Miksi Suomi on huono urheilumaa?

  • 133 940
  • 959

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Nyt olet mäkihypyn suhteen optimistinen. Yhdenkään mäkihyppääjän ei pitäisi tulosten perusteella saada huippu-urheilija tukea. Myös koko lajin tuki on vaakalaudalla. Tuloksia ei ole, eikä myöskään harrastajia. Urheilurahoitusta tullaan luultavasti leikkaamaan. Mäkihyppy on niitä lajeja, joka joutuu ensimmäisenä leikkuriin.

Näin saattaa hyvinkin käydä, eikä asialle mitään voi. Tässähän meillä on selvä ero, minuakin harmittaa määrärahojen vähyys, mutta en suinkaan ole siirtelemässä tukieuroja muilta lajeilta mäkihypyn suuntaan, pelkästään perinteiden vuoksi. Tai sen vuoksi, että saataisiin hiihdossa ja mäkihypyssä 1-5 mitalin sijaan 3-8 mitalia arvokisoissa.

Sen olen sanonut, että mikäli rahoitusta annettaisiin hiihtolajien suuntaan enemmän, niin varmaan itse laittaisin rahaa hiihdon sijasta ihan enemmän mäkihyppyyn. En kuitenkaan saa känkkäränkkää, mikäli näin ei toimitakaan...
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Näin saattaa hyvinkin käydä, eikä asialle mitään voi. Tässähän meillä on selvä ero, minuakin harmittaa määrärahojen vähyys, mutta en suinkaan ole siirtelemässä tukieuroja muilta lajeilta mäkihypyn suuntaan, pelkästään perinteiden vuoksi. Tai sen vuoksi, että saataisiin hiihdossa ja mäkihypyssä 1-5 mitalin sijaan 3-8 mitalia arvokisoissa.

Sen olen sanonut, että mikäli rahoitusta annettaisiin hiihtolajien suuntaan enemmän, niin varmaan itse laittaisin rahaa hiihdon sijasta ihan enemmän mäkihyppyyn. En kuitenkaan saa känkkäränkkää, mikäli näin ei toimitakaan...

Eli sinun perusteet rahanjaolle olisivat täysin epäloogisia, tyyliin koska tykkään. Millään logiikallahan mäkihypyn rahoitusta ei voida lisätä ohi maastohiihdon.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Eli sinun perusteet rahanjaolle olisivat täysin epäloogisia, tyyliin koska tykkään. Millään logiikallahan mäkihypyn rahoitusta ei voida lisätä ohi maastohiihdon.

Niin, tässä taisi nyt olla kyse hypoteettisesta tilanteesta, että jostain taiottaisiin lisärahaa, sellaisessa tapauksessa henkilökohtaisesti varmaan laittaisin rahaa sen verran mäkihypylle, että ainakin kunnon leiritykselle pääsisivät.

Lajeinahan minä arvostan ja pidän näistä kaikista, mistä puhetta on ollut, mutta tässä keskustelussa olen ensi kertaa törmännyt siihen, mitä tarkoittaa kun hiihtoväestä puhutaan ylimielisenä sakkina. Muut lajit ovat ihan sitä sun tätä ja ampumahiihtokin nöösipoikien hommaan, kun suomalaiset " karpaasit " laittavat ladulla menemään...

En näe mitään syitä, miksi juuri maastohiihto tarvitsisi jonkun ison panostuksen tässä vaiheessa. Pidemmällä aikavälillä Suomi, Ruotsi ja Norja tulevat jatkossakin jakamaan näitä mitaleja keskenään, vaikka Suomen kisat nyt heikommin menivätkin. Kyllä panostukset pitää olla muissa kohteissa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Niin, tässä taisi nyt olla kyse hypoteettisesta tilanteesta, että jostain taiottaisiin lisärahaa, sellaisessa tapauksessa henkilökohtaisesti varmaan laittaisin rahaa sen verran mäkihypylle, että ainakin kunnon leiritykselle pääsisivät.

Lajeinahan minä arvostan ja pidän näistä kaikista, mistä puhetta on ollut, mutta tässä keskustelussa olen ensi kertaa törmännyt siihen, mitä tarkoittaa kun hiihtoväestä puhutaan ylimielisenä sakkina. Muut lajit ovat ihan sitä sun tätä ja ampumahiihtokin nöösipoikien hommaan, kun suomalaiset " karpaasit " laittavat ladulla menemään...

En näe mitään syitä, miksi juuri maastohiihto tarvitsisi jonkun ison panostuksen tässä vaiheessa. Pidemmällä aikavälillä Suomi, Ruotsi ja Norja tulevat jatkossakin jakamaan näitä mitaleja keskenään, vaikka Suomen kisat nyt heikommin menivätkin. Kyllä panostukset pitää olla muissa kohteissa.

Minähän en ole missään vaiheessa vaatinut lisää rahaa juuri maastohiihdolle. Se on omaa mielikuvitustasi. Olen vaatinut rahoituksen priorisointia potentiaalisiin menestyslajeihin. Eri asia sitten on, mitkä näitä potentiaalisia menestyslajeja olisivat. Jalkapallo ei kuitenkaan niihin kuulu eikä koripallo. Jos jollekin talvilajille pitäisi rahoitusta lisätä, niin menestyksen perusteella laji olisi maastohiihto tai jääkiekko.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En näe mitään syitä, miksi juuri maastohiihto tarvitsisi jonkun ison panostuksen tässä vaiheessa. Pidemmällä aikavälillä Suomi, Ruotsi ja Norja tulevat jatkossakin jakamaan näitä mitaleja keskenään, vaikka Suomen kisat nyt heikommin menivätkin.

Siis onko joku tässä vaatinut maastohiihdolle ihmeempiä lisäpanostuksia? Minusta tuntuu, että tämä on pitkälti omaa olkiukkoiluasi, kun et rehellisin asia-argumentein pärjää hiihtomiehiksi mieltämiäsi nimimerkkejä vastaan.

Kyllä panostukset pitää olla muissa kohteissa.

Missä kohteissa? Ja mitkä panostukset?
 
Meillä on tulossa Lahden MM-kisat vuonna 2017, joka on merkittävin suomalaisten järjestettävä urheilutapahtuma 2010-luvulla. Erityisesti mäkihyppy vaatii valtavia investointeja. Missä tahansa muualla maailmassa, esim. mäkihyppytornit modernisoitaisiin. Kaikki tarvittavat varat tulee löytyä pohjoismaisiin hiihtolajeihin. Jos tämä tarkoittaa jalkapalloon suunnattujen varojen pienentämistä niin silloin se tarkoittaa sitä. Jalkapalloon suunnattuja varoilla emme tee yhtään mitään. Se on sama asia kuin heittää rahat kankkulan kaivoon
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minähän en ole missään vaiheessa vaatinut lisää rahaa juuri maastohiihdolle. Se on omaa mielikuvitustasi. Olen vaatinut rahoituksen priorisointia potentiaalisiin menestyslajeihin. Eri asia sitten on, mitkä näitä potentiaalisia menestyslajeja olisivat. Jalkapallo ei kuitenkaan niihin kuulu eikä koripallo.

Pienellä sisälukutaidolla ja viestihistoriasi perusteella voi kyllä päätellä, että rahaa olisi menossa maastohiihtoon, mikäli olisit asiasta päättämässä.

Miten jalkapallo ei kuulu potentiaalisiin menestyslajeihin ja mikä on tämän mittari? Fakta on se, että Suomen ja Kreikan joukkueet olivat suht tasavahvoja 2000-luvun taitteessa, neljä vuotta myöhemmin Kreikka voitti Euroopan mestaruuden. Onko tilanne sellainen, ettei Suomen pelaajatuotanto enää koskaan nouse sille tasolle, että voisimme pelata lopputurnauksessa? Mielestäni kuulostaa ihan lööperiltä.

Mielestäni olisi upea suoritus vaikka päästä lopputurnaukseen, tai vaikka voittaa yksittäinen peli tuossa lopputurnauksessa. Tämä olisi jo kovaa menestystä, maailman kilpailluimmassa ja tasokkaimmassa pallopelissä. Senegalin yllätysvoitto Ranskasta oli todellista urheilumenestyksen huumaa, vaikkei Senegal mitalia kisoista tuonutkaan. Kansallinen hurmos vain päälle.

Samaa voisi sanoa lukemattomista muista hienoja arvoturnauksia pelanneista maista, esim. viime kesän kisoissa Equador menestyi hienosti, vaikkei mitalia tullutkaan. Ihmisten tietoisuuteen joukkue nousi ihan uudella sykkeellä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Siis onko joku tässä vaatinut maastohiihdolle ihmeempiä lisäpanostuksia? Minusta tuntuu, että tämä on pitkälti omaa olkiukkoiluasi, kun et rehellisin asia-argumentein pärjää hiihtomiehiksi mieltämiäsi nimimerkkejä vastaan.

Missä kohteissa? Ja mitkä panostukset?

Mitäs sekoilua tämä nyt on? Tunnustuksellinen maastohiihtoniilo vaatii panostuksia pois jalkapallolta ja haluaa siirtää rahat suomalaisiin "menestyslajeihin"... Ja tästä ilmeisesti pitäisi vetää se johtopäätös, että ehei, ei toki maastohiihtoon olla rahoja vaatimassa...??

Siis taholta, joka puolustaa maastohiihtoa kaikissa mahdollisissa käänteissä, ivaten jopa muita hiihtolajeja ja -urheilijoita sen kustannuksella.

Panostuksista sen verran, että mielestäni esimerkiksi jalkapallolle kuuluu mittava tuki, mitä se nauttii. Tämäkään ei tosin riitä turvaamaan tarpeeksi laadukkaita treeniolosuhteita, joskin viimeisen kolmen vuoden aikana tilanne on vihdoin vähän parantunut stadissa. Talvikausi on aina hurjaa kiistelyä treenivuoroista.

Yleisurheilulle tukea voisi tulla varmaan lisää, suomalaiset rakastavat yleisurheilua jopa näin huonompina aikoina.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Meillä on tulossa Lahden MM-kisat vuonna 2017, joka on merkittävin suomalaisten järjestettävä urheilutapahtuma 2010-luvulla. Erityisesti mäkihyppy vaatii valtavia investointeja. Missä tahansa muualla maailmassa, esim. mäkihyppytornit modernisoitaisiin. Kaikki tarvittavat varat tulee löytyä pohjoismaisiin hiihtolajeihin. Jos tämä tarkoittaa jalkapalloon suunnattujen varojen pienentämistä niin silloin se tarkoittaa sitä. Jalkapalloon suunnattuja varoilla emme tee yhtään mitään. Se on sama asia kuin heittää rahat kankkulan kaivoon

Siitä samaa mieltä, että Lahden mäet pitäisi uusia, jos nyt ylipäänsä haikaillaan tulevaisuudessa mitään kisoja järjestettäväksi. Mäet ovat pieniä ja vanhanaikaisia, kaiken lisäksi jopa rumia.

Kaikki urheiluun sijoitettu raha voidaan nähdä Kankkulan kaivoon heittämisenä, riippuu keneltä asiaa kysyy. Tässä on aika paljon näkemyseroja tässäkin ketjussa. Itse koen jalkapallon globaalina ja eurooppalaisena tuotteena erittäin panostamisen arvoiseksi.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Mitäs sekoilua tämä nyt on? Tunnustuksellinen maastohiihtoniilo vaatii panostuksia pois jalkapallolta ja haluaa siirtää rahat suomalaisiin "menestyslajeihin"... Ja tästä ilmeisesti pitäisi vetää se johtopäätös, että ehei, ei toki maastohiihtoon olla rahoja vaatimassa...??

Siis taholta, joka puolustaa maastohiihtoa kaikissa mahdollisissa käänteissä, ivaten jopa muita hiihtolajeja ja -urheilijoita sen kustannuksella.

Panostuksista sen verran, että mielestäni esimerkiksi jalkapallolle kuuluu mittava tuki, mitä se nauttii. Tämäkään ei tosin riitä turvaamaan tarpeeksi laadukkaita treeniolosuhteita, joskin viimeisen kolmen vuoden aikana tilanne on vihdoin vähän parantunut stadissa. Talvikausi on aina hurjaa kiistelyä treenivuoroista.

Yleisurheilulle tukea voisi tulla varmaan lisää, suomalaiset rakastavat yleisurheilua jopa näin huonompina aikoina.

Minä olen ilmeisesti tuo "tunnustuksellinen maastohiihtoniilo"? Minä en puhunut hiihdosta mitään alunperin, hiihdon nostivat esille jalkapalloniilot ja he ovat, sinä etunenässä, sitä täällä keskustelussa mukana pitäneet.

Lahden mäethän on juuri peruskorjattu. Ei niitä enää remontoida vuoden 2017 kisoja silmällä pitäen.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Mitäs sekoilua tämä nyt on? Tunnustuksellinen maastohiihtoniilo vaatii panostuksia pois jalkapallolta ja haluaa siirtää rahat suomalaisiin "menestyslajeihin"... Ja tästä ilmeisesti pitäisi vetää se johtopäätös, että ehei, ei toki maastohiihtoon olla rahoja vaatimassa...??

Siis taholta, joka puolustaa maastohiihtoa kaikissa mahdollisissa käänteissä, ivaten jopa muita hiihtolajeja ja -urheilijoita sen kustannuksella.

Panostuksista sen verran, että mielestäni esimerkiksi jalkapallolle kuuluu mittava tuki, mitä se nauttii. Tämäkään ei tosin riitä turvaamaan tarpeeksi laadukkaita treeniolosuhteita, joskin viimeisen kolmen vuoden aikana tilanne on vihdoin vähän parantunut stadissa. Talvikausi on aina hurjaa kiistelyä treenivuoroista.

Yleisurheilulle tukea voisi tulla varmaan lisää, suomalaiset rakastavat yleisurheilua jopa näin huonompina aikoina.

Tässä on nyt se ongelma, että sinä mielivaltaisesti heittelet lajeja, joista sinä diggaat ja sitten näille pitäisi antaa tukea. Mitään kestävää linjaa tai ehtoja et tunnu asettavan tuelle, ainoastaan omat mieltymyksesi.

Minusta futis tai pikajuoksu ovat hienoja lajeja, mutta samaan hengenvetoon totean, että näissä lajeissa Suomi ei realistisesti ajatellen koskaan tule pärjäämään maailman huippujen seassa. Ilmasto, geeniperimä, kansakunnan koko... Kaikki viittaavat siihen, että huippu-urheilumenestyksen kannalta näihin lajeihin satsaaminen on järjetöntä, kun on kuitenkin kyse hyvin rajallisista resursseista ja panokselle tulisi hakea hyvää tuottoa. Ei Suomen teollisuudessakaan julkisia varoja satsata johonkin vaateteollisuuteen tai vastaavaan kovasti kilpailtuun alaan, jossa Suomella ei ole järjellisiä edellytyksiä pärjätä.

Kun huippu-urheilumenestystä haetaan, tulee lähtökohtana olla meidän omat vahvuudet ja mahdollisuudet. Talvilajeihin satsaaminen erityisesti on perusteltua, koska olosuhteiden puolesta ja myös perinteiden muodossa meillä on näissä kilpailuetu moneen muuhun maahan verrattuna. Kesälajien suhteen satsaus tulisi olla paitsi vahvoissa menestyslajeissa (keihäs, purjehdus, ammunta), myös mielestäni sisätilalajeissa esim. paini, judo. Lämpimiä olosuhteita vaativissa ulkolajeissa me olemme vaikeuksissa yhä kovenevassa kilpailussa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä olen ilmeisesti tuo "tunnustuksellinen maastohiihtoniilo"? Minä en puhunut hiihdosta mitään alunperin, hiihdon nostivat esille jalkapalloniilot ja he ovat, sinä etunenässä, sitä täällä keskustelussa mukana pitäneet.

Lahden mäethän on juuri peruskorjattu. Ei niitä enää remontoida vuoden 2017 kisoja silmällä pitäen.

En tarkoittanut korjauksia näihin kisoihin, vaan siis yleisesti vaan pohdin, että kokonaan uudet mäet pitäisi rakentaa sitten tulevaisuutta ajatellen. Mutta kuten jo taannoin totesin, niin täysin teoreettista pohdintaa, tuskin tuonne uusia mäkiä saadaan.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tässä on nyt se ongelma, että sinä mielivaltaisesti heittelet lajeja, joista sinä diggaat ja sitten näille pitäisi antaa tukea. Mitään kestävää linjaa tai ehtoja et tunnu asettavan tuelle, ainoastaan omat mieltymyksesi.

Minusta futis tai pikajuoksu ovat hienoja lajeja, mutta samaan hengenvetoon totean, että näissä lajeissa Suomi ei realistisesti ajatellen koskaan tule pärjäämään maailman huippujen seassa. Ilmasto, geeniperimä, kansakunnan koko... Kaikki viittaavat siihen, että huippu-urheilumenestyksen kannalta näihin lajeihin satsaaminen on järjetöntä, kun on kuitenkin kyse hyvin rajallisista resursseista ja panokselle tulisi hakea hyvää tuottoa. Ei Suomen teollisuudessakaan julkisia varoja satsata johonkin vaateteollisuuteen tai vastaavaan kovasti kilpailtuun alaan, jossa Suomella ei ole järjellisiä edellytyksiä pärjätä.

.

Raivostuttava keskustelu, nyt minua jo syytetään jonkin tietyn lajin diggariksi, vaikka minä nimenomaisesti tykkään niin jalkapallosta kuin vaikka hiihdostakin. Asia lienee selvä jokaiselle, joka on käynyt futiksen tai hiihdon omissa ketjuissa,seuraan lajeja aktiivisesti ja toivon eritoten suomalaismenestystä. Mitä tukiin tulee, niin minä nimenomaan en oikeastaan muuttaisi tukisysteemeissä mitään, en millekään diggaamalleni lajille.

Täällähän vihjattiin, että futiksessa rahat pois ja "menestyslajeihin", sitten esitettiin viatonta ja sanottiin, että hiihdosta ei ole puhuttu mitään.

Sinäkin esität vain olettamuksia siitä, että Suomi ei voisi jalkapallossa pärjätä. Pohjoismaat ovat pärjänneet futiksessa oikein hyvin ja kuka edes tietää, mihin alati jatkuva ja kasvava maahanmuutto lopulta johtaa. Suomikin voi saada omat zlataninsa. Ja kuten sanottua, mikä on menestystä futiksessa? Mielestäni vaikka mm-kisoihin pääseminen olisi todella kovan luokan menestystä.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Sinäkin esität vain olettamuksia siitä, että Suomi ei voisi jalkapallossa pärjätä. Pohjoismaat ovat pärjänneet futiksessa oikein hyvin ja kuka edes tietää, mihin alati jatkuva ja kasvava maahanmuutto lopulta johtaa. Suomikin voi saada omat zlataninsa. Ja kuten sanottua, mikä on menestystä futiksessa? Mielestäni vaikka mm-kisoihin pääseminen olisi todella kovan luokan menestystä.

Pohjoismaat ovat pärjänneet, mutta eivät enää pärjää. Futiksessa on ollut suuntauksena, että yhä harvemmat maat pärjäävät. Seurajoukkuetasolla esim. Hollanti on pudonnut täysin kelkasta, vaikka vielä 90-luvulla Ajax hallitsi Euro-kenttiä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä olen ilmeisesti tuo "tunnustuksellinen maastohiihtoniilo"? Minä en puhunut hiihdosta mitään alunperin, hiihdon nostivat esille jalkapalloniilot ja he ovat, sinä etunenässä, sitä täällä keskustelussa mukana pitäneet.

Lahden mäethän on juuri peruskorjattu. Ei niitä enää remontoida vuoden 2017 kisoja silmällä pitäen.
En tarkoittanut korjauksia näihin kisoihin, vaan siis yleisesti vaan pohdin, että kokonaan uudet mäet pitäisi rakentaa sitten tulevaisuutta ajatellen. Mutta kuten jo taannoin totesin, niin täysin teoreettista pohdintaa, tuskin tuonne uusia mäkiä saadaan.


Edit. En muuten millään muotoa ole jalkapalloniilo, sellaisia palstalla ovat nimimerkit kuten @Grainger tai vaikka @VilleLeino . Kaikki urheilu käy minulle ja seuraan todella aktiivisesti suomalaisia perinnelajeja, sen sijaan sinulla on jo näitä tunnustamiasi antipatioita.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pohjoismaat ovat pärjänneet, mutta eivät enää pärjää. Futiksessa on ollut suuntauksena, että yhä harvemmat maat pärjäävät. Seurajoukkuetasolla esim. Hollanti on pudonnut täysin kelkasta, vaikka vielä 90-luvulla Ajax hallitsi Euro-kenttiä.

Pohjoismaat ovat pärjänneet hyvin myös läpi 2000-luvun ja pelanneet jopa arvokisojen pudotuspelivaiheessa. Tämä on nähdäkseni todella kovaa menestymistä, mutta jos lähtökohtasi menestymisen määrittelyssä on mitalin voittaminen, on maailmassa aika isojakin maita,joiden kannattaisi jalkapallo lopettaa, kuten vaikka Englanti. Hymiö.

Miksi muuten pitäisi voittaa mitali? Kyllä minun mielestäni vaikka se futiksen lopputurnauspaikka ja alkulohkopelit olisi hienoa menestystä ja innostus Suomessa olisi varmasti aivan tapissa.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Pohjoismaat ovat pärjänneet hyvin myös läpi 2000-luvun ja pelanneet jopa arvokisojen pudotuspelivaiheessa. Tämä on nähdäkseni todella kovaa menestymistä, mutta jos lähtökohtasi menestymisen määrittelyssä on mitalin voittaminen, on maailmassa aika isojakin maita,joiden kannattaisi jalkapallo lopettaa, kuten vaikka Englanti. Hymiö.

Miksi muuten pitäisi voittaa mitali? Kyllä minun mielestäni vaikka se futiksen lopputurnauspaikka ja alkulohkopelit olisi hienoa menestystä ja innostus Suomessa olisi varmasti aivan tapissa.

Nykypanostuksilla Suomi ei tuolle tasolle yllä. Tasomme jalkapallossa on laskenut käytännössä koko 2000-luvun. Suunnan kääntämiseksi panostuksen tulisi olla paljon suurempaa. Tämä tarkoittaisi rahaa pois muilta lajeilta, ja samalla niissä menestyksen vähenemistä. Tämä olisi aika kova hinta jostain EM-alkulohkopaikasta.

Jalkapalloon on laitettu koko ajan enemmän ja enemmän rahaa, silti tulokset ovat olleet entistä heikompia. Minkälainen rahamäärä riittäisi suunnan muuttamiseen?
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Raivostuttava keskustelu, nyt minua jo syytetään jonkin tietyn lajin diggariksi, vaikka minä nimenomaisesti tykkään niin jalkapallosta kuin vaikka hiihdostakin. Asia lienee selvä jokaiselle, joka on käynyt futiksen tai hiihdon omissa ketjuissa,seuraan lajeja aktiivisesti ja toivon eritoten suomalaismenestystä. Mitä tukiin tulee, niin minä nimenomaan en oikeastaan muuttaisi tukisysteemeissä mitään, en millekään diggaamalleni lajille.

Täällähän vihjattiin, että futiksessa rahat pois ja "menestyslajeihin", sitten esitettiin viatonta ja sanottiin, että hiihdosta ei ole puhuttu mitään.

Aiemmin olet kyllä kirjoittanut lisätuesta niin futikselle, yleisurheilulle kuin mäkihypylle. nyt kuitenkin seisot nykyisen tukijärjestelmän takana. Melkein tekisi mieli epäillä, ettet edes kovin syvällisesti tunne nykyjärjestelmää kokonaisuudessaan, mutta olkoon.

Tämä menestyslajeihin satsaaminen on aika normikäytäntö monessa pienessä maassa. Ja oikeastaan se on elinehto, jos halutaan menestyä olympiatasolla paremmin kuin kansakunnan koko edellyttäisi. Norjan, Uuden-Seelannin, Unkarin ja Hollannin kaltaiset erinomaisesti menestyneet maat ovat tehneet tuon menestyksensä vahvasti priorisoimalla. Siellä on ymmärretty, että kaikille kaikkea on lopulta yhtä kuin kenellekään ei mitään.

Sinäkin esität vain olettamuksia siitä, että Suomi ei voisi jalkapallossa pärjätä. Pohjoismaat ovat pärjänneet futiksessa oikein hyvin ja kuka edes tietää, mihin alati jatkuva ja kasvava maahanmuutto lopulta johtaa. Suomikin voi saada omat zlataninsa. Ja kuten sanottua, mikä on menestystä futiksessa? Mielestäni vaikka mm-kisoihin pääseminen olisi todella kovan luokan menestystä.

Suomi ei ole koskaan futiksessa pärjännyt ja suunta kaiken lisäksi on vielä alas päin. Maailman top-3 sarjoissa ei pelaa tällä hetkellä yhtään suomalaista maajoukkuepelaajaa, kun vielä reilut kymmenen vuotta sitten näitä oli lähes kymmenen. ja silloinkaan ei maajoukkueena pärjätty. Mikään järjellinen asia ei viittaa siihen, että tilanne olisi paranemassa merkittävissä määrin. Tätä menoa on kova työ pysyä edes sadan joukossa FIFA-rankingissa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Aiemmin olet kyllä kirjoittanut lisätuesta niin futikselle, yleisurheilulle kuin mäkihypylle. nyt kuitenkin seisot nykyisen tukijärjestelmän takana. Melkein tekisi mieli epäillä, ettet edes kovin syvällisesti tunne nykyjärjestelmää kokonaisuudessaan, mutta olkoon....

Huoh, olen esittänyt teoreettisia pohdintoja siitä, että jos nyt saataisiin jotain lisärahoitusta, niin miten niitä kannattaisi sijoittaa. Omat pointtini ovat siinä, että hiihdossa Suomi kerää jatkossakin Ruotsin kanssa niitä mitaleja, jotka Norjalta jäävät yli. Tässähän on pientä aaltoliikettä, eli välillä menestystä tulee enemmän, välillä vähemmän. Mitään todellisia isoja haastajia hiihdossa ei kuitenkaan ole Suomellekaan tulossa, toki on jopa tärkeää, että italiat, jenkit ja kumppanít välillä saavat jonkun mitalin. En siis näe, että mikäli urheilurahoitus jaettaisiin uusiksi, niin että maastohiihtoon tarvittaisiin kovasti lisäpanostusta.

Koko ajan oletus on kuitenkin ollut, ettei tilanne tule suuresti muuttumaan ja siksi käytännössä jatketaan hyvin samoilla linjoilla kuin tähänkin asti.

Tässä keskustelussa mielenkiintoni herätti alunperin tämä antipatioita täynnä oleva vuodatus, että futis vie liikaa rahoja.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Huoh, olen esittänyt teoreettisia pohdintoja siitä, että jos nyt saataisiin jotain lisärahoitusta, niin miten niitä kannattaisi sijoittaa. Omat pointtini ovat siinä, että hiihdossa Suomi kerää jatkossakin Ruotsin kanssa niitä mitaleja, jotka Norjalta jäävät yli. Tässähän on pientä aaltoliikettä, eli välillä menestystä tulee enemmän, välillä vähemmän. Mitään todellisia isoja haastajia hiihdossa ei kuitenkaan ole Suomellekaan tulossa, toki on jopa tärkeää, että italiat, jenkit ja kumppanít välillä saavat jonkun mitalin. En siis näe, että mikäli urheilurahoitus jaettaisiin uusiksi, niin että maastohiihtoon tarvittaisiin kovasti lisäpanostusta.

Koko ajan oletus on kuitenkin ollut, ettei tilanne tule suuresti muuttumaan ja siksi käytännössä jatketaan hyvin samoilla linjoilla kuin tähänkin asti.

Tässä keskustelussa mielenkiintoni herätti alunperin tämä antipatioita täynnä oleva vuodatus, että futis vie liikaa rahoja.

Kyse ei ollut erityisesti hiihdosta alunperinkään. Kesäolympialaisten menestys on tällä vuosituhannella laskenut kuin lehmän häntä. Ilman lisäpanostuksia, emme paljoa pääse kesäolympialaisissa juhlimaan. Viimeisin naisyleisurheilijan saama mitali on vuodelta 2002.

Myös suurin osa talvilajeista on huonossa jamassa. Esim. ampumahiihdossa ei ole tullut olympiamitalia sitten vuoden 1998. Mäkihypystä tai yhdistetystä ei ole tullut mitaleja vuosiin. Taitoluistelukin uhkaa ajautua surkeaan jamaan. Alppihiihto on surkeassa jamassa, pikaluistelu on kuolemassa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Omat pointtini ovat siinä, että hiihdossa Suomi kerää jatkossakin Ruotsin kanssa niitä mitaleja, jotka Norjalta jäävät yli. Tässähän on pientä aaltoliikettä, eli välillä menestystä tulee enemmän, välillä vähemmän. Mitään todellisia isoja haastajia hiihdossa ei kuitenkaan ole Suomellekaan tulossa, toki on jopa tärkeää, että italiat, jenkit ja kumppanít välillä saavat jonkun mitalin. En siis näe, että mikäli urheilurahoitus jaettaisiin uusiksi, niin että maastohiihtoon tarvittaisiin kovasti lisäpanostusta.

Koko ajan oletus on kuitenkin ollut, ettei tilanne tule suuresti muuttumaan ja siksi käytännössä jatketaan hyvin samoilla linjoilla kuin tähänkin asti.

Tämä pointtisi on siitä hassu, että sillä ei hirveästi ole tekoa reaalimaailman kanssa. Kyllähän Venäjä viimeisten vuosien perusteella on Suomea selkeästikin edellä maastohiihdossa, jos mitaleja katsotaan. Ja jotenkin on ylimielistä olettaa, että nykyisenkään kaltainen mitalisade Suomelle olisi automaatio jatkossa. Nuorten MM-kisojen viimeaikaiset tulokset ovat osoittaneet, että Ranska on nousemassa Suomen rinnalle tai jopa ohi maastohiihtomenestyksen suhteen. Meidän A-maajoukkueet ovat verrattain iäkkäitä ja iso sukupolvenvaihdos tulee tapahtumaan vuoden 2018 tienoilla, kun heikkiset, nousiaiset, jauhojärvet, saariset, roposet, malvalehdot ja kumppanit lopettavat. Pieni uhkakuva on jopa sen suhteen, että voi tapahtua mäkihypyn kaltainen romahdus.

Hiihtoliiton toimitusjohtaja Mika Kulmala kertoi joku aika sitten, että Kanadan maastohiihtomaajoukkueen kausibudjetti on yli kaksinkertainen, jos verrataan Suomen koko pohjoismaisten lajien kausibudjettiin. Tuo antaa hyvää osviittaa nykytilanteesta resurssien suhteen. Viime vuosina Suomi on käsittämättömän hyvin pärjännyt esimerkiksi suksihuollossa resursseihin nähden. Jos resurssierot tästä vain kasvavat, niin mikään järkisyy ei puolla sitä, että Suomen huolto pysyisi kilpailukykyisenä. Jo täksi kaudeksi tästä nähtiin osviittaa, kun alan ekspertit Stefan Storvall ja Timo Suntela jättäytyivät pois maajoukkueen huoltoryhmästä.
 

Barney

Jäsen
Pohjoismaat ovat pärjänneet, mutta eivät enää pärjää. Futiksessa on ollut suuntauksena, että yhä harvemmat maat pärjäävät. Seurajoukkuetasolla esim. Hollanti on pudonnut täysin kelkasta, vaikka vielä 90-luvulla Ajax hallitsi Euro-kenttiä.
Tämä heitto on kyllä sellaista kuraa, että sinulla ei taida oikeasti olla hirveän paljon faktapohjaista tietoa tämän taustalla? Toki, jos ainut kriteeri menestykselle on esimerkiksi finaalipaikka, niin siinä tapauksessa ei kovin monen maan kannattaisi satsata jalkapalloon, koska samat maat siellä on joka vuosi finaalissa. Minun mielestäni jo EM tai MM-kisapaikka on maailman suosituimmassa urheilulajissa todella kova saavutus.

Ja tuo ettei pohjoismaat enää pärjää on aikamoista mutuilua. Esimerkiksi Islanti on tällä hetkellä omassa EM-karsintalohkossaan toisena, takana mm. Hollanti ja Turkki. Siellä on tehty kovaa työtä ja vaikka maan väkiluku on erittäin pieni, niin siitä huolimatta on nousemassa aika vakavasti otettavaksi jalkapallomaaksi. Norja on tällä hetkellä omassa karsintalohkossaan kolmantena, edellään kivikovat Kroatia ja Italia. Lisäksi Norjan jalkapallokin on menossa kovaa vauhtia eteenpäin, kun maassa on useita erittäin lupaavia pelaajia, mukaanlukien ehkä jopa tämän hetken maailman lupaavin jalkapalloilija. Tanska on tällä hetkellä omassa karsintalohkossaan toisena, ja menossa siis EM-kisoihin. Joukkue on myös erittäin lupaava, joten en ihmettelisi, vaikka tekisivät lähivuosina "belgiat" ja nousisivat jopa ihan maailman kärkeen. Ruotsi on tällä hetkellä omassa lohkossaan sijalla 2, takanaan mm. Venäjä, ja menossa siis kisoihin.

Mielestäni ei voida sanoa, etteivät "pohjoismaat enää pärjää", jos tälläkin hetkellä näyttää, että todennäköisesti kaikki lukuunottamatta Suomea ovat painamassa jalkapallon EM-kisoihin. Tai, voihan niin toki sanoa, mutta se ei ole kovin uskottavaa. Ainakaan Eredivisien tason lasku ei ole hirveästi vaikuttanut Hollanin maajoukkueen tasoon, koska maan FIFA-ranking on edelleen 5. Onhan Brasiliankin jalkapalloliigan taso ollut aina aika heikko, mutta todennäköisesti pidät kuitenkin Brasiliaa melko kovana jalkapallomaana, vai? Mielestäni maan jalkapalloliigoja on aika turha sotkea mukaan keskusteluun joukkueiden maajoukkueiden tiloista, koska se ei kuitenkaan loppupeleissä kerro siitä mitään, vaikka se voi toki vaikuttaa maan jalkapallomaajoukkueen tasoon.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Jalkapalloon on laitettu koko ajan enemmän ja enemmän rahaa, silti tulokset ovat olleet entistä heikompia.

Nyt sitten faktoja kehiin. Paljonko on "enemmän ja enemmän" sekä mihin se raha on laitettu? Ja paljonko on siis siirretty muilta lajeilta pois? Kyllä mä ainakin tykkään skulata tekonurmella, vaikka maajoukkue häviäisi jokaisen ottelunsa. Enkä ole ainoa. Eli jos Helsingin kaupunki laittaa rahaa futiskenttien saattamiseksi normaalitasolle, en kerta kaikkiaan voi nähdä siinä mitään pahaa. Olkoonkin julkista tukea jalkapallolle, joka ei maajoukkuetasolla ole kovinkaan menestyksekästä. Ja ilmasto, geeniperimä tai maan pieni koko ei selitä hevon kettuakaan futismenestyksessä. Norja panosti ja pääsi hetkeksi maailman huipulle, vaikka maa on a) pohjoisempi kuin Suomi b) siellä asuu vähemmän väkeä c) turskan syönti ei tee kenestäkään kilpaurheilijaa. Ja kohta kisoissa on Islantikin, mutta Suomessa ei muka voida, koska ilmasto ja pieni kansa. Olkoonkin, että Suomen ja Islannin mestarien edellinen kohtaaminen päättyi yhteismaalein 9-2 HJK:lle.

Stadissa oli myös hiihtoputki. Paino sanalla "oli". Ja yhä sieltä löytyy sata kilsaa latua kilpahiihtäjille, lumi tulee julkisen rahoituksen jäähalleista, jos taivaan sato on huono, kuten tänä vuonna. Suomen urheilun suurin ongelma on pelkkä puhuminen ja selittely, kun pitäisi tehdä asioille jotakin. Sama koskee muutakin yhteiskuntaa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Hiihtoliiton toimitusjohtaja Mika Kulmala kertoi joku aika sitten, että Kanadan maastohiihtomaajoukkueen kausibudjetti on yli kaksinkertainen, jos verrataan Suomen koko pohjoismaisten lajien kausibudjettiin. Tuo antaa hyvää osviittaa nykytilanteesta resurssien suhteen. Viime vuosina Suomi on käsittämättömän hyvin pärjännyt esimerkiksi suksihuollossa resursseihin nähden. Jos resurssierot tästä vain kasvavat, niin mikään järkisyy ei puolla sitä, että Suomen huolto pysyisi kilpailukykyisenä. Jo täksi kaudeksi tästä nähtiin osviittaa, kun alan ekspertit Stefan Storvall ja Timo Suntela jättäytyivät pois maajoukkueen huoltoryhmästä.
Mitenkään varmaksi tätä en missään nimessä sano, mutta käsitykseni mukaan lähes kaikki raha, mitä Kanadan maastohiihto saa, tulee yksityisiltä tahoilta. Ja yksityisten sponsoreiden ja henkilöiden tukea valtio ei kykene saneleman. Maastohiihdon kannattaisi yrittää etenkin sponsorien houkuttelemista, jos he haluavat lajilleen lisää rahaa. Suomi tuskin tulee lajin rahoja ihan hetkeen lisäämään.
 

TomiP

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Suomi
Totuus on, että yksilölajien rahoitus on pudonnut niin alas, että ei ole realismia odottaa niistä enää mitaleja. Toisaalta joukkuelajien taso taas ei ole eikä tule olemaa riittävä mitalien napsimiseen. Tietenkin jääkiekko on poikkeus. Vaikka tunkisimme jalkapalloon kymmenkertaisen rahamäärän, niin mitaleja ei tulisi. Siinä ja siinä päästäisikö arvokisoihin. Yksilölajeissa rahan lisäys toisi menestystä nopeastikin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös