Mitä työttömille pitäisi tehdä?

  • 5 696
  • 51

Mitä työttömille pitäisi tehdä?

  • Jättää selviämään kokonaan omillaan (kadulle).

    Ääniä: 6 9,0%
  • Velvoittaa tekemään koulutustaan vastaavaa työtä tukia vastaan.

    Ääniä: 17 25,4%
  • Velvoittaa tekemään yleishyödyllistä näpertelyä tukia vastaan.

    Ääniä: 29 43,3%
  • Tarjota vain niukin toimeentulo yhteisruokailussa ja yhteismajoituksessa.

    Ääniä: 9 13,4%
  • Velvoittaa muuttamaan matalien asumiskulujen kuntiin.

    Ääniä: 9 13,4%
  • Velvoittaa menemään osoitettuun koulutukseen.

    Ääniä: 14 20,9%
  • Jotain muuta, ehdota.

    Ääniä: 16 23,9%

  • Äänestäjiä
    67

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Kyllä moni ns kunniallinen työtön duunia tekis, jos työnantaja haluaisi palkata. Vain tietämätön tai painajaismaisia tilanteita kokematon kuvittelee muuta. Vaan kun kohtaa aina vain sen tilanteen, että työttömiä joko pompotellaan kaikenlaisilla palkattomilla työkokeiluilla, niin kovinkaan monia ei kiinnosta lähteä tekemään ilmasta työtä. Työnantajathan ottavat mieluusti harjottelijoita sun muita "kokeilijoita" tekeen työtä ilmaseks, korvatakseen jokaisen toisensa perään siten, että kun yhden kokeilu loppuu niin työkkäristä lähetetään uusi heti perään, jolloin sama kuvio vain jatkuu. Tämä siis varsinkin silloin, kun puhutaan ihmisistä, joiden koulutus tai työkokemus ei ole ammattilaiseen verrattavaa. Ei työnantajat halua edes kouluttaa, jolloin aika moni (käytännönläheisten alojen) työvoimakoulutus perustuu "työnantajien" silkkaan hyväksikäyttöön, jossa vain tuhlataan verorahoja ilman että se koulutus lopulta johtaa mihinkään muualle kuin kortistoon. Eikä sillä aina tunnu olevan merkitystä palkkaamisenkaan kanssa, että onko edes koulutettu, kunhan on työkkärin järjestämää ilmasta työvoimaa. Tällaisissakin tilanteissa vaikeus voi johtua monien muiden ongelmien lisäksi myös siitä, että joskus välillisesti työkkärin kanssa tekemisissä oleva pomo on kylmä bisnesmies. Se näkee kenestä on tekemään ja kenestä ei. Jos se edes on halukas katsomaan mitään korttia. Jos se ei katso tätä, niin se on tyhmä hyväntekijä, mikä ei toimi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Vaan kun kohtaa aina vain sen tilanteen, että työttömiä joko pompotellaan kaikenlaisilla palkattomilla työkokeiluilla, niin kovinkaan monia ei kiinnosta lähteä tekemään ilmasta työtä. Työnantajathan ottavat mieluusti harjottelijoita sun muita "kokeilijoita" tekeen työtä ilmaseks, korvatakseen jokaisen toisensa perään siten, että kun yhden kokeilu loppuu niin työkkäristä lähetetään uusi heti perään, jolloin sama kuvio vain jatkuu.

Tein kahdeksan kuukautta ilmaista työtä tai sain kai jotain työkkärirahaa siitä silloin, mutta ilmaista puljulle. Saikutin myös sopivissa määrin, mutta en liikaa siinä uskossa, että ensi keväänä voisi tulla oikea työsopimus ja oikea palkka. Ja sitten se tuli, iso palkka. Semmoinen palkka millä voi elää oikein kunnolla.

Tämä tapahtui juuri ennen lamaa, tuuri kävi. On aivan helvetin pelottavaa mitä olisi käynyt, jos en olisi päässyt tuohon duuniin. Tokihan olin lomautettuna ja muuta sitten myöhemmin, mutta sain jalkani väliin tekemällä ilmaista työtä. Hoidin työni sillä tavalla mitä piti, mutta olin myös aiheettomasti sairaana. Miksi en olisi ollut, koska mitään palkkaa tai sairauskorvauksia en olisi kuitenkaan saanut? Sitä paitsi yhden kerran tuon talven aikana olin oikeastikin kipeänä ja siitä sai sitten myös muutaman terveen vapaapäivän lisäksi eikä tarvinnut olla ilmaiseksi töissä.

Jokaisen pitää yrittää miettiä mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Miltä tulevaisuus näyttää, koko ajanhan näitä samoja kusetuksia pyöritetään. Myös se sama pulju minkä kautta itse olin on näköjään vielä toiminnassa ja tuttuja nimiäkin siellä on. En tokikaan niitä syytä mistään, mutta yleisesti ottaen ilmainen työnteko on vain jotain mitä kenenkään ei pitäisi hyväksyä. Minulle luvattiin tähtiä taivaalta ja sen sain, mutta niinköhän seuraaville käy.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Juu, työkokeilussakin olen ollut. Sitten tulee se paikka, kun työkokeilu on loppumassa ja keskustellaan jatkosta niin sanotaan ettei juuri nyt ole tarvetta. Sitten, kun itse käyt siinä työpaikassa seuraavan kerran niin siellä on ne seuraavat työkokeilijat joiden jälkeen tulee taas uudet työkokeilijat jne, kun se vaan on mahdollista. Työkokeiluun voi ottaa vaikka kuinka monta eri työntekijää peräkkäin eikä tarvitse heistä ketään palkata, kun voi ottaa taas uuden työkokeiluun.
Jos ette usko, niin seuratkaapa tilannetta vaikkapa siina vähän K-Markettia suuremmassa lähikaupassanne.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jos ette usko, niin seuratkaapa tilannetta

Uskon tai siis tiedän, kun olen lähipiirissä tätä joutunut näkemään. Mitä tähän voi enää sanoa? Suomi on hyvä maa missä orjatyövoimaa ei juurikaan käytetä. Totuus on vain hieman toinen.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Se on hyvä mukajohtaja, ainakin alkuun, mutta todennäköisesti kivesten pienuus estää. Todellinen johtaja löytyy muualta.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Johtajuutta odotellessa pitäisi tässä nykyisessä tilanteessa ottaa johtajuus omiin käsiin, mutta sehän ei meille Retalejengiläisille sovi. Johtakoon joku muu meitä. vaiko sittenkin omiin käsiin...
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Voi toki ominkin käsin johtaa retaluutta, tietyllä tasolla, mutta nyt odotellaan vain mitä pomo sanoo.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tässä on selkeä valtatyhjiö. Nyt joku nappaa kokonaan haltuun ongelman mikä on ongelma, kun pitää politiikkaa puhua.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Joko me hassutellaan? Hiphei, sanoisi tähänkin kikkihiiri, tuo kaikkien riistäjäkapitalisti-insinöörien suosikki-inhokki. Ylläolevaan viestiin tosin epäilen, että kiukkuisten feministien tapauksessa on annettu työttömille maanrakennusmiehille hiekkalapio kouraan.

Itse äänestän vaihtoehtoa, jossa lukee jotain muuta kuin "jättää", "velvoittaa" tai "vain niukin". Sisältö voi olla sama, mutta henki eri.

E: "Ai sait potkut, no, kuule, muutappa tuonne Hevonvittulaisiin niin heitän sulle pari hunttia joka kuukausi ja pääset tällaiseen kivaan kerhoon leikkiin muiden markkutuulikkien kanssa. Kattellaan, josko joku siivous- tai pikaruokafirma vaikka huolis sut koeajalle. Äläkä sit vaan lähde minnekään ulkomaille, kato sit me ei voida näitä satasia lähetellä. Et ihan nyt kannat niitä laatikoita ilmaseks siellä Kouvolassa."

"Tuntuuko, että vanne kiristää päätä? Aijaa, no kuule mä paan tosta sulle tästä tämmösiä kuolepoisliini-kapseleita. Näitä kuule nappaat pari aamuin ja illoin, niin jo helpottaa."

"Joo kuulkaas lapset teidän isä löytyi Forssan asemalta liimaantuneena Pendoliinon keulaan. Tässä olis nää perintöverolaput, tai no, eihän teille perintöä tule, kun tuo teidän isäukko jäi pitkän pennin velkaa kämpästä ja sillä oli noita pikavippejäkin päällä. Sit hei pakatkaas kamanne, toi irmeli tulee kohta hakeen teidät lastenkotiin."
 
Viimeksi muokattu:

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara

Mitä jos yhteiskunta edellyttäisi, että hoitaisivat sen ihan itse.

Muuten maailmaa syleilevä viestisi kaipaisi vielä yhtä täydentävää kohtaa, nimittäin kuka maksaa?

Tähän vielä sen verran, että kuten jo viestissäni mainitsin, rahat saadaan vaikkapa jättämättä pilipalikurssit pois budjetista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis eikö tässä ollutkaan vaihtoehtona että laitetaan ne miehitettyyn torpeedoon miehistöksi? Muistan että olen sellaisen vastannut, mutta oliko se kysely sitten jotain muuta retalejengiä koskeva? Vastaan silti sen, eli jotain muuta ehdottelen.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Työttömyyspäivärahan vastineeksi 1 päivä viikossa lähialueelta ns pakkotyöllistämistä ilman palkaa (työttömyysp.raha riittää).
Ihan sama mitä teetetään, katujen ja ojien siivousta, rikkaruohojen kitkemistä, aitojen maalausta jne.
Saadaan ulos asunnosta, ehkä vähän aktivoitua, seuraa ja jotain ehkä mielekästäkin puuhastelua.
Vaatisi tietysti lakimuutoksen mutta sarkaa olisi.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vastasin:

Velvoittaa tekemään koulutustaan vastaavaa työtä tukia vastaan.

Velvoittaa menemään osoitettuun koulutukseen.


Tolta pohjalta liikkeelle. On selvää, että työntekoon ja kouluttautumiseen tulee kannustaa ja ehkä joissain tapauksissa hieman pakottaakin. Se on kuitenkin ihmisen itsensä kannalta etu loppupeleissä ja mahdollinen työllistyminen parantaa elämän- ja mielenlaatua melko varmasti. Niin se teki itsellänikin. Olen siis ollut pitkäaikaistyötön joka osittain johtui mielenterveydellisistä ongelmistakin ja sitä kautta toimintakyvyn alenemasta. Joka tapauksessa pitkä toimettomuus voimistaa depressiota ja heikentää entisestään pärjäämistä. Ja jos kierrettä ei saada poikki, on ihmisen kohta vaikeaa enää työllistyä mihinkään hommaan, ainakaan sellaiseen jossa maksetaan veroja yhteiseen hyvään. Eli mielestäni pienet pakotteet näihin toimenpiteisiin voisi olla sellainen asia jota voisi hiukan kiristääkin, kuitenkin huomioiden jos ihmisellä on selkeästi todettu terveydellisiä ongelmia fyysisellä ja/tai henkisellä puolella, että ne rajoittavat sitä mitä pystyy tekemään. Kenties terveydellisiin tutkimuksiinkin voisi sosiaalityöntekijät saada oikeuden passittaa asiakkaan, että saadaan selville onko joku sellainen haitta mikä passivoittaa ihmistä.

Tämä kaikki tietysti edellyttäisi sitä, että työpaikat olisi paremmin sitoutuneita hommaan, eikä härskisti vaan kierrätetä ilmaista työvoimaa tekemässä paskaduuneja ja muuta ohikiitävää ja sitten työharjoittelija/kokeilija ulos ja uutta tilalle. Tuo on koko systeemin törkeää väärinkäyttöä työnantajien taholta ja siihen tulisi puuttua. Se ei motivoi kyllä kortistossa olevia yhtään jos melkein varmuudella tietää, että kauniit puheet on vain kauniita puheita ja aitoa halua palkata ei ole. Toki ei aina voi siltikään olla työpaikka varma jos vaikka työpanos ei ole riittävä, mutta ihan selkeä agenda on monella, että otetaan vaan käyttöön ilmaista työvoimaa. No, vanha juttu, mutta todetaan nyt taas.

Kuitenkin, olen sitä mieltä, että ihmisiä tulee voimakkaammin ja ehkä tarkemmilla ehdoilla puolin ja toisin ohjata työelämään. Ainakin itse jossain vaiheessa työttömyyttäni olisin varmasti kaivannut vähän jymäkämpää potkimista perseelle. Luvattoman helposti onnistuu se, että välttelee vaan asioita. Liiemmin ei koulutuksiin tai muuallekaan painostettu.

 
Jos ette usko, niin seuratkaapa tilannetta vaikkapa siina vähän K-Markettia suuremmassa lähikaupassanne.
Olen asioinut samoissa vähän K-markettia suuremmissa lähikaupoissa nyt jokuset vuodet ja noteerannut hurjan vaihtuvuuden, mutta olen ajatellut sen johtuvan siitä, että nuoret kaupunkilaiset opiskelijat löytävät itselleen väsyttävän, huonosti palkatun, huonomaineisen ja varsin epähaasteellisen kassapalvelijan vuorotyön tilalle parempia hommia, eikä siitä, ettei kauppa työllistäisi kassalle kuin ilmaistyötä jota yksi työntekijä voi tehdä vain rajallisissa pätkissä.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Itse olen tällä hetkellä rekrykoululutuksessa ja laskeskelin, että on todennäköistä kun työharjoittelu muuttuu työsuhteeksi niin palkka on pienempi kuin harjoitusajalla saamani korvaus. Ei oikein motivoi mennä töihin kun sen takia joutuu kukkaronnyörejä kiristämään entisestään.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olen asioinut samoissa vähän K-markettia suuremmissa lähikaupoissa nyt jokuset vuodet ja noteerannut hurjan vaihtuvuuden, mutta olen ajatellut sen johtuvan siitä, että nuoret kaupunkilaiset opiskelijat löytävät itselleen väsyttävän, huonosti palkatun, huonomaineisen ja varsin epähaasteellisen kassapalvelijan vuorotyön tilalle parempia hommia, eikä siitä, ettei kauppa työllistäisi kassalle kuin ilmaistyötä jota yksi työntekijä voi tehdä vain rajallisissa pätkissä.

En osaa tästä kassatyöstä sanoa, kun siitä ei ole omakohtaista kokemusta.
Tarkoitin hyllytystyötä noissa kaupoissa, se kun on työtä mitä lähes jokainen pystyy tekemään noin kymmenen minuutin perehdytyksellä ja siksi siihen on helppoa ottaa työntekijöitä uudestaan ja uudestaan lyhyisiinkin työkokeiluihin. Kassatyöhön kai vaaditaan edes muutaman tunnin perehdytys.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä ketjussa näkee saman ilmiön, minkä näkee kaikissa työttömyyttä käsittelevissä keskusteluissa: yleistäminen. Työttömät eivät kuitenkaan ole homogeeninen joukko, joista jokaiseen voisi soveltaa samoja keinoja. Esimerkiksi YT-neuvotteluista lähtöpassit saanut 15 vuoden työuran omaavaa insinööriä ei kannata aktivoida työelämään samalla tavalla, kuin peruskoulun jälkeistä tutkintoa vailla olevaa pitkäaikaistyötöntä henkilöä. Korkeasti koulutetut ja työkokemusta omaavat henkilöt työllistyisivät parhaiten siten, että he saisivat joustavasti täydentää aiempia tutkintojaan. Tai sitten heille olisi vaikka räätälöity erillisiä muuntokoulutuksia. Tähän väliin joku sanoo todennäköisesti, että nykyään työttömyysetuudella saa opiskella. Saa onneksi, mutta tässä on kuitenkin kaikenlaisia reunaehtoja. Osa näistä on järkeviä, osa taas ei. Esimerkkejä älyttömyyksistä on näissä oheisissa linkeissä, jotka vievät YLE:n sivuille:

Näkökulma: Työtön, jää kotiin makaamaan! | Yle Uutiset | yle.fi
Näkökulma: Yhteiskunnan mielestä opiskelu on pahinta, mitä työtön voi tehdä | Yle Uutiset | yle.fi

Yrittäjäksi kaikki eivät sovellu. Siitä huolimatta Juha Sipilän ehdotus siitä, että ansiosidonnainen päiväraha pitäisi voida muuttaa starttirahaksi mikäli tuen saaja näin haluaisi, on minusta erinomainen. Yritystoimintaa pitää muutenkin tukea. Mutta kaikkien pakottaminen yrittäjiksi olisi väärin.

edit: itse en ole ollut työttömänä, mutta näinä aikoina ei voi koskaan tietää, miten kohtalo päättää tulevaisuudesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös