Missä varuskunnassa JA:laiset ovat olleet armeijassa

  • 75 623
  • 392

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Erikoisjoukoissa maalla ja merellä

Niin, itse olen palvellut erikoisjoukoissa sekä maalla, että merellä. Sotilasvalani olen vannonut autosotamiehenä, mutta sotilaspassissa lukee matruusi.

Olenkin siis mitä monipuolisin tappokone, ylivertainen asfalttisoturi ja puolustusvoimien selkäranka.

Palveluspaikkoina toimivat morttikauden osalta Poltinahon puolisotilaallinen rekkakerho (4.ErAutoK) ja loppuajat pasteerailin ja hetkuttelin polviani Upinniemen pursiseuravaruskunnan (SlLaiv) viljalti kunnioitetussa Huolto- ja kuljetusviirikössä rekkakuskina. Palvelusaika oli tietysti 330, kuten erikoisjoukoissa kuuluukin.

Laivassa kävin kahdesti. Syömässä.

Kaikki tämä, ja paljon muuta, tapahtui vuosina 95-96.

Täältä tähän
 

Bili

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, HIFK, Anaheim
Sodankylän Jääkäriprikaati I/00, sissikomppanian tarkka-ampuja
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näkkäri kirjoitti:
Puhutaanko tässä nyt vuonna 1999 luutnanttina Heikkilässä toimineesta A.Syrjäläisestä? Mies, jonka silmät pullistuivat 30 senttiä päästä käskynjaon aikana. Muutenkin varsin hullun oloinen, mutta lopulta ilmeisen ok skappari.

.

Luulisin että sama mies. Vai voiko sitä yletä vääpelistä luutnantiksi aikajänteellä 1992-1999? Kieltämättä varsin pelottava ilmestys ensitapaamisella.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näkkäri kirjoitti:
Halmo oli minun patterini päällikkönä ja kakkosta johti kuulopuheiden mukaan varsin sekopäinen luutnantti Laisto. Harmi kun en millään muista sen yhden HIFK-fani skapparin nimeä. Hemmetin mukava äijä, muistutti muun muassa, että hänelle saa jakaa kritiikkiä, mutta Stadin tähtirinnoista ei puhuta pahaa.

Heikkilässä itsekin palvellut (VsItr II/88) ja tuttuja nimiä vilahtelee täällä. Luutnantti Laisto toimi patterin vääpelinä, ei päällikkönä ja viettelee nykyään leppoisia eläkepäiviä toipparikerhon ravintolaa pyörittäen.

Hifk-fanin täytyy olla Heikinheimo, joka jaksoi aina muistuttaa stadilaisista juuristaan. Grönlundin Käpä on kyllä palloilulajien monialaosaaja, mutta ei sentään tainut Liigassa pelata. Parhaimmillaan divarissa Kiekko-67:n paidassa Mara Jarkon kanssa samassa ketjussa.

Pötrönen liittyi palvelukseen juuri meidän alikessuaikana ja tarjosi meille monet makeat naurut tyhmien alokkaiden ja tykkimiesten kustannuksella. Lisäksi moni muistaa varmaan liikuntakasvatusupseeri Jortikan, joka muuten vaikuttaa viikonloppuisin Olkun ovella.
 

Humpauttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
SSee kirjoitti:
Sama aika, sama paikka.

Ohoo. Tuttuja sitten ollaan. Saako kenties udella tuvan numeroa. Itsehän olin parhaassa tuvassa eli vitosessa.

Edit. Annappa kommenttia kouluttajista. Ylil. Rintanen on muuten nykyään kapteeni ja yksikön päällikkö.
 
Viimeksi muokattu:

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
ervatsalo kirjoitti:
Upinniemen pursiseuravaruskunnan (SlLaiv) viljalti kunnioitetussa Huolto- ja kuljetusviirikössä rekkakuskina. Palvelusaika oli tietysti 330, kuten erikoisjoukoissa kuuluukin.

Laivassa kävin kahdesti. Syömässä.

Kaikki tämä, ja paljon muuta, tapahtui vuosina 95-96.

Täältä tähän

Minä kunnostauduin kyseisessä Viirikössä 83-84.Myös minä kävin laivalla eli KaLa 3:lla.Merelläkin käytiin.Olin siellä peräti pari viikkoa ennenkuin se nostettiin talven tieltä pois.Talvella sitä piti kasarmilta asti käydä tarkastamassa.Käytännössä lähinnä silloin kun oli uutta lunta,josta kapiaiset näki josko matruusit on asiat joita en enää muista vahdanneet.Siinäpä olivat viimeisen 4 kuukauden hommat.
Myönnän kyllä,että rekka- ja etenkin murikkakuskit olivat Viirikössä kovien miesten kunnioitettuja erikoisjoukkoja.Muiden jatkaessa uniaan nämä teräsmiehet lähtivät aina iloisina ja reippaina rakkaiden kulkuneuvojensa pariin.

Nyt olisi kiva Upinniemessä käydä katsomassa,että miltä siellä näyttää.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Saapumiserässä I/2000 lähdin luomaan huikeaa uraa Savon Prikaatiin Mikkeliin. AUK:in jouduin/pääsin, ensimmäinen osio Mikkelissä ja toinen osio Lahden Hennalassa opettelemassa komppanian ylimmän laastarinjakajan tehtäviä. Sieltä sitten takasin Mikkeliin jääkärikomppanian poppamieheksi.

Muuten oli ihan helmi homma mutta kiinnioloviikonloppuja tuppasi kertymään aika paljon, tosin sitten normaalia kahden päivän viikonloppuvapaata en tainnutkaan pitää kuin kerran alikessuaikana, aina oli jotain loma-anomuksia vetämässä.
 

C.Simon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Illuminati
Niinisalossahan minä olin II/97
-Elämäni helpointa aikaa-
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Säkylä, Korohoro I/02

Silloin vielä simputettiin kunnolla.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Myönnän kyllä,että rekka- ja etenkin murikkakuskit olivat Viirikössä kovien miesten kunnioitettuja erikoisjoukkoja.Muiden jatkaessa uniaan nämä teräsmiehet lähtivät aina iloisina ja reippaina rakkaiden kulkuneuvojensa pariin.

Niin, nykyarmeijathan marssivat kumijalalla, josta johtuen tietysti armeijan kuljetuserikoisjoukot, eli siis se suoranainen selkäranka, joutuvat uhrautumaan ja pistämään itsensä peliin jatkuvalla syötöllä, jopa yötä myöten ja revontulten loisteessa.

Täältä tähän
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Humpauttaja kirjoitti:
Ohoo. Tuttuja sitten ollaan. Saako kenties udella tuvan numeroa. Itsehän olin parhaassa tuvassa eli vitosessa.

Edit. Annappa kommenttia kouluttajista. Ylil. Rintanen on muuten nykyään kapteeni ja yksikön päällikkö.

Tupa 3. Joka muuten oli se paras, lukuunottamatta erästä nimeltämainitsematonta tykäriä.

Kouluttajista selvästi kovin oli ltn Turunen (unohtanut jo sen tittelin, mutta 1 & 2 tykkien bossi), hupaisa mies varsinkin suuttuessaan.

Kokelas Luoma tuli viikonloppuna bongattua, bändinsä kanssa oli tässä vieressä keikkailemassa, ja on muuten kova bändi.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Keuruu, KSVP, mortti- ja "loppu"aika
Riihimäki, AUK
Hamina, RUK

Siinähän ne. Saapumiserä edelleen II/93.
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
vision kirjoitti:
Entä muistaako kukaan Hauvalaa? Oli muistaaksen yli- tai ihan tavallinen luutnantti ja tuli meille planeetalle vissiin aika suoraan jostain koulun penkiltä. Aika särmä ukko mutta lopulta ihan asiallinen.

Anttiko? Oli luultavasti yliluutnantti kun meni aikanaan kadettikouluun. Meikäläisen pelikavereita salibandypiireistä. Helvetin nopea ja kestävä jätkä, vaikka on Joutsasta kotoisin. Juoksi muuten aikanaan intin Cooperintestissä 3800m, ei saanut Savon Prikaatin ennätystä, joka on Lasse Vireenillä ja yli 4000m. Niin joo ja todella mukava kaveri.
 

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Humpauttaja kirjoitti:
Ohoo. Tuttuja sitten ollaan. Saako kenties udella tuvan numeroa. Itsehän olin parhaassa tuvassa eli vitosessa.

Edit. Annappa kommenttia kouluttajista. Ylil. Rintanen on muuten nykyään kapteeni ja yksikön päällikkö.

Onnea vaan niille köpöille, jotka siellä nyt ovat. On nimittäin Rintanen sen verran kusipää jätkä, ainakin verrattuna Kapteeni Martikaiseen...
 

SSee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Semir Ben-Amor
Calder kirjoitti:
Onnea vaan niille köpöille, jotka siellä nyt ovat. On nimittäin Rintanen sen verran kusipää jätkä, ainakin verrattuna Kapteeni Martikaiseen...

Rintasesta en sano mitään, olin ilmeisesti kovin vähän tämän jampan kanssa tekemisissä puolen vuoden aikana, etten kovin hyvin edes muista koko Rintasta. Martikainen oli mielestäni erittäin hyvä, ja mukava, kapteeni. Toisin kuin AUK:n kapteeni Mikälienytolikaan.
 

Franchi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, ACF Fiorentina
Köpi kirjoitti:
Viestipuolella tuli oltua, onko kukaan tutustunut yliluutnantti/kapteeni Turuseen. Siinäpä vasta skappari.
Oletan, että kyseessä on sama henkilö, joka ennen viestin siirtoa Vekaralle vaikutti Keuruulla. Oli ilo tutustua, mielenkiintoinen kaveri, sen mitä muistan.

Suurin osa ajasta menikin sitten Viestirykmentissä. "Miksi mennä sivariin, kun voi mennä Riihimäelle?", kuten joku varusmiestovereista toiminnan tason kiteytti.
 

peruspata

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Pesäkarhut, UP-V, FT Ulvila, Karhut
Jämsän Kuoreveden Hallissa. Monta pitkää vuotta sitten.

Näin "meidän kesken" varuskunta kulki nimellä Ilmavoimien Teknillinen Leikkikoulu, jostain syystä se vain ei muuttunut viralliseksi nimeksi (tosin älysimme olla sitä ehdottamattakin). Paras päivä oli 03.06.2002, eli olin saapumiserää II/01.

Semmosta, hiukan aika kultaa muistoja, välillä oli ihan mukavaakin, kun näin jälkikäteen muistellaan. Paikan päällä ei varmaan montaa mukavaa hetkeä ollut. Tosin tämä ei johdu varuskunnan tiukasta kurista tjsp, kuten nimikin osuvasti kertoo.

Löysää oli, ensimmäisenä päivänä melkein housuissakin.
 

Bergeron#37

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins,SaiPa,sympatiat Pingut ja Tappara
Tavoite on olla vielä parin vuoden päästä niin hyvässä kunnossa, että voin mennä Lahteen.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Itse olin Vekaralla II/98 saapumiserässä tykistössä (ykköstassi), silloinen yliluutnantti (nyk kapteeni) Martikainen oli patterimme päällikkö. Ainakin silloin Martikaista pidettiin tiukkana ja huumorintajuttomana jamppana. Itselläni ei Martikaisen kanssa mitään ongelmia koskaan ollut, fiksu jamppa, kun ei itse härväile.

Mutta ei tuosta intistä enää paljoa jaksa muistella, parhaat asiat sieltä enää on mielessä. Kertaamassakin on käyty, kesällä 2002 viikon verran telttailtiin Palma de Pahkajärven maisemissa.
 

Voittaja

Jäsen
Legendaarinen lepokoti P-SVP Oulussa joskus vuosia sitten, itse ainakin tykkäsin koko 11:sta kuukaudesta, hauskaa oli.
 

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
9.1.2006 olisi aikomus astua palvelukseen Vekaranjärvellä. Vielä ei ole ennakkovitutus sen kummemmin iskenyt...
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ervatsalo kirjoitti:
Niin, itse olen palvellut erikoisjoukoissa sekä maalla, että merellä.

Eli olet oman aikana termein ryynäri, joka loppuajan palveli puolisotilaallisessa pursiseurassa.

ervatsalo kirjoitti:
Sotilasvalani olen vannonut autosotamiehenä, mutta sotilaspassissa lukee matruusi.

Siis tavallinen matruusi? Itseäni puhutellaan edelleen YLImatruusina ilman, että minua on vaivattu kerralla oppineena turhilla kertausharjoituksilla. Harjoitteluhan on amatöörien puuhastelua.

ervatsalo kirjoitti:
Palveluspaikkoina toimivat morttikauden osalta Poltinahon puolisotilaallinen rekkakerho (4.ErAutoK) ja loppuajat pasteerailin ja hetkuttelin polviani Upinniemen pursiseuravaruskunnan (SlLaiv) viljalti kunnioitetussa Huolto- ja kuljetusviirikössä rekkakuskina.

Morttikausi? Huomaa, että olet Ryynäri, jolla terminologia on metsästä. Mikään rekkakerho ole puolisotilaallinen. Molempien sinänsä suuresti arvostamassamme puolisotilaallisessa Laivastossa aikalaiseni rekkamiehet olivat esikuntakomppanjan pohjasakkaa. Sitäpaitsi kunnioitetulla seitsemänkymmentäluvulla rekkamiehet jätöstettiin esikuntakomppanjaan ja kuljetusviirikössä, Laivaston neitsytkermassa, olivat muunmuassa Kirjurit. Varusmiesten Kukkulan Kuninkaat ja Sotilaseliitin kivijalat. Itsenäisyyden Takuuturvaajat ja Rauhanajan Ratakiskot. Rekkamiehet hakivat meille Sotkusta munkkikahveja, ilman veloitusta, lomatoiveissaan. Saattoi joskus Kunkku-kirjuri heltyä kirjaamaan rekkareppanalle ekstravapaan illaksi. Jos sattui sillä tuulella olemaan.

ervatsalo kirjoitti:
Palvelusaika oli tietysti 330, kuten erikoisjoukoissa kuuluukin.

Kultaisella seitsenkymmenluvulla ainakin tavattiin sanoa: "ykstoista intissä, vikaa vintissä". Itsehän palvelin erinomaisin arvosanoin riittävän 240.

ervatsalo kirjoitti:
Laivassa kävin kahdesti. Syömässä.

Minä kerran. Korttia pelaamassa ja konemiesten ynnä muun turhalössin päivärahat putsaamassa.
 

Calder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, K-Vantaa, Buffalo, HämPy
Ikijokeri kirjoitti:
9.1.2006 olisi aikomus astua palvelukseen Vekaranjärvellä. Vielä ei ole ennakkovitutus sen kummemmin iskenyt...

No siellä ei ainakaan tarvi sit murehtia tota Jokereiden touhua, ku on ihan muut asiat mielessä, esim. Miten kylmä siellä ampumaradalla voi olla?? ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös