Mitä pelejä pelaat juuri nyt?

  • 248 844
  • 1 562

Jaded

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Puhvelit ja KPL
Tuli tuossa hetki sitten jatkettua RuneScapen (OSRS) pelaamista 865:n päivän pituisen tauon jälkeen. Hitto kun on tullut paljon uutta sisältöä peliin mistä oon aivan pihalla ja vanhat perusasiat unohtunu myös. Onneks sentään pelikavereilta voi kysellä että mitenkäs tämä homma menikään.
Itelläkin on acco siellä,mutta en oikein koskaan syttyny tuohon oldschool maailmaan. Sillon kun pelaan niin pelaan rs3 ja sitäkin nykyään todella satunnaisesti. Melkein vois sanoo,että kerran kuussa tulee logattua sisään. Aktiivisempikin voisi tietty olla,mutta ei vaan muka kerkee tai jaksa pelata.
Codia,Tsushimaa ja nhl 21 tällä hetkellä pyörii pleikan puolella ja kohta sitten nhl22.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
New Worldia on tullut pelattua, mitä nyt jonottamiselta pääsee (ja pubgia hieman kaverin kanssa). Ihmettelen kyllä miten ei kukaan ole sitä täällä vielä maininnut. Peli itsessään on mainio jos vain tykkää MMO grindauspeleistä, jos taas ei, niin siinä tapauksessa ei kannata edes kokeilla, jonottaminen pitää huolen että hukkaan menisi sekin aika.

Itse piti tehdä hahmo Midgardille, mutta 6000 hengen jono muutti suunnitelmia ja meninkin Metsolaan, missä chatissa on melkein suomea enemmän kuin englantia. Jonottaminen ei ole suuri ongelma jos on etätöissä ja voi laittaa työaikana jonon päälle, mutta jos on toimistolla niin se on ihan fifty/sixty pääseekö pelaamaan ennen iltamyöhää. Viikonloppuna kun pelasin, pääsi aamulla suoraan serverille mutta iltapäivällä jono olikin noin 1500 henkeä, mikä tuntuu olevan aika standardi Metsolaan. Toivottavasti Amazon saisi servereiden kapasiteettia nostettua vaikka 1000 henkeä, se auttaisi Metsolaa jo todella paljon. Uskon että se riittäisi suurimmalle osalle muistakin servereistä. Ongelmaksi jäisi enää ne serverit missä jonot on joka tapauksessa aivan älyttömät.

Itse tykkään siitä, että peliä kiva pelata myös yksin vaikka painotus tuntuisikin enemmän oleman groupissa pelaaminen. PVP:tä ei ole pakko pitää päällä, jos vaan haluaa questata eikä jaksa vilkuilla olan yli kokoaikaa. Kartalla kyllä voisi olla jotain alueita missä olisi pakko pitää PVP päällä jos sinne haluaa mennä, mutta ehkä tämmöinen on vielä tulossa. Questit on aika perinteisiä tapa jotain ja kerää niiltä quest itemit tai käy loottaamassa arkkuja jne. Town boardeilla on puolen tunnin välein päivittyviä questejä missä näiden lisäksi on kerää 100 puuta tai craftaa 50 lankaa jne.
Tykkään myös että factioneja on kolme eikä kaksi. Ei ole perinteinen hyvis/pahis asetelma. Lisäksi tuo factioneiden vaikutus alueisiin ja kaupunkeihin vaikuttaa mielenkiintoiselta ja välillä tulee fiilis että pitäisi mennä johonkin tiettyyn paikkaan tekemään questeja ja auttamaan omaa factionia.

Tällä hetkellä peli on todella suosittu ja itsekin tykkään siitä, mutta saa nähdä kun alkuhype loppuu niin miten pelille käy. Servereiden jonot on varmasti yksi tärkein kysymys tässä, miten se saataisiin ratkaistua.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivottavasti Amazon saisi servereiden kapasiteettia nostettua vaikka 1000 henkeä, se auttaisi Metsolaa jo todella paljon. Uskon että se riittäisi suurimmalle osalle muistakin servereistä. Ongelmaksi jäisi enää ne serverit missä jonot on joka tapauksessa aivan älyttömät.
Todennäköisesti nykyinen kapasiteetti on jo niin rajoilla, että sen nostaminen tonnilla laittaisi serverin ihan jumiin. Käytännössä silloin ei pysty pelaamaan kukaan. MMO-peleissä on toki hyvin vaihtelevia rajoituksia serverikohtaiselle pelaajamäärälle, mutta harvoin niitä rajoituksia on laitettu turhaan, vaan yleensä ne kyllä viritellään äärimmilleen jo lähtökohtaisesti. Olen ollut pelaamassa MMO-pelejä, joissa on nostettu kapasiteettia 5% ja koko serveri on mennyt totaalijumiin tämän vuoksi. Ensin alkaa pingi heitellä miten sattuu ja pelaamisesta tulee aivan kauheaa, kunnes koko serveri lopulta kaatuu.

Toki en tiedä onko New Worldin tapauksessa viritetty kapasiteettia äärimmilleen, mutta typerää on, jos ei ole. En kuitenkaan elättelisi toiveita, että tuohon kapasiteettiin tulee merkittävää muutosta.

Alkuhuuman jälkeen jonot kyllä siitä tasoittuvat. On tietysti harmi, että pitkät jonot myös aiheuttavat pelaajakatoa.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Todennäköisesti nykyinen kapasiteetti on jo niin rajoilla, että sen nostaminen tonnilla laittaisi serverin ihan jumiin. Käytännössä silloin ei pysty pelaamaan kukaan. MMO-peleissä on toki hyvin vaihtelevia rajoituksia serverikohtaiselle pelaajamäärälle, mutta harvoin niitä rajoituksia on laitettu turhaan, vaan yleensä ne kyllä viritellään äärimmilleen jo lähtökohtaisesti. Olen ollut pelaamassa MMO-pelejä, joissa on nostettu kapasiteettia 5% ja koko serveri on mennyt totaalijumiin tämän vuoksi. Ensin alkaa pingi heitellä miten sattuu ja pelaamisesta tulee aivan kauheaa, kunnes koko serveri lopulta kaatuu.

Toki en tiedä onko New Worldin tapauksessa viritetty kapasiteettia äärimmilleen, mutta typerää on, jos ei ole. En kuitenkaan elättelisi toiveita, että tuohon kapasiteettiin tulee merkittävää muutosta.

Alkuhuuman jälkeen jonot kyllä siitä tasoittuvat. On tietysti harmi, että pitkät jonot myös aiheuttavat pelaajakatoa.
Täytyy myöntää etten tiedä tästä asiasta faktana mitään, jotenkin vaan jäänyt mielikuva että betassa kapasiteetti olisi ollut isompi ja kuunnellut puheita että "kapasiteettia varmaan nostetaan" joten itsekin ajatellut että näinhän se varmaan sitten on. Jos pitää valita joko toimivat serverit tai lyhyet jonot, niin onhan se selvä valinta että kapasiteetti pidetään sen verran pienenä että serveri toimii kunnolla. Jonoihin voi yrittää kuitenkin vaikuttaa yhdistelemällä servereitä ja tarjoamalla transfereita, jotta saataisiin mahdollisimman tasaisesti jaettuja pelaajat eri servereille.

Nyt on varmaan "serveri kapasiteetti" mainittu tarpeeksi usein loppu vuoden osalta.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onnellisena PS5 omistajan olen tänään päässyt Hell Let Loosen maailmaan ja voi pojat mitä nannaa!

Vielä ei ole pienintäkään käsitystä siitä, että mitä pitäisi milloinkin tehdä, mutta parhaani olen yrittänyt olla kuitenkin tiimipelaaja. Mukavaa on muutama tunti ollut ja varmasti tämä aukeaa vielä paremmin kun kokemus karttuu. Vahva suositus.
 

ipaz

Jäsen
Tein paluun ajassa noin seitsemän vuotta taaksepäin ja nyt uusi yritys Assassins Creed Unitya. Vuosien saatossa pelin bugit on päivitetty pois. Tai ainakin pahimmat ja nyt peliä on ihan mukava pelata. Pariisi on tuossa pelissä aivan järkyttävän hienosti mallinnettu ja näyttää Oledissa todella siistiltä, vaikka ei luonnollisesti HDR-kuvaa olekaan. Peli on todella näyttävä, vaikka se julkaistiin jo marraskuussa 2014. Myös päähahmo Arno vaikuttaa hyvältä tyypiltä verrattuna muutamaan jälkeenpäin tulleeseen hahmoon muinaisessa Egyptissä tai Kreikassa. Pelattavaa tässäkin on ihan liikaa, mutta koska mulla ei ole mitään muistikuvaa miten pelin tarina päättyy niin tämä on ihan hienoa taas vuosien jälkeen.

Lisäksi peli vaikuttaa ihan kohtuullisesta verrattuna näihin kahteen viimeiseen ja niiden aivan järkyttävään määrään kaikkea lisäsälää, mitä niihin voi halutessaan ladata. Valhallaan esim. tuli juuri 20 gigan päivitys ja sen koko alkaa olemaan kohta sadan gigan luokkaa. Aivan hullu määrä pelattavaa ja tehtävää, johon ei enää yksinkertaisesti mielenkiinto riitä. Vaikka kai se Siege of Paris joku päivä pitää ladata kun hinta vähän laskee.
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Tulipa Jyväskylän MM-rallin innoittamana kaivettua ratti ja polkimet varastosta ja ladattua wrc 9 storesta. Onhan tuo hauskaa pitkästä aikaa mutta helkkarin vaikeaa kun pyrin ajamaan ilman mitään ajoapuja. About 4-5 tuntia kerennyt ajamaan ja tällä hetkellä on vielä ralli mennyt hyvin jos pääsee edes kaikki ek:t maaliin asti. Ura moodi on kyllä hauskan tuntuinen, vielä ei ole tallisopimusta ylempiin luokkiin tarjottu vaan junioritallin autolla saa harjoitella. Kaiken kaikkiaan mukavaa ajanvietettä ja onhan se mahtavaa ajella harjun ek kun vasta viikonloppuna siellä oli aidan toisella puolella katsomossa.
 

Expendable

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tampa Bay Lightning
Onko täällä muita Far Cry 6 ostaneita? Itse kävin tänään gigantista hakemassa. Oli hyvään hintaan 45€. Pelaamaan vielä en ole ehtinyt eikä tänään taida ehtiäkkään liigakierroksen takia.
Aiempaa kokemusta on Far Cry nelosesta ja vitosesta ja olen kyllä niistä tykännyt. Toivottavasti tämä olisi vähintäänkin yhtä hyvä.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Onko täällä muita Far Cry 6 ostaneita? Itse kävin tänään gigantista hakemassa. Oli hyvään hintaan 45€. Pelaamaan vielä en ole ehtinyt eikä tänään taida ehtiäkkään liigakierroksen takia.
Aiempaa kokemusta on Far Cry nelosesta ja vitosesta ja olen kyllä niistä tykännyt. Toivottavasti tämä olisi vähintäänkin yhtä hyvä.
Eilen hain, tänään vähän aloitin. Ihan vaikutti Far Crylta, eli kelpo viihdettä luvassa. Vähänhän nuo alkaa itseään toistamaan mitä pidemmälle pelaa, mutta mukavasti noilla on saanut ajan kulumaan.
 
Onko täällä muita Far Cry 6 ostaneita? Itse kävin tänään gigantista hakemassa. Oli hyvään hintaan 45€. Pelaamaan vielä en ole ehtinyt eikä tänään taida ehtiäkkään liigakierroksen takia.
Aiempaa kokemusta on Far Cry nelosesta ja vitosesta ja olen kyllä niistä tykännyt. Toivottavasti tämä olisi vähintäänkin yhtä hyvä.
Tänään lähti kokeiluun. Otin tuon Ubisoft+ - palvelun, joka maksaa n. 15 euroa kuukaudessa ja jonka pelattaviin peleihin kyseinen peli myös kuuluu. Pidin erittäin paljon edellisestä versiosta, joten toivottavasti on samanlaista menoa ja tunnelmaa, eli aivot narikkaan - räiskintää.
 

Konteksti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko täällä muita Far Cry 6 ostaneita? Itse kävin tänään gigantista hakemassa. Oli hyvään hintaan 45€. Pelaamaan vielä en ole ehtinyt eikä tänään taida ehtiäkkään liigakierroksen takia.
Aiempaa kokemusta on Far Cry nelosesta ja vitosesta ja olen kyllä niistä tykännyt. Toivottavasti tämä olisi vähintäänkin yhtä hyvä.

Hep! Keskiviikkona kotoutui postista ja ollut kovassa käytössä sen jälkeen. Hommasin tuon Ultimate Editionin, johon kuuluu mm. season pass. Siihen sisältyy myöhemmin julkaistava Far Cry 3: Blood Dragon remaster, joka itsellä jäi syystä tai toisesta PS3 aikaan kesken. Kyseessä siis vahvasti -80-luvun populaarikulttuuria parodioiva peli.

Itse Far Cry 6 on viihdyttänyt kuten edeltäjänsäkin. Pelialue on valtava edeltäjiinsä verrattuna ja tehtäviä toteuttaessa on vapaammat kädet. Paljon toimintoja on kopioitu Far Cry: New Dawnista. kuten hahmon customointi ja online co-op. Katsellaan mimmoinen eepos tästä tulee, kun joskus saa hakattua läpi. Siihen tokikaan ei viikonloppu riitä. Vahva alku kuitenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Täytyy myöntää etten tiedä tästä asiasta faktana mitään, jotenkin vaan jäänyt mielikuva että betassa kapasiteetti olisi ollut isompi ja kuunnellut puheita että "kapasiteettia varmaan nostetaan" joten itsekin ajatellut että näinhän se varmaan sitten on. Jos pitää valita joko toimivat serverit tai lyhyet jonot, niin onhan se selvä valinta että kapasiteetti pidetään sen verran pienenä että serveri toimii kunnolla. Jonoihin voi yrittää kuitenkin vaikuttaa yhdistelemällä servereitä ja tarjoamalla transfereita, jotta saataisiin mahdollisimman tasaisesti jaettuja pelaajat eri servereille.

Nyt on varmaan "serveri kapasiteetti" mainittu tarpeeksi usein loppu vuoden osalta.
Omaa viestiin päivitys. Eli ilmeisesti pelaajien maksimi määrää oli nostettu 2500 asti (youtubessa osattiin kertoa) ja idlaajia kengitty tehokkaammin pois servulta jotta saataisiin sisään oikeasti peliä pelaavia pelaajia. Tähän kun lisätään vielä jonottamiseen kyllästyneet ja muut ketkä kokeilivat peliä mutta eivät tykänneet, niin saadaan lopputulos missä jonot ovat pienentyneet tai kadonneet kokonaan. Metsolassa jossa itse pelaan, olen jonottanut kerran tuon viestin jälkeen ja sekin meni nopeasti varmaan vartissa. Seuraava mielenkiinnon kohde taitaa olla missä vaiheessa iskee kyllästyminen, vai iskeekö ollenkaan.
 

Buster

Jäsen
Uncharted Trilogy: Remastered lähti käyntiin. Kutkuttaisi platinan hommaaminen, mutta olen aina vihannut ko. pelisarjan putkessa käytäviä taistelukohtauksia, joissa viholliset juoksutetaan pelaajaa kohti ja että se tapahtuu ennalta päätettyinä aaltoina. Aloitin Crushing-vaikeustasolla ja ei se missään nimessä ylivaikea ole, vaatii vain hieman kärsivällisyyttä. Onneksi checkpointit on suurimmalti osin järkevästi ja helpottavastikin tehty.

Silti laskin vaikeustason Hardille. Eli platinan hommaamiseksi pitäisi peli pelailla vielä kokonaisuudessaan toisen kerran Crushingilla läpi. Pitää katsoa viitsiikö. Ymmärtääkseni siihen saisi bugailtua one shot killin ja infinite ammon päälle nyt kun ne hardilla avaan, mikä tasoittaisi tietä valtavasti. Sinänsä haluan kuitenkin vain nauttia ja nostalgisoida sopivalla tasolla.

Toinen vaikea henkilökohtainen asia on nuo keräämiset, kun kyseessä on vielä tällainen putkipeli. Mulla on kompulsiivinen "nuohoan joka nurkan" -pakkomielle näissä peleissä, mutta open worldeissa ne on helppo jättää loppuun ja olla stressaamatta. Unchartedissa kerättäviä aarteita on kovin vaikea löytää (tulevista osista puhumattakaan, kun ne alkaa mennä ylöskin) ja samalla kasvatat peliaikaa useamman tunnin. Samaan aikaan takaraivossa vaivaa, että nyt varmana jäi jotain jo löytämättä.

Toki tarkoitus onkin, että ne on omistautuneille pelaajille, jotka haluaa enemmän ja tarkoitus on nimenomaan pelin jälkeen chapter selectin kautta lähteä etsimään puuttuvia aarteita yksi kerrallaan rajatulta alueelta, kunnes sen löytää. Old school. Muistan itsekin GTA 3:sta, että mikä riemu kun usean tunnin etsinnän jälkeen löysi taas yhden hidden packagen 75/100 ja aukesi taas jotain kivaa safe houseen. Ja sitten kun HD Collectionissa etsin ne kaikki PS4:lla Youtuben avulla, niin eipä mikään ihme, että joku vajaa kymmenisen pakettia jäi aikanaan löytämättä. Melkoisissa paikoissa muutamat.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Toinen vaikea henkilökohtainen asia on nuo keräämiset, kun kyseessä on vielä tällainen putkipeli. Mulla on kompulsiivinen "nuohoan joka nurkan" -pakkomielle näissä peleissä, mutta open worldeissa ne on helppo jättää loppuun ja olla stressaamatta. Unchartedissa kerättäviä aarteita on kovin vaikea löytää (tulevista osista puhumattakaan, kun ne alkaa mennä ylöskin) ja samalla kasvatat peliaikaa useamman tunnin. Samaan aikaan takaraivossa vaivaa, että nyt varmana jäi jotain jo löytämättä.
Ei se pelkästään ole ne keräämiset. En ole mikään trophy hunter itse, mutta jos sattuu tulemaan joku hauskasti nimetty ihan vahingossa niin hymähdän hetken. Jos silti haluaa saada kaikki niin kannattaa käyttää jotain guidea, esimerkkinä Uncharted 3:

Yksi trophy on "He's Gonna Need a Sturgeon", minkä saa aikaiseksi jos tietyssä tilanteessa teloo tarpeeksi vihulaisia torilta löytyvillä kaloilla. Ja tätä ei tarvitse tehdä yhden läpipeluun aikana, kertyy myöhemmille pelikerroille. Silti, ei tuota välttämättä vahingossa saa tehtyä, vaikka yrittäisikin kollata jokaisen nurkan collectiblejen perässä.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jep täälläkin pari iltapäivää nyt työn alla ollut Far Cry 6. Pahoin pelkäsin että vitosesta olisi jäänyt mukaan se älytön satunnaisten sotilaiden määrä, mutta onneksi ei. Kyllähän tuolla nyt kulkee autoa ja ukkoa ympäriinsä, mutta kaikkien kanssa ei todellakaan tarvitse tapella.

Ensimmäisen pikkupomon olen saanut hengiltä ja seuraavalle alueelle siirryin. Ihan on kyllä Far Cry tämä peli, ja nimenomaan hyvällä sanottuna. Olen nyt modaillut itselleni pari kunnon torrakkoa ja aika hyvin tippuu porukkaa jos hiiviskely menee persiilleen. Lentäminen on vähän perseestä, mutta muuten ajoneuvoilla on ihan hauska painella menemään. Paitsi nuo hevoset nyt on ihan ihme ADHD-vemputtajia.

Joo kyllä tässä taitaa taas muutama kymmenen tuntia vierähtää aseita laulattaessa.
 

Undrafted

Jäsen
Ghost of Tshushima alussa ja tykkään kovasti. Ammuskelujen jälkeen miekkailu iskee kunnolla ja visuaalisesti todella kaunis. Eka haikukin saatu kasaan. Hieno elementti, kuten huilukin.
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Far Cry 6. Ihan ok näköinen peli PC:llä ultra-asetuksilla, silti välillä PS4-näköistä grafiikkaa ja siitä vähän miinusta, mutta sujuvaa suurimmaksi osaksi. Bugeja jonkin verran, välillä olen tippunut maan alle ja tappanut sieltä vihuja ja välillä olen ollut "haamu" jopa välianimaatioissa. Peli vaikuttaa vähän paremmalta kuin se 7/10, mitä monet sivut ovat antaneet, mutta ei paljoa. Itse tarina on ok ja juonen kuljetus vaikuttaa ihan hyvältä. Päähenkilöksi valitsin naispuolisen Danin ja henkilön tarina etenee hyvin, siitä plussaa.

Tulen viettämään Far Cryn 6:n parissa varmaan vähintään sen 80 tuntia, koska pelissä on aika helvetin paljon tehtävää. Jos haluat mennä pelkästään pääjuonen mukaan, se on sinun mokasi. Lopuksi tärkeää tietoa kun aloitat pelin, älä valitse "Story"-tasoa. Pelissä on vain kaksi vaikeustasoa (wtf) ja story-taso on aivan naurettavan helppo. Voit seistä minuutin paikallasi kun helikopteri ja muut joukot ampuvat sinua etkä kuole.

Far Cry 5 on mielestäni parempi peli maailmanlopunkultteineen, se johtunee osaksi varmaan siitä, että tykkään "kulttitarinoista" ja siitä, miten sekoa se heidän uskomus on. Silti kun vertaan vitosta ja kutosta, vitonen vie tällä hetkellä voiton aika selvästi.
 

Kartsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eilen tuli aloitettua Control. Hyvän olonen peli, varsinkin kun itse tykkään SCP-jutuista, niin uppoaa kovasti. Tarina ja lore on aikalailla 9-10/10 kamaa, combat taas ei niin omaan makuun mutta sitä taas toisaalta ei ole niin paljoa niin ei haittaa.

Uudella koneellakin tullut tahkottua niin tullut nähtyä mihin raytracing pystyy ja on kyllä näyttävä peli.
 

Undrafted

Jäsen
1.5 viikkoa Ghostia takana ja sijoittaisin oelin RDR2:sen ja Lara Croftien väliin. RDR2 on parempi pelinä, mutta tykkään Ghostista enemmän. Ghosissa sama valuvika, kuin monessa pelissä eli jos kiertelet ja teet sivujuttuja ahkeraan, niin hahmon kehittyessä osa tehtävistä menee aika helpoiksi. Dynaaminen vaikeusaste olisi kova juttu, jos jokumpelifirma sen saa luotua.
 

Konteksti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
1.5 viikkoa Ghostia takana ja sijoittaisin oelin RDR2:sen ja Lara Croftien väliin. RDR2 on parempi pelinä, mutta tykkään Ghostista enemmän. Ghosissa sama valuvika, kuin monessa pelissä eli jos kiertelet ja teet sivujuttuja ahkeraan, niin hahmon kehittyessä osa tehtävistä menee aika helpoiksi. Dynaaminen vaikeusaste olisi kova juttu, jos jokumpelifirma sen saa luotua.

Moni rpg toimii siten, että vastustajat levelaavat oman leveelauksesi mukana, jolloin tarjoavat suurinpiirtein saman vaikeustason koko ajan. Eipä siinä silti, jos taktiikat ovat oikeat, niin eivätpä nuo haastetta liikaa siltikään tuo.

Ghost of Tsushimassa on toisaalta muihin hiekkalaatikoihin verrattuna se hyvä puoli, että jos päätät kerätä kaiken ja lähteä havittelemaan platinaa, niin kaikille karttamerkeille pystyy fast travellaamaan, mikä nopeuttaa huomattavasti tekemistä.

Kun valloittaa kartta alueelta kaikki Mongolien tukikohdat, kartalle ilmestyy kaikki saaren kerättävät (ketunpesät, haikut jne.) näkyviin.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ghost of Tsushimassa on toisaalta muihin hiekkalaatikoihin verrattuna se hyvä puoli, että jos päätät kerätä kaiken ja lähteä havittelemaan platinaa, niin kaikille karttamerkeille pystyy fast travellaamaan, mikä nopeuttaa huomattavasti tekemistä.
Mulle jäi semmoinen tuntuma, että GoT:ssä tuo platinan tavoitteleminen oli vielä lisäksi aika paljonkin helpompaa, kuin monissa muissa peleissä. Yksi läpipeluu riitti minulla muistaakseni kolmen trophyn päähän.
 

Konteksti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mulle jäi semmoinen tuntuma, että GoT:ssä tuo platinan tavoitteleminen oli vielä lisäksi aika paljonkin helpompaa, kuin monissa muissa peleissä. Yksi läpipeluu riitti minulla muistaakseni kolmen trophyn päähän.

Tämä on totta. Aikaa se vie, kun kerättävää on paljon, mutta ei todellakaan sieltä vaikeimmista päästä platinoita.
 

Buster

Jäsen
Ensimmäinen Uncharted oli paljon mukavampi ja helpompi kokemus kuin muistinkaan nyt remasteroituna. Kauhea paniikki oli aikanaan, kun vihulaiset vyöryttää päälle ja ei voikaan kyykkiä samassa suojassa paikoillaan ajasta iäisyyteen. Ihan sydän kurkussa oltiin myös, kun nuo muinaiset vartijat tulivat peliin mukaan. Hieno vähän sellainen PS2-ajan henkinen peli ja se pieni vähäinen tarina yhdistyi hienosti pelaamiseen.

Uncharted 2 taas oli todellinen blockbuster-seikkailu, joka oli löytänyt todella hienon keskeisen konfliktin tarinaansa. Se oli tietyllä tavalla ykkönen, mutta kaikin tavoin hiotumpana, parempana, suurempana ja hauskenpana. Hahmohuumori tuli luontaisesti ja persoonat pääsivät paremmin esiin. Loppua kohti kasvava armor-vihollisten määrä ja uudet isommat muinaiset vartijat koettelivat hieman uskoa parissa paikkaa.

Tänään pääsin kolmosen läpi ja se haluaa olla isompi ja parempi - tarjoilee myös huomattavasti enemmän puzzleja. Mutta siinä ei ihan muodostu omaa ehyttä ja tyydyttävää tarinaa, sekä Draken tippuminen kattojen läpi ja ojasta allikkoon menee jo liiallisuuksiin. Viihdyttävä pelattava ja hienoa vaihtelevaa miljöötä, mielestäni ykkösessä ja tässä kolmosessa oli aika paljon Tomb Raider -henkeä (eka jotain PS2-ajan Tomb Raideria ja kolmas näitä uudelleen lämmittelyjä). Aarteet olivat inhimillisissä paikoissa, kun sain 70/100 ihan pelaamisen ohessa. Lopussa muistin myös, miksi pelistä jäi hieman huono maku. Nuo Djinnit aiheuttivat väkivaltaisia ajatuksia niiden keksijää kohtaan. Oli hieman vaikeuksia suihkulähteellä, kun ei ollut sinkoa/kranaatinheitintä mukana. Netistä sitten katsoin, että se löytyy sieltä nurkasta, minne ne kaikki uudet Djinnit spawnaavat. En tiedä olisinko ikinä älynnyt sinne lähteä. Paikka/checkpoint oli sellainen, että vyöryttivät ja ampuivat heti meni minne tahansa, ja etenkin jos jäi paikoilleen. Ihan puhtaalla paniikilla piti edetä sinne kranaatinheittimelle ja jollain neljännellä yrityksellä se onnistui.

Ykkösestä jaksoin pelata platinan. Aikanaan kaveritkin pelasi ja siitä jäi muistijälki, joten nyt oli pakko itsekin se ahkeroida. Kakkosen saavutukset olivat tasan samanlaiset kuin ykkösessä, joten en jaksanut siinä yrittää. Nyt sitten voisi taas varmaankin kolmosesta napata, koska sitä oli yksinkertaisesti mukava pelata. Jäi se kaloilla lätkiminenkin välistä, kun huomasin sen myyntistandin liian myöhään.

Sen jälkeen sarjan kruununjalokivi, eli nelososa ja aiempiin osiin peilaten hämmästyttävän kypsä ja tunteikas tarina, joka sulkee kirjan. Nyt on vielä alla kaikki kolme aiempaa peliä tuoreessa muistissa tykitettynä, joten toivottavasti peli kolahtaa edelleen kovaa.

E: Pitäisi vissiin ostaa Marvel's Guardian of the Galaxy, jos siitä tehty Spidermanin henkinen peli ja soundtrack vissiin pakollisesti täyttä kasaria. Sitten toivottavasti Black Fridaysta PS Now -tarjous, joka kesällä meni ohi. Niillä pärjääkin taas hetken.
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Pitäisi vissiin ostaa Marvel's Guardian of the Galaxy, jos siitä tehty Spidermanin henkinen peli ja soundtrack vissiin pakollisesti täyttä kasaria.
Itse sanoisin että pikemminkin Uncharted-henkinen peli. Tappelu on aika yksinkertaista ja selkeästi heikoin osa-alue, mutta hahmot ja dialogi on hauskoja (kannattaa edetä aika varovasti jos haluaa varmasti kuunnella läpät lopuun) ja maisemat vaihtuu. Ja soundtrack on sitä itseään, mulle ainakin toimii.
 

Buster

Jäsen
Enpäs muistanut Uncharted 4:sessa tähtäämisen olevan noin epätoivoisen vaikeaa aikaisempiin osiin verrattuna. Kolmessa ekassa osassa menin kuin terminaattori, mutta nyt yhdenkin vihun ampuminen hardilla tuottaa hankaluuksia. Ensinnäkin vihut osuu aina heti ekalla panoksellaan, jolloin oma tähtäin heilahtaa ja sen asettumista ei oikein ehdi kunnolla odottaa. Aseilla kun vetää sarjatulta tai vain laukoo pistoolillakin ripeällä tahdilla, niin niiden ammusten hajonta lähtee aika isolle alueelle ja rekyyliäkin löytyy. Sitten ne perhanan vihulaiset vielä väistävät säännöllisesti pienillä sivuaskelluksilla ja ovatkohan vielä hoikempiakin kuin aiemmissa osissa, koska niin moni oma luoti tuntuu menevän käsivartta hipoen ohi. Hoikkuus menee jo varmaan mutuilun puolelle. Kulmabugikaan ei tunnu olevan niin vahvasti läsnä enää tässä osassa, joten sekin vaikeuttaa.

Ehdoton suosikkiominaisuus on kuitenkin vihollisten jatkuva ja loputon kranaattispämmäys. Aiempaa useampi tuliammuskelu johtaa paniikinomaiseen juoksenteluun, koska vihut heittävät todella kaukaa ja todella tarkasti sen kranaatin juuri siihen suojan päälle tai ihan Draken viereen. Joten on pakko reagoida ja jättää suoja, kun kranaattien takaisinheittokin on poistettu. Ja niitä kranaatteja lentää kerta toisensa jälkeen. Niiden heitostakin on tehty aiempia osia huomaamattomampaa ja nopeampaa, joten niitä heittäjiä on hankalampi ehtiä ampumaan niin, että se kranaatti tippuisi heidän jalkojensa juureen.

Olen semihuono ampumapeleissä oli hiiri tai analogitatti alla. Selasin valikkoa, että saako sitä säädettyä jotenkin, koska oli siinä ja siinä, että pitäisikö tiputtaa vaikeustasoa pykälän alaspäin. Alusta alkaen oli vaikeaa. 1,5 läpipeluukertaa alla (eka 2014) ja osumaprosentti oli jäätävät 39%, sekä ammukset ovat useissa tilanteissa aika vähissä. Piti sitten ottaa tähtäysapu päälle ja automaattinen lukittautuminen viholliseen, kun sellaiset avut löytyivät. Nyt osuu, vaikkei osumista tarvitse ylpeillä. En ihmettele, että yksi trophy näytti listalla olevan, että pelaa tarinamoodi läpi 70% osumatarkkuudella.

Ihmettelen, miten mukulana pelasi d-padilla Syphon Filteriä aikana ennen analogiohjaimia ihan lisähaasteella, että ammun jokaista vihollista vain päähän. Kokeilin pelata sitä joskus 6-7 vuotta sitten ja museokentässä kun pitää hiippailla alussa/ampua pelkkiä headshotteja, niin jo tasaista vauhtia käveleviin vartioihin ei tahtonut rauhassa tähtäämällä osua. Koodeilla siirryin sen kentän yli lopulta.

Mutta kasvoipa massiiviseksi tuo Unchartedin nelososa mittakaavojen suhteen kenttien osalta. On viihdyttävää ja mukava, että viimeinkin sain houkuteltua itseni nostalgiatripille noiden pariin. Puolet enää vain jäljellä ja sitten elokuvaa odottelemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös