Milloin itkit viimeksi ja miksi?

  • 70 300
  • 361

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Oletko katsellut näistä kisoista muutakin kuin tilastoja? Välierässä USA:ta vastaan näkyi kentällä varsin hyvin se, miksi Crosby on tällä hetkellä maailman paras jääkiekkoilija. Ja Kanadaa ja Ruotsia vastaan näkyi kiusallisen hyvin se, miten kaukana Selänne on vuoden 1998 tasostaan. Silloin hän oli yksi maailman parhaista pelaajista.
Mikä määrittää absoluuttisesti suuruuden, Stanley-Cupit, NHL-pisteet, varausnumero, kansalaisuus, pelipaikka, aikakausi, Olympia-menestys, MM-menestys, juniorimenestys, menestyminen muissa sarjoissa, persoona, media-osaaminen, legendaarisuus...?

Sidney Crosby, ihan nöösi vielä. Mahdollisesti tänään toinen Olympiakulta plakkariin ja Stanly-cupkin on. Mutta on siinä ympärillä ollut erilaiset mahdollisuudet joukkueen menestykseenkin. Selänteellä se CUPkin on ja tulokaskauden ennätys jotain muuta kuin Crosbyn, kuin pelatut kaudet ja saavutetut pisteet, niin NHL:ssä kuin maajoukkueessa. Miltä Crosby näyttää vuoden 2030 olympialaisissa vuotta Selännettä nuorempana? Sidney on nöösi vielä ja uran vertaaminen Finnish Flashiin, elävään legendaan, on noloa.

Tippa tuli eilen silmäkulmaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minä taas yritän suhteuttaa tehopisteitä a) omiin aikalaisiinsa b) pelin muuttumiseen ajan myötä. Johan sen näkee siitäkin, mitkä Teemun tulokaskauden lukemat olivat, että mihin hän olisi pystynyt, jos hän olisi syntynyt vaikkapa 25 vuotta aikaisemmin (jolloin toki suomalaisena NHL:ään pääsyn kanssa oli vielä tiettyjä haasteita). Ei tuollaisiä jätkiä tule kentille edes kerran kymmenessä vuodessa. Satunnaisia tähdenlentoja syntyy, mutta ei yli 20 vuoden uran vetäviä tuolla tasolla. Kirjoitelkaa mitä kirjoittelette, senkin kirjoitteljat.
 
Minä taas yritän suhteuttaa tehopisteitä a) omiin aikalaisiinsa b) pelin muuttumiseen ajan myötä. Johan sen näkee siitäkin, mitkä Teemun tulokaskauden lukemat olivat, että mihin hän olisi pystynyt, jos hän olisi syntynyt vaikkapa 25 vuotta aikaisemmin (jolloin toki suomalaisena NHL:ään pääsyn kanssa oli vielä tiettyjä haasteita).

Teemu Selänteen tulokaskaudella Mario Lemieux teki 60 ottelussa 69 maalia ja 91 syöttöä. Kannattaa huomioida sekin, että Selänne pelasi tulokaskautensa 22-vuotiaana. Siinä iässä Grtezky teki 74 pelissä 205 pinnaa. Ensimmäisen änärikautensa Gretzky pelasi 18-19-vuotiaana ja teki 137 pinnaa.

Ja jos nyt suhteutetaan siihen omaan aikakauteen, niin kannattaa huomioida, että Crosbyn pistekeskiarvo on 1,41. Entä mihin Jaromir Jagr olisi pystynyt, jos olisi syntynyt 25 vuotta aiemmin? Hän pelasi uransa samaan aikaan Selänteen kanssa ja pisteitä on noin 270 enemmän kuin Teukalla.
 
Viimeksi muokattu:

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Teemu Selänteen tulokaskaudella Mario Lemieux teki 60 ottelussa 69 maalia ja 91 syöttöä.
Ja onkin ansaitusti top-3:ssa. Minusta hän on kaikkien aikojen paras. Ymmärrän kyllä niitä, jotka osaavat ulkoa tilastot, mutta eivät tajua lajista tai yleensäkään urheilusta paskaakaan.
 
Ja onkin ansaitusti top-3:ssa. Minusta hän on kaikkien aikojen paras. Ymmärrän kyllä niitä, jotka osaavat ulkoa tilastot, mutta eivät tajua lajista tai yleensäkään urheilusta paskaakaan.


Kertoisitko sitten, miten Jagr on tehnyt yli 1700 pistettä, vaikka pelasi samaan aikaan Selänteen kanssa ja Selänteen kaltaisia pelaajia ei tule edes kerran kymmeneen vuoteen?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kertoisitko sitten, miten Jagr on tehnyt yli 1700 pistettä, vaikka pelasi samaan aikaan Selänteen kanssa ja Selänteen kaltaisia pelaajia ei tule edes kerran kymmeneen vuoteen?
Mieti nyt hyvä ihminen, missä paskajengeissä Teemu pelasi uransa alkuvaiheet ja kelle työnnettiin kultalusikka suuhun heti kättelyssä!
 

Musta_Kyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo, ei ole ketään lähelläkään, mitä nyt esim. Sergei Makarovin pistekeskiarvo olympialaisissa oli 1,27, Vladimir Krutovin 1,41 ja Vjatseslav Fetisovin 1,5.
Tässä kontekstissa tämäkin pointti täyttä shaissea, kun nuo keskiarvot on tehty kahdeksankymmenluvun kisoissa, joissa NHL-miehet eivät olleet mukana.
 
Tässä kontekstissa tämäkin pointti täyttä shaissea, kun nuo keskiarvot on tehty kahdeksankymmenluvun kisoissa, joissa NHL-miehet eivät olleet mukana.

Svedutoimittaja kirjoitti "modernin ajan" jääkiekosta. Minun mielestäni 1980-luvun jääkiekko kuuluu moderniin aikaan, mutta saa siitä eri mieltäkin olla. Ilmeisesti myöskään Sundin, Hossa ja Demitra eivät ole modernin ajan pelaajia, koska heitäkään ei lasketa.

Ja Housley on Selännettä parempi kiekkoilija, koska...?

Phil Housley ei ole Selännettä parempi kiekkoilija.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Minkä jälkeen Selänne ei kauhean kauaa pelannutkaan ennen kuin vierelle ilmestyi Paul Kariya. Mutta kyllä kai tuo Jagrin tehoilu on pelikaverien ansiota ja Teukan kovat luvut Teukan hyvyyttä.

En mä sitä sanonutkaan. Teukalla ja Jaromirilla on kummallakin ollut maailmanluokan pelaajia vierellään. Housley oli yksi niistä, mutta vain vuoden ajan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Minkä jälkeen Selänne ei kauhean kauaa pelannutkaan ennen kuin vierelle ilmestyi Paul Kariya. Mutta kyllä kai tuo Jagrin tehoilu on pelikaverien ansiota ja Teukan kovat luvut Teukan hyvyyttä.
Koska olet niin yksinkertainen, niin pitää vääntää rautalankaa: Teemun pisteet tulivat joukkueen kehnoudesta huolimatta. Jagrilla kävi hiukan parempi munkki, kun nallekarkkeja jaettiin. Mutta ei se tee Jagrista huonoa pelaajaa, edes minun mielestäni. Jos sulla olisi joku pointti tässä vänkäyksessä, en pitäisi sinua täytenä pellenä. Mutta kun...
 
Jos sulla olisi joku pointti tässä vänkäyksessä, en pitäisi sinua täytenä pellenä. Mutta kun...

Pointti on se, että väitteesi "Ei Selänteen kaltaisia jätkiä tule kentille edes kerran vuosikymmenessä" ei ole minusta perusteltavissa mitenkään muuten kuin sinivalkolasien vaikutuksella. 1960-luvulla syntyivät esim. Ray Bourque, Mark Messier, Wayne Gretzky, Mario Lemieux, Dominik Hasek, Patrick Roy ja Joe Sakic, 1970-luvulla esim. Jaromir Jagr ja Nicklas Lidström. Siinä on jo parin vuosikymmenen satona yhdeksän vähintäänkin Selänteen tasoista jääkiekkoilijaa.

Minusta on myös täysin absurdia leimata minut joksikin Suomen vihaajaksi sen perusteella, että pidän Gretzkyä, Orria ja Lemieux'tä selvästi kovempina pelaajina kuin Selännettä. Tai jos logiikka on tuo, pitää minut tuomita myös Ruotsin, Tshekin ja Kanadan vihaajaksi, sillä minusta myöskään Bourque, Lidström, Jagr ja kumppanit eivät yllä tuon kolmikon tasolle. Rohkenen myös veikata, että esim. Jarmo Kekäläinen olisi tästä asiasta kanssani samaa mieltä.
 

euron kolikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Aina kun olympiatuli sammuu, niin on se sen verran herkkä ja pysähdyttävä hetki, että pari kyyneltä väkisinkin tipahtaa silmäkulmasta. Jotenkin se tuntuu niin lopulliselta, vaikka urheilu jatkuu heti kisojen jälkeenkin ihan normaalilla päiväjärjestyksellä.

Eli viimeksi noin pari tuntia sitten itkin.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mä oon itkenyt eilisestä asti, kun hoksasin ettei Selänteelle ole olemassa ketjua, jossa ansioista voi keskustella ja herkistellä. Sääli, sillä turhemmillekin kavereille on omia ketjuja olemassa.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Mä oon itkenyt eilisestä asti, kun hoksasin ettei Selänteelle ole olemassa ketjua, jossa ansioista voi keskustella ja herkistellä. Sääli, sillä turhemmillekin kavereille on omia ketjuja olemassa.

Toden totta. Teemu Selänne - 700 maalia ketju on jotain sellaista jota ei kannata ikinä avata selaimellaan. Kirjastossa voi, kunhan muistaa jättää sivun auki eläkeläisten ihmeteltäväksi. Siinä voi sitten jokainen ketjuun kirjoittanut miettiä pienessä päässään, miksi noin 30-vuotiaat, 5 vuotta palstaa seuranneet ja siellä päivittäin käyvät ihmiset tuomitaan mediassa keskusteluun kykenemättömiksi idiooteiksi. Voivat käydä myös henkilökohtaisesti kiittämässä eläkeläistä, joka ilmoitti ketjusta Iltasanomien Ulla Appelssiinille joka kirjoitti sellaisen kolumnin noin 30-vuotiaiden, 5 vuotta palstaa seuranneiden ja siellä päivittäin käyvien ihmisten huonosta nettietiketin noudattamisesta että se oli suorastaan huikean loistava. Antti Munnukallekin voi soittaa jos haluaa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mä oon itkenyt eilisestä asti, kun hoksasin ettei Selänteelle ole olemassa ketjua, jossa ansioista voi keskustella ja herkistellä. Sääli, sillä turhemmillekin kavereille on omia ketjuja olemassa.

Avasin kyllä Selänteelle kiitos- ja fiilistelyketjun tuonna maju-osioon ja kyllähän siellä on viestejäkin jo joku kuusi sivua.

Kirjoittelija perustelee taas tehopisteiden ja plusmiinusten kautta Crosbyn suuruutta, itse olen huomattavasti kiinnostuneempi siitä, mikä teki Demitrasta rakastetuimman slovakki-kiekkoilijan (jo eläissään) ja mikä teki Selänteestä saman Suomessa ja oikeastaan myös globaalisti.

Crosby ei minusta ole koskaan vaikuttanut miltään sympaattiselta ja suurisydämiseltä pelaajalta, tulee vähän sama fiilis, kuin Justin Bieberiä katselisi.
 

Sekera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, prosessit ja yrittäminen
Wennerholm muotoili asiansa alkuperäiskielellä "Men själv säger jag farväl till en av världens bästa hockeyspelare genom tiderna och definitivt Finlands bäste" - tämä ei sisällä mitään määrällistä rajausta. Kirjoittelija on omien väitteidensä pönkittämiseksi puhunut samaan aikaan orreista ja gretzkyistä, jotka vähemmänkin kiekkoa seuraava voi yleistiedon perusteella yhdistää kaikkien aikojen NHL-legendoiksi, mutta mitä sitten? Kyse on alun alkajaankin ollut vain siitä, että Teemu Selänne on ollut yksi parhaista ja näin asia eittämättä on ilman mitään turhia rajauksia viiden, kymmenen tai kahdenkymmenen pelaajan joukkoon.

Wennerholmin kirjoituksessa ei rajattu tarkastelua mihinkään määrään x, vaan yleisluontoisesti todettiin Selänteen olevan yksi parhaista. Kirjoittelija määritteli itse otannan koskevan "viittä tai kymmentä" parasta. Lähestymistapa ei tällöin ole alkuperäisen ajatuksen mukainen ja keskustelu muuttuu liian provosoivaksi. Selänne on NHL:n kaikkien aikojen pistepörssissä sijalla 15 ja mitä pidän ehkä kovimpana yksittäisenä tekona, ja ikään kuin Selännettä parhaiten kuvaavana, on nelikymppisenä kaudella 10-11 kasatut tehot 31+49=80 73 ottelussa, eli yli pinnan pistekeskiarvolla. Tästä voi hakea perspektiiviä siihen, minkäikäisinä on mitäkin pistemääriä tehty. Selänne on pystynyt pysymään mukana pelissä vaikeidenkin aikojen yli ja tämä on ominaisuus, joka ei saa ansaitsemaansa arvostusta.

Selänne on yksi kaikkien aikojen parhaista, eihän tästä pitäisi täällä edes keskustella tällaisessä vähättelevässä hengessä. Selänne on vähintään hyvin lähellä modernin ajan kymmenen parhaan kiekkoilijan joukkoa, kyse on enemmänkin painotuksista ja arvostelunyansseista.
 
Wennerholm muotoili asiansa alkuperäiskielellä "Men själv säger jag farväl till en av världens bästa hockeyspelare genom tiderna och definitivt Finlands bäste" - tämä ei sisällä mitään määrällistä rajausta.

Olet tässä ihan oikeassa. Esim. Teppo Nummisen ja Miikka Kiprusoffin voidaan ihan perustellusti todeta kuuluvan maailman kaikkien aikojen parhaiden jääkiekkoilijoiden joukkoon, kunhan parhaiden pelaajien määrää ei mitenkään rajata.

Selänne on pystynyt pysymään mukana pelissä vaikeidenkin aikojen yli ja tämä on ominaisuus, joka ei saa ansaitsemaansa arvostusta.

Minä puhun Selänteestä samassa kategoriassa Salmingin, Sundinin, Yzermanin, Messierin ja Oatesin kaltaisten pelaajien kanssa, ja mielestäsi tämä tarkoittaa sitä, että Selänne ei saa ansaitsemaansa arvostusta? Just. Nuo ovat sitten ilmeisesti mielestäsi tusinaukkoja.
 
Viimeksi muokattu:

Sekera

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, prosessit ja yrittäminen
Minä puhun Selänteestä samassa kategoriassa Salmingin, Sundinin, Yzermanin, Messierin ja Oatesin kaltaisten pelaajien kanssa, ja mielestäsi tämä tarkoittaa sitä, että Selänne ei saa ansaitsemaansa arvostusta? Just. Nuo ovat sitten ilmeisesti mielestäsi tusinaukkoja.

Mielestäni se ei tarkoita sitä, koska en niin kirjoittanut. Kirjoitin yhdestä ominaisuudesta, joka Selänteellä on säilynyt, eli pystyy pelaamaan samaa peliä oli ikävuosia 22 tai 40, välissä on parikymmentä vuotta elettyä elämää kaikkine loukkaantumisvaivoineen. Vielä nelikymppisenä kaudella 10-11 pistepörssin top-10:ssä kahdeksantena 73 peliä yli yhden pistekeskiarvolla, tämä kuvaa sitä puolta Selänteessä, jonka turvin häntä voidaan kutsua yhdeksi maailman kaikkien aikojen parhaista kiekkoilijoista moderni peliympäristö huomioiden.

Ihmeellisesti pystyt argumentoimaan asian vierestä. Sen tajuaa tyhmempikin, että Gretzky, Lemieux jne. ovat parhaimpia kautta aikojen, Selänne on NHL-historian ehdotonta kärkeä heti pelipaikkojensa parhaiden jälkeen. Tunnut kehittelevän ja vääntelevän noita tarkastelurajoja ihmeellisesti, jotta saat väitteesi perusteltua.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...Vielä nelikymppisenä kaudella 10-11 pistepörssin top-10:ssä kahdeksantena 73 peliä yli yhden pistekeskiarvolla, tämä kuvaa sitä puolta Selänteessä, jonka turvin häntä voidaan kutsua yhdeksi maailman kaikkien aikojen parhaista kiekkoilijoista moderni peliympäristö huomioiden...
(boldaus oma)

Hyvää analyysiä.

Haluaisin vielä lisätä: tämän olympiaturnauksen näytöt puoltavat sitä asiaa Selänteestä puhuttaessa, että mikäli saisi yhä yv-aikaa, olisivat tehot edelleen lähellä noita mainitsemiasi kauden 2010-2011 tehoja.

Kova äijä.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
En muista milloin itkin viimeksi... Ehkä joskus vahvaa sipulia pilkkoessa. Mutta tunteiden takia muistan itkeneeni viimeksi selvin päin kun vaarini kuoli kun olin vähän päälle kymmenen. Olen varmaan se @abianoksen määrittelemä luuseri vaikka en käytä viinaa enkä välitä yhtään väkivallasta. Itkemisestä tulee vaan kurja olo, nenä menee tukkoon ja silmiin koskee. Yhdistän itkemisen ryyppäämiseen enkä kaipaa sitä yhtään. Selviän ihan hyvin elämästä ilman vetistelyä... tai ehkä en selviä ja itkemättömyys on syy mielenterveysongelmiini. Tiedä häntä?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joskus jos monta päivää tintannut ja maanantaiaamusta kävelee töiden sijasta kapakkaan niin on tullut itkettyä matkalla. Se on mahtava fiilis kun itkee. Mä muistan kun ekaa kertaa sitten vauvaiän itkin lätkämatsissa. Siis se fiilis kun 20 vuoden tauon jälkeen tapahtuu niin. Ei pelkästään se ettei itke vaan se, ettei edes tiedä miltä tuntuu kun itkettää. Mitähän IFK voitti. Ja Roskildessa viis vuotta sitten Rollarikeikka. Paitakin oli varmaan kyynelistä märkä kun koko ajan valui pitkin poskia. Mä annoin vaan mennä välittämättä mitä muut miettii.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös