Miten 1.6.2007 voimaan tuleva tupakkalaki vaikuttaa ravintolakäyttäytymiseesi ?

  • 6 003
  • 52

Miten huomenna 1.6.2007 voimaantuleva tupakkalaki vaikuttaa ravintolakäyttäytymiseesi

  • Käyn ravintoloissa harvemmin kuin ennen

    Ääniä: 57 15,4%
  • Ei vaikutusta

    Ääniä: 233 63,1%
  • Käyn ravintoloissa useammin kuin ennen

    Ääniä: 79 21,4%

  • Äänestäjiä
    369

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tästä siunatusta päivästäkin tulee kohta jo kymmenen onnellista vuotta täyteen ilman kuvottavaa röökinkatkua ravintoloissa sisällä ja ilman pinttyvää löyhkää. Loistava laki, joka tuli vähän myöhässä mutta tuli kuitenkin ja on yksi parhaista lainsäätäjien aikaansaannoksista 2000-luvulla.

Enpä tiennytkään nyt juhlittavan kymmenvuotisia Suomessa. Olin sattumalta Irlannissa silloin, kun tämä siunattu laki tuli voimaan niillä joitain vuosia aikaisemmin. Olin siellä ihan sinä päivänä, kun ei saanut enää ja pubi oli niin puhdas ja raikas.

Sitten tietenkin olin alkuvuodesta 2017 prahalaisessa lähiöpubissa missä käryteltiin niin, että meinasi tukehtua. Mutta se tunnelma oli aivan korvaamaton ja vaatteet voi laittaa pesukoneeseen niin kuin laitoin.

Isot pojat tietävät, että röökikopista saa pesää. Ja olen monta vain jumalan tietämää yksinäistä hetkeä viettänyt sanomalehden parissa, kun "ootsä tässä, me mennään röökille."

Muutama noistakin on lopettanut jo aikoja sitten ja muutenkin aika alkaa olla kypsä koko touhun kieltämiselle. Toki se sinne 30-luvulle menee, mutta tulee kuitenkin. Välivaiheessa pitää olla apteekkimyynti, että ei suoraan rikollisille ojenneta bisneskanavaa.
 

A Siente

Jäsen
Ulkomailla kun on käynnyt, niin osaa arvostaa Suomessa savutonta baaria. On se vaan paljon mukavampi ryypätä ja juhlia sellaisessa tilassa jossa pystyy hengittämään, eikä vaatteet haise savulle seuraavat pari viikkoa.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Röökasin tuolloin, ja röökaan edelleen. Lopettaminen on toki ollut ajatuksissa jo pidempään.

Ennen lain voimaantuloa, tuolloin 19-kesäisenä, tuleva laki suorastaan kauhistutti. Huomasin kuitenkin hyvin äkkiä että se oli pelkästään positiivinen asia.

Kun vielä sai röökata baarissa niin saattoi kulua parikin askia illan aikana, kun lähes heti edellisen sammuttua sytytti toisen - ihan pelkän tavan takia.

Röökikopit ovat suoraan saatanasta, enkä ole koskaan ymmärtänyt niiden tarvetta. Toki jossain suuressa yökerhossa asia on eri, kun matkaa ulos saattaa olla parisataa metriä ja hissin verran, mutta kyllähän nyt ulkona on mukavampaa polttaa kuin pienessä kopissa seitsemän muun jannun kanssa.

Olin ravintolahommissa jo ennen lain voimaantuloa, eikä se röökinsavu duunissa haitannut. Toki tämä nykyinen tilanne on parempi, mutta eipä meikäläistä työntekijänä haittaisi vaikka baareissa saisi edelleenkin röökata sisällä.

Hyvä laki, kaiken kaikkiaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös