Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 732 007
  • 3 722

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Hieno lokakuu tulossa kotimatsien osalta ja melko hyvä lippukampanja sekä reagointi Tepsiltä (twitter).
Oli kieltämättä hetken aikaa hieno tunne puserossa, kunnes tajusin, että juosten kustu tämäkin homma oli.

Itse olisin yrittänyt paketoida useampaa lokakuun kotipeliä vastaavanlaiseen kampanjaan (esim. 3 eri kotipeliä lokakuussa yht. 30€.
Juuri näin!
 

-TMA-

Jäsen
Oli kieltämättä hetken aikaa hieno tunne puserossa, kunnes tajusin, että juosten kustu tämäkin homma oli.
...
Juuri näin!

Tarkennatko miksi tämä on juosten kustu? Mielestäni pelien niputus on hyvä idea ja vastaavia TPS on aikaisempina kausina tehnyt, mutta ei sen tarvitse olla se ainoa keino. Omien havaintojeni mukaan aikaisempina kausina pelien niputus on toiminut varsin vaatimattomalla menestyksellä. Jos jokin tuote jää pienen ryhmän käyttöön, niin se ei välttämättä markkinoinnin kärki, johon kannattaa panostaa eniten.

Tässä on selkeästi yritetty vähän erilaista näkökulmaa ja itse näen positiivisena, että luotetaan myös omaan tuotteeseen. Nyt kuluttaja saa tehdä valinnan, että mihin tai tuleeko kaveriporukalla useaan matsiin eikä ns. niputettu mahdollisesti toisarvoista peliä "pakosti" mukaan.

Niin tai näin, niin hyvä, että tekevät aktiivisesti lipunmyynnin eteen töitä. Lokakuun jälkeen nähdään miten homma on onnistunut, mutta itse en lähtisi vain erilaisen toteutustavan vuoksi samantien tyrmäämään "juosten kustuna".

Edit: tarkennus
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mikähän tässä nyt sitten on kun ticketmasterin sivuilta ei pysty yläkatsomoihin ostamaan lainkaan lippuja (HIFK-peliin olisin halunnut)? Voiko lippuja ostaa enemmän kuin viisi vai pitääkö seitsemän kaveruksen jakaa liput neljän ja kolmen satsiin? Noo, kai ne liput myöhemminkin saa. Onko tarkoitus muuten pitää auki yläkatsomo myös lokakuun arkipeleissä, silloinhan tuo tarjous koskee vaan noita alakatsomon rivejä 1-4, mistä ei kyllä pelistä saa mitään tolkkua.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Itse olisin yrittänyt paketoida useampaa lokakuun kotipeliä vastaavanlaiseen kampanjaan (esim. 3 eri kotipeliä lokakuussa yht. 30€). Nyt todennäköisesti moni käyttää etua esim. lauantain IFK-peliin, johon olisivat valmiita maksamaan enemmänkin. Hyvä kuitenkin näinkin ja antaahan tämä enemmän päätäntävaltaa loppuasiakkaalle.

Itse vierastan tuota usean pelin niputusta. tottakai olisi hyvä saada asiakas käymään useammassa pelissä, mutta voisi kuvitella, että on suurempi kynnys ostaa sellainen ja sitoutua useampaan päivämäärään kuin hankkia pari kaveria yhteen peliin.
 
Suosikkijoukkue
TPS, LA Kings
Mikähän tässä nyt sitten on kun ticketmasterin sivuilta ei pysty yläkatsomoihin ostamaan lainkaan lippuja (HIFK-peliin olisin halunnut)? Voiko lippuja ostaa enemmän kuin viisi vai pitääkö seitsemän kaveruksen jakaa liput neljän ja kolmen satsiin? Noo, kai ne liput myöhemminkin saa. Onko tarkoitus muuten pitää auki yläkatsomo myös lokakuun arkipeleissä, silloinhan tuo tarjous koskee vaan noita alakatsomon rivejä 1-4, mistä ei kyllä pelistä saa mitään tolkkua.

Tuossa mainoksessahan lukee pienellä präntättynä, että jokainen lippu sen kolmen jälkeen maksaa kymmenen (10) euroa. Eli neljä lippua 40€ ja seitsemän lippua 70€.
 

Tonnikala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Itse vierastan tuota usean pelin niputusta. tottakai olisi hyvä saada asiakas käymään useammassa pelissä, mutta voisi kuvitella, että on suurempi kynnys ostaa sellainen ja sitoutua useampaan päivämäärään kuin hankkia pari kaveria yhteen peliin.

Olen tästä kyllä samaa mieltä, vaikka on toki hienoa, että saadaan erilaisia paketteja myyntiin. Kuitenkin näkisin nämä paketit ehkä vähän raijoitettuina tuotteina. Tai en koskaan ole mitään valtavaa ryntäystä halleille nähnyt näiden seurauksena. Mielstäni useamman lipun hankkiminen samaan peliin edullisesti paketissa olisi toimivampi, niin voisi maksaa vaikka kavereille tai perheelle samalla. Jos menee ryhmällä, pitää ostaa monta neljän pelin pakettia, jolloin kertahinta ei tunnu enään niin edulliselta...

Tietysti tämmöinen 4 pelin paketti tuote olisi hyvää lisämyyntiä tuon ryhmä paketin päälle, jos ryhmä innostuisi pelin jälkeen käydä useamminkin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tarkennatko miksi tämä on juosten kustu?
Lyhyt vastaus tuli jo yllä.

Nyt todennäköisesti moni käyttää etua esim. lauantain IFK-peliin, johon olisivat valmiita maksamaan enemmänkin.
Ainakin mun on vaikea nähdä, että kyseinen lipputarjous tulee hirvittävästi vaikuttamaan esim. tiistaisiin KAL- ja HPK-matsien yleisömääriin. Lauantaisessa IFK-matsissa tullee olemaan joka tapauksessa hyvin jengiä paikalla. Tod.näk lauantainen ÄSS-matsikin vetää ihan mukavasti porukkaa.

Itse olisin nähnyt paljon mieluummin kolmen matsin lipputarjouksen esim. ÄSS-, HPK- ja SAI-matseihin. Kahdeksassa päivässä kolme kotiottelua - millä tavalla jengiä saataisiin parhaiten siihen keskimmäiseen? Mun näkemykseni on lippupaketilla, mutta lienen siis väärässä?

Toinen vastaava paketti olisi voitu rakentaa tupla-IFK:n ympärille? Kuinka tiistaiseen KAL-matsiin saadaan porukkaa?
 

-TMA-

Jäsen
Lyhyt vastaus tuli jo yllä.

Ainakin mun on vaikea nähdä, että kyseinen lipputarjous tulee hirvittävästi vaikuttamaan esim. tiistaisiin KAL- ja HPK-matsien yleisömääriin. Lauantaisessa IFK-matsissa tullee olemaan joka tapauksessa hyvin jengiä paikalla. Tod.näk lauantainen ÄSS-matsikin vetää ihan mukavasti porukkaa.

Itse olisin nähnyt paljon mieluummin kolmen matsin lipputarjouksen esim. ÄSS-, HPK- ja SAI-matseihin. Kahdeksassa päivässä kolme kotiottelua - millä tavalla jengiä saataisiin parhaiten siihen keskimmäiseen? Mun näkemykseni on lippupaketilla, mutta lienen siis väärässä?

Toinen vastaava paketti olisi voitu rakentaa tupla-IFK:n ympärille? Kuinka tiistaiseen KAL-matsiin saadaan porukkaa?

Minä en ainakaan lähde näkemystäsi väittämään vääräksi, että lippupaketeilla voi saada laskettua kynnystä "keskimmäiseen" matsiin lähtemisen osalta. Tuo on yksi keino, mutta ei ainut tai välttämättä se paraskaan. En silti allekirjoita, että nykyinen paketti olisi ns. juosten kustu. Kuten tuossa jo aiemminkin jo todettiin, niin kaveriporukasta lienee helpompi kerätä ryhmä kasaan yksittäiseen otteluun kuin kaikkiin kolmeen.

Yhdellä paketilla on hankala tarjota kaikkia miellyttävää ratkaisua - tämän vuoksi osa ostaa kausikortin ja osa ostaa irtolippuja. TPS:n nykyinen asiakaskunta ja potentiaaliset asiakkaat ovat niin iso ja heterogeeninen kohderyhmä eli on hyvä, että asiakaslähtöisiä ratkaisuja on moneen makuun. Tämä nykyinen paketti on vain yksi hyvä keino alentaa lipun hintaa saamalla samalla isomman ryhmän liikkeelle.
 

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Minusta on varsin tyhmää leimata tuo tuorein lippupakettikokeilu huonoksi. Ehkä tässä juurikin on enemmän ideaa ja ajatusta takana, kuin suurin osa porukasta tajuaakaan.

Jos nyt oletetaan (minusta varsin realistisesti), että TPS:n matseissa käy peruskannattajajoukko, joka istuu pelit läpi säännöllisesti sekä joukko eri syistä paikalle saapuneita satunnaiskatsojia. Ensimmäisen joukon kohdalla kysynnän hintajousto ja markkinointikampanjoiden vaikutus on pieni, jälkimmäisen kohdalla suuri. Lisäksi jälkimmäiseen joukkoon kuuluu suuri määrä ihmisiä, mutta näistä vain murto-osa on houkuteltavissa kulloisenakin iltana hallille eikä tämä ihmisjoukko käy kuitenkaan katsomassa esim. 4-5 peliä kuukaudessa.

Oletetaan, että on kaksi vaihtoehtoista lippukampanjaa. Kampanjassa A voit ostaa lipun kolmeen peliin hintaan 30€, kampanjassa B voit ostaa kolme lippua mihin tahansa peliin hintaan 30€. Mikä vaikutus kampanjoilla on yleisömääriin?

Vaihtoehdossa A peruskannattajat ostavat tyytyväisenä halvan lipun kolmeen peliin, joita menisivät suurella todennäköisyydellä katsomaan muutenkin. Saattavat työpaikan kahvihuoneessa mainita lippukampanjasta duunipaikan satunnaiskatsojillekin, mutta satunnaiskatsoja-työkaverit eivät välttämättä juuri innostu, sillä kokevat että heillä ei ole lähiviikkoina riittävästi vapaa-aikaa jotta huvittaisi istua siitä kolme iltaa hallilla. Jokunen peruskannattajan ja satunnaiskatsojan välimallia edustava ihminen saattaa innostua, ja katsoakin tässä kuussa paikan päällä yhden pelin sijasta kolme. Lopullinen vaikutus katsojamääriin on kuitenkin korkeintaan kohtalainen ja taloudellinen vaikutus todennäköisesti negatiivinen.

Entä sitten vaihtoehto B? Suurin osa peruskannattajajoukosta kuulee nopeasti kampanjasta ja päättää aktivoitua. Oman lipun hinnan alentamiseksi paikalle on saatava houkuteltua pari kaveria. Sana leviää ja satunnaiskatsojat saavat nopeasti puhelinsoittoja aktiivisemmilta kannattajatovereiltaan. Peruskannattajajoukko "kierrättää" mukaan otettavia satunnaiskatsoja-kavereita, sama ryhmä ei ole välttämättä koolla jokaisessa kotipelissä. Lopullinen vaikutus katsojamääriin on huomattava ja taloudellisestikaan ei tällä kertaa tule takkiin?

Vaihtoehto B on nerokas, koska 1) kampanja aktivoi fanit ja valjastaa aktiivikannattajat rekryämään lisää porukkaa hallille, 2) kampanja huomioi erot eri asiakasryhmissä ja vaikuttaa aktiivikannattajien kautta voimakkaimmin juuri siihen satunnaiskatsojien joukkoon, joka näiden markkinointikampanjoiden kohteena pitääkin olla (toisin kuin vaihtoehto A, joka on etupäässä suunnattu aktiivikannattajille), 3) kampanja on yhteisöllinen ja synnyttää luonnostaan hallille suuntaavia porukoita, joiden todennäköisyys tulla uudestaan on suurempi kuin yksittäiskatsojilla.

Ymmärrän, että osa tällä foorumilla kirjoittelevista aktiivikannattajista olisi ottanut paljon mielummin vaihtoehdon A. Vaihtoehto B on kuitenkin minusta seuran kannalta huomattavasti parempi, ja uskon että tuo näkyy myös pelien jälkeisissä analyyseissä, mikäli joku jaksaa muiden muuttujien vaikutuksista putsattuja yleisökeskiarvoja yrittää laskea (TPS:n toimistolla joku toivottavasti laskee).
 
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan mielenkiintoinen näkemys. Näitä asioita on hankala analysoida "puolueettomasti" sillä taustalla on aina se oma näkökulma tai vähintään tuttuihin/lähipiiriin pohjautuva, tuntemattoman ostokäyttäytymistä on hankala arvioida. Enemmän olen kuitenkin samaa mieltä tuon (khufun kirjoituksen) kanssa, kuin sen, että tuo olisi "juosten kustu" vain siksi ettei se ole itselle sopiva.
 
Viimeksi muokattu:

khufu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Peliitat
Toki myönnän, että yllä oleva sepustus on yhdestä näkökulmasta kirjoitettu yksinkertaistus. Mun mielestä analyysin perusperiaatteet voivat olla oikeita, mutta lopputuloksen paikkaansapitävyys riippuu täysin siitä osuvatko nuo lähtöolettamukset hallilla joka tapauksessa istuvista aktiivikannattajista ja satunnaiskatsojista oikeaan (tai kuinka suuri osa yleisöstä voidaan luokitella kuhunkin näistä yksinkertaistetuista ryhmistä). Kuten TMA yllä totesi, niin todellisuudessahan tietysti kannattajat ovat varsin heterogeeninen joukko, jolla on monenlaisia syitä tulla hallille tai olla tulematta. Mun mielestä nyt lanseeratun kaltainen lippukampanja oli kuitenkin vähintäänkin kokeilemisen arvoinen, ja siitä on tiettyjä etuja tuohon toiseen vaihtoehtoon verrattuna.

Ärsyke kirjoittaa yllä oleva sepustus tuli siitä, että tuntui että taas kerran jengi tuomitsi jonkun uudistuksen puhtaasti omasta itsekkäästä näkökulmastaan vaivautumatta ajattelemaan mikä uudistuksen kokonaisvaikutus on.
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Hyvä kampanjan alku tämä on! Tässä on nyt yritetty vedota siihen peruskuluttajaan. Vielä kun avaisivat yläkatsomon arkipeleihon, niin varmasti tulisi lähdettyä myös Kalpa ja HPK-peleihin. Nyt kannattaisi yrittää ja uskoa tähän omaan kampanjaan. Se jää vähän torsoksi, jos on istuttava tuolla liki jään tasolla. Uskon myös, että tämä on parempi (tai ei ainakaan huonompi) tapa markkinoida kuin triplapelit. Ehkä näiden kahden yhdistelmä olis tietenkin ollut paras!
 

MAKE #89

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo tarjous olisi hyvä saada tuonne nettisivuille vaikka tuohon ylimmän bannerin kohdalle. Muutenkin aina kun on joku tarjouskampanja tms. niin se viesti pitäisi saada näkyvästi esiin nettisivuilla. Vaikka seuraan Tepsin juttuja lähes päivittäin niin välillä minultakin on mennyt täysin ohi jotkut kampanjat tai tarjoukset kun ne hukkuvat tuonne uutisvirtaan tai klikkausten taakse.

Nyt voisi hyvinkin vielä rummuttaa esim. kausikorttimainoksia tuonne nettisivuille. Kausi on alkanut niin hyvin että joku myöhäisherännäinen saattaisi vielä innostua hankkimaan kausarin. Ja viimeistään vuodenvaihteessa kevätkaudelle oma kausari tarjolle.

Onko muuten tuo mainoksessa mainittu Oktoberfest pelkkää sanahelinää vai rakennetaanko tuon ympärille jotain ylimääräistä ravintolatarjontaan? Jokunen vuosi sitten tällainen oli.
 

Superper

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika syviä analyysejä. Tuo lippukampanja on minun mielestä tosi hyvä ja tuolla saa helpommin niitä ei aktiivisia hallille. Mikään ei estä kokeilemasta tuota kolmen peräkkäisen pelin komboa siinä samassa. Äkkiä se kannattavuus siitä selviää. Veikkaan, että TPS tietää, ettei välttämättä kannata.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tarkennatko miksi tämä on juosten kustu?
- - -
Lokakuun jälkeen nähdään miten homma on onnistunut, mutta itse en lähtisi vain erilaisen toteutustavan vuoksi samantien tyrmäämään "juosten kustuna".
Hieman pidempi vastaus miksi pidän kampanjaa juosten kustuna. Ensimmäisenä korostan, että markkinoinnin ammattilaisiin verrattuna mä ymmärrän markkinoinnista yhtä paljon kuin kana aapisesta tai sika satelliitista.

Kampanjan tavoite:
Käsittääkseni kampanjaa suunnitellessa aivan ykkösenä pitäisi tulla tavoite! Minkä tahansa kampanjan selkeä ja yksilöllinen tavoite pitäisi olla mahdollista kirjoittaa paperille ihan yksinkertaisella lauseella. Tämä lause ei mulle kyllä hahmotu näkemästäni mainoksesta. Jos kampanjan tavoite on joku... "kampanjan avulla pyrimme saamaan enemmän yleisöä TPS:n lokakuun kotiotteluihin", niin mielestäni tavoite on aivan liian ylimalkainen. Vastaavasti sellainen lause kuin: "kampanjan avulla pyrimme saamaan enemmän kavereiden houkuttelemia satunnaiskatsojia TPS:n lokakuun kotiotteluihin" kuulostaa melkoisen monimutkaiselta - erityisesti kohta: "kavereiden houkuttelemia satunnaiskatsojia". Kampanjan virallista tavoitettahan ei koskaan julkaista. Jos joku palstan markkinointiguruista haluaa nasauttaa jonkin oikein yksinkertaisen lauseen ruudulle, niin luen sen oikein mielelläni.

Kampanjan kohderyhmä:
Seuraavana kampanjaa suunnitellessa tulisi tulla esille kohderyhmä! Kenelle tämä kampanja on suunniteltu? Mulle tulee ensimmäisenä mieleen, että kohderyhmänä on todennäköisesti alle 25-vuotiaat miehet - tai jopa alle 20-vuotiaat miehet. Tämän päivän aikana on tullut mielipiteitä kampanjan puolesta ja kampanjaa vastaan. Olisi erittäin mielenkiintoista tietää vastaajien ikäjakauma. Veikkaukseni on, että pääsääntöisesti nuoremmat pitävät kampanjaa hyvänä ja vanhemmat huonona. Jos kutinani osuu oikeaan, niin sittenhän kampanja on ainakin toistaiseksi ollut onnistunut: kohderyhmä on tavoitettu ja he pitävät kampanjaa positiivisena.

Kampanjan kesto:
Kolmanneksi kampanjaa suunnitellessa pitäisi miettiä kampanjan kestoa! Kampanjan kesto on peräti kuukauden - joka on käytännössä noin 1/6 koko kaudesta. Onko kampanjan kesto mahdollisesti liian pitkä? Noh, tätä lienee turha pohtia sen enempää. Ehkä mä olisin kuitenkin lähtenyt varovaisemmin liikkeelle ja lyönyt tämän tyyppisen kampanjan vain viikon-kahden mittaiseksi? Tällöin kampanjan ollessa onnistunut sen olisi voinut helpostikin toistaa pari-kolme kertaa kauden aikana. Kuukauden mittaisen kampanjan voi toistaa maksimissaan kerran (Hunajainen Lokakuu - Hunajainen Helmikuu?). Jos kampanja on onnistunut, niin vähän hölmöläisen touhuahan sitä olisi uusia esim. kahta kertaa. Tällöinhän käytännössä puolet kaudesta olisi yhtä ja samaa kampanjaa.

Kampanjan ajoitus:
Neljäs kohta liittyy läheisesti edelliseen: kampanjan ajoitus! Tässähän mennään pahasti metsään - suoraan sanottuna perseelleen. Edellä asiasta on jo tullut mainintoja. Onko lauantaista IFK-matsia tarpeen markkinoida jollain alennetuilla lipunhinnoilla? Palaan jäljempänä ajassa 20 vuotta taaksepäin. Silloin ei olisi tullut kuuloonkaan markkinoida lauantaista JOK-matsia jollain alennetuilla lipunhinnoilla.

Voi olla, että mä olen täysin väärä henkilö arvioimaan koko kampanjaa. Voi olla, että mä olen täysin kampanjan kohderyhmän ulkopuolella. Mun on vaikea nähdä, että esim. 40v Kettuherra alkaisi Twitter-mainoksen nähtyään whatsappailla kavereilleen 45-vuotiaalle Arskalle ja 38-vuotiaalle Penalle: "Tepsin matsiin pääsis nyt 10egellä, jos mentäis kaikki".

Ehkä kampanja iskisi paremmin, jos voisin kääntää henkilökohtaista mittarilukemaani puoleen. Toisaalta jos kelaan aikaa taaksepäin, niin joskus syksyllä 1996 IFK- ja JOK-matseihin mentiin isolla kaveriporukalla tyyliin "maksoi mitä maksoi". Siihen aikaan ei tällaisia kampanjoita näkynyt - eipä niitä kyllä kaivattukaan. Toisaalta JOS... 16.11.1996 lauantaisen JOK-matsin (yleisöä 11.820) lippu yläkatsomoon maksoi 60FIM. JOS tuolloin olisi myyty lippupakettina lippua myös seuraavan lauantain 23.11.1996 HPK-matsiin (yleisöä 7.370) vaikkapa hintaan 90FIM, niin ainakin näin jälkikäteen ajateltuna ehkä puolet meidänkin porukasta olisi ottanut kyseisen paketin.

Voi olla, että mä mietin asiaa liikaa omalta kantiltani? Ehkä kampanjan tavoitteena onkin houkutella lisää nuoria = tulevaisuuden kannattajia? Ehkä mä näenkin tilanteen liian lyhytnäköisesti? Nythän tilanne saattaa olla se, että yksi ES-Jonne saa houkuteltua kaksi finninaamaista kaveriaan lauantaiseen IFK-matsiin. Tästä TPS:n kassa karttuu 30EUR. Toinen vaihtoehto saattaisi olla se, että Kettuherra ostaa liput kolmeen niputettuun matsiin. Tästäkin TPS:n kassa karttuu sen samat 30EUR. Ensimmäiseen matsiin Kettuherra kuitenkin houkuttelee yhden kaverinsa mukaan normaalihintaisella lipulla, toiseen hän menee yksin ja kolmanteen lähtee jo kolme kaveria, sillä tarkoitus on lähteä matsin jälkeen vähän viihteelle. Hallissahan on hyvä aloitella. Molemmissa tapauksissa varsinainen kampanja tavoittaa vain yhden henkilön, mutta ainakin lyhytnäköisesti jälkimmäisestä ropisee enemmän dinaareita laarin pohjalle.

Korostan vielä, että lokakuussa tuskin tulisin ostamaan kyseistä kolmen matsin lippupakettia. Sikäli mulla ei siis ole nk. oma lehmä ojassa.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Itse en ainakaan mitenkään ole dumaamassa tätä kampanjakokeilua, mutta keskustelupalstan nimissä heitän ilmoille myös erilaisia näkemyksiä asiaan. Kaikkihan tosiaan lähtee siitä, että mikä on ison kuvan strategia ja pienemmässä mittakaavassa tämän kampanjan tavoite (kuten Mr.Fox yllä). Itse näen, että suurin ongelma on arkipelit, joihin ei tahdo löytyä yleisöä ilman sirkustemppuja. Joukkue (päätuote) on tällä hetkellä suhteellisen myyvässä kunnossa ja tulevat lauantain IFK ja Ässät todennäköisesti kiinnostavat sidosryhmiä laajemmin. Turkulaiset kyllä maksavat, jos kokevat tuotteen/palvelun riittävän laadukkaaksi. Kääntäen turkulaiset eivät ole kovin hintaherkkiä, jos muut tuotteen osatekijät ovat kunnossa. Lisäksi tällaiset "kerää kaverit mukaan" kampanjat yleensä painottuvat vielä enemmän viikonloppupeleihin.

Ajatusleikkiä:
- TPS:n "staattinen" yleisömäärä on n. 3000 (eli, kausikorttikävijät, yritysasiakkaat, pelaajien vaimot. ym.). Nämä eivät enää osta lippuja ja ovat aina paikalla, vaikka eivät oikeasti olisi edes paikalla.
- 15.10 pelattaavaan IFK-peliin voidaan perustellusti olettaa tulevan 6500 - 7000 katsojaa normaalin korotetun hinnaston mukaisesti (vrt. Kärpät ja Lukko otteluiden yleisömäärät). Mikäli siis ottelua markkinoidaan kunnolla ja TPS jatkaa hyviä otteita kaukalossa. Tällöin 3500 - 4000 lisäkatsojan lipun keskihinta nousee lähemmäs 20€/ tiketti. 10€ lipuilla pitää katsojamäärän olla yli 10k, jotta lipputulot ovat suurinpiirtein samat. Tämä siis yksittäinen IFK-peli ja esim. oheismyyntiä ei ole huomioitu ja toki eivät kaikki silti osta tuota 10€ lippua. Antaa kuitenkin hieman suuntaa.

Korostan, että tässä tilanteessa tämäkään nykyinen kampanjakaan ei ole huono kokeilu, kunhan siitä opitaan ja tehdään tarvittavat johtopäätökset (esim. onko vaikutusta arkipeleihin). Tässä kuitenkin muutama vaihtoehtoinen ajatus kampanjalle lokakuussa, joissa ehkä olisi myös vaikutusta arkipelehin:

- Osta lippu normaalihinnalla IFK-peliin tai Ässät- peliin saat kaupan päälle lipun tiistain HPK-peliin. (toki tämäkin polkee lipunkeskihintaa, joten yllä oleva esimerkki on vain yhden ottelun keissi)
- Lokakuun HPK, KalPa, SaiPa ottelut "minikausarilla" hintaan 20€ tai lippu 9€/arkipeli.
- Tai sitten mitkä tahansa kolme peliä lokakuussa hintaan 30€.
 

-TMA-

Jäsen
Itse en ainakaan mitenkään ole dumaamassa tätä kampanjakokeilua, mutta keskustelupalstan nimissä heitän ilmoille myös erilaisia näkemyksiä asiaan. Kaikkihan tosiaan lähtee siitä, että mikä on ison kuvan strategia ja pienemmässä mittakaavassa tämän kampanjan tavoite (kuten Mr.Fox yllä). Itse näen, että suurin ongelma on arkipelit, joihin ei tahdo löytyä yleisöä ilman sirkustemppuja. Joukkue (päätuote) on tällä hetkellä suhteellisen myyvässä kunnossa ja tulevat lauantain IFK ja Ässät todennäköisesti kiinnostavat sidosryhmiä laajemmin. Turkulaiset kyllä maksavat, jos kokevat tuotteen/palvelun riittävän laadukkaaksi. Kääntäen turkulaiset eivät ole kovin hintaherkkiä, jos muut tuotteen osatekijät ovat kunnossa. Lisäksi tällaiset "kerää kaverit mukaan" kampanjat yleensä painottuvat vielä enemmän viikonloppupeleihin.

Ajatusleikkiä:
- TPS:n "staattinen" yleisömäärä on n. 3000 (eli, kausikorttikävijät, yritysasiakkaat, pelaajien vaimot. ym.). Nämä eivät enää osta lippuja ja ovat aina paikalla, vaikka eivät oikeasti olisi edes paikalla.
- 15.10 pelattaavaan IFK-peliin voidaan perustellusti olettaa tulevan 6500 - 7000 katsojaa normaalin korotetun hinnaston mukaisesti (vrt. Kärpät ja Lukko otteluiden yleisömäärät). Mikäli siis ottelua markkinoidaan kunnolla ja TPS jatkaa hyviä otteita kaukalossa. Tällöin 3500 - 4000 lisäkatsojan lipun keskihinta nousee lähemmäs 20€/ tiketti. 10€ lipuilla pitää katsojamäärän olla yli 10k, jotta lipputulot ovat suurinpiirtein samat. Tämä siis yksittäinen IFK-peli ja esim. oheismyyntiä ei ole huomioitu ja toki eivät kaikki silti osta tuota 10€ lippua. Antaa kuitenkin hieman suuntaa.

Korostan, että tässä tilanteessa tämäkään nykyinen kampanjakaan ei ole huono kokeilu, kunhan siitä opitaan ja tehdään tarvittavat johtopäätökset (esim. onko vaikutusta arkipeleihin). Tässä kuitenkin muutama vaihtoehtoinen ajatus kampanjalle lokakuussa, joissa ehkä olisi myös vaikutusta arkipelehin:

- Osta lippu normaalihinnalla IFK-peliin tai Ässät- peliin saat kaupan päälle lipun tiistain HPK-peliin. (toki tämäkin polkee lipunkeskihintaa, joten yllä oleva esimerkki on vain yhden ottelun keissi)
- Lokakuun HPK, KalPa, SaiPa ottelut "minikausarilla" hintaan 20€ tai lippu 9€/arkipeli.
- Tai sitten mitkä tahansa kolme peliä lokakuussa hintaan 30€.

Erittäin hyvää pohdintaa tässä yllä sinulta ja Mr. Foxilta. Tuli muuten mieleen sellainen ajatus, että kuinkahan hyvin Ticketmaster taipuisi näihin minikausari tai kolme peliä lokakuussa -kampanjoihin? Tuntuu, että välillä tuo on ollut rajoitteena mm. kausareiden myynnissä jne. Mielestäni tärkeintä on kuitenkin, että mikä tahansa se kampanja on, että se on ostettavissa kaikkialta eikä vain esim. TPS-toimistolta. Perusprisman kassan lipunmyyjä kun ei välttämättä tiedä kaikkia sääntöjä jne. ohjeita kampanjoille, joten asia on oltava yksinkertainen, jotta myyjä osaa tuotteen myydä selkeästi eteenpäin.
 
Suosikkijoukkue
TPS
Erittäin hyvää pohdintaa tässä yllä sinulta ja Mr. Foxilta. Tuli muuten mieleen sellainen ajatus, että kuinkahan hyvin Ticketmaster taipuisi näihin minikausari tai kolme peliä lokakuussa -kampanjoihin? Tuntuu, että välillä tuo on ollut rajoitteena mm. kausareiden myynnissä jne. Mielestäni tärkeintä on kuitenkin, että mikä tahansa se kampanja on, että se on ostettavissa kaikkialta eikä vain esim. TPS-toimistolta. Perusprisman kassan lipunmyyjä kun ei välttämättä tiedä kaikkia sääntöjä jne. ohjeita kampanjoille, joten asia on oltava yksinkertainen, jotta myyjä osaa tuotteen myydä selkeästi eteenpäin.

Joo. Tätä mietin myös, että varmasti tietyt rajoitukset ovat olemassa teknisellä puolella. Tunnet varmasti paremmin mikä on mahdollista :) Sinällään on aina harmi, jos tekniikka ei taivu myynnin ehdoille.
 

Rote Sau

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS + länsirannikko
Vuoro- ja osa-aikatyöläisten puolesta tuon julkisuuden tietoon sen, että voisi kokeilla laajemminkin näitä lippupaketteja. On kyselty, miksei ole mahdollista ostaa esim. 4 lipun pakettia syyskaudelle, jossa itse voit määritellä matsin jonka katsot? Ottelut voisi hyvin olla esim. viikolla ma-to ja CHL-otteluita, jos vkl on seuralle ylitsepääsemätön paikka (kuten hyvin uskon). Vuorotyössä et pääse joka matsiin, osa-aikatyössä taas tiedät vuorot 1-2vkoa etukäteen. Joissain töissä vuorot on lyöty lukkoon jo 2-3kk eteenpäin.
4 lipun paketti voisi maksaa vaikka 44e ? Tai 40e. Tämä pitäisi lanseerata heti.

Toinen ehdotus jota on kyselty on paketti lipun "kylkeen". Eli ostat esim. Pe-lipun, niin saat hodarin hintaan 2e tai lippuun kuuluu popparit + hodari tai jotain.

Mun korviin on tullut paljon negatiivista sävyä lippujen hinnoitteluista. Ajat ovat muuttuneet, nykyään niin moni on osa-aikaisessa työssä, ettei ole varaa lippuun. Lisäksi erilaiset paketit ovat hyvin yleisiä ulkomailla.
 

Wanhajalka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Isot Totovoitot, Gracefull Swamp
Mielestäni lippupakettikokeilut ovat ok. Mikäli eivät toimi, se sitten ainakin tiedetään. Itse kaipaisin ns. pitkämatkalaisille konseptoituja lippupaketteja, joihin yhdistettäisiin liput+pöperöä+numeroitu autopaikka. Tällaisia paketteja kun saa myytyä 100 kpl autokunnalle, lisää se katsojamääriä reilusti. Kynnys lähteä luonnollisen käyntialueen ulkopuolelta matseihin madaltuisi ja jopa mahdollistuisi. varmaankin seura on tehnyt asiakkaistaan tutkimusta, mutta tarkoitan kohderyhmällä > noin 50 km päästä tulevia.
 

Kulkuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ja kun markkinointitiimi tekee konkreettisia hintojen alennuksiin perustuvia liikkeitä, puolet palstalaisista lyttää tämänkin kokeilun maan rakoon huutaen että "Miks kolme lippua samaan peliin, miksei eri peleihin?! M-tiimi vaihtoon!!". Ja pian taas huudellaan liian kalliita lippuja ja olematonta markkinointia. Hyväilkää g-pistettänne aamuisin, se rentouttaa.

Ja juu, oma näkemykseni on, että oikein hyvä kokeilu. Saatan itsekin innostua lähtemään ja ottaa pari kaveria mukaan. Kolmeen eri peliin en lähtisi, ei riitä aika.

Myös kolmen eri pelin lippupaketit ovat ok, mutta itselleni ne eivät kolahtaisi.
 

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Yksi markkinointiin liittyvä asia jota olen pohtinut urheiluseurojen kannalta olisi luoda oma sovellus älypuhelimiin.

Pari huomiota. TPS:n viestintätiimi on jo nyt helisemässä työmäärän kanssa. Kuka ehtisi päivittämään tätä sovellusta säännöllisesti? Jos sitä taas ei tehdä kunnolla ja aktiivisesti, niin puolivaloilla ei kannata tehdä lainkaan.

Tuoko sovellus jotakin (rahallista) lisäarvoa? Kaikki maksaa; sovelluksen kehittäminen, käyttö ja siihen kuluvat työtunnit. Sovelluksen pitäisi siis myös tuottaa.

Mitä tulee lippukampanjoihin, on lähtökohtaisesti hyvä kokeilla toimiiko jokin vaihtoehto. Hyväksi todettuja juttuja kannattaa jatkaa, huonot heittää romukoppaan. Usein näissä on ollut ongelmana se, että lopulta tarjouksia on hyödynnetty todella vähän, joten ei niihin kannata panostaakaan markkinointimielessä.

Mielipiteitä ja asiakastyyppejä on yhtä monta kuin katsojiakin. Jokainen haluaisi varmasti juuri sitä itseään hyödyttäviä tarjouksia, luonnollisesti. Mulle kelpaisi esimerkiksi ilmainen joukkoliikenne kausikortilla ja oluet -50 %. Eihän siinä olisi seuran puolesta juuri mitään järkeä. Ostaisin kuitenkin sen oluen ja tulisin luultavasti bussilla paikalle. Seuran pitäisikin priorisoida, mitä se tavoittelee. Uusia katsojia? Sitouttaa satunnaisia? Palkita uskollisia katsojia lisäeduilla? Kasvattaa kokonaisyleisömäärää? Väitän, että jokaiseen on omat keinonsa. Kaiken myyntiargumentin yleinen halventaminenkaan ei ole vaihtoehto, kaikkein vähiten pitkäkestoinen sellainen.

Ajatusleikkiä:
- TPS:n "staattinen" yleisömäärä on n. 3000 (eli, kausikorttikävijät, yritysasiakkaat, pelaajien vaimot. ym.). Nämä eivät enää osta lippuja ja ovat aina paikalla, vaikka eivät oikeasti olisi edes paikalla.

Tämä on hyvä pointti, joka pitäisi muistaa. Eräänä esimerkkinä suomalainen jalkapallo. Lippujen hintoja on nostettu vuosien varrella. Vielä 10 vuotta sitten ei ollut lainkaan tavatonta maksaa vain 5 € futislipusta. Nyt taas lähemmäs 20 € alkaa olemaan yhä tutumpi luku. Siltikään yleisömäärät eivät ole romahtaneet Veikkausliigassa. Syynä on juurikin tämä ns "vakioporukka". Enemmän vaikutusta on ollut esimerkiksi kansantalouden yleisellä suhdanteella ja lajin ns. flow-tilalla.
 
Viimeksi muokattu:

Daenboudian

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Pari vastakysymystä: Ehtiikö joku päivittämään nykyisiä somekanavia? Kuinka paljon niiden päivittämiseen ja sisällöntuottamiseen menee työtunteja? Tuoko ne jotain rahallista lisäarvoa? Voisiko kenties muutamasta somekanavasta luopua ja keskittää sellaiseen josta markkinoinnin kautta saadaan suoraa myyntiä. Sovellus toisi rahallista arvoa siinä kohtaa kun ostaminen tehtäisiin helpommaksi sovelluksen kautta. Näen tässä oivan nykyaikaisen kanavan tulla kuluttajan luo, nykyaikaisen markkinointi- ja myyntikanavan. Ymmärrän kyllä että sovelluksen kehittäminen maksaa ja aluksi pitäisi käyttää aikaa kannattavuuden laskentaan.

Hyviä pointteja, tosin en kutsuisi tuota vastakysymyksiksi. Tarkoitin samaa, eli nykyistenkin päivittäminen laadukkaasti on siinä ja siinä. Muun muassa Twitterin juon on korostetusti läsnäolossa, aktiivisuudessa ja reagoinnissa. Tuskin itse FB-päivityksen kirjoittamiseen tai twiitin lähettämiseen juurikaan aikaa mene, vaan kaikkeen taustatyöhön (materiaali, suunnittelu jne). Jos päätät esimerkiksi livetwiitata ottelusta, niin se sitoo työntekijän ilta-aikaan yli kahdeksi tunniksi.

Aluksi TPS:lla oli ongelmia uusien somekanavien kanssa. Instagram oli pitkään vain roikkumassa mukana ja snapchatin sisällöntuotto järkyttävää. Nyt ne ovat onneksi parantuneet. Väitän nykyisillä somekanavilla olevan merkittävä vaikutus markkinointiin ja tavoittavuuteen. Yhä harvempi lukee lehtiä ja eipä paikallisradiokaan taida olla ihan ykkönen nuorisoa tavoittaessa. Toisin kuin lehti- ja radiomainokset, some on lähtökohtaisesti "ilmaista". Mitä tulee luopumiseen, HC TPS:lta ei ole miesmuistiin tullut sähköpostia. Se kanava lienee suunnattu enää privaattilistoille ja lehdistötiedotteille. Toki sähköpostituslista on mielestäni lähinnä kultaista ysäriä.

TPS:lla on edullisia kausikortteja ja kampanjoita, mutta yksittäiset liput suhteellisen hintavia. Tilanne on hämmentävä, kun TPS:lla on kapasiteettia vaikka muille jakaa. Yleisömäärän ja ottelukohtaisen tuoton välillä on positiivinen korrelaatiokerroin. A- ja C-katsomoiden pitääkin maksaa. Lähinnä yritykset niissä istuu eikä persaukisilla pitäisi olla mitään asiaa ilman visan vilautusta. Sen sijaan satunnaiskatsojille pitäisi saada kynnys matalaksi edullisimmilla yksittäislipuilla. Näkeehän sen jo tänäiltana CHL-ottelussa, kuinka korkea kynnys ihmisillä on maksaa 20 € irtolipusta.

Ottelutapahtumasta pitäisi saada ainutlaatuinen elämys. Jos haluaa kuunnella kovaäänistä musiikkia ja nauttia kallista hanajuomaa, niin Turun keskustassa on tähän tarkoitukseen parempia paikkoja. Tunnelmaa tarvitaan rutkasti lisää Turkuhalliin.
 
Viimeksi muokattu:

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Sosiaalisen median ja sovelluksen välillä on kuitenkin pienisuuri ero omasta mielestä. Esimerkiksi TPS:n markkinointi saattaa tehdä turhaa työtä päivittämisessä kun feediäni jaksan harvemmin hirveän pitkälle selailla jolloin helposti jutut hukkuu muiden päivitysten ja linkkien alle.
- - -
Sovelluksen hyvä puoli olisi, että TPS menee _käyttäjän luokse_.
Tässä olet muuten harvinaisen oikeassa!

En ole koskaan asiaa sen enempää ajatellutkaan, mutta nyt kun asiasta mainitsit, niin homma menee juuri näin. Vielä edellisessä luurissani mulla oli asennettuna SCB:n sovellus. Pysyin hemmetin hienosti kärryillä asioista, joita tapahtui 2.000km:n päässä sijaitsevan joukkueen ympärillä. Jostain syystä jäi asentamatta (useiden muiden ohella) nykyiseen luuriini. Asiaa tarkemmin ajatellen vielä pari-kolme kautta sitten olin huomattavasti enemmän tietoinen ja ajan hermolla "kakkoskotijoukkueeni" asioista kuin TPS:n.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös