Mikael Granlund HIFK:hon!

  • 1 766 769
  • 3 872

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
No jos kaveri ei osaa ruåtzia eli on juntti, niin mitä sisällöllistä kiinnostavaa jonkun juntin haastattelussa voisi olla, eikö vaan?
Niinpä niin. Vaikka suomenruotsalaisuus kuuluu HIFK:n arvoihin (ja hyvä niin), niin ei siihenkään pidä sokeasti tuijotella. Ihan sama mulle vaikka Granlundin perse puhuisi serbiaa, jos hän on kunnon kiekkomies ja HIFK:lle hyödyksi. Tuskin Pikun sun muut junantuomatkaan mitään kielineroja ovat.

Edelleen - olisi mukava kuulla, mitä sanottavaa MG:llä oli.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan sama mulle vaikka Granlundin perse puhuisi serbiaa, jos hän on kunnon kiekkomies ja HIFK:lle hyödyksi.

Olen pahoillani, mutta tämä oli pakko ikuistaa... Mielikuva on jotensakin veikeä :)

Suomenruotsalaisuus ja stadilaisuuskin kulkevat aika mukavasti käsi kädessä... ehkä slangia vihataan juuri siksi? Aina hehkutellaan kun joku tekee Roope Ankan pohojalaasittain tjsp että murteet on niiin hienoja ja niitä pitää vaalia, mutta kun Kibe sanoi tv:ssä 'ulkona stikkaa snögee' oli palsta täynnä taivastelijoita. Jos on snadit pläägät ni voi tulla klabbit klesaks mut jos borsa kiristää, ni voi saada slaagin ja delaa :)
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jos on riittävän bulit bläägät, niihin voi jemmata skitareita, joita on metskattu joesta, ja dallata himaan paljailla klabbeilla.
No jos on galsa ni kantsii kyl tsögaa stiflat klabbeihin, muuten tulee frysis ja sit klesaks.
 

Larssoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool, lahjakkaat urheilijat
Nii ja jos noi ymmärtää voi tulla pelaa HIFK:iin!!!!!!!!!! ;)

Olkaamme tyytyväisiä että ton tason lahjakkuus saapuu suomenruotsalaisten pyhättöön! Kyllä kaveri on meikäläisen silmiin ihan täyspäiseltä vaikuttanut. Eipä ole väliä kuin peliesityksiltä. Ihan älytön keskustelun avaus Schollilta!!!! Ens kautta ja näyttöjä punanutussa odotellessa.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Itse voin sanoa, että en Ruottia ymmärrä kuin vähän. Lukiossa opiskelen, eli toinen virallinen taittuu just ja niin tarpeeksi, että joskus pääsee korkeammallekin opiskelemaan. En kuitenkaan arvostele pelaajaa sen perusteella kuinka hyvin hän puhuu Ruotsiaa, Englantia tai vaikka Tsekkiä. Minulle fanina merkitee se, kuinka hyvin pelaaja hoitaa oman ruutunsa. Enkä laske olevani sen huonompi fani kuin joku, joka puhuu esim. Ruotsia äidinkielenään, eli "vettävaan".

Tervetuloa Mikael Granlund!
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Ihan älytön keskustelun avaus Schollilta!!!!
Saattoi olla ns. kieli poskessa vedetty, mutta itse perusasiaa ei mitenkään vähennä tai muuta. IFK on kaksikielinen stadilainen jääkiekkojoukkue, ainutlaatuinen SM-liigassa historialtaan. Jos tämä on kynnyskysymys ja ei jollekin urpolle kelpaa, ostakoon kausarin Barona- tai Hjallis Areenalle. Tack och adjö.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei oikeasti osannut yhtään sanaa ruotsia.
Vad kostar haukikilo på kokkolatorg. Tai har du sett min kaivinkone?

Nyt kannattaa muuten erottaa toisistaan ruotsi ja suomenruotsi, toinen on kieli ja toinen taas ei. Mä olen todistanut seuraavaa (tapahtui kauan, kauan aikaa sitten etelä-Suomessa, noin 50 kilsaa Helsingistä länteen), menin faijan kanssa bensikselle ja koitin ostaa jotain, karkkkia tai vastaavaa. Myyjä puhui vaan "ruotsia", mä en silloin vielä osannut kun olin jotain 10-vuotias, enkä siis saanut ostettua. No faija katteli aikansa vierestä ja tuli sitten jeesaamaan, veteli siinä muutaman lauseen ruotsia, ihan murteella. Myyjä kysyi: "voidaanko vaihtaa suomeksi?"

Niinpä niin. Faijakin mouhosi muuten silloin sille äijälle: "jos rupeet puhuu saatana ruotsii niin puhutaan sitte". Ei se osannut, jotain mongerrusta veti.
 
Viimeksi muokattu:

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vad kostar haukikilo på kokkolatorg. Tai har du sett min kaivinkone?
Nej nej, det går så här: Vad kostar en kilo hauki i Paatipohja i dag?

Yhtä lailla kuultuna eräässä Kokkolalaisessa automyyntiliikkeessä:

Mies naiselleen (autoa ostaessa): Ska vi ta backspoiler på Volvo?
Johon nainen vastaa: "Emme site tarvitse"

Nimim. Been there seen that
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Hmm... ainakin 90 prosenttia tuntemistani IFK-faneista on puhtaasti suomensuomalaisia, joille suomenruotsalaisuus on aivan yks´hailee. Suomenruotsalaisuus tietysti kuuluu osana IFK:n perinteisiin, mutta ei siitä mielestäni kannattaisi mitään elämää suurempaa arvoa tehdä. Suomensuomalaiset IFK-fanit varmasti tuntevat seuran omakseen aivan siinä missä suomenruotsalaisetkin.
 

Porvari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Radio Extrem soitti pari aamua sitten klo 9.12 Mikael Granlundille.

Vaikka keskustelu ei kuulu tänne niin haluaisin kommentoida vielä sen verran että on se ihme jos ei kuuden (?) vuoden opiskelun jälkeen puhu lainkaan kieltä. Ei se voi v*ttu niin vaikeata olla. Itse opin saksankielen koulussa parissa vuodessa ja puhun nyt ihan hyvin sitä. (byääähh, miksi minä opiskelin kieltä jota en tule tarvitsemaan... byäähhh)

Pakkoruotsissa ei ole mitään muuta vikaa kuin että me suomenkieliset emme hyödynnä sitä, ja teemme siitä siten täysin turhan.

Itseäni ei kiinnosta kovin paljoa puhuuko Mikke ruotsia vai ei. Olin kyllä hieman yllättynyt että ei niin tee, mutta mikäs nyt siinä. Jään innolla odottamaan jos kaveri pelaa edes meillä.

Uskon että Granlund pelaa meillä kaksi vuotta ja siirtyy tekemään läpmurtoa muualla Suomeen.
 

Greffin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pittsburgh Penguins
Nyt katsomaan Raksilaan b-junnujen peliä Kärpät-IFK. Kyseessä siis välierät ja IFK voitti ekan kohtaamisen. Sarja on paras kolmesta ja jatkuu huomenna Helsingissä jos Kärpät voittaa. Muuan Mikael Granlund pelaa kärppänutussa ja mielenkiinnolla katsomaan miten kova on ikäistensä joukossa kun A:ssakin erottuu hyvin.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
...jos vakavasti puhutaan, niin kyllähän suomenruotsalaisuudella on IFK:ssa oma, ainutlaatuinen asemansa. Sitä pitää kunnoittaa ja mahdollisuuksien mukaan vaalia. Yksikään toinen seura S/M-liigassa ei tätä tee. Jos olet unohtanut IFK:n juuret ja historian, kannattaa aloittaa nimestä ...

Totta jokainen sana. Ja en ole unohtanut, mutta IFK:laisuus on muutakin, kuin suomenruotsalaisuutta. Minulle se pelityyli ja tapa on kolahtanut ensimmäisenä ja myös sitä pitää vaalia. Brändi-sana on raiskattu moneen kertaan, mutta silti, pelaajia kartotettaessa myös sen asenteen on kulminoiduttava pelaajassa.

Ja vaikkei MG ymmärtäisi sanaakaan mitä ympärillä bamlataan, niin onhan meillä yhteen hiileen puhaltajia, kuten scholl, joten kyllä meillä pärjää, kunhan autetaan toisiamme yhteisen päämäärän saavuttamiseksi.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielenkiintoinen hankinta Nobodyakselta. Nyt, kun Hagman Jr. ja Bäckström ovat lappalaisten mielestä Kärppäkasvatteja, niin jos Granlundista joskus jotain tulee, jaksan aina muistuttaa, että kyseessä on 'oma poika' ja IFK-kasvatti. Eipä näistä tulevaisuuden Jokisista ja Lydmaneista ole haittaa esim. työsulkukausien sattuessa.
 

Linjatuomari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
on se ihme jos ei kuuden (?) vuoden opiskelun jälkeen puhu lainkaan kieltä.

Käsittääkseni Granlund ei kyllä ole ruotsia opiskellut kuin kolme vuotta, ellei ole sitten ollut ala-asteella jossain erityiskoulussa. Ja voin sanoa että itsellä suurin piirtein saman ikäisenä veisi kyllä kissa kielen jos pitäisi yllättäen ruveta ruotsia höystelemään. Mutta se siitä.
 

Crocodile

Jäsen
Radio Extrem soitti pari aamua sitten klo 9.12 Mikael Granlundille.
Mielenkiinnolla kuuntelin asiaa ja se oli tosi junttijätkä. Ei oikeasti osannut yhtään sanaa ruotsia. Oli ilmeisesti sopinut juontajien kanssa, että nämä sönköttävät heti puhelun alusta alkaen suomea. Scholl on opiskellut vasta 2kk italiaa ja jos jostain RAIsta soitetaan niin takuulla pärjäisi paremmin (ma che bella sorpresa jne.) kuin tuo juntti ruotsinkielen suhteen, joka on ollut kuitenkin oppivelvollisuuden parissa. Vituttaa!
Toisaalta voi miettii kumpi on juntti; henkilö, joka ei puhu ruotsia, vai seura, joka hylkää perinteensä ja palkkaa tällaisen henkilön? Ennemmin myöhempi, omasta mielestäni ei sekään... Käsittääkseni Granlund menee HIFK:hon pelaamaan jääkiekkoa, eikä vaalimaan mitään suomenruotsalaisia perinteitä.

Huvittaa oikeastaan tää Schollin kommentti, ihan kuin HIFK olisi jokin teatteri, eikä jääkiekkoseura. Narrin roolinkin on pentele varannu itelleen...
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Loikitaanko sivuraiteilla?

Vaikka Granlund olisi mykkä, mutta ikäluokkansa huippuja, mun puolesta tervetuloa IFK:hon vaan.

Enemmänkin askarruttaa, miksi juuri IFK:hon viime kauden
mestarijoukkueesta, ei kai se oo vähän dorka?
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittääkseni Granlund menee HIFK:hon pelaamaan jääkiekkoa, eikä vaalimaan mitään suomenruotsalaisia perinteitä.

Niin ja valmentaja hankitaan Montreal Canadiensiin valmentamaan jääkiekkojoukkuetta. Kuitenkin hänen pitää pystyä kommunikoimaan ranskan kielellä.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis tarkottaaks toi soveltaen et KJ puhuu ruotsia? Ei prk. Koko keskustelu MG:n ruotsin kielen taidosta on ihan shittiä!!!

No en ole itse kuullut Jalosen puhuvan ruotsia ja suomeakin hän puhuu hassusti. Omasta mielestäni kotiotteluiden jälkeiset lehdistötilaisuudet jne. voitaisiin IFK:n edustajan osalta vetää ruotsiksi ja suomeksi.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitähän Granlund pelaajien kesken tekee ruotsinkielellä, kun HIFK :ssa ei yksikään puhu ruottia.

Höpöhöpö. Toni Söderholm? Kim Hirschovits? Bobby Nyholm? Varmaan joku vielä unohtuikin. Hereillä siellä, vaikka asia itsessään ei nyt niin merkittävä käytännössä olekaan. Ja onhan meillä sitten vielä Frank, tuo kaikkien muumioiden esi-isä. Sen kanssa kun bamlaa ruotsia, niin unohtuu varmasti äkkiä, että on Oulusta kotoisin. Onhan Frankilta itseltäänkin unohtunut, että on Turusta. Tai ainakin käyttäytyy niin kuin olisi sopivasti pyyhkiytynyt moinen häpeä mielestä.

Aivan se ja sama, puhuuko MG ruotsia vai ei. Stadin slangia se ei ainakaan puhu, eikä tarvitsekaan, hänhän on landelta. Juuret kunniaan, ole sellainen kuin olet, äläkä yritä olla mitään muuta.

Tervetuloa!
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt katsomaan Raksilaan b-junnujen peliä Kärpät-IFK. Kyseessä siis välierät ja IFK voitti ekan kohtaamisen. Sarja on paras kolmesta ja jatkuu huomenna Helsingissä jos Kärpät voittaa. Muuan Mikael Granlund pelaa kärppänutussa ja mielenkiinnolla katsomaan miten kova on ikäistensä joukossa kun A:ssakin erottuu hyvin.

Tehot 1+1 ja peli päättyi Kärpille 4-2.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös