Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

  • 657 901
  • 5 597

Rafael

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Bristol City
Edesmenneen, murhatun toimittajan Anna Politkovskajan kirja Putinin Venäjä on tällä hetkellä menossa. Aika mielenkiintoista ja hätkähdyttävää luettavaa. Suosittelen jo nyt.
 

Puster

Jäsen
Tällä hetkellä yöpöydällä on Stephen Ambrosen Band of Brother. Eli siis selvennyksenä kaikille jotka eivät sitä heti tajunneet, kyseessä on kirja johon samanniminen tv-sarja pohjautuu.

Kirjahan ei ole mikään tyypillinen sotaromaani vaan pikenminkin dokumentinomaisesti kirjoitettu. Henkilökuvaus ei (luonnollisestikaan) ole mitään kovin syvällistä vaan ainoastaan sodasta selvinneet ja Ambrosen haastattelemat veteraanit tulevat tutuiksi, poislukien Webster.
 

Drew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Milwaukee Admirals
Työn alla Jung Chang & Jon Halliday: Mao - The Unknown Story. Kooltaan kohtalainen tiiliskivi ja vaikken pahemmin politiikasta välitäkään, niin mielenkiintoista luettavaa.
 

N4RR1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Lukekaa hyvät ihmiset Remestä.Mä luin viimeksi 6/12 suosittelen yks parhaita, ellei paras kirja minkä oon lukenu.Kaikki muutkin Remeksen kirjat on lukemisen arvoisia.
 

brendadervin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas, Ilves, hcbat
J.V Jones - A Fortress of Grey Ice (sword of shadows #2). Ei ehkä yhtä vangitsevaa kuin esimerkiksi grrm:n tuotanto mutta viihdyttävää fantasiaa. Jos pidit kirjailijan ensimmäisestä sarjasta kannattaa kokeilla.
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Kerään true crime -kirjallisuuta. Meneillään juuri "The other side of Australia". Ei jaksa fiktiivisiä murhajuttuja lukea kun tosielämässäkin on niin mielenkiintoisia tapauksia.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Dan Brownin Enkelit ja Demonit luettu. Pidin tästä kirjasta enemmän kuin Da Vinci -koodista ja olisikin mielenkiintoista nähdä, miten tämä kääntyisi elokuvaksi. Kirjassa yhdistellään faktaa ja fiktiota vähintään yhtä hyvin kuin tuossa kuuluisammassa kirjassa, ja kerronta on samaa hyvää tasoa. Paremmaksi kirjan tekee yllättävämpi juoni sekä tapahtumien sijoittaminen tiiviimmin historialliseen ympäristöön. Tätä kirjaa lukiessa en voinut olla hilpeydellä muistelematta Illuminatia käsittelevää viestiketjua täällä Jatkoajassa.

Voin suositella lämpimästi kaikille, joihin Da Vinci -koodi kolahti.

Muok. Ei näköjään tarvitse odottaa tuota leffaa ihan mahdottomia aikoja. http://www.imdb.com/title/tt0808151/
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Designer kirjoitti:
Dan Brownin Enkelit ja Demonit luettu.

En tykännyt tästäkään Brownin kirjasta. Brown ei osaa kirjoittaa kovinkaan laadukkaasti ja aihe oli sen verran ylilyövä, että se ärsytti. Lisäksi fysiikaalisia ilmiöitä ja käsitteitä oli käsitelty aika huolettomasti ja liiallisella kirjailijan vapaudella. Ehkä se ei suurinta osaa lukijoista haittaa, mutta itse luen paljon fysiikkaa käsittelevää kirjallisuutta ja tästä syystä moni asia kirjassa kävi hermoon.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Alamummo kirjoitti:
En tykännyt tästäkään Brownin kirjasta. Brown ei osaa kirjoittaa kovinkaan laadukkaasti ja aihe oli sen verran ylilyövä, että se ärsytti. Lisäksi fysiikaalisia ilmiöitä ja käsitteitä oli käsitelty aika huolettomasti ja liiallisella kirjailijan vapaudella. Ehkä se ei suurinta osaa lukijoista haittaa, mutta itse luen paljon fysiikkaa käsittelevää kirjallisuutta ja tästä syystä moni asia kirjassa kävi hermoon.
Mielestäni Brown ei edes pyri ns. laadukkaaseen ilmaisuun, vaan hänen tyylinsä on hyvin suoraviivaista. Nuo kirjojen aiheethan antaisivat mainiot mahdollisuudet vaikka minkälaiseen kerronnalliseen kikkailuun jo ihan silkalla miljöön kuvailulla, mutta itse tykkään tuosta tapahtumien kulkuun keskittyvästä tyylistä. Ymmärrän kyllä, miksi se ei toisiin iske. Itse en ole fysiikkaa lukenut lukion kurssien jälkeen mutta jopa sillä pohjalla ymmärsi, että nyt otetaan aika roimia oikopolkuja ja surutta. Toisaalta, olisiko se ollut kivaa jos niitä asioita olisi selitetty sivutolkulla...

Joskus pitää hankkia noita hänen kirjojaan englanninkielisenä ja katsoa, minkä verran käännös on vaikuttanut tuohon kerrontaan.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Designer kirjoitti:
Mielestäni Brown ei edes pyri ns. laadukkaaseen ilmaisuun, vaan hänen tyylinsä on hyvin suoraviivaista. Nuo kirjojen aiheethan antaisivat mainiot mahdollisuudet vaikka minkälaiseen kerronnalliseen kikkailuun jo ihan silkalla miljöön kuvailulla, mutta itse tykkään tuosta tapahtumien kulkuun keskittyvästä tyylistä. Ymmärrän kyllä, miksi se ei toisiin iske. Itse en ole fysiikkaa lukenut lukion kurssien jälkeen mutta jopa sillä pohjalla ymmärsi, että nyt otetaan aika roimia oikopolkuja ja surutta. Toisaalta, olisiko se ollut kivaa jos niitä asioita olisi selitetty sivutolkulla...

Joskus pitää hankkia noita hänen kirjojaan englanninkielisenä ja katsoa, minkä verran käännös on vaikuttanut tuohon kerrontaan.

Ei pointti ole siinä, että fysiikoita olisi pitänyt selostaa seikkaperäisesti sivukaupalla vaan siinä, että ne asiat, mitä on selostettu on selostettu epätarkasti tai jopa virheellisesti. Toki kirjailija saa fiktiota kirjoittaessaan ottaa vapauksia, mutta perusfaktoja pitäisi tarkistaa. Eihän tällä suurimmalle osalle lukijoista ole merkitystä ja hyvä niin, mutta itseltäni se vei suuren osan lukunautinnosta tai -halusta ylipäätään.

Tyylilajista vielä sen verran, ettei ainakaan Da Vinci Code ole englanniksi sen hääppösempi. Suorastaan vitutti lukea se heti PD Jamesin dekkarin perään in English, kun James kirjoittaa todella laadukasta ja rikasta kieltä ja Brown vähän turhankin simppeliä.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Designer kirjoitti:
Joskus pitää hankkia noita hänen kirjojaan englanninkielisenä ja katsoa, minkä verran käännös on vaikuttanut tuohon kerrontaan.
Eipä kannata nähdä vaivaa. Enkelit ja Demonit pukki toi vuosi sitten englanninkielisenä ja yhtä helppolukuista se oli kuin suomeksikin.

Tänä vuonna joulupukki toi sitten saman kirjailijan Meteoriitin. Puoleen väliin olen ehtinyt lukea ja pesee kyllä Da Vincin ja Enkelit ainakin toistaiseksi lähinnä siksi, ettei ärsyttävä Robert Langdon ole vielä ainakaan kirjassa esiintynyt eikä ole mieleen jäänyt mitään sensaatiohakuista uskonnon oppien kyseenalaistamistakaan. Sinänsä aika tusinatavaraa, mutta ihan kivaa viihdettä eikä aivonystyröitä ihmeemmin tarvitse rasittaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tässä on jokunen kirja tullut luettua sitten viimeisimmän merkinnän, kaikkia en jaksa kirjata mutta joulun jälkeen olen tutustunut seuraaviin kirjoihin.

Dawn Prince-Hughes kertoo kirjassaan "Gorillan kosketus - matkani läpi autismin" oman tarinansa johon kuului sekoilua kuten viinaa, kodittomana elämistä, eroottisena tanssijana olemista etc. Kaikki muuttui sinä päivänä kun hän meni tutustumaan ensimmäistä kertaa elämässään eläintarhaan ja tapasi gorillat. Tämän jälkeen hän kävi hyvin usein tutustumassa näihin hienoihin kädellisiin ja lopulta hän löysi itsensä opiskelemasta alaa. Tänä päivänä hän toimii antropologian apulais-professorina Western Washingtonin yliopistossa. Kirja on varsin mielenkiintoinen kuvaus niin autismista (hänellä autismin muodoista aspergerin syndrooma) kuin myös gorilloista, muutoin kirja saa hyväksyvän arvosanan minulta mitä nyt ajoittain se on hivenen naiivi - sortumatta tähän kuitenkaan liiaksi.

Toinen kirja johon olen tutustunut/tutustumassa on Peter Wardin "Tuntematon elämä". Kirjassa tämä biologian ja paleontologian professori käy läpi mahdollisia elämänmuotoja jotka mahdollisesti eroavan maan elämästä, samalla hän käy kuitenkin seikkaperäisesti maan elämän kehityskulkua eri teorioiden kautta. Vakavaa aihetta hän pyrkii keventämää kielellisin ilmauksin ja vertauskuvin - mikä sopii sopivassa määrin käytettynä aihepiiriin oikein mainiosti.

vlad.
 

Petski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hermes, Avalanche
Itse sain jokin aika sitten luettua Wilson Kirwasta kertovan kirjan Juoksijasoturin ihmeellinen elämä. Eihän se välttämättä mikään kaunokirjallisuuden helmi ole kirjoitusasultaan jne, mutta todella mielenkiintoinen se oli. Uskomattomia juttuja ja seikkailuja miehellä ollut elämänsä vaiheilla. Siitä pystyi myös rivienvälistä lukemaan että "ystävä" joka hänet Suomeen hommasi on juuri sellainen että, "tuonpa tuolta Afrikasta miehen tänne juoksemaan ja teen sillä itselleni hurjasti rahaa. Erikoista oli myös että Suomen maajoukkueeseen kuuluva Kirwa asuu rautatieasemalla ja juoksee Suomen ennätyksiä. Tuostakin kirjasta tuli mieleen että kyllä meillä suomalaisilla on asiat yleensä hemmetin hyvin.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Dean Koontz: Odd Thomas tuli luettua. Hyvää Koontzia, todellakin, onneksi Odd jatkaa seikkailujaan vielä jatkossakin.
 

Keba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Canadiens, KalPa
Everett Truen kirjoittama Hey Ho Let's Go, Story Of The Ramones.

Loistava kirja.. suosittelen kaikille asiasta kiinnostuneille..
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nankingin verilöyly tuli päätökseen viime yönä. Harvemmin kirjoista on saanut samanalaista pahanolontunnetta, kuin minkä tuo kirja aiheutti. Suosittelen lämpimästi kaikille.

Tänään pitäisi sitten käydä hieman suuremman joululahjan eli Maon kimppuun.
 

TeeVee

Jäsen
Tom Clancyn Näkymätön vihollinen, lähes 600 sivua Jack Ryan -sarjaa.

Clancyn kirjoittamia tai hänen nimellään myytäviä kirjoja olen lukenut toistakymmentä.
 
E

ebs

Dostojevskin Kirjoituksia kellarista sekä Olivier Rolinin Port Sudan. Pitää oikeastaan mainita molemmat, koska sain ne sen verran samanaikaisesti päätökseen etten enää muista tarkkaa kronologista järjestystä.

Port Sudan on niin hieno ja ennen kaikkea ohut kirja, että hänet tuli nyt luettua neljännen kerran. Melko syvällistä tarinaniskentää, mikä ei varmasti sovi kaikille, mutta minä tykkään kuin huora puurosta.

Dostojevski herätti uteliaisuuden. Seuraavana vuorossa Idiootti.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Remeksen uusin 6/12. Pakko sanoa, että Remeksen edeltävistä kolmesta ns. aikuiskirjasta kaksi oli pieniä pettymyksiä. Edellinen oli taas jo parempi ja nyt erinomainen kirja. Top-3 Remeksen kirjoista, suosittelen todella vahvasti!
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ohmi kirjoitti:
Nankingin verilöyly tuli päätökseen viime yönä. Harvemmin kirjoista on saanut samanalaista pahanolontunnetta, kuin minkä tuo kirja aiheutti. Suosittelen lämpimästi kaikille.

Haluat siis saada meidät kaikki oksentamaan? Jaettu pahoinvointi on moninkertainen pahoinvointi...

Itselläni on kesken John Irvingin "Kunnes löydän sinut", ei mikään Garpin maailma tai Kaikki isäni hotellit mutta tasaisen taattua Irvingiä, kyllä sitä lukee. Seksiä, painia, seksiä, opiskelua ja seksiä on jo ollut, kohta päästään varmaan karhuihin?

Tutustuin muuten joskus yli 10 v. sitten Mainessa kaveriin joka kertoi että Irving oli ollut hänen englanninkielen opettajansa. Ihan mulkku mies kuulemma, tämä kaveri ainakin vannoi ettei ikinä lue yhtään hänen kirjoittamaansa kirjaa!
 

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
eagle kirjoitti:
Remeksen uusin 6/12. Pakko sanoa, että Remeksen edeltävistä kolmesta ns. aikuiskirjasta kaksi oli pieniä pettymyksiä. Edellinen oli taas jo parempi ja nyt erinomainen kirja. Top-3 Remeksen kirjoista, suosittelen todella vahvasti!

Hyvin nämä mielipiteet jakautuvat. Omasta mielestäni tämä uusin oli luultavasti heikoin Remeksen kirja. (Pääkallokehrääjää ja Karjalan lunnaita en ole lukenut). Noista sen edeltäjistä taas Ikiyö on ehkäpä paras Remes ikinä ja Hiroshiman portti sekä Nimessä ja veressäkin erinomaisia.

Itselläni jatkuu Michael Connelly -talkoot. Nyt menossa Void Moon.

17:sta ostamastani Connellyn kirjasta lukematta vielä 4. Kaveri on jumala. Toivottavasti kirjoittaa vielä kymmeniä kirjoja.
 

ipaz

Jäsen
Joululahjaksi saamani Sotatoimet: Suomen sotien 1939-45 kulku kartoin

Nyt vasta tätä teosta lukiessa on alkanut avautumaan mitä ja missä päin on tapahtunut ja milloin. Selkeäsi kirjoitettu ja vielä selkeämmät kartat selventävät sotien tapahtumat asiaan vähemmän vihkiytyneelle.
 
Viimeksi muokattu:

late67

Jäsen
Suosikkijoukkue
jyp
Remeksen uusin 6/12. Ihan hyvä kirja.
Mielestäni samaa huippu laatua aiempien Ilkan tekeleiden kanssa.
Nyt olen lukenut kaikki tähän mennessä ilmestyneet Remekset!
Ainakin minä olen pitänyt hänen romaaneista.
 

TeeVee

Jäsen
eagle kirjoitti:
Remeksen uusin 6/12. Pakko sanoa, että Remeksen edeltävistä kolmesta ns. aikuiskirjasta kaksi oli pieniä pettymyksiä. Edellinen oli taas jo parempi ja nyt erinomainen kirja. Top-3 Remeksen kirjoista, suosittelen todella vahvasti!
Itse olen myös lukenut Remeksen kaikki kirjat (mukaanlukien nuorille suunnatut kirjat) lukuunottamatta noita kahta viimeisintä. Henkilökohtainen suosikkini on Ruttokellot, se oli myös ensimmäinen, jonka hänen tuotannostaan luin.

Hiroshiman portissa näin jotain yhtäläisyyksiä Da Vinci -koodiin, Nimessä ja veressä oli mielestäni enemmän dekkariteemaan kallistuva.

Erkki Tuomiojan kritiikki Remeksen Ruttokelloja kohtaan sai muuten varsin suurta huomiota osakseen, osoitus vain, että nettipäiväkirjoja luetaan tarkasti. Arvostelu löytyy täältä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös