasti:

Mertaranta: "Siinä Martin Keown, joka ei aivan näitä komeimpia miehiä ole"
Rönkä: "Apinan näköinen mies, jos ihan rehellisiä ollaan"
Mertaranta: "Aika kovaa puhetta tuollaisella naamalla"
[luurien kolahdus pöytään Röngän kiirehtiessä käytävään nauramaan]
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Pakko todeta Virkkusen selostusta kohta 70 minuuttia kuunnelleena, että mies on aivan eri planeetalta kuin Hoopi, Suominen ja Lehtinen. Matsia jaksaa seurata paljon paremmin ja myös Mixu on paljon enemmän äänessä. Itse aion laittaa YLE:lle palautetta että Virkkunen selostaisi enemmän pelejä. Itseäni ainakin vituttaa jos Hoopi tai Suominen selostavat paljonkin jatkopelejä. Joten kehun YLE:ä Virkkusen valinnasta. Loistavaa!
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei Virkkunen mitenkään eri planeetalta ole. Hyvä selostaja, mutta onhan YLE:llä niitä muitakin hyviä. Välillä Virkkunen innostuu mielestäni liikaa, vaikka asiat pitäisi ottaa bubimaisen rauhallisesti. Kuitenkin Virkkusen vahvuutena voidaan pitää tyhjänpäiväisen jaarittelun puuttumista.
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Ihan kevyesti paras selostus kuultiin äskeisessä ottelussa. Toivottavasti YLE tajuaa antaa T. Virkkuselle enemmän ja parempia pelejä jatkossa selostettaviksi.
 

Grand-Pierre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Blackburn Rovers
SSee kirjoitti:
Ihan kevyesti paras selostus kuultiin äskeisessä ottelussa. Toivottavasti YLE tajuaa antaa T. Virkkuselle enemmän ja parempia pelejä jatkossa selostettaviksi.

Ei vaan tule onnistumaan koska muut selostajat ovat palkkalistoilla, mutta Virkkunen freelancerina mukana. Ja tottakai hoopi on pomona selostamassa paikan päällä kaikki ratkaisumatsit...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olen ehkä erilainen nuori, mutta minä en pidä tuosta Virkkusen nasaalihuutamisesta, vaikkei hän siinä ehkä pahimmasta päästä olekaan. Suomisen ja Lehtisen tyyli on paljon enemmän mieleeni. Virkkunen on toki asiantunteva, mutten nyt näitä kahtakaan siinä suhteessa kritisoisi. Hoopi on sitten kyllä ihan omassa kastissaan :)
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
DAF kirjoitti:
Olen ehkä erilainen nuori, mutta minä en pidä tuosta Virkkusen nasaalihuutamisesta, vaikkei hän siinä ehkä pahimmasta päästä olekaan. Suomisen ja Lehtisen tyyli on paljon enemmän mieleeni. Virkkunen on toki asiantunteva, mutten nyt näitä kahtakaan siinä suhteessa kritisoisi.

Minä kritisoisin. Siis jos vertaillaan niin kyllähän Virkkunen vie kavereita miten tahtoo. Ei sinällään että Suominen huono olisi muuten selostajana, mutta Virkkunen tietää vain paljon enemmän. Eikä Virkkunen mielestäni huuda, vaan eläytyy vain otteluun. Samoin mielestäni huomaa että Virkkunen on valmistautunut peleihin paremmin kuin muut(tässäkin suurin ero juuri Hoopiin). Niinpä pelin selostaminen on hyvin sujuvaa, sopivaa pientä knoppitietoa ja hauskoja juttujakin saadaan mukaan elävöittämään selostusta.

Niin ja ilmeisemmin jo jatkopeleihin on valittu selostajat. Suominen ja Hoopi hoitavat ensimmäiset jatkopelit ja varmaankin muutkin. Sääli sinänsä, koska Hoopi on selvästi huonoin vaihtoehto. Suominen ja Virkkunen olisi miellyttänyt itseäni eniten. Joutuu laittamaan radion päälle kun Hoopi selostaa.
 

Phol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Masa
Voi hyvä luoja mikä tasoero on kyllä Virkkusen ja Hoopin välillä. Nyt huomaa, kuinka paljon selostaja voi vaikuttaa pelin kiinnostavuuteen. Onko tietoa jo, minkälaiset selostajavalinnat on ratkaisupeleihin tehty? Voitaisiin vaikka alkaa kaikki antamaan YLE:lle palautetta, että Virkkunen selostaisi finaalin, jos päätöksiä ei ole vielä tehty.

EDIT: Voi pärse, jos todellakin hoopi finaalin hoitaa.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Phol kirjoitti:
Voi hyvä luoja mikä tasoero on kyllä Virkkusen ja Hoopin välillä. Nyt huomaa, kuinka paljon selostaja voi vaikuttaa pelin kiinnostavuuteen. Onko tietoa jo, minkälaiset selostajavalinnat on ratkaisupeleihin tehty? Voitaisiin vaikka alkaa kaikki antamaan YLE:lle palautetta, että Virkkunen selostaisi finaalin, jos päätöksiä ei ole vielä tehty.

telkku.com sanoo ainakin että ensimmäisissä jatkopeleissä ensimmäisen selostaa Hoopi ja toisen Suominen. Suuri sääli. Voi sitä palautetta silti mielestäni antaa ja pitääkin. Jos ei muuten niin tulevaisuutta ajatellen.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Lawless kirjoitti:
Ei Virkkunen mitenkään eri planeetalta ole. Hyvä selostaja, mutta onhan YLE:llä niitä muitakin hyviä. Välillä Virkkunen innostuu mielestäni liikaa, vaikka asiat pitäisi ottaa bubimaisen rauhallisesti. Kuitenkin Virkkusen vahvuutena voidaan pitää tyhjänpäiväisen jaarittelun puuttumista.

Kertoisitko minulle ketkä ovat ne hyvät selostajat Virkkusen lisäksi näissä kisoissa? Itse kun en ole vielä heiltä selostuksia kuullut. Hoopi ja Suominen eivät tiedä edes pelaajien numeroita, nimistä puhumattakaan. Lehtisellä tämä puoli on hallussa, mutta muuten mies on varsin aneeminen ja puuduttava. Eli keitä ovat ne hyvät selostajat?
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Suominen ja Virkkunen ovat mielestäni onnistuneet parhaiten selostuksessa. Kummallakin erottuu mielestäni eniten asiantuntemusta ja innostusta itse lajia kohtaan. Tosin ainakaan minua ei liiemmin häiritse haukuttu Hänninenkään saatikka muut YLE:n selostajat. Toivoisin kuitenkin, että Suominen tai Virkkunen selostaisivat tärkeimmät ottelut sitten tulevaisuudessa.

Studiojoukko on mielestäni ihan hyvä, vähän yllätti Nybergin studioisännyys kun en häntä urheilumiehenä pitänyt. Voihan tietysti olla, että YLE:llä on miehet vähissä. Jyrä ja Riihilahti parhaat kommentaattorit mielestäni, Mixulla ja Tihisellä ei tunnu olevan mitään kauhean mielenkiintoista sanottavaa.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Virkkunen oli oma itsensä S&M - Hollanti ottelussa, siis varsin loistava selostaja. Siltikään en toivo Virkkusta varsinkaan finaalia selostamaan. Mä haluan finaalini klassisen ajattomalla äänimatolla ja Hewlett Packard pystyy tämän tarjoamaan. Suominen kelpaa myös.

Ymmärrän myös näitä soraääniä. Jopa meikäläinen pystyy poimimaan hoopin jutuista virheitä. Välillä äijällä on tuntunut olevan selviä ongelmia pelaajien tunnistamisessa ja peliin eläytyminen on ollut heikohkoa. Kaksi jälkimmäistä korjaantunvat kuitenkin kun papat saadaan kärrättyä paikan päälle ratkaisumatsit selostamaan (meneehän se niin, meneehän?). Virkkunen on paras mies selostamaan la ligaa ja ylipäätään sarjamatseja, mutta MM-kisojen ratkaisupelit kuuluvat aivan muille miehille.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Speedye kirjoitti:
Kertoisitko minulle ketkä ovat ne hyvät selostajat Virkkusen lisäksi näissä kisoissa?
Suominen on hyvä, Lehtinenkin melko hyvä ja Hoopi keskiverto. Missään nimessä Virkkunen ei ole valovuosia edellä ketään näistä. Ihan hyvä kokonaisuus YLE:llä kaiken kaikkiaan näissä kisoissa. Ei siis valittamista. Hoopi on ainoa hieman heikompi lenkki, mutta menettelee ajoittain hänkin.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Oli kyllä hyvä esitys Virkkuselta, jopa minä jaksoin katsoa koko pelin, kun vastaavasti eilen meinasi uni tulla silmään kesken joka pelin. Ja lopulta tulikin Argentiina pelin aikana, johon tosin vaikutti enemmän perjantai illan aktiviteetit kuin Suomisen selostus.
Mielenkiinnolla odotan Meksiko-Iran peliä, joka toki muutenkin on äärimmäisen mielenkiintoinen niin siihen höysteeksi monotoninen selostus niin pääsenkin katsomaan nukkumattia.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tämä Virkkunen oli minulle ihan uusi tuttavuus, ja täällä kirjoitetun perusteella odottelin jotain jalkapallon puhuvaa tietosanakirjaa joka loistavalla artikuloinnillaan selostaa paitsi Hoopon myös Suomisen ja Lehtisen silmäkkeeseen, mutta enpä nyt sitten tiedä. Ihan hyvältä selostajalta Virkkunen kyllä vaikuttaa, kunhan tuohon kimakkaan ääneen ehti tottumaan, mutta ei nyt mitenkään erikoisen hyvältä verrattuna Suomiseen, eikä varsinkaan Radio Suomen puolella loistaneeseen Jarmo Lehtiseen.

Hoopista lähti kyllä eilen illalla palautetta YLElle. Vaikka eilinen peli ei Hoopiltakaan niin unettavaa kuunneltavaa enää ollut kuin perjantain avausmatsi, niin selkeästi huonoin selostaja kuitenkin kisoissa.

Ajatella, joskus 80-luvulla nuori Hänninen oli melkoinen piristysruiske näihin kisoihin.
 

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Roku kirjoitti:
Tämä Virkkunen oli minulle ihan uusi tuttavuus, ja täällä kirjoitetun perusteella odottelin jotain jalkapallon puhuvaa tietosanakirjaa joka loistavalla artikuloinnillaan selostaa paitsi Hoopon myös Suomisen ja Lehtisen silmäkkeeseen, mutta enpä nyt sitten tiedä. Ihan hyvältä selostajalta Virkkunen kyllä vaikuttaa, kunhan tuohon kimakkaan ääneen ehti tottumaan, mutta ei nyt mitenkään erikoisen hyvältä verrattuna Suomiseen, eikä varsinkaan Radio Suomen puolella loistaneeseen Jarmo Lehtiseen.
Tosiaan, kun Urheilukanavan matseissa olen kuunnellut Tuomas Virkkusen selostuksia, oli hän näin jo tavallaan "sisäänajettu" ja tämän päivän peli kaiken Ylen hoopoilun jälkeen selostajalta ihan mallikas suoritus. Se pieni miinus "pakettiin" kuitenkin sisältyi, että Virkkusesta saa vielä enemmän irti ilman kommentaattoria. Virkkunen klaaraa futismatsit 100%, ei siinä kommentaattoria kaivata. Kommentaattorit kommentoikoon ennen peliä, erätauolla ja pelin jälkeen.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
MAKE #89 kirjoitti:
Studiojoukko on mielestäni ihan hyvä, vähän yllätti Nybergin studioisännyys kun en häntä urheilumiehenä pitänyt. Voihan tietysti olla, että YLE:llä on miehet vähissä.
Onhan Nyberg viimeisen päälle futismiehiä, taisi olla Arsun miehiä. Muistaakseni opiskeli tai oli töissä Lontoossa pidemmän aikaa ja sillä reissulla kärpänen puraisi pahasti. Ilmeisesti on vaan YLE:n ajankohtaistoimitukselle niin tärkeä ettei aikaisemmin ole ollut urheilun puolella käytettävissä. Minusta ihan hyvä veto ja mies paikallaan.

Virkkunen oli ihan hyvä tänään, voisi ihan pysyvästi vaikka korvata Hoopin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös