Miten olet oppinut uimaan?

  • 500
  • 12

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Muistatko miten opit uimaan? Vai etkö osaa vieläkään?
Opettivatko omat vanhemmat tai sisarukset? Opetettiinko tarhassa tai koulussa tai "uimakoulussa"? Opettelitko harjoittelemalla itse?

Itse opin mielestäni vahingossa, kun hyppäsin (n. 8-vuotiaana) uimarantaa lähestyvästä veneestä liian aikaisin, ja piti epätoivoisesti räpiköidä siihen asti, että jalat ylsivät pohjaan. Sen jälkeen tajusin miten menetellä, jotta pysyy pinnalla.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Varmaan uimakoulussa way under ala-astetta, Samppalinnan hulppeissa maisemissa ja world class uimastadionilla.
Uimakandinaattikin tuli joskus suoritettua Raision uimahallissa. Maisteriin ei kai ois siellä voinut kun ei ole hyppytornia.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Opin kuulemma joskus 3-4 vuotiaana itse. Olin vain lähtenyt rannasta syvemmälle ja alkanut uimaan. Silloin 80-luvulla se oli varmaan normaalia. Olen aina ollut erittäin hyvä uimaan. En enää kyllä nopea, mutta matkaa menee kyllä helposti.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Olisinko ollut noin kuuden vanha. Siinä mökkirannassa huolettomina kesäpäivinä perheen ja suvun avustuksella.
 

Glove

Jäsen
Joko siellä kotia lähimpänä olleessa järvessä tai sitten Raksilan uimahallissa, jossa joskus uimakouluakin kävin.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Uimakoulussa suunnilleen seitsemän tai kahdeksan vanhana. Lapsena tuli uitua usein, koska uimahalli sijaitsi vieressä. Nykyään harvemmin.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Lapsuuteni naapurustosta löytyi uimahalli, jonne pääsin uimakouluun hyvinkin nuorena. Olin ala-asteella luokan parhaita uimareita. Suoritin aika monet merkit itselle ja jatkoin uimista aika paljonkin vielä teini-iässä.

Olisin edelleen varmaan kova uimaan ihan kuntoillakseni, jos uimahallit Turussa olisi helpommin. Pitäisi ehkä ottaa itseä niskasta kiinni ja mennä edes taitoja vetreyttämään. Merestä en ole koskaan oppinut nauttimaan uintipaikkana, sitä voi ihastella kallioilta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä mä pinnalla pysyn, kunhan ei mistään laiturilta joudu hyppäämään. Mitta en olekaan enää lapsi vaan aikuinen enkä asu maalla, niin ei tarvii miettiä.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Taisin varmaan oppia kunnolla uimaan vasta 5-6-luokalla uimaopettajan avulla, koska mulla oli varsinkin lapsena motoriikassa ongelmia + pelkäsin jostain syystä vettä lapsena. Sitten yläasteella en voinut osallistua ollenkaan liikuntatunneille uinteihin, sillä minulta kiellettiin uiminen kylmäallergiani (lukeutuu nokkosihottumaan eli urtikariaan) takia (lukiossa taas pystyin osallistumaan, koska kylmäallergiaoireet katosivat).
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Silleen vaan jotenkin räpyköimällä. Ja yhtäkkiä tajusin pysyvänsä pinnalla. Olen pienestä pitäen tutustunut veteen ja räpiköinyt siellä miten sattuu. Ennen koulun alkua äitini päätti että Iisopin pitää oppia uimaan ja minulle hommattiin käsivarsikellukkeet. Aika pian huomattiin että voisin pysyä pinnalla ilman kellukkeita. Koulussa sitten toka luokalla oli uimakoulua oman kunnan uimahallissa jossa opeteltiin eri uimalajeja. Siellä tykäistyn "sammakkouintiin" ja sitä käytän kun uin pitempää matkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kansakoulun eka luokan päätyttyä uimakoulussa, kun kunta järjesti mahdollisuuden halukkaille uimakouluun Raatin uimahallissa Oulussa. Se kesti aina viikon ja sinne mentiin porukalla ihan normi linja-autovuorolla kotipysäkiltä, mutta taisi meillä olla siellä mukana joku valvojakin. Tuonne uimakouluun mentiin joka kesäkuun alku useampana vuonna ja siellä minä(-kin) opin uimaan muistaakseni heti eka vuonna.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Tää on jännä homma, en kyllä muista, että olisin jotenkin yhtäkkiä oppinut uimaan, aina mä oon osannut uida.
Kerran yksi kaveri sanoi, että ei osaa uida. Pidin sitä hyvin omituisena.
Mun teoria on, että osa osaa uida ja toiset ei.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Lapissa erässä uimahallissa jotain pärskyttelin ja yhtäkkiä huomasin, että hitto, näinhän tämä meneekin. Taisi veljeni kaveri olla siinä varmistamassa, etten huku ja en hukkunut, ainakaan vielä en ole. Ikää oli tuolloin muistaakseni viisi, tai kuusi vuotta. Ja lapsena linnakesaaressa asuessani en muuta tehnytkään kaikki kesät kuin uinut, jos pikkasenkin oli keliä, niin uimassa. Se on sitten näin vanhemmiten jäänyt aika lailla pois, vaikka tykkään siitä edelleen paljon. Noh, onhan tuossa uimahalleja heti vieressä melkein.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös