Mitä mieltä metsästyksestä?

  • 18 665
  • 164

Mitä mieltä metsästyksestä?

  • Olen metsästäjä

    Ääniä: 66 12,4%
  • Ihan ok, itseäni ei kuitenkaan kiinnosta

    Ääniä: 326 61,3%
  • Metsästys ja metsästäjät ovat syvältä

    Ääniä: 80 15,0%
  • Ei ole korttia, mutta kiinnostaa sen verran että kortin voisi hankkia

    Ääniä: 60 11,3%

  • Äänestäjiä
    532

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Ehhehe...saame. Älä pilkkaa saamelaisia yhdistämällä meikäläinen niihin...eiku.

Ehkä ma en ole sinun väittänytkään kannustavan hirvien ampumiseen autosta vaan tuo sinun lausuntosi nyt oli vain niin hassun yleispätevä heitto - missäköhän päin Suomea on hirviä jotka eivät liiku liikenteen läheisyydessä? Ja hirvethän aiheuttavat vuosittain myös miljoonien eurojen tuhot metsä- ja maataloudelle...eli hirvet tekevät tuhoa muuallakin kuin liikenteen läheisyydessä. Mieti!
 

jeijjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Sharks
Eilen tuli taas päivä vietettyä metsällä, kuten muutkin lauantait 10.9. lähtien. Ja taitavat seuraavatkin viikonloput kulua mökkimetsissä aina lokakuun loppuun asti. Saaliiksi tuli eilen yksi teeri ja yksi pyy.

Tulipahan todistettua mahtava tunne, kun kiikarin läpi näkee osuman saaneen linnun tippuvan latvasta. Itse en ole ennen kokenut kun vasta tänä syksynä hurahdin metsästykseen. Kortin suoritin viime syksynä ja alunperin ei edes ollut tarkoitus metsästää tänä syksynä, mutta kaverin kanssa tuli käytyä kerran ja sen jälkeen onkin kaikki vapaapäivät kuluneet metsässä.

Eli kyllä metsästystä kannatan.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Ei ole ihminen, kun ei TAPA! Ei vaan vakavammin: Itse suoritin metsästäjätutkinnon 15-vuotiaana. Tarkoitus olisi lähteä ulkoiluttamaan haulikkoa ja lintukivääriä sitten syyslomalla. Muuten ei enää ehdi. Saatanan työt, kun haittaavat vapaa-ajan harrastuksia.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Itse kyllä metsäästän, syksyllä kaikki liikenevä aika. Kauden ulkopuolella tulee muuten vain kuupasteltua metsässä, siellä sitä on vapaata tilaa ympärille, missä ajatuksiaan selvitellä.

Miksikö metsästäisin? Enpä keksi parempaakaan harrastusta, kuin luonnossa liikkuminen. Metsästys on vain lisä siihen luonnossa liikkumiseen, sillä metsästyskausi on kovin kovin lyhyt, pienriistaa metsästävälle (itse vain siivekkäitä, toistaiseksi).

Toisakseen, liekö ekologisesti halvempaa ruokaa mahdollista saadakaan, kuin mitä luonto ilmaiseksi tuottaa. Siksikin, metsästys, kalastus ja marjastaminen ovat itselle tärkeitä ajanvietteitä. Sieniä en uskalla poimia, mutta joskos tuo parempi puolisko siihen paremmin perehtyisi, pääsisi niistäkin paremmin nauttimaan.

PS. Hirvimiehet ovat läskejä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Omasta mielestäni metsästys ei ole yhtään hassumpi harrastus siinä missä esim. Karate tai Pesäpallo.

Metsästys on sikäli "tärkeää", että vuosittain Hirvikantamme kokee harvennusta, joka on jokaisen tielläliikkujan kannalta hyvä asia. Itse en harrasta metsästystä, mutta tarttee myöntää, että kyllä hirvenlihaa ihan mielellään syö kun sitä tutuilta saa.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Oma mielipiteeni metsastyksesta:

Antakaa niille elaimille aseet myos. Sillai se olis jannempaa ja ennen kaikkea tasavakisempaa.
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Hirvimetsältä kotiuduttu. Saalina viisipiikkinen hirvi lauantaina setäni ampumana.

Näin myös jäniksen,ukkometson ja valtavasti hanhia. super!
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
1Timer kirjoitti:
Oma mielipiteeni metsastyksesta:

Antakaa niille elaimille aseet myos. Sillai se olis jannempaa ja ennen kaikkea tasavakisempaa.

Tuskin ne eläimet niillä osaisi ampua, joten tasaväkisyys jäisi teoria-asteelle. Sen sijaan metsästyksen haastetta voisi vähän nostaa ja kieltää ruudilla toimivat ampuma-aseet kokonaan. Sinne vaan puukkojen, keihäiden ja jousipyssyjen kanssa hirvien, susien ja karhujen kimppuun.

Hirvikannan pienentäminen on kyllä oikeasti ihan järkevää hommaa - kantaa voisi kyllä vielä pienentää nykyisestäkin.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Ohmi kirjoitti:
Tuskin ne eläimet niillä osaisi ampua, joten tasaväkisyys jäisi teoria-asteelle. Sen sijaan metsästyksen haastetta voisi vähän nostaa ja kieltää ruudilla toimivat ampuma-aseet kokonaan. Sinne vaan puukkojen, keihäiden ja jousipyssyjen kanssa hirvien, susien ja karhujen kimppuun.

Hirvikannan pienentäminen on kyllä oikeasti ihan järkevää hommaa - kantaa voisi kyllä vielä pienentää nykyisestäkin.

Hirvikantaa on pidettävä kurissa ja kait tuo kiväärillä ampuminen on ainoa toimiva keino.

Itse kuitenkin jos alkaisin joskus harjoittaa riistaeläinten metsästystä niin tosiaan tekisin sen jalkajousella. Jotenkin en tykkäisi itse millään ruutiaseella ammuskella puolustuskyvyttömiä eläimiä. En minä siis ketään niin tekevää hauku, mutta itse en varmaan pystyisi.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Ohmi kirjoitti:
Tuskin ne eläimet niillä osaisi ampua...

No eipa tietenkaan. Se on vaan jotenkin naurettavaa, kun jannut lahtee metsalle maastopuvuissaan voimakkaat kivaarit selassa. Ampuvat puun takaa kauriin (tmv) ja tulevat kotiin elvistelemaan. Ugh.

Hirvikannoista (hirvikolarissa itsekin olleena) olen samaa mielta, joskin hirvet ja hirvimerkit on hyvia "nopeusrajoituksia" kylla, ei siina mitaan.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Lihaa syövän ihmisen ei ole kovin oikeutettua arvostella metsästystä. Sinä päivänä, kun syön hirvenlihaa tai sorsapaistia jää tehotuotannolla kasvatettu naudan ulkofile markettiin. On paljon eläinystävällisempää (ja ekologisempaa) ampua vapaana kasvanut sorsa kuin käydä ostamassa Kariniemen sentti kertaa sentti karsinassa kasvaneen broilerin rintaa.

Muistelisin parhaana hirvivuonna saaneeni kymmeniä kiloja hirvenlihaa syötäväksi. Kyllä siinä tuli monta kauppareissua pelkkiä vihanneksia ostettua.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
1Timer kirjoitti:
Oma mielipiteeni metsastyksesta:

Antakaa niille elaimille aseet myos. Sillai se olis jannempaa ja ennen kaikkea tasavakisempaa.


Sen kun kehittävät itselleen aseet, niin mekin olemme tehneet. Eivät ne taivaasta tippuneet.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Autolla ajo oikeuttaa hirvien tappamiseen.

Joku voisi tuotakin logiikkaa ihmetellä, että hirvikantaa on "pakko" harventaa kun ei pääse perkele autolla ajamaan turvallisesti. Ja se autolla ajo on tärkeämpää kuin elävän olennon elämä? Ihminen on ottanut itselleen roolin jossa autoilu on jotenkin luonnollisempaa kuin hirvien määrä, joka on "liian suuri".

Voitaisiin kysyä, miksi autolla ajo oikeuttaa tappamaan hirviä?
 
Illalla oli jonkun Euroopan omistaja -metsämiehen maastoauto pysäköity maantien varteen omituisesti: auton nokka osoitti vastaantulevia päin, eli se oli ajosuunnan vastaisesti, eikä se edes ollut tienpenkassa vaan valtasi melkein koko kaistan. Auton edessä ei tietenkään ollut mitään varoituskolmiota tai muuta varoittavaa. Sai sitä perkelettä säikähtää iltahämärässä.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Itse en ole metsästystä harrastellut, mutta lähipiiristä ja suvusta löytyy paljon metsästäjiä ja koiramiehiä. Hirviä, lintuja, jäniksiä...paljon on riistaa putoillu ja ruokapöydässä näkynyt. Eli kovinkaan negatiivisesti en asiasta ajatettele. Joskus, yön pimeinä tunteina, olen tosin miettinyt saaliin tilannetta; kauhun vallassa pakenee, kirjaimellisesti hengen hädässä, kunnes luoti lävistää elämän ylläpidon kannalta tärkeän elimen. Sangen vittumainen tilanne. Saaliille.

Mutta...kuten laulussa sanotaan; näin on ollut ja näin on aina oleva. Tai no, tokkopa sentään, mutta metsästyksellä on pitkät ja vahvat perinteet, kulttuuri elää edelleen, niin hyöty -kuin harrastemielessä. Hirvikannan säätely liikenneturvallisuuden näkövinkkelistä on ihan järkeenkäypää. Ja se että ihminen tappaa riistaa sitä syödäkseen...no, tätä vastaan voi argumentoida sillä ettei se olisi enää ehdottoman välttämätöntä. Mutta lihansyönti taitaa kuitenkin vielä toistaseksi olla sangen suosittua ihmisten keskuudessa...että omalta kohiltani en jaksa tämän enempää asiasta vääntää.

Tietysti, sääntöjen ja kontrollin noudattaminen metsästyksen yhteydessä olisi sangen suotavaa. Ja eläimen turhaa kärsimystä välttävä toiminta, tappamisen yhteydessä...sangen ristiriitaista - mutta loppuviimeksi, loogista. Suurpetojen suhteen on olemassa nämä kiistellyt EU:n luontodirektiivit. Ihan ymmärrettävää että suurpetojen metsästyksen suhteen on tiukka kontrolli, sen verran pahaa verta herättävät monissa piireissä. Toisaalta, yhtä ymmärrettävää on että karjaa, kotieläimiä tai metsästyskoiria petojen suuhun menettävät ovat suhteellisen käärmeissään - ja ongelmatapaukset hoidetaan paikallisesti.
 

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
aceman81 kirjoitti:
Joskus, yön pimeinä tunteina, olen tosin miettinyt saaliin tilannetta; kauhun vallassa pakenee, kirjaimellisesti hengen hädässä, kunnes luoti lävistää elämän ylläpidon kannalta tärkeän elimen. Sangen vittumainen tilanne. Saaliille.

Jos eläimenä pitäisi valita kolmesta vaihtoehdosta: elää pienessä häkissä koko elämä ja kuolla sähköshokkiin, elää vapaana, mutta kuolla loiseläimen aiheuttamiin infektiohin hitaasti ja kivuliaasti, vai elää vapaana ja kuolla muutamassa sekunnissa luodin osuessa rintaan, niin valitsisin ehdottomasti viimeisen. Eikä elävältä syödyksi joutuminen tunnu myöskään mieluisalta vaihtoehdolta.
 

Aurora

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen suorittanut pari vuotta sitten metsästäjäntutkinnon osana opintojani (sen siis sai suorittaa erään kurssin yhteydessä). Näin ollen voin siis sanoa, että kyseinen "koe" on helvetin hyvä vitsi, jos siis asiassa olisi jotain hauskaa. Lajitunnistus-osion kysymykset noudattelevat linjaa: Mikä eläin on kuvassa? a. rusakko b. varis c. majava. Liput liehuen läpi mentiin, vaikka asekysymyksiin vastasin lähinnä 1x2-menetelmällä. Asetta en osaisi edes ladata, puhumattakaan että ehtisin tunnistaa taivaalla vilahtavaa lintua vesilintua kummemmaksi, puhumattakaan lajitason tunnistuksesta. Ja itselläni on kuitenkin keskivertosuomalaista parempi lajiosaaminen. Mutta mitä pienistä, metsästyskortin lunastamalla olisi minullakin oikeus mennä lintuja teurastamaan oikein viranomaisten luvalla.

Ja kyllähän niitä isänmaan toivoja saaristossa pörisee näin syksyn rattona oikein urakalla. Muutama paukku on tosin tullut nautittua ennen vesille lähtöä, mutta ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että kunnon metsämies ilman lämmikettä pärjäisi.

Esimerkki parhaasta päästä ovat ah, niin ihanat mökkinaapurini, jotka sorsastavat veneestä (tietenkin ilman koiraa), tulevat täsmälleen tonttimme rajakaislikkoon (noin 100 metriä laiturilta) ampumaan ja kuuluupa pyssyjen pauketta iltapimeälläkin, vaikka itse tuskin enää taivasta erotin. Aikoinaan kun kevätmetsästys oli vielä saariston alkuperäisille asukkaille sallittua, nämä saaristossa syntyneet ja koko ikänsä kaupungissa asuneet "alkuperäisasukkaat" kiertelivät syksyisin lähimökkejä tarjoten ilmaiseksi keväällä metsästettyä riistaa, kun syksyn metsästyskausi alkoi ja pakastimet olivat lihaa pullollaan. Saaristossakin jaksetaan rutista EU:n kieltämän kevätmetsästyksen perään, saaristolaiskultturin nimissä. Voi jumalauta, minkä kultuurin?

Itse en voisi koskaan tehdä pahaa yhdellekään eläimelle. Suvussamme on aina ollut äärimmäisen eläinrakkaita ihmisiä ja minut on kasvatettu lapsesta asti kohtelemaan hyvin kaikkia eläimiä. Näin ollen metsästys on itselleni täysin käsittämätön harrastus, enkä voi mitenkään ymmärtää siitä nauttivia ihmisiä. Olen kuitenkin myös realisti, enkä millään lailla kyseenalaista sitä, etteikö hirvien karsinta metsästämällä olisi välttämätön asia liikenneturvallisuuden ja taimikkotuhojen takia, nyt kun niiden luonnollisten petojen kannat on metsästetty niin alas, että ne eivät voi toimia hirvikannan säätelijöinä. Luonnonvalinta säätelee kuitenkin pienempien eläinten kuten jänisten ja lintujen määriä ilman ihmisenkin apua, joten niiden metsästys on täysin turhaa.

Uskon, että fiksujakin metsästäjiäkin on olemassa tuolla jossain, itse en ole tosin vielä tavannut ainuttakaan. Yleisajatus kuitenkin kyselyä mukaillen on, että metsästäminen ja metsästys ovat syvältä.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Aurora kirjoitti:
...Uskon, että fiksujakin metsästäjiäkin on olemassa tuolla jossain, itse en ole tosin vielä tavannut ainuttakaan. Yleisajatus kuitenkin kyselyä mukaillen on, että metsästäminen ja metsästys ovat syvältä.

Nyrkkisääntönä voisi varmaan pitää, että yksi törttöilijä pilaa 10 fiksun metsästäjän maineen, valitettavasti. Tämä seikka ei kuitenkaan tee tyhjäksi sitä, että metsästys on parhaimmillaan hieno harrastus, jossa saaliin saaminen ei todellakaan ole pääasia.
Kyllä meikäläisenkin kotomailla pyörii näitä urbaaneja jahtimiehiä, jotka ajaa karauttavat nelivedollaan asemiin ja jäävät sitten auton lasista kyttäämään josko riistaa olisi liikkeellä. Ja jos on oikein komia sää, voi autosta välillä nousta oikein pihapuolelle nojailemaan ja kiikaroimaan.

Ei tietenkään voi sanoa mikä on sitä oikeaa metsästystä, varsinkaan kun jotkut eivät sulata koko asiaa. Mutta kyllä omaan mieleen muistuvat usein nuo nuorempana nevoilla ja rämeillä vietetyt kuulaat syysaamut teeren ja metson perässä. Harvoin tuli saalista, mutta sitä enemmän mahtavia kokemuksia luonnon parissa uskollisen pystykorvani kanssa.

Olen ollut metsällä viimeksi joskus kymmenen vuotta sitten, nyt syksyllä piti maksaa kortti jottei mene vanhaksi ja joudu tenttimään tutkintoa uudelleen. Jotenkin ei ole ollut pitkään aikaan kipinää metsälle, mutta oletan että tulevaisuudessa taas leimahtaa.

Mitä tulee metsästyksen oikeutukseen eläinten kannalta, pitää taas kysyä että mihin sitten se raja pitää vetää? Jos metsältä ei enää saa hakea paistia, pitäisi samaan syssyyn kieltää kalastuskin. Ja jos kerran todistettavasti ihminen pärjää ilman elävien olentojen lihaa, ei kai sitä enää saisi käyttää ollenkaan.
Ei nämä ole kuitenkaan niin yksinkertaisia asioita. Kohtuudella metsän/veden viljaa pitää mielestäni saada korjata.
Haaskaus on eri asia, ja todella tuomittavaa.
 
P

Playerofthegame

Shane kirjoitti:
Mielenkiintoista, että tällä hetkellä yli neljäsosa äänestäneistä on klikannut "Metsästys ja metsästäjät ovat syvältä" -vaihtoehtoa, mutta kukaan heistä ei ole kommentoinut asiaa mitenkään, vaikka ketjun avaaja nimenomaan niin pyytää tekemään:
Luulisi, että jos noin jyrkkä mielipide ko. harrastuksesta on, niin olisi edes jonkinlaisia perusteitakin esittää, varsinkin kun kukaan muukaan samoin ajatteleva ei ole sitä vielä tehnyt. Mutta ei näköjään taida olla..
Miten sitä nyt voisi kuvitellakaan, että metsästyksen vastustajilta löytyy järkiperusteita. Kovasti varmaan mietiskelevät kuitenkin 5 tähden ravintolassa Riekkopaistin äärellä pikkurilli pystössä:
-Saatana, Saahan hirvenpaistia kaupastakin.

Vähän sama homma, kun jotkut näyttää traktorikuskeille keskisormea, kun joutuu hidastamaan. Tekeeköhän ne saman aamupuurolle, kananmunille, perunoille yms...?
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ehdottoman tärkeää, vaikken itse harrastakaan. Siis riista- ja saaliseläinten metsästys.

Kaksi asiaa metsästyskulttuurissa on pahasti viturallaan:

- Petoeläinten säälimätön tuhoaminen. Ja usein vain ihmeellisten vanhojen myyttien perusteella. Ainoa hyväksyttävä syy on kantojen pitäminen normaaleina, eikä niiden tuhoaminen perusteettomien pelkojen perusteella. Kotieläinten ja karjan menetys ei ole hyväksyttävä peruste.

- Kekkos-mallin shoot-and-go. Eli tuodaan joku läski yritysvieras passitorniin, lyödään kiikaritähtäimellä varustettu ase käteen ja osoitetaan kohde.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kohta noussee tämäkin keskustelunaihe takaisin framille, sillä tuolla kaukana kaukana pohjoisessa ovat todenneet sen mitä lintuaktivistit eivät tahdo nähdä. Kysehän on joutsenista, sekä niiden metsästyksestä.

Alun perinhän puhe joutsenten metsästyksestä käsitti vain kyhmyjoutsenet. Mutta nyttemmin, Lapin riistanhoitopiiri tässä uutisessa vaatii selvitystä laulujoutsenen vaikutuksesta metsähanhen pesintään. Metsähanhihan on eräs, ellei arvostetuin riistalinnuistamme. Kannat ovat huvenneet sitä mukaa, kuin metsä- ja energiataloutemme on soita raiskannut. Metsästäjien keskuudessa on enenevissä määrin yleistynyt käsitys joutsenten vaikutuksesta metsähanhien pesivään kantaan Suomessa. Tämä kehitys on nykyään näemmä Lapissa ainakin jo ylittänyt kynnyksen jossa kansallislintumme statusta aletaan tarkastella uudessa valossa.

Mikäli tästä nyt minkäänlaista keskustelua aikaan saadaan, etukäteen jo muistuttaisin siitä miksi laulujoutsen aikanaan Suomessa rauhoitettiin metsästykseltä. Kyse ei ollut metsästyksestä, mitä se nykyään on, vaan tuolloin metsästykseksi luettiin keväinen pesien rosvoaminen sekä pesimään palaavan kannan säännöstelemätön verotus.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös