Mitä pelejä pelaat juuri nyt?

  • 245 843
  • 1 556

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Point'n click seikkailut oli nuorelle Johnnylle suurta herkkua aikanaan, mutta laji tuntuu painuneen unholaan. Aina sillontällön kuitenkin markkinoille puskee tältäkin saralta ihan piristäviä yllätyksiä. Nyt tuli löydettyä Thimbleweed Park. Ainakin alun perusteella varsin mainiota ja kevyttä ajanvietettä. Erityismaininta pelin idioottihuumorille vaikka melko kilttiä onkin.
Vaikuttaa kiinnostavalta. Onko tuossa sellasta ärsyttävää pikselinnysväystä että pitää johonkin ihan pieneen piilotettuun spottiin osata klikata?
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Naksutteluista tuli mieleen, jos on Amazon Prime-tilaus voimassa, saa Amazon Gamingista ilmaiseksi itselleen tässä kuussa legenda-naksuttelu The Digin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Vaikuttaa kiinnostavalta. Onko tuossa sellasta ärsyttävää pikselinnysväystä että pitää johonkin ihan pieneen piilotettuun spottiin osata klikata?
Ei oo ainakaan viälä vastaan tullu tota. Tosiaan todella ärsyttävä piirre monissa point & clickeissä. Korostuu erityisesti noissa retrografiikoilla toteutetuissa pikselihirvityksissä.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Inside tuli pelattua läpi, lyhyt (itselläni meni läpipelaamiseen noin 5 tuntia) peli mutta itse pidin kovasti. Peli julkaistu vuonna 2016, mutta sen tyyli on ajaton. Pelin tunnelma on mahtava ja peli muuttuu sopivaan tahtiin vaikeammaksi olematta liian vaikea lopussakaan. Tällä hetkellä tarjouksessa Steamissa 1,99€.

Pelissä pitää kerätä "orbeja" ja jos et ole kerännyt kaikkia loppuun mennessä, pystyt lataamaan takaisinpäin tarinan eri kohtiin, jotta saat kerättyä ne kaikki loppua varten. Itsellä jäi keräämättä 5 ja se, että voit hypätä tarinassa taaksepäin lataamalla eri kohtia menneisyydestä ja hakea puuttuvat "orbit" on todella hyvin toteutettu, koska voit hypätä takaisin uusimpaan tallennuskohtaan kun olet kerännyt ne kaikki.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Elden Ringiä hakkaan edeleen ng1 maailmassa. Ja toinen, mitä pelaan on GT7. Cafe tehtäviä teen. Taidot eivät riitä onlineen.
 

lainelaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL Leijonat Huuhkajat JYP
Jos ei ole ikinä pelannut ainuttakaan ff niin mistä kannattaisi aloittaa

Nyt on hankala kysymys. FF7 Remake on moderni versio FF7:n ensimmäisestä kolmanneksesta. Eli jos pelin pitää olla graafisesti ja muutenkin nykyaikainen, niin tuo.

Nuo FF7-9 on PS1 aikakaudelta ja sitä grafiikkaa. Kaikki hyviä ja mistä vaan voi alottaa. Itse ostin aikanaan FF8:n ja se oli ensimmäinen pelaamani japsirope. Pelasin sitä kaverin kans iotain 30h putkeen :D
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itse ostin aikanaan FF8:n ja se oli ensimmäinen pelaamani japsirope. Pelasin sitä kaverin kans iotain 30h putkeen :D
Eikös tuossa ollutkin se Junktion systeemi? Ei oikein ymmärtänyt tuosta tarpeeksi silloin. Korttien keräily ja se korttipeli oli hauskaa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Joo oli. Sen Juntion systeemi oli tosiaan monimutkainen mutta itse pidin. Se korttipeli oli mahtava! Tuli pelattua aika paljon sitäkin.
Poikani on FF pelien veteraani. Kertoi mulle, että juuri tuossa kasissa hän ei upannut leveleitä, koska vihut pahenivat samalla. Eli keskittyi vain parempiin aseisiin tms. Ei mulle tullut edes tuollainen mieleen.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Itselle FF-sarjan pelit menee järjestyksessä: 9 > 7 > 10 > 8 > loput
Mä pelasin kymppiä noin 800 tuntia. Ainoa tehtävä, joka jäi tekemättä oli se vitun perhosjuttu. Darkmattereita tuli farmattua tunti, jos toinenkin. Kaikki vihut kuitenkin tuli hoidettua. Ehkäpä mulle se paras FF oli tämä kymppi.
 

Särkilauma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, RoKi, Sharks, Lions, Seahawks
Mä pelasin kymppiä noin 800 tuntia. Ainoa tehtävä, joka jäi tekemättä oli se vitun perhosjuttu. Darkmattereita tuli farmattua tunti, jos toinenkin. Kaikki vihut kuitenkin tuli hoidettua. Ehkäpä mulle se paras FF oli tämä kymppi.
Perhoset keräilin, mutta salamoiden väistelyt jäi tekemättä.
 

Glove

Jäsen
Hearts of Iron nelosta Black Ice modilla tullut nyt pelattua tällä ja viime viikolla. Jossain väitettiin, että kyseessä olisi vaikein modi, mikä peliin on tehty ja ainakin vielä olen samaa mieltä. Komas yritys on nyt menossa, eikä tuo vieläkään oikein onnistu.
 

Buster

Jäsen
Jak & Daxter Precursor Legacy. En koskaan pelannut pelisarjaa silloin kun se ilmestyi. PS3:lla oli plussapelinä muistaakseni, tai osana jotain tarjouspakettia, mutta olin silloin vielä melko kokematon sekä olemattomasti eri genrejä pelannut ja änäripöhinöissä moni peli jäi hätäisesti kesken. Ihan mukavaa ja nostalgista viihdettä tasohyppelyn saralla. Siitä sitten vielä jatko-osa ja racing, mitkä tuolla plussassa ovat.

Tuota ennen meni Assassins Creed 2, joka oli edelleen suorastaan rikollisen toimiva peli. Ajan hampaan luulisi nakertaneen, mutta pelipä oli edelleen pitkälti yhtä hyvä kuin edellisen vuosikymmenen alussa. Simppelin toimiva juoni, toimiva päähahmo ja hienot sivuhahmot, jotka tulevat hienosti yhteen stoorin lopussa. Peli oli sopivan mittainen ja sopivan kokoinen, rakkaudella työstetty. Jotenkin pysyi freesinä kun kartta oli jaettu toisistaan irrallisiin kaupunkeihin, jolloin sai virtaa uudelle alueelle siirtymisestä. Hämmentävää oli myös, miten tehtävissä ei tippaakaan toistoa tai kummempaa tyhjäkäynnin tunnetta. Paitsi ihan Ezion nuoruusvuosissa, mutta sillä on rohkea tarinallinen pointtinsa saada pelaaja välittämään Eziosta ja hakea se tarvittava immersio, että pelaaja syttyy tosissaan sille kostoaspektille. En muista olenko koskaan yhtä antaumuksella leiponut pelin lopussa pahista turpiin, kuin 2010 tämän pelin lopussa. Vaikka pahikset vähän persoonattomiksi jäävätkin tuossa kakkosessa.

Sitten heti aloitan ekan Ubisoft-AC:n, eli Brotherhoodin perään. Kun pääsen räiskyvän alun läpi, niin kävellään tehtävätolkulla Macchiavellin perässä Rooman kaduilla, kun mekaniikkoja ja tilanteita alustetaan. Sitten tulee jo pian pari varjostamistehtävää ja kartta on täynnä kerättäviä sun muita suoritettavia, joita ei kaikkia pysty edes samalla kertaa suorittamaan, vaan pitää edetä stoorissa.

Peli jäi kesken aika alkuun odottamaan, että josko joku päivä ottaisi kirjaimellisesti työn alle kun kiinnostavampi tarjonta plussasta loppuu. Oikeastaan sama reaktio kuin pelin ilmestyessä. Muistan tuolloin pitäneeni tarinasta valtavasti ja oikeastaan myös rakastaneeni peliä, mutta samalla vihasin kartan isoutta sekä vaikeakulkuisuutta ja sivutehtävien määrä sekä kerättävien määrä väsyttivät hyvin pahasti. Lisäksi platinasta ei tarvinnut haaveilla kun jokaisessa tarinatehtävässä on sivutavoite 100% synkronisaation saavuttamiseksi, eikä sellaisten takia jaksa tarinoita alkaa pelaamaan uudelleen. Lisäksi tuo Rooman alueiden valtaaminen yksi kerrallaan Borgian joukkojen ikeestä ei ole mitään muuta kuin mekaanista täytettä. Jokaisen alueen vielä sisältäessä kapteenin murhaamisen ja sitten kiipeämisen repimään Borgia-lippu alas jostain korkeasta rakennuksesta. Toista monta kertaa. Näissä peleissä kuitenkin saa ihan riittävän monta kertaa muulloinkin taistella ja salamurhata, sekä kiivetä näköalapaikoille.

Kakkosen tarinan kesto on muuten 19 tuntia ja 100% menee 35 tuntia. Mikä on vieläpä hieman valheellinen, koska siihen sisältyy joku 370 aarrearkkua, joita ei ole pakko kerätä missään nimessä, kun ne eivät vaikuta mihinkään. Itsellä meni kolmisen tuntia tarinan päälle, kun keräsin netin kartasta katsoen puuttuvat sulat (joilla oli päätarinaan kytkeytyvä pointtinsa Petruccion muistolle) ja pari puuttuvaa subject 16 glyphia, sekä pari taisteluun liittyvää trophyä platinaa varten. Nyt on samasta pelistä kaksi platinaa, ei voinut vastustaa noin pienellä vaivalla.

Brotherhoodin tarinan kesto isoudestaan huolimatta 15 tuntia (= vähemmän) ja 100% menee 41,5 tuntia (= enemmän). Muistan edelleen yli kymmenen vuotta myöhemmin tallanneeni pelissä samaa polkua jostain salamurhaajien/varkaiden kiltaan enemmän kuin tarpeeksi, kun se reitti oli vielä jotenkin vaikea ja hidas liikkua verrattuna kakkoseen, jossa oli aina oikeissa paikoissa katoilla naruja joita pitkin pääsi isojen katujen yli kummemmin etsimättä ja hakematta.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Microsoft Flight Simulator PC:llä.

Kesän alussa otin taas XBOX Game Passin ja onhan konsolit pilanneet maailman. Tai pelin taivuttaminen konsoleilla 60 fps toimivaksi. Ruudun päivitysnopeus, millä ei ole mitään virkaa ko. pelissä. Tärkeämpää olisi komeammat grafiikat ja vaikka vakaa 30 fps.

Kolme vuotta vanhalla mid-range PC:llä (Ryzen 5 3600 & RTX 2070) voi vääntää kaikki grafiikat 2K:na tappiin ilman fps:n tippumista alle 60:n. Peli näyttää kehnommalta kuin julkaistaessa (etäisyys-ilmestyminen sentään poistui) ja jokaisen lennon latauksessa menee yli 5 minuuttia, vs. vajaa puoli minuuttia alunperin. Käsittääkseni peli lataa maastoa valmiiksi. Sitten tuli Top Gun Maverickin myötä Super Hornet pelattavaksi ja ainakin omalla koneella, 40/20 netillä latausaikojen lisäksi F/A-18 on liian nopea maisemien lataamiseen, jolloin lennelläänkin Norjan vuonojen sijasta Mass Effect 1:n maisemissa. Joten piratoin version vuodelta 2020, pelistä jota voisi pelata laillisesti uutenakin.

Jagged Alliance 2.

JA3:n Showcase trailerin jälkeen piti taas ottaa kierros kakkosta ja toimiihan se yhtä hyvin kuin muistelinkin. 1999 peliksi yllättävän kivuton käyttöliittymä ja taktista valinnanvaraa on hyvin tarjolla. Solttujen persoonat ja huumori toimivat edelleen, pyssyjä on joka lähtöön ja jotenkin peli onnistui tekemään kaikesta oheissäädöstäkin menevää. Aikansa mestariteos siinä missä Fallout 2:kin. 10/10
 

Konteksti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli puserrettua platinat Ezio-trilogiasta ja pelattua tuo AC Valhallan uusin laajennus. Nyt sitten puntaroinnissa, että jatkaako samalla flowlla seuraavan ACn platinointiin vaiko siirtyykö johonkin muuhun.
 

Spidy#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Falcons, Nhl
Tuli puserrettua platinat Ezio-trilogiasta ja pelattua tuo AC Valhallan uusin laajennus. Nyt sitten puntaroinnissa, että jatkaako samalla flowlla seuraavan ACn platinointiin vaiko siirtyykö johonkin muuhun.

Itse aloitin AC:n pelaamisen Black flagista ja oikeastaan siitä lähtien oon miettinyt että tekisi mieli pelata nuo aiemmatkin Assassin's Creedit. Joten kysynpäs nyt sulta että kannattaako noiden vanhojen pelien pelaaminen vai odotteleeko jos sieltä joskus jotkut remasterit tulisivat? Ja onko jotain järjestystä miten nuo kannattaisi ottaa pelailuun?

Ja itse ketjun aiheeseen, Madden pelailussa edelleen ja Spider-Manin platinan jälkeen otin Ghost Recon: Wildlandsin uusintakierrokselle (platinaa metsästämässä koska se puuttuu).
 

Konteksti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse aloitin AC:n pelaamisen Black flagista ja oikeastaan siitä lähtien oon miettinyt että tekisi mieli pelata nuo aiemmatkin Assassin's Creedit. Joten kysynpäs nyt sulta että kannattaako noiden vanhojen pelien pelaaminen vai odotteleeko jos sieltä joskus jotkut remasterit tulisivat? Ja onko jotain järjestystä miten nuo kannattaisi ottaa pelailuun?
Näistä vanhoista, kuten Ezio-trilogiasta tuskin uudempaa remasterointia on tulossa. Tuossa jokunen vuosi takaperin julkaistiin näistä PS4/Xbox One remasterit nimellä The Ezio Collection. Myös kolmosesta on olemassa remasteroitu versio samoille alustoille. Jostain olin kuulevinani huhun, että ensimmäisen remasteroinnista/remakesta olisi ollut puhetta uudemmille alustoille, mutta varmuutta tähän ei tällä hetkellä liene saavan.

Onhan noissa vanhemissa osissa controllit huomattavasti tönkömpiä, kuin seuraajissaan, mutta tarinallisesti ehdottomasti suosittelen. Ja tietty jos kiinnostaa miten sarja on kehittynyt ja luonut juurensa, niin antaa mennä vaan!

Edit. Ja tuohon järjestykseen, tämä riippuu pitkälti siitä kiinnostaako tuo Animuksen ulkopuolinen "reaalimaailma". Juonellisesti tarina etenee siellä julkaisujärjestyksessä. Valtavasti et kuitenkaan (jos muisti ei petä, on n. 15 vuotta, kun edellisen kerran ensimmäistä pelasin) menetä tästä puolesta jos aloitat sarjan toisesta osasta.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Pelasin just läpi Ori and the Will of the Wispin ja oli todella hyvä peli. Ori and the Will of the Wisps on Steam

Oli tarjouksessa Steamissa about 9 euroa vähän aikaa sitten. Grafiikka ja musiikki 9 1/2 kautta 10, peli 9 1/2 kautta 10. Suurimmaksi osaksi tasohyppely. Suosittelen todellakin. Ja suosittelen ensimmäistä osaa eli Ori and the blind forest Ori and the Blind Forest on Steam. Ei Steamissa ole arvostelut ylivoimaisen myönteinen ellei peli ole hyvä!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös