Missä HIFK:n kuuro junnu?

  • 7 871
  • 23

Wire

Jäsen
Jokunen vuosi sitten (3-4v) muistan lukeneeni kuurosta (oikeasti kuuro) kaverista joka pelaili HIFK:n junnuissa. Oli kuulemma kova kaveri pelaamaan. Tietääkö kukaan mikä on kaverin kohtalo? Olisi mukava tietää miten ura eteni/etenee
 

seetre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ingvar Hirdwall
Viestin lähetti Wire
Jokunen vuosi sitten (3-4v) muistan lukeneeni kuurosta (oikeasti kuuro) kaverista joka pelaili HIFK:n junnuissa. Oli kuulemma kova kaveri pelaamaan. Tietääkö kukaan mikä on kaverin kohtalo? Olisi mukava tietää miten ura eteni/etenee

...Pekka Lääkäri pelaa Porvoon II divarimiehistössä.
 

DefJam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hata hata HIFK!
Mitäh?!?

Heh, oikeasti mauton zoukki. Sori! Piti vähän piristää tätä synkän marraskuun viimeistä iltaa. Tsemppiä Pekalle ja koko Porvoon joukkueelle.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Eikös Jokereiden junnuissa pelaa kans joku kuuro kaveri pakkina, Nyberg tjsp? Kiekkolehdessä oli juttua hänestä viime tai toissakaudella.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Pekka Lääkäri on mainio pelaaja... Tunnetaan Porvoossa myös nimellä "ihmiskuula" vedellessään komeita avojään pommeja. On taitava käsistään ja pelisilmältään myöskin hyvä...
On Suomen kuurojen maajoukkueen varakapteeni! http://www.skul.org/deaflions/
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Suorastaan hämmästyttävää, että joku pystyy pelata noinkin korkealla tasolla tasapainoa jääkiekon lailla kysyvää lajia ilman kuuloaistia. En ollut aiemmin edes kuullut koko kaverista. Kova suoritus, kovat rispektit kyllä lähtee täältä suunnasta.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Hieno homma, että vaikka on kuuro niin pystyy pelaamaan kuulevien joukossa. Sen verran vain duunikaverin kanssa jutellessa tuli vastaan, että ei tainnut kuitenkaan pelata HIFKissä vaan Karhu-Kissoissa? Ainakaan A- junnuissa.

Anyway, hienoa että peli kulkee edelleen.
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Hauska muisto

Muistan kun Pekka pelasi IFKn D - junnuissa 80 - luvun puolivälissä ja Pekan faija Eki ( Erkki Lääkäri ) oli jengin valmentajistossa ja piti viittomakielellä ' yhteyttä ' Pekkaan. Kaikille tuomareille oli miljoona kertaa painotettu , että Pekka ei kuule vihellystä , joten älkää pillastuko , jos pelaa vähän aikaa vihellyksen jälkeen. Nooooh , sitten kerran eräs patapää antoi Pekalle 10min. käytösrangaistuksen. IFK penkki ihmetteli , että syy , niin seepra kuittasi , että " vittuili " . Hauskaa tässä on , että Pekka ei osannut puhua kunnolla tulkittavaa kieltä , koska ei ollut sitä oppinut , koska oli kuuro.
Kyllä muuten nauru kaikui Pirkkolassa ! IFKn vaihtopenkki nauroi , vastustajan ( Karhu-Kissat ) penkki nauroi ja yleisö ulvoi ! Tuomari ei nauranut , sillä hänhän on herra ja hidalgo..............
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
sen verran kuuroja läheltä seuranneena voin kertoa, että kuuloaistin puuttuminen ei ole sidoksissa tasapainoasitin toimintaan. Toki osalla kuuroista voi olla tasapainoaistin häiriöitä, mutta kovin harvalla kuitenkin.

Itse asiassa monella kuurolla on ruumiin hallinta jopa meitä kuulevia parempaa, koska "luonto" jollain tavalla pyrkii korjaamaan puuttuvan kuuloaistin ja ohjata muita aisteja toimimaan tehokkaammin. Kuurojen näön käyttö on paljon kehittyneempää kuin kuulevien, koska kommunikointi/ympäristön virikkeet tapahtuvat näön kautta. Itse näköhän ei ole parempi. Kuuro huomaa näkönsä kautta tapahtumia, jotka voivat kuulevilla mennä ohi.

Tämähän auttaa urheilussa paljon, jos näön kautta pystyy hahmottamaan tulevia pelitilanteita. Ikävä vain, että osalla kuuroilla on muitakin vammautumista kuin vain kuulo ja urheilu voi olla kovin vaikeaa. vaikkamkuuro ei kuule tuomarin pilliä, hän hyvin nopeasti huomaa, jos vihellys on tullut , muiden käytöksen kautta.

Toisaalta kuulon puute voi olla jääkiekossa ja kamppailu-urheilussa vaikeakin asia. Tiedän erään kuuron lopettaneen kiekon, kun kiekkoa syöttäessään törmäsi kiekottomaan pelaajaan, joka joutui loukkantui ja joutui sairaalaan. kaveri kertoi, että ei huomannut pelaajaa, koska
keskittyi täysin syöttämiseen. No vastustajan ei käynyt kummemmin, mutta kammo jäi pelaamiseen.

Lääkärin Pekka on Albertin koululla urheilutuntien vetäjä ja muistaakseni myös kouluavustaja. Olen kerran pelannut kuurojen kanssa koulun urheilupäivillä. taitava kaveri. Onneksi ei tosikko, koska halutessaan olisi pyörittänyt meidät amatöörit menne tullen.

Itse kuurouden tuntevana voi sanoa, että - niin kummallista kuin asia tuntuukin- monet kuurot eivät edes halua kuuloa, koska heillä on ma kieleelinen ja kulttuurellinen ympäristö. Eri asia on sitten myöhemmin kuuroutuneilla, joista osa nykyisten lääketieteellisten metodein voi saada kuulonsa osin takaisin.
 
Viimeksi muokattu:

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Herra Kondikan Ottawa

Kiitos erittäin asiallisesta ja mielenkiintoisesta kirjoituksestasi.
Kysyisin vielä , että miten Pekka Lääkärin ( muiden kuurojen ) puhe sujuu ? Yleensähän eivät kaikki ole edes halukkaita puhetta oppimaan , vaan käyttävät ainoastaan ja vain viittomakieltä. Tähän on syynä ( ? ) kaiketi se , etteivät pysty kontrolloimaan äänen voimakkuuttaan .
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Puheen opiminen riippuu paljon ensinnäkin siitä, milloin on kuuroutunut. Jo puhetta/puhumaan oppinut
osaa myöhemmällä iällä käyttää ääntään varsin hyvin. Lisäksi on muistettava, että vaikka ihminen on kuuro lääketieteellisin termein, se ei tarkoita sitä, että ei kuulisi omaa ääntään tai että ei ylipäätänsä kuulisi mitään. Syntymäkuurolla on vaikeampaa, kun kaiken joutuu opettelemaan tavallaan ulkoa.

Kuurojen puheterapia on yksi, joka kehittää puhetta, samoin jos on kuuro lapsi ja kuulevat vanhemmat.Tällöin vanhemmat voivat, jos jaksavat tai haluavat, auttaa puheen kehittymisessä. Itse oppiminen luontuu toisilta hyvin, toisilta ei, osa ei todella edes halua oppia.Mitään lääketieteellistä syytä siihen , että ei sinänsä voisi puhua ei ole, koska puhe-elimet ovat kuitenkin lähes kaikilla normaalit.Enempi on kyse kielestä kuin puheesta, puhehan on vain kielen yksi olomuoto ja ilman puhetta kuitenkin kuuro viittomakielen avulla täysin "kielellinen", koskaa em. kieli sisältää kaikki samat asiat kuin mikä tahansa kieli.Kuuron puhehan on kuitenkin yksisuuntaista viestinnän kannalta, koska vastapuolen puhetta ei kuitenkaan kuule.Ja täydellistä huulienlukutaitoa on vaikea oppia. Hyvä viittomakielen taito edistää hyvää suomenkielentaitoa. Kuuroilla ei liene enää juuri esteitä opiskeluun (kuin oipiskelutulkkien puute), muistaakseni yli 50 oppilaitoksessa on kuuroja. Yksi ainakin on tekmisessä korkeakoulussa, puolen tusinaa opiskelee opettajaksi, muutama on Helsingin yliopistossa jne tavanomaisimmista oppilaitoksista puhumattakaan.

Sinänsä monet kuurot ovat minut "yllättäneet". varsinkin viittomakielien opettajat tekeytyvät täysin puhumattomiksi ja sitten yht äkkiä sanovat kirkkaalla äänellä: "antakaa ne paperit tänne". Siinä herkempi putoaa tuolilta, kun kuulee jonkun monta vuottakin vain viittoneen puhuvan. Kyllähän moni kuuro yrittää puhua, varsinkin jos kommunikaation kohde on kuuleva viittomakielinen, eli viittoa ja puhua yhtä aikaa,koska pyrkivät viestimään mahdollisimman tehokkaasti. Itse viitomakieli on aika mielenkiintoista, mutta se onkin sitten eri juttu.

Moni hyväkin kuuro urheilija ei välttämättä halua jatkaa kuulevien parissa, ellei aivan huipusta ole kyse. Oman kulttuurin parissa olevaat urheilukisat ovat suosittuja, esim jääkiekossa on omia mm-kisoja. Onpa Helsingissä kuurojen pilkkikerhokin . En kyllä tiedä, onko kuulolla tuossa lajissa merkitystä :)
 

Reactor

Jäsen
Jep, Lääkärin Pekka pelaa Porvoon Hunterseissa ja olipa treenipelissä jotain Mestisjoukkuetta vastaan oman joukkueensa parhaita pelaajia nyt syksyllä.

Nybergin Janne pelaa nykyään K-Vantaan A-junnuissa, viime kausi meni Jokereiden B-junnuissa.

Itse olen pelannut heidän kanssaan vuosia kuurojen maajoukkueessa (www.skul.org/deaflions) ja hauskaa on ollut ;)

EDIT: Kontulan Ottawa: puolen tusinan verran ei opiskele opettajaksi vaan 18 tyyppiä opiskelee opettajaksi Jyväskylän yliopistossa (viittomakielinen luokanopettajakoulutus). Aika moni viittomakielinen kuuro opiskelee opiskelutulkin avulla johonkin ammattiin. Tosin tuo tulkkien saatavuus rajoittaa paljon opiskelupaikkojen vastaanottamista, vaikka saisikin opiskelupaikan. Yhteiskunnalla on vielä siinä parannettavaa...
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
sorry, mulla oli vanhaa tietoa noista opettajiksi opiskelevista. Ehkä joku heistä hyödyntää perhettämmme jatkossa, toivotaan niin.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Tämmöinen juttu tuli vastaan, kun Satakunnan Kansa mainostaa uutta verkkolehteään 11.12.03:

"Kuuro maalivahti kukisti Luja HT:n

Huittinen

Luja HT kärsi jääkiekon 2. divisioonassa ensimmäisen kotitappionsa. Vastassa ollut Tarvasjoen Urheilijat vie pisteet mennessään 1-4 (0-1, 1-1, 0-2).

Luja HT voitontavoittelun tiellä oli väkevimmin vastustajan maalivahti Pauli Kitula. Kuurojen maajoukkueessa torjunut Kitula poimi lähes kaiken mahdollisen. Hänet kykeni ohittamaan vain isäntien Janne Sulin. "
 

MrFrost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Juhaht
Suorastaan hämmästyttävää, että joku pystyy pelata noinkin korkealla tasolla tasapainoa jääkiekon lailla kysyvää lajia ilman kuuloaistia. En ollut aiemmin edes kuullut koko kaverista. Kova suoritus, kovat rispektit kyllä lähtee täältä suunnasta.

Tähän on pakko kommentoida.

Itsekin olen kuuro, tosin en syntymästä asti, mutta kuitenkin, eikä tasapainossani ole mitään vikaa.

Olemassa kyllä on sellaisiakin kuuroja (kuten kuuleviakin) joilla ei tasapaino pelaa kunnolla.

Yleinen harhaluulo tosin on, että kuurous heikentäisi tasapainoaisteja, koska tasapainoaistielimethän ovat sisäkorvissa.

Ja sitten kommentoin muuten tätä ketjua.

Tosiaan sekä Lääkärin Pekka, että Kitulan Pauli ovat molemmat pirun hyviä kiekkoilijoita.
Suomessa vaan tahtoo olla paha asennevamma juuri valmentajilla kuuroja kohtaan, eli ei ole kovin helppoa saada näyttöpaikkaa, saati sitten vakinaistettua pelipaikkaansa korkeammilla sarjatasoilla.
Oulun Kärppien junioreissakin muistaakseni pelaa kuuro kaveri, enempää en ulkomuistista voi sanoa.

Naiskiekkoilusta sitten:
Heli Romu on voittanut useammankin naisten suomenmestaruuden jääkiekossa, kuuro hänkin.
Pelannut mm. Kanadassa, Espoon Bluesissa, Keravan Shakersissa ja näemmä jopa suomen naisten maajoukkueessa:Rosteri

Että tällaista tälläkertaa.

-MrFrost
 

MrFrost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Wire
Jokunen vuosi sitten (3-4v) muistan lukeneeni kuurosta (oikeasti kuuro) kaverista joka pelaili HIFK:n junnuissa.

Pitää vielä tähänkin vastata, että kyseessä on enemmän kuin jokunen vuosi aikaa.
Sanoisin että 6-7v on lähempänä sitä, milloin Pekka pelasi minkään joukkueen junnuissa.
Seuraavasta linkistä löytyy enemmän tietoa.
EuroHockey

-T
 

J-IW

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Helsingborg IF, Athletico Madrid, Stadin Kin
Viestin lähetti Master Chief
Eikös Jokereiden junnuissa pelaa kans joku kuuro kaveri pakkina, Nyberg tjsp? Kiekkolehdessä oli juttua hänestä viime tai toissakaudella.


Niin siis kyseessä on Nyberg joka siis on kuuro-mykkä. Hän kyllä pystyy lukemaan uskomattoman hyvin huuliltan ja kommunikoi kännykänvälityksellä. (teksiviestein yms) Olen myös kuullut legendan jossa Nyberg oli saanut jäähyn suunsoittamisesta (?) nyt pelailee kait K-vantaan a:ssa ja kuurojen MJ:ssä.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
aika iso osa kuuroista kykenee myös puheen kautta tapahtuvaan kommunikointiin jollain tasolla.

Eli kyllä ne "perkeleet" voi kertoa tuomarille myös suusanallisesti
 

Reactor

Jäsen
Viestin lähetti J-IW
Niin siis kyseessä on Nyberg joka siis on kuuro-mykkä. Hän kyllä pystyy lukemaan uskomattoman hyvin huuliltan ja kommunikoi kännykänvälityksellä. (teksiviestein yms) Olen myös kuullut legendan jossa Nyberg oli saanut jäähyn suunsoittamisesta (?) nyt pelailee kait K-vantaan a:ssa ja kuurojen MJ:ssä.

J-IW: En todellakaan suosittele käyttämään sanaa "kuuro-mykkä", sillä se on hyvin loukkaava sana. Vastaavanlaisia sanoja löytyy myös kuuleville ihmisillekin. Monet kuurot pystyvät kommunikoimaan eri tavoin: viittomakielellä ja puhumallakin.

Esim. minä itse kommunikoin sujuvasti viittomakielellä ja puhumalla, sillä olen kaksikielinen ihminen. Ainoa ns. haitta (lääketieteen näkökulmasta), että en saa sanoista selvää kuuloni avulla. Varoisin myös "leimaamasta" vammaiseksi, sillä jos ajateltaisiin toisinpäin: valtaenemmistö olisi kuuro ja täten viittomakielisiä, niin mikä olisi nykyisen valtaenemmistön asema tässä tapauksessa?

Moderaattoreita haluaisin muistuttaa asiallisesta kielenkäytöstä, johon kuuluvat myös vähemmistöryhmiä loukkaavat sanat, joihin kuuluu muun muassa "kuuro-mykkä".

Kiekkoasiaan: Harmittava tosiasia on se, että kuurot pelaajat ovat joutuneet junioriaikoina kaltoin kohdelluiksi pelkästään kuulonsa takia. Itse lukeudun näihin tapauksiin, seura jääköön tuntemattomaksi nyt.

Tuomarit itsekään eivät ole yli-ihmisiä, virheitä tapahtuu heillekin. Viimeksi 1.2.2004 peruttiin oma jäähyni "jälkipelistä" (10 min käytösrangaistus) johtuen siitä, etten ehtinyt reagoida vihellykseen laukoessani samalla kohti vastustajan maalia. Asia kuitenkin selvisi joukkueeni kapteenin huomauttaessa, etten kuule vihellyksiä. Onnellinen loppu siis, eikä vastustaja edes pistänyt pahakseen tätä tuomion kumoamista

Suurin osa kuuroista pelaa ns. alasarjoissa ja suuren yleisön yllätykseksi moni näistä kuuluu joukkueensa kantaviin voimiin. Sarjatasoksi on vakiintunut tällä hetkellä 2.-3. divarit ympäri Suomea. Käsittääkseni Nybergillä on tällä hetkellä hyvät mahdollisuudet päästä eteenpäin, kunhan jaksaa harjoitella hyvin.
 

Reactor

Jäsen
MrFrost: Kärppien junnuissa ei pelaa enää ketään kuuroja, viimeisin pelasi joskus 4-5 vuotta sitten peräti Joni Pitkäsen pakkiparina C-junnuissa.

Muita junnuja tiedän löytyvän Rauman Lukosta ja Jämsän Kiekko-Susista, Loviisan suunnaltakin pitäisi löytyä yksi. Uutta kiekkosukupolvea on kasvamassa kuurojen maajoukkueeseen eli Deaf Lionsiin.

Vaikka Deaf Lionsin joukkueen tasoero on täysin eri verrattuna esim. Suomisarjaan, uskallan väittää, että Deaf Lions pärjäisi hyvin missä tahansa 2. divarissa, jos joukkue pelaisi yhdessä ympäri vuoden harjoitellen ja pelaten samaan tapaan kuin kuulevatkin joukkueet. Tällä hetkellä se on mahdotonta Deaf Lionsin pelaajien asuessa ympäri Suomea, mikä on harmittavaa.

Deaf Lions muuten pelaa 14. - 21.2.2004 kuurojen EM-kisoissa Saksassa Füssenissa, toivottavasti voimme tuoda toisen EM-kullan kotiin edellisen 2001 EM-mestaruuden lisäksi. Helppoa se ei tule todella olemaan.
 

Gainer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun palloseura ja suomen maajoukkue
Oftopic
Sanan vamma ja siitä tulevan sanan vammainen käyttö on suomessa jotenkin kästittämättömän vaikeaa. Esimerkiksi lasien käyttö johtuu näkövammasta eli sekin on vamma joten eikö tämä ihminen ole vammainen. Ei toki vakavasti. Tämä sama pätee kuuroihin. Tosi on että jos näin aletaan miettimään niin melkein jokainen on jotenkin vammainen. Ainakin minä olen. Jotenkin sanaa vammainen yhdistetään tämä aina vaikeasti vammaisiin esim CP vamma tms.

OnTopic.
Harmi kun kuuroja syrjitään. Ainakin minä olen huomannut että jos joku asia on vähän vaikeampaa kuin muilla niin harjoittelu ja asenne on huomattavasti parempi kuin kuulevilla. Hieno että suomi on kunnostautunut näissäkin kisoissa
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös