Miksi kannatatte joukkueitanne ?

  • 807
  • 1

TwilightZone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Kiinnostaisi saada tietää, miksi ihmiset kannattavat/rakastavat juuri sitä omaa joukkuetta .
Tätä keskustelua käydään jo vapaassa, mutta haluaisin kuulla ihmisten mielipiteitä täälläkin.

Omat joukkueeni :
ILVES ja FORTUNA DÜSSELDORF

Ensimmäisen lienee kaikille tuttu, toinen taas ei varmasti sano kellekään Saksan futiksesta ei-kiinnostuneelle mitään.

Ilves on aina ollut mun "oma" joukkue.

Äidin puolelta suku on täysin neutraalia, kävin sedän (tädin miehen) kanssa muutama vuosi sitten ottelussa Jyp-IPA (päättyi muistaakseni 1:2) , ja hän sanoi, että se oli ensimmäinen kertaa useaan kymmeneen vuoteen, kun hän on käynyt hallissa peliä katsomassa, vaikka on asunut pitkään Jyppikylässä. Äidin puolelta rakkaus siis ei ole tullut.

Jos isän veljet olisivat saaneet valita, olisin varmasti syntynyt tappara-pipo päässä . Toisella oli Tapparan paita jo about 13 vuotiaana (se oli senaikaisessa Kankaanpäässä vielä tosi erikoista), ja toinen alkoi kannattaa Tappara muutettuaan Manseen opiskeleemaan. Jälkimmäisen kaksi tyttöäkin kannattavat sitä "väärää".

Onneksi oma isäni oli suht neutraali, mutta tunsi sympatioita Porin Ässiä (syntymäkaupunkinsa) ja Ilvestä kohtaan. Varsinainen fani hän ei kuitenkaan ole, olen viimeisen kahden kauden aikana saanut raahattua hänet ehkä pariin-kolmeen peliin. Valintani tein kuitenkin aikoinaan ihan itse. Ipa vaan oli jotenkin luonnollinen ratkaisu, kuka nyt voi kannatta ORANSSIA joukkuetta ?
Parhaita IPA-muistoja ovat mm. Jokereita (Teeeeeeeemu...) vastaan NHL-työsulun pelattu 5:1 matsi ja kaikki voitetut paikallispelit. Pleijarit 98 jäi valitettavasti väliin isän ulkomaankomennuksen takia (enemmän siitä myöhemmin tekstissä).

95-98 meidän perhe asui Saksassa, Düsseldorfissa. Vuosina 95-97 Fortuna pelasi Bundesliigassa. Suurin osa nuorista kannatti kuitenkin jostain typeristä syistä menestyviä joukkueita, kuten Borussia Dortmundia ja Bayern Müncheniä.
Vaikka Düsseldorfissa oli väkeä saman verran kuin Hessassa, katsojakeskiarvo oli silloisissa kotipeleissä Bundesliigassa vain n. 20000 . Jotenkin aloin vain käymään otteluissa, ensiksi isän kaa ja sitten joko kaverien kanssa tai yksin, ja jäin koukkuun. Renttuun on helppo rakastua :) Fortuna ei varsinaisesti ikinä pärjännyt, kuvastavaa oli se, että viimeisin mestaruus oli vuodelta 1933 . Kaudella 95/96 onnistuttiin sitten loppujen lopuksi säilyttämään liigapaikka, mutta seuraavalla kaudella tuli noutaja. 97/98 kauden seurasin vielä kokonaan, Fortuna säilytti paikkansa divarissa. Vuoden 1998 lokakuussa olikin sitten kotiinpaluu Suomeen. Ipan otteita olin tietenkin seurannut tiivisti netistä, ja nyt sitten onkin asia toisinpäin, Fortunan sivuilla tulee aina välillä vierailtua. Hienoa aikaa oli sekin faniaika, muistelen aina välillä lämmöllä ...
 

Johnny99

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se on jännä ilmiö, kuinka ihminen voi muistaa jonkun yksittäisen tapahtuman hyvinkin varhaisesta lapsuudesta.


Ensimmäinen jääkiekkomuistoni on kauden 1979-80 finaalista IFK-Ässät, jonne isäni minut vei.


Viisivuotiaan muistikuvat ovat hyvin hataria, mutta muistan hajanaisia tunnelmia, punaisia pelipaitoja ja sen, kun yleisö yhtäkkiä repesi huutamaan hullun lailla.


Faija otti mut syliinsä, että näin vellovan ihmismassan ylitse juhlivaan jäähalliin. Muistan kysyneeni isältä miksi ihmiset huutavat, johon hän vastasi: "siksi, koska IFK voitti mestaruuden"


Jotenkin se hetki piirtyi mieleeni ja Let's Play Hockey jäi soimaan pikkupojan päähän. Mitään tietoista valintaa ei tuon jälkeen tarvinnut tehdä.


Kun sitten murrosikäisenä aloin klassiseen tyyliin kyseenalaistamaan kaikkea, varsinkin vanhemmilta tullutta, jouduin puntaroimaan myös suhteeni IFK:hon uudelleen.


Mitään syytä takinkääntöön en nähnyt. IFK on aina ollut minulle ja tulee aina olemaan se Stadilainen joukkue, jossa on tyyliä. Huonoina ja hyvinä hetkinä. Valinta vain vahvistui mitä enemmän sitä puntaroin.

Nykyään olen niin paatunut, että siirtyisin ennemmin seuraamaan curlingia kuin vaihtaisin seuraa.



En gång IFK, alltid IFK.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös