Sodankyläläinen Markku on viikon ajan ihmetellyt muutosta kauppakuiteissaan.
Sodankyläläinen
Markku, 67, on viikon ajan tarkastellut hämmästyneenä kauppakuittejaan, sillä olutostoksista ei ole kertynyt plussapisteitä. Tänään hän osti sixpackin Karhun nelosolutta, muutaman tölkin Karhun kolmosolutta, Hyvän apajan remoulade-kastiketta, Fazer Real -täysjyväruisleipää, Valion sokeritonta mustikkakeittoa ja tuoretta kotimaista taimenta. Ostokset tekivät yhteensä 28,80 euroa, mutta vain 14,83 euron ostoksista kertyi plussaa.
– Olen nyt kolme kuittia kerännyt eri päiviltä. Ajattelin, että onko tämä joku vitsi, sattuma vai systemaattinen juttu? Soitin meidän paikalliskauppiaalle. Se ei varmaan ole hänen vikansa, mutta hän sanoi, että se johtuu alkoholilainmuutoksesta, Markku pohtii.
Keskon viestintäpäällikkö
Anni Sironen vahvistaa, että alkoholiostoksista ei ole saanut plussapisteitä 1. maaliskuuta 2018 lähtien.
– Käytäntö muuttui lakimuutoksen jälkeen, Sironen sanoo.
Myös SOK:n viestintäjohtaja
Kai Ovaskainen kertoo, ettei alkoholiostoksista ole enää 1.3. jälkeen kertynyt bonusta. Syynä on maaliskuun alussa voimaan tullut uusi alkoholilaki. Lain mukaan alkoholijuoman hinnasta annettavan hyvityksen tarjoaminen ja maksaminen on kielletty niin vähittäiskaupassa kuin anniskelussa.
Sodankylän ja Pyhän K-kaupoissa asioiva Markku on sitä mieltä, ettei kaupan kanta-asiakaspisteisiin vaikuttaneesta muutoksesta ole kerrottu tarpeeksi avoimesti asiakkaille.
– Minä olen aina kuvitellut, että kaikesta mitä ostan, kertyy plussapisteitä. En ymmärrä, että jos nelosolutta saa kaupasta, niin minkä vuoksi asiakkailta viedään kolmosoluen ostokset pois? Onko tässä juonittu jotenkin, että jotta saadaan laki läpi, niin mennään siitä, mistä aita on matalin?
”Yksinäisenä miehenä en ehdi niin paljon olutta juomaan”
Markku kiistää, että plussapistekertymällä olisi sen suurempaa vaikutusta hänen elämänmenoonsa.
– Mutta jollekin toiselle se voi olla kovempikin juttu. Ei tämä minun maailmaani kaada, mutta kun tällaisia muutoksia tehdään, niin olisi ihan kiva, että joku olisi tullut kertomaan. Voinhan mennä ostamaan olutta vaikka vähän kalliimmalla Alkosta, kun en kuitenkaan saa kanta-asiakaspisteitä siitä.
Mies käy lähes aina K-ryhmän kaupoissa, koska hänellä on ollut vuosia vain K-plussakortti. Hän ostaa olutta kaupasta lähinnä saunaa varten.
– Eivät plussapisteet mikään tulonlähde ole olleet. Yksinäisenä miehenä en ehdi niin paljon olutta juomaan, että hankkisin sillä, hän naurahtaa.
Juttua tarkennettu 9.5. kello 22:45: lisätty tieto siitä, miksi uusi alkoholilaki kieltää bonusten kertymisen alkoholiostoksista.