Mistä/kenestä olet kateellinen toiselle liigaseuralle?

  • 107 557
  • 229

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tsäntit sopivat huomattavasti paremmin jalkapalloon kuin jääkiekkoon. Itselläni ei ole mittään tsänttejä vastaan, mutta oikeastaan vain mainoskatkoilla tsänttimeininkiä voi harrastaa kunnolla. Toki myös ennen peliä ja pelin jälkeen. Jääkiekko on kuitenkin luonteeltaan sellainen peli, että ihminen reagoi koko ajan spontaanisti.

Tähän piti vielä kommentoida, etten allekirjoita. Toki on totta, että jääkiekon saralla tämän harrastaminen on vaikeampaa, mutta niin monia kertoja jo kuitenkin todistettu, että onnistuu oikein hyvin, jos sitä vain halutaan. Eikä kannatustyylillä ole mitään lajirajoja - saman meininki istuu todistettavasti lätkän ja futiksen lisäksi niin käsipalloon, koripalloon kuin vaikka jääpalloonkin.

Mielummin sitä kuitenkin kuuntelee tuolla saralla monipuolista valikoimaa, saati että pitäisi joka kerta silkasti rääkäistä kun pleksit täräjävät.

Ja haluttiin kehitystä tai ei, mutta jos puhutaan vastapuolen kannattajien totaalisesta hiljentämisestä katsomon puolella, niin kyllä siihen tarvitaan muutakin kuin pelkästään sitä joukkueen nimen huutamista. Sen verran paljon Isomäessäkin on näitä hiljaisia hetkiä raivokkaan kannattamisen väleillä, että aivan hyvin muutakin materiaalia pystyttäisiin täyttämään aukkokohtiin.

Tämä lienee vähitellen riittävästi tästä aiheesta tämän otsikon alapuolella.
 

Advertius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Itsemoderointi
On tultu ja käyty usein, mutta nykyään ei enää uskalla. Kun ei tiedä, miten pukeutua ja minkävärisiä viirejä pitää heiluttaa. Teillä näkyi olevan Espanjan maajoukkueen verkkareita puolella porukasta. Pitäiskö meidän ottaa esim Argentiinan tai Mexicon verkkarit? Käykö vastaavansävyiset tuulipuvut?

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/thumb/6/6e/Jokerien_logo.svg/200px-Jokerien_logo.svg.png

Linkki vie Jokereiden logoon. Jos et osaa tuosta päätellä, minkä takia olemme ottaneet väreiksemme punaista ja keltaista, niin hakeudu hoitoon.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/thumb/6/6e/Jokerien_logo.svg/200px-Jokerien_logo.svg.png

Linkki vie Jokereiden logoon. Jos et osaa tuosta päätellä, minkä takia olemme ottaneet väreiksemme punaista ja keltaista, niin hakeudu hoitoon.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fi/0/07/Rauman_Lukon_logo.svg

Lukon jampat voi sitten jatkossa käyttää valkoruskeita verkkareita. Toihan on helppo toteuttaa tee-se-itse-meiningilläkin, ostaa vaan kasan valkosia pöksyjä jostain koko faniryhmälle ja sitten paskannetaan joukolla housuun. Joukkohenkikin nousee, ja kaikki saanee vähän yksilöllistä kuviointia aikaiseksi. Jollain valuu enemmän oikeaan lahkeeseen, toisella vasempaan, kovimmilla jätkillä rävähtää kankaasta läpi.

Mä en oikeesti ymmärrä tota Jokereiden värivimmaa, kaikki sateenkaaren värit on nyt käyty läpi. Eka oli ne Hjalliksen vihreä-violetti-valkoiset vermeet kuorrutettuna äärimmäisen nerokkailla Hackman-metallinvärikypärillä, sit oli ison maailman tyyliin yksinkertaiset ja tosi tosi coolit siniset Niket, nyt on sit jotain vitun punakeltasta koska perinne ja logo ja vähän niinku HIFK ja joku saatana meni sämpylänikoissaan tilaamaan randomilla jonkun ison punakeltasen lipunkin silloin joskus.

Parin vuoden päästä sit uus tosi siisti musta-ruskee, ja vähän pinkkiä sekaan koska kovia jätkiä ei kiinnosta vaikka oiskin vähän tyttöjen väriä, me ollaan stadi ja junalla kotiin Järvenpäälle.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eka oli ne Hjalliksen vihreä-violetti-valkoiset vermeet kuorrutettuna äärimmäisen nerokkailla Hackman-metallinvärikypärillä

Eihän tunnetulle trollille pitäisi vastata, mutta kun näin uutta informaatiota oli tarjolla, niin onhan se pakko. Minä tosiaan luulin, että Jokerit oli olemassa myös ennen Hjallista ja ne jopa käyttivät jonkinlaisia pelipaitoja otteluissaan. Osaatko sanoa minkä värisiä?
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eihän tunnetulle trollille pitäisi vastata, mutta kun näin uutta informaatiota oli tarjolla, niin onhan se pakko. Minä tosiaan luulin, että Jokerit oli olemassa myös ennen Hjallista ja ne jopa käyttivät jonkinlaisia pelipaitoja otteluissaan. Osaatko sanoa minkä värisiä?

Veikataan vihreä-valkoisia, koristeena hento syaani. Perustelut alla:

http://nimenhuuto.com/system/team_logos/786_1260806132_display.gif?1260806132

Pitääkö tästä nyt rakentaa joku aasinsilta nykyisiin Espanja-verkkareihin? En pääse niihin millään logiikalla. Auta vähän hölmöä trollia, onko ne lähtöisin jostain vanhojen värien vastaväreistä?
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko se sitten fanien vika, jos organisaatio ei osaa päättää, että millaiseen väripalettiin sitä kulloinkin yritetään sonnustautua? Millainen haloo siitä sitten nousisi, jos Eteläpäädyssä viljeltäisiin edelleen pelkästään vihreätä ja liilaa?

Kai sitä kannattajat tietysti tulee värimaailmansa kanssa perässä sitä mukaa, miltä joukkueen peliasujen väritys kulloinkin näyttää. En nyt vain ymmärrä pointtia, että miksi pitää piikitellä jostain Epsanja-meiningistä kun kerran värit tulevat logosta. Eikä tuo joukkueen väreihin sonnustautuminen esim. collageilla ole mitenkään tavatonta, jos vähääkään on tutustunut materiaaliin, mitä tapahtuu esim. valtakunnan rajojen ulkopuolella. Tuntuuhan se tietysti ihmeelliseltä, jos ei ole tottunut otteluissa pitämään yllään kuin mustaa yläasteaikoina hankittua pilottitakkia.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Pitääkö tästä nyt rakentaa joku aasinsilta nykyisiin Espanja-verkkareihin?

Ilman minkäänlaista päänaukomista, en minäkään kyllä yhdistä Jokereita keltapunaisiin, oli ne värit logossa tai ei. Itse olen seurannut liigaa 80-90-luvun vaihteesta ja juurikin nuo vihreä-violetti ja sini-punaiset paidat yhdistän parhaiten Jokereihin. Rehellisyyden nimissä nuo siniset olivat kaikkein osuvimmat, mutta eipähän tuo minun ongelmani ole. Toisaalta on huvittavaa, että huudellaan muiden joukkueiden kannattajille, jotka eivät noita nykyisiä värejä suoraan joukkueeseen yhdistä. Ne kun ovat matkan varrella muuttuneet varsin rajusti.

Itse en ole suuremmin kateellinen muille joukkueille. No, ehkä korkeintaan niille joilla on osaava johto, eikä tarvitse joka toinen kausi olla tyhjentämässä toimistoa.

Muissa joukkueissa arvostusta herättää ainakin Hifkin kannattajien omistautuneisuus. Toki se on huvittavaa seurattavaa silloin, kun ei kulje mutta itsekin on tullut oltua DDR-hallissa silloin kun tunnelma on katossa ja se on hienoa seurattavaa.

Raumalla arvostan sitä, että johto on ollut aikoinaan innovatiivinen perustaessaan jääkiekkotoiminnan lisäksi muuta liiketoimintaa, jolla rahoitetaan itse joukkuetta. Helvetin fiksua.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Pitääkö tästä nyt rakentaa joku aasinsilta nykyisiin Espanja-verkkareihin? En pääse niihin millään logiikalla. Auta vähän hölmöä trollia, onko ne lähtöisin jostain vanhojen värien vastaväreistä?
Voin kertoa hölmölle trollille, että kuljin 70-luvulla kelta-punaisessa rotsissa hyvin ylpeänä Jokereiden väreistä. Ja aivan yhtä ylpeänä kannan niitä vieläkin, vaikka tuo ko. rotsi ei enää kuulukaan niihin vaatteisiin, jotka vatsan yli luontevasti ylettyy. Voisit kysellä vaikka faijalta (tai vaarilta), jos olet itse noin tietämätön kirjoittamistasi asioista. Jos muisti ulottuu sinne 90-luvun puoleen väliin, olisi parempi olla ottamatta kantaa näihin vanhempiin asioihin!?
Ja voin kertoa, että myös SaiPalla on ollut näitä värivariaatioita ja jopa logokin on välillä vaihdettu. Mutta niistähän et sinä, hyvä hölmö trolli, voi muistaa yhtään mitään.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Detrituksen medialukutaito taitaa olla myös -70-luvulta, kun on noin hanakkaasti julistamassa FASlasta trolliksi. Kyseessä oli yhden nimimerkin kumartelematta esitetty mielipide. Kaikille palstaa lukeneille on myös tullut selväksi, että FASlapsi kirjoittaa keskimääräistä paljon värikkäämmin, joten hänen kirjoituksiaan ei kannata lukea kuin mummo Vanhaa Testamenttia. Onhan se tietysti ikävää, että Jatkoaikaan saa vielä kirjoittaa nimimerkkejä, joiden kirjoituksista joillekin tulee paha mieli. Minullekin on joskus tullut.

"En halua tässä mitenkään puolustella FASlasta tai haukkua jokerifaneja, etenkään Detritusta. Peace and love. Pus pus. Onhan kaikilla varmasti hyvä mieli tällä hetkellä? Voinko rapsuttaa jonkun selkää."

Pahoittelut aiheen sivuuttamisesta, mutta halusin puuttua asiaan, joka vituttaa minua ehkä eniten Jatkoajassa. Kaikki pitää yrittää työntää johonkin saatanan asiakirjoittajamuottiin.

Edit: Kuukauden kakkuhan sieltä tuli. Vittu mitä paskaa.

Onhan kaikilla kuitenkin nyt hyvä mieli?

***

Aiheesta sen verran, että mestaruuden saavuttaminen ja sen juhliminen on varmasti sellainen kokemus fanille, että sen kokeneita voi pikkuisen kadehtia.
 
Viimeksi muokattu:

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Voiko minkään muun seuran faneista nousta tällaista haloota, kun sonnustautuvat seuran logon väreihin? Veikkaus: ei.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin, Suomen kaunein, Stadin Jokerit
Voiko minkään muun seuran faneista nousta tällaista haloota, kun sonnustautuvat seuran logon väreihin? Veikkaus: ei.

Onhan se ihan hellyyttävää huomata, kuinka suuri tunteen palo tietyillä ihmisillä on Jokereita kohtaan ihan näin muidenkin joukkueiden leireissä. Erityisen kateellinen olen sille lapselliselle defenssille, jolla nämä pyrkivät selittämään muille ja miksei itselleenkin, ettei Jokerit oikeasti herätä tunteita tai kiinnosta. Kunhan vaan vähän kirjoitetaan värikkäästi.

Itse olen sen verran nuori, että muistan hyvin kun viimeksi kuulin tämän hassunhauskan Espanja-vitsin. Se tapahtui ala-asteella, ja yläasteen alussa kuulosti vielä hassulta kun joku vittuili jullien Norjan lipun variaatiosta. Mutta jotenkin sitä koki sellaisen terveen, henkisen kehitysprosessin ja huumorintaju sofistikoitui ainakin hieman.

Näkisin, että se taso jolla pissa på ifk -chantti tuotteistetaan ironian kautta ja valjastetaan romahduttamaan suuren kiekkofanijoukon hermot, ja taas se, jolla omaa patologista vihaa kanavoidaan varsin irrationaalisilla ja jopa harhaisilla keinoilla, kertoo aika pitkälti siitä kuinka paljon on ollut tekemisissä muidenkin kuin sen oman ahtaan elinpiirinsä kanssa. Se näkyy ja se kuuluu niin katsomossa, kuin iki-ihanan interwebin vakavassa maailmassa.
 
Viimeksi muokattu:

TimanttiLada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen kiekko ylipäätänsä
HIFK:n perinteille ja niiden kunnioittamiselle. Esim. SaiPa-pelin juhlallisuudet olivat hienoa katsottavaa. Samaa toivoisi varsinkin Lukolta enemmän, kun täälläkin niitä perinteita olisi 75-vuoden edestä kuitenkin.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Onhan se ihan hellyyttävää huomata, kuinka suuri tunteen palo tietyillä ihmisillä on Jokereita kohtaan ihan näin muidenkin joukkueiden leireissä. Erityisen kateellinen olen sille lapselliselle defenssille, jolla nämä pyrkivät selittämään muille ja miksei itselleenkin, ettei Jokerit oikeasti herätä tunteita tai kiinnosta. Kunhan vaan vähän kirjoitetaan värikkäästi.
Luetun ymmärtäminen, missä pelaa?
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Kyky lukea rivien välistä, missä pelaa?

Sämpylät, missä jaetaan?

Itse olen kateellinen kaikille seuroille, joiden fanien joukossa ei ole näitä väärin voitettu, väärin kannetettu urpoja.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Pahoittelut aiheen sivuuttamisesta, mutta halusin puuttua asiaan, joka vituttaa minua ehkä eniten Jatkoajassa. Kaikki pitää yrittää työntää johonkin saatanan asiakirjoittajamuottiin.
Juuri sen takia hankin kirjoitusoikeudet jatkoaikaan, että täällä käsitellään asiallisesti jääkiekkoa, seuratoimintaa, kannatuskulttuureja ja eri seurojen historiaa ym. ym.
Jos joku haluaa jostain syystä kommentoida muiden, kuin oman seuran toimintaa joltain osin, on se mielestäni tehtävä noin niinkuin suunnilleen asialinjalla, jos ei halua leimautua trolliksi. Huumoria saa heitellä ihan vapaasti, se kuuluu asiaan ja on jopa suotavaa. Näitä F-lapsen tuotteiden kaltaisia vuodatuksia saa lukea enemmän vaikkapa IL:n jääkiekkokeskustelusta. Siellä ei asiakirjamuottia juurikaan näy.

Kuukausi joo...no voithan käydä rapsuttelemassa vaikka päivittäin, se varmasti helpottaa:-)

Niin ja olenhan minä kateellinenkin, nimittäin SaiPalle. Siitä HIFK:n pöllyttämisestä. Meiltä se ei ole onnistunut kovinkaan hyvin.

Detritus ei muuten ollut se, joka nimitti F:n "hölmöksi trolliksi", sen teki ko. nicki itse.
 
Viimeksi muokattu:

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kovasti olen kateellinen Rauman Lukolle, tai tarkemmin ottaen Lukon valmentajavalinnalle ensi kaudeksi. Kai Suikkanen siellä valmentaa seuraavat viisi kautta, ainakin, jos uskominen on Lukkoketjun tietäjiin, onhan sopimus solmittu jo mennätalvena, jolloin Suikkanen KHL:stä tinat sai.

Tai voihan siellä toisaalta valmentaa Dufvan Risto, se on hyvä valmentaja, se valmensi Jypin mestaruuteen ja pariin runkosarjan voittoon. Se on hyvä valmentaja, se Risto. Sopimus Lukkoon oli valmiina muuten jo silloin, kun vasta Suikkasen kanssa neuvoteltiin, sen takia Risto otti lopputilin, kun ei JYPissä ollut mahdollisuutta menestyä, mutta keväällä, keväällä se tulee.

Tai eipä silti, Lukon ja Dufvan sopimuksessa on optio, jonka perusteella Lukko voi vielä vaihtaa valmentajaa, kas kun Erkka ei enää jatkakkaan Jokereissa tulevan kauden jälkeen. Erkka kun on Raumalainen. Erkka haluaa vielä valmentaa Lukkoa, ennen kuin eläköityy. Kuka nyt Lukkoa ei haluaisi valmentaa? Rahaa on!!!

Näistä nimistä löytyy siis Lukon valmentaja kausille 2012-2017, mikäli sitä valkkua ei maajoukkueeseen viedä kesken sopimuskauden. Silloinkin korvaaja löytynee lähipiiristä, Jukka Jalonen vaihtaa varmasti Lukkoon Lukon ens kauden valmentajan, (Suikkanen, Dufva), tieltä. Paljon helpompaa tuo Lukon valmentaminen on kuin maajoukkueen, Lukolla on nimittäin rahaa.

Jos nyt kuitenkin käy niin ikävästi, että Suikkanen valitsee Pelicansin, (kuten jo teki), ja Dufva valitsee Jokerit, (Kuten jo teki), Westerlund lähtee vetämään happea Kuortaneelle, (kuten tulee tekemään), jää vielä jäljelle huippukortti, jonka kanssa Mokka on jo tehnyt viisivuotisaiesopimuksen, joka astuu voimaan siinä tapauksessa ettei Lukon ykkös-, kakkos tai kolmosvaihtoehdot nappaakkaan syöttiin. Eli jos:
- Suikkanen jatkaakin Pelsuissa
ja
- Dufva meneekin Jokereihin
sekä
- Westerlund siirtyykin Kuortaneelle...

...Lukon valmentajaksi pestataan Dough Shedden. Merkit ovat ihan selvät, Sheddenin Chrysler Voyager on nähty suomessa. Perhe on käynyt Raumalla. Herra itse on allekirjoittanut sopimuksen, jonka mukaan mikäli Lukkoa ei valmenna joku kolmikosta Suikkanen, Dufva tai Westelund, tai mikäli vaihtoehtoisesti Rauli Uraman kanssa ei tehdä jatkosopimusta, tulee Sheddenistä uusi Lukon valmentaja pitkällä sopimuksella. Optio on tässä sopimuksessa tietenkin seuran puolella ja se sisältää ehdot, joiden mukaan Lukkoa voi myös valmentaa Sykora, Tihonov Jr, kuka tahansa Mestiksen voittava valmentaja pl. Kari Makkonen sekä Timo Elo yhdessä Eepi Hämäläisen kanssa. Sheddenin Lukko-sopimuksen puolesta puhuu myös hiljattain Sheddenin ja maikkarin välinen sopimus MM-kisojen kommentoimisesta mikä sekin on Mokan järjestämä, koska onko hienonmpaa paikkaa scoutata tähtipelaajia kuin mm-kisat? Kommentaattorina saa ilmaiset videot ja monta toistoa.

Tästä olen ihan mahdottoman kateellinen Rauman Lukolle.
 

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Ässille siitä, että sillä on kannattajakunnassaan mies, joka on tavoittanut tekstissään sen referaatin syvimmän olemuksen, jota turhaan hain ja etsin neljän vuoden ajan äidinkielen opettajieni ankaraksi pettymykseksi.
Tuo ylläoleva hipoo täydellistä!
 

Ratikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUPLAMESTARIT 2021 & Red wings & Stevie Y
...Tästä olen ihan mahdottoman kateellinen Rauman Lukolle.

Ihan itsekö keksit? Huono provo.

Ässille olen kateellinen faneista, jotka ovat potkimassa Kiveä ulos, kun joukkue on kolmantena muutaman pisteen päässä kärjestä. Tämä on todellista fanikulttuuria!

OIKEASTI olen kateellinen Pelsuille Suikkasesta. Urama on jo nähty aikapäiviä sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Leijonat, Oulun Kärpät
Pieni kateuden poikanen herää Pelikaaneille kahdesta asiasta:

1) Kai Suikkanen

2) Varmaan liigan tyylikkäimmät pelipaidat
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kateellinen en ole oikeastaan mistään muusta, kuin siitä, miten IFK:lla ja TPS:llä on muun muuassa futisjaostot. Mielestäni on erittäin hienoa, että voi kannattaa omaa seuraansa yli lajirajojen! No toivotaan, että Jokerien futispuolen paluu vielä nähdään! Virityksiä ainakin menossa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kateellinen en ole oikeastaan mistään muusta, kuin siitä, miten IFK:lla ja TPS:llä on muun muuassa futisjaostot. Mielestäni on erittäin hienoa, että voi kannattaa omaa seuraansa yli lajirajojen! No toivotaan, että Jokerien futispuolen paluu vielä nähdään! Virityksiä ainakin menossa.

Tästä oli juuri puhetta toisaalla. Miksi Kärpät ei ole lähtenyt samaan. Taatusti Kärpillä olisi enemmän katsojia, kuin vaikkapa AC Oululla. Sponsorimarkkoja olisi helpompi saada tunnetun nimen takia. Kärpillä on jo valmiiksi puoli Suomea faneja yms yms. Pesäpallo voisi olla toinen vaihtoehto. Lippo tosin taisi jo mennä nurin.

Muista seuroista ainakin HPK ja Lukko ovatkin jo lähteneet lajirajojen rikkomiseen viime aikoina. Mielestäni oikea suunta.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin, Suomen kaunein, Stadin Jokerit
Kateellinen en ole oikeastaan mistään muusta, kuin siitä, miten IFK:lla ja TPS:llä on muun muuassa futisjaostot. Mielestäni on erittäin hienoa, että voi kannattaa omaa seuraansa yli lajirajojen! No toivotaan, että Jokerien futispuolen paluu vielä nähdään! Virityksiä ainakin menossa.

Tähän ehdoton sama ja lisätään listaan myös Ilves.

Olisi äärimmäisen hienoa nähdä tulevaisuudessa monilajinen Jokerit, joka tarjoaa kanavointimahdollisuuksia seurarakkaudelle ympäri vuoden. Itse olen ainakin vakuuttunut, että FC Jokerien ottaessa tuulta alleen ja pelatessa vaikka sitten alasarjoissa, yleisömäärät olisivat tuhdisti kolmannella tuhannella, liigassa paljon korkeammalla.

Sinänsä sääli, että muutamaa faniryhmää lukuunottamatta esim. HIFK:n (jolla kuitenkin koko Suomen laajin kannattajapohja on) futisjengin peleissä käy yllättävänkin vähän porukkaa, jos miettii vertautumista jääkiekkoon ja yleiseen (ja erittäin hienoon) ei lajil' väliä -mentaliteettiin.

Ehkä jonain päivänä vielä JFC ottaa mittaa Klubista ja julleista Sonskilla, nythän Eteläpääty-aktiiveista koostuva porukka on herättelemässä Suomen suurimman ja kauneimman futisjaostoa eloon ja toivottavasti se on alku jonkun suuremman.

Ehdottomasti ainoa asia, mistä oikeasti olen kateellinen muutamalle muulle seuralle on monilajisuus ja etunenässä futispuoli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös