Minne menet, Oulun Kärpät?

  • 864 789
  • 3 169
Suosikkijoukkue
Kärpät
Muhkea luku, kieltämättä. Onko muuten tietoa, että miten tuo suhteutuu muihin Liigaseuroihin? Jotain koronalukuja löysin nopealla googlailulla, mutta ne ovat vähän eri juttu sitten.
No tässä on ainakin Liigan sivuilta kauden 2021–2022 osalta avainlukuja. Kyllähän Kärpät tulee aivan omassa kastissaan olemaan tuon kasvavan liikevaihdon kanssa, vielä nykyistäkin enemmän siis.

Liiga-joukkueilta tilinpäätöksiä kaudelta 2021–22 – tässä kooste avainluvuista
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Paljonko kauppa vaikuttaa esim. pelaajabudjettiin ja muihin kiekkotoimintoihin?
Hankala sanoa. Tulevaisuus näyttää. Ei se varmaan pelaajabudjetin, kiekkotoimien, eikä myöskään areenahankkeen kannalta ole huono asia, että liikevaihto ja tuloksentekokyky kasvavat roimasti.
 
Viimeksi muokattu:

Vaara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Kärpät vois ensitöikseen komentaa ainaki Oulun Ihkuun remontin. Kesällähän se nykynenki dise vasta avautu, mut miesten ja naisten wc-tiloja on enää vain yhdet, ja neki koko kapakan ahtaimmassa välissä metrin levysellä käytävällä -> helvetinmoiset kusijonot.
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kärpät on käynyt yrityskaupoilla:
Kärpät on ostanut Latelle oman Ihkun. Koutsintakilla ohi jonon.

(Joo tiedän, että mauton lohkaisu, mutta niin on ne "palstatotuudetkin", jotka tietävät kaikenlaista Laten baarireissuista juoruta.)
 

Mandrake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Bayern München
Liikevaihtohan saa olla vaikka 100 miljoonaa, jos kannattavuus ei ole kunnossa. Varmasti Suomessa on hyvää tulosta takovia ravintoloita mutta ei se kyllä mikään automaatio ole, että ravintolabisnes tois jääkiekkopuolelle yhtään enempää tuhlattavaa.
 

Hanslankari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aktiivinen aloitteellinen rohkea sakki
Hyvä sijoitus. Lisää rahaa tulee ilman uutta koronasulkuilua kyseisen yrityksen kautta niin että ranteita pakottaa.
 

Goljat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, PattU
Aika mielenkiintoinen sijoitus. Kärpät sit ulottaa lonkeronsa Ihkun kautta Oulun lisäksi, Leville, Rukalle, Tampereelle ja Helsinkiin. Liikevaihto näkyy olleen ennen koronaa reilun 8Me ja tulostakin tehty ihan kohtuudella. Aika rohkea veto mielestäni.
 

charger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se Puree! , Україна
Tarkkana saa olla, jos tuolla on Kärppä-piikki auki. Ettei vaan lähde lapasesta! :)

Toivottavasti Tunturiviihde tuo mukanaan tuloksellista eikä tappiollista liiketulosta.
Tämäkin on totta. Vaikka ala tuntuu kultakaivokselta, niin riskejäkin on aina olemassa. "Näillä sähkönhinnoilla" ei jää kyllä enää paljoa rahaa viihteelle.
 

Mandrake

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Bayern München
Yritystoiminnassa aika looginen toimenpide. Yleensä bisnestä pyritään kasvattamaan hallitusti ja hakemaan parempaa kannattavuutta. Jääkiekkobisnes Kärpillä ei kasva vuosikausiin nykyolosuhteissa. Päinvastoin väki vähenee katsomossa.

Sanoisin, että muiden seurojen (Oy) touhu on aika puuhastelun asteella ja toivottavasti sielläkin aletaan kasvattamaan bisnestä hallitusti ja leventämään tuloksentekopohjaa.
 

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Aika mielenkiintoinen sijoitus. Kärpät sit ulottaa lonkeronsa Ihkun kautta Oulun lisäksi, Leville, Rukalle, Tampereelle ja Helsinkiin. Liikevaihto näkyy olleen ennen koronaa reilun 8Me ja tulostakin tehty ihan kohtuudella. Aika rohkea veto mielestäni.
Vuonna 2022 n. 13 miljoonaa liikevaihto.

E: viime vuonna eikä tänä vuonna.
 

Speller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät ja HIFK
Eikös Kärpät laittanut lihoiksi työtahti tms. firman koronan aikoihin. Tässä taisi olla kyseessä työvoimanvuokraus ?. Uusi yritys nyt laajemmilla harteilla. Tuottaa muutaman millin lisää kassaan.
Työntekijöitä helpompi kierrättää eri paikoissa kauden aikana.
Kovaa on kilpavarustelu isoimmilla seuroilla.
 

Kimu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Katsoja keskiarvo matseissa laskenut selvästi. Uutta hallia on vaikea haikailla, jos tuote ei myy. Kausi kieltämättä tähän asti ollut pettymys, mutta joukkue nimenomaan kaipaisi sitä pohjoisen tukea ja matseissa käymistä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Katsoja keskiarvo matseissa laskenut selvästi. Uutta hallia on vaikea haikailla, jos tuote ei myy. Kausi kieltämättä tähän asti ollut pettymys, mutta joukkue nimenomaan kaipaisi sitä pohjoisen tukea ja matseissa käymistä.
Minusta on vähän petollista verhoutua esim. inflaation taakse huonontuneissa yleisömäärissä. Ne ovat seuralle asioita joihin ei voi yksinkertaisesti vaikuttaa mitenkään. Tokikin toimittaja on kysynyt miksi yleisömäärät ovat laskussa, niin helppohan siihen on ladella vaikka mitä. Jospa siellä kuitenkin seuran sisällä keskitytään asioihin mihin voi itse vaikuttaa. Esim markkinointi sakkaa mielestäni vieläkin ihan helvetisti. Ei tuolla kaupungilla näy Kärpät ollenkaan, siis ei ihan ollenkaan, edes Raksilan kaupunginosassa. Ainoat on ne valotaulut, joissa sitten pyörii vaikka mitä muutakin, että on käytävä tuuri jotta Kärpät sattuvat niistä silmiin.

AC Oulusta pitäisi tässäkin ottaa mallia. Heillä on hienosti Tuiran sillat hallussa pelipäivänä. Siitä menee kymmeniätuhansia ihmisiä läpi päivittäin ja saattavat vaikka lipunkin ostaa kun huomaavat pelin olevan tänään.

ps. onhan tuo 600 ihmisen kato yleisö ka:sta aika merkittävä ja huolestuttava.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jep! Aikamoista. Liikevaihto nousee kaupan myötä 30 miljoonaan. Tulta munille!

Juu-u, liikevaihto kyllä nousee, mutta toivottavasti kauppa käy. Ravintola-ala on raakaa touhua , kokemusta on. Aina täytyy muistaa että uusi business on myös uusi huoli. Tosin jos uusi areena rakennetaan, on varmasti Ihkullekkin paikka suunniteltuna, niinkuin toimistolle ja fanikaupallekkin. Hyvä kun Kärpät oivalsi, että Areena on myös suuri mahdollisuus kehittyä ja kasvaa. Siksipä toivon, että myös Kärpät sijoittaa hankkeeseen eikä odota valmista, se ei olisi reilua. Minne Kärpät menee ? Korjausliikkeiden myötä kohti Liigan kärkeä ja eurooppalaista huippuseuraa...
 

Maustemies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Katsoja keskiarvo matseissa laskenut selvästi. Uutta hallia on vaikea haikailla, jos tuote ei myy. Kausi kieltämättä tähän asti ollut pettymys, mutta joukkue nimenomaan kaipaisi sitä pohjoisen tukea ja matseissa käymistä.
Uusi halli ja sitä kautta uudistunut tapahtuma varmasti toisi myös paljon nykyistä enemmän yleisöä paikalle.
 

Redimor

Jäsen
Minusta on vähän petollista verhoutua esim. inflaation taakse huonontuneissa yleisömäärissä. Ne ovat seuralle asioita joihin ei voi yksinkertaisesti vaikuttaa mitenkään. Tokikin toimittaja on kysynyt miksi yleisömäärät ovat laskussa, niin helppohan siihen on ladella vaikka mitä. Jospa siellä kuitenkin seuran sisällä keskitytään asioihin mihin voi itse vaikuttaa. Esim markkinointi sakkaa mielestäni vieläkin ihan helvetisti. Ei tuolla kaupungilla näy Kärpät ollenkaan, siis ei ihan ollenkaan, edes Raksilan kaupunginosassa. Ainoat on ne valotaulut, joissa sitten pyörii vaikka mitä muutakin, että on käytävä tuuri jotta Kärpät sattuvat niistä silmiin.

AC Oulusta pitäisi tässäkin ottaa mallia. Heillä on hienosti Tuiran sillat hallussa pelipäivänä. Siitä menee kymmeniätuhansia ihmisiä läpi päivittäin ja saattavat vaikka lipunkin ostaa kun huomaavat pelin olevan tänään.

ps. onhan tuo 600 ihmisen kato yleisö ka:sta aika merkittävä ja huolestuttava.

Tässähän se näkyy kaikkinensa miten kärpissä on panostettu osaamiseen. Kaverien palkkaamista ja "veli"kerhon lisäämistä kyllä, mutta ilman substanssia ja osaamista. Nyt niitetään sitä viljaa ja paikataan ostamalla yritystoimintaa. Toivotaan edes, että yritystoimintojen johtoon ei valita kavereita, niin tulee sitä rahaa sieltä.

Mitä tuohon uuteen areenaan tulee, niin kyllä näillä katsojamäärillä alkaa olemaan 10 000+ hengen halli hiljaisempi kuin kirkko saarnan aikaan.

Mutta ydintähän on se peli ja jos peli tapahtumana ei houkuta paikalle tarpeeksi, niin ytimessä on ongelmaa.

Toisaalta, olishan se jännä nähdä että liigan kovimmalla budjetilla toimiva seura pyörittäis pelejä pienimmällä katsojamäärällä. Josko se on sitä tulevaisuutta, että väki makaa sohvalla ja vittuilee jatkoajassa? Viihdettähän se tämäkin...
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Exeter City, TP-47
Jonkun vuosikymmenen jääkiekkoa Oulussa ja Suomessakin seuranneena. Kärppien yleisömääristä. Ei se mitään rakettitiedettä ole, miksi Kärppien yleisömäärät ovat mitä ovat.
Kärppien yleisön kivijalka ovat tuulitakit, karvahatut, läpsyihin hakkaajat, hiljainen seurakunta.
Näin se on ollut vuodesta 1975 aina uuteen tulemiseen 2000 luvulla. Sarjatilanne ja taso ovat tietenkin muokanneet myös yleisömääriä.
Voin sanoa omasta kokemuksesta ja ihan hallin käytäväparlamentin tilanteesta. Se ydin porukka joka kantoi rahoja Kärppien peliin on poissa työelämästä, moni on siirtynyt eläkkeelle. Siinä missä ennen tämä porukka ajeli Syötteen mökiltä peliin ja takaisin ei sitä enää tee.

Eläkkeiden pienuus ja TV:n tulo. Pelit näkee telkkarista, miksi lähteä paikan päälle, miksi kantaa rahaa peliin.
Tälle porukalle on aivan sama soiko siellä Ameno tai vaikka se, että Raksilan halli nostettaisi pyrotekniikalla puoli metriä ilmaan ennen peliä. Aivan sama.
Saa olla erimieltä, mutta moni niin tuttu käytäväkaveri uupuu joukosta.

Toinen seikka. Kaukomatkaajat. Ennen TV:n tulos oli 100 km säteellä yleinen huvi varsinkin viikonloppuna lähteä Kärppien peliin. Pohjoisessa 100 km on yks poron kusema, ei se pojat ole matka eikä mikään.
Miksi lähteä enää peliin, koska pelit näkee TV:stä.

Ikävin asia on. Perheiden lasten ja nuorison väheneminen otteluista Kärppien idioottimaisen lippujen hinnoittelun takia. Tämä on se porukka joka muodostaisi katsojakunnan ytimen tulevina vuosina.
Pikkuhiljaa tämän porukan tunneside Kärppiin katoaa ja se näkyy yleisömäärissä.

Tyhjät penkit Raksilassa. Kärpät kylvää hövelisti kausikortteja firmoille , jos saa aikaan sponssi sopimuksen.
Osa sopimuksista tehdään pienten firmojen kanssa tyyliin Veikon venttiili. Onhan se kunnia asia tukea Kärppiä ja päästä kerran kaudessa Kärppien sponsoreille tarjoamaan sponssi tapahtumaan. Ei se jääkiekko Veikkoa ja vaimoa niin kiinnosta , kun kerran kaudessa HIFK peli viikonloppuna. Saahan siitä firman seinälle vielä diplomin. Kärppien tukija kaudella se ja se.
Ei pidä käsittää väärin, hyvähän se on, että firmat pienetkin tukee Kärppiä. Mutta joku selitys tyhjille penkkiriveille on jotka näkyy myytyinä lippuina.

Nämä seikat kun summaa yhteen, se on iso joukko yleisöä, joka ei koskaan palaa Kärppien otteluihin.
Varsinkin tämän seurajohdon aikana. Mitään ei tehdä. Eletään siellä norsunluu tornissa ja vieraannutaan tavallisesta jääkiekon seuraajasta.


Uusi halli Oulussa nostaisi yleisömääriä jonkin aikaan. Siihen asti kun uutuuden viehätys häviäisi.

Kateellisena seurasin Tepsin yleisömääriä uudessa hallissa 1990 luvulla. 8000-10000 katsojaa pelissä kuin pelissä. Tuo on sellainen dynastia, joka ei koskaan häviä noilla yleisömäärillä.
Miten sitten kävi, kun tullaan nykyaikaan. Hallin viehätys hävisi. Olisi mielenkiintoista kuulla Tepsin palsta veljien kommenttia tästä yleisömäärien kehityksestä.

Sama tulee tapahtumaan Nokia areenassa. Sen Ilveksen kolmannen mestaruuden jälkeen on kaikki sitten nähty. Nyt halli vetää, mutta miten on pitemmällä aikajanalla, jos laitetaan vaikka 10-20 vuotta .
Totta sitä jääkiekkoa silloinkin pelataan.
Ja tätä en sano , että olisin jollain tapaa kateellinen Nokia areenan Ilveksen tai Tapparan yleisömääristä.

PS. kiireessä kirjoitettu. Sorit kirjoitus virheistä. Pilkut ja pisteet jne.....
 

Anyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, 616, kuoleman piiskatanssi...
Hallia/areenaa ei rakenneta tämän päivän kohdeyleisölle, vaan seuraaville sukupolville.
 

Etra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jonkun vuosikymmenen jääkiekkoa Oulussa ja Suomessakin seuranneena. Kärppien yleisömääristä. Ei se mitään rakettitiedettä ole, miksi Kärppien yleisömäärät ovat mitä ovat.
Kärppien yleisön kivijalka ovat tuulitakit, karvahatut, läpsyihin hakkaajat, hiljainen seurakunta.
Näin se on ollut vuodesta 1975 aina uuteen tulemiseen 2000 luvulla. Sarjatilanne ja taso ovat tietenkin muokanneet myös yleisömääriä.
Voin sanoa omasta kokemuksesta ja ihan hallin käytäväparlamentin tilanteesta. Se ydin porukka joka kantoi rahoja Kärppien peliin on poissa työelämästä, moni on siirtynyt eläkkeelle. Siinä missä ennen tämä porukka ajeli Syötteen mökiltä peliin ja takaisin ei sitä enää tee.

Eläkkeiden pienuus ja TV:n tulo. Pelit näkee telkkarista, miksi lähteä paikan päälle, miksi kantaa rahaa peliin.
Tälle porukalle on aivan sama soiko siellä Ameno tai vaikka se, että Raksilan halli nostettaisi pyrotekniikalla puoli metriä ilmaan ennen peliä. Aivan sama.
Saa olla erimieltä, mutta moni niin tuttu käytäväkaveri uupuu joukosta.

Toinen seikka. Kaukomatkaajat. Ennen TV:n tulos oli 100 km säteellä yleinen huvi varsinkin viikonloppuna lähteä Kärppien peliin. Pohjoisessa 100 km on yks poron kusema, ei se pojat ole matka eikä mikään.
Miksi lähteä enää peliin, koska pelit näkee TV:stä.

Ikävin asia on. Perheiden lasten ja nuorison väheneminen otteluista Kärppien idioottimaisen lippujen hinnoittelun takia. Tämä on se porukka joka muodostaisi katsojakunnan ytimen tulevina vuosina.
Pikkuhiljaa tämän porukan tunneside Kärppiin katoaa ja se näkyy yleisömäärissä.

Tyhjät penkit Raksilassa. Kärpät kylvää hövelisti kausikortteja firmoille , jos saa aikaan sponssi sopimuksen.
Osa sopimuksista tehdään pienten firmojen kanssa tyyliin Veikon venttiili. Onhan se kunnia asia tukea Kärppiä ja päästä kerran kaudessa Kärppien sponsoreille tarjoamaan sponssi tapahtumaan. Ei se jääkiekko Veikkoa ja vaimoa niin kiinnosta , kun kerran kaudessa HIFK peli viikonloppuna. Saahan siitä firman seinälle vielä diplomin. Kärppien tukija kaudella se ja se.
Ei pidä käsittää väärin, hyvähän se on, että firmat pienetkin tukee Kärppiä. Mutta joku selitys tyhjille penkkiriveille on jotka näkyy myytyinä lippuina.

Nämä seikat kun summaa yhteen, se on iso joukko yleisöä, joka ei koskaan palaa Kärppien otteluihin.
Varsinkin tämän seurajohdon aikana. Mitään ei tehdä. Eletään siellä norsunluu tornissa ja vieraannutaan tavallisesta jääkiekon seuraajasta.


Uusi halli Oulussa nostaisi yleisömääriä jonkin aikaan. Siihen asti kun uutuuden viehätys häviäisi.

Kateellisena seurasin Tepsin yleisömääriä uudessa hallissa 1990 luvulla. 8000-10000 katsojaa pelissä kuin pelissä. Tuo on sellainen dynastia, joka ei koskaan häviä noilla yleisömäärillä.
Miten sitten kävi, kun tullaan nykyaikaan. Hallin viehätys hävisi. Olisi mielenkiintoista kuulla Tepsin palsta veljien kommenttia tästä yleisömäärien kehityksestä.

Sama tulee tapahtumaan Nokia areenassa. Sen Ilveksen kolmannen mestaruuden jälkeen on kaikki sitten nähty. Nyt halli vetää, mutta miten on pitemmällä aikajanalla, jos laitetaan vaikka 10-20 vuotta .
Totta sitä jääkiekkoa silloinkin pelataan.
Ja tätä en sano , että olisin jollain tapaa kateellinen Nokia areenan Ilveksen tai Tapparan yleisömääristä.

PS. kiireessä kirjoitettu. Sorit kirjoitus virheistä. Pilkut ja pisteet jne.....
Itse olen suht. tuore "fani", vaikka pienestä asti olen jollakin tasolla seurannut Kärppiä. Nykyvuosina olen aktivoitunut seuraamaan tarkemmin ja käymään peleissä paikan päällä. Oma näkemys tähän vähenevään yleisömäärään on se, että hallille ei ole enään viihdearvon takia kannattavaa mennä. Pelillisistä vetovoimaa en ala edes kommentoimaan, mutta muistan loppuelämän sen ihmetyksen kun kävin vuosien jälkeen ensimmäistä kertaa itse maksamallani lipulla kärppäpelissä paikan päällä. Mainoksia älytön määrä, jonka takia välillä ei saada edes hidastuksia edellisestä tilanteesta näytölle kun pakko soittaa mainoksia. Tätä kun vertaa siihen, että maksaa 30e/kk Cmoresta jossa ei ole yhtäkään mainosta ja jokaisen tilanteen näkee hidastettuna kotisohvalta niin ei tarvi ihmetellä miksi monia houkuttaa jäädä kotiin. Jos maksan 37e istumapaikasta per peli niin toivoisin näkeväni jokaisen mahdollisen hidastuksen pelikatkoilla.

Toinen asia mikä itseä näin opiskelijana ihmetyttää on se, että opiskelijat eivät saa muusta kuin seisomapaikoista alennusta. Toisin kuin esimerkiksi Nokia Areenalla kaikkien lippujen hinnat ovat -30% opiskelijakortilla. Tämähän juuri houkuttelisi nuoria katsomaan pelejä. Onneksi kuitenkin tällä kaudella on ollut noita opiskelijatapahtumia, joiden avulla on myyty normaalia halvempia istumapaikkalippuja opiskelijoille.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, ManU, Exeter City, TP-47
Hallia/areenaa ei rakenneta tämän päivän kohdeyleisölle, vaan seuraaville sukupolville.
Tätä minä juuri tarkoitin. Eikö tämän päivän lapset nuoriso ole juuri sitä seuraavaa sukupolvea, joka kulkisi siellä uudessa hallissa. Totta se seuraava sukupolvikin kulkisi hallissa jääkiekon ja Kärppien takia, eikä hallin/areenan takia.
 

Anyman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, 616, kuoleman piiskatanssi...
Tätä minä juuri tarkoitin. Eikö tämän päivän lapset nuoriso ole juuri sitä seuraavaa sukupolvea, joka kulkisi siellä uudessa hallissa. Totta se seuraava sukupolvikin kulkisi hallissa jääkiekon ja Kärppien takia, eikä hallin/areenan takia.
Varmaan sekä että, infran ja tuotteen täytyy olla kunnossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös