Millainen on evankeliumien Jeesus?

  • 7 799
  • 84

Filosofem

Jäsen
Hmph, enää en jaksa lainata ketään. Mikäli unohdetaan kristillinen näkemys Jeesuksesta ja käsitellään kaveria historiallisesta näkökulmasta, häntä ei pidetä Jumalan poikana, vaan vain silloisena kuuluisana profeettana. Ainoastaan Raamattu, jota en pidä minkäänlaisena todistuskappaleena (perustelut sivun yksi viimeisessä viestissä), nostaa Jeesuksen jumalhahmoksi. Jos otetaan hindut, juutalaiset, muslimit, taolaiset, kungfutselaiset, sintolaiset, buddhalaiset, luonnonkansat samaan pakettiin, heillä on täysin erilainen jumalkäsitys yhtä vankoin ja sokein perustein kuin Jagsilla. Ristiriitaista, että tästä joukosta Jags ja kristinusko on selvä vähemmistö, vaikka evankeliumit kuulemma todistaa niin selkästi kaiken Jeesukseen liittyvän. Miksiköhän muualla ollaan niinkin pahasti hakoteillä.

Cube, ovela veto, mutta väärin meni. Väärä luku taitaakin olla se ylempi, jossa on yksi kymppi liikaa. Mutta olen niin luovalla tuulella, etten jaksa etsiä viestiä korjatakseni sitä.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Viestin lähetti BeniL
Viestin lähetti er_bai_wu
Osaatko er_bai_wu heittää suoralta kädeltä mitään lähdettä, mistä saisi tarkempaa tietoa?

En nyt ihan suoraan muista mitään 'kovaa' lähdettä, mutta onhan näitä, esimerkiksi David Rohl on kirjoitellut aiheesta pilvin pimein (mm. A Test of Time); en ole lukenut herran tuotantoa, ja kuten niin usein, häneen joko uskotaan tai sitten manataan alimpaan helvettiin. Pääteesi Rothilla on kuitenkin se, että VT:n hahmot ovat todellakin olleet olemassa, todisteina hän käyttää Egyptin historiaa, egyptologi kun on. Sitten on myös muuan Gerald Massey, egyptologi myös, joka väittää (aivan oikein osittain, henk.koht. mielipide) että kristinuskon perusta löytyy Egyptin mytologiasta. Kirjan nimi on joku "The Historical and the Mystical Jesus" tai jotain; vielä muistelen sellaista heppua kuin T.W. Doane, joka on jossain tutkimuksessaan 'keskusteluttanut' kristinuskoa ja 'pakanallisia' uskomuksia sekä uskontoja, ts. vertaillut jne. niitä keskenään. Sitten on vielä se porukka, esim. Joseph Wheless (en ihan varma nimestä), joka kieltää Jeesuksen ja väittää hänen olevan 'huijaus' eli fiktiivinen hahmo.

Mutta, kuten uskonnoissa noin yleensä, näiden kirjojen kanssa tulee olla avarakatseinen ja varoivainenkin. Jollain kirjoittajilla on omia motiivejaan/antipatioitaan, ja ovat siten verrattavissa esim. David Irvingiin. Kirjoja kuitenkin löytyy tiedonhaluisille volyymikaupalla. En tiedä missä määrin ko. teoksia löytyy kirjastoista, mutta jos kiinnostaa niin paljon että ostopäätös syntyy, niin ainakin Akateeminen on minulle tilannut siedettävin kustannuksin opuksia. Amazon ja B&N ovatkin sitten jo todellisia taivaita meille kirjafriikeille...
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Viestin lähetti er_bai_wu
Mutta jos kiinnostaa niin paljon että ostopäätös syntyy, niin ainakin Akateeminen on minulle tilannut siedettävin kustannuksin opuksia. Amazon ja B&N ovatkin sitten jo todellisia taivaita meille kirjafriikeille...

Totaalisena off-topicina: Amazonin kautta voi tutustua ainakin uudempiin kirjoihin lukemalla otteita kirjoista. Yleensä kirjan ensimmäinen kappale taitaa olla vapaasti saatavilla (mitä olen kokeillut) - mikä varmasti riittää jo ostopäätöksen tekemiseen ja kirjan idean hahmottamiseen.
 

tsei_tsei

Jäsen
Viestin lähetti Filosofem
Varmaa on, että naisia Jeesuksen ympärillä pyöri paljon, ihan jo Raamatunkin mukaan. Jeesuksen petitouhut ovat kuitenkin jääneet hämärän peittoon, joten ihan omia heittojanihan nuo naisjutut ovat. Loogisella ajattelulla kuitenkin. Koska jälkikasvua ei ilmeisesti syntynyt, olisiko Jeesus ollutkin sitten umpihomo? Tämähän selittäisi varsin kiinteän suhteen opetuslapsiin, jotka kaikki olivat miespuolisia ja jotka seurasivat opettajaansa joka paikkaan. Vai meneekö tämäkin tuohon mustamaalaamiseen? Itse en kuitenkaan omaa Jeesuskuvaani pidä niin romanttisena, että kaveri olisi ollut täysin nuhteeton, vilpitön ja hieno mies. Jeesus haisi, kävi paskalla ja veti käteen, ihan kuin kuka tahansa muukin. Miksei myös olisi naisissakin käynyt.

Käytin sanaa mustamaalata lainausmerkeissä, sillä minulle on lähes yhdentekevää Jeesuksen seksuaalinen suuntautuminen. Pidän kuitenkin hyvin mahdollisena, että Jeesuksella ei välttämättä ollut seksuaalisia himoja tai ne peittyivät jumalallisuuden alle. Mielestäni seksuaaliset himot voivat jo uskovaisella ihmiselläkin peittyä pitkälti uskon alle. Sinänsähän Jeesus on mielenkiintoinen tapaus, että hän on sekoitus Jumalaa ja ihmistä. (joidenkin mielestä toki vain ihminen)

En tiedä oliko Jeesus täysin synnitön, kuten Jags sanoi. Hyvin mahdollista, että näin ei ollut, sillä olihan hän kuitenkin ihminen ja inhimillisiä piirteitä hänessä on kuvaustenkin perusteella. Inhimillisyys ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Jeesus olisi harrastanut irtosuhteita. Tähän en usko. Jos Jeesus oli homoseksuaali, niin uskon, että hän olisi joka tapauksessa pysynyt selibaatissa. Se kun on mahdollista ihan tavallisille ihmisillekin.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
varjo kirjoitti:
"Väitätkö oikeasti, ettei lähes kaikkialta maailmasta ole löytynyt vedenpaisumuskertomuksia?"

Kyllä. Vedenpaisumuskertomuksia, siis sellaisia joissa puhuttaisiin ihan oikeasta globaalista tulvasta ei ole kuin oikeastaan Lähi-idästä.
Suurin osa kertomuksista kertoo pienimuotoisemmista tulvista tai vastaavista, joista selviytyjiä on lukuisia.
Lisäksi näitten legendojen ajoitukset ovat pahasti pielessä, mutta tokihan on kannaltasi helpompaa vain selitellä epämääräisesti, että "kertomuksia on" kuin paneutua niitten sisältöön.

VAikkapa täältä voisit aloittaa
tulvamyyttejä

*BUMP*

Pari lukua vedenpaisumuksesta.

Kun laskeskelee paljonko vettä tarvitaan maan peittämiseksi Mt. Everestin huipulle asti, päästään jänniin lukuihin.

Maan säde on about 6370 km.
Mt. Everestin korkeus merenpinnasta: 8,8 km.
Maan tilavuus on siis about 1,080 biljoonaa kuutiokilomeetriä.
Maan tilavuus Everestin huipulle asti: 1,087,190,293,000km³

Vähennetään ensimmäinen toisesta, jää jäljelle about jetsulleen tasa reikäreikä 4,493,361,000, kuutiokm, siis sen verran vettä!

Sade siis tippui taivaalta about 40 päivässä. Se tarkoittaa että vettä olisi pitänyt tulla koko maapallon alueella 220 metriä PÄIVÄSSÄ. Normaalisti paria senttiä päivässä sanotaan rankkasateeksi!

On mennyt Nokialaiset kaupaksi, enkä puhu kännyköistä...

Arkkitarinasta nyt tuskin tarvitsee tieteellisiä juttuja miettiä, riittänee kun mainitsee että koppakuoriaisia on maapallolla mitä, 350000 lajia. Tyrannosauruksien mahduttaminen paattiin lienee ollut myös mielenkiintoista, toivottavasti eivät ainakaan ruvenneet kiimaisiksi.

*****

Evankeliumien Jeesus oli huomattavasti rauhallisempi ja yliluonnollisempi kuin se juutalainen kapinallinen mikä siihen aikaan oletettavasti oli olemassa, ja jonka Maria ja Jeesuksen veli James tunsivat huomattavasti paremmin.

Mutta nykyisten evankeliumien alullepanija Paavali nyt olikin tunnetusti suuri huijari ja valehtelija. Myöntääpä tuon itsekin! Ensimmäinen kirje korinttilaisille:

"20 Voittaakseni hänen omikseen juutalaisia olen näille ollut kuin juutalainen; voittaakseni lain alaisina eläviä olen näille ollut kuin lain alainen, vaikka en olekaan lain alainen. 21 Voittaakseni ilman lakia eläviä olen näille ollut kuin eläisin ilman lakia, vaikka en olekaan Jumalan lakia vailla -- onhan minulla Kristuksen laki. 22 Voittaakseni heikkoja olen näille ollut heikko. Kaikille olen ollut kaikkea, jotta pelastaisin edes muutamia. 23 Kaiken tämän teen evankeliumin vuoksi, jotta olisin itsekin siitä osallinen.

24 Tiedättehän, että vaikka juoksukilpailussa kaikki juoksevat, vain yksi saa palkinnon. Juoskaa siis niin, että voitatte sen! 25 Jokainen kilpailija noudattaa lujaa itsekuria, juoksijat saavuttaakseen katoavan seppeleen, me saadaksemme katoamattoman. 26 Minä en siis juokse päämäärättömästi enkä nyrkkeillessäni huido ilmaan. 27 Kohdistan iskut omaan ruumiiseeni ja pakotan sen tottelemaan, jottei itseäni lopulta hylättäisi, minua, joka olen kutsunut muita kilpailuun. "


Mielenkiintoista.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tuli tuolta toisesta ketjusta mieleen kaikki Raamatun kohdat joissa Jeesus puhui yksikseen tai esim. ristillä. Kuka siellä sitten oli kuulemassa, jos hän oli yksin, mitä mies puhui ja kuka ne siten pystyi kirjoittamaan ylös?

Tämäkin on yksi asia taas mikä askarruttaa kovasti, ottaen huomioon sen määrän mitä Raamatussa on muutenkin asiaa ajalta kymmeniä vuosia jälkeen oletetun tapahtuman, tapahtumia jotka perustuvat korkeintaan kuulopuheeseen.
 

J.Petke

Jäsen
Minä olen puhtaasti sitä mieltä että Jeesus oli aikansa hyvä filosofi ja sitä kautta nämä jutut ovat jääneet elämään. Yksi kysymys silti kaivertaa, jos kerta maapallo on ollut olemassa miljardeja vuosia niin missä aatamin ja eevan perilliset ovat olleet koko sen ajan koska ilmeisesti he ovat luoneet koko ihmisrodun... Ja miksi Jumala päätti "lähettää" Jeesuksen vasta 2000 vuotta sitten?

Ja nämä nyt ovat vain tälläisiä sentin sokrateen mietelmiä.
 

Master Chief

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Denny Crane
Golden AWe kirjoitti:
*BUMP*

Pari lukua vedenpaisumuksesta.

Kun laskeskelee paljonko vettä tarvitaan maan peittämiseksi Mt. Everestin huipulle asti, päästään jänniin lukuihin.

Maan säde on about 6370 km.
Mt. Everestin korkeus merenpinnasta: 8,8 km.
Maan tilavuus on siis about 1,080 biljoonaa kuutiokilomeetriä.
Maan tilavuus Everestin huipulle asti: 1,087,190,293,000km³

Vähennetään ensimmäinen toisesta, jää jäljelle about jetsulleen tasa reikäreikä 4,493,361,000, kuutiokm, siis sen verran vettä!

Sade siis tippui taivaalta about 40 päivässä. Se tarkoittaa että vettä olisi pitänyt tulla koko maapallon alueella 220 metriä PÄIVÄSSÄ. Normaalisti paria senttiä päivässä sanotaan rankkasateeksi!

On mennyt Nokialaiset kaupaksi, enkä puhu kännyköistä...

Mutta oliko maan kamara tuolloin samannäköinen kuin nyt? Eli oliko Mt. Everest silloin jo olemassa vai eivätkö mannerlaatat vielä olleet liikkuneet tarpeeksi?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Master Chief kirjoitti:
Mutta oliko maan kamara tuolloin samannäköinen kuin nyt? Eli oliko Mt. Everest silloin jo olemassa vai eivätkö mannerlaatat vielä olleet liikkuneet tarpeeksi?

~HA!

No jos senhetkinen korkein kohta olikin vain kuusi kilomeetriä niin sehän tekee tarinasta täysin mahdollisen.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikille tämän keskustelun osaanottajille (paitsi kaikkein huumorintajuttomimmille) voin suositella Anssi Asunnan romaania Kolmas aikakirja. Itse pidin kovasti tästä loistavalla mielikuvituksella kehitellystä historian selityksestä - tai miksei se voisi olla tottakin...

Tässä vielä linkissä hieman lisäsepostusta ilman pahempia spoilereita (tosin viestin kirjoittaminen tähän ketjuun on jo pieni spoileri, mutta tuskin vie lukemisen nautintoa):

http://www.teos.fi/kirja.php?u=1&id=39
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös