Mikä Suomen MM-kultajoukkue on yksilötaidoltaan paras?

  • 4 028
  • 34

No mikäpä?

  • 1995

    Ääniä: 81 50,3%
  • 2011

    Ääniä: 26 16,1%
  • 2019

    Ääniä: 2 1,2%
  • 2022

    Ääniä: 52 32,3%

  • Äänestäjiä
    161

Isäntä

Jäsen
1995 Suomella oli maailman paras NHL:n ulkopuolinen pelaaja (Koivu) ja muutama muu loistava nuori pelaaja (Peltonen, Lehtinen, Kapanen, Niinimaa). Lisäksi liuta Euroopan parhaita pelaajia (Nieminen, Helminen, Keskinen, Ojanen, Jutila), jotka olisivat nykypäivänä pelanneet tuossa vaiheessa uraansa pomminvarmasti NHL:ssä. Tässä pitää muistaa, että NHL:ssä oli tuolloin 6 joukkuetta vähemmän kuin nykyään ja kulttuuri oli vasta kääntymässä eurooppalaisempaan suuntaan. Suomalaisten todellinen invaasio Pohjois-Amerikkaan käynnistyi vasta tämän joukkueen nuorten pelaajien myötä. Ja käytännössä kaikki nuo kokeneemmat pelaajat olivat käyneet jo NHL:ssä ja pystyneet pelaamaan siellä, mutta moni asia oli toisin kuin nykypäivänä, ihan jo palkkatasosta lähtien.

SM-liiga oli myös tuolloin maailman mittapuulla monien mielestä maailman toiseksi kovin sarja, tai ainakin jaetulla kakkossijalla Elitserienin kanssa. Esim. suuri osa kovimmista tsekeistä, jotka eivät päässeet NHL:ssä isoon rooliin, tulivat nimenomaan Suomeen pelaamaan. Eli kotimainen sarja oli erittäin kovatasoinen.

Vuotta aiemmin suurinpiirtein sama joukkue vahvistettuna NHL-miehillä Kurrilla ja Mäkelällä hävisi rankkareissa finaalin Kanadalle, jossa pelasivat esimerkiksi Sakic, Shanahan, Brind’Amour, Blake ja nuori Kariya. Sitten kun työsulun myötä NHL-pelaajia ei Ruotsissa nähty, oli Leijonilla käytössään materiaaliltaan erittäin vahva ja taitava joukkue. 1995 maailmanmestaruus ja vuotta aiempi menestys tulivat nimeomaan hyvällä ja taitavalla pelaajamateriaalilla, jonka Curre onnistui yhdistämään tiiviiksi joukkueeksi. Ei kulta siis millään pyyteettömällä työnteolla ja puolustamisella tullut, vaikka finaalissa oltiinkin ensimmäinen puolikas aika purjeessa välillä.
 

gassberry

Jäsen
Tässä nyt kaikille NHL pelien ja pisteiden perusteella päätöksiä tekeville yhteenvetoa Suomen MM-kulta joukkueiden NHL pisteistä ja peleistä yhteenlaskettuna. Koska aloituksessa alleviivattiin kisojen aikaista tasoa niin laskeskelin myös kyseisten kausien NHL pelit/pisteet. Lisäksi, koska MM-kisat pelataan kahden sarjakauden välissä, laskin kuinka moni pelaajista siirtyi seuraavalla kaudella NHL:ään. Miten isoja johtopäätöksiä pelkästään näiden tilastojen valossa voi yksilötaidosta tehdä, siihen en ehkä halua ottaa kantaa. Mutta koska olin -1-vuotias vuonna 1995 enkä siten voi antaa havaintopohjaista kannanottoa asiaan, olkoon tämä minun osallistumiseni tähän keskusteluun.

1995:
NHL pelejä/pisteitä yhteensä: 5194/2754
NHL pelejä/pisteitä-94/-95: 0/0

seuraavalla kaudella NHL:ssä 3 pelaajaa, NHL/AHL: 3 pelaajaa ja NHL/IHL: 1 pelaaja

2011:
NHL pelejä/pisteitä yhteensä: 4873/2107
NHL pelejä/pisteitä -10/-11: 294/146

seuraavalla kaudella NHL:ssä 4 pelaajaa

2019:
NHL pelejä/pisteitä yhteensä: 1925/433
NHL pelejä/pisteitä -18/-19: 78/18

seuraavalla kaudella NHL:ssä 2 pelaajaa, AHL/NHL: 4 pelaajaa ja KHL/NHL 1 pelaaja

2022:
NHL pelejä/pisteitä yhteensä: 4128/1837
NHL pelejä/pisteitä -21/-22: 367/154

seuraavalla kaudella NHL:ssä 5 pelaajaa

Itse laittaisin näiden tilastojen valossa ykköseksi vuoden 2022 joukkueen ja viimeiseksi 2019 joukkueen. Molempien joukkueiden kokonaistilastot tulee kasvamaan lähivuosina, mutta siinä missä uskon 2022 joukkueen menevän ainakin ottelumäärässä -95-joukkueen ohi ja pisteissäkin pääsevän lähelle, niin 2019-joukkue tuskin pääsee kummassakaan lähellekkään. Kun otetaan vielä huomioon, että iso osa 2022-joukkueen NHL kokemuksesta tulee puolustajista on pisteissä lähellekään -95-joukkuetta pääseminen kova temppu.

2011 ja 1995 onkin sitten vaikeampi tapaus vertailla. Jääkiekko maailma vuosina 1995 ja 2011 näytti käsitykseni mukaan aika erilaisilta. Tässäkin ketjussa on puhuttu siitä, että 1995 Liiga oli suhteessa kovempi sarja kuin 2011 ja Eurooppalaiset pelaajat NHL:ssä harvinaisempi tapaus. 2011-joukkueella oli toki NHL-lasien läpi katsottuna kovempi kausi alla, mutta 1995 joukkue meni sitten seuraavalla kaudella kovaa ohi. Tämä yhdistettynä europelaajien oletetusti kovempaan tasoon saa minut ehkä ajattelemaan, että 1995 joukkue on sitten kakkosena ja 2011 kolmantena.

Kauheen vaikeetahan tätä on mun näkökulmasta jotenkin objektiivisesti tarkastella. Mutta kyllä mä ihan tyytyväinen olen järjestykseen 2022, 1995, 2011, 2019. Siis muutenkin kuin vain NHL:tilastojen valossa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Siis hetkinen? Mielestäsi siis MM95 sentterit ovat parempia kuin esim. MM11? Verrataanpa:

Saku Koivu - Mikko Koivu. Mielestäni aika lailla tasan menee.
Esa Keskinen - Niko Kapanen. Kapaselle menee, hänellä melkein 400 ottelua NHL:ssä. Keskisellä nolla.
Raimo Helminen - Jarkko Immonen. Noh, aika vaikeaa verrata. Mielestäni tämäkin menee tasan. Ymmärrän Helmisen uran olleen tietyllä tavalla legendaarisempi, ja tämä varmaa nostaa Helmisen arvoa silmissäsi.
Janne Ojanen - Petteri Nokelainen. Ehkä Ojaselle tämä?

En kykene mitenkään itse näkemään, että MM95-joukkueen sentteristö olisi "täysin omassa luokassaan".
Itse kykenen helpostikin kun puheena on kuitenkin paremmuus yksilötaidossa.

Eri aikakausien pelaajia on tietysti vaikea verrata ja taidon ja taitavuuden käsitys muuttunut merkittävästi, mutta suhteessa omaan aikaansa ja sen ajan peliin 95' sentterit ovat nimenomaan omassa luokassaan vertailussa muihin. Esimerkiksi vertailussa 2011' senttereihin vastakkain ovat karkeasti tiivistäen yksilötaito ja kokonaisvaltaisuus joista ensimmäinen menee ysivitosille ja jälkimmäinen ilmaveivaajille. Eikä sillä montako peliä joku on pelannut Änärissä pitäisi olla tässä merkitystä.

Itse äänestin 95' nimenomaan senttereiden takia sillä eihän tuollaista nippua ole ainakaan Mm-kisoissa monta kertaa yhdessä ollut. Toki pakeissakin oli valtavasti taitoa; Jutila, Kiprusoff, Virta, Nummelin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Toki pakeissakin oli valtavasti taitoa; Jutila, Kiprusoff, Virta, Nummelin.
Ja Niinimaa, Strömberg sekä Hämäläisen Eepi. Pakeista itse asiassa NHL-kokemusta tuli myös monelle, Jutila ja Hantalla sitä oli ennestään ja Niinimaa, Nummelin ja Kipru pelasivat myöhemmin.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Eihän Tammi tuolla yhtään pelannut. Myllys ja Sulander olivat pelanneet maalivahdit.
Tammi tais olla aina se vaihtoaitossa ollu veskari. Lindströmhän otti sen kisoihin mukaan kun Tammi oli niin hyvä pukukoppipelaaja. Sulander tais olla muuten aina katsomossa mutta hänelle annettiin muistaaksni yksi todella helppo peli jolloin Myllys taas oli katsomossa. Se oliko Tammi vaiko Sulander kakkosveska on nyt aika hällä väliä osastoa kun Myllys peliasi 7/8 otteluista. Mutta Eliteprospects.comin sivuilta noi kokoonpanot olen kopannut tohon yhteen viestiin.

Mutta jos vertaa mestaruusjoukkueiden veskariosastoa niin vuoden 2019 jengissä on se eniten NHL pelejä pelanut veskari eli Lankinen. 1995 Myllys heti kakkosena ja pronssilla 2022 jengin Säteri.

Itselle noista mestaruuksista parhaiten on maistunut 95. Oli eka, ja se mestaruushumu oli kirjamellisesti ennenkokematonta. Kakkosena onkin sitten toi 2019 kun ei siitä porukasta vaan uskonut että moiseen kykenisi. Melkeen jaetulla kakkosijalla onkin sitten 2011 kun se finaali oli kaikkien Ruotsi nöyryytysten jälkeen balsamia haavoille.
 

KwutsNI

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei ole kovin hedelmällistä vertailla vuosien 1995 ja 2022 joukkeita NHL-pelaajien tai -pelien määrän kautta. Maailma ja NHL on muuttunut täysin tässä ajassa. 90-luvun puolivälissä NHL:ssä pelasi kymmenisen suomalaista ja 80% pelaajista oli pohjoisamerikkalaisia. 2022 enää 70% oli pohjoisamerikkalaisia. Muutos ei kuulosta dramaattiselta, mutta samalla pelaajien kokonaismäärä on kasvanut lähes neljänneksen joukkuemäärän lisäyksen takia ja Eurooppalaisten määrä yli kaksinkertaistunut. Kaudella 2021-2022 pelasi NHL:ssä 63 suomalaista, eli lähes kolme joukkueellista olisi saanut NHL-pelaajista koottua.

Toinen seikka on, että 90-luvulla Euroopasta NHL:ään pääsi vain tähtiä, pienet roolit täytettiin paikallisilla. Nykyään tämä jako on pienentynyt. Jos vertaillaan pelaajien tehoja, vuoden 1995 suomalaiset pelasivat isoissa rooleissa: 11 NHL:ssä pelannutta suomalaista teki keskimäärin 0,672 pistettä/ottelu verrattuna kanadalaisten 0,424p/o. Kaudella 2021-22 kanadalaiset tekivät 0,426p/o (muutos siis marginaalinen), mutta suomalaiset enää 0,415.

Toisin sanoen joukkueita ja siten pelipaikkoja on enemmän, ja Euroopasta hankitaan enemmän pelaajia. Väitän, että tänä päivänä tuosta 95 joukkueesta olisi jokainen saanut mahdollisuuden NHL:ssä, ja useimmat myös tehneet uran siellä.

Toki kaikki vertailu eri aikojen joukkueiden välillä on vaikeaa. Itse pidän 1995 joukkuetta yksilötaidoiltaan kovimpana, silti vuoden 2022 joukkue varmasti voittaisi vuoden 1995 joukkueen. Toisaalta '95 joukkueen nuorimmatkin pelaajat ovat jo viisikymppisiä, joten... (Jos nyt tällainen Don Bradmanin tyylinen loppukevennys sallitaan.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös