Minkä kirjan luit viimeksi / mitä luet nyt?

  • 650 432
  • 5 563

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Koska ka on pyörä, luet tietysti Musta torni -sarjan uudelleen alusta.
Heh, siinähän olisi tosiaan ajatusta. Olisi tuossa irrallaan vielä tuo jälkikäteen julkaistu saman saagan irtokirja joka sijoittuu ilmeisesti kronologian puolesta johonkin 4-5 kirjojen välille ja sen voisi lukaista läpi seuraavia varsinaisia luettavia pähkäillessä. Historiallista mysteeriota tekisi jälleen mieli, parin vuoden aikana tuli luettua mm. Harglan Apkteekkari Melchior -, sekä Jyrki Heinon K -sarjat ja nyt kun on tullut ahkerasti luettua Kingiä (kolmen novellikokoelman ja tosiaan tuon Musta torni -sarjan muodossa) niin johonkin vastaavaan voisi palata.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Niukasti on viime vuosina tullut lueskeltua, joten kertokaahan parhaita tärppejä kevyeksi kesälukemiseksi.
Kalle Isokallio kirjoittaa letkeitä veijaritarinoita, joiden sisään on yleensä leivottu hieman yhteiskuntakritiikkiä. Esimerkiksi "Aunen ketjureaktio" on mitä sopivinta riippumattomateriaalia.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mitähän sitä seuraavaksi sitten lukisi?

Lukemisen ohella katso huviksesi Mustasta Tornista tehty tuore elokuva The Dark Tower ja ihmettele, miten kahdeksan kirjan ja tuhansien sivujen tarinasta saadaan tehtyä 90 minuutin kehno räpellys, vieläpä siten, että kirjojen "Clint Eastwoodia" eli Rolandia tulkitsee Idris Elba, joka on erinomainen näyttelijä mutta täysin väärin roolitettu tähän elokuvaan.

Niin, et siis ollut lukenut sitä kahdeksatta Torni-kirjaa (Tuulen avain)? Lue se kuitenkin alta pois, se ei mikään klassikko ole, mutta kertoo vähän lisää taustatarinaa ja antaa mahdollisuuden palata avainhahmojen luo vielä kerran.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Lukemisen ohella katso huviksesi Mustasta Tornista tehty tuore elokuva The Dark Tower ja ihmettele, miten kahdeksan kirjan ja tuhansien sivujen tarinasta saadaan tehtyä 90 minuutin kehno räpellys, vieläpä siten, että kirjojen "Clint Eastwoodia" eli Rolandia tulkitsee Idris Elba, joka on erinomainen näyttelijä mutta täysin väärin roolitettu tähän elokuvaan.

Niin, et siis ollut lukenut sitä kahdeksatta Torni-kirjaa (Tuulen avain)? Lue se kuitenkin alta pois, se ei mikään klassikko ole, mutta kertoo vähän lisää taustatarinaa ja antaa mahdollisuuden palata avainhahmojen luo vielä kerran.
Tuulen avaimen aloitin eilen illalla (kävin hakemassa kirjastosta samalla reissulla pääsaagan viimeisen kirjan kanssa), mutta siinä tuskin montaa iltaa menee lukiessa. Elokuva pitää tosiaan katsoa nyt ihan mielenkiinnosta, odotukset eivät ole suoranaisesti ihan hirveän korkealla.
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ayn Rand: Kun maailma järkkyi/Atlas shrugged

Vaimon mielestä minun pitää lukea jokin naisen kirjoittama romaani. No, tämäpä sattuui kirjastossa silmään. Varmaan on väärä nainen ja väärä romaani, mutta tällä nyt mennään.
Koko kesähän tässä menee. Sivuja on ujot 1500.
Wahlroosin Nallehan tätä minulle alunperin on suositellut.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ayn Rand: Kun maailma järkkyi/Atlas shrugged

Vaimon mielestä minun pitää lukea jokin naisen kirjoittama romaani. No, tämäpä sattuui kirjastossa silmään. Varmaan on väärä nainen ja väärä romaani, mutta tällä nyt mennään.
Koko kesähän tässä menee. Sivuja on ujot 1500.
Wahlroosin Nallehan tätä minulle alunperin on suositellut.

Minua kun on misogyyniksi sanottu, niin olen kertonut ihailevani monia naisia kuten Sarah Palinia, Päivi Räsästä ja Pamela Andersonia, muttei ole femakoille kelvannut.

En kehtaa sanoa lukemisiani ettei luulla [lisää tähän dissaamasi seksuaalinen suuntautuneisuus].
 

Grafix

Jäsen
Viimeksi luettuna Ed Catmulin ”Creativity Inc.” Ed on siis yksi Pixarin (Toy Story, Finding Nemo, Ratatouille jne) perustajista.

Kirja on osin kertomus Pixarin historiasta sekä kehittymisestä ja osin eräänlainen johtamisopas. Ihan hyvä kirja, mutta pelkästään Pixarista itsestäänkin olisi saanut varmasti hyvin mielenkiintoisen opuksen aikaiseksi.

Seuraavana lukujonossa Scott Kellyn ”Endurance”. Kirja kertoo astronautti Kellyn viettämästä ajasta ISS-avaruusasemalla. Odotukset korkealla, katsotaan lähteekö kirja lentoon.
 

Glove

Jäsen
Enpä muista edellistä eikä nyt ole mitään luettavaa. Pitäisi hakea kirjastosta Antti Meron Nopeusvalmennus. Kaveri kyllä meinasi, että se on niin terävällä kynällä kirjoitettu, että kun lukee sivun niin pitää mennä tunniksi ulos miettimään mitä on lukenut.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Terry Pratchettin viimeiseksi jäänyt kirja Paimenen kruunu herätti haikeita tunteita kahdestakin syystä. Ensinnäkin kirjassa käsitellään jäähyväisiä, joita jätetään eräälle Pratchettin Kiekkomaailman tunnetuimmalle ja todella monessa kirjassa esiintyneelle hahmolle. Toiseksi nämä kirjalliset jäähyväiset sekoittuvat sellaisenaan jäähyväisiin, joita Sir Terrylle jätettiin. Tämä oli hänen viimeinen kirjansa ja hän sen varmasti tiesi, joten ne jäähyväiset ovat samalla jäähyväisiä itse kirjailijalle ja hänen luomalleen maailmalle. Hyvä kirja kuitenkin, ja Kiekkomaailman tarinat loppuivat tyylillä.

Lisää Kiekkomaailma-kirjoja ei enää postuumisti tule, sillä kirjailijan tahdon mukaisesti hänen tekstitiedostonsa sisältäneen tietokoneen kovalevy ajettiin höyryjyrällä(!) littanaksi eikä yhtään tekstinpätkää sieltä enää ulos ongita. Siinä on lopullinen ratkaisu varmistettu tyylillä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Jarkko Sipilän Häikäilemätön on nyt lukemisen alussa.

Lopettelin juuri Arman Alizadin jonkinmoisen elämänkerran (Armanin maailma). Kirja oli hyvin köykäinen, reissuista olisi saanut varmaan paljon enemmänkin juttua kuin muutaman kappaleen verran (1-3 sivua per reissu eli ohjelman jakso). Sellaista kevyttä kesälukemista, mielenkiintoisia taustoja ja tarinoita. Mutta enemmän oisi saanut olla koska varmaan sattui ja tapahtui kuvausreissuilla. Ja kirja loppui ensimmäiseen ristiretkeen eli paljon jäi kertomatta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Eilen tuli lukaistua Tuulen avain loppuun, ihan ok tarina vaikkei sinänsä olisi Mustan tornin maailmaa tarvinnutkaan taustakseen. Kävin palauttamassa kirjan (samoin kuin sarjan kaksi viimeistä kirjaa) kirjastoon ja nappasin mukaan testiksi kokoelman suomalaisia steampunktarinoita "Silintereitä ja siipirattaita" sekä C.J. Sansomin historiallisen dekkarin Musta tuli (joo, aika hölmö nimi kirjalle suomeksi). Sansomilta olen joskus toissatalvena lukenut saman keskiaikadekkarisarjan aloittaneen Luostarin varjot, ei mikään mullistava kokemus mutta kokeillaan jos sarjan toisessa kirjassa olisi meno vähän töpäköitynyt.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
No niin arvon lukutoukat! Kaipaisin hiukan apua.

Olen lukenut nyt aika tiiviiseen tahtiin Ken Folletin molemmat isot trilogiat. Historialliset romaanit kiinnostaa lisää. Lisämausteena, jos on jonkinlaista dekkariainesta, vakoojahommia tai sotaa, ei välttämättä taistelukuvauksia, niin aina parempi.

Olisiko arvon kanssatoukilla heittää vinkkiä historiallisista romaaneista, joita voisin seuraavana lukea?

Bernard Cornwellia ja Conn Igguldenia voi huoletta suositella.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Historialliset romaanit kiinnostaa lisää. Lisämausteena, jos on jonkinlaista dekkariainesta, vakoojahommia tai sotaa, ei välttämättä taistelukuvauksia, niin aina parempi.
Timo Sandberg on kirjoittanut 1920-luvun Lahteen (Hollolaan) sijoittuvia dekkareita. Kirjojen nimet on Mustamäki, Häränsilmä ja Murhakuja. Suosittelen jos kotimainen lähihistoria kiinnostaa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
No niin arvon lukutoukat! Kaipaisin hiukan apua.

Olen lukenut nyt aika tiiviiseen tahtiin Ken Folletin molemmat isot trilogiat. Historialliset romaanit kiinnostaa lisää. Lisämausteena, jos on jonkinlaista dekkariainesta, vakoojahommia tai sotaa, ei välttämättä taistelukuvauksia, niin aina parempi.

Olisiko arvon kanssatoukilla heittää vinkkiä historiallisista romaaneista, joita voisin seuraavana lukea?
No sehän on sitten Shardlake series - Wikipedia

Ensimmäisen opuksen luin viime kesänä eikä vielä niin iskenyt, alkukesästä kävin hakemassa kirjastosta toisen testiin kun Kingin Mustan tornin sain luettua ja siitä eteenpäin tullutkin ahmittua koko sarja (tai viimeisen kirjan kävin vastikään hakemassa kirjastosta mutta eiköhän tuokin ole kohta luettuna, sen verran hyvään tahtiin jaksaa pitää otteessa). Henrik VIII:n Englannissa kyttyräselkäinen lakimies yrittää avustaa asiakkaitaan ja selvitä hengissä sekä siinä sivussa selvittää mystillisiä tapauksia jonkun isokenkäisen tai ihan omaan laskuun.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nick Masonin Inside Out menossa, kun noita muusikkojen muistelmia harrastelen. Ihan vekkulisti kirjoitettu, runsaasti kuivaa huumoria mukana.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Hedi Fried- Kysymyksiä joita minulle on esitetty keskitysleiristä.

Uutuuskirja. Vähän rankempaa kesälukemista. Holokaustista selvinnyt 94 vuotias nainen on kiertänyt kouluja ym kertomassa kokemuksistaan keskitysleirissä. Nyt hän on koonnut kysymyksistä kirjan joihin hän on vastaillut. Esim. Oliko siellä aina nälkä, pelottiko koko ajan, oliko kaikki vartijat ilkeitä, miten kuukautisten aikana puhtaus jne.. realistinen kuvaus keskitysleirin "arjesta". Kaikinpuolin paska paikka oli.
 

KummaHosee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No niin arvon lukutoukat! Kaipaisin hiukan apua.

Olen lukenut nyt aika tiiviiseen tahtiin Ken Folletin molemmat isot trilogiat. Historialliset romaanit kiinnostaa lisää. Lisämausteena, jos on jonkinlaista dekkariainesta, vakoojahommia tai sotaa, ei välttämättä taistelukuvauksia, niin aina parempi.

Olisiko arvon kanssatoukilla heittää vinkkiä historiallisista romaaneista, joita voisin seuraavana lukea?

James Clavellin Aasiaan sijoittuvat historialliset kirjat täyttävät aika lailla nuo kriteerit joista varsinkin Shogunissa on kaikki Sir Markun kriteerit. Itse olen lukenut aikoinaan Shogunin ja Noble Housen sekä Kuningasrotan. Shogun sijoittuu 1600-luvun Japanin kertoen valtasukujen valapelistä ja juonitteluista. Kirjasta on tehty tv-sarjakin, joka on aikoinaan lähetety suomenkin televisiossa (kirja oli parempi). Kuningasrotta sijoittu toisen mailmansodan Japanilaiselle vankileirille kertoen liittoutuneiden vankien elämästä. Noble House sijoittuu 1960-luvun Hong Kongiin ja sen aikaisiin kauppa juonitteluihin. Kaikki kolme kirjaa olivat erinomiaisia mutta itse pidin näistä kirjoista eniten vähemmän tunnetusta Kungasrotasta, joka ketoi todella mielenkiintoisesti ja jännittävästi vankien elämästä.Googlettamalla selvisikin, että kirja perustuu Clavellin omiin kokemuksiin vankileirillä. Clavelin kirjat ovat aikamoisa tiiliskiviä kooltaan. Shogunissakin on yli 1000 sivua, mutta palkitsevat kyllä lukijan.
 

Robu

Jäsen
Tänä vuonna on pitkästä aikaa tullut luettua. Kerron lyhyesti fiiliksiä.

The Nix - Paksulla romaanilla aloitin vuoden. 600-sivuinen möhkäle oli kuitenkin hyvin kirjoitettu ja aihe oli kiinnostava. Parasta antia oli kymmenien sivujen kuvaus elämässä paikallejääneen nörtin päivittäisestä elämästä ja ajatusmaailmasta.

Life 3.0 - Tietokirja tekoälystä ja sen tulevaisuudesta. Lyhyesti sanottuna aivan helvetin mielenkiintoista. Pari vuotta sitten pidin aihetta tylsänä, mutta nyt olen alkanut ymmärtää, että se tulee olemaan iso moraalinen kysymys lähitulevaisuudessakin ja sitä ei voida pohtia liikaa.

1984 - Klassikko syystäkin.

Lying - Sam Harrisin lyhyt kirja valehtelimisesta ja miksi se on lähes poikkeuksetta väärin ja tuhoavaa toimintaa. Kirjan luettuani olen tietoisesti lähes lopettanut valehtelimisen. Myös ne helpot valkoiset valheet. Tähän mennessä vuoden merkittävin lukukokemus, joka on vaikuttanut elämääni eniten.

Man's search for meaning - Keskityleirin kokemuksiin pohjautuva kirja, jossa kirjoittaja pohtii kokemuksiaan ja elämän tarkoitusta. Aika pysäyttävää lukemista paikka paikoin.

Kannabiskirja - Tässä ei tullut itselle paljoa uutta, mutta oivallisesti kirjoitettu tietokirja kannabiksesta Suomessa. Suosittelen.

Homo Deus - Ihmisyyden tulevaisuuden pohdintaa. Kirjan on kirjoittanut se Sapiensin kirjoittaja. Tämä ei jostakin syystä napannut. Aihe vaikutti kiinnostavalta, muttei vain pitänyt mukanaan ja loppu meni vain selailuksi.

Brave new world - Alkupuolisko kirjasta oli jotenkin vaikeaa luettavaa, mutta parani loppua kohden. Syystäkin klassikko.

Voittamisen anatomia - Mainio peruskirja hyvinvoinnista, jossa on ripoteltu F1-maailmasta tarinoita mukaan. Ei mikään hullun säväyttävä, mutta pari asiaa oivalsin tämän kautta kuitenkin.

Bullshit jobs - A theory - Vallan mainio. Tietokirja merkityksettömästä työstä. 37% briteistä pitää työtään turhina. Siltikin puhutaan koko ajan, että kaikille pitäisi saada töitä ja 40 tuntia viikossa, vaikkei työtä edes ole niin paljon. Työ ei ole itseisarvo oli asia, jonka tajusin tämän kautta.

Saa ehdottaa näiden perusteella kirjoja luettavaksi.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Bullshit jobs - A theory - Vallan mainio. Tietokirja merkityksettömästä työstä. 37% briteistä pitää työtään turhina. Siltikin puhutaan koko ajan, että kaikille pitäisi saada töitä ja 40 tuntia viikossa, vaikkei työtä edes ole niin paljon. Työ ei ole itseisarvo oli asia, jonka tajusin tämän kautta.

Saa ehdottaa näiden perusteella kirjoja luettavaksi.

Ei tietenkään työtä ole niin paljoa tarjolla. Ja on selvä, että iso osa tehtävästä työstä on täysin turhaa ja merkityksetöntä, jopa haitallista maapallon ja ympäristön kannalta. Ja samalla ihmisten hyvinvoinnin. Työnteon ihannointi on täysin aivopesun tulosta, jolla pidetään markkintalouden rattaat pyörimässä. Lääkärit ja muut merkitykselliset työt on sitten asia erikseen.

Itsellä nyt kesken kaksi hiukan keskenään samantapaista kirjaa. Jiddu Krishnamurtin "ajattelun tuolle puolen" ja Anthony De Mellon "havahtuminen". Erittäin mielenkiintoisia kirjoja siitä, kuinka unessa ihmiset ovat. Oikeastaan ollaan kaikki ulkoapäin ohjelmoituja robotteja, muutamia poikkeusyksilöitä lukuunottamatta. Ja tuo em. työnteon ihannointikin ja sitä kautta statuksen hakeminen liittyvät juuri siihen unessa olemiseen.

Aiemmin kesällä luin muutaman zenbuddhalaisuuteen liittyvän kirjan. Siitä filosofiasta löytyi paljon arkista elämää helpottavia ajatusmalleja. Järjeenkäypää muutenkin. Suosittelen kaikille, ei liene ihmistä joka ei zenistä jotain oivaltaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tulin juuri kirjastosta ja mukaan tarttui Joseph Kanonin Los Alamos. Takakannen mukaan sijoittuu atomipommin syntyhetkille ja -paikoille. Päähenkilö selvittää pommiprojektiin kuuluneen henkilön murhaa.

Tämä Kanonin teos on itselläkin menossa lähiaikoina lukulistalle. Aikaisemmin Kanonilta on tullut luettua historialliset romaanit Vakoojaksi leimattu ja Jaettu Berliini. Ihan hyviä teoksia muistaakseni.

Leon Uris saattaisi myös pudota teikäläiselle, jos ei ole jo tuttu. Omasta mielestä Kolmiyhteys on yksi parhaista kirjoista mitä olen lukenut. Myös Exodus, Mila 18 Taisteluhuuto toimivat. Ja oli Harmageddonissakin hetkensä.
 

teppana

Jäsen
Viimeiset vuodet on arki ollut aika hektistä. Tai ainakin näin itselleni sanon kun perustelin miksi en lue kirjoja enää. Sellaiset 3-4 vuotta meni melkein täysin ammattikirjallisuuden parissa ja nautintolukeminen jäi kokonaan pois. No, otettiin avovaimon kanssa BookBeat sovellus ja vaikka olin skeptinen täytyy sanoa että se toimii mainiosti. Erioten äänikirjat on pelastaneet päivän usein. Lenkille kun lähtee ja laittaa kirjan pyörimään saa siinä nollattua tosi hyvin. Joskus jopa töissä tulee kuunneltua kun on meneillään puuduttava hetki jolloin ajatuksia ei tarvitse.

Suosittelen palvelua kaikille. Tällä hetkellä on meneillään George RR Martinin Lohikäärmetanssin äänikirja. Vaikuttavaa kirjoittamista.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tännehän on tullut aika paljon tavaraa, joka menee listalle. Alkaa lista venymään, mutta se ei ole huono asia.

@Wiljami ,@wild wild west ja @Valapatto kiitoksia mielenkiintoisista vinkeistä! Leon Uris on tuttu ja joitain kirjoja häneltä olen lukenut. En muista nimiä, mutta toisessa kerrottiin useamman irlantilaisperheen näkökulmista IRA:n syntymiseen johtaneet tapahtumat ja toisessa Länsi-Berliinin alkuvuosista. Molemmat olivat huikeita kirjoja. Jonkun kolmannenkin olen saattanut häneltä lukea. Uriksessa häiritsee vähän se, että hänen kirjoissaan päähenkilölle tuntuu jollain tavalla jäävän Musta Pekka käteen. Pitää kuitenkin tarkistaa, että mitä ne olivat, mitkä olen lukenut ja laittaa muita listalle. Siinähän sitä riittää taas luettavaa.

Nuo lienevät juuri Kolmiyhteys ja Harmageddon. Kyllä tosiaan nuo Varsovan gheton juutalaisista kertova Mila 18, Israelin valtion synnystä kertova Exodus ja merijalkaväestä kertova Taisteluhuuto kannattavat lukea. Uriksella on puutteensa ja sokeat pisteensä, mutta ihan asiallista settiä hän tuotti. Toki muutaman täysin turhanpäiväisen kirjankin olen häneltä lukenut.

Itsellä tällä hetkellä ei poikkeuksellisesti ole kesken yksikään kirja. Saa heittää vinkkejä.
 

Zodiac

Jäsen
Suosikkijoukkue
Thunder Bay Bombers
Michael Connelly - Kuilun Partaalla

Hyvä dekkari oli missä LAPD:n ex-kyttä Harry Bosch metsästää "runoilijana" tunnettua sarjamurhaajaa. Itse annan 9/10 pistettä. Meni parissa päivässä koko teos.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tein sen, mitä ihmisen ei pitäisi tehdä kysymättä, eli oletin. Oletin, että olisit lukenut kaikki nuo kirjat, mitä itselleni vinkattiin. Mietiskelin, mitä vinkkaisin itse ja oletin taas, että se on kuitenkin lukenut kaikki, mitä ensimmäisenä tulee mieleen. Luin juuri loppuun tuon Kanonin Los Alamos - pommin varjossa. Käsitin, ettet ole vielä lukenut kirjaa, joten suosittelen sitä. Oli hyvä lukukokemus.

Kanon oli itselleni uusi tuttavuus ja menee myös listalle, mitä luetaan tulevaisuudessa. Kerronta on mielestäni aika rauhallista jopa verkkaista. En osaa tarkemmin eritellä, mutta jotenkin se tuntui rauhallisemmalta. Ehkä tämä johtui siitä, että tuli tuossa joku aika sitten luettua pari Nesböä ja niissähän toimintaa riittää. Joka tapauksessa hyvin rakennettu kuvio. Mielestäni Kanon kuvailee hyvin tapahtumia ja paikkoja, ja teksistä on helppo luoda ehjä mielikuva tunnelmasta, tapahtumista ja ympäristöstä. Ei mikään Follett, mutta onko kukaan?

Oletteko muuten monesti jättäneet kirjan kesken?

Varasinkin tuon Los Alamoksen kirjastoon ja se menee seuraavaksi lukulistalle. Sitä ennen täytyy lukea pari töihin liittyvää opusta.

Kyllä minä olen monta kertaa jättänyt kirjan kesken. Toisinaan olen jatkanut väkisin lukemista, vaikka ei ole uponnut. Joskus se on palkinnut, useimmiten ei.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös