Minkä ikäisenä muutit pois kotoa?

  • 10 900
  • 55

Minkä ikäisenä omaan kämppään?

  • Alle 18 vuotiaana

    Ääniä: 34 7,8%
  • 18-19 vuotiaana

    Ääniä: 123 28,1%
  • 20-21 vuotiaana

    Ääniä: 166 37,9%
  • 22-23 vuotiaana

    Ääniä: 46 10,5%
  • 24-25 vuotiaana

    Ääniä: 7 1,6%
  • 25-30 vuotiaana

    Ääniä: 8 1,8%
  • 31 tai myöhemmin

    Ääniä: 1 0,2%
  • Asun vielä vanhempieni kanssa

    Ääniä: 53 12,1%

  • Äänestäjiä
    438

Prt Sc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
17v muutin äidin helmoista silloisen tyttöystäväni luokse, joka oli itseäni 8v iäkkäämpi. Oli aika opettavaista aikaa.
 

scholl

Jäsen
Scollin tapaan suosittelen kertakäyttöasitoita tiskauksesta vähemmän innostuneille poikamiehille, ainakin minulla kun ei konetta (tai konetta) ollut niin tiskaus tapahtui vasta sitten kun kaikki astiat on kaapista käytetty. Seuraavaksi olinkin jo myöntämässä nobelia kertakäyttöisten astioiden keksijälle...

Onko naisilla joku tiskausgeeni, kun poikanaisia et mainitse? Vai onko oikea termi tyttönainen. No ei näistä ota selvää.

Joku puhui siitä, että pärjää hyvin, jos on vähän astioita. Kuulostaa aika erikoiselta. Jos nimittäin ostaa hyvin vähän astioita eli minimi kai on kattaus kuudelle eli puolitusinaa niin silloinhan ne ovat aina 100% varmuudella kaikki likaisena. Silloin jos nälkä yllättää niin voi olla aika vaikeaa syödä, jos ei ole mitään puhdasta. Niinpä kertakäyttöastioita kannattaa olla backupina niilläkin, jotka eivät ole kokonaan niiden käytön varassa, sillä tosiaan jos on vähän astioita niin elää melkoisessa riskitilanteessa. Haarukoita, veitsiä, laseja ja vastaavia kannattaa kyllä olla minimissään tusina. Laseja toki huomattavasti enemmänkin. Niitähän menee helposti joku viisi päivässä, vaikkei erityisemmin asiaa huomaisikaan. Se tapahtuu huomaamatta. Niinpä on hyvä olla ainakin parikymmentä lasia, koska muuten tulee kyllä joku stressi siitä, että saa olla yhtä mittaa tiskaamassa. Siis vinkkinä niille, joille ei konetta ole. Ja jos kone on niin sitä suuremmalla syyllä sitä moskaa voi olla enemmän. Ei ole sitten niin tarkkaa, koska konetta täyttää tai tyhjentää. Voi tehdä vaikka viimeistään silloin, kun kaapit ovat tyhjät.
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
16-vuotiaana läksin pois, heti peruskoulun loputtua. Tosin armeijan jälkeen jouduin asumaan kuukauden vanhempieni komerossa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
17-vuotiaana. Mulla soi huoneessa Rockabilly ja vanhemmillani "Kenen joukossa seisot" ja muut toverilaulut. Kestämätön ristiriita johti konflikteihin ja himasta muuttooni ensin mummolleni ja sitten ulkomaille. Nykyjään ollaan ihan kavereita.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
16-vuotiaana ( syksy-88), aluksi mutsi maksoi vuokran, mutta 18-vuotiaasta omilla on oltu

Olihan toi aluksi aika showta. Kaverit ramppasi ja pussikaljaa kului, koulut jäi. Perkele oli se vaan hienoa aikaa, vaikka rahaa ei ollut ja muutenkin se oli melkoista opettelua. Silloin olin nuori, komee ja notkea, nyt vaan komee..

25-vuotiaana oli silloisen avokkaan kaa omistuskämppä, mut nekin jo historiaa. Noin 20-vuotta ja viides luukku menossa, joten pitkään on tullut kämpissä viihdyttyä. Parempi niin, sillä on se muuttaminen vaan vittumaista hommaa.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
16-vuotiaana, Raumalta Turkuun.

Hyvän vedon teit. Ei Roomassa selvinpäin kestä, yh!

Itsehän muutin intin jälkeisenä syksynä ko. kaupunkiin. Siis Raumaan. Tänä kesäna "maitojunalla" takaisin Jyväskylään ja opiskelut jatkuu.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kotoa muutto taisi tapahtua 2004 alkukesästä, eli olin silloin juuri täyttänyt 19.
Tällöin oli jo tiedossa että armeijaan lähtö oli 2005 tammikuussa ja halusin että lomille tultaessa saa vähän omaa rauhaa, joten siinä oli varmaan se suurin kotoa poispotkija. Tämä oli näin jälkeenpäin ajateltuna hyvä aika lähteä "itsenäistymään", kesätöistä sain tienattua sen verran että sain takuuvuokrat maksettua ja kaikkea tarvittavaa kotiin hankittua.

Nyt tuosta on kulunut reilut kolme vuotta ja pikkuhiljaa kun on tavaroita hankkinut ja kotiaan mieleisekseen laittanut, niin tyytyväinen olen ollut!

Muutama kaveri on muuttanut vasta tässä lähiaikoina pois kotoaan ja enpä haluaisi välttämättä olla heidän osassaan. Kavereilla ei ole oikeastaan minkäänlaista kiinteää omaisuutta (poisluettuina telkkari & tietokone) vaikka usea on töissä ollut miltei 4 vuotta. Aika iso paukku ostaa kerralla kaikki mahdollinen; pesukone, sohvat, astiat, sängyt, matot, lamput jne..
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ekan kerran muutin pois kotoa 15-vuotiaana, mutta kyseinen koulu ei maistunut, joten muutto takaisin kotiin. Pysyvästi pois kotoa muutin sitten 17-vuotiaana.
 

TmiT

Jäsen
Suosikkijoukkue
<Your ad here>
Olin 20-vuotias, kun muutin opiskelemaan toiseen kaupunkiin. Intin jälkeisen välivuoden vietin vielä kotona kotipaikkakunnallani, mutta sitten opiskelupaikan saatuani muutto oli tosiasia. Vuoden alusta muutin nykyiseen kämppääni ja nyt tässä kuussa muutan tyttöystävän kanssa yhteiseen kämppään.

Kotikonnuille ei ole kuin tunnin ajomatka, mutta eipä tuolla enää niin usein tule käytyä kuin opiskeluaikana. Mukavaahan siellä on toki aina käydä ja vähän aikaa vierailla järven rannalla lapsuudenkodin rauhassa.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Scollin tapaan suosittelen kertakäyttöasitoita tiskauksesta vähemmän innostuneille poikamiehille, ainakin minulla kun ei konetta (tai konetta) ollut niin tiskaus tapahtui vasta sitten kun kaikki astiat on kaapista käytetty. Seuraavaksi olinkin jo myöntämässä nobelia kertakäyttöisten astioiden keksijälle...
Täysin samaa mieltä. Itsekin tuli tota harrastettua ja on kyllä näppärä ja edullinenkin juttu. Varsinkin kun itse ostin sellaisen ison säkin haarukoita (mitähän siinä oli..100kpl? vai enempikin, kesti todella kauan). Haarukat on kaikista tympeimpiä pestä (mun mielestä) käsin. Muutenkin, 50 lautasta ja sellainen kertakäyttökuppi-putki kestää melko kauan.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Joku puhui siitä, että pärjää hyvin, jos on vähän astioita. Kuulostaa aika erikoiselta. Jos nimittäin ostaa hyvin vähän astioita eli minimi kai on kattaus kuudelle eli puolitusinaa niin silloinhan ne ovat aina 100% varmuudella kaikki likaisena.

Minä puhuin. Itselläni on siis tapana syödä yhdeltä lautaselta kerrallaan. Useampaa ei tarvitse, jos vain käytettävä lautanen on tarpeeksi iso. Tämä seikka on toki minulla ollut mielessä lautasia valitessani. Sama pätee haarukkaan ja veitseen, minulla ei ole kuin kaksi kättä, joten ylimääräiset haarukat eivät ole millään tavalla hyödyksi.

Jos on esimerkiksi kuusihenkinen perhe, ja tarvitsee astioita kuudelle, toki tiskikone on melkein pakko olla. Puhuin alunperinkin vain yksin elämisestä.
 

Waldemar

Jäsen
15 vuotiaana kolmen kaverin kanssa yksiöön, Helsingin keskustaan... Koulut jäi ja pimeitä hommia tehtiin vuoron perään että saatin vuokra maksettua ja kalja/kotiviini tönkät porisemaan... Kaikki oltiin vielä jossain koulussa kirjoilla niin pääsi koululle aina syömään kerran päivässä. Kaikki kalusteet oli koulusta "lainattuja" verhoja myöten. Muutamaan muun kolhoosi kämpän kautta avovaimon kanssa sitten kimppaan ja rehellisiin töihin ja raittiimpiin elämäntapoihin.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Muutin tämän kesän alussa, eli 20-vuotiaana. Sopivaan paikkaan tuli, sain opiskelupaikan ja oli laittaa paljon rahaa sisustukseen ym.

Tuo tiskausjuttu kyllä kieltämättä vähän naurattaa. Ei se tiskaaminen nyt niin vaikeaa ole. Suosittelenkin että teette niinkuin minä, tiskaatte heti käytön jälkeen. Mitään ei tarvitse silloin hinkata kauaa ja pysyy tiskipöytäkin siistin näköisenä. Plus että jos juon esim. pepsi maxia päivän aikana neljä lasillista niin ainakin itse käytän silloin samaa lasia sen päivän ajan. Oman kämpän pitäminen puhtaana ja siistinä on älyttömän tärkeää ainakin oman viihtyvyyteni kannalta, samoin sisustus jne.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
20-vuotiaana melko vieraalle paikkakunnalle. Asuin solussa ensimmäiset kuukaudet, kämppiksenä vähemmän siivousintoilijana tunnettu armeijan kapiainen, jolla oli varsinainen asunto perheensä kanssa toisella paikkakunnalla. Olihan se aikaa, kieltämättä tyhjien kaljapullojen poisroudaus tuli tutuksi. Hyvä puoli oli se, ettei sitä kämppistä pahemmin siellä näkynyt, mutta olisi tietenkin voinut joskus ottaa osaa yhteisten alueiden siivoamiseen. Yhteensä olen asunut vanhempien luota muuttamisen jälkeen 9:ssä asunnossa.
 

Erkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset
Lukion jälkeen sain opiskelupaikan ja otin oman kämpän saman tien haltuun. Syksyllä kun olen syntynyt, niin vastaus otsikkoon on, että 18-vuotiaana. Taloudellisesti tuo oli helppo ratkaisu, vaikka vanhempien luona olisinkin voinut asua opiskelupaikkakunnalla. Opintotuen asumislisä kattoi vuokrasta valtaosan ja kun tiesin meneväni inttiin seuraavassa tammikuussa, niin oli selvää, että inttiajalla sotilasavustus kattaa vuokran. En oikein nähnyt syytä roikkua vanhempien luona, kun oli olemassa parempikin vaihtoehto.

Tuo itse kämppä oli Turun YO-kylässä sijainnut 18m2 "itsemurhayksiö", eli vaikka neliöitä oli vähän, niin vastapainoksi vuokra oli hyvin edullinen. Bonuksena tuossa kämpässä oli myös se, että talo vapautui juuri syyskuun alussa peruskorjauksesta, eli luukku oli timmissä kunnossa ja kaikki naapurit muuttivat sisään samaan aikaan. Tutustuminen naapureihin oli helppoa, kun järkättiin tutustumisbileitä kerroskeittiössä yms. Osa noista ex-naapureista on yhä vuosikymmen myöhemmin hyviä ystäviä.

Vaikkei tässä vielä mikään ikäloppu olekaan, niin aika kaiholla noita aikoja muistelee. Ensimmäistä kertaa oli käytössä joka viikonloppu kämppä, jossa rymytä pohjien ottamisen merkeissä kavereiden kanssa, mikä silloin 18-kesäisenä oli kova juttu. Muutenkin se ns. itsenäisyys tietysti viehätti. Tarvittaessa saattoi vielä hurauttaa kymmenessä minuutissa vanhempien luokse pyykkejä hoitamaan ja jääkaapin sisältöä tuhoamaan, eli asetelma oli käytännön tasolla oikein hyvä.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Opiskelijoillakin lienee jotenkuten varaa 30-50:n euron astianpesukoneeseen. Tällaisia löytyy kierrätyskeskuksista.

Koska kyse oli alunperin minusta, vastaan tähän, vaikka keskustelu selkeästi siirtyikin yleisemmälle tasolle. Varaa olisi, etenkin, kun töiden kautta saisi suht edullisesti koneen. Keittiö ei vain ole niin kovin tilava, ja olohuoneeseeni en astianpesukonetta ota. Kylppärissä ei ole tilaa, koska siellä on pyykinpesukone (jonka siis ostin itse tähän asuntoon). Eli astianpesukoneen uupuminen johtuu lähinnä tilaongelmasta.

Schollin vastaus tähän olisi, että osta isompi kämppä. Siinä kohtaa kyse olisi kuitenkin varallisuusongelmasta.

edit: Muuttaisko girlzilla mun luo? Voitais tehdä semmonen kaksisuuntainen yksilahkeiselle sorvattu kaksilahkeisenylläpitosopimus?
 
Viimeksi muokattu:

GBenson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
19-vuotiaana muutin. Olen syntynyt alkuvuodesta, joten muutin siis heti lakin saatuani. Omilleni muutin 250 kilometrin päähän kotipaikkakunnastani.

Ensimmäisenä vuonna koulussani oli jonkin verran niitä, jotka asuivat vanhempiensa luona, koska nämä asuivat samassa paikassa kuin missä kersan opiskelupaikka sijaitsee. Täytyy myöntää, että kateeksi kävi, ainakin aluksi. Jos olisi ollut mahdollista omalla kohdallani tuollainen ratkaisu, olisin luultavasti asunut vanhempieni luona vielä vuoden.

Täytyy kyllä myöntää, että suurimmat ongelmat yksin asumisessa olivat aluksi ja ovat yhä budjetin kurissa pitämisen kanssa. Kun on pakko selvitä vuokrasta ja saada silloin tällöin survottua jotain ruokaa turpaansa, on paljon suuremmat paineet sen suhteen, onko sitä rahaa vai ei, kun vertaa aikaan jolloin asui kotona.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Heti kun intistä pääsin pois, omaan kämppään muutin pois kotoa. Intissäkin vierähti vuosi ja kun kotona olin kuitenkin duunissa, ei aikaisemmin mitään järkeä ollutkaan lähteä. Hyvin meni tämä askel elämässä.

Ja jos juo pepsiä neljä kertaa päivässä, kannattaa ehkä jo juoda pullosta, kuten lähes kaikki nesteet. Tai sitten ei juo pepsiä, juo vaikka olutta. Kun iskee akuutti pikkurahan tarve, roudaa pullot kauppaan. Sillä sitten uusia pikkurahan aineksia valmistamaan. Välttää tiskin ym.
 

Cassu

Jäsen
Juuri ehdin 19 v täyttää kun lähdin kotoa. Ja siitä vuoden sisään muutin kolme kertaa. Neljäs muutto oli juuri tänään. Ilmeisesti on kulkurin verta liikaa suonissa...
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Juuri ehdin 19 v täyttää kun lähdin kotoa. Ja siitä vuoden sisään muutin kolme kertaa. Neljäs muutto oli juuri tänään. Ilmeisesti on kulkurin verta liikaa suonissa...

Itsellä on ikää 31 vuotta ja olen muuttanut yhteensä 20 kertaa joista viisi vanhempien kanssa. Eri maita kaksi ja paikkakuntia 10.
 

Cassu

Jäsen
Siinä oli vaan ne kerrat kun olen yksin muuttanu. Kaiken kaikkiaan olen muuttanu yli 20 kertaa... Neljän vanhana muuttoja oli takana jo yli 10
 

Hevosmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Karhulasta Jyväskylään opettelemaan yksin elämistä ilman mitään sukulaisia lähimaillakaan.
Mulla oli vähän lyhyempi matka, Anjalankoskelta Jyväskylään kesällä -87. Vapaus oli hienoa, mutta 17-vuotiaan itsekurilla lukiosta jäänyt käteen kuin kasa nelosia, niinpä lopetin sen kesken ja keskityin "elämänopiskeluun". Kakskymppisenä sitten haahuilu jo riitti ja aloitin opiskelun ammattiin.

Nyt onkin menossa kolmannen ammattitutkinnon suorittaminen ja asunto on ehtinyt vaihtua 14 kertaa, kolmessa eri kaupungissa. Tampereelle minut alunperin houkutteli Tappara ja kotipelit, Jyp-faneista sai kuudessa vuodessa tarpeekseen. Nykyisin, välimatkan ansiosta, mää voin jo toivoa teillekin menestystä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös