Missä menee häiriköinnin raja?

  • 4 189
  • 12

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Taitaapa olla ihan ensimmäinen perustamani ketju täällä jatkiksessa.

Onko teillä arvon jatkoaikalaiset kokemuksia kotirauhan häirinnästä?

Kyseessä on tyttöystäväni ex-poikaystävä jonkin 7vuoden takaa, joka on nyt useana viikonloppuna kesästä saakka soitellut keskellä yötä (humalassa of course). Puheluihin ei tyttöystäväni ole vastannut (itseäni lukuunottamatta toissa kerralla). Varoitin tyyppiä seuraamuksilla jos vielä jatkaa. No, tämä ei tietenkään tepsinyt asiaan ja jälleen viime viikonloppuna tyyppi soitteli. Päätettiin, että seuraavana päivänä kun jätkä on selvin päin, tyttöystäväni pistää sille viestiä, että lopeta nyt jo saatana se soittelu. No takaisin tuli viestiä tyyliin "minäkin tykkään sinusta.".

Noh, poliisia en ITSE usko asian vielä kiinnostavan, kun se ei ole joka öistä tai joka toinen yö tapahtuvaa. Itseäni kyllä kovasti houkuttaisi mennä se jätkä hakkamaan henkihieveriin, kun vielä tiedän missä se tarkalleen asuu, mutta tyttöystäväni ja myös nykyinen työpaikkani (jossa saat seuraamuksia jo kortin menettämisestä ylinopeuden takia) estää minua vielä toistaiseksi. Ensi kerralla en kuitenkaan takaa enää, että pidän itseni kurissa. Jätkä on juuri sellainen, joka uskaltaa uhota puhelimitse mulle, muttei varmasti enää sitä uskalla tehdä kasvokkain.

Kysymys kuuluukin... kannattaako tälläisestä ilmoittaa poliisille ja mikä on paras keino menetellä?
 

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kysymys kuuluukin... kannattaako tälläisestä ilmoittaa poliisille ja mikä on paras keino menetellä?

Kannattaa, kotirauhan rikkominen on vakava asia, ja soittelu 22-06 välillä menee käsittääkseni sen piirin, tekstiviestit eivät taida mennä.

Pitäkää viestit/puhelutiedot tallessa, tilatkaa operaattorilta lista puheluista.

Ja tehkää tutkintapyyntö kotirauhan häiritsemisestä, se johtaa lähes poikkeuksetta esitutkintaan, ehkä lyhyt juttu tuokio mukavan poliisin kanssa saa miettimään kahdesti soittelua.

Tuolla voi saada jo lähestymiskiellon aikaiseksi, jonka jälkeen sakkoautomaatti on valmis.

Ja jos siinä sitten käy niin, että menee fyysiseksi, niin on ainakin mihin nojata.

Jos sen sijaan nyt menet ja kiskaiset, niin tulee olemaan hankalaa näyttää toteen provokaatiota.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Jätkä on juuri sellainen, joka uskaltaa uhota puhelimitse mulle, muttei varmasti enää sitä uskalla tehdä kasvokkain.

Ehkä kannattaisi sitten ottaa kaveri isälliseen puhutteluun. Ei puhelimella vaan ihan silmästä silmään. Tuot asiasi niin ymmärrettävästi julki, että kaveri paskoo housuihinsa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän samanlaista tapausta käynnissä lähipiirissä, mutten viitsi huudella asiasta tarkemmin keskustelupalstalla, koska tilanne on nyt ilmeisesti menossa ihan raastupaan.

Pitäkää viestit/puhelutiedot tallessa, tilatkaa operaattorilta lista puheluista.

Tässä lähipiirini tapauksessa tehtiin niin, että kaikki viestit kirjoitettiin paperille ja niihin otettiin kahden todistajan allekirjoitukset. Todistajat todistivat viestien tulleen kyseisen häirikön numerosta. Oli ihan validi viranomaisten mielestäkin.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Otinkin yhteyttä poliisiin ja sain sieltä varsin hyvät toiminta-ohjeet. Näillä edetään ja tällä viikolla varmaan ollaan jo vähän viisaampia tarvitseeko asiaa viedä sen pidemmälle.

Kiitokset kaikille vastauksista ja toki tähän saa kertoilla omia kokemuksiaan jälkeen päinkin.
 

CaGe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Asiaan liittyen, saako millään kännykällä blokattua tietystä numerosta tulevia puheluita?

Riippuu tietysti puhelimesta, mutta itselläni oli hetken kokeilussa sellainen ohjelma kuin black list nokia n70:lle, ohjelma taisi vielä olla beta vaiheessa kuin kokeilin ja bugas jonkun verran (esim. ilmoitti monille, että en ota puheluita vastaan, vaikka en heidän numeroita ollut blockattua.)
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Asiaan liittyen, saako millään kännykällä blokattua tietystä numerosta tulevia puheluita?

Ainakaan operaattori ei voi sitä tehdä. Kysyin näes sellaista mahdollisuutta eräälle numerolle pari viikkoa sitten. Sanoivat, että joissakin puhelimissa olisi juuri tuollainen "black list" mahdollisuus. No ei ainakaan minun nokiassani.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Sanoivat, että joissakin puhelimissa olisi juuri tuollainen "black list" mahdollisuus. No ei ainakaan minun nokiassani.
Kyseessä on erillinen esim. Series 60 -puhelimiin asennettava ohjelma jolla voi hallita numeroita. Softan nimi taisi olla niinkin kaukaa haettu kuin "black list". ;)
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Jos puhelimessa pystyy määrittelemään eri soittajille omia soittoääniä, niin voi asettaa häirikölle "tyhjän" soittoäänen. Vähän kömpelöä, mutta ilmaista kuitenkin. Hieman pidemmälle vietynä voi tehdä profiilin, jossa kaikki normaalit tunnetut soittajat soivat normaalisti ja kaikki tuohon ryhmään kuulumattomat saavat oletuksena tuon hiljaisen soittoäänen. Tuon profiilin kun asettaa yöksi, niin saa olla rauhassa, mutta tarvittaessa fiksujen tuttujen tavoitettavissa.

Itse ongelma pitää kuitenkin hoitaa pois päiväjärjestyksestä. Siitä on paha viisastella mitään, kun ei ole mitään hajua hepun vaarallisuudesta. Hartioiden leveys ei sitten ole mikään vaarallisuuden mittari, vaan ennemminkin kaverin häiriintyneisyyden aste. Parhaassa tapauksessa hepulle riittää jo tieto siitä, että hänestä on tehty tutkintapyyntö. Vaikka todisteet olisivat hatarallakin pohjalla, niin pelkkä poliisikuulustelu saattaisi asettaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin hepun pään sisällä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jos puhelimessa pystyy määrittelemään eri soittajille omia soittoääniä, niin voi asettaa häirikölle "tyhjän" soittoäänen.

Hieman OT, mutta minulla ongelma on tekstiviestien jatkuva virta, ei niinkään soittelu. Jotenkin tuntuu oudolta, että en voi estää numerosta X minulle saapuvia tekstiviestejä. Tekstiviestin lähettäjän kuitenkin näkee vasta, kun viesti avataan. Periaattessa puheluun voi olla vastaamatta, kun näkee soittajan (tai tuntematon numero). Tekstari on kuitenkin avattava (ei välttämättä tarvitse lukea ;)) näkeäkseen lähettäjän. Tämä ongelmani on kuitenkin pieni verrattuna ketjun avaajan ongelmaan. Enimmäkseen harmittava kuin elämää häiritsevä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös