Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

  • 649 489
  • 5 561

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
John Ajvide Lindqvist teki minuun vaikutuksen Ystävät hämärän jälkeen teoksellaan. Ryhtyessäni lukemaan Kuinka kuolleita käsitellään pelkäsin hiukan sitä, että tapahtuuko tasonlasku - vaikka palstalla tätäkin teosta on muistaakseni kehuttu - mutta jo hyvin pian saatoin huomata, että tasonlaskusta ei ole tietoakaan vaan teos on hyvin laadukas ja monitasoinen ynnä monisyinen kuvaus siitä kuinka kuolleita käsitellään, mitä käy kun vast' ikää kuolleet henkilöt heräävät henkiin. Mitä käy ihmisille, kuinka se mullistaa heidän elämänsä ja mitkä teemat ottavat hetkessä vallan. Toisaalta teoksessa kuvattiin hienosti kuolleiden - zombeiksi heitä on paha kutsua koska klassisella tavalla zombeja he eivät minusta olleet - elämää heidän noustua kuolleista ja osan heistä ottaessa hyvin haparoivia askeleita tietoisuuden kehittymien tiellä.

Pidin Ystävät hämärän jälkeen -romaanin leffasovituksesta, tarkoitan tällä originaalia versiota ja olisi todella mielenkiintoista nähdä millainen elokuva sovitettaisi Lindqvistin Kuinka kuolleita käsitellään teoksesta. Aineksia hyvinkin mielenkiintoiseen ja monitasoiseen elokuvaan on olemassa mutta onko haaste liiankin kova. Uskaltaako kukaan tarttua haasteeseen?

Kirjasta olisi mielenkiintoista kirjoittaa laajempikin analyysi mutta nyt kuuppa vaatii unta rankan työrupeaman päätteeksi, joten tällä erää tähän. Ennen lopettamista muutama sana Enqvististä, Karista meinaan.

Kari Enqvist jo tietokirjailijana on hyvin paljon erilainen verrattuna Esko Valtaojaan. Siinä missä Esko on hyvinkin positiivisuuteen taipuvainen ja hän uskoo teknologian avulla löydettävän ratkaisun moneen käsillä olevaan ongelmaan, on Kari Enqvist vastaavasti huomattavasti pessimistisempi ja paikoin jopa tylympi ajatuksissaan.

Kaikkein tylyimpiä ajatuskuvioita Vien rucolan takaisin teoksessa ei nostettu esille mutta yhtäkaikki, sen taso ja toteutus oli kaukana Eskon positisvismista. Tällä kertaa uskonto ei niin kovaa ""selkäsaunaa" Karin käsissä saanut mitä monessa muussa hänen teoksessa, mutta yhtäkaikki, osansa uskonto ja uskovatkin saivat. Oli myös erinomaisen mielenkiintoista lukea Karin filosofista pohdintaa yhdistettynä useiden filosofian suurnimien ajatuksiin, kuten Ludwig Josef Johann Wittgensteinin & co. Vaikka Kari ja Esko tiedemiehiä ovatkin, pikoin ovat kuin yö ja päivä - Kari siellä yön puolella, tai ainakin varjoisalla kujalla.

vlad.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Terry Pratchettin tuotanto (tai siis Discworld -sarja) tuli hommattua alkukielellä Amazonista (tai ostellut n 5 kirjan settejä kerrallaan parin vuoden aikana ja nyt alkaisi olla kaikki kirjahyllyssä) ja tällä hetkellä kirjassa 29/37 (tosin noista tuoreemmistakin 3 luettu). Hyvin huomaa miten alkuaikojen kepeä huumorifantasia on muuttunut vuosien saatossa synkemmäksi ja vakavammaksi, vaikka on noissa tuoreemmissakin edelleen huumori ajoittain esillä. Henkilöhahmot ovat vakavoituneet huomattavasti ja kertakäyttöpahikset muuttuneet raaemmiksi ja yleisesti vittumaisemmiksi.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Keskisarja luettu ja pohdiskeltu. Aiheesta kiinnostuneille hyvä kirja, joka antaa hieman lisää näkökulmaa talvisodan ihmiskohtaloihin. Raatteentiestä on varmasti kuulleet kaikki mutta onko Juntusrannan punaisesta hallituksesta tai suomalaisista neuvostovakoojista? Kuinka moni tietää, ettei talvi -39 ollut poikkeuksellisen kylmä ja suomalaisten pakkaskestävyys on pelkkä myytti. No, minä en tiennyt mutta nyt tiedän.

Ja kyllähän sen Ratteella teurastetun ukrainalaisjoukon kohtalo oli melkoisen karu. Piti tulla auttamaan kaveria mutta se lähtikin karkuun ja pelastajat jäivät jumiin ja lopulta ammuttavaksi. Suomalaiset kutsuivat etsintäpartioita leikkisästi jänisjahdeiksi! Näissä siis ammuttiin taistelusta karanneita vihollisia.

Ja hauska yksityiskohta oli kahden suomalaisupseerin täydellinen välirikko, joka aiheutti sen, etteivät välittäneet toisilleen mitään tietoja :D Se siitä talvisodan hengestä. Pohjoisen joukkojen komentaja sai fudut ja ensimmäisen taistelukosketuksen saaneen suomalaisjoukon päällikkö ampui päänsä irti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ja hauska yksityiskohta oli kahden suomalaisupseerin täydellinen välirikko, joka aiheutti sen, etteivät välittäneet toisilleen mitään tietoja :D Se siitä talvisodan hengestä.

Tällä varmaan viittaat silloisen eversti Hjalmar Siilasvuon ja everstiluutnantti Paavo Susitaipaleen jäisiin väleihin. On totta, että he pimittivät toisiltaan tietoja tavoitellakseen omaa etua, mutta talvisodan hengen kanssa tällä asialla on hyvin vähän tekemistä. Ehkä näiden kahden välillä ei ollut talvisodan henkeä, mutta muuten tuolla asialla on hyvin vähän tekemistä talvisodan hengen kanssa.

Muutenkin tuo selvityksesi kirjasta kuulostaa vähän kritiikittömältä ja tarkoitushakuiselta.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Tällä varmaan viittaat silloisen eversti Hjalmar Siilasvuon ja everstiluutnantti Paavo Susitaipaleen jäisiin väleihin. On totta, että he pimittivät toisiltaan tietoja tavoitellakseen omaa etua, mutta talvisodan hengen kanssa tällä asialla on hyvin vähän tekemistä. Ehkä näiden kahden välillä ei ollut talvisodan henkeä, mutta muuten tuolla asialla on hyvin vähän tekemistä talvisodan hengen kanssa.

Muutenkin tuo selvityksesi kirjasta kuulostaa vähän kritiikittömältä ja tarkoitushakuiselta.

Heh, no kuulostaa miltä kuulostaa. Jokainenhan sen voi lukea.
 

Milanista

Jäsen
Suosikkijoukkue
AC Milan
Ben Goldacren uusi teos "Bad Pharma" kannattaa lukaista. Miehen edellinen;"Bad Science" hassutteli esim. Homeopatian kustannuksella. Valitettavasti Bad Pharmaa lukiessa ei kauheasti naurata.

Amazonilta tilattu: Nassim Nicholas Taleb : "Antifragility" , miehen kaikki edelliset teokset onkin jo hyllyssä.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Nyt on lukuvuorossa tuo Zlatan Ibrahimovicin elämäkerta "Jag är Zlatan Ibrahimovic".
Tähän mennessä oikein mukaansa tempaava tarina, vaikka onhan Zlatan ehkä vähän omahyväinen kaveri.
Voin suositella kirjaa ainakin kaikille futiksen ystäville, miksei muillekin.
 

Peteliuz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs & Syracuse Bulldogs
Rajchman Chil: Treblinkan viimeinen juutalainen

Pieni raportti kuuluu kauheimpiin juutalaistuhon kuvauksiin. Siinä ei ole yhtään hengähdystaukoa eikä hyvää päivää. Rajchman kuvaa koruttomasti työtään kuolemantehtaalla, jota säestävät vartioiden raipaniskut, nälkä, lika, sairaudet ja itku.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilpo Rantanen: Vuonna 85 – Manserockin lyhyt oppimäärä

Tuttua ja ihan tuntematontakin tarinaa Manserockista, sain isänpäivälahjaksi.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
James Ellroy: Muistoja pimeästä.

Voisinpa melkein sanoa, että tämä on raadollisin muistelmateos jonka olen koskaan lukenut. James Elroy - kuuluisa dekkarikirjailija - käy armottomasti punatukkaisen, eli äitinsä, ja isänsä kimppuun mutta vieläkin armottomampi hän on kirjoittaessaan itsestään ja aivan lapsuudesta alkaen.

Kirjassa hän käsittelee äitinsä Jean Ellroyn (Geneva Hilliker) selvittämätöntä seksuaalimurhaa ja hänen suhdetta äitiinsä, mikä paikoin oli hyvinkin seksuaalisesti värittynyt ja lapsena hän ajoittain suoranaisesti himoitsi äitiään. Ja aikuisena hän kuvaa suhdettaan äitiinsä ja sitä kuinka hän haluaa saada selkoa äidistään ja sitä kautta itsestään. Tavallaan hänen halunsa löytää murhaaja ja selvittää äitinsä seksuaalimurha on paikoin jopa maanista ja pakkomielteistä työskentelyä, armotonta sellaista.

Toisaalta hän kuvaa kirjassaan osuvasti suhdettaan isäänsä, valheelliseen sotasankariin, jonka onnistui manipuloida poikansa äitiään vastaan ja kenties tässä on syy suorastaan maaniselle pakolle selvittää äitinsä murha. Suhde isään on hyvin hienojakoinen, sittemmin kiero ja suorastaan armoton. Isä saa kuulla kunniansa armottoman poikansa suulla.

Mutta jos isää ja osin äitiä käsitellään armottomasti niin itseään, varastelevaa, kännäävää, huumehöyryissä elävää ja kaikesta mahdollisesta piittaamatonta lintsaria eli itseään hän käsittelee armottomimmin ja samalla rehellisimmin. Harvoin saan lukea niin armotonta ja samalla rehellistä tilintekoa elämästään. Kuinka, ulkopuolisen mielestä, sekopäinen kiinnostus murhiin - kuten Black Dahlia ja oma äiti, väkivaltaan ja roskakirjallisuuteen myöhemmin jalostui kaiken muun sekoilun jälkeen loisteliaaksi kirjalliseksi uraksi. Kuinka hän ensimmäiset vuosikymmenet sekoili ja eli totaalisessa päihdyttävien aineiden muodotamassa loukussa ja maanisuuden vallassa luki ja luki rikoksista, pulp kirjallisuutta sun muuta ja sitten tarttui kynään itse.

Ainoa ihiminen joka kirjassa saa jotakuinkin inhimillisen kohtelun on Stoner, mutta hänestä en kerro tämän enempää. Ottakaa selvää!

vlad.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Jatkketaan James Ellroyn linjalla, nyt tuli luettua Musta Dahlia. Tietyssä mielessä pidin enemmän aiemmin lukemastani elämänkerrallisesta teoksesta Muistoja pimeästä kun taas Mustassa Dahliassa minusta tarina vietiin hiukan liian pitkälle - aina pakonomaiseen ratkaisuun saakka. Kenties olisi ollut hyvä jättää tarina enemmän avoimeksi, vaikka se jäi nytkin, mutta Dahlian tapaus tuli kirjassa selvitettyä, toisin kuin todellisuudessa.

Tammikuussa 1947 löydettiin kidutetun ja silvotun naisen ruumis tyhjältä tontilta Los Angelesissa, lehdistö nimesi uhrin Mustaksi Dahliaksi (Black Dahlia). Murha käynnisti aikanaan Kalifornian massiivisimman ihmisjahdin ja vaikka poliisivoimat tekivät kaikkensa murhaajaa ei saatu kiinni - ei ole saatu kiinni tähän päivään mennessä. Toisin siis tapahtui kirjassa, jossa "Tulen" ja "Jään" maaninen ja mielipuolinen murhaajan jahtaaja johdatteli heidät mielipuolisuuden valtakuntaan vieden toiselta hengen ja toiselta likipitäen järjen - ja uran. Kohtalo sitoi miehet yhteen, vieläpä naisen avustuksella, mikä on oma sivujuonteensa tässä merkkiteokseksi nimetyssä rikosromaanissa.

Kirja oli täynnä äärimmäisen mielenkiintoisia henkilöhahmoja, joiden toiminta vaikutti hyvin uskottavalta ja luontevalta. Toisaalta syvyyttä ja väriä teokseen varmasti toi kirjailijan itsensä nuoruudessa kokema pakkomielle Mustaan Dahliaan, mikä eteni suoranaisten fantasioiden tasolle, jossa hän kostonenkelinä ratkaisee murhan ja kostaa sadistiselle tappajalle. Kenties tämän henkilökohtaisen pakkomielteen takia kirjailija teoksessaan päätyi ratkaisuun, jossa murhaaja paljastui lopulta ja näin "Jää" sai edes hetken rauhan mieleensä. Toisaalta ratkaisematta jäi se mihin "Jään" tie lopulta vei, saiko hän rakastettunsa vai päättyikö tarina näiltä osin surumielisesti. Sen kirjailija tietää ja me muut voimme mielessämme rakentaa omanlaisensa lopun tälle tarinalle.

Kirjasta on myös tehty elokuva, jota en ole nähnyt. Kirjailija kehui vuolaasti loppusanoissaan elokuvaa mutta en sitten tiedä minkä tasoinen leffa loppujen lopuksi on. Joidenkin tahojen toimesta sitä on kutsuttu hiukan "irralliseksi" ja liian täyteen ahdetuksi. Onko siis liiankin täydellisesti pyritty tämä moniulotteinen teos saamaan filmin muotoon ja näin se on väkisinkin paisunut liian suureksi ja vaikeaksi hallita. Kenties tutustun jokin kerta myös elokuvaan, katsoo nyt.

vlad.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Keväällä tuli luettua Ken Follettin Vuosisata-trilogian ensimmäinen osa "Kun suuret sortuvat" ja sen verran hyvin kolahti, että toisen osan kävin ostamassa tuossa syksyllä englanninkielisenä. "Winter of the World" jatkaa siis ensimmäisestä osasta tuttujen perheiden tarinaa sijoittuen 30- ja 40-luvuille. Hienosti tässäkin kirjassa yhdistyvät fiktio ja historialliset faktat eli sellaisena lähihistorian kertauksena toimii ainakin kivasti. Itsekin piti käydä muutaman kerran wikipediasta katsomassa, että onko joku tietty kohtaus oikeasti tapahtunut. Niin ja siitäkin olen pitänyt noissa kirjoissa, että vaikka todellisia tapahtumia on mukana, niin niitäkään ei ole alettu mitenkään "oppikirjamaisesti" käymään läpi vaan tulevat päähenkilöiden kautta esille.

Aika pitkähän tuo käsiteltävä ajanjakso tässäkin kirjassa on ja paljon eri henkilöitä seurannassa eli hirveän "syvälle" ei tapahtumiin mennä. Vähän jossain kohtaa toki harmittikin se, että tiettyjen hahmojen kohtaloita ei niin tarkkaan ole seurattu, tai että jotkut ykkösosan tärkeät hahmot ovat jääneet aivan sivurooliin, mutta ymmärrettäviä ratkaisuja, jotta homma ei ole täysin levinnnyt käsiin.

Eli jos on tuon ekan osan lukenut, niin voin kyllä suositella toistakin. Ja ajanjaksona tuosta viime vuosisadan alkupuolesta kiinnostuneille voin ehdottomasti suositella muutenkin.

EDIT: Niin joo ja katselin, että tuo eka osa ilmestyi suomeksi suunnilleen vuosi englanninkielisen jälkeen eli jos yhtä kauan kestää niin ensi syksynä olisi sitten suomeksi tarjolla tämä toinen osa. Sen tarkempaa virallista tietoa ei ollut kuin että vuonna 2013.
 
Viimeksi muokattu:

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -trilogia tuli luetuksi neljännen kerran. Joka lukukerralla se on vähän erilainen. Oli miltei toivotonta yrittää karistella mielestään Koivusalon elokuvien näyttelijöitä. Kun alussa Jussi kuokkii suota, oli päässä koko ajan Risto Tuorila vanhana ukkona. Räätäli Halmeena taas yritti ilmestyä sieluni silmien eteen Heikki Nousiainen ja kirkkoherra Salpakari näyttäytyi tuskastuttavasti Hannu-Pekka Björkmanina, joka ei sovi kyllä ruumiinrakenteeltaan ollenkaan kirkkoherraksi. Koskelan Alma synnytti Akselin varhaismummoiässä ja niin edelleen.

Väinö Linnan rooli kertojana alkoi peräti suivauttaa välillä. Kerronnan kaikkitietävyys ja aukiselittäminen kävi liian ilmiselväksi tällä lukukerralla.

Silti sanoisin, että ihmisen kannattaisi lukea Täällä Pohjantähden alla ennen mitään joutavia ulkomaisia kirjoja ja nykykotimaisia. On se kuitenkin niin huikea tarina. Minusta vähän tuntuu, että osa väestä saattaa olettaa trilogian kertovan lähinnä Akselin ja Elinan häistä ja muusta sellaisesta rakkausläyhäämisestä, mutta näin ei ole. Akselin ja Elinan romantillinen vaihe sijoittuu noin 50 sivun alalle trilogian ensimmäisessä osassa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Väinö Linnan Täällä Pohjantähden alla -trilogia tuli luetuksi neljännen kerran. Joka lukukerralla se on vähän erilainen. Oli miltei toivotonta yrittää karistella mielestään Koivusalon elokuvien näyttelijöitä. Kun alussa Jussi kuokkii suota, oli päässä koko ajan Risto Tuorila vanhana ukkona. Räätäli Halmeena taas yritti ilmestyä sieluni silmien eteen Heikki Nousiainen ja kirkkoherra Salpakari näyttäytyi tuskastuttavasti Hannu-Pekka Björkmanina, joka ei sovi kyllä ruumiinrakenteeltaan ollenkaan kirkkoherraksi. Koskelan Alma synnytti Akselin varhaismummoiässä ja niin edelleen.

Tämäpä sattui. Itselläni on kyseinen kirja niin ikään luvussa. Olisikohan se minulla myös neljättä kertaa... vai viidettä. Tämä lukukerta on ensimmäinen Koivusalon elokuvien katsomisen jälkeen, ja aika pitkälti samoin on käynyt minullakin... Halmeen kohdalla riippuu vähän kirjan kohtauksesta, näenkö silmissäni Heikki Nousiaisen vai Kalevi Kahran. Susi-Kustaatahan ei Laineen tai Koivusalon elokuvissa ole, mutta jostain kumman syystä hänen kohdalla minulle tulee mieleen Laineen elokuvan Koskelan Akusti - vähän rähjäisempänä vaan...

Väinö Linnan rooli kertojana alkoi peräti suivauttaa välillä. Kerronnan kaikkitietävyys ja aukiselittäminen kävi liian ilmiselväksi tällä lukukerralla.

Paikoin tuossa tuntuu noin käyvän, mutta jotenkin tuo kirja siltikin pitää otteessaan. Johtuisikohan se sitten siitä, että elokuvat ovat hyvin muistissa, ja niiden tarinassa on paikoin aukkoja tai epäloogisuuksia (etenkin Laineella)... kirja taasen täyttää aukot ja tekee tarinasta loogisemman. Siksi joka lukukerralla tuosta saa aina jotain uutta irti.

Silti sanoisin, että ihmisen kannattaisi lukea Täällä Pohjantähden alla ennen mitään joutavia ulkomaisia kirjoja ja nykykotimaisia. On se kuitenkin niin huikea tarina. Minusta vähän tuntuu, että osa väestä saattaa olettaa trilogian kertovan lähinnä Akselin ja Elinan häistä ja muusta sellaisesta rakkausläyhäämisestä, mutta näin ei ole. Akselin ja Elinan romantillinen vaihe sijoittuu noin 50 sivun alalle trilogian ensimmäisessä osassa.

Tuosta kuuluu pitkälti kiitos Edvin Laineelle, joka nimesi jatko-osan Akseliksi ja Elinaksi. Ja lisäksi hän muutti tarinaa etenkin loppupuolella jonkin verran...

Vähän samalla tapaa on käynyt TPA:n "amerikkalaiselle vastineelle", eli Margaret Mitchellin romaanille Tuulen viemää. Se ei toki kerro köyhistä torppareista vaan rikkaista etelävaltiolaisista, mutta on yhteiskunnallinen, myös melko pitkän ajanjakson kuvaava teos, jossa pääosassa on niin ikään sisällissodan häviävä osapuoli. Tämäkin teos on Hollywood-filmatisoinnin vuoksi monien mielestä vain ja ainoastaan Scarlett O'Haran ja Rhett Buttlerin rakkaustarina, vaikka se on vain ja ainoastaan sivujuonne loistavassa yhteiskunnallisessa romaanissa.

Tuolle Tuulen viemää -elokuvalle toivoisikin kovasti uudelleenfilmatisointia, joka olisi enemmän alkuperäisteoksen kaltainen - aivan kuten Koivusalon Pohjantähti. Parempi vertaus voisi ehkä olla Mollbergin Tuntematon vs. Laineen versio.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tämäpä sattui. Itselläni on kyseinen kirja niin ikään luvussa. Olisikohan se minulla myös neljättä kertaa... vai viidettä. Tämä lukukerta on ensimmäinen Koivusalon elokuvien katsomisen jälkeen, ja aika pitkälti samoin on käynyt minullakin... Halmeen kohdalla riippuu vähän kirjan kohtauksesta, näenkö silmissäni Heikki Nousiaisen vai Kalevi Kahran. Susi-Kustaatahan ei Laineen tai Koivusalon elokuvissa ole, mutta jostain kumman syystä hänen kohdalla minulle tulee mieleen Laineen elokuvan Koskelan Akusti - vähän rähjäisempänä vaan...

Halme on romaanissa valtavan hienostunut henkilö. Sain onneksi kuviteltua hänet ryhdikkäänä heinäseipäänä, koska sellainenhan hän on romaanissa. Susi-Kustaa on ehdottomasti suosikkihahmojani trilogiassa. Eräänlainen tarinatilan libero.

Laurilan Anttoo esittäjänään Tomi Salmela on muuten sangen onnistunut Koivusalonkin versiossa, peräti loistava. Eikä Eija Vilpaskaan kehnosti suoriudu Aliinan roolista.

Johtuisikohan se sitten siitä, että elokuvat ovat hyvin muistissa, ja niiden tarinassa on paikoin aukkoja tai epäloogisuuksia (etenkin Laineella)... kirja taasen täyttää aukot ja tekee tarinasta loogisemman. Siksi joka lukukerralla tuosta saa aina jotain uutta irti.

Koivusalon elokuvat katsoin viime kevättalvella viimeksi, silloin kykenin katsomaan ne vaivattomasti. Mutta nyt kun yritin heti kirjan lukemisen jälkeen katsoa elokuvaa, niin rupesi vituttamaan aivan helvetisti. Tarinan syvyys nimittäin ei juuri mitenkään ilmene filmatisoinnista. Lisäksi ne ikuiset ikäongelmat näyttelijöillä ovat siksi karmeita, että uskottavuus on vähintään helisemässä. Elokuvat ovat tapahtumien pikakelausta, jolloin hahmoihin ei keritä luomaan luonnetta. Koivusalo osittain pilasi hyvät aineet. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.


Tuosta kuuluu pitkälti kiitos Edvin Laineelle, joka nimesi jatko-osan Akseliksi ja Elinaksi. Ja lisäksi hän muutti tarinaa etenkin loppupuolella jonkin verran...

Myös Akselin ja Elinan häävalssi lienee syynä näihin mielleyhtymiin, se kun on luultavasti tunnetuin metonymia trilogiasta, ja se tuo mieleen häät ja nuoren rakkauten. Näinhän on myös esimerkiksi Kate Bushin Wuthering Heights -laulun kanssa laita, tunnetuin sovitus Wuthering Heights -romaanista lienee monelle tuo Katen hieno viisu.

Ja lopuksi pitää Sistikselle sanoa, että pahoittelen viime kuussa suorittamaani tuittuilua, mitä tulee esimerkiksi skandinaaviseen pienpanimokysymykseen. Marraskuun pimeys sen teki.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Laurilan Anttoo esittäjänään Tomi Salmela on muuten sangen onnistunut Koivusalonkin versiossa, peräti loistava. Eikä Eija Vilpaskaan kehnosti suoriudu Aliinan roolista.

Tomi "Topi" Salmela on minusta yksi Suomen aliarvostetuimmista näyttelijöistä. Anttoona hän vei roolin myös loistavasti suorittanutta Veikko Sinisaloa 4-2, Salmelan esittämän Laurilan patoutunut mielipuolisen katkeroitunut viha oli mahtava suoritus. Samainen kaveri oli myös Puhdistus-elokuvassa upea roolissaan punaupseerina.

Koivusalon elokuvat katsoin viime kevättalvella viimeksi, silloin kykenin katsomaan ne vaivattomasti. Mutta nyt kun yritin heti kirjan lukemisen jälkeen katsoa elokuvaa, niin rupesi vituttamaan aivan helvetisti. Tarinan syvyys nimittäin ei juuri mitenkään ilmene filmatisoinnista. Lisäksi ne ikuiset ikäongelmat näyttelijöillä ovat siksi karmeita, että uskottavuus on vähintään helisemässä. Elokuvat ovat tapahtumien pikakelausta, jolloin hahmoihin ei keritä luomaan luonnetta. Koivusalo osittain pilasi hyvät aineet. Tämä on tietenkin vain minun mielipiteeni.

Näin on, mutta verrattuna Edvin Laineen versioihin tarinat ovat kuitenkin paljon yhtenäisempiä. Laineen versioissa käsikirjoitus koostuu joukoista kohtauksia, joita tulee sitten peräjälkeen. Kertoja sitten yrittää nivoa näitä yhteen...

Ongelma on nimenomaan siinä, että teos on niin massiivinen filmattava, että siihen vaadittaisiin melkeinpä kolme elokuvaa - yksi jokaista kirjaa kohden. Kahtia jaettaessa jako pitäisi taas tehdä niin, että että ensimmäinen osa elokuvaa päättyy toisen kirjan puoliväliin. Siis about sisällissodan alkuun. Tämä ei ole niin optimaalinen paikka lopettaa elokuvaa, koska silloin suurin osa actionista jäisi vasta jatko-osaan...


Myös Akselin ja Elinan häävalssi lienee syynä näihin mielleyhtymiin, se kun on luultavasti tunnetuin metonymia trilogiasta, ja se tuo mieleen häät ja nuoren rakkauten. Näinhän on myös esimerkiksi Kate Bushin Wuthering Heights -laulun kanssa laita, tunnetuin sovitus Wuthering Heights -romaanista lienee monelle tuo Katen hieno viisu.

Kyllähän tuo häävalssikin on yksi tähän vaikuttavista tekijöistä. Aika erikosita muuten, että tuo ikivihreä kappale on "vasta" vuodelta 1968, vaikka jokseenkin sitä voisi helposti kuvitella vähintään vuosisadan alkupuolella syntyneeksi.

Häävalssi on muuten - etenkin Laineen versiossa temmoltaan ihan hemmetin nopea verrattuna siihen, miten tuo nykyään yleensä esitetään. Sanathan tuohon viisuun tehtiin kai vasta elokuvan jälkeen - koska instrumentaalinahan se tuossa esitetään. Akselissa ja Elinassahan tanssilavalla laulava esiintyjä laulaa sitten kappaleen tekstitettynä versiona.

Ja lopuksi pitää Sistikselle sanoa, että pahoittelen viime kuussa suorittamaani tuittuilua, mitä tulee esimerkiksi skandinaaviseen pienpanimokysymykseen. Marraskuun pimeys sen teki.

Ei siinä mitään... mutta otahan ensi kerralla vaikka yksi Ålö Ale, niin pimeys muuttuu ehkä vähän siedettävämmäksi.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Susi-Kustaa on ehdottomasti suosikkihahmojani trilogiassa. Eräänlainen tarinatilan libero.

Bingo!

Susi-Kustaa on minunkin suosikkihahmoni. Häneen liittyy myös se merkittävä piirre, että hän on yksi viidestä hahmosta, jotka ovat elossa kirjan kaikkien kolmen osan läpi (varmoja ovat Alma, Janne ja Vikki, epävarmoja Susi-Kustaa ja Laurilan Antti). Ainakaan mainintaa siitä, että Susi-Kustaa olisi kuollut vaivaistaloon, ei kirjassa ole.

Oikeastaan kaikki kirjan kohdat, joissa Susi-Kustaa esiintyy, kuuluvat kirjan parhaimpiin. Kyytiä Kustaalta saavat kaikki auktoriteetit: niin kirkko, valtiovalta kuin suojeluskuntakin, yksityishenkilöistä puhumattakaan. Susi-Kustaan vähäiset ymmärtäjät taas kuuluvat tavallaan Pentinkulman eliittiin joko älynsä tai huumorintajunsa vuoksi. Myönteistä suhtautumistahan hän sai oikeastaan vain Otto Kivivuorelta ja Ilmari Salpakarilta. Rautajärven yhtä positiivista kommenttia ei lasketa, koska hän on muuten niin läpimätä tyyppi.

Linnan liiallisen kaikkitietävyyden ja selittämisen syistä olen saanut sen käsityksen. ettei kirja juuri kustannustoimittajan kynää nähnyt. Käsittääkseni kirjan osien julkaisemisella oli kiire, Linnalla oli jonkin verran terveysongelmia ja hän oli kohonnut jo melkoiseksi instituutioksi Tuntemattoman sotilaan myötä, minkä vuoksi käsikirjoitusta muokattiin erittäin vähän. Epäilemättä jokainen Suomen kustannustoimittaja olisi mielellään poistanut kirjasta esim. ilmaukset "Talkoot sitten käyntiin vain" ja "Tupa runoili".
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Susi-Kustaa on minunkin suosikkihahmoni. Häneen liittyy myös se merkittävä piirre, että hän on yksi viidestä hahmosta, jotka ovat elossa kirjan kaikkien kolmen osan läpi (varmoja ovat Alma, Janne ja Vikki, epävarmoja Susi-Kustaa ja Laurilan Antti). Ainakaan mainintaa siitä, että Susi-Kustaa olisi kuollut vaivaistaloon, ei kirjassa ole.

Noin tuo pitkälti taitaa mennä. Minä pohdin hetken, kuuluisiko Kankaanpään Elias tähän kööriin, mutta Elias taisi kuitenkin olla vähän nuorempaa ikäluokkaa verrattuna esimerkiksi Janneen, joten hän ei ollut vielä syntynyt kirjan alussa. Mitenkäs Jannen vaimo Sanni? Hänen kuolemaansakaan ei muistaakseni kirjassa kerrota? Hän oli muistaakseni aika lailla Jannen ikäluokkaa. Toki hän tuli kuvioihin mukaan vasta ensimmäisen osan puolivälissä, mutta siitä huolimatta hän on ikänsä puolesta voinut olla elossa jo kirjan alussa.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Noin tuo pitkälti taitaa mennä. Minä pohdin hetken, kuuluisiko Kankaanpään Elias tähän kööriin, mutta Elias taisi kuitenkin olla vähän nuorempaa ikäluokkaa verrattuna esimerkiksi Janneen, joten hän ei ollut vielä syntynyt kirjan alussa. Mitenkäs Jannen vaimo Sanni? Hänen kuolemaansakaan ei muistaakseni kirjassa kerrota? Hän oli muistaakseni aika lailla Jannen ikäluokkaa. Toki hän tuli kuvioihin mukaan vasta ensimmäisen osan puolivälissä, mutta siitä huolimatta hän on ikänsä puolesta voinut olla elossa jo kirjan alussa.


Hyviä huomioita!

Elias oli hieman Akselia nuorempi, joten häntä ei lasketa. Akselihan jo nuorena miehenä joutui kerran sanomaan Eliakselle "kahden kesken", kun tämä oli huudellut Jussille.

Sanni taas saattaisi kuulua listaan. Hänen ikäänsähän ei mainita, mutta jos hän oli jotakuinkin Jannen ikäinen, hänkin olisi elänyt kirjan alusta loppuun.
 
Susi-Kustaa on minunkin suosikkihahmoni. Häneen liittyy myös se merkittävä piirre, että hän on yksi viidestä hahmosta, jotka ovat elossa kirjan kaikkien kolmen osan läpi (varmoja ovat Alma, Janne ja Vikki, epävarmoja Susi-Kustaa ja Laurilan Antti).
Leppäsen Aune? Mainitaanko hänen kuolemansa?

Luin trilogian ensimmäisen kerran reilut 10 vuotta sitten ja ennenkuin olin nähnyt Laineen elokuvan. Silloin vielä mielikuvitus loihti henkilöt aivan eri näköisiksi.

Trilogian lukeminen pistikin sitten Veikon liikkeelle tonkimaan arkistoista sukulaisten vaiheita.

Edit. Kirjan ensimmäinen mainittu vuosiluku on 1884 ja Akseli syntyy 1887. Elias ja Aune ovat jotakuinkin Aleksin ikäluokkaa, eli 1890-luvun alussa syntyneitä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Tiesitte kai, että Ulla Eklund, Linda Lampeniuksen äiti, näytteli Elinaa elokuvassa Akseli ja Elina. Linda Lampenius "näytteli" samaisessa elokuvassa vastasyntynyttä Kaarina Koskelaa.

Tänään luin erään CIA-aiheisen sekokirjan loppuun. Seuraavaksi luen Katja Ketun kirjan Kätilö. Odotukseni ovat korkealla.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Tiesitte kai, että Ulla Eklund, Linda Lampeniuksen äiti, näytteli Elinaa elokuvassa Akseli ja Elina. Linda Lampenius "näytteli" samaisessa elokuvassa vastasyntynyttä Kaarina Koskelaa.

Juu, niin teki. Toinen mielenkiintoinen hahmo oli nuoren Matti Pellonpään esittämä Valtu Leppänen (se "aikuinen" talvisodan aikainen Valtu).

Edit. Lampenius muuten oli varsin hyvä valinta vauva-Kaarinaksi. Linnan mukaanhan Kaarinasta kasvoi myöhemmin isotissinen blondi (ei tosin tietenkään näillä sanoilla ilmaistuna).
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, niin teki. Toinen mielenkiintoinen hahmo oli nuoren Matti Pellonpään esittämä Valtu Leppänen (se "aikuinen" talvisodan aikainen Valtu).

Minulla on jäänyt hyvin mieleen noin 15-vuotiaan Jyrki Kovaleff:n roolisuoritus kuolemansellin laulavana poikana... olikohan hänen roolihahmonsa nimi Adolf Heino?

Pellonpäätä en muuten tiennyt Valtun roolin esittäjäksi. Tulipahan yksi aukko paikattua yleissivistyksestä. Linda Lampenius vastasyntyneenä Kaarinana oli toki tiedossa.

Leppäsen Aunen kuolemaa ei myöskään mainittu, mutta Aune menee samaan kategoriaan Elias Kankaanpään kanssa: ei ollut syntynyt vielä kirjan alkaessa. Vasta ensimmäisen osan puolivälin tienoilla (no varmaan 1/4-vaiheessa) kerrottiin Preetin naineen "kartanon kanapiika Hennan". Tästä syntyivät sitten Aune ja Valenti.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Epäilemättä jokainen Suomen kustannustoimittaja olisi mielellään poistanut kirjasta esim. ilmaukset "Talkoot sitten käyntiin vain" ja "Tupa runoili".

Mielenkiintoinen juttu, että juuri tuo "Tupa runoili" pysäytti oman lukemiseni vähintään minuutiksi miettimään, että mitä vittua tapahtui.

Leppäsen Preetikin yritti suhtautua Susi-Kustaaseen ystävällisesti kunnalliskodissa, mutta Kustaa otti ja rupesi kiusaamaan siellä Preetiä. Rautajärvi taas ei mielestäni ollut aivan läpeensä mätä ukko, koska hän oli hyvä esimies sotahommissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös