Miten saadaan yleisömäärät nousuun?

  • 732 785
  • 3 722

FutureHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - Connorit Bedard & McDavid
Lainattu Positiivisuusketjusta (?):


Yläkatsomon avaaminenko noin viisi-kuusi tuntia ennen matsin alkua on syynä siihen, että torstai-illan spektaakkelia oli saapunut katsomaan vain 3.894 katsojaa?
Jos on ollut aamun turkkarissakin jo ilmoitusta asiasta, niin kai sitä nyt on myyty enemmän kuin "viisi-kuusi" tuntia? Herätys nyt kettuherra, sä olet ihan karikolla noiden juttujes kanssa tässä katsomoasiassa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jos on ollut aamun turkkarissakin jo ilmoitusta asiasta, niin kai sitä nyt on myyty enemmän kuin "viisi-kuusi" tuntia? Herätys nyt kettuherra, sä olet ihan karikolla noiden juttujes kanssa tässä katsomoasiassa.
Itse asiassa mä katsoin joskus ennen puolta päivää Lippupalvelun sivuilta. Sen pohjakartan mukaan ainakaan netistä ei olisi saanut varattua E-katsomoihin lippuja.

EDIT: varttia yli kymmenen on tullut ensimmäinen huomio tänne Jatkoaikaan E-katsomoiden aukeamisesta

10:17 - E-katsomot auki

Joka tapauksessa mä olen tänä aamuna katsonut Lippupalvelun sivuilta vielä suljettuja E-katsomoita. 10:46 mä olen lähettänyt kaverilleni tekstiviestin: "Jos oikein käsitin, niin yläkatsomot on tänään avattu eli menen illalla matsiin. Seuraa?"
 

Hopeavarjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Allekirjoitan täysin kettuherran kirjoituksen. Oliskohan toimistolla painettu paniikkinappulaa, jos näytti siltä, että hyvä, jos 3500 menee poikki pelkällä alakatsomolla? Paljon porukka vaihtui ympärillä yläkatsomossa, todennäköisesti osa paennut mahdollisuuden tultua alhaalta ylös.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muuten en jaksa tähän vänkäämiseen lähteä, mutta on se sääli että suuri yleisö ei edelleenkään osaa SaiPaa arvostaa kovana/sellaisena vastustajana jonka vuoksi hallille lähtisi. Aika surkeaa että Mestisrosterilla operoiva jätönjätönjättöKalpa tuo hallille enemmän väkeä, kuin määrätietoisella työllä Liigan kärkeen noussut SaiPa. Etenkin tässä tilanteessa kun Jokerit on lähtenyt ja monet perinteisetkin Liigajengit kyntävät mielenkiinnottomilla rostereilla, pitäisi saada yleisö löytämään nämä uudet kärkijengit kiinnostaviksi vastustajiksi. Siinä myös yksi askel yleisömäärän kasvattamiseen.
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Eiköhän yksinkertainen syy katsojien vähyyteen ole tämä täysin järjetön pelitahti. Pelejä on liikaa, niitä on epäsäännöllisesti (pelipäivät vaihtelee, pelien määrä per viikko vaihtelee, kellonajat vaihtelee) ja myös joukkeita on liikaa. Tuolla on iso kasa joukkueita jotka ei sano suurelle osalle ihmisistä juuri mitään. Ja lisää vaan nostetaan jotta touhusta saadaan viellä älyttömämpää.

Joukkeita mitenkään halveksumatta, kyllä paljon pitää tapahtua että itse jaksan lähteä katsomaan vaikka Kookoo tai Sport peliä ja käyttää matkoihin 3h.

"Ennenvanhaa" pelipäivät oli helppo muistaa, nykysin touhu on kuin Veikkausliigasta.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kävi muutenkin hauska episodi tuossa hallille menossa!

Tavoistani poiketen olin jo hemmetin hyvissä ajoin liikkeellä. Pyörin hallin kulmilla jo kuuden pintaan, kun tajusin, että mun pitääkin piipahtaa vielä nopeasti kotona. Olin takaisin parkissa joskus 18:20 - tassuttelin siitä rauhalliseen tahtiini hallille ja suoraan E5-katsomoon (E5-E6-E7 -reiästä). Joukkueet olivat juuri tulleet jäälle. Siinä kaiteeseen nojasi pari kollia, jotka katselivat ylöspäin ja juttelivat jotain samalla. Just mun mennessäni he ihmettelivät...

"Missä se foxi mahtaa istua? Onkohan se edes paikalla?"

Mä jatkoin ensin pysähtymättä matkaani, mutta sitten sieltä tuli lisää tekstiä...

"Kyllä se ainakin kehuskeli tulevansa. Eikse sanonut yleensä istuvansa jossain riveillä yhdeksän viiva yksitoista?"

Tässä vaiheessa mun pokkani petti ja käännyin portaita takaisinpäin. Olihan mun pakko mennä esittäytymään, kun kerran näemmä noin tarkkaan on mun tekstejäni luettu. Valitettavasti ei ehditty vaihtaa kuin muutama sana. Toinen veijareista ainakin esitteli itsensä ihan etunimellä, ja sanoi, että ei ole saanut (!!!) Jatkoaikaan kirjoitusoikeuksia. On kuulemma kyllä hakenut, mutta ei ole saanut. Toisen gaiffarin kanssa ei ehditty sen enempiä juttelemaan, että mahtaako hän olla jotain JA-kirjoittajia.

Tunnustaako joku nimimerkki törmänneensä Kettuherraan tänään? Paikat ainakin olivat siellä E5:ssa parilla alimmalla rivillä.

EDIT: ai niin, ja Kettuherra istui tänään paikassa: E5-R10-1123
 

Rölli_88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kävi muutenkin hauska episodi tuossa hallille menossa!

Tavoistani poiketen olin jo hemmetin hyvissä ajoin liikkeellä. Pyörin hallin kulmilla jo kuuden pintaan, kun tajusin, että mun pitääkin piipahtaa vielä nopeasti kotona. Olin takaisin parkissa joskus 18:20 - tassuttelin siitä rauhalliseen tahtiini hallille ja suoraan E5-katsomoon (E5-E6-E7 -reiästä). Joukkueet olivat juuri tulleet jäälle. Siinä kaiteeseen nojasi pari kollia, jotka katselivat ylöspäin ja juttelivat jotain samalla. Just mun mennessäni he ihmettelivät...

"Missä se foxi mahtaa istua? Onkohan se edes paikalla?"

Mä jatkoin ensin pysähtymättä matkaani, mutta sitten sieltä tuli lisää tekstiä...

"Kyllä se ainakin kehuskeli tulevansa. Eikse sanonut yleensä istuvansa jossain riveillä yhdeksän viiva yksitoista?"

Tässä vaiheessa mun pokkani petti ja käännyin portaita takaisinpäin. Olihan mun pakko mennä esittäytymään, kun kerran näemmä noin tarkkaan on mun tekstejäni luettu. Valitettavasti ei ehditty vaihtaa kuin muutama sana. Toinen veijareista ainakin esitteli itsensä ihan etunimellä, ja sanoi, että ei ole saanut (!!!) Jatkoaikaan kirjoitusoikeuksia. On kuulemma kyllä hakenut, mutta ei ole saanut. Toisen gaiffarin kanssa ei ehditty sen enempiä juttelemaan, että mahtaako hän olla jotain JA-kirjoittajia.

Tunnustaako joku nimimerkki törmänneensä Kettuherraan tänään? Paikat ainakin olivat siellä E5:ssa parilla alimmalla rivillä.

EDIT: ai niin, ja Kettuherra istui tänään paikassa: E5-R10-1123

Joo, kaveri ei ollut saanut tänne tunnareita. Mäkään en saanut ekaan kolmeen kertaan, kunnes valehtelin kannattavani Lukkoa ja olin hyvin nöyrällä asenteella liikenteessä itse hakulomakkeessa.

Olit kyllä aika kreivin aikaan liikenteessä :D

Mut joo, kyllä mä ainakin istun E-katsomon ekalla rivillä paljon mieluummin kuin alakatsomossa. Siksi on harmittanut yläkatsomon sulkeminen tällä kaudella.
 
Jassåå. Kai sitä on pakko lähteä tänään katsomaan matsia. Toivotaan että luvassa on parempaa viihdettä kuin Kookoo matsissa.

Eniten tässä vituttaa hallilla olevien puolesta, toivottavasti ei ole kovinkaan montaa katsojaa jotka ovat omalla rahalla maksaneet itsensä tähän peliin ja aiempaan Kookoo -peliin. Voi olla vaikeaa saada tuollaista henkilöä ostamaan lippua enää seuraavaan peliin.

Lainaan tässä Turnipsia vitutusketjusta. Nyt olen kyllä osunut viihde-arvoltaan varmaan kahteen huonoimpaan kotiotteluun tällä kaudella. Maalia en siis ole vielä tällä kaudella HK Areenassa päässyt todistamaan kotijoukkueelta (jos ei hylättyjä maaleja lasketa). Ja täytyy myöntää, että en usko että raahaan perseeni tuonne uudestaan lähiaikoina. Varmasti lähden matsiin vielä tämän kauden aikana, mutta nyt täytyy kyllä pitää hieman taukoa. Tuollainen tapahtuma masentaa enemmän kuin piristää. Olin vielä raahannut kaksi kaveria mukaan jotka eivät ole niin kovia seuraamaan jääkiekkoa. En olisi yllättynyt jos tuo eilinen ottelu jää heille jopa runkosarjan viimeiseksi otteluksi. Harmi sinäänsä, että tuollainen mahalasku suoritetaan juuri kotiottelussa.

Täytyy sanoa että naurettavan vähän väkeä oli eilen lehtereillä jos katsoo miten joukkue on viime aikoina pelannut. Tunnelma oli sen mukainen.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Eiköhän yksinkertainen syy katsojien vähyyteen ole tämä täysin järjetön pelitahti. Pelejä on liikaa, niitä on epäsäännöllisesti (pelipäivät vaihtelee, pelien määrä per viikko vaihtelee, kellonajat vaihtelee) ja myös joukkeita on liikaa. Tuolla on iso kasa joukkueita jotka ei sano suurelle osalle ihmisistä juuri mitään. Ja lisää vaan nostetaan jotta touhusta saadaan viellä älyttömämpää.

Olen tästä samoilla linjoilla. Määrä ei korvaa laatua.

Se mikä minun mielestäni pitäisi tutkia yleisömäärän osalta, ovat luvut siitä, moniko Turun seudulla valitsee television/netin tms. sen sijaan, että lähtee hallille. Vai onko näin tehty jo?

Toki on mahdollista yritää saada myös satunnaisia asiakkaita, mutta suurin potentiaali ja ensimmäinen aalto löytyy näistä, jotka valitsevat kotisohvan. Kun vertaillaan 90-luvun katsojamääriin, niin yksi tekjiä mikä silloin taannoin puuttui, oli selvästi ottelutapahtumaa edullisempi kotisohva -vaihtoehto.

Sitten kun luvut ovat selvillä jälkeen pitäisi tosissaan miettiä, mitkä ovat ne tekijät, joihin panostetaan jotta kotisohvan sijaan illan vietto valikoituu ottelutapahtumaksi.

Hallilla katsojia oli vajaa 4000. Mikä oli "todellinen katsojamäärä" Turun seudulla?
 
Suosikkijoukkue
TPS
  • Pelejä on liian paljon ja liian satunnaisina päivinä.
  • Osa joukkueista nyt vaan kiinnostaa vähemmän kuin toiset.
  • Ei tää SM-liigan jääkiekkorunkosarja mitään erityisen hekumallista viihdettä ole ollut aikoihin.
  • Tepsi on taapertanut aika tavalla, meneehän siinä aikaa että uskottavuus palautuu. Nolla-viis -kotitappiot ei tätä varsinaisesti edistä.
  • Halli on Artukaisissa, ei sinne tule arkena lähdettyä.
  • Artukainen on Turussa, ei sinnekään tule arkena lähdettyä.
  • Perhe kiinnostaa.
Siinä nyt läjä syitä, miksi jääkiekko-ottelussa käyminen ei kovin usein nappaa. Seuraavan ottelureissun just kalenteroin joulukuulle.
 
Suosikkijoukkue
HC TPS, Lauri Tukonen
Kukas täälta oli paikanpäällä sekä tiistaina että torstaina? Yleisömäärät olivat suht. samoissa, mutta miten erosivat fiiliksen kautta, vai erosivatko ollenkaan?

Toki yksi asia mikä eniten saattoi vaikuttaa ainakin loppufiilikseen oli se, että tiistaina voitettiin 4-0 ja eilen hävittiin 0-5, joten ehkäpä vaikka vertailut ensimmäisten erien sekä alkutunnelma voivat jotenkin olla vertailukelpoisia... Kyllähän aina koko tapahtuma tuntuu onnistuneemmalta jos tilaisuus päättyy Dirlandaan rytmeihin (pätee varmasti muuallekin kuin lätkäpeleihin).
 

Turnipsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Se mikä minun mielestäni pitäisi tutkia yleisömäärän osalta, ovat luvut siitä, moniko Turun seudulla valitsee television/netin tms. sen sijaan, että lähtee hallille. Vai onko näin tehty jo?

Toivottavasti on. Mielestäni on käsittämätöntä jos tätä ei ole tehty. Miten voit kasvattaa yleisömäärää jos et tee pohjatutkimusta siitä miksi yleisömäärä on niin matala.

Jos tuota tietoa ei ole, on erittäin vaikea kehittää tapahtumaa oikeaan suuntaa. Voidaanhan sielä myydä hattaroita ja rempata ravintoloita, mutta jos ei ole faktapohjaa, noissa mennään usein vihkoon ja pahasti.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Toivottavasti on. Mielestäni on käsittämätöntä jos tätä ei ole tehty. Miten voit kasvattaa yleisömäärää jos et tee pohjatutkimusta siitä miksi yleisömäärä on niin matala.

Jos tuota tietoa ei ole, on erittäin vaikea kehittää tapahtumaa oikeaan suuntaa. Voidaanhan sielä myydä hattaroita ja rempata ravintoloita, mutta jos ei ole faktapohjaa, noissa mennään usein vihkoon ja pahasti.

Uskon kyllä, että tutkimuksia on tehty matalan yleisömäärän suhteen. Mutta onko keskitytty oikeisiin asioihin?

Oma pointti onkin siinä, että luultavasti pelin näki useampi silmäpari, kuin vajaa 4000 tuhatta. Sijainti ei välttämättä ole ottelutapahtuma, vaan kotisohvat, pubit jne. Ja kuinka iso osa näistä Turun seudulla? Jos nyt heitetään täysin lonkalta, että vaikkapa toiset 4000 tuhatta katsoi peliä muilla tavoilla, niin ei voida väittää suoraan, ettei TPS joukkueena kiinnosta "riittävästi" vaan jotkin muut syyt ovat taustalla, ettei peliä tulla katsomaan paikan päälle.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turnipsilla ja Mänizerillä oivaa pohdintaa. Vastaavia asioita on tullut jo aiemminkin sivuttua.

SM-Liiga ampuu itseään jalkaan mahdottomalla paisuttamisella. Oikeasti Turussa, Helsingissä ja Tampereella ei kovin paljon hetkauta kun Jukurit tulee kylään. Pertti Perustallaaja ei edes tiedä että moista ollaan nostamassa Liigaan ja varsinkaan minkä nimisiä pelaajia sillä on rosterissa.

Jukurit, KooKoo ja Sport eivät vielä pitkään aikaan tule olemaan isoja nimiä peruskatsojan mielessä. Liiga on pitkään mennyt laput silmillä peli- ja joukkuemäärien suhteen. Turussakin on tehty kovaa työtä että hyvä brändi saadaan tuhottua. En tiedä miten Tepsin yleisömäärät ovat tähän reagoineet vieraspeleissä.

Sen lisäksi puskee maaotteluita, CHL:ää, KHL:ää, NHL:ää ja Nuorten kisoja jatkuvalla syötöllä eetteristä. Ja kaiken voi katsoa parilla kympillä kotisohvalta.

Tarjontaa on niin paljon, että yksittäisen ottelun kävijämäärät laskevat väkisin. Tähän voi vastata vain tarjontaa supistamalla = pelejä ja sarjoja vähemmälle. Ahneudessaan Liiga on ajatellut asian toisinpäin.

Tässä mielessä Tepsillä on rajalliset vaikutusmahdollisuudet.

Turussa saadaan toki ainakin väliaikainen noste, jos tosissaan aletaan pärjäämään. Nolla kotimaalia on aina huono mainos, vaikka tuloksen takana olisi mitä. Ja vaikka itse olenkin yläkatsomon kannattaja, niin loppupeleissä tämä vääntö onko meillä koko vai puolikas hallia käytössä on melko turhaa. Jos yleisömäärät jää tuonne alle viiteen tuhanteen, niin voidaan pakata kamat ja muuttaa Kupittaalle.
 

Fattsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Jokereiden touhua seuraan kyllä kateellisena. Ohessa appiukkokokelaalle tullut sähköposti. Eli oli eilen katsomassa Jokerit-SKA -matsia ja tästä lähetettiin kiitosviesti ja tarjottiin vielä seuraavaan huippumatsiin liput edullisemmin. Aiemminkin olen tainnut sanoa, miten Jokereiden markkinointi on tehnyt kovasti töitä. Tietysti heillä on myös käynyt "tuuri" että joukkue sattuu vielä menestymään. Helpottaa toki urakkaa. Mutta se Jokereista. Jatkakaa.
 

Liitteet

  • IMG-20151002-WA0003.jpg
    IMG-20151002-WA0003.jpg
    176,6 KB · kertaa luettu: 365

Starbuck

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Siis KHL otteluun lippu, missä voit nähdä Euroopan parhaan pelaajan A.Radulovin ja yleensäkkin koko maailman toisteksi parasta jääkiekkoliigaa hintaan 17,50€. Loistava tunnelmakin tulossa tohon peliin, veikkaan about 10 000 katsojaa. Heitin tämän siis lonkalta, en ole Jokereiden yleisömääriä tällä kaudella seurannut. Liigaan taas maksat semmoiset 30 euroa hyvälle paikalle. Vastineeksi saat Torstai SaiPan josta otetaan 5-0 turpaan ja tunnelma katossa, kun 3800 ihmistä on räjäytetty ympäri hallia. Ei kuulosta kauhean hyvältä diililtä!

Eikä tässä nyt ollut tarkoitus heittää negaa joukkueen suuntaan, mutta päätin vähän valaista mikä tässä touhussa mahdollisesti mättää. Itse olen sitä mieltä, että ennen kautta niitä kausareita 99 euron hintaan yläkatsomoihin (G ja E) + tasahintaiset liput (nopeimmat vie parhaat paikat). Lisäksi noi nakkimukit jne. on liian kalliita. Kaljaa en kyllä juo, kuulin huhua jostain 8 euron tuopista? Lisäksi näitä tuoppeja ei saa edes viedä katsomoon? :D
 

-TMA-

Jäsen
Siis KHL otteluun lippu, missä voit nähdä Euroopan parhaan pelaajan A.Radulovin ja yleensäkkin koko maailman toisteksi parasta jääkiekkoliigaa hintaan 17,50€. Loistava tunnelmakin tulossa tohon peliin, veikkaan about 10 000 katsojaa. Heitin tämän siis lonkalta, en ole Jokereiden yleisömääriä tällä kaudella seurannut. Liigaan taas maksat semmoiset 30 euroa hyvälle paikalle. Vastineeksi saat Torstai SaiPan josta otetaan 5-0 turpaan ja tunnelma katossa, kun 3800 ihmistä on räjäytetty ympäri hallia. Ei kuulosta kauhean hyvältä diililtä!

Eikä tässä nyt ollut tarkoitus heittää negaa joukkueen suuntaan, mutta päätin vähän valaista mikä tässä touhussa mahdollisesti mättää. Itse olen sitä mieltä, että ennen kautta niitä kausareita 99 euron hintaan yläkatsomoihin (G ja E) + tasahintaiset liput (nopeimmat vie parhaat paikat). Lisäksi noi nakkimukit jne. on liian kalliita. Kaljaa en kyllä juo, kuulin huhua jostain 8 euron tuopista? Lisäksi näitä tuoppeja ei saa edes viedä katsomoon? :D

Ymmärrän kyllä keskustelun hintojen ympärillä ja niitä pitäisikin toimialasta sekä tuotteesta riippumatta tarkastella aina kriittisesti, mutta pelkkä hinnan alentaminen on harvoin oikea ratkaisu. Tältä ja viime kaudeltakin on lukuisia esimerkkejä pääsylipun hintajoustosta ja lopputuloksena useimmiten on ollut, että kysyntä ei ole merkittävästi kasvanut.

Vaikka hintakategorioita on vaikea vertailla, niin olisi mielenkiintoista nähdä tilastollista vertailua liigaseurojen pääsylipppujen hinnoista. Jos mutulla heittäisin, niin uskoisin Tepsin hintojen olevan keskitasoa. Vertailussa tulisi tietenkin huomioida myös seurojen ottelutapahtumien kustannukset, sillä nämä vaihtelevat merkittävästi niin kiinteiden kuin muuttuvien kustannusten osalta.

Jos taas Jokereista puhutaan, niin mallia tulisi ottaa ennemmin dynaamisesta hinnnoittelusta ei "vain" halvasta hinnasta. Viime kaudella muistaakseni myivät SKA-peliin lähes 200 eurolla joitain paikkoja ja menivät kaupaksi.

Melkein samat lätinät voisin heittää kioski- ja ravintolatuotteiden osalta, mutta vaikka ravintolatoiminta ei meidän alaisuudessa olekaan, niin taidan olla kuitenkin puolueellinen asian suhteen. 0,4 hanaolut on muistaakseni 6,5 € ja läheiseen kuntaan viittava pullo-olut 5,5 €. Muita juomatuotteita en ole vielä ehtinyt testaamaan.
 

Anzi

Jäsen
Eipä se Jokerit tainnut tehdä viime kaudella kuin lähes kymmenen miljoonan euron tappion. Tekikö TPS vain kahden miljoonan euron? Ihan absurdia rinnastaa Kohelo ja Liiga. Tai kyllähän se rinnastus toki on mahdollista, mutta kannattaa ajatella myös toiminnan pohjaa.
 

Fattsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pittsburgh Penguins
Tältä ja viime kaudeltakin on lukuisia esimerkkejä pääsylipun hintajoustosta ja lopputuloksena useimmiten on ollut, että kysyntä ei ole merkittävästi kasvanut.

Kuten? Ei nyt ihan rehellisesti muistu mieleen muuta kuin tältä kaudelta aitiotarjous KooKoo-matsiin.

Ja Jokereihin palatakseni: Helsingissä ja lähiseudulla asuu ihan hemmetisti paljon enemmän ihmisiä kuin Turussa. Sehän helpottaa hallin täyttämisessä. Se pitää kyllä ottaa huomioon. Muistaako joku, oliko Jokereilla Liiga-aikanaan millaiset katsojaluvut? Hallihan on aika samankokoinen kuin Turussa, joten jonkinlaista vertailua voi suorittaa.

Mutta jotain positiivistakin: Tepsiltä tulossa tarjouspaketti ensi viikon Jyp-matseihin. Toki sitä voi taas miettiä, haluaako sitä nähdä Jypin kahdesti samalla viikolla... CHL-matsiin tulen anyway. Katsotaan nyt ensin tarjous, ja päätetään sitten, tulenko myös Liiga-peliin.
 

JoKP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinettiurheilua vastustavat joukkueet
Suurinpiirtein samankaltaisen kiekkokulttuurin Jukureiden kanssa omaava Pirkkalan Pingviinit ensi kaudeksi Ranniston&Kummolan Kartelli-Liigaan, niin alkaa talousalueperustein olemaan homma hanskassa ja porukkaa lehterit täynnä.
Täytyy muistaa, että Rannisto sanoi Liigan olevan valmis "maksamaan" sen hinnan(eli epäsuorasti hölmöyksissään ja tod.näk. tietämättään tunnusti jo sanoessaan, että vaikeuksia on tulossa)mitä suljettu sarja ja kabinettinostot aiheuttaa. Nyt sitä hintaa parhaillaan "maksetaan" ja pohjakosketusta ei edes ole vielä ollut.
 

-TMA-

Jäsen
Kuten? Ei nyt ihan rehellisesti muistu mieleen muuta kuin tältä kaudelta aitiotarjous KooKoo-matsiin.

Ja Jokereihin palatakseni: Helsingissä ja lähiseudulla asuu ihan hemmetisti paljon enemmän ihmisiä kuin Turussa. Sehän helpottaa hallin täyttämisessä. Se pitää kyllä ottaa huomioon. Muistaako joku, oliko Jokereilla Liiga-aikanaan millaiset katsojaluvut? Hallihan on aika samankokoinen kuin Turussa, joten jonkinlaista vertailua voi suorittaa.

Jyväskylässä Eric Perrinin paluuottelussa mm. opiskelijat haalareilla ilmaiseksi, Espoossa yläkerta kympin ja opiskelijat vitosen, pari kautta takaperin muistaakseni TPS-SaiPa liput 5-15 € (?), viime kaudella vapaaliputkaan eivät välttämättä kelvanneet. Ymmärrän kyllä kontekstin näiden ympärillä, mutta pointtina lähinnä se, että usein kiinnitetään mielestäni liikaa huomiota vain hinnan merkitykseen.

Jokereilla oli kyllä kovimmat yleisömäärät HIFK:n kanssa viimeisinä vuosina. Osittain tuota hieman vääristivät "talviklassikot". Toisaalta, kuten Lukon myyntipäällikkö Vesalainen usein toteaa, niin pelkkä ilmoitettu yleisömäärä ei sinällään paljoa kerro. Esimerkkinä tästä voitaneen käyttää vaikka viime ja edelliskauden avausmatseja. Muistaakseni täälläkin on pari kertaa referoitu Eskolan kommenttia siitä, että ns. vapaalipulla matsiin tullut myös kuluttaa usein selkeästi vähemmän. Tämä syö osittain perustelua, että tuloa saataisiin riittävästi kioski- ja ravintolamyynnin kautta "menetetyn" lipputulon kattamiseksi.

Mielipiteitähän ja osittain arvauksia nämä ovat. Positiivisia merkkejä olen nähnyt Tepsiltä kriittisen ja uuden ajattelun osalta eli haluavat vilpittömästi tuotettaan kehittää ja etenkin pitkällä tähtäimellä - ei vain yhden tai kahden arkiottelun osalta.
 

Anzi

Jäsen
Ja Jokereihin palatakseni: Helsingissä ja lähiseudulla asuu ihan hemmetisti paljon enemmän ihmisiä kuin Turussa. Sehän helpottaa hallin täyttämisessä. Se pitää kyllä ottaa huomioon. Muistaako joku, oliko Jokereilla Liiga-aikanaan millaiset katsojaluvut? Hallihan on aika samankokoinen kuin Turussa, joten jonkinlaista vertailua voi suorittaa.

Liigassa Jokereiden yleisömääräksi yleensä ilmoitettiin 7000-8000, vaikka paikalla fyysisesti oli 50-60% tuosta. Yleensä HIFK-pelit olivat loppuunmyytyjä eli 13.000 ja vähän yli ja katsomo myös fyysisesti täynnä.

Asian voi siis ajatella myös niin, että KHL-pelit ovat tuoneet Jokereille noin 2000 katsojaa lisää per ottelu ja ennen lipun omanneet, mutta kotiin jääneet tulevat peleihin fyysisesti paikalle. Mutta samaan aikaan Jokereiden taloudellinen tappio on kasvanut todella suuresti.
 

gknight

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Edelleen olisin sitä mieltä, että kannattaisi pistää aluille jotain yhteistyötä paikallisten oppilaitosten kanssa ja perehtyä mahdollisuuksien mukaan markkinointiin ja muihin kiinnostaviin asioihin opinnäytetöiden kautta. Tällöin voisi myös tutustua vaikka siihen miten paljon vähemmän ilmaislippulainen käyttää rahaa muuten ottelutapahtumassa.

Tuntuu kyllä nykytilanne hankalalta ainakin lyhyellä tähtäimellä. Toisin kuin kultaisella 90-luvulla, nyt on mahdollista nähdä kaikki tepsin pelit helposti kotisohvalta käsin, niin koti- kuin vieraspelitkin. Vaikka asuisi messukeskuksen aulassa, haluaa moni kannattaja hallin läheisyydestä huolimatta Ruutu+ Pron/Nelonen Pron, koska tottakai ne vieraspelitkin on mukava nähdä. Ja koska vieraspelien näkeminen sisältää myös mahdollisuuden katsoa sieltä sohvan perukoilta myös kotipelit, nousee kynnys lähteä paikan päälle. Tämä sama efekti vaikuttaa varmasti jokaisella liigapaikkakunnalla, mutta pienet hallit saa tietysti helpommin täytettyä kuin ison nakkikattilan.
On vaikea sanoa onko tämä sen tasoinen ongelma, että siihen Liigan tasolta havahdutaan. Jos kuitenkin tähän haluttaisiin puuttua, voisi olla mahdollista tarjota selkeästi edullisempaan hintaan vieraspelipakettia, jolloin kotipeleistä ei maksaisi turhaan, jos hallille kuitenkin haluaisi mennä. Liigan kausikortti Ruudusta taitaa olla 18 euroa kuukaudessa, joten pelkkä vieraspelikausikortti voisi olla vaikka noin 13 euroa. Toisaalta vain muutaman eron erotus voisi kuitenkin saada hankkimaan kaikki ottelut...

Ja tuskin merkittävästi lisää katsojia saisi vaikka kuinka toisi ottelun ohelle ties minkälaista toimintaa stripparista kotieläinpihaan. Oheistoiminta voi tietenkin antaa paremman mielen otteluun muutenkin meneville, mutta mitään katsojaryntäystä tällaisella tuskin aikaansaadaan (ellei paitoja nosteta). Katsojalisäystä tällainen voi aikaansaada kuitenkin ajan kanssa, jolloin kerran ottelua katsomaan mennyt haluaa tulla myös uudestaan, koska hallilla oli niin kivaa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
  • Pelejä on liian paljon ja liian satunnaisina päivinä.
  • Osa joukkueista nyt vaan kiinnostaa vähemmän kuin toiset.
  • Ei tää SM-liigan jääkiekkorunkosarja mitään erityisen hekumallista viihdettä ole ollut aikoihin.
  • Tepsi on taapertanut aika tavalla, meneehän siinä aikaa että uskottavuus palautuu. Nolla-viis -kotitappiot ei tätä varsinaisesti edistä.
  • Halli on Artukaisissa, ei sinne tule arkena lähdettyä.
  • Artukainen on Turussa, ei sinnekään tule arkena lähdettyä.
  • Perhe kiinnostaa.
Tässä Itäinen pitkä tiivistää loistavasti olennaisen. Olihan mullakin vuosikaudet kausikortti Kupittaalta alkaen ja milloin mistäkin päin Turkuhallia ja elin todella sydämellä ja tunteella peleissä mukana. Pelipäivä oli aina Iso Päivä ja aamusta alkaen odotti, koska pääsee hallille. Nykyään ei vaan enää oikein pelien seuraaminen kiinnosta, paljolti em. syistä. Nyt on nuorempien vuoro jatkaa.

Totta kai Palloseuran touhua seuraan edelleen aina isolla mielenkiinnolla ja varmaan tällä kaudella taas muutamaa peliä Artukaisin katsomaan lähden. Viime kausi oli muuten vuosiin vuosiin ensimmäinen, kun en käynyt kertaakaan paikalla peliä katsomassa.

Pari kertaa tällä kaudella olen ollu jo hilkulla lähteä, mutta jälkikäteen oon ollu hyvin tyytyväinen, että EN lähtenyt. Joku lauantai-illan 0-1 höntsäily sarjanousijaa vastaan tuskin olis herättäny vanhaa, vähän hiipunutta rakkautta uudelleen suureen roihuun. Eikä turpasauna SaiPalta. Silti, tsemiä Palloseura!
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
TPS:n pitäisi olla vaan niin pirun kiinnostava, turkkarissa pitäs olla otteluraportit otsikolla "TPS murskasi sarjanousijan", ne toisi ihmisiä hallille enemmän kuin tarjousliput tai tietyt katsomonosat. Ehkäpä siihen suuntaan ollaan menossa, mutta tässä on nyt pitkä matka vielä edessä ja tuskin iso osa "tuulareista" näkee pisteitä ja tuloksia syvemmälle, joten sikäli ymmärrän nykyiset yleisömäärät, ei siitä tosiaan ole liian kauan aikaa, kun TPS:n päävalkku oli iltalehdessä kännirähinöinnistä ja mediassa muutenkin otsikot keskittyivät TPS:n surullisen pitkään vierastappioputkeen jne.

Toki kaikki kikat kannattaa käyttää jotta nyt jo saisi mahdollisimman paljon yleisöä hallille - ja varmasti käytetäänkin, mutta pelkkä hyvä mainos ja tarjouslippu ei poista ihmisten mielistä viime kausien otsikoita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös