Mitä mieltä ehdotetusta World Cup -formaatista ?

  • 5 060
  • 31

Mitä mieltä ehdotetusta formaatista?

  • En osaa sanoa.

    Ääniä: 0 0,0%

  • Äänestäjiä
    115

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Kuten monet Jatkoajan kirjoittajat tietävätkin, aiotaan World Cup palauttaa jääkiekkoon. Tällä viikolla on kerrottu, että turnaus tultaisiin pelaamaan kuudella maajoukkueella ja kahdella kokoomajoukkueella.

Syy miksi kyhäsin tämän äänestyksen kasaan on se, että minä ja varmaan muutamat muutkin haluavat tietää, onko täällä ketään, joka kannattaisi tätä ideaa. Huomionarvoista on se, että en tee tätä äänestystä sen takia, etteikö tästä formaatista saisi keskustella myös WC:n yleisessä ketjussa. Tämä on siis vain gallupi johon toki saa perustella omaa vastaustaan.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Vastasin keskimmäisen, vaikka en tiedä tulenko katsomaan turnausta. Jos turnaus näkyisi YLE:ltä ja sattuisin sopivasti ruudun ääreen, niin miksi ei. Mutta en esimerkiksi aio tilata mitään kanavapakettia tämän turnauksen takia. Vähän kahden vaiheilla tuon turnauksen seuraamisen kanssa ylipäätään. Ehkä Suomen pelit pitäisi ainakin sivusilmällä vilkaista, jos siis tosiaan näkyisi "veloituksetta".

En kannata. Haluaisin nähdä parhaat maajoukkueet pelaamassa vastakkain.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ja Liigassako muka puuhastellaan?

En aio katsoa sekuntiakaan tällaista roskaa. Lupaus on suhteellisen helppo pitää, koska ensinnäkin olen jo alun alkaen pitänyt World Cupia kakkoskategorian turnauksena versus olympialaiset. Toisekseen mielestäni on selvää, ettei Suomella edes ole parasta joukkuettaan, mikäli Euroopasta pelaavia ei tulisi ollenkaan.

Toki normaalia maju-turnausta katselisin kyllä siinä missä aina katson maajoukkueen matseja, mutta mielestäni johonkin on raja vedettävä ja tässä all stars-pelleilyssä se kohdallani kulkee.
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Teki mieli vastata kolmanteen kohtaan, mutta valehtelisin itselleni, koska jokatapauksessa tulisin/tulen katsomaan pelejä. Tosin ainoastaan maajoukkuiden välisiä pelejä.

Mutta edelleenkin: Ihan järkyttävä ehdotus. Toivottavasti tämä ei toteudu. Miten kukaan edes kännissä voi keksiä mitään näin typerää? Kunnioitus maajoukkueita kohtaan vedetään suoraan vessanpöntöstä alas.
 

psychodad

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Hal Gill
Jarkyttavaa paskaa mutta tietysti katson jos suomi pelaa parhaalla maajoukkueellaan. Mutta tietysti tuo vie kaiken arvon niista kokoomajoukkueiden matseista eika ketaan kiinnosta.

Mutta en usko etta tuo formaatti menee lapi, KUKAAN ei ole kiinnostunut kokoomajoukkueista.
 

A Siente

Jäsen
Ei vois vähempää kiinnostaa. Toisaalta tylsyyttäni saattaisin silti katsoa. Mutta silloinkin vain jos näkyy telkasta ilmaiseksi, en jaksa vaivautua katsomaan tälläistä netin kautta.
 

Ralph

Jäsen
Pätkii sata nolla esimerkiksi MM-kisat. Ne on sellaiset höntsäjäiset lähes aina, joihin pari hassua kunnon NHL-pelaajaa saapuu Eurooppaan pitämään hauskaa ja vähän irroittelemaan kauden päätyttyä porukassa, jossa on yhteinen kieli ja pubeissa hyvä tunnelma.

World Cup antaa hyvää lämmikettä juuri ennen kauden alkua, jossa maailman parhaassa kaukalossa pelaa maailman parhaat pelaajat. Aivan eri tason otteluita luvassa kuin MM-kisoissa, kaikin puolin. Se on yksi ja sama hailee, ettei peleillä ole mitään panosta. Se vain antaa loistavan lähtötilanteen NHL-kaudelle, kun kesän päätteeksi näkee heti kaikki parhaat samaan aikaan kaukalossa.

MM-kisoissa kun on vain pari hassua kunnon NHL-pelaajaa, niin World Cupissa on surkeat pelaajat vähissä. Siinä on vissi ero. Onhan se kiva katsoa kuinka Norja ja Tanska ovat taas valmiita kaatavaan isompansa, ja kuinka he sitten voittavatkin junnujenkit tai höntsäkanukit. Mutta paljon mielummin jättää nämä Tanskan liigan kaverit pois ja katselee, kuinka maailman parhaat pelaavat maailman parhaita vastaan.

Erityisesti MM-kisojen alkulohkojen suurin odottamisen arvoinen asia on Venäjän kansallislaulu.

Ei siis haittaa, ettei World Cupissa ole mitään varsinaista panosta, kun eivät ole todelliset arvokisat. On kuitenkin kaikessa jokavuotisia MM-höntsiä. Paremmat pelaajat, parempi kaukalo, lyhyempi turnaus ja parempi ajankohta. MM-kisat kun sattuvat olemaa samaan aikaan, kun NHL:ssä vasta tosipelit ovat käynnissä. Aika eri tunnelma katsoa Ranska-Saksa-ottelua MM-kisoissa, jos parin tunnin päästä on tarjolla myös Kings-Sharks.

Monta kuumaa ja loistavaa pelaajaa on vielä NHL:ssä. Pettyneet ja jo kesälomalaiset sitten tulevat MM-kisoihin pitämään kauden päätteeksi hauskaa.

1. World Cup
2. Olympialaiset
3. Junioreiden MM-kisat
---
4. MM-kisat
---
5. kesän harjoitusottelut
6. omat ulkojäät
---
7. EHT-turnaukset
 
Ei löytynyt vaihtoehdoista minulle sopivaa vastausta. Formaatti on pirun typerä, mutta silti katselisin pelejä ihan satavarmasti paljon.

Yksi hyvä puoli tuossa huhutussa kokoomajoukkue-formaatissa olisi: minusta olisi hauskaa bongailla World Cupin otteluseurantaketjuista vajaan parin vuoden päästä nimimerkkejä, jotka tuolla World Cup -ketjussa ovat tällä viikolla suureen ääneen julistaneet, että "en varmasti katsele perkele yhtäkään peliä, jos näin hölmöllä systeemillä pelataan". Jokeri-faneilla taitaa vastaavasta ollakin jo kokemusta. Kun narrien KHL-siirrosta uutisoitiin, Jokeri-keskustelut olivat pullollaan purkauksia, joissa Jokeri-fanit ilmoittivat joukkueen seuraamisen loppuvan tuohon siirtoon. Mulla on vahvasti sellainen kutina, että aika moni tuosta "minähän en mitään KHL:ää rupea katsomaan" -porukasta seuraa tätä nykyä Jokereiden pelejä silmä kovana.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Minulle on aivan sama millä formaatilla pelaavat tuolloin lätkää, en aio kuitenkaan katsoa ottelun ottelua kiekkoa vaikka siellä pitäisikin "maailman parhaiden" kohdata toisensa. Jos en ole sitten Vancouverin olympiavuoden katsonut maajoukkuekiekkoa niin en aio tehdä sitä WC:nkään aikana. evvk!

vlad.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Minulle on aivan sama millä formaatilla pelaavat tuolloin lätkää, en aio kuitenkaan katsoa ottelun ottelua kiekkoa vaikka siellä pitäisikin "maailman parhaiden" kohdata toisensa. Jos en ole sitten Vancouverin olympiavuoden katsonut maajoukkuekiekkoa niin en aio tehdä sitä WC:nkään aikana. evvk!

vlad.

Tällaisiin viesteihin on aina pakko vastata että näköjään kiinnostaa jos pitää tulla ketjuun rähisemään. :)

Formaatti on kauheaa roskaa mutta katson silti. Äänestin kuitenkin roskavaihtoehtoa vaikka siinä ei saisi katsoa. Ovathan ne mömmömmitkin melkoista huttua mutta tulee kuitenkin katsottua.

Toivottavasti pelaajat pistävät pystyyn jonkin sortin kapinan että eivät suostu pelaamaan World Cupissa jos eivät pääse olympialaisiin. Pitää sitä nyt olla edes yksi järkevä "parhaat pelaa" -turnaus.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
1. World Cup
2. Olympialaiset
3. Junioreiden MM-kisat
---
4. MM-kisat
---
5. kesän harjoitusottelut
6. omat ulkojäät
---
7. EHT-turnaukset

Millä tavalla World Cup menisi olympialaisten jääkiekkoturnauksen edelle? Uskon, että NHL-pelaajat pelannevat mielummin olympialaisissa kuin World Cupissa, joka ei ole vakiinnuttanut asemaansa kansainvälisellä kiekkokartalla. Canada Cup olikin silloin joskus ihan eri juttu.

Tietty, jos tarkoitit olympialaisia ilman NHL-pelaajia, on tuo ihan järkevän oloinen ranking, toki vaihtaisin itse miesten ja junioreiden MM-turnauksen paikkaa.

Jos nyt vielä otetaan äänestykseni varsinaiseen asiaan kantaa, saattaa Kirjoittelija päästä naljailemaan mulle. Eihän sitä koskaan tiedä, syttyykö sitä tällaiseen tapahtumaan, mutta Suomen pelejä luultavammin tulen vilkaisemaan tälläkin formaatilla, katselenhan minä EHT:täkin, vaikka aina vannon, että en sitä katso.

Toivottavasti pelaajat pistävät pystyyn jonkin sortin kapinan että eivät suostu pelaamaan World Cupissa jos eivät pääse olympialaisiin. Pitää sitä nyt olla edes yksi järkevä "parhaat pelaa" -turnaus.

James Van Riemsdykhan lyttäsi formaatin täysin sanoen, että pelaajat haluaisivat pelata oikeita maajoukkueturnauksia, kuten olympialaisia sekä World Cupia sellaisena kuin se esim. 2004 oli. Mihinkään pelaajien kapinaan en jaksa uskoa, koska WC on pelaajien pomojen ajama turnaus eli eiköhän pelaajille sanota, että sinähän pelaat World Cupissa, koska se tuo meille rahaa. Eli ilman äärimmäisen hyvää syytä turnauksesta tuskin tullaan kieltäytymään.

Jos esim. Van Riemsdyk formaatin tunnettuna arvostelijana kieltäytyy USA:n tai "Team North American edustamisesta, tullaan häntä varmasti arvostelemaan liigan tasolta. Sen sijaan JVR:n ja kumppanien kieltäytyessä NHL-pelaajien olympialaisista, korkkaavat GM:t varmaan Kossupullon juhlan kunniaksi.
 
Viimeksi muokattu:

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tällaisiin viesteihin on aina pakko vastata että näköjään kiinnostaa jos pitää tulla ketjuun rähisemään. :)

Jos viestini on mielestäsi rähisemistä niin sitten käsityksemme rähisemisestä eroavat melkoisesti toisistaan. Totesin ketjun aiheeseen liittyen, että minua ei WC-kiekko kiinnosta missään formaatissa tippaakaan - kuten ei ole kiinnostanut mikään maajoukkuekiekko sitten Vancouverin olympiavuoden. Mutta ollakseni rehellinen, enää minua ei kiinnosta mikään kiekko, koska minusta nykyinen kiekko on totaalista epäkiekkoa, jota en halua katsoa missään nimessä. Boikotoin siis kaikkea kiekkoa, enkä tule maksamaan euroakaan yhdellekään taholle niin kauan kuin kiekko on tälläistä vesitettyä paskaa.

vlad.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ehdotukset kaikenmaailman kokoomajoukkueista ovat ihan perseestä, mutta toisaalta olen sen verran puusilmäinen jääkiekkoniilo että aivan varmasti katsoisin kuitenkin jokaisen pelin, ja varmasti olisin sen verran tyhmä että ostaisin vielä Maikkarin paketinkin jotta pääsen näkemään miten Don Tami kertoo juttuja kalapaita päällä kuinka Suomella on kuusi kentällistä pomminvarmoja World Cup -pelaajia jo vuosi ennen kisoja.
 

Shard

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Tappara, Laine, Barkov
Jos viestini on mielestäsi rähisemistä niin sitten käsityksemme rähisemisestä eroavat melkoisesti toisistaan. Totesin ketjun aiheeseen liittyen, että minua ei WC-kiekko kiinnosta missään formaatissa tippaakaan - kuten ei ole kiinnostanut mikään maajoukkuekiekko sitten Vancouverin olympiavuoden. Mutta ollakseni rehellinen, enää minua ei kiinnosta mikään kiekko, koska minusta nykyinen kiekko on totaalista epäkiekkoa, jota en halua katsoa missään nimessä. Boikotoin siis kaikkea kiekkoa, enkä tule maksamaan euroakaan yhdellekään taholle niin kauan kuin kiekko on tälläistä vesitettyä paskaa.

vlad.

Nojoo en minä nyt ihan tosissaan siitä rähinästä kirjoittanut, laitoinkin hymiön perään. Tuo ensimmäisen viestisi lopun painokas "evvk!" synnytti vain hauskan mielikuvan.

Jos minua ei kiinnosta jokin aihe, niin en edes avaa siihen liittyvää ketjua. Yksinkertaisesti siksi koska ei kiinnosta. Ketjun avaaminen vaatii tietyn kynnyksen ja kirjoittaminen vielä isomman, se on merkki siitä että minua oikeasti kiinnostaa. Jostain syystä tulee välillä ajateltua asioita siten kuinka itse toimisi eikä tule otettua huomioon että jotkut saattavat kirjoittaa aiheesta joka heitä ei kiinnosta. Olen pahoillani häiriöstä, yritän oppia käyttäytymään.
 

Ralph

Jäsen
Millä tavalla World Cup menisi olympialaisten jääkiekkoturnauksen edelle?

Ajankohta tekee tässä ratkaisevan eron. Olympialaiset kun järjestetään kesken NHL-kauden ja keskeyttää NHL:n pelit juuri sillä hetkellä, kun ratkaisuja alkaa ensi kertaa tapahtumaan pudotuspelien suhteen. Eli helmikuun lopulla. Olympialaiset jos järjestettäisiin ennen kauden alkua, olisi kyseessä itselle mukavampi turnaus. Toki se ei jääkiekosta kiinni, kun se on vain pieni osa isoja olympialaisia. Lisäksi tässäkin vaikuttaa kaukalon koko.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jos minua ei kiinnosta jokin aihe, niin en edes avaa siihen liittyvää ketjua. Yksinkertaisesti siksi koska ei kiinnosta. Ketjun avaaminen vaatii tietyn kynnyksen ja kirjoittaminen vielä isomman, se on merkki siitä että minua oikeasti kiinnostaa. Jostain syystä tulee välillä ajateltua asioita siten kuinka itse toimisi eikä tule otettua huomioon että jotkut saattavat kirjoittaa aiheesta joka heitä ei kiinnosta. Olen pahoillani häiriöstä, yritän oppia käyttäytymään.

Pääsääntöisesti minäkin toimin näin, mutta tietyissä tapauksissa avaan, luen ja jopa kirjoitan ketjuihin joiden aihepiiri ei minua suuremmin kiinnosta tai joita en seuraa laisinkaan - tosin näin tapahtuu nykyään entistä vähemmän, koska en jaksa uhrata kauheasti arvokasta aikaa sille, että ryhtyisin lukemaan jotain megaketjuja aiheesta, joka ei minua suuremmin kiinnosta.

Tämä oli tavallaan helppo aihe lähestyä, koska ketju oli tuore, ajatus on tuore, ja vaikka turnausta en aio katsoa, tietyssä mielessä on kiinnostavaa seurata sitä keskustelua ja projektia jota suoritetaan ennen World Cupia. Sama pätee osaan keskustelusta esim. NHL:n puolella, vaikka kiekkoa en ole katsonut tällä kaudella minuuttiakaan (muutamaa videopätkää lukuunottamatta) on kuitenkin kiehtovaa seurata ihmisten keskustelua aiheesta, joka ei minua enää kiinnosta juuri laisinkaan ja tavallaan filosofisesti pohtia sitä tietä jonka olen kulkenut kiekkofanista entiseksi kiekkofaniksi, jota nyt kiinnostaa lähinnä kiekkoiluun liittyvät oheisasiat sekä sen ympärillä tapahtuva politikointi vrt. KHL.

vlad.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jos World Cupia pelataan kokoomajoukkueilla (kokoomusjoukkueilla?) ja mukana ovat vain P-Amerikassa pelaavia kiekkoilijoita, niin pitäkööt tunkkinsa, en jaksa moista katsoa sen enempää kuin jaksaisin katsoa jotain NHL:n Allstars-tapahtumaa. World Cup on muutenkin melkoisen toisarvoinen tapahtuma, jota ei ole vuosikymmeneen nähty, ja jos se tämmöisenä tekee comebackin niin se on lähinnä surullista.

Sitten voin katsoa World Cupia jos
a) mukana ovat kaikki pelaajat kaikista sarjoista ja mantereilta eikä vain NHL/AHL-pelaajia
b) mitään sekajoukkueita ei ole
c) ottelut tulevat peruskanavilta ilmaiseksi ja suorina lähetyksinä tai kokonaisina jälkilähetyksinä säädylliseen aikaan. Maksukanaviin en koske, enkä World Cupin takia viitsisi valvoa öitäni jos pitäisi töihin mennä kuten yleensä pitää.

Luultavasti sittenkään eivät kiinnostaisi kuin Suomen ottelut. NHL-jäillä, NHL-tuomareilla ja NHL-säännöillä pelattu NHL:n maineenpönkitysturnaus, joka palvelee lähinnä NHL-kauteen valmistelua ei ole kärkipäässä kiinnostuksen kohteita silloin jos koko NHL ei merkitse oikein mitään muuta kuin maajoukkuepelaajien kehitysareenaa olympia- ja MM-kisoja varten.

Olen muutenkin hiljalleen siirtymässä vladin linjoille. En olympia- ja MM-kisojen osalta sentään vielä samalle tasolle, koska nämä kiinnostavat ja olympiaturnaus erityisesti, mutta onhan jääkiekkoilu kokonaisuutena menettänyt kiinnostavuuttaan ja erityisesti kotimaisen jääkiekkoilun urheilullisuuden katoaminen kuin pieru Saharaan on heikentänyt vuosikymmenien sidoksia lajiin yllättävänkin paljon. Mitään uutta ei tosin ole tullut tilalle, koska mitkään sählyt, lentopallot ja koripallot eivät kiinnosta eikä kotimainen potkupallokaan, joten palloilulajeihin on muodostumassa tyhjiö. Onneksi ovat jalkapallon EM- ja MM-turnaukset sekä talvi- ja kesäolympialaiset.
 

Anzi

Jäsen
Jos kysymyksen kääntäisi toisin päin. Eli jääkiekon MM-kisoja ei olisi koskaan pelattu ja nyt IIFH ja NHL laittaisivat formaatin: MM-kisat pelataan NHL:n playoffien aikaan ja mukaan ehkä tulee pelaajia NHL:n pudotuspeleistä jos heitä sattuu kiinnostamaan. <- Eihän kukaan tuollaista MM-kisaformaattia ikinä kukaan ottaisi vakavissaan.

Mielestäni pari tasokasta kokoomajoukkuetta kuuden parhaan maajoukkueen seassa on pieni vitsi verrattuna joka keväisiin röhöhörönaurupelleilyihin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Jos kysymyksen kääntäisi toisin päin. Eli jääkiekon MM-kisoja ei olisi koskaan pelattu ja nyt IIFH ja NHL laittaisivat formaatin: MM-kisat pelataan NHL:n playoffien aikaan ja mukaan ehkä tulee pelaajia NHL:n pudotuspeleistä jos heitä sattuu kiinnostamaan. <- Eihän kukaan tuollaista MM-kisaformaattia ikinä kukaan ottaisi vakavissaan.

Mielestäni pari tasokasta kokoomajoukkuetta kuuden parhaan maajoukkueen seassa on pieni vitsi verrattuna joka keväisiin röhöhörönaurupelleilyihin.

Muuten toki hassunhauska vertaus, mutta yhtä hyvin voisi tehdä vastaavan mukahassutteluvertauksen: jos NHL perustettaisiin nyt ja kerrottaisiin, että siellä pelaa vajaat kolmisenkymmentä ostojoukkuetta ylipitkän runkosarjan, jonka jälkeen pelataan pudotuspelisarjaa joka jatkuu jonnekin kesäkuulle samalla kun miljonäärit kiukuttelevat milloin mistäkin, niin tuskin sekään nousisi neljän suosituimman pohjoisamerikkalaisen lajin joukkoon saatika kansainväliseksi menestykseksi.

IIHF on joka tapauksessa vanhempi kuin esimerkiksi NHL, sillä se perustettiin jo 1908 ja MM-kisojen edeltäjät eli EM-kisat pelattiin jo 1910. NHL perustettiin vasta 1917. Oli silläkin edeltäjänsä, mutta ilman MM-kisoja ja kansainvälistä kattojärjestöä jääkiekko ei olisi globaali urheilulaji jota pelattaisiin eri mantereilla vaan se olisi jonkun hevospoolon tai baseballin kaltainen paikallinen kuriositeetti, jota pelattaisiin amatöörivoimin siellä täällä, mutta jota pelattaisiin tosissaan vain yhdessä maassa/mantereella.

MM-kisat ovat olympialaisten ohella jääkiekon ydinaluetta ja lajin kannalta tärkeimpiä areenoita, kansalliset sarjat ovat korkeintaan voita leivän päälle. Hyvä juttu tietysti lajin kannalta, että NHL on olemassa ja että siellä on varaa maksaa miljoonia pelaajille, mutta ilman MM-kisoja laji olisi varsin merkityksetön muille kuin paikallisille alkuasukkaille ja muutamalle hörhölle Euroopassa.

Ei yhtään yllättäisi, jos sinäkin joka tapauksessa katsoit jotain Kanadan höröröhönaurupelleilykisojen 2008 finaalia tai vaikkapa vuoden 2006 kisoja joissa muuan Sidney Crosbykin pelleili Kanadan nutussa. Tai vilkaisit sivusilmällä MM-finaalia 2011 Bratislavassa. Vai oletko jättänyt MM-kisat johdonmukaisesti kokonaan katsomatta, ovathan ne höröröhönaurupelleilyjä?

Sekajoukkuepelleily on joka tapauksessa pelkkää pelleilyä, yhtä hyvin voisi pelata sekajoukkueilla myös miesten ja naisten kesken, niin saataisiin vähän lisää some-pöhinän aihetta markkinapelleille ja PR-miehille.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ei yhtään yllättäisi, jos sinäkin joka tapauksessa katsoit jotain Kanadan höröröhönaurupelleilykisojen 2008 finaalia tai vaikkapa vuoden 2006 kisoja joissa muuan Sidney Crosbykin pelleili Kanadan nutussa. Tai vilkaisit sivusilmällä MM-finaalia 2011 Bratislavassa. Vai oletko jättänyt MM-kisat johdonmukaisesti kokonaan katsomatta, ovathan ne höröröhönaurupelleilyjä?

Tottakai MM-kisoja Skoda Cupiksi haukkuvat katsoivat MM-kisoja 2008, järjestettiinhän ne Kanadassa, tuossa jääkiekon emämaassa. Joillekin kansainvälisen kiekon seuraajille on todella vaikeaa seurata MM-kisoja, koska niitä ei Kanadassa ja USA:ssa arvosteta. Fakta on se, että P-Amerikan jengit ovat alkaneet ottamaan kisat tosissaan, sillä Amerikan mantereen joukkueet ovat keskittyneet peliesityksien ja lehtitietojen mukaan pelkkään jääkiekkoon.

Musta Nuoli oikeastaan summasi erittäin hyvin MM-kisojen merkityksen, joka on todella suuri, ovathan ne kasvattaneet jääkiekkoperhettä, itse asiassa koko Eurooppa on tullut mukaan jääkiekkoon MM-kisojen ansiosta mukaan.
 
ilman MM-kisoja ja kansainvälistä kattojärjestöä jääkiekko ei olisi globaali urheilulaji jota pelattaisiin eri mantereilla vaan se olisi jonkun hevospoolon tai baseballin kaltainen paikallinen kuriositeetti, jota pelattaisiin amatöörivoimin siellä täällä, mutta jota pelattaisiin tosissaan vain yhdessä maassa/mantereella.

Väitätkö ihan vakavissasi, että Japanissa ei pelata baseballia tosissaan? Viime vuonna Japanin liigan peleissä kävi yli 22 miljoonaa katsojaa keskiarvon ollessa yli 25 000. Etelä-Korean liigassa katsojakeskiarvo oli 13 400, Taiwanin liigassa 6000, ja Meksikossa kaksi eri liigaa veti noin 4000 katsojaa per matsi. Ei baseballin tarvitse lajin levinneisyydessä hävetä jääkiekon rinnalla yhtään.
 
Viimeksi muokattu:

Anzi

Jäsen
MM-kisat ovat olympialaisten ohella jääkiekon ydinaluetta ja lajin kannalta tärkeimpiä areenoita, kansalliset sarjat ovat korkeintaan voita leivän päälle. Hyvä juttu tietysti lajin kannalta, että NHL on olemassa ja että siellä on varaa maksaa miljoonia pelaajille, mutta ilman MM-kisoja laji olisi varsin merkityksetön muille kuin paikallisille alkuasukkaille ja muutamalle hörhölle Euroopassa.

Ei yhtään yllättäisi, jos sinäkin joka tapauksessa katsoit jotain Kanadan höröröhönaurupelleilykisojen 2008 finaalia tai vaikkapa vuoden 2006 kisoja joissa muuan Sidney Crosbykin pelleili Kanadan nutussa. Tai vilkaisit sivusilmällä MM-finaalia 2011 Bratislavassa. Vai oletko jättänyt MM-kisat johdonmukaisesti kokonaan katsomatta, ovathan ne höröröhönaurupelleilyjä?

Sekajoukkuepelleily on joka tapauksessa pelkkää pelleilyä, yhtä hyvin voisi pelata sekajoukkueilla myös miesten ja naisten kesken, niin saataisiin vähän lisää some-pöhinän aihetta markkinapelleille ja PR-miehille.

Ok, kerropa tarkemmin miten MM-kisat ovat vaikuttaneet Sveitsin ja Saksan jääkiekon suosioon? Siellä seurajoukkueet ja jääkiekkokulttuuri ovat aina olleet vahvoja. Käsittääkseni "kansainvälistä maajoukkue menestystä" ei ole juuri tullut Saksalle ja Sveitsille, mutta kulttuuri on jatkunut pulleana siitä huolimatta. Jos IIHF:n järjestämät kevätkisat sitten ovat jääkiekon kasvualusta ja elinehto, niin miksi Iso-Britannia/ Englanti tai Ranska ovat tavallaan aneemisia kiekkomaita nykyään? IIHF:n kevätkisoihin mullekin tyrkytettiin niin paljon ilmaislippuja peleihin vuos pari sitten, että en nyt oikein usko niiden olevan jääkiekon elinehto millään lailla.

En ole seurannut mitään IIHF:n kevätkisoja/ Skoda-cuppeja. En ole ollut edes tietoinen, että niitä on järjestetty Kanadassa. Enkä tietenkään olisi seurannut vaikka olisin tiennytkin. Joo ja sen kuitekin tiedän, että Wayne Gretzkykin niissä kerran oli, mutta ei tullut toistamiseen vaikka mahdollisuuksia olisi ollut.

Sekajoukkuehan on jo Suomen toiseksi korkeimmalla tasolla. Mikä ihme niissä nyt on niin väärää?

Jotta ei menisi offtopic, niin World Cup tuossa ehdotetussa muodossa pesee IIHF:n kevätkisat ihan miten päin tahansa 90-0. Mun osalta keskustelu päättyy tähän.
 
Ok, kerropa tarkemmin miten MM-kisat ovat vaikuttaneet Sveitsin ja Saksan jääkiekon suosioon? Siellä seurajoukkueet ja jääkiekkokulttuuri ovat aina olleet vahvoja.

Saksa ja Sveitsi osallistuivat jääkiekon MM-höpöhöpöhöntsiin ensimmäisen kerran vuonna 1930. Ilmeisesti kuitenkin seurajoukkueet ja lätkäkulttuuri olivat noissa maissa vahvoja jo kauan ennen tuota, koska ne ovat olleet sitä "aina".
 

Rocco

Jäsen
MM-kisat ovat olleet jo tovin Kanadalle ja USA:lle näyttöpaikka Olympialaisiin. Siksi sinne on tuotu todella paljon alle 25v pelaajia tutustumaan isoon kaukaloon ja eurooppalaiseen jääkiekkoon. Kanadalla kun on varaa valita sinne kolmos-nelosketjuihin pelaajia paristasadasta kovasta NHL-pelaajasta, niin annetaan niille kavereille näyttöpaikka. Naganossahan Kanada tuli puhtaalla All-Stars -joukkueella paikalle, ja kärsi nöyryytyksen välierissä, ja finaalipaikka jäi saamatta. Sen jälkeenhän Kanadallakin on tullut isompia nimiä MM-kisoihin, eikä pelkkiä corycrosseja.

MM-kisat pelattiin Kanadassa Olympialaisten takia. Sopivasti vuotta ennen Vancouveria. Ensimmäistä kertaa muuten Pohjois-Amerikassa. Kertonee paljon MM-kisojen arvostuksesta Kanadassa. Nyt jos ja kun Olympialaisiin ei enää NHL-pelaajia tule, niin veikkaan että vahvasti putoaa NHL-pelaajien tulo MM-kisoihinkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös