Minkälaisella ruohonleikkurilla lyhennät nurmikkosi?

  • 4 772
  • 27

Minkälaisella ruohonleikkurilla lyhennät nurmikkosi?


  • Äänestäjiä
    84
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Heti kärkeen, ketjunavauksen otsikko tulee lukea kirjaimellisesti. Nyt kyse on ihan oikeista pihanhoitotoimista, ei mistään perskarvojen ajelemisesta.

Tässä ketjussa avaamme autotallien ja pihavajojen kaapit, ja paljastamme ruohonleikkuuvälineistömme kaikelle kansalle. Millaisella laitteella palstaveli tai -sisar päristelee pihallaan? Voit valita useampia laitteita.

Todettakoon myös itsestään selvä asia, eli tämä keskustelu leikkaa vain niiden palstalaisten elämää, jolla on nurmikkoa mitä leikata. Kerrostaloihmiset älkoot loukkaantuko: ottakaa ruohonleikkurivajeenne siltä kannalta, että teidät on asumismuotonne ansiosta armahdettu pihatöiden jatkuvalta rasitteelta. Lähiöiden pihattomat sosialistit ja muut ruohonleikkurittomat voivat mennä kirisemään vaikka vitutusketjuun laitevajeestaan periytyvää kateutta ja ahdistusta. Tietysti jos palstalaisen hallussa on ruohonleikkuutöitä vaativa kesäpaikka, tai palstalainen käy ajamassa sukulaistensa nurmikoita näiden omistamilla laitteilla, niin näistäkin vermeistä sopii pakista.

Omaomisteisten tai -hallintaisten nurmikkotonttien omistajat joutuvat ratkaisemaan tavalla tai toisella, kuinka nurmikko pidetään halutun mittaisena ja kuntoisena ympäri kesän. On tietysti aivan mahdollista jättää piha hoitamatta, tai järjestää asiat niin, ettei ruohonleikkuuta tarvita lainkaan. Esimerkiksi, tasaista asfalttia vaan joka paikkaan, niin johan joutaa vanha leikkuri kierrätykseen. Useimmat taitavat kuitenkin pitää enemmän nurmikosta kuin kokonaan kivetystä tai öljysoralla verhotusta pihamaasta.

Ruohonleikkureita on moneen lähtöön. Edullista ratkaisua ja kenties pientä kuntoilua arvostava valitsee työnnettävän ruohonleikkurin, jossa ei ole lainkaan moottoria. Tällainen tavallisesti kela-tai sylinteriterään perustuva ratkaisu sopii erityisesti pienille ja helposti leikattaville nurmikoille. Polttomoottorikäyttöinen työnnettävä ruohonleikkuri ei tarvitse leikkuutyöhön lihasvoimaa, mutta liikkumiseen kyllä, joten sitäkään ei voi varauksetta suositella esim. ikäihmisille. Polttomoottorikäyttöinen itsekulkeva ruohonleikkuri puolestaan hoitaa sekä leikkuutyön että liikkeen moottorivoimin, jolloin leikkuutyötä tekevän osaksi jää huolehtia pääasiassa vain ohjaamisesta ja kaasuvivun käytöstä. Todella isot pihat ja nurmikentät leikataan kätevimmin päältäajettavalla ruohonleikkurilla, eli minikokoista hytitöntä traktoria muistuttavalla ajopelillä. Selkeämuotoisten ja tasaisten nurmikoiden vaikkapa päivittäinen ajelu voidaan hoitaa akkutoimisella robottiruohonleikkurilla, joka työnsä tehtyään osaa suunnistaa latausasemalle hakemaan lisävirtaa seuraavaa ajokertaa varten. Myös niittokone on mahdollinen nurmikonleikkuuratkaisu joissakin tapauksissa. Niittokoneella ymmärretään yhtä hyvin traktoriin liitettävää ja voimanottoakselin kautta käyttövoimansa saavaa laitetta, kuin puutarhajyrsimen tapaista sarvista ohjattavaa konetta. Myös raivaussaha ja trimmeri pitää mainita tässä yhteydessä, vaikka kukaan ei varmasti käytä niitä ensisijaisina nurmikonhoitolaitteina. Nämä laitteet onkin tarkoitettu lähinnä nurmikonhoitotöiden viimeistelyyn, ja raivaussahalla voi tietysti vaikka perata vesakkoa, joka onkin jo ihan toisenlaista hommaa. Jos tilaa vievien ja bensalta löyhkäävien laitteiden hankkiminen nurkkiin ei miellytä, niin nurmikon hoidon voi valtuuttaa myös eläimen tehtäväksi. Kani tai kokonainen kaniperhe on vähän heiveröinen nurmikonhoitoratkaisu, mutta lammas tai hevonen voidaan ottaa tässä katsannossa jo varsin vakavasti. Pari-kolme keskikokoista ja aktiivista koiraa juoksevat ja kaivavat pihan yhdessä kesässä sellaiseen kuntoon, että kasvavaa nurmikkoa ainakin vähemmän kuin ajassa ennen koiria.

Leikkuutyön voi myös ulkoistaa esim. kiinteistönhoitotöitä tekevälle yrittäjälle, mutta käsiteltäköön tässä ketjussa vain pihanhaltijan omaa välineistöä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nurmikonhoitotyöt hoidetaan meillä pääasiassa itsekulkevalla polttomoottorikäyttöisellä leikkurilla. Päältäajettava olisi hieno peli, mutta pihan muodoista johtuen täysin turha omalla kohdallani. Myös lihasvoimalla toimiva leikkuri löytyy, se on olemassa lähinnä vararatkaisuna. Lisäksi on polttomoottorikäyttöinen trimmeri, jota en kylläkään viitsi ottaa esiin kuin pari kertaa kesässä.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mulla on sekä päältäajettava ruohonleikkuri, että polttomoottorikäyttöinen itsekulkeva ruohonleikkuri.

Ostin tuon ensinmainitun ajettavan vekottimen pari-kolme vuotta sitten käytettynä tori.fi:stä ja olihan se halpa ja päältä katsoen ihan hyvässä kunnossa, mutta ei se sitten muuten ole kunnossa ollutkaan kuin satunnaisesti silloin ensimmäisenä kesänä kun sen huijarilta ostin. No, ei se myyjä mikään huijari ollut, en minä sillä, oma vikani kun ostin käytetyn.

Tänä kesänä en ole sitä pistänyt käymään, yrittänyt olen mutta kun ei lähe niin ei, olkoon paska. Sen verran vähän nurmimattoa kumminkin on että menee se tolla perässäkäveltävällä mallillakin nyt kun vielä jotenkuten kävelemään pääsen.

Vaan tulee siinä jumalauta hiki.

Ja trimmeri on tietysti kans. Senkin ostin ensin käytettynä, en samalta hepulta kuin tuon ajettavan koneen mutta ei sekään kestänyt kuin muutaman kerran. Viime kesänä investoin ja ostin ihan tuliterän trimmerin.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Eli ajelen itsevetävällä polttomoottorikäyttöisellä ruohonleikkurilla. Siis sellaisella, joka näyttää ihan tavalliselta työnnettävältä ruohonleikkurilta mutta takapyörät vetävät. Helpottaa rinnetontin ajelua. Päältä ajettavasta haaveilen, tällä nykyisellä menee reilut kolmetuntia kun jyystää pihan ilman taukoja. Hirvee homma. Ei ole vain raaskinut ostaa. Polttomoottorikäyttöinen trimmeri löytyy, mutta se ei lähde jostain syystä käyntiin.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Polttomoottorinen itsekulkeva ruohonleikkuri löytyy, tosin tällä hetkellä se ei kulje mihinkään. Käynti on ollut niin epätasaista viime aikoina, että eilen otin tulpan (karstainen), ilmansuodattimen (likainen) ja kaasuttimen irti. Kaasutin on puhdas, mutta tänään pitäisi löytää uusi sytytystulppa ja ilmansuodatin. Ajattelin vaihtaa öljyt samalla. Josko sen jälkeen alkaisi taas rallattamaan tasaisesti.

e: ..ja löytyy myös akkukäyttöinen trimmeri.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä toi nurmikon leikkaaminen on yks niistä hommista, mitä ei miellä tavallisen ihmisen hommaksi. En mä ole koskaan edes ajatellut asiaa. Maaseudulla toi on varmaan ihan normaalia puuhaa. Sä joudut ihan itse kolaamaan lumetkin ja remppaamaan asuntoa. Joo ei ikinä.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Pääsääntöisesti lyhennän nurmikkoa kummipojalla. Kummipoika -tuo yhdeksikön oppilas- älyää käyttää työvälineitä apunaan. Yleensä käytössä on Texas-merkkinen pikkutraktori, joka on varustettu ruohonleikkurilla. Tarjolla on myös perusmallin Stiga, vedettävää-tönättävää mallia (paska) ja jonkun toisen merkkinen Briggs & Stratton -moottorilla varustettu, hieman parempi leikkuri. Myös sähkökäyttöinen siimaleikkuri löytyy. Se on oikein hyvä täyttämään yhden nurkan puutarhavajasta.

Päältäajettavan leikkurin ominaisuudet ovat muuten loistavat, mutta leikattava ala helposti muodostuu sellaiseksi, että muita koneita ei tarvita. Eli nurtsi helposti redusoituu vain ko. koneella hoidettavaksi ja ahtaammat paikat jäävät helposti kesannolle. Ellei työnjohto eli minä, puutu tiukasti asiaan. Suurenkin alan nurmikkoa leikkauttaa helposti Hakan matsilipulla (mökkiä lähin seura) ja jätskillä.
 
Viimeksi muokattu:

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Polttomoottorikäyttöinen itsekulkeva ruohonleikkuri. Kiinnostaisi tietää miten teillä muilla ketkä ajatte itse pihanne, niin onko sellaisia "vittumaisia" kohtia siinä ajon aikana. Itselläni esimerkiksi tuolla pihan takaosassa tai laidassa, miten nyt katsoo, niin on omenapuu, raparperipensas, puutarhakeinu alulaatoituksineen, pihlaja ja istuinalue alulaudoituksineen aika siinä samassa rykelmässä. Se on toki viihtyisä paikka istuskella, mutta ruohonleikkuun aikana siinä menee hermot kun joutuu kääntyilemään, vääntyilemään ja hinkkaamaan leikkuria edes takas eikä pääse vetämään ns. pitkää sivua vauhdilla. Joka kerta mua vituttaa siinä kohtaa pyöriä leikkurin kanssa. Onko sielunveljiä?
 

NDT665

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yleistäminen on typerää, yksisilmäistä ja kaikkea muuta sellaista. Mutta käyttämäni Stigat potevat yleensä tulppaongelmaa. Jos tämän huomioi, niin nehän pelaavat vaikka lumihangessa. Neljän naapurin kanssa yhteinen vempain... keltainen!
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Rakastan maalla asumista ja kuten kaikki täällä, rakastan myös ruohonleikkuuta! Se on homma, jossa kaikki stressiolotilat purkautuvat kun saa rauhassa päristellä pihalla.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Polttomoottorikäyttöinen itsekulkeva ruohonleikkuri. Kiinnostaisi tietää miten teillä muilla ketkä ajatte itse pihanne, niin onko sellaisia "vittumaisia" kohtia siinä ajon aikana. Itselläni esimerkiksi tuolla pihan takaosassa tai laidassa, miten nyt katsoo, niin on omenapuu, raparperipensas, puutarhakeinu alulaatoituksineen, pihlaja ja istuinalue alulaudoituksineen aika siinä samassa rykelmässä. Se on toki viihtyisä paikka istuskella, mutta ruohonleikkuun aikana siinä menee hermot kun joutuu kääntyilemään, vääntyilemään ja hinkkaamaan leikkuria edes takas eikä pääse vetämään ns. pitkää sivua vauhdilla. Joka kerta mua vituttaa siinä kohtaa pyöriä leikkurin kanssa. Onko sielunveljiä?

Voi veljet, on. On puita, on pensaita, on istutuksia, on kukkia, on ahtaita paikkoja ja tiukkoja välejä. Etupiha on yhtä helvettiä. Takapihalla pääsee paremmin nautiskelemaan pitkää suoraa ja loivia kurveja, vaikka kyllä sieltäkin löytyy ahtaat paikat marjapensaineen ja omenapuineen.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Polttomoottorikäyttöinen itsekulkeva ruohonleikkuri. Kiinnostaisi tietää miten teillä muilla ketkä ajatte itse pihanne, niin onko sellaisia "vittumaisia" kohtia siinä ajon aikana. Itselläni esimerkiksi tuolla pihan takaosassa tai laidassa, miten nyt katsoo, niin on omenapuu, raparperipensas, puutarhakeinu alulaatoituksineen, pihlaja ja istuinalue alulaudoituksineen aika siinä samassa rykelmässä. Se on toki viihtyisä paikka istuskella, mutta ruohonleikkuun aikana siinä menee hermot kun joutuu kääntyilemään, vääntyilemään ja hinkkaamaan leikkuria edes takas eikä pääse vetämään ns. pitkää sivua vauhdilla. Joka kerta mua vituttaa siinä kohtaa pyöriä leikkurin kanssa. Onko sielunveljiä?
On sielunveljiä, tai vähintäänkin kohtalotovereita. Vaimon tavoitteena on ollut rakentaa koko nurmikon peittämä pihamaa sellaiseksi, että lopulta ruohonleikkuria ei tarvita enää lainkaan. Käytännössä tuo vastaa epärealistisuudessaan samaa kuin neukkujen aikanaan saavutettavaksi ajatettelema kommunismi (Neuvostoliitossa sosialismi oli "vain välivaihe" matkalla kohti kommunismia).

Kun ostin talon tontteineen viime vuosikymmenellä, niin ruohonleikkurilla ajettavaa nurmikkoa olikin paljon nykyistä enemmän. Tosin merkittävä osa tuosta alasta oli mahdollista ajaa posottamalla leikkurilla edestakaisin. Nyt leikattavaa nurmialaa on selkeästi aiempaa vähemmän, mutta kaikenlainen väistely, kaartelu ja paikkailu on lisääntynyt huomattavasti. Lopputulos on ruohonleikkaajan näkökulmasta se, että leikkuutyöhon menee suunnilleen sama aika kuin alun perin. Homma on vain kokonaisuudessaan työläämpää, koska leikkuria on lähes jatkuvasti vekslattava, kun sillä ei voi yksinkertaisesti ajaa nurtsin pitkiä sivuja edestakaisin. Ei ole enää mitään pitkiä sivuja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sen verran pitää päästä pätemään, että termi "itsekulkeva" on minusta tässä yhteydessä hiukan hämäävä, kun yleisesti kuitenkin puhutaan (itse)vetävästä. Luinkin ennen aloitusviestin lukemista Rokun viestin jossa hän kertoo että,
Mulla on sekä päältäajettava ruohonleikkuri, että polttomoottorikäyttöinen itsekulkeva ruohonleikkuri.
ja ajattelin että siinä on todellinen nurmikonhoidon ihmemies, kun mieleeni tuli heti sellainen kauko-ohjattava polttomoottorikäyttöinen vehje, joita näkee isompien teiden pientareilla ym, eli tällainen. Linkki Helsingin kaupungin sivuille. Vaikka tuokaan ei nimenomaan ole itse_kulkeva, vaan vaatii ohjausta kuten itsevetäväkin.

Oma valintani on polttomoottorikäyttöinen työnnettävä ruohonleikkuri. Klippo Champion, mestarin valinta. Ei ole valittamista siinä. No ehkä hiukan leveämpi voisi olla.
Hiukan kolmatta tankillista ja neljättä tuntia menee kun nurmikon leikkaan, joten ihan joka viikko (edes kesäisin, toim.huom.) en sitä viitsi tehdä, vaikka onhan sitä sitten nätin näköistä (ainakin seuraavaan aamuun kunnes voikukkaset ponkaisee pystyyn).

Noista vetävistä olen aina ajatellut, että niiden heikkous on hitaus, eli leikkuri vetää niin hitaasti, että joudut sitä kuitenkin työntämään tai sitten leikkuu kestää kauan. Onko se noin, vai riittääkö koneissa nopeus / keventääkö se työntelyä myös nopeammin työnnettynä?

Päältäajettava ei nurmikon monimuotoisuuden takia tulisi minulle kyseeseen, mutta robottiruoholeikkurista olen hiukan haaveillut ainakin osalle pihaa.

Kiinnostaisi tietää miten teillä muilla ketkä ajatte itse pihanne, niin onko sellaisia "vittumaisia" kohtia siinä ajon aikana. Itselläni esimerkiksi tuolla pihan takaosassa tai laidassa, miten nyt katsoo, niin on omenapuu, raparperipensas, puutarhakeinu alulaatoituksineen, pihlaja ja istuinalue alulaudoituksineen aika siinä samassa rykelmässä. Se on toki viihtyisä paikka istuskella, mutta ruohonleikkuun aikana siinä menee hermot kun joutuu kääntyilemään, vääntyilemään ja hinkkaamaan leikkuria edes takas eikä pääse vetämään ns. pitkää sivua vauhdilla. Joka kerta mua vituttaa siinä kohtaa pyöriä leikkurin kanssa. Onko sielunveljiä?
Omenapuiden alta on vittumaista ajella, ja muuten erityismaininnan harmittavuudesta ansaitsevat juurakot ja pehmeän sammaleiset alueet. Joka leikkuukerta tuntuu myös löytyvät uusia kiviä ja vituttaahan se sellaiseen täräyttää. Itse olen havainnut psyykelleni parhaiten sopivaksi leikkuutaktiikaksi edetä aika pieni alue kerrallaan. Jotkuthan ajelevat suurin piirtein koko pihaa yhdellä lenkillä, mutta itse en siitä tykkää.
 
Viimeksi muokattu:

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Noista vetävistä olen aina ajatellut, että niiden heikkous on hitaus, eli leikkuri vetää niin hitaasti, että joudut sitä kuitenkin työntämään tai sitten leikkuu kestää kauan. Onko se noin, vai riittääkö koneissa nopeus / keventääkö se työntelyä myös nopeammin työnnettynä?

Oma kokemukseni Husqvarnan leikkurista ainakin on, että se kulkee aika passelia vauhtia. Ei tarvitse juosta perässä, mutta en koe että olisi hidas. Ihan reippaasti siinä saa astella. Ja tosiaan rinnetontilla ainakin ehdoton. Tulee hiki tuonkin perässä tallatessa, saatikka, että työntelisi rohjaketta ylämäkeen.

Edit. ja ei sitä tarvitse juurikaan työntää. Ohjailla vaan oikeaan suuntaan.
 

sekolust

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Lostedt, Ben-Amor
Ei löydy pihaa, joten sen mukaan äänestys.

Jos kuitenkin pitäisi valita, niin polttomoottorikäyttöinen itsekulkeva ruohonleikkuri ja trimmeri olisi melkoisen mukava yhdistelmä. Aikanaan junnuna tuli yksi kesä tuollaisten kanssa pääasiassa leikittyä ja jotenkin oli mukavampaa hommaa kuin päältä ajettavalla leikkaaminen. Jälkimmäinen toki olisi ykkösvaihtoehto jos lääniä olisi vähän enemmän kuin perusjanarin liksalla Helsingistä saa.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
On sielunveljiä, tai vähintäänkin kohtalotovereita. Vaimon tavoitteena on ollut rakentaa koko nurmikon peittämä pihamaa sellaiseksi, että lopulta ruohonleikkuria ei tarvita enää lainkaan.
Samat fiilikset. Tosin nurmikkoni sammaloituu samaa vauhtia kuin napajää sulaa, joten ehkä jo kymmenen vuoden kuluttua "nurmikkoni" on oravien lepokoti - jos Aleksis Kiven sanomisia tulkitsen. (Toki hallin hammas on uhkana...asiaan!)

Polttomoottori-Husku käytössä, tuli talokaupan mukana ja jos ulkonäöstä voi päätellä jotain, ovat sekä Husku että työntäjä melko lailla samaa ikäluokkaa. Kuten arvata saattaa, ei tässä vehkeessä ole vetäviä pyöriä. Iän myötä on koneelle tullut satunnaista kremppaa ja viimeksi tänään aisa otti ja katkesi. Romuvarastolle kaivelemaan ja kas, metallilista ja letkunkiristimet avuksi ja urakasta selvittiin. Paremman puoliskon mielestä olisi jo aika vaihtaa, mutta kun vanhakin pelaa, niin...

Normaalioloissa nurmikon pyörittelyyn menee reilu tunti. Ei se pinta-ala vaan pirulliset muodot. Trimmeriä ei ole, mutta hankintalistalla jo ties monennettako vuotta.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Nurmikko juuri ajettu. Ai että kyllä kelpaa taas.

Kyllä toi nurmikon leikkaaminen on yks niistä hommista, mitä ei miellä tavallisen ihmisen hommaksi. En mä ole koskaan edes ajatellut asiaa. Maaseudulla toi on varmaan ihan normaalia puuhaa. Sä joudut ihan itse kolaamaan lumetkin ja remppaamaan asuntoa. Joo ei ikinä.

Joo se on ihan totta, että maalla ei mammanpojat pärjää kun täällä joutuu ihan itse tekemään. Ja luulenpa että nörtitkin on aika pitkälle keskittyneet kaupunkiin, kun täällä maalla ollaan enemmän käytännön miehiä. Joo ei ikinä mammanpoikien ja nörttien keskelle kaupunkiin.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Piha on pieni, siihen riittää sähköllä toimiva ei-ladattava Stiga. Vähän saa varoa johtoa, mutta kun on semmoinen 20 metriä pitkä jatkojohto, niin koko nurmikenttä menee sentään vaihtamatta johtoa toiseen pistorasiaan. Kukkapenkkejä saa vähän varoa, ja portin edestä metsän puolellta jätän apilat rauhaan, kun siinä pupujussiset käyvät välillä aterioimassa.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olen aiemmin kirjoittanut isosta tontistani, jonka pinnanmuoto on vaihteleva. Osa tontista on jo peltoakin, joka on silti ajettava, koska on taajama-aluetta, eikä ongelmaputket ole vielä nujerrettu. Elikkä työnnettävä, polttomoottorilla ja eräs mies hoitelee peltopuolesta osan ihan raivaussahalla! Yritettiin päältäajettavaa, joka olisi ollut ihana, mutta peltopohjaisessa osassa alusta niin epätasainen, että jämähti leikkurin pohja kiinni, eli raataa on pakko.

Ainoa hyvä puoli tässä on, että kunto pysyy pakostakin ihan kohtalaisena, kun väännät hiki päässä tuntitolkulla ja vähintään parin viikon välein ja useamminkin tarvittaessa toistat homman. Kun tätä ikää tulee vaan koko ajan lisää, niin eihän se herkkua ole ja olen täysin poikki ajojen jälkeen. Lisäksi on hoidettava myrkytyksetkin sillä "selkäreppusysteemillä".

Tulee olemaan nautinto siinä vaiheessa, kun pääsen tästä eroon ja muutan esim. rivariin. Ei huolta noista jutuista eikä lumenluonnista. On varmaan ruhtinaallinen olo sitten!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Rivitaloasunto, ja terassi peittää sen verran ison alan takapihasta että selviää hyvin pienellä sähkökäyttöisellä leikkurilla + sähkötrimmerillä. Akkukäyttöiset olisi tietysti vielä paremmat niin ei tarvitsisi johtojen kanssa pelailla, mutta nuo nykyiset kamppeet tuli saatua sen verran halvalla että jaksaa hyvin selvitellä niitä solmuun menneitä johtoja muutaman kerran kesässä.
 

Sapergia

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, San Jose,Everton
Ensin huonoimmat kokemukset 25 vuoden ajalta. Boschin ruohotrimmerit, kahdesta akkutrimmeristä urvahti akut parissa kesässä, kahdesta johtotrimmeristä hajosi mekaniikka. Nyt on kolmatta kesää käytössä Ryobi one+ trimmeri ja olen tyytyväinen, paitsi että laitteessa pitää painaa kahta kytkintä yhtä aikaa ja "käsi puuduu". Sitten luottovehkeet, mökillä 20 vuotta vanha Stiga Villa ajoleikkuri. Viimeisen 10 vuoden huollot, öljynvaihto. Hyvin siihen nähden että yksi ajokerta kestää 3-4 tuntia. Ja paras, kotona, työnnettävä, muovirunkoinen Jonsered, Briggs&Stratton koneella. Säilytetty ulkona viimeiset reilut 10 vuotta, talvet peitettynä lumihangessa. Joka kevät lähtenyt alle 10 vedolla käyntiin, perusbensa, jota usein säilytetty talven yli koneen vieressä.Huollot/korjaukset, lisätty öljyä. Nyt autossa mökille lähdössä uusi Mcculloch polttomoottoritrimmeri paksummalle ruoholle.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Jonsered - Briggs&Stratton löytyy kotoa vetävänä ja mökiltä työnnettävänä.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mökillä yli 20v Klippo. Hyvä peli, sitten kun vaan sotaratsu suostuu käyntiin lähtemään... uuden ostaminen harkinnassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Päältäajettava ei nurmikon monimuotoisuuden takia tulisi minulle kyseeseen, mutta robottiruoholeikkurista olen hiukan haaveillut ainakin osalle pihaa.

Honda laittanut robottiruohonleikkureihinsa sellaiset tarjoushinnat, että en ehkä selviä.

Varmaan on tulossa uudet ~rajalangattomat mallit ja vanhoista halutaan eroon, Stihlillä taisi olla syksyllä samantapaista tarjousta.

Onko jollain kokemusta tuollaisesta Honda Miimosta? Nehän on olleet ehkä hintapisteiltään vähän oudot ja aika vähän niitä näkee missään, vaikka sinänsä ihan laatuvehkeestä luulisi olevan kyse?

Ja eikö niin että robottiruohonleikkuri on punkin pahin painajainen? Vähentääkö myös haravointitarvetta syksyisin? Nurmikkokin alkaa voida paremmin ja valtaa sammaleelta alaa?
Vai ostanko vaan vaimolta kysymättä?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös